DNs magasin ansetter fotoredaktør

Dagens Næringsliv har kommet langt med forberedelsene til et nytt livsmagasin, som skal legges ved fredagsutgavene.

Nils Vik blir bilderedaktør i det nye magasinet. Han har jobbet kommersielt som fotograf siden 1992. I tillegg er to fotografer ansatt for å jobbe med det nye fredagsmagasinet.

Magasinet vil komme på glossy papir på egen rygg, og ha et format ala Financial Times-magasinet "How to spend it".


Faksimile How to Spend It, juli 2007.
- Det er et marked for et troverdig høykvalitets livsstilsmagasin i Norge. Vår ambisjon er at magasinet raskt skal etablere seg som landets ledende livsstilsmagasin.

- Nasjonale og internasjonale trender i de store konsumentrettede bransjene er godt lesestoff og viktig informasjon for lesere av en næringslivsavis,
sier sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv.

Nikon 90 år

I sommer vil Nikon markere selskapets 90-årsjubileum. Nikon ble grunnlagt 25. juli 1917, og selskapet lanserer en spesiell logo for 90-årsjubileet.

Nikon, som opprinnelig het Nippon Kogaku, K.K., eller Japan Optical Co., ble dannet 25. juli 1917 ved sammenslåingen av tre mindre optiske firmaer. Selskapet har en langvarig tilknytning til Europa, som begynte med åtte tyske teknikere som kom til Japan i januar 1921.

Nikon var opprinnelig et optisk firma som produserte mikroskoper, teleskoper, landmålerutstyr og optiske måleapparater. På 1930-tallet ble Nikon tatt i bruk som varemerke for firmaets anerkjente fotoobjektiver. I 1946 begynte selskapet å produsere et 35 mm søkerkamera med utskiftbart objektiv. Dette kameraet var det første som fikk Nikon-navnet.

Suksessen med Nikon Rangefinder ble fulgt opp med med det nå klassiske Nikon F speilreflekskameraet i 1959. Det robuste Nikon F, med den avanserte teknologien og kvaliteten som kjennetegner Nikons produkter, ble raskt populært både blant profesjonelle brukere og krevende amatørfotografer.

Nikon har videreført suksessen med Rangefinder og Nikon F med en rekke andre populære og anerkjente produkter slik som kompaktkameraer, Nikonos undervannskameraer og speilreflekskameraer med manuell og automatisk fokus. Med sin verdenskjente optikk og objektiver har Nikon gjennomført en sømløs overgang til digitalfotografi med den populære kompakte COOLPIX-serien og de anerkjente speilreflekskameraene i DX-format som D2Xs, D200, D80, D50 og den nye D40X.

Nikon Norge - Nikon Celebrates 90 Years of Optical Excellence

Blu-Ray fester grep i format-krigen"

HD DVD ble for en tid tilbake frontet som den foreløpige vinneren av HD-krigen, men nå ser dette ut til å være i ferd med å snu. Blu-Ray har nemlig fått opp farten for alvor, mye takket være at både Hollywood-studioene og Sonys PS3 kjører dette formatet.

Playstation 3 var forøvrig lenge den aller billigste spilleren som taklet Blu-Ray-formatet. Fremdeles er dette et alternativ, spesielt om du også kan tenke deg å spille litt fra tid til annen. Avspilleren har også gode funksjoner for visning av stillbilder...

Sony kunne melde en salgsvekst på hele 125 % etter de kuttet prisene i Nord-Amerika, og dette har virkelig gitt Blu-Ray salget en dytt i baken, ettersom hver eneste PS3-eier sitter med en ferdig Blu-Ray- spiller. Microsoft på sin side selger sin HD DVD-spiller utenom, noe som åpenbart er en stor fordel for Sony. Butikkjedene Target og Blockbuster kunne tidligere melde at de kun vil selge Blu-Ray-spillere fremover, noe som også åpenbart heller Sonys vei.

Catch-Gamer.no - Nyheter: "Blu-Ray får fotfeste i format-krigen"

Panasonic DMC-FZ18

Satsningen på megazoomkaeraer skjer først og fremst i konsumentmarkedet. Panasonic vil ha sin del av kaka etter at Olympus SP-550UZ hevet listen noen hakk.

Med LUMIX DMC-FZ18 kan også Panasonic tilby 18x zoom med er Leica DC Vario-Elmarit med brennvidde tilsvarende 28-504 mm og lysstyrke f/2,8-4,2. Dersom oppløsningen settes ned til 3 megapiksler yter objektivet tilsvarende 800 mm. Lysfølsomheten kan samtidig økes til ISO 6400.

Disse kameraene tilbyr også videofunksjon: I Panasonics tilfelle dreier det seg om WVGA (848x489). Det begynner så absolutt å bli interessant, bare så synd at det fremdeles skorter på lydkvaliteten.

Pressemelding fra Panasonic Europe:

Panasonic is pleased to introduce a new 8.1-megapixel Lumix digital camera, featuring a 28mm wide angle Leica DC lens with an amazingly powerful 18x optical zoom (equivalent to 28-504mm on a 35mm film camera) with f/2.8 brightness. Panasonic LUMIX FZ series has been highly evaluated across the world, for concomitant realization of both high performance and ease of use, and the new DMC-FZ18 has also been developed with no compromise of picture quality, operational ease and portability. The newly developed 28mm wide angle 18x optical zoom lens in the DMC-FZ18 boasts notable optical performance and compactness, to open the door for the new world of expression that has ever been thought impossible with a single compact camera.

Panasonic also made an epoch in digital photography by providing all Lumix cameras with Intelligent Image Stabilization system that comprehends MEGA O.I.S.(Optical Image Stabilizer) to suppress hand-shake and Intelligent ISO control to prevent motion blur, allowing anyone to take clear, beautiful pictures with ease. Even going far beyond that, Lumix cameras pursue both the beauty of picture and the ease of operation at the same time to newly include the Intelligent Auto mode. In addition to two of the essential image stabilizing systems, this mode further features three new advanced functions. The Intelligent Scene Selector automatically sets the appropriate scene mode according to the scene you’re going to take. It is selected from most frequently-used scene modes such as portrait, scenery, macro, night scenery and night portrait. The Face Detection system helps the camera to recognize a human face and focus and set AE. The Continuous AF system allows the camera to keep focus on the subject even without pressing a shutter button halfway, to get best result out of a shutter chance by minimizing the AF time. These multi-capable functions happen automatically, so you can shoot without the bother of adjusting settings every time conditions change. Lumix and its powerful Intelligent Auto Mode does all the work for you. You can enjoy easy, trouble-free shooting in any situation and get the satisfaction that comes with capturing clear, beautiful images.

The high-speed, high-performance image processing LSI is the Venus Engine III, which boasts shooting at ISO 1600 in normal recording mode and even max. ISO 6400 in high sensitivity mode*. Effective resolution has been increased to 8.1-megapixels, which supports the Extra Optical Zoom function, that provides additional magnification - even up to 28.7x when taking photos with 3-megapixel resolution. The 2.5-inch large, high resolution LCD with 207,000 pixels, and the large, 0.44-inch Electric Viewfinder with 188,000 pixels, make it easy to see when monitoring and playing back images.

