Amundsens lysbilder solgt

Auksjonshuset Christie i London har solgt de unike 250 laterna magica-lysbildene (fargelagte, positive bilder på glass) etter Roald Amundsen.

De aktuelle bildene stammer fra ekspedisjonene til Nordvest-passasjen (1903 - 1906), Sydpolen (1910 - 1912) og Dronning Maud Land (1918 - 1923) (bildet til høyre er ikke fra samlingen). Samlingen er solgt til en anonym nordmann for £ 78.000.

Hanne Holm-Johnsen ved Preus Museum i Horten bekrefter ifølge Foto.no at det er Preus Museum som har det nasjonale forvaltningsansvaret for utførsel av fotografiske kulturminner i Norge, og at de er forbigått i denne saken.

Harald Østgård Lund ved Nasjonalbiblioteket i Oslo sier at NB sammen med Framuseet hadde lagt inn et bud på samlingen, men at budet desverre ikke nådde opp. Han vil ikke opplyse om hvor stort budet var, men sier videre at det er tragisk at fotografiene har gått til en privat samling fordi enkelte av bildene er nasjonale ikoner og derfor burde vært offentlig tilgjengelige.

Oppdatering 07.10.06:
Robert Meyer poengterer i Foto.no at det faktum at bildene ikke var tatt av Amundsen selv er av mindre betydning. De tre lysbildeseriene med laterna magica bilder, som beskriver tre av Amundsens ekspedisjoner, er interessante fordi de var satt sammen av Roald Amundsen. Amundsen brukte disse bildeseriene i sin foredragvirksomhet for å skape interesse og, ikke minst, for å skaffe økonomisk støtte til nye ekspedisjoner.

I 1987 ble Roland Huntfords bok: 'Roald Amundsens oppdagelsesreiser i bilder', utgitt på engelsk og norsk, og her presenteres et godt utvalg fra de tre bildeseriene til Amundsen. Og Roland Huntford forklarer at samtlige eksisterende bilder fra Sydpolekspedisjonen ble tatt med Olav Bjaalands Folding Pocket Kodak, og det var i hovedsak han som fotograferte polferden (derfor er han ikke med på så mange bilder selv). Vi kan regne med at også andre medlemmer i ekspedisjonen brukte hans kamera iblant.

I boken forklarer Huntford at Amundsnens egne fotografiske plater fra Sydpolekspedisjonen ble ødelagt. I motsetning til andre polfarere, brydde ikke Amundsen seg om å ta med en profesjonell fotograf, og de tok bildene selv som amatører. Flere av de andre lysbildene i Amundsens serier er tatt av andre fotografer, som bl.a. Anders Beer Wilse. Mange av lysbildene ble laget av fotograf Worm-Petersen, som opgså lagde tilsvarende lysbilder for Fridtjof Nansen fra hans hjelpearbeid i Russland noe senere.


Nasjonalbiblioteket har allerede en stor sanling av bilder av og med Roald Amundsens. Se "En fotografisk vandring i Amundsens liv og virke"

Les mer på Foto.no.

Sony HDV-FX7

Det nye HDV-kameraet fra Sony med det nye 3ClearVid CMOS sensorsystem gir brukeren høyere oppløsning og kraftig forbedret fargegjengivelse! HDR-FX7E gir brukeren følgende fordeler:
  • "Full HDV" høyoppløselige opptak
  • Ny teknologi i 3ClearVid CMOS Sensorsystem med Enhanced Imaging Processor
  • Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* med 20x optisk zoom
  • 3.5" Wide Clear Photo LCD plus skjerm
  • Avanserte manuelle funksjoner
  • 8 timers opptakstid takket være STAMINA batterier.
Med opptak i full HD (1080i) og Sonys nye 3ClearVid CMOS sensorsystem, kombinert med en Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* lines med 20 x optisk zoom, leverer det nye kameravidunderet fra Sony bilder med utmerket oppløsning, klarhet og fargegjengivelse.

Pressemelding fra Sony Norge:

Med HDMI-inngang tillater kameraet ukomprimert overføring av HD signaler til din HD-klare TV ved hjelp av en enkelt kabel. Opptakene i HDV-video kan enkelt redigeres med flere tilgjengelige ikke-lineære redigeringsprogrammer for HDV. HDR-FX7E kan også fange widescreen 16:9 HDV 1080i-bilder på standard MiniDV tapes, og gjøre opptak og avspilling av standard DV-formater. Kameraet er 40% mindre og 25% lettere enn dens forgjenger, HDR-FX1E, og gir brukeren profesjonell ytelse og resultater i kombinasjon med en rekke manuelle valg og eksepsjonell batteritid.

Første kamera med 3ClearVid CMOS sensorsystem
Med lanseringen av HDR-FX7E følger også ny teknologi, som eksempelvis bruken av et 3ClearVid CMOS sensorsystem. Systemet bruker ny pikseldistribusjon for å oppnå høyere oppløsning og økt følsomhet (4 lux minimum). Dette forsterker oppløsningen, lysfølsomheten og fargegjengivelsen sammenliknet med konvensjonelle sensorer.

Ved å rotere pikslene til 45 graders vinkel gjør ClearVid CMOS sensor det mulig å doble området til hver enkelt piksel samtidig som man opprettholder det samme pikselpitch-nivået som ved konvensjonell piksellayout. Med en oppløsning på 1.120.000 piksler totalt tar 3ClearVid CMOS sensoren denne teknologiske løsningen ett stort skritt videre, ved å bruke et prisme til å dirigere lys inn på de tre selvstendige bildebehandlinger, en hvor hver av primærfargene (RGB).

Ved å nyttegjøre tre separate bildebehandlinger og ikke en, sikrer en rikere og mer presis reproduksjon av virkeligheten, samtidig som den øker følsomheten siden det er svært tap mellom linsen og bildebehandlingsteknologien. RGB-dataen som blir samlet opp av de tre imagers blir raskt behandlet av bildeprosessoren som igjen sikrer levende, detaljrike opptak.

Gjør opptak i slow-motion
Ved å kombinere rask bildebehandlingsteknologi gjennom ClearVid CMOS Sensor og Enhanced Imaging Prosessor, kan HDR-FX7E fange en seks sekunders strøm av bilder i 200 fields/sekund. Dette er fire ganger så høyt som standardopptak. Når man spiller opptaket av i normal hastighet gir det brukeren 24 sekunder med perfekt detaljert slow-motion.

Ta stillbilder med videokameraet
Av videoopptakene kan man hente ut stillbilder med en oppløsning på 1.07 megapiksler, og lagre disse på en liten hendig Memory Stick PRO Duo.

Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* med 20x optisk zoom og Digital Extender
HDR-FX7E er oppsatt med en Carl Zeiss Vario-Sonnar T* med 20 x optisk zoom og rekkevidde på 37.4 ? 748mm (ekvivalent 35 mm). Med en avansert multilags hinne på linsen minimeres refleksjoner på linseoverflaten noe som igjen reduserer støy og gir skarpere bilder av svært høy kvalitet.

Den innebygde Super SteadyShot billedstabilisatoren begrenser skjelvende bilder, selv når man gjøre opptak med bruk av full zoom. For å ytterligere styrke rekkevidden av den optiske zoomen forstørrer en Digital Extender opptaksbildene med 1,5. Dette betyr at man kan få 30 x digital zoom. To uavhengige filtre (ND ?1/4 og 1/6) er inkludert for at brukeren skal kunne anpasse mengden med lys som slippes inn i linsen ved eksempelvis opptak med ekstremt sollys.

Enorm manuell frihet

I tillegg til kameraets overlegne bildekvalitet gir HDR-FX7E brukeren full frihet til å manuelt kontrollere zoom, fokus, lukkertid, hvitbalanse, forsterkning og andre parametrer som tillater mer kreativ bruk.

1. Uavhengig manuell zoom og fokusringer
Uavhengige manuelle ringer for zoom og fokus gir en høy grad av manuell kontroll som igjen muliggjør profesjonelle filmtekniske grep som en rask zoom fra forkant til bakkant av bildet, samtidig som man har en langsom fokus.