Panasonic redesigned the FZ18 to make it more stylish and enhance its operational ease. AF/AE lock button and Macro button is now independent to allow quick and direct operation. A long battery life lets the FZ18 take approximately 400 pictures (CIPA) on a single charge. And the FZ18 can save image data in the RAW file format, which can be edited and developed with included software. A metal-finished mode dial also adds further strength to the design while enhancing the grip with rubber to make it easier to hold. For users who feel that ordinary compact cameras simply do not give them the functions and control they need for full enjoyment, the Lumix DMC-FZ18 serves as a gateway to truly creative photography.
* In 3-megapixel(4:3), 2.5-megapixel(3:2), 2-megapixel(16:9) recording. Resolution significantly decreases in high sensitivity mode.

1. A 28mm Wide Angle Leica DC Lens with f/2.8 Brightness and Powerful 18x Optical Zooming in a Compact Body

The DMC-FZ18 packages a 28mm wide angle LEICA DC VARIO-ELMARIT lens with f/2.8-4.2 brightness and powerful 18x optical zoom (equivalent to 28-504mm on a 35mm film camera) together with a 8.1-megapixel CCD into a compact body. The lens unit comprises of eleven elements in eight groups, including three aspherical lenses and two ED lenses. Notably two ED lenses minimize the chromatic aberration that is likely to occur in telephoto images. This set of lenses secure picture quality high enough to pass Leica's stringent standards and delivers exceptional optical performance. With the long zoom range from 28mm to 504mm, equivalent to 18x, the DMC-FZ18 can be the best suitable camera to take expansive scenery with dynamic perspective and a close-up of a distant subject, having the appealing angle of view. Further, in 3-megapixel resolution mode, the Extra Optical Zoom function uses the centre part of the CCD to provide additional magnification, extending the zoom power to 28.7x.

2. Great Photography is not only from the Professional Photographer Anymore- Intelligent Auto Mode

Panasonic incorporates both MEGA O.I.S.(Optical Image Stabilizer) to compensate for hand-shake and Intelligent ISO Control system to detect and suppress motion blur into all Lumix cameras, which are the industry’s most advanced countermeasures against blurring.

In addition to these two paramount anti-blurring technologies, Panasonic keeps pursuing its own ideal that anyone at any technical level of photography can take beautiful pictures with ease, and Intelligent Auto mode is newly incorporated into Lumix. Increasing numbers of scene mode is one thing and taking advantage of them is another, and that’s why here comes the Intelligent Scene Selector that automatically sets the appropriate scene mode according to the scene you’re going to take among the most frequently-used scene modes such as Portrait, Scenery, Macro, Night Scenery and Night Portrait. The Face Detection system helps the camera to recognize a human face and focus and set AE. Up to 15 human faces can be recognized simultaneously. The Continuous AF system allows the camera to keep focus on the subject even without pressing a shutter button halfway, to get best result out of a shutter chance by minimizing the AF time. These multi-capable functions happen automatically, so you can shoot without the bother of adjusting settings every time conditions change. Lumix and its powerful Intelligent Auto Mode do all the work for you. You can enjoy easy, trouble-free shooting in any situation and get the satisfaction that comes with capturing clear, beautiful images.

3. High-Quality, High-Performance Image-Processing LSI: The Venus Engine III
The DMC-FZ18 features the Venus Engine III, Panasonic's advanced image-processing engine that can record at a sensitivity setting as high as ISO 1600 with full resolution. Noise reduction is also greatly improved, with picture noise removed in stages during image processing. First, critical noise is roughly undraped, then chromatic noise and luminance noise are separated. The chromatic noise, which has a greater effect on picture quality, is then selectively suppressed to a substantial degree. It also supports a High Sensitivity mode that lets the DMC-FZ18 record at a setting of up to ISO 6400 - sensitive enough to capture subjects in near-total darkness without using a flash.*

With its multi-task image-processing capability, the Venus Engine III also boasts outstanding response time. This fast response makes it easy to capture sudden, spur-of-the-moment shots. In burst shooting mode, the FZ18 can fire off three shots per second at full resolution**. It also allows unlimited consecutive shooting*** - you can continue snapping shots until the SDHC/SD memory card is full.
This advanced processing engine is also energy efficient. Its low power consumption means you can shoot around 400 images (CIPA) on a single charge, for a full day of shooting fun.

* In 3-megapixel(4:3), 2.5-megapixel(3:2), 2-megapixel(16:9) recording.
**Max. seven images in standard mode/ four images in fine mode.
***The consecutive shooting speed varies with the memory card, image size, and image compression mode. The number of shots depends on the memory card size, battery life, image size and image compression mode.

4.More Intuitive Control, More Comfortable Operation and Easy-to-see Intelligent LCD
The joystick that was so popular in the sister model DMC-FZ8 for its superbly easy operation is now included in the DMC-FZ18. This allows a host of settings, such as manual focusing and exposure, to be made quickly and easily. When manually focusing, both the focal length and the depth of field according to the zoom range and aperture are displayed. The MF assist function lets you enlarge the focus area and even move it around with the joystick, to achieve quick focusing to suit the composition even when framing is fixed due to the use of a tripod. The newly incorporated AF/AE lock button maintains the focus and exposure values that were automatically fixed when the lock button was pressed. This means that there are no more worries about accidentally changing a delicate focus point after you have worked hard to get it just right. The Custom Setting mode is also incorporated for the camera to memorize your frequent setting patterns to be instantly applied by simply selecting this function with the mode dial.
The DMC-FZ18 boasts a 2.5-inch large Intelligent LCD with full 207 k pixels resolution for comfortable viewing while both monitoring shots and playing back the results. The camera detects the light condition and automatically boosts the LCD backlighting by 40% when shooting outdoors in bright sunshine, and boosts signals by pixel-mixed readout method when shooting under low-lit situation to secure a clear image in any circumstances. The High Angle mode, which can be accessed quickly and easily via a dedicated button, makes the LCD screen extremely easy to view when the camera is held high, such as to shoot over a crowd.

The large 0.44-inch in-line Electric Viewfinder has high, 188,000-pixel resolution to provide easy, corner-to-corner focusing confirmation even in manual focus mode.

5. Viewing in Various Styles; HD Photo and Wide-Aspect Motion Images

With TV screens getting bigger and picture definition getting higher, consumers want to be able to shoot higher-quality still images and motion pictures. Panasonic has long focused on making photography more enjoyable, such as by letting people view their images easily on a Viera TV, with its internal SD card slot. With the FZ18, you can shoot high-definition 1920 x 1080 pixel photos that are ideal for full-screen viewing on a wide-screen (16:9) TV. Panasonic also offers the DMW-SDP1 HDTV Photo Player, which makes it easy to view a slideshow of Lumix photos in 1080i high-definition quality.

In addition to recording standard VGA (640 x 480), the DMC-FZ18 can record WVGA (848 x 480) motion images at 30 frames per second. Fitting a wide-screen TV perfectly, these wide –aspect motion images captured by the FZ18 make for extremely impressive viewing.
The DMC-FZ18 also offers an exceptional function that lets you select and display thumbnails of nine sequential frames from a motion image. This is useful, as an example, for analysing the way you swing a golf club or tennis racquet.