2. Autofokus støtte
Fokus kan tilpasses manuelt mens kameraet er i autofokus modus, noe som gir jevn presis fokus når autofokusmodusen ikke er tilstrekkelig rask.

3. Multifunksjonell utløserknapp

Brukervennlig plassert rett bak zoomringen sitter utløserknappen som nå også innholder blender I tillegg til eksponering og Auto Innstillingene. Den nyttegjøres via en kontrollknapp som er plassert ved siden av utløserknappen.

8 timer sammenhengende opptak
HDR-FX7E er et energieffektivt kamera som nyttegjør en InfoLITHIUM L-serie batteri med STAMINA-teknologi. Dette gir en sammenhengende opptakstid på maksimalt 8 timer med et NP-F970 batteri.

Høyoppløselig 3,5 tommers Clear Photo LCD-skjerm
Med en 3,5 tommers Clear Photo LCD-skjerm (211 200 punkter) har man full mulighet til å komponere og spille av HD-opptak. Med en fargespekter som er anslagsvis 1.6 ganger bredere enn tidligere hybride LCD-løsninger, tilbyr skjermen brukeren overlegen kontrast, skikkelig sortfarge og presis fargegjengivelse. Skjermen kan man enkelt snu slik at man ser bildene på LCD skjermen uavhengig av hvor man står i forhold til kameraet.

Bildeoverganger
En rekke kreative muligheter når det gjelder sømløse, elegante bildeoverganger ligger tilgjengelig i kameraet.

Bildeprofiler
Brukeren kan selv navngi og lagre seks innstillinger av ulike opptaksparametere som man manuelt har innstilt. På den måten kan man enkelt komme tilbake til de lagrede innstillingene uten å måtte gjøre alle manuelle innstillinger på nytt.

HDR-FX7E vil ha en veiledende pris på 34 990,- og være tilgjengelig i butikkene fra november 2006.

Canon Media Storage

Canon Media Storage M30 og Canon Media Storage M80 er utviklet med tanke på EOS-brukere og andre digitalfotografer: begge enhetene er utstyrt en stor, lyssterk 3,7-tommers TFT-skjerm med 160 º visningsvinkel for visning av stillbilder og video.

Som navnene antyser dreier det seg om 30 GB/80 GB harddisker for lagring av digitale bilder. En rekke film- og lydformater støttes også.

Mye tyder på at dette er solide saker, bygd i magnesium, og med 1,8" harddisk i stedet for 2,5". Canon mener de mindre enhetene er mer motstandsdyktige mot slag, noe som sikkert kan stemme da denne typen disker må ta imot mye juling i forskjellige MP3-spillere.

Begge enhetene har USB 2.0 Hi-Speed grensesnitt og spor for CF- og SD-minnekort.

Utdrag fra pressemelding fra Canon Norge AS:

Med sitt robuste kabinett i magnesiumlegering og intuitive navigeringsfunksjoner som er velkjent for EOS-brukere, utgjør enhetene et viktig nytt ledd i arbeidsflyten for profesjonelle fotojournalister og fotografer som jobber i felten, utendørs og på fotoekspedisjoner. De forventes også å bli populære blant den voksende gruppen av hverdagsfotografer som ser etter nye måter å lagre og vise favorittbilder på, og som ønsker større lagringskapasitet når de er borte fra datamaskinen.

Media Storage M30 og M80 har følgende funksjoner:
  • 30/80 GB harddisk
  • 3,7 tommers ultralyssterk TFT-skjerm med 160 º visningsvinkel
  • CF- og SD-minnekortleser
  • USB 2.0 Hi-Speed-tilkobling
  • Støtte for flere bilde-, video- og lydfilformater, inkludert Canon RAW, MPEG, MP3 og WAV.
  • Utvidet PictBridge-funksjonaliet
  • 4?8-tegns passordbeskyttelse av bildefiler
  • Hodetelefonutgang
"Dette er et tilbehørsprodukt til EOS som mange profesjonelle Canon-brukere har etterspurt," sier Lene Finstad, markedsdirektør i Canon Consumer Imaging Norge.

"I tillegg til at enhetene utvider sikkerhetskopierings- og lagringskapasiteten for proffe fotografer, vil de utvilsomt også appellere til amatørfotografer som er på jakt etter mer fleksible, morsommere og mer bærbare alternativer til det tradisjonelle fotoalbumet."

Allsidige multimediafunksjoner
I tillegg til at de har kapasitet til å lagre Canon RAW- og JPEG-bilder, kan Media Storage M30 og M80 lagre og vise/spille av en rekke multimediafiler. Enhetene har hodetelefonutgang for avspilling av lyd i MPEG-, WAV- og MP3-filer.

Pålitelighet og sikkerhet
Siden enhetene er konstruert for yrkesbruk, er de robuste, pålitelige og sikre. Den 1,8 tommer store harddisken er valgt på grunn av stabiliteten og de overlegne beskyttelsesfunksjonene, og begge enhetene er beskyttet av et solid kabinett av magnesiumlegering. For å unngå skadede data blir filene validert under opplasting fra minnekort. Bilder og andre filer kan beskyttes med et passord på opptil 8 sifre for å hindre uautorisert tilgang.

Praktisk batteri

For å gjøre det lettvint for EOS-fotografer bruker enhetene det samme batteriet (BP 511A) som brukes i en rekke EOS-modeller, deriblant EOS 5D, EOS 20D og EOS 30D, samt i profesjonelle produkter som den trådløse filoverføringsenheten WFT E1.

Hasselblad H3D

I forbindelse med lansering av Hasselblad H3D på Photokina skriver Interfoto at avstanden mellom high-end DSLR kameraer har minket de foregående årene. Særlig er det kamera fra Canon og Nikon som har nærmet seg de digitale mellomformatløsningene fra Phase One, Hasselblad, Leaf. Mange studiofotografer har dermed valgt bort mellomformat til fordel for lettere og mer fleksibelt kamerautstyr.

Interfoto mener imidlertid at årets PhotoKina med all tydelighet viser at mellomformat drar i fra når det gjelder maksimal bildekvalitet, mens DSLR nærmer seg maksimal utnyttelse av de digitale løsningene.

Egentlig er dette ikke overraskende, i og med at det finnes en del fysiske og særlig optiske lover som på et tidspunkt vil gi mellomformat en stor fordel. Imidlertid har utviklerne av mellomformat kommet senere i gang enn DSLR produsentene og en del tekniske utfordringer har ikke gitt full uttelling for det store formatet. Gjennom Hasselblads lansering av verdens første fullformat 48mm systemkamera H3D og Phase One sine nye P+ bakstykker, er digitalt mellomformat igjen en hestelengde foran. Det er ikke snakk om små og uvesentlige forskjeller i kvalitet og oppløsning, men et sceneskifte. Ikke bare det. En del nye tekniske løsninger slik som live video, Image Bank*, og nytt tilbehør gjør mellomformat løsningene langt mer fleksible.

Interfoto er en av landets største Canon og Nikon forhandlere og risikerer ?å banne i kirken? gjennom å ta stilling til mellomformatets ledende rolle. Imidlertid er det primært studio, institusjon- og reklamefotografer som Hasselblad og Phase One sikter seg inn på. Sportsfotografene vil av åpenbare grunner heller velge Canon eller Nikon. Det samme vil de avanserte amatørene.

Mange vil også hevde at DSLR er godt nok. Likevel er neppe godt nok ? nok til å fremstå som en ledende profesjonell fotograf. Mange har sannsynligvis enda ikke sett forskjellene på systemene fordi DSLR så rekordraskt er blitt så bra. Likevel påstår Interfoto at de som nå vurderer mellomformat vil bli sjokkert over de store fordelene som de nye lanseringene representerer. Selv kompaktkameraer og amatør DSLR blir nå bedre enn "godt nok" og konsumentene er åpenbart ikke innstilt på å nøye seg med gammel teknologi. Vi tror at Norges profesjonelle fotografer er opptatt av å maksimalisere sin fotografiske kvalitet i all fremtid.


Les mer om Hasselblad H3D.