6. Quick and Smart AF and Easy Manual Focusing
To match the shooting situation and subject's position, the user can select from six auto-focusing methods: face detection, multi, 3-point high-speed, 1-point high-speed, 1-point normal-speed, and spot. With the 1-point AF or spot AF method, the auto-focusing area can be chosen from as many as 11 points with the joystick or cursor button. Various group area patterns can also be selected in the new Multi method.
The newly added Face Detection system helps the camera to recognize a human face to capture it bright and clear. Up to 15 human faces can be detected simultaneously. The detection keeps working on the faces even if subjects are moving so that the time for AF is minimized before you click away the shutter.

Manual focusing, which is a valuable tool for professional-level photography, is also easy thanks to the previously described joystick. Instant switching between AF and MF is available with the independent AF/MF button. The DMC-FZ18 is also equipped with AF Macro button and it activates One-Shot AF function in MF mode with a single press of the button. In both AF/MF, the subject just 1cm away can be finely captured sparing no detail of it. You can experience the dynamic close-up of macro shots.

7. Other Advanced Features

In addition to its outstanding basic specifications, a host of other improvements make the DMC-FZ18 an ideal tool for creative photography. One additional function that broadens the fun of photography is an Advanced Scene Mode, that provides the users more fine control over some frequently-used scene modes; Portrait, Sports, Landscape and Night portrait. Selecting the Portrait or Sports mode and you’ll further have options to define whether it is in outdoor or indoor. Selecting Landscape mode, you’ll have options to specify if you’re going to take nature or architecture. Thus more suitable compensation for the scene will be available on the picture to get the best results. On the other hand, you can simply select the original mode without any further adjustment or select Creative mode that even allows manual controls over an aperture or a shutter speed.
SILKYPIX Developer Studio 2.0SE software application comes bundled with the DMC-FZ18 for editing and developing images in the RAW file format. Using this software, you can freely adjust RAW data settings such as exposure bias and white balance even after shooting for greater enjoyment of digital photography.

Approximately 27 MB of built-in memory is provided, and the camera accommodates large-capacity SDHC memory cards. Also interesting is the new Title Edit* function, which allows inputting text as an additional information of the picture, for example, names of children or pets, and travel places. When combined with Text Stamp function*, the FZ18 can show on which day of the trip a photo was taken together with the place you went in addition to showing the date a photo was taken for pictures using Travel Date function. It can also stamp your baby or pet's age in months on a photo together with his/her name, after you've taken the shots. These dates, which can be helpful when making a photo album, can be stamped on photos whether you print them yourself at home or have a photo shop do them. The FZ18 also provides Category Playback function, which sorts images into such categories as portraits, scenery, night scenery, events, baby, pet, food, travel date-stamped and motion pictures, so you can play back or make slideshows of a particular type of image.

*When the date is stamped on a photo, the photo is automatically resized to 3-megapixel, or the original size is maintained for photos smaller than 3-megapixel. However, you can choose either to save or overwrite the original picture.

8. More Fun with Optional Accessories
The DMC-FZ18 offers a wide line of optional accessories to expand shooting possibilities. A tele-conversion lens with 1.7x power (equivalent to 857mm on a 35mm film camera) and a close-up lens can be mounted using a lens adaptor. A ND filter and MC protector are also available to provide the FZ18 with true high-end camera capabilities.

DMW-LT55 Tele conversion lens*
DMW-LC55 Close-up lens*
DMW-LND46 ND filter
DMW-LMC46 MC protector
DMW-LA3 Lens adaptor
DMW-AC7 AC adaptor
CGR-S006 Battery pack
DMW-CZS7 Soft case
DMW-CZ18 Camera Bag
*Requires Lens Adaptor (DMW-LA3) for attachment

Drawing on its vast expertise in consumer electronics, Panasonic is committed to creating a new photographic culture by introducing innovative, high-performance cameras and other advanced digital imaging products.

Fujifilm FinePix S8000fd

Ballet startet med Olympus SP-550UZ, som var det første kameraet med innebygget 18X zoom. Nå kommer de andre kameramerkene etter, først Panasonic, så Fujifilm med FinePix S8000fd

Fujifilm FinePix S8000fd får en vidvinkelzoom med brennvidde som tilsvarer 27-486 mm f/2,8-4,5. Endelig kommer også Fujifilm med bildestabilisering, denne med bevegelig CCD. Bildebrikken med 8 Mp oppløsning måler 1/2,5" og er en Super CCD HR, Fujifilms egne bildebrikker med svært gode egenskaper. Brikken leverer inntil ISO 1600 (ISO 6400 ved 4 Mp).

Kameraet får ellers 58 MB internminne og kortspalter for xD/SD/SDHC kort.

Pressemelding fra Fujifilm Europe:

Fujifilm today announced the latest addition to its award-winning range of SLR-like cameras in the shape of the FinePix S8000fd. Like its popular predecessors the new camera features a stylish lightweight, compact yet sturdy body, but with a significantly boosted feature set, including a hugely versatile 18x optical zoom, CCD-shift image stabilisation, 8 megapixel resolution and Fujifilm’s ultra-fast Face Detection technology. A world of shooting opportunities The FinePix S8000fd’s 18x zoom lens is ready for every possible photographic challenge thrown at it, from landscapes and interiors to wildlife and sports action. Covering a range equivalent to 27- 486mm on a 35mm camera, the FinePix S8000fd’s zoom offers everything from true wide angle to extreme telephoto in a single compact unit.

The wide angle is perfect for large group shots and sweeping holiday landscapes; the long telephoto lens is capable of picking out a single face on a distant stage or playing field, offering an unparalleled range of creative opportunities without the need for add-on lenses or adapters.

Super sharp results throughout the zoom range
Photographs taken at very long telephoto settings - especially with a hand-held camera - present a real challenge and can often produce unsatisfactory results. The most common causes for lost shots are camera shake (which is magnified at longer focal lengths) and focus errors caused by the narrow depth of field. It can also be difficult to keep the camera steady enough to ensure the desired subject is in the centre of the frame when the shutter is pressed.

The FinePix S8000fd uses a combination of advanced technologies to ensure perfect results even at the longest telephoto settings - no matter how challenging the shooting conditions. CCD-shift image stabilisation helps combat the effects of camera shake, and high sensitivity settings of up to ISO 6400* keep shutter speeds high enough to avoid subject blur even in low light. Fujifilm’s Face Detection technology locks onto faces – even at the full 18x zoom setting - and tracks them as they move around the frame, optimising focus and exposure for perfect results even if you can’t hold the camera steady enough to keep the subject’s face in the middle of the frame.
* ISO 3200 and 6400 at 4MP setting only

Face Detection
Fujifilm's Face Detection technology was originally developed for the company\'s photofinishing division, where it was used for reproducing the fine detail in people\'s faces in print. Face Detection works by triangulating eyes and mouth, using an algorithm to optimise focus and exposure for up to ten faces in a single frame. A green square surrounds the face of the primary subject on the camera's LCD screen, whilst white squares identify up to nine other subjects. Movement tracking keeps the camera 'locked on' to its subjects until they move out of the picture. The technology works irrespective of the subject's position in the frame, and is not confused by spectacles.