Batteristandard for digitalkameraer

IEEE Standards Association har begynt arbeidet med en standard for oppladbare batterier til digitale foto- og videokameraer. Målet med standarden er å forbedre opplevelsen til brukeren når disse enhetene benyttes.

Den nye standarden vil opprette felles kriterier for design, produksjon og evaluering av litium-ion- og litium-ion-polymer-batterier som benyttes i digitale foto- og videokameraer.

Standarden vil inkludere områder som den elektriske og mekaniske konstruksjonen til batteridekselet, pakketeknologier, samt kontroll over ladning og utladning. Standarden skal også anbefale brukeropplæring og relatert kommunikasjonsmateriale, fordi IEEE-SA mener grensesnittet mellom sluttbrukerne og batterisystemene er essensielle for systemets pålitelighet

Utvikler batteristandard for digitalkameraer - digi.no

Bildealbum med posisjonering

Peter Larsen er bekymret for at det fotografiske bildet kan miste autensitet og troverdighet som følge av at alle har et digitalkamera de bruker flittig. Fort går det, men vi får trøste oss med at en også vinner mye som følge av digitaliseringen.

Posisjonering er et eksempel på tilleggsinformasjon som kan knyttes til et digitalt bilde. Jeg forventer nesten at det bare er et tidsspørsmål før vi har fullt intergrete tjenester som leverer det samme som Pixago. Flickr kom med noe lignende for en tid tilbake, med et enda mer elegang grensenitt, men så vidt jeg har funnet ut ingen eksportmulighet knyttet til kartene. Dessuten lider Flickr av at Yahoo har langt dårligere kartmateriale enn hva Google kan tilby.

Uansett, GPS-moduler kommer for fullt for tiden, i mobiltelefoner og kamera. Jeg tar derfor neppe noen stor sjanse dersom jeg spår at 2007 vil bli det året hvor possisjonering, og tilhørende tjenester, når de brede masser.

Dette blir spennende fordi det raskt vil gi en mulighet til å sortere stadig flere typer innhold i forhold til en parameter (posiosjon) som vanskelig har latt seg automatisere tidligere. Det er her de kommende tjenestene kommer inn for alvor. Værvarsel er jo en klassisk tjeneste knyttet til lokalitet, men i den andre enden av skalaen ser en allerede eksempler på hvordan stedfesting ikke bare er kjekt, særlig dersom disse "tjenestene" ikke kan velges bort.

Når det gjelder nevnte Google regner jeg det som sikkert at neste oppgradering av Picasa vil inneholde muligheter for å detektere (fra EXIF-data i bildefiler) eller legge inn data om den eksakte posisjonen der bildene er tatt. Det siste tilbys allerede av Flickr og Pixagogo. flere vil åpenbart komme, takket være at Google og Yahoo har åpne APIer, noe som gir tredjeparts leverandører mulighet til å bygge sine tjenester på toppen av de store aktørene sine kart-tjenester.

Det neste bør være possisjonering knyttet til video....

«Aftermath»

VG har et intervju med Joel Meyerowitz, den eneste fotografen som fikk tilgang til Ground Zero under opprydningsarbeidet.

Meyerowitz tok mer enn 8 000 fullformatbilder, noe som har resultert idiverse utstillinger og boka «Aftermath» hvor han samler et utvalg av bildene han tok i løpet av de ni månedene arbeidet tok.

- Uten hjelpen jeg fikk ville jeg aldri kommet inn. En trehjulsbil kjørte meg rett gjennom sperringene, ingen stoppet oss og da føreren slapp meg av, kjørte han veldig raskt fra meg.

Jeg tenkte «Jeg er inne!», men følte meg også alene og forlatt. Da jeg så omfanget, mengden av steinsprut ... ikke noe foto kan yte rettferdighet til det. Jeg sto på det som skulle være gatenivå og så opp på alt det sammenklemte og forvridde materialet.

Jeg så all røyken, hørte sydingen fra vannet og bråket fra alle maskinene. Hele sanseopplevelsen var overveldende. Det var en følelse i magen av nervøs uro, sånn som du sikkert har hatt når du har såret noen? Det var en ukontrollert skjelving på gang i hele kroppen, akkurat som om jeg var utenfor den. Og det skjedde uten at jeg visste det. Men så fikk jeg kontakt med meg selv. Jeg koblet av som om øynene mine tok det inn på egen hånd, men så koblet jeg på igjen. Og da merket jeg at jeg gråt.


Les hele intervjuet i Dagbladet.

Rena 006

Fotogalleriet presenterer en utstilling med Mette Tronvoll, en av Norges mest anerkjente fotografer med en rekke separatutstillinger i inn-og utland. Kunstneren ble nylig tildelt Candida Höfer Stiftungs nyoppstartede kunstpris for sitt karakteristiske og konsekvente kunstnerskap. Utstillingen presenterer en serie nye fotografier bestående av portretter og landskap fra Rena Leir.

Militærleiren er Norges nyeste og Europas mest moderne hva gjelder arkitektur og teknologi. Her har Tronvoll over lengre tid fulgt Forsvarets Spesialkommando/Hærens Jegerkommando, som innehar høyeste kompetanse innenfor nasjonal og internasjonal beredskap for spesialoperasjoner og kontraterroraksjoner.

Kunstneren har fått innpass i et lukket system som ytterst få har tilgang til. Elitesoldatene er maskerte og er fotografert i uniformer tilpasset de skiftende årstidene og kampsituasjonene de skal inn i, uniformer som nesten fremstår som en forlengelse av dem selv. Portrettet utgjør kjernen i Tronvolls produksjon, og i hennes frontale og konfronterende tilnærming til portrettsubjektet står selve det fotografiske møtet i sentrum. Utvekslingen av blikk mellom fotografen, den portretterte og betrakteren kjennetegnes av en konsentrasjon som er fundamental for fotografen. I hennes serielle tilnærming blir spenningen mellom individ og type, mellom likheter og forskjeller, talende.

I RENA 006 tar Tronvoll portrettet til sitt ytterpunkt ved å utelate de fleste av portrettets personbeskrivende konvensjoner og gjøre blikket til et slags minste felles multiplum. Soldatenes massive og kamuflerte fremtoning motsetter seg per definisjon en individuell karakteristikk. Blikket samt de minimale variasjoner og nyanser i gester og holdning blir bildenes bærende elementer som portretter.

Samtidens fokus på terrorfaren skaper en overopphetet temperatur som gjenspeiler seg i både produksjon og lesning av bilder, og kan også påvirke opplevelsen av disse bildene. Det er nettopp forholdet mellom hva vi leser ut av den politisk ladete overflaten og det subjektive meningsinnholdet bakenfor som utgjør spenningen i Mette Tronvolls prosjekt.

Fotografiene er del av et utsmykkingsprosjekt i regi av Utsmykkingsfondet for offentlige bygg.

Fotogalleriet

Panasonic Lumix DMC-L1

Lumix DMC-L1 er det første kameraet fra Panasonic som støtter FourThirds-standarden som Olympus benytter for sine digitale speilreflekskamera. Kameraet er da også bygd på samme chassis som Olympus E-330, og det er utstyrt med et nytt Leica Vario-Elmarit zoomobjektiv. Live MOS bildebrikken er den samme som i Olympus E-330, med en oppløsning på 7,5 megapiksler.

Lumix DMC-L1 prises til nærmere 20.000, noe som er veldig mye sammenlignet med den svært beslektede Olympus E-330. Noe av forklaringen er at et fett objektiv er inkuldert i prisen, et 28-100 mm f/2,8-3,5 Leica-objektiv med innebygd bildestabilisator. Noen vil kanskje vurdere å ta skrittet fullt ut og kjøpe Leica Digilux 3 - det samme kameraet, men i leicas innpakning.

Digit.no har testet Panasonic Lumix DMC-L1 og konkluderer slik:

Bildebrikken i L1 har et kontrastomfang som gir god definisjon både i lyse og mørke områder. Opptak i RAW gir førsteklasses råmateriale for videre bearbeidelse, men det vedlagte programmet SilkyPix Developer Studio 2.0 SE klarer ikke å ivareta informasjonen fullt ut. Straks før fullføringen av testen ble Adobe Camera Raw 3.5 lansert, med støtte for Lumix L1. Den viste betydelig bedre definisjon og mindre artifakter. Med dette programmet vil L1 gi en bildekvalitet som er fullt på høyde med konvensjonelle speilreflekser i samme prisklasse. Et aspekt som vies altfor liten oppmerksomhet i ulike tester, er hvor hard JPEG-komprimeringen er. Det er meget gledelig å se at samtlige kvaliteter ligger under grensen for synlige skader, mellom 5:1 og 13:1. Min konklusjon er at Lumix L1 leverer en bildekvalitet som er et profesjonelt kamera verdig, med unntak av ISO 1600.
/../
Man skal være ganske ivrig for å bruke så mange penger på et kamera som både er stort, tungt og temmelig "gammeldags" i konstruksjonen. Like fullt vet jeg om flere som vurderer å kjøpe en L1, sågar noen som også vurderer å legge til ytterligere tre store lapper for å få seg en med Leica-navn på. Hva som vil gi best valuta for pengene burde si seg selv, skjønt jeg tviler ikke på at Leica'n vil holde seg bedre i pris over tid.


Digit.no :: Panasonic Lumix DMC-L1

Ekstreme panoramabilder

Noen ganger dumper en over kamera som en, ut fra beskrivelsen, tror er en spøk.

Seitz 6x17 Digital er et eksempel på nettopp det. Kameraet tar panoramabilder med 7500 ganger 21250 piksler via en bildebrikke fra Dalsa. Et ukomprimert bilde ender dermed opp med smått utrolige 950MB!

Bildene lagres på et eksternt datasystem som er koblet til fotoapparatet via en gigabits ethernet, som arkivere bildene i en hastighet av 300MB per sekund.

Prisen på det forvokste kameraet er snaue 28.900 Euro for den mobile utgaven, mens du sparer to tusen Euro hvis du klarer med deg studioversjonen. Og det er før du har begynt å handle optikk :)

En som lar seg fascinere av panoramabilder liker ting som dette:

Verdens minste projektor

ProjectorDet tyske Fraunhofer-instituttet står bak prototypen på en projektor som ikke er stort større enn en sukkerbit, kun 1,6 x 0,9 centimeter. I fremtiden kan dette være teknologi som vi kommer til å finne i en rekke mobile enheter.

I motsetning til en vanlig projektor, som bruker millioner av speil for å få frem et stort bilde, benytter denne kun ett speil. For å få frem et stort nok bilde vibrerer speilet, slik at lyset reflekteres over en stor overflate.

I dag kan projektoren bare arbeide med røde og blå lasere, noe som begrenset fargespekter, men her er det vel grunn til å håpe på forbedringer.

A projector the size of a sugar cube

Etterfølger til Olympus E-1

Spekulasjoner rundt Olympus kommende etterfølger til E-1 har lenge vært gjenstand for ryktemakeri. Nå bekrefter endelig Olympus at noe er på trappene ved den kommende Photokina-messen.

Foreløpig letter man ikke mye på sløret, men på Olympus sine nettsider heter det:

In addition, we will be exhibiting a concept model of the successor to our current Olympus E-System flagship, the Olympus E-1 digital SLR.

Vi venter i spenning.

Pentax K10D

PENTAX K10D kombinerer hele 10.2 mill. bildepunkter med Pentax originale bildestabiliseringssystem (SR = Shake Reduction) og fornuftige funksjoner for avanserte amatørfotografer og erfarne hobbyfotografer.

Utviklet som et resultat av PENTAX stadig økede kvalitetskrav og ønske om høyere
oppløsning, kombinerer K10D 10.2 mill bildepunkter en rekke avanserte funksjoner og
en serie forbedringer i alle deler av den digital fotograferingen.

PENTAX mener at selv om noen av disse teknologiske forbedringer ikke alltid vises i produktets spesifikasjoner, gir de en betydningsfull forskjell i det endelige bilderesultatet. Viktige trekk inkluderer PENTAX egenutviklede bildestabilisering for å redusere uheldige effekter av kamerabevegelse, en nyutviklet A/D konverter laget for å konvertere store datamengder nøyaktig og hurtig, samt en avansert "bildemotor", eksklusivt designet for K10D K10D er også utstyrt med en rekke karateristiske trekk og funksjoner, laget for å assistere fotografen på en rekke forskjellige områder innenfor avansert fotografering.

Dette inkluderer et nytt CCD støvfjerningssystem (DR = Dust Removal), PENTAX originale eksponeringssystem for sikker gjengivelse av fotografens kreative intensjoner og en pålitelig, støv- og vannmotstandig kamerahuskonstruksjon. Alt kombinert for å imøtekomme avanserte fotografers ønsker om eksepsjonell bildekvalitet og et solid verktøy.

Hovedtrekk:

1. Høykvalitets bildegjengivelse.
  1. Stor CCD brikke (23.5mm x 15.7mm) med 10.2 mill. effektive bildepunkter for naturtro og rikt gradert bildegjengivelse.

  2. PENTAX- originale bildestabilisator for å motvirke uskarpe bilder: K10D er utstyrt med PENTAX egenutviklede bildestabilisatorssystem som effektivt reduserer muligheten for uskarpe bilder ved forskjellige opptaksforhold, som ved bruk av lange teleobjektiver, eksponeringer under dårlige lysforhold uten bruk av eksterne lyskilder og ved spesielle eller vanskelige lysforhold. Denne innovative mekanismen forflytter CCD brikken raskt, horisontalt eller vertikalt ved bruk av magnetisk kraft, ved å justere den varierende hastigheten i takt med kameraets bevegelse som oppfattes av den innebygde sensoren. Det tilfører en fremragende kompensasjon som tilsvarende fra to til fire trinn på lukkerhastigheten. Som et resultat av denne nyvinning kan stort sett alle eksisterende PENTAX objektiver benyttes med bildestabilisering.** Objektiver som er kompatible med denne mekanisme er PENTAX K-, KA-, KAF- og KAF2 objektivfatninger; skrufatningsobjektiver (med K-adapter); og 645/67-system objektiver (med adapter). Noen funksjoner kan ikke benyttes med disse objektiver.

  3. Nyutviklet A/D-konverter for korrekt bildegjengivelse:
    K10D inneholder en avansert A/D-konverter som nøyaktig konverterer analoge signaler som oppfattes av CCD brikken til digitale data. Med det største beregningsrommet av alle eksisterende digitalkameraer (22 bits, eller 4,2 mill. gradasjoner) konverteres digitalsignalene 1.024 ganger større enn konvensjonell 12 bits A/D konverter (4 096 gradasjoner).

  4. Nyutviklet PRIME signalprosessor
    K10D omfatter en ny PRIME (PENTAX Real Image Engine), designet eksklusivt for PENTAX systemkameraer. Denne prosessoren produserer balanserte, nøyaktige bilderesultater, gjennom effektiv kontroll av CCD signaler, fargedybde, lysfølsomhet, hvitbalanse, skarphet og kontrast. Det nye minne (DDR2: Double Data Rate 2) øker også bildebehandlingsprosessen og datahastigheten.(800Mb/sek. = 100 % raskere enn vanlige prosessorer.)
2. Støvfjerningssystem for CCD brikkens overflate.
Et nytt støvfjerningssystem forhindrer støv fra å klebe seg fast til CCD-sensoren og filter. En fluorsammensetning benyttet på CCD-brikken fjerner effektivt støv og flekker fra overflaten og vil ?riste? av gjenværende partikler når systemet beveger CCD-sensoren. Støvet som fjernes vil feste seg til et klebe ark i bunnen av støvfjerningsenheten og vil eliminere muligheten for igjen å feste seg til CCD-sensoren.