Say goodbye to red-eye - for good
Red eye is the single biggest reason why the best portraits are ruined. The FinePix S8000fd uses Face Detection technology to find and instantly correct any red eye from every face in the frame as the shot is taken.

The system on the S8000fd will only correct redness in the pupil of the eye, not elsewhere in the picture, because the camera uses eye detection within face detection to find the pupil. While other cameras can sometimes convert lips or red jewellery to brown or blue, the S8000fd never gets it wrong.

The S8000fd features Fujifilm’s Intelligent Flash system, which controls power output to achieve natural foreground illumination with balanced background exposure – no more blown out over-white faces or completely black backgrounds. Natural light plus Flash mode takes two photos in quick succession - one with, and one without, flash. Both photos are then displayed side by side for quick comparison so users won’t miss the moment fiddling about with flash settings.

Real Photo Technology
Driving the FinePix S8000fd is Fujifilm’s unique Real Photo Technology (RPT). The guiding principles behind RPT are simple; to set the highest possible standards for overall image quality, to expand digital photography opportunities and to give users fewer wasted shots. RPT is an umbrella term for the combination of cutting edge technologies such as Face Detection, Real Photo Processor and Fujinon lens, all optimised to work together to produce the most natural, beautiful results in any conditions. As one of the largest imaging companies worldwide Fujifilm is in a position to develop and to manufacture these components themselves, and it is this control over the design of the entire system that makes RPT so powerful.

Real Photo Technology cameras are designed from the ground up to capture ‘real’ photographs with stunning quality - giving users the power to capture the moment exactly as the eye sees it, no matter how challenging the shooting conditions.

With the human eye as the ideal, RPT continues to evolve and to set even higher standards for digital photography.

Family Friendly
This unique combination of technologies and easy to use features make the S8000fd the ideal camera for the active family. Ultra fast shooting at up to 15 frames per second** makes it easy to keep up with the action and the large, bright, high-resolution screen makes framing – and sharing - your pictures a pleasure. The S8000fd also features a high resolution electronic colour viewfinder for those who prefer to use their camera at eye level. A large 58MB internal memory is complemented by a dual slot for xD-Picture Card and SD / SDHC memory card formats. Advanced power management technology allows the S8000fd to shoot up to 400 pictures on a single set of four (optional) Ni-MH rechargeable batteries (200 shots using non-rechargeable Alkalines).
**at up to 2MP

Special scene modes
The camera's 16 scene positions include beach, sports, night and fireworks for point-and-shoot simplicity even with difficult photographic subjects. For users wanting total creative control the S8000fd also offers Aperture and Shutter Priority and Manual exposure modes and a 1cm Super Macro function for extreme close ups.

FinePix S8000fd features at a glance
  • High powered 18x optical zoom with true wide-angle to telephoto 27-486mm (equivalent) range
  • CCD shift image stabilisation and ISO 6400* for blur-free results
  • Face Detection technology
  • 8 Megapixel CCD sensor
  • Compact, lightweight SLR-like design
  • High resolution colour electronic viewfinder and 2.5-inch LCD monitor
  • 16 scene modes plus full photographic control
  • AA batteries with up to 400 shots from one set of Ni-MH rechargeables
  • Dual slot offers choice of xD-Picture Card, SD and SDHC memory formats plus 58MB internal memory
  • Up to 15 frames per second high speed shooting**
* ISO 3200 and 6400 at 4 megapixel resolution only
** at 2 Megapixel setting

FinePix S8000fd is scheduled to be available from October 2007 onwards.

Hitachi med Blu-Ray-kamera

Hitachi ser ut til å bli den første produsenten som kommer med et HD-videokamera som lagrer video på Blu-ray-plater.

De skrivbare platene som benyttes i kameraet er 8 cm i diameter og vil ha rundt regnet fem ganger så høy lagringskapasitet som DVD-plater i samme format. Kameraet skal også kunne skrive til til DVD-plater.

Oppløsningen er så definitivt HD: 1920 x 1080 piksler, som levers fra en bildesensor på 5,3 megapiksler.

Visstnok skal dette kameraet komme på markedet (i Japan) i løpet av høsten. Så tar det vel gjerne et halvt års tid før vi ser det her hjemme...

Hitachi's world's first Blu-ray camcorders coming this year - Engadget

EU med støtte til DVB-H

EU-kommisjonen stiller seg bak Nokias DVB-H (Digital Video Broadcast - Handheld) standard for mobilt fjernsyn. Kommisjonen hevder at de forsøker å arbeide frem en strategi for å hjelpe både forbrukere og industri til å utnytte potensialet i et større marked.

- Selv om DVB-H-teknologien tilbyr et ekstremt attraktivt åpen-standard-alternativ til den nåværende kringkastingsinfrastrukturen, kommer nok EU-kommisjonens valg som et slag i ansiktet på den industriledede markedsplassen, skriver senioranalytiker Chris Khouri i Datamonitor.

Datamonitor anslår i rapporten "Opportunities in the mobile broadcast TV market 2006 - 2012" at det vil være nesten 43 millioner mobil-TV-abonnenter i Europa i 2012.

DVB-H er en videreutvikling av DBV-T-teknologien som har blitt brukt i digital-TV. Teknologien tar hensyn til den begrensede batterikapasiteten på små håndholdte enheter, tilpasser bildet nøye til små skjermer og bruker avansert datakomprimering slik at begrenset båndbredde ikke blir et like stort problem.

I Norge er det standarden DMB (Digital Multimedia Broadcasting) som har vært markedsledende. Dette hovedsaklig fordi denne går over det samme nettverket som DAB-radio, et nettverk som allerede er ganske godt utbygd i Norge. Nokia har tidligere nærmest utelukket Norge fra mobil-TV-markedet som følge av dette.

Sigma SD14

Sigma baserer sine digitale speilreflekskamera på Nikons chassis, og SD14 er det tredje kameraet i rekken. Alle de tre digitale speilrefleksene som Sigma har levert så langt er basert på en unik bildebrikke fra Foveon.

Foveons X3 CMOS har full oppløsning for alle farger, og bildene registreres dermed på en måte som er helt anderledes enn i andre kamera.



Akam.no har testet Sigma SD14 og konkluderer blant annet slik:

Foveonsensoren representerer meget spennende teknologi, og siden det var ganske lenge siden forrige modell fra Sigma ble lansert, regnet vi med at de hadde brukt tiden til å rette på kritikken fra forrige modell, og vise hva som faktisk var mulig.

Dessverre tok det ikke lang tid før vi innså at det ikke var tilfellet. Det første vi merket var at kameraet var tregt. Veldig tregt. Deretter merket vi at ganske mange funksjoner var så håpløst knotete implementert at vi enten slet med å finne dem over hodet, eller ikke ville orke å bruke dem.