3. Originalt eksponeringssystem for perfekt gjengivelse ved kreativ bruk.
  1. Hyper Program funksjon:
    K10D Hyper Program tillater brukeren å skifte til lukkerprioritet eller blenderprioritet fra Programvalg ved enkelt å benytte det elektroniske hjulet på fronten av kameragrepet. Retur til Programvalg gjøres enkelt ved å trykke på grønn funksjonsknapp ved utløseren.
  2. Hyper manuell funksjon:
    Når manuelle innstillinger benyttes, kan man enkelt benytte den grønne funksjonsknappen for omgående å vende tilbake til passende eksponeringsvalg for motivet.
  3. ?Sensitivity-Priority? (Fortrinnsvalg) innstilling:
    K10D har et nytt innstillingsvalg (Sensitivity-Priority AE (Sv)), som velger optimal kombinasjon av tid og blender. Følsomheten kan endres omgående i 1/2 eller 1/3 trinn ved å dreie på det elektroniske velgerhjulet. Det er derfor ikke nødvendig å gå inn på menyen for å gjøre disse endringer, noe som tillater fotografen å arbeide vesentlig hurtigere ved endringer i opptaksforholdene.
  4. Lukker & blender valg:
    Ytterligere et eksponeringsvalg på K10D er ?lukker og blender?-velger (TAv), beregnet for automatisk å velge best mulig kombinasjon.
  5. Støvtett og fuktbestandig konstruksjon:
    K10D kamerahus er framstilt i en pålitelig, støvtett og vannmotstandig konstruksjon. Hele 72 forskjellige deler er forseglet inkludert utløsermekanismen, brytere, hendler og velgerhjul. Denne pålitelige konstruksjonen gjør at K10D kan benyttes under fuktige eller støvete omgivelser uten problemer.
  6. Stor, lys og klar søker:
    K10D er utstyrt med et pentaprisme i glass som viser 95 % av søkerbildet og har en forstørrelse 0.95 x. Sammen med en lys og naturlig mattskive, gjør dette fokusering og komposisjon uanstrengt og behagelig.
  7. Kompatibel med supersoniske motordrevne objektiver:
    Nye supersoniske objektiver er under utvikling, beregnet for K10D. Disse vil gi en mykere og mer stillegående autofokus enn tilsvarende konvensjonelle objektiver.
  8. Lysfølsomhet opp til ISO 1600
    K10D velger automatisk lysfølsomhet opp til ISO 1600, basert på lysforhold, brennvidde og blenderåpning. Siden denne funksjonen tillater bruk av hurtigere lukkertider under dårlige lysforhold som innendørs sportsopptak eller nattopptak, motvirkes uskarphet og rystelser effektivt. For spesielle opptak, kan valget av lysfølsomhet settes manuelt mellom ISO 100 ? 1600.
  9. Kontinuerlig opptak med ca. 3 bilder pr. sek.
    For å fange et motiv i bevegelse eller en sekvens av uttrykk kan fotografen ta en serie bilder på inntil ca. 3 bilder pr. sek. I JPEG-format kan fotografen benytte funksjonen kontinuerlig til SD-kortet er fullt.
  10. Pålitelig lukkermekanisme:
    Lukkerenheten i K10D er beregnet til å tåle 100 000 eksponeringer med høy presisjon, over hele lukkerskalaen ned til 1/4000 sek. For fleksibel blitsfotografering benyttes en synkroniseringstid på 1/180 sek.
  11. 11 punkts AF (Autofokus) sensor:
    K10D?s avanserte SAFOX VIII autofokussystem inneholder 11 sensor-punkter (med ni korsformede sensorer plassert i midten) for automatisk å fokusere på motivet med den ytterste presisjon, selv om motivet er utenfor sentrum av bildet. Sensorpunktet skifter automatisk til rødt for å gi bekreftelse på korrekt fokuspunkt.
  12. Ekstra stor, vidvinklet LCD-monitor:
    Utstyrt med en ekstra stor 2,5? LCD monitor med hele 140 grader, både vertikalt og horisontalt, vises bildet tydelig og klart. Med 210 000 piksler kan bilderesultatet forstørres hele 20x for kontroll av fokus og detaljer.
  13. Kraftfullt oppladbart batteri
    K10D leveres med nytt, lithium-ion batteri med stor kapasitet, beregnet for omtrent 500 opptak ** når det er fulladet.

    ** Ved testing under forholde som foreskrevet av CIPA og deres standarder (50 % blitsbilder).
  14. Øvrige trekk:
    • Valg mellom 16 punkts multimåling, sentrumsdominert eller spotmåling.
    • Solid kamera-chassis i rustfritt stål.
    • 32 individuelle funksjoner for personlig innstilling.
    • Eksponeringssikring for tre opptak fortløpende med varierende eksponeringer.
    • Benytter SD-kort og de nye SDHC-kortene (høykapasitetskort).
    • Valg mellom to forhåndsvisninger av bilde (digitalt/optisk)
    • Samtidig opptak av RAW og JPEG format.
    • Manuell finjustering av hvitbalansen.
    • Dag for dag-mapper for å forenkle søk etter tidligere opptak.
    • Innebygde filtre (Black-and-white, Sepia, Slim, Soft, Brightness and Color) for enkel å redigere opptakene
    • Fjernutløser på kameraets front og bakside med bruk av IR fjernkontroll (tilleggsutstyr)
    • PENTAX PHOTO Laboratory 3 RAW data programvare og PENTAX PHOTO Browser 3 programvare, inkludert på medfølgende CD.
Leveringstid: Medio november 2006
Prisantydning: Kr. 10 000,- inkl. mva (kamerahus)

Leica V-Lux 1

Leica V-Lux 1 er en blåkopi av Panasonic Lumix FZ-50, og med det et kamera laget for de som vil ha et avansert, kompakt og lett kamera som løser de fleste oppdrag uten å måtte ty til et speilreflekskamera. Personlig er jeg dedikert fan av Panasonics FZ-serie, men ville ikke hatt noe imot at det sto Leica på toppen av kamerahuset.

Leica V-Lux 1 har et DC VARIO_ELMARIT f2,8-3,7/7.4-88.8 mm ASPH objektiv (tilsvarende 35 ? 420mm på 35mm) med O.I.S. optisk bildestabilisering.

ISO 100 ? 3200. En roterende 2" TFT-monitor med 207.000 piksler gir god kontroll under opptak og evaluering. Innebygd auto/manuell blits. Rask og presis autofokus. Manuell zoom og fokuskontroll. Program og manuell eksponering. Lukkertider: 60 ? 1/2000 sek.

Leica V-LUX 1 leveres med Photoshop Elements 4.0 (Win) & 3.0 (Mac), Quicktime Movie Player, 528 MB SD kort, lader, oppladbart Li-ion 7.2V 710 mAh batteri, USB2-, AV- og DC kabel. 2 års fabrikk garanti.

Levering begynner i uke 43/2006.
Pris: kr. 5.961,00 eks mva.

Pressemelding fra Leica Camera AG:

The LEICA V-LUX 1 is a digital compact camera which combines high-performance optics and outstanding picture quality in a compact camera body. The camera offers 10 million pixels and a LEICA DC VARIO-ELMARIT 1:2.8-3.7/7.4-88.8 ASPH lens with an extremely wide range of focal lengths from 35 to 420 millimetres, thus commanding universal capability for the small picture system. From spacious landscape shots, filigree macro close-up shots through to photos of far distant objects in super telephoto mode, the lens with its 12 times zoom creates outstanding picture results in all photographic situations. The integral picture stabiliser gives the user additional protection against camera shake, even under difficult lighting conditions. The LEICA V-LUX 1 has a tilting 2.0? TFT display for optimum picture checking. Thus the photographer is assured of secure control even in difficult situations for photography and gains additional possibilities for picture composition by means of unusual camera perspectives. A variety of manual settings, including a diverse subject program for many photographic situations, round out the creative composition possibilities of the LEICA V-LUX 1.

"The LEICA V-LUX 1 is a real all-rounder for every photographic situation. The camera combines the best features of two different digital camera systems: the capabilities of a mirror reflex camera with the handy size of a compact camera. This makes the LEICA V-LUX 1 a compact all-in-one solution, which loses nothing in picture quality comparison with a digital mirror reflex camera and is superior to it in handiness. The large range of focal lengths offered by the LEICA V-LUX 1 means that fiddly lens changing is eliminated. The camera is thus both flexible and quickly ready for use, the risk of dirt of the sensor is avoided and the scope of photographic equipment is concentrated into a compact and light-weight digital camera" says Marius Eschweiler, Product Manager for digital compact cameras at Leica Camera AG.

The high-performance LEICA DC VARIO-ELMARIT 1:2.8-3.7/7.4-88.8 ASPH zoom lens comprises 14 lenses in 10 groups. With a maximum aperture of 2.8 and the particularly large range of focal lengths, the LEICA V-LUX 1 offers versatile picture composition possibilities for brilliant photos with true-to-life colours. The focussing and zoom ring on the lens is easy to use and permits concentration to be devoted to the subject. The optics are individually matched to the camera sensor. Together with the electronics and the software they enable pictures with natural colour reproduction, excellent sharpness and high brilliance. In relation to colour matching, contrast and picture definition, Leica Camera AG has developed its own profile. This is oriented to the picture characteristics that are well known to Leica System Camera customers from their use in combination with professional film materials and specialist development laboratories.

The 2.0? large camera display of the LEICA V-LUX 1 has a resolution of 207,000 pixels, enabling it to generate an exceptionally brilliant picture, allowing the photographer to make a reliable and exact assessment of the picture composition both when taking the photo and when reviewing it. An additional feature for checking the picture in particularly difficult situations ? such as when photographing above your head ? is the tiltable TFT display, which can be set to almost any angle. In addition, it creates further possibilities for picture composition by unusual camera perspectives, such as a worm?s-eye view. To reduce the load on the rechargeable battery, the display can also be switched to a darker low-energy mode, without having to sacrifice the outstanding picture quality.

Further security for a successful picture is derived from the integral protection against camera shake (O.I.S.), which can be switched on and off at any time. This reliably protects against camera shake in all photographic situations, since small movements of the hand are systematically compensated. Whether at twilight, during indoor shots, for snapshots or in zoom operation ? the result is always a sharp picture without the need for a tripod.

The picture signal processor used in the LEICA V-LUX 1 ensures quick picture signal processing and saving within the camera. This allows the LEICA V-LUX 1 to be used quickly, reliably and spontaneously at any moment. The LEICA V-LUX 1 with its wide range of technical features is ideally suited to photographing the world of nature. In super-tele mode its magnification is equivalent to 10 power binoculars. The optical picture stabilisation gives shake-free pictures of the natural world even in poor lighting and extreme conditions. This combined with the quick response time of the shutter are just what are required for a spontaneous picture. The camera is thus an ideal addition to the equipment of naturalists and birdwatchers.

The LEICA V-LUX 1 is supplied with a 512 MB SD card, a battery charger, a powerful rechargeable battery and a comprehensive software package (Adobe Photoshop Elements 4.0 (PC)/3.0 (Mac), Quicktime Movie Player). Further accessories available include a mains adapter (for direct power supply to the camera from the mains), a spare rechargeable battery and two types of high-quality camera case. The sporty Cordura case is particularly hard-wearing, whilst the newly developed neoprene case is both practical and purpose-designed. Both camera cases securely protect the products against damage.

Leica M8

Leica M8 lanseres som det første profesjonelle digitale rammesøkerkameraet med en 10,3 Megapiksel CCD sensor med minimal støy. ISO verdiene går opp til 2500 åpnes nye muligheter for fotografering i eksisterende lys.

Dette er et kamera for spesielt interessrte, men også med spesielle kvaliteter. Leica M8 har 3 sett søkerrammer for hhv 24 og 35mm, 28 og 90mm, 50 og 75mm objektiver. Med en objektivfaktor på 1,33x tilsvarer dette brennvidder fra 32mm til 120mm. Bruk av APO-TELYTT 135mm/f3,5 anbefales ikke. Rammesøkeren har en optisk forstørrelse på 0,68x.

De anerkjent beste objektivene i verden vil komme til sin fulle rett på Leica M8. Alle M-objektivene vil med sin høye oppløsning komme til sin fulle rett. Leica M8 klarer seg uten et oppløsningsreduserende Moiré-filter foran sensoren slik at M-objektivene skal kunne gi sitt beste.

Den elektronisk styrte og meget stille lukkeren kan gi lukkertider ned til 1/8000 sek. Det gir mulighet for å bestemme dybdeskarpheten selv i skarpt lys med åpen blender. Med en kort blits synkroniserings tid på 1/250 sek blir det mulig å ta bilder i dagslys med kontrollert dybdeskarphet.

M8 er konstruert for å gi profesjonelle resultater i mange år. Det lukkede metallhuset er laget i en høykvalitets magnesium legering. Topp og bunnplaten er frest ut av et solid messing stykke og så sølv eller svart kromlegert. Med tanke på framtidige rawdata formater vil DNG teknologien bli implementert fordi det garanterer for langtids arkivering.

RAW data konverter Capture One LE.
Denne er inkludert i kameraet og sikrer at raw data levert fra CCD sensoren og lagret i Adobe Digital Negative (DNG) formatet vil bli framkalt med best mulig kvalitet. Fremkallingen av selv de fineste tonevalører som leveres i 16-bit bilder fra CCD kan sammenlignes med hva en får fra en farge diasfilm framkalt av et profesjonelt laboratorium.

Fjernkontroll programvare.
LEICA DIGITAL CAPTURE arbeider som en fjern kontroll av kameraet ved bruk i studio. Med USB kabel kan kameraet løses ut av datamaskinen og bildene lagres rett i maskinen. ISO-verdier og oppløsning kan styres fra datamaskinen gjennom programvaren.

Leica M8 listepris kr. 29.623,00 eks mva.
Levering vil begynne i uke 49.
Leica R og M-System leveres kun gjennom godkjente Leica Autoriserte System-forhandlere.

Pressemelding fra Leica Camera AG:

It is the first digital camera to use the Leica viewfinder system. All the key characteristics of the analog Leica reporter?s camera such as the compact design, the exceptional picture quality in conjunction with the Leica M lenses and the unique picture composition using the Leica viewfinder have been seamlessly carried over into the digital world.

This professional-standard digital camera "Made in Germany" uses an image sensor specially developed for the requirements of the Leica M system. Almost all Leica M system lenses made since 1954 are also suitable for digital photography, thanks to their high performance level. The combination of lenses, sensor and high-performance picture editing generates outstanding picture quality with a resolution of 10.3 million pixels.

The new LEICA M8 has a notably low-noise CCD image sensor with a basic speed of ISO 160. The maximum speed of ISO 2500 means the new camera is ideally suited to available light photography, a typical Leica M feature. The LEICA M8 offers the photographer many useful details such as a tone value histogram which permits qualitative exposure control for even the smallest details of the subject in each enlargement section. Thanks to really simple operation with very few controls and clearly laid-out menus, the new camera also demonstrates typically Leica concentration on the essentials.

?The LEICA M8 enriches digital photography with tradition, values and inspiration? says Dr. Ralph Nebe, ?Above all the new LEICA M8 shows that the Leica Camera AG has found its own path straight into the digital world. With enhanced innovative power for digital solutions in both the camera and sport optics product sectors, together with rigorous updating of analog solutions, the company is fit for the future again.?

The LEICA M8 will be available in the shops end of November 2006.

Sensor
The notably low-noise CCD image sensor has been rigorously optimised for the special features of the Leica M lens system and offers a resolution of 10.3 million pixels.

CCD technology generates less noise than any other type of sensor and was therefore chosen as the image sensor for the LEICA M8. The speed settings of ISO 160 through to 2500 permit pictures with a greater wealth of detail than can be achieved with analog film.

The special design of the viewfinder camera with no mirror box allows the typically compact and flat shape of the LEICA M to be retained, but leads to a higher angle for entry of light beams into the sensor.

Comprehensive measures have been taken so that the picture quality demanded by Leica is nevertheless achieved. The special modification of the image sensor with a micro-lens offset avoids any annoying vignetting in the corners of the picture. A particularly thin cover glass, reduced to only 0.5mm, prevents the usual undesirable refraction of light when light rays strike at an angle. High-contrast, sharp and exactly true colour reproduction right into the corners of the picture is the result of these efforts.

Leica deliberately rejected a Moiré filter, which filters out fine details of the picture, so as to fully exploit the high resolution of the Leica M lens. Any Moiré fringes that occur are instead eliminated during digital signal processing within the camera.

?Whilst a focal length extension factor of 1.5 is normal for many manufacturers, the LEICA M8 uses a CCD image sensor with 18 x 27 mm recording area? says Rainer Bültert, Product Manager for the M System at Leica Camera AG: ?The small focal length extension factor of 1.33 enables creative freedom even in digital Leica M photography by using selective image sharpness with an open aperture?.

The factor of 1.33 means that the equivalent focal length of the lens is shifted slightly by about one focal length step towards a telescopic focal length. So a 21 mm lens has an equivalent focal length of 28 mm. The lens range of the Leica M system is extended with the introduction of the LEICA M8 by two wide-angle lenses in the range from 16 to 28 mm focal length; these lenses are available for use on both analog and digital cameras. The new lenses are characterised by the typical Leica exceptionally high optical performance, even at fully open aperture.

Lenses
The LEICA M8 can be used with virtually all lenses in the Leica M range produced since 1954. This high system compatibility has been maintained through the changeover in recording technology from film to digital. Even new customers who start with a digital LEICA M8 receive many application options and profit from the high retained value of Leica products. The high mechanical and optical precision of the Leica and the exceptionally good picture capabilities, above all in the current product range, mean that Leica M lenses are ideally suited to digital applications. Performance criteria such as the individual coating of each lens are provided as standard and need not be ordered as special measures for ?digital lenses?.

With a new 6-bit coding on the bayonet ring, the LEICA M8 can recognise the lens type that is used. This information is used by the camera for additional picture quality improvement by compensating for artificial vignetting. For this purpose the lens type is saved in the Exif picture file. All lenses delivered from the factory since 1st July 2006 have this new coding, but they can also be used without restriction on the current LEICA MP and LEICA M7 analog models, and indeed on all the classic models produced since 1954. Current lens models, and many earlier lens models, can be retrofitted on a chargeable basis so that they can support this picture optimisation feature of the camera. Even without modification, the lenses are fully compatible with the LEICA M8, albeit without supporting the additional features.

Viewfinder
The Leica viewfinder system distinguishes the LEICA M8 from the general run of mirror reflex and compact cameras on the market. It makes the camera into a specialist tool for living reportage and available-light photography, and for discreet portraiture. The photographer is part of the action and the viewfinder is his frame to capture what he is seeking ? a scene, a mood, a moment. He also sees what is happening outside the viewfinder frame. The deciding instant can be foreseen and recorded at the right moment. The result is a particularly authentic shot, which contains nothing that betrays the presence of the photographer.

The photographer sees his subject in the lighting conditions as they are, and even in difficult available-light situations the viewfinder?s wide range of brightness and contrast allows quick and precise focussing. Together with the short release delay ? in digital as well as analog photography ? this means that the Leica M cameras have one of the quickest viewfinder operations in the world.

A mirror reflex system must focus through the lens, which determines the accuracy to which it can determine the focal length and light intensity. In contrast, the metering basis for the Leica M is the range finder, whose performance is always the same, irrespective of the lens. Therefore its accuracy at short focal lengths is many times better than mirror reflex systems. The high-contrast metering field in the centre of the image guarantees quick, precise and spot-on focussing even under extremely poor lighting conditions.

The image field selector allows the photographer to simulate the effects of different focal lengths and to determine the correct focal length in advance, without having to change the lens. The six different bright-line frames always show the exact boundaries of the picture, since their position is adjusted by the automatic parallax compensation, depending on the range setting. All other relevant information and the surroundings of the subject can be seen in the bright-line frame viewfinder, for a perfect result ? the ideal conditions for spontaneous and unobtrusive photography.

Shutter
The electronically controlled metal blade slot shutter permits exposure times down to 1/8000 of a second. Even under bright lighting conditions the photographer has full freedom of composition by use of selective image sharpness with an open aperture. The short flash synchronisation time of 1/250 of a second now permits even daylight flash pictures with selective sharpness.

Intuitive operation
The LEICA M8 guides the photographer?s concentration on to the picture, not the operation of the camera. Therefore the creative aspects of aperture, time and focal plane which determine the result of the picture are in foreground. Great care, many years of experience and comprehensive knowledge of how professional photographers work have contributed to the operating concept of the LEICA M8 digital functions. By concentrating on the essentials even here a simple, clear and intuitive user guide has been created: in the LEICA M8, multiple loadings of function keys and nested menus have been deliberately eliminated.

The core controls for operating the digital functions are the direction buttons and rotary setting dial, which in combination allow rapid navigation. By pressing the ?Set? button, the picture parameters menu is called up on the 2.5? monitor. Here the principal settings for the picture can quickly be selected: sensor speed, lighting correction, white balance, data compression and picture resolution. Three saved profile slots are available for quickly calling up frequently used and application-specific combinations.

The menu button allows a clear system menu to be called up for selecting the long-term basic settings, such as the ECI RGB, Adobe ® RGB and sRGB colour variants. The photographer can here make his own choice about whether the photographs should be shown for checking on the large display directly after they have been taken, how long they should be displayed and whether he wishes to see a tonal values histogram with that display.

The LEICA M8 has an auto-release function with two selectable delay times of two and twelve seconds.

An information display at the top of the left side of the body shows the remaining capacity of the SD card and the remaining charge of the lithium ion rechargeable battery. These photographically elementary displays can be read at a glance at any time.

Innovative flash technology
The modern metal blade slot shutter in the LEICA M8 enables very short flash synchronisation times down to 1/250 of a second. In addition, the LEICA M8 for the first time uses the new M-TTL flash technology. The special feature of this is that immediately before the actual flash illumination, a calibration pre-flash is fired. The TTL metering detects the light reflected from the surface of the subject, and determines the exact power requirement for the main flash. The smooth addition of the flash lighting power to the ambient light allows flash pictures that have the appearance of being under natural lighting.

The ?Auto Slow Sync? function permits the use of aperture priority mode in combination with flash technology. This provides a balanced background to the picture, even if the intensity of the continuous lighting changes. To achieve the correct lighting, an appropriately metered brightening flash is used. Depending on the desired effect or experience, varying lengths of lighting time can be set for the aperture priority mode. This can be input manually, or if coded lenses are being used, is can be determined automatically, using the proven rule of thumb ?1/focal length = lighting time in seconds?.

Checking results using the tonal value histogram
As a professional digital camera, the LEICA M8 offers a RGB tonal value histogram. This can be called up at any time for quality assessment of the saved pictures. This function can also be combined with the automatic picture review. Another useful feature is the additional identification of overexposed parts of the picture, by means of a ?Clipping Warning?. By using sectional enlargement, these two checking tools can be continuously updated and permit quality assessment of even the finest details of a picture. All photographically relevant settings in the picture parameter menu and also other ?meta-information? stored with the picture can be displayed as required by pressing the function key. They enable comprehensive checking of the resulting digital picture at time and place it was taken.

Use of raw data in DNG format using Capture One LE software
The Capture One LE professional raw data converter ensures that raw data supplied by the CCD sensor and saved in the in the future-proof Adobe® Digital Negative (DNG) format is ?developed? in the best possible quality. Together with the Danish software company Phase One, Leica has undertaken thorough camera profiling and adapted the software to suit the requirements. The results are quality-optimised algorithms for digital colour processing, which generate particularly low-noise pictures which at the same time display astonishing picture resolution. The development of the finest tonal value steps from the 16-bit picture delivered by the CCD sensor is comparable to the picture quality achieved by a professional combination of film and specialist laboratory development. The logical, quality-determining functions and the clear user interface allows the user to quickly master the use of Software Capture One LE to create outstanding results.

LEICA DIGITAL CAPTURE
The LEICA M8 is loaded with special software for remote control of the camera for scientific purposes or for use in a photographic studio. This software allows the camera shutter to be released from a computer using the USB connection. The picture data are saved directly on the hard disk. All settings of the picture parameter menu such as the ISO value of the resolution can be sent to the camera by the software.