Når vi så kom til bildekvaliteten, så viser deg seg at kameraet ikke er 14 megapiksler, slik som reklamen sier, men 4,6 megapiksler, der kameraet interpolerer opp til 14 megapiksler. Hadde vi forholdt oss til de 14 megapikslene som Sigma oppgir, hadde det blitt fullstendig slakt på bildekvalitet, men siden vi er greie folk, så forholdt vi oss stort sett til det som et 4,6 megapiklers kamera, og da kan vi skryte av oppløsningsevne, detaljgjengivelse, og skarphet. Fargene er også flotte. Bildene er såpass skarpe, at de kan måle seg med bilder på 7 megapiksler fra kameraer med tradisjonelt Bayerfilter foran sensoren.

Bildestøyen er ikke dårlig, men det dukke opp rare fargeflekker allerede ved ISO 400. Ved ISO 800 er disse svært tydelige, og er med på å ødelegge bildet. Skrur du ISO-verdien opp til 1600, er det nesten ikke farger igjen, og med mindre du vil fotografere i svart/hvit, er denne verdien helt ubrukelig.

Alt i alt er vi skuffet over SD14. Fargene lover bra, hadde dette kameraet kommet i 2003, da vi ikke var bortskjemte med høye oppløsninger, og lynraske kameraer, kunne det hatt noe for seg. I dag ser vi ikke helt hvem som er målgruppen for kameraet. Det egner seg ikke til actionfotografering, ikke til bilder som krever store forstørrelser, ikke til brukere som må gjøre vurderinger av bildene på skjermen, ikke for de som vil ha noe brukervennlig og ikke for de som vil ha noe billig. Kanskje hvis du er svært opptatt av fargene, og du tar bilder av stillestående motiver, og har mye tid på deg, kan SD14 tilby noe andre kameraer ikke kan stille opp med. Alle vi andre vil ha det bedre med et tradisjonelt kamera.


Les hele testen hos Akam.no.

Diverse artikler som foklarer Foveons teknologi:

Eyeing the Camera: Into the Next Century
– Richard F. Lyon and Paul M. Hubel
915K PDF

Spatial Frequency Response of Color Image Sensors:
Bayer Color Filters and Foveon X3
– Paul M. Hubel, John Liu, and Rudolph J. Guttosch
107K PDF

Color Aliasing Comparison: Bayer Color Filters and Foveon X3
– Rudolph J. Guttosch
512K PDF

A Brief History of ‘Pixel’
– Richard F. Lyon
1.4M PDF

Foveon Technology and the Changing Landscape of Digital Camera Technology
– Paul M. Hubel
60K PDF

Keyote paper at the Thirteenth IS&T Color Imaging Conference, Scottsdale, AZ, 2005, pages 314 - 317

Resolution for Color Photography
– Paul M. Hubel and Markus Bautsch
272K PDF

Merkelig oppførsel fra Fujifilm

Undertegnede er blant de som med forventning ser fram til Fujifilms spesialkonstrukerte kameraer for infrarød fotografering. Nå ser det dessverre ut til at det bare er FinePix IS-1 som finner veien til Norge. Det er ikke noe problem i seg selv, langt verre er det at Fujifilm tydeligvis ønsker å diktere bruken av kameraene. En får nemlig ikke kjøpe disse kameraene uten å underskrive en "End User License Agreement" der man som kjøper forplikter seg til å kun benytte kameraet til visse formål.


Kunstfotografi er ikke nevnt som et godkjent formål i lisensavtalen. Fujifilm spesifiserer til alt overmål enkelte bruksområder, knyttet til de de beskriver som "paparazzi-like activities", som kameraene overhodet ikke skal benytets til. På toppen av det hele: Lisensen kan ikke overføres til andre, noe som må forstås som at man ikke kan videreselge kameraet.

Hva amerikanerne måtte finne på er forsåvidt oss uvedkommende, men dersom kameraene ikke importeres til Europa er gjerne USA det enkleste stedet å handle. I så tilfelle kommer trolig et slik lisens-regime til å lage adskillig krøll.

Fujifilm -USA

Nettbasert Photoshop-lookalike

Fauxto konkurrerer nok ikke helt med Photoshop, men så fungerer det da også på litt andre premisser. Dette er nemlig en nettbasert bilde-editor med støtte for layers og en lang rekke bildeformater.

Jeg har fra tid til annen behov for å gjøre redigering av bilder fra maskiner som ikke er min egen, f eks når jeg er på reise og kun har tilgang til nettet når jeg er innom en nettcafe. Dersom et bilde skal fikses litt på før det sendes avgårde kan dette være redningen.

Om ikke annet forteller det sitt om hvor langt nettbaserte editorer har kommet. Snart er det ingen arbeidsoppgaver som ikke kan løses via nettleseren.

FinePix F40fd vs. Ixus 950 IS

Canon Ixus 950 IS og Fujifilm FinePix F40fd er to populære lommekameraer. Dinside.no har sammenlignet de to modellene og konkluderer som følger:

Fujifilm FinePix F40fd tar svært gode og skarpe bilder, og er også godt egnet som innendørskamera fordi ISO-verdien kan settes ganske høyt uten at bildekvaliteten blir veldig redusert. Fujifilm har riktignok et litt spesielt preg på støyen, som om den ser malt ut, men dette er noe du først og fremst oppfatter ved 100%-visning på skjerm og ikke noe som skjemmer en 10x13-utskrift.

På den negative siden er kameraet ganske tregt i bruk, i hvert fall sammenlignet med Ixus-kameraet, som er blant de raskeste kompaktkameraene på markedet.

Canon Ixus 950 IS er, som sine forgjengere, også en liten racer av et kamera. Det starter opp på ett sekund, har lynrask autofokus og spyr ut seriefoto både med og uten blits. Bildekvaliteten er også her meget god, men kameraet tar ikke like skarpe bilder som F40fd. I tillegg blir det ofte mer gulstikk innendørs, og høylysene blåses ut slik at himmelen veldig ofte blir hvit.

Men - det største problemet er at de begge har forgjengere som etter vårt syn er bedre kjøp. Hoppet fra Ixus 800 IS til 950 IS er på en tusenlapp, og for den tusenlappen får du to ekstra megapiksler med begrenset utbytte og ansiktsgjenkjenning, som vi fortsatt synes er mer buzz enn nyttig. 800 IS er imidlertid enda raskere og derfor synes vi ikke den ekstra tusenlappen er verdt pengene. Canon Ixus 950 IS går derfor glipp av vårt anbefalt produkt-stempel.

Oppdatert: For F40fd er situasjonen litt annerledes. Prisforskjellen mellom F31fd og F40fd er i skrivende stund minimal, dermed må du velge mellom to ekstra megapiksler (som også gir marginelt litt skarpere bilder) eller muligheten for blender- og lukkerprioriterte bilder. Selv om vi selv foretrekker de manuelle funksjonene, synes vi prisnivået er såpass hyggelig på F40fd at dette kameraet får vårt anbefalt produkt-stempel.

Les testen i sin helhet på Dinside.no.

Fujifilm med IR-kamera





Infrarødt (nederst) gir ganske anderledes bilder, som gjør seg godt i sort-hvitt.
Fuji har lenge hatt en spesialutgave av S3 Pro beregnet for ultrafiolett og infrarød fotografering, samt det mer kompakte IS-1, med elektronisk søker og som er en spesialutgave av Fuji S9600. Disse kameraene er spesielt beregnet for etterforskning og ulike vitenskaplige bruksområder, men et bruksområde blant fotoentusiaster, kanskje særlig de som fortrekker å jobbe sort-hvitt.

Når følger Fujifilm opp og lanserer en utgave av S5 Pro under navnet IS Pro. Kameraet er følsomt for lys med bølgelengder opp til 1000nm (mennesker ser fint lite over 750nm med det blotte øye). Den viktigste tilpasningen, foruten fjerning av det interne filteret, er en funksjon for Live-Preview, noe ellers Olympus er de eneste som leverer på sine D-SLRer.

Så godt som alle sensorbrikker er i utgangspunktet sensitive til IR-lys, men ved normal fotografering fører dette til støy. Derfor legges det inn et filter som stopper IR-lyset foran sensoren. Man kan fremdeles fotografere infrarødt med disse kameraene, men lysfølsomheten blir svært lav, og med desto lengre lukkertider. Fordelen med spesialkameraene er derfor at lysfølsomheten blir mye bedre, slik at man uten problemer kan fotografere håndholdt.

Så er det bare å håpe at Fujifilm også kommer med en oppdatering av IS-1. Dette kameraet kan nemlig fungere som et vanlig Fuji S9600 dersom man monterer et eksternt filter.

Samtidig fpår en håpe at de ikke tuller seg bort med merkelige lisensbetingelser, noe som ikke har noe i kameramarkedet å gjøre.

Pressemelding fra Fujifilm:

Fujifilm launches latest in line of infrared digital cameras
Following up on the success of the FinePix S3 Pro UVIR and IS-1 infrared digital cameras, Fujifilm today announced the IS Pro, the latest in a line that has proved popular with technical, law enforcement, medical research and scientific communities.

The IS Pro utilizes Fujifilm's Super CCD Pro and Real Photo Processor Pro technology to see light from the ultraviolet (UV), visible and infrared (IR) portion of the spectrum (approx. 380nm - 1000nm). It also benefits from compatibility with Nikon F mount lenses and Nikon iTTL flash systems, making it a cost effective solution for law enforcement agencies that already have Nikon components.

In addition, and to accommodate the growing needs of its specialized customers, Fujifilm has produced several system packages for the IS Pro digital SLR. These system packages range from the basic camera kit to advanced full system kits, along with a new set of UV and IR filters.

Dark opaque filters that cover the lens often render the viewfinder useless, so the IS Pro carries specialized features useful for investigative photography, such as a special quick activate one touch Live Image Preview (black and white) mode that can be activated by pressing the "Display/Back" button for three seconds. This makes fast access to Live Preview mode much easier when used on forensic copy stand tables in dark room environments. Its Mirror Lock-Up and Shutter Delay features also aid in reducing image blur during long exposures. It also has a specially formulated protective CCD glass filter that was designed to help protect the Super CCD Pro from dust and general maintenance damage while maximizing its UV and IR gathering potential.

"We're very excited to be offering this highly-anticipated camera to customers here in the U.S.," said Darin Pepple, consumer and professional marketing manager with Fujifilm's Electronic Imaging Division. "With our different kits, at different price levels, we are making it easier for law enforcement agencies to achieve a quick, cost-effective solution for entering into UV and IR investigative photography."

Live Image CCD Preview
Fujifilm pioneered Live Image CCD Preview for DSLRs. The IS Pro provides a 30-second Live Image CCD preview to the camera's LCD monitor directly from the imaging sensor in color or black and white. To further improve the process, the Live Image Preview can be digitally magnified and brightness adjusted to improve focusing accuracy or to compensate for light intensity. The video image can also be viewed on an NTSC/PAL monitor, or on the PC over the camera's USB 2.0 connection directly from Fujifilm's optional HyperUtility HS-V3 software.

Fujifilm's Post Capture Face Detection
The camera can be used for conventional daylight photography by adding a UVIR cut filter to the lens. And with Fujifilm's Post Capture Face Detection, after capture faces are automatically zoomed in during playback to confirm focus and exposure of up to 10 faces per image. Skin color quality is dependent on the brand of UVIR cut filter used.

Fujifilm IS Pro Digital SLR Kits

The four kits available in the U.S. come with a free online introduction to Fujifilm Forensic Infrared Photography from BioMed Studios, with additional courses available for a fee.


$2599.95 Body Only - Camera Body; Battery; Charger

$2699.95 Basic System Kit - Camera Body; Battery; Charger; AC Adapter; HyperUtility HS-V3 Software; CCD Dust Blower

$3799 Forensic Filter System Kit - Camera Body; AC Adapter; Battery Charger; AC Adapter; HyperUtility HS-V3 Software; CCD Dust Blower; Peca Products 67mm Filter Kit with 7 IR, 1 UVIR (18a), 1 UVIR Blocking, three step rings: 55-58, 58-67, 62-67; 15' Combo USB/Firewire Cable (S3/S5 Compatible); Rubber Camera Body Armor by Made Products

$4999 Forensic System Kit with Zeiss Lens - Camera Body; AC Adapter; Battery Charger; Zeiss 50mm Macro 1:2 F2.0 Lens with IR focusing offset marking (Not suitable for UV photography. UV requires a quartz UV lens for optimal UV performance); HyperUtility Software HS-V3 Software; CCD Dust Blower; Peca Products 67mm Filter Kit with 7 IR, 1 UVIR (18a), 1 UVIR Blocking, three step rings; 55-58, 58-67, 62-67; 15' Combo USB/ Firewire Cable (S3/S5 Compatible); Rubber Camera Body Armor by Made Products

UV and IR Filters
Two of the kits listed above contain a collection of forensic UV and IR filters from Peca Products, Inc. They are the most common, yet hard to find set of filters that most forensic specialists use during investigations.

"Dealers are often asked to suggest filters for use with our cameras" said Darin Pepple. "Now that guesswork is gone, and purchasing a forensic camera system has been simplified."

For more information on Peca Products filters, please visit http://www.ir-uv.com/IR-UV%20Filters.htm

Improving Workflow
An optional IS Pro firmware upgrade due out later this Autumn will support in camera TIFF file formats in three resolutions. In addition, Fujifilm USA will offer an optional Bar Code Scanner option that allows for alpha-numeric data read by the bar code reader directly into the IS Pro's image file as part of the EXIF header in JPEG, TIFF and RAW file formats. This data can later be recalled so that images are synched to databases using special software programs.

Bar codes of driver's licenses, employee IDs, automotive VIN tags, credit cards, evidence tags, or any object with a bar code can be recorded directly to the camera. The same can also be accomplished with a magnetic card reader. Fujifilm provides an optional kit ($479.95) that includes a fully programmed and ready to use Symbol/Motorola LS2208 bar code reader with RS232 Kit and AC Adapter, Nikon MC-35 GPS/Serial Camera Adapter, Kingston 2GB Compact Flash Card, Scan to Reprogram Setup Card, and Tenba carrying case.