Materials, machining and dimensions
The robust top panel and the solid bottom cover are machined from solid brass blocks using the most modern milling techniques. The enclosed all-metal body is made of a highly stable magnesium alloy for professional use over many years. The rechargeable battery and the SD card slot are well protected from dust and moisture under the bottom cover. The cover effectively prevents inadvertent opening and thus the loss of the rechargeable battery and SD card, even when the camera is used for reportage under tough conditions. This design, proven over decades in the Leica M system, increases the robustness of the camera.

The compact dimensions of the LEICA M8 are138.6mm × 80.2mm × 36.9mm, just a few millimetres larger than the ideal size of the LEICA M7. Apart from a few differences in the controls, such as the absence of the wind-on lever and the rewind button, the front view of the LEICA M8 in is virtually identical to this analog version. The discreet appearance of the camera and the timeless elegance, particularly prized by many customers, are retained.

The assembly and adjustment of the camera, together with the minute checking of all mechanical and electronic details are precision hand-crafted in the Leica factory in Solms. Leica Customer Service maintains and repairs cameras over decades and thus creates the basis for long retention of value. Currently all M cameras produced since 1954 are supported by service in this way.

Cleaning the sensor: The LEICA M8 has a special function for manual cleaning of the image sensor: if the appropriate item in the menu is selected and the release pressed, the shutter remains open for the duration of the cleaning. The flat profile of the Leica M camera means that the sensor is more easily accessible than in a digital mirror reflex camera, where the sensor is accessible only by reaching behind the mirror mounting.

Leica Digilux 3

Leica Digilux 3 er et DSLR med en 7.5 Megapiksel LiveMOS-Sensor og FOUR THIRDS standard objektiv bajonett. RealTimePreview på 2.5? LCD monitor. Et ?supersonic wave filter? foran sensoren eliminerer i stor grad støvproblematikken i forbindelse med objektiv bytte. Klassisk og enkel betjening av lukkertider, blender, zoom og fokusering.

Leica D VARIO-ELMARIT f2,8-3,5/14-50mm ASPH er et meget viktig bidrag til å skape førsteklasses bilder. Med høy lysstyrke og stort zoom område (tilsvarende 28-100mm på 35mm formatet) løser du de fleste oppgavene. Objektivet har i tillegg til sine ypperlige optiske egenskaper også optisk bildestabilisator (O.I.S) og en rask og presis autofokus.

Leica Digilux 3 leveres med Photoshop Elements 4.0 (Win) & 3.0 (Mac), Quicktime Movie Player, 1 Gb SD kort, lader, oppladbart Li-ion 7.2V 1500 mAh batteri, USB2-, AV- og DC kabel. 3 års fabrikk garanti.

Levering begynner i uke 43/2006.

Pris: kr. 18.681,00 eks mva.

Pressemelding fra Leica Camera AG:

New: LEICA DIGILUX 3

The LEICA DIGILUX 3 is the first purely digital Leica mirror reflex system camera with exchangeable lenses, thereby opening up a third variety of free-standing camera system under the Leica name. As the first model of the new Leica D system, the LEICA DIGILUX 3 is fitted with a bayonet lens to the FourThirds Standard, the open systems standard for digital mirror reflex cameras. Together with the high-performance LEICA D VARIO?ELMARIT 2.8-3.5/14-50 mm ASPH exchangeable lens with a focal length range of 28 to 100 millimetres for the small picture system, this offers the photographer many possibilities for composition of individual pictures.

An integral picture stabiliser gives the user additional protection against camera shake, even under difficult lighting conditions. In the design and operating concept the LEICA DIGILUX 3 continues the concept of the Leica Digilux series: modern digital technology and an analog operating concept are combined in a classic camera body. The Berlin designer Professor Achim Heine is responsible for the clear modular design of the digital camera. Traditional operating elements such as an exposure ring on the camera and manual setting rings for aperture, zoom and focussing at the lens allow the LEICA DIGILUX 3 to be operated like an analog camera model, thus granting the creative freedom to work in the style of traditional photography.

?The LEICA DIGILUX 3 sets a new standard in the digital mirror reflex camera segment: traditional operating controls and highly modern technical equipment are united with classical values such as precision, outstanding picture quality and a clear formal language; offering in addition the creative freedom of a digital system camera. This makes it the ideal tool for demanding reportage photography? says Marius Eschweiler, Product Manager for digital compact cameras at Leica Camera AG.

The LEICA D VARIO?ELMARIT 2.8-3.5/14-50mm ASPH exchangeable lens comprises 16 lenses including three aspherical lenses in twelve groups. The maximum aperture of 2.8 and the large focal length range from 28 to 100 millimetres in small picture format impose hardly any restrictions on the possibilities for photographic composition. The high-performance optics give impressive reproduction of even the finest details and nuances, with minimal distortion and vignetting even at the shortest focal lengths. Further security for a successful picture is derived from the integral protection against camera shake (O.I.S.), which can be switched on and off at any time. This reliably protects against camera shake in all photographic situations, since small movements of the hand are systematically compensated. Whether at twilight, during indoor shots, for snapshots or in zoom operation ? the result is always a sharp picture without the need for a tripod.
?With the LEICA D VARIO?ELMARIT 2.8-3.5/14-50mm ASPH, a wider target group of digital photographers can profit from the unique performance level of Leica lens technology. The combination of the most modern digital technology such as optical picture stabilisation and a quick and precise auto-focus with the well-known outstanding Leica reproduction performance is almost revolutionary? says Marius Eschweiler.

The LEICA DIGILUX 3 is equipped with a 7.5 megapixel LiveMOS sensor for a real-time live photo function, outstanding picture quality and energy-saving operating system. To protect the camera with its exchangeable lenses against the dreaded dirt on the image sensor due to penetration of dirt and dust particles, it is fitted with an ultrasonic protective filter in front of the sensor. The picture signal processor of the LEICA DIGILUX 3 is also improved compared to the preceding model. The interaction of new sensor technology and the new picture signal processor ensure even faster image processing and storage within the camera, which is less of a drain on the rechargeable battery. Thus the LEICA DIGILUX 3 is quick and reliable in use, even in spontaneous moments.

In relation to colour matching, contrast and picture definition, Leica Camera AG has developed its own profile. This is oriented to the picture characteristics that are well known to Leica System Camera customers from their use in combination with professional film materials and specialist development laboratories.

The large 2.5? camera display of the LEICA DIGILUX 3 has a resolution of 207,000 pixels, enabling it to generate an exceptionally brilliant picture, allowing the photographer to make a reliable and exact assessment of the picture composition both when taking the photo and when reviewing it.

The LEICA DIGILUX 3 is characterised by its clear and concentrated design. The straight-line layout and paring down to the essentials show the camera?s typical Leica lineage from the classic Leica viewfinder camera. The LEICA DIGILUX 3 offers clear functions and is intuitive and secure in use, thanks to its simple operating concept.

The LEICA DIGILUX 3 is supplied with a 1 GB SD card, a mains battery charger, a powerful rechargeable battery and a comprehensive software package (Adobe Photoshop Elements 4.0 (PC)/3.0 (Mac), Quicktime Movie Player ). Further accessories available include a spare rechargeable battery, a sporty and particularly hard-wearing neoprene case and a Billingham combination case.

Ti år med Canon Ixus

Med 44 modeller, og 33 millioner kameraer kan Canon er stolt feire 10 år med IXUS, kameraet som sparket i gang en revolusjon og redefinerte hele kompaktkameramarkedet.

Det originale IXUS Advanced Photo System (APS)-kameraet ble lansert i 1996 og ble en umiddelbar designklassiker. Med solid kamerahus i rustfritt stål og Yasushi Shiotanis unike "firkant og sirkel"-design, startet IXUS en trend der både funksjon og form spilte en viktig rolle. En markedsandel på 30 % ble oppnådd bare måneder etter lanseringen ? kameraet ble APS-alderens mestselgende kamera. Totalt ble mer enn 10,5 millioner APS-baserte IXUS-kameraer solgt på verdensbasis .

IXUS ble lansert som et kompaktkamera med et definitivt, lettgjenkjennelig design og avlet hundrevis av imitasjoner. Serien banet veien for en helt ny kamerakategori.

Uforlignelige IXUS
Fire sentrale designprinsipper