Fujifilm's optional Hyper Utility Software HS-V3 version 1.1 enables tethered shooting direct to a MAC or PC, with control from the camera or computer via a USB 2.0 connection. This option significantly speeds image capture and quality verification. Its Split Screen Mode allows photographers to fine tune the focus through a series of quick succession shots. This feature is highly useful during very low light UV photography where Live Image Preview becomes difficult. In addition, Live Image Preview from the computer is possible via its USB connection. Using the PC Capture mode can reduce or limit the photographer's exposure to harmful UV light by placing distance between the photographer and the object being photographed. Advanced RAW file conversion to JPEG, TIFF 8 bit and TIFF 16 bit is also provided by the HyperUtility HS-V3 software.

Nikon Coolpix P5000

Nikon sine CoolPix-kameraer hadde sin storehetstid for noen år tilbake. I den senere tid har imidlertid NIikon først og fremst blitt forbundet med D-SLR-markedet, og de rimeligere modellene har ikke utmerket seg i et marked i rask utvikling. Med CoolPix P5000, som Nikon markedsfører som en "nær speilrefleks-opplevelse for entusiaster" hevr de i det minste ambisjonene.

P5000 er et kompakt kamera med manuelle og automatiske innstillinger, innebygd blitzsko og støtte for Nikons iTTL blitzsystem. Kameraet har 10 megapiksler, optisk bildestabilisator i objektivet, og optisk søker. Objektivet har 3,5X optisk zoom tilsvarende 36-126 mm.

Coolpix P5000 tilby ikke RAW-opptak, men dette er en manglende egenskap som kameraet deler med den kanskje fremste konkurrenten, Canon Powershot G7.

Digit.no har testet Nikon Coolpix P5000, og konkluderer blant annet slik:

CoolPix P5000 har mange sterke kvaliteter som et kompakt kamera for entusiaster, det er dessuten st svært lite og hendig kamera til tross for sine iboende kompromisser. Blant disse er ytelsen vanskeligst å svelge. Den er rett og slett ikke i klasse med hva vi forventer i dag.

Finesser mangler ikke, her er det du trenger av manuelle og automatiske kontrollmuligheter. Blant annet får du blitzsko med mulighet for å utnytte avanserte blitzer på en enkel måte.

Histogramvisning ved opptak, som lar deg kontrollere eksponeringen, finnes ikke. Heller ikke finner du RAW-format, en skjebne kameraet deler med de aller fleste.

Det er ytelsen som plager oss mest med CoolPix P5000. Nikon har rett og slett bommet på utformingen av AF. Selv om altså bildegjengivelsen blir ekstra fin fra dette kameraet. Kan du leve med den moderate ytelsen, er dette et meget godt kjøp. Var ytelsen av bedre klasse, ville det betydd et kamera i toppklassen av sin type.


Nikon Coolpix P5000 / Digit.no

Photosynth



Photosynth is a new technology from Microsoft Live Labs that will change forever the way you think about digital photos.

Our software takes a large collection of photos of a place or an object, analyzes them for similarities, and displays them in a reconstructed three-dimensional space.

With Photosynth you can:
  • Walk or fly through a scene to see photos from any angle.
  • Seamlessly zoom in or out of a photo whether it's megapixels or gigapixels in size.
  • See where pictures were taken in relation to one another.
  • Find similar photos to the one you're currently viewing.
  • Send a collection - or a particular view of one - to a friend.

Introducing Photosynth

Canon Fashion

Canon inviterer til konkurranse der de mest kreative og ikoniske bildene av Norge skal gi inspirasjon til en unik, nasjonal motekolleksjon skapt av Geir Ivar Nordli og lansert ved Oslo Fashion Week.

Seksten andre europeiske land blir også invitert til å påvirke en motekolleksjon i sitt land. Plaggene vil bli vist frem på offentlige utstillinger og arrangementer i hele Europa fra september.

Deltagerne kan laste opp bilder, stemme på favorittbildene dine i ukentlige konkurranser og søke etter bilder. Bildene kan også brukes til å lage egne moodboards.

Startside - Canon Fashion

Mobilkamera stadig mer brukt

Telefoner med stadig bedre kameraegenskaper forsterker trenden som kommer frem i NetComs mobilbrukerundersøkelse. Denne viser at stadig flere vektlegger funksjoner som kamera, video, radio og musikk når de kjøper mobiltelefon. Over halvparten av brukerne bruker heller telefonen til å sende tekst- og bildemeldinger fremfor postkort når de er på ferie.
  • 21% av de spurte oppgir at de like gjerne tar feriebilder med mobilen som med digitalkameraet.
  • For de under 30 bruker halvparten like gjerne mobilen til å forevige sommerminnene
  • 55% av de spurte sender heller tekst- og bildemeldinger enn postkort i ferien

Automatisk retursjering

En ny programvareløsning, utviklet av forskere fra Carnegie Mellon universitetet, er i stand til å finne bilder som ligner hverandre ved å sammenligne objekter, lyssetting, former og farger i fotografiet.

To løsninger er foreløpig utviklet: Den ene henter bilder fra Internett-tjenesten LabelMe som så brukes som en form for clip-art. Programmet tar hensyn til lys og kameraperspektiv og sørger for å tilpasse proposjonene så det passer til avstanden
til kameraet.



Det andre eksempelet er Scene Completion som fyller hull i dine bilder ved å søke etter lignende motiver på nettet.

Men et helt vesentlig spørsmål er ennå ikke avklart. Forskere har ikke vurdert copyright-spørsmålet, ved å plukke elementer på kryss og tvers fra bilder på nettet.


Nettsøk kan redde feriebildene - digi.no

Casio med "YouTube-kamera"

Exilim EX-S880 og Exilim Zoom EX-Z77 fra Casio har en innspillingsmulighet som lagrer videoen i en oppløsning og et filformat som kan lastes rett opp på YouTube. Programvaren som følger med kameraene lagrer brukernavn og passord så videoene kan lastes opp med noen få tastetrykk.

Exilim EX-S880 har 8.1MP, og Exilim Zoom EX-Z77 7.2MP. Prisen på EX-S880 forventes å ligge på rett under 2000 kroner, mens EX-Z77 kommer til å koste rundt 1500 kroner når kameraene kommer i handelen i august.

Nyheter - Startside - CASIO

Samsungs kameramonstre

Samsung B600 kan skilte med ti megapiksler, tre ganger optisk zoom, blitz og autofokus. Samsung har i tillegg gitt denne "telefonen" en 2,2 tommers QVGA (320 x 240 piksler) TFT-skjerm, implementert støtte for TV-titting over satelitt (DMB-mottaker) og TV-ut med bilde-i-bildefunksjon.

Enheten støtter en rekke musikk og multimediaformater, samt ekstern lagring på MikroMMC. Overføringen av data gjøres via Bluetooth og USB.

For de som synes formatet på B600 blir i største laget er G600 en skyvemobil som tar bilder med opptil 5 megapiksler. Mobilen er en 3G-telefon med USB 2.0 og Bluetooth 2.0. Bildene kan lagres på mikroSD-minnekort. TFT-skjermen er her på 2,3 tommer, også denne med QVGA-oppløsning.

Samsung B600 og G600: Samsungs kameramonstre - mobilen.no

EU vil ha mobil-tv standard

EU høstet storm da man truet med å diktere en felles standard for mobilt fjernsyn, og fortalte at DVB-H var foretrukket.

DVB-H er en av tre konkurrerende standarder. Fremste industrielle forkjemper er Nokia, som har flere patenter på teknologien. De fremste konkurrerende standarder er Samsungs Digital Media Broadcasting (DMB) og Qualcomms MediaFLO.

I Europa bruker 17 land DVB-H. Fem stater satser på Koreas DMB-standard. I Tyskland avgjør den enkelte delstat standarden, melder den tyske utgaven av Financial Times.

NRK har valgt DMB, i likhet med Danmark. Der har uenighetene kommet klart fram. Det danske kulturdepartementet anbefaler DMB, mens Telia og TDC vil bruke Nokia og EUs standard.
/../
– Alle tre teknologier kan oppvise anstendig tv-kvalitet, og kan bruke ledige frekvensbånd i de fleste EU-land, så diskusjonen handler mindre om teknologiske valg og mer om politikk og patentrettigheter, kommenterer den britiske nettavisen The Register, som stiller spørsmål om hvorfor så mange operatører vil bruke store penger på overføringer av TV til mobiltelefoner samtidig som tilbudene for hjemmet går i motsatt retning med Video-on demand.


EU vil ha mobil-tv standard - teleavisen.no

Åpen netthøring om NRKs framtid

Kulturminister Trond Giske har sendt en såkalt allmennkringkastingsplakat med forslag til nye, overordnede retningslinjer for NRK på høring. Men debatten kan bli mye bredere og åpnere enn Kulturdepartementet legger opp til.

Istedenfor at invitasjonen bare går til utvalgte organisasjoner og virksomheter, ønsker Vox Publica å gi alle som ønsker det sjansen til å delta i debatten om NRKs rolle og framtid.

Dette er en viktig debatt. Medielandskapet er i rask endring, og overalt i verden strever allmennkringkastere som NRK med å finne en framtidsrettet modell for sin virksomhet.

Regjeringens høringsfrist er 1. september. Når vi kommer så langt, vil vi vurdere å lage en egen sammenfatning av denne debatten og sende inn som egen høringsuttalelse.
  1. Hvordan kan NRK styrke demokratiet?
  2. Bør NRK-lisensen videreføres?
  3. Mer distrikt og mer nynorsk i NRK?
  4. Et smalt eller bredt NRK?
  5. Skal NRK få ha reklame?
Vox Publica - Åpen netthøring om NRKs framtid

William Eggleston

Det er ikke bare i fototidsskrifter det skrives godt om fotografi. I dagen utgave av Bergens Tidende trekker Hilde Sandvik flere interessante paralleller mellom William Egglestons arbeider på 1960- og 70-tallet og dagens digitale fotografi.

Artikkelen har nok blitt til i etterkant av at kuratoren som gjorde Eggleston kjent, John Szarkowski døde for fire dager siden.

PÅ MIDTEN av 60-talet kom ein mann frå Memphis, Tennessee med ein boks under armen til sjefen på Samtidskunstmuseet (Museum of Modern Art) i New York. Det var fleire tusen slides i boksen, alle tekne i Memphis og Mississippi. Direktøren på MoMa, John Szarkowski, tok ein kikk på fotografia. Han hadde aldri vore i Sørstatane. Han hadde heller aldri sett slike bilete før. Men han kjende det som om han hadde sett alt før, heime hjå seg sjølv. Slik går historia.


Foto: William Eggleston
En kan blant annet se slektskapet til "vår egen" Rune Johansens fotografier.
Mest ti år seinare, i 1976, opna Szarkowski dørene til ei soloutstilling, som for alltid kom til å endre synet på fargefotografiet. Alle kritikarane var ikkje like glade for det dei såg.

«Totalt banalt. Frykteleg keisamt», skreiv ein av dei.

MANNEN SOM SKAPTE slikt oppstuss var William Eggleston. Han fekk sin eigen fotokatalog kalla opp etter seg: «William Eggleston's Guide». Det synte seg å vere ein guide til ein totalt annleis måte å sjå verda på. Ikkje i hierarki der noko er viktigare enn noko anna, men som eit demokratisk prosjekt der alt tel like mykje.


I føreordet til utstillingskatalogen skreiv John Szarkowski: «Fotografi er eit system vi kan bruke for å redigere det vi ser rundt oss. (...) Som i sjakk eller i skriving, handlar det om å velge. Når det gjeld fotografiet er det likevel ikkje snakk om ei avgrensa mengde moglegheiter å velge mellom, men ei uendeleg».

ALT KAN fotograferast, hevdar Szarkowski, ein av dei som har gjort mest for at fotografiet etter kvart kom til å bli ei viktig kunstform. «Sjølv automatiske overvakingskamera som tek bilete av folk som går inn og ut av ein bank skildrar fakta og forhold som kan overraske dei som ser på», skriv han.


I den verkelege verda - bt.no

NRKs programarkiv skal på nett

Kultur- og kirkedepartementet (KKD) har bedt NRK lage retningslinjer for hvordan gamle og nye NRK-programmer skal gjøres tilgjengelig for publikum på internett.

"Mest mulig av NRKs programarkiv og løpende programproduksjon skal tilgjengeliggjøres på internett som en del av allmennkringkastings­oppdraget", skriver departementet i et brev der oppdraget presiseres. NRK får frist til 14. september med å lage et første utkast til retningslinjer.

Sitatet er hentet fra én av konklusjonene i stortingsmeldingen «Kringkasting i en digital fremtid», som ble lagt fram i mai. Stortinget skal etter planen behandle meldingen i løpet av høsten. Men departementet mener det er hensiktsmessig å starte arbeidet med retningslinjene nå, og eventuelt foreta eventuelle tilpasninger som følge av Stortingets behandling.

Arkivsjef Bjarne Grevsgard i NRK sier til NTB at en del av programmaterialet trolig kan gjøres tilgjengelig for publikum på internett allerede i løpet av neste år. Men han tilføyer at det her er mange praktiske og juridiske spørsmål som må avklares først.

- Rettighetsproblemer vil sette klare begrensninger, sier han.

NRKs programarkiv skal ut på Internett

7 underverker via Flickr

Verdens sju nye underverker er en revidering av Philon av Bysants klassiske liste fra 200 f.Kr. Nesten 100 millioner mennesker fra hele verden har stemt fram vinnerne via telefon eller internett.

Vinnerne er Den kinesiske mur, Petra-ruinene i Jordan, Kristusstatuen i Rio de Janeiro, Machu Picchu i Peru, Colosseum i Roma, Taj Mahal i India og mayaruinene Chichén Itzá i Mexico.

En liten test: Hvor gode bilder (med fri lisens) finner en ved et raskt søk på Flickr:
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08

 added on 2007-07-08

 added on 2007-07-08

 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08

 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08
 added on 2007-07-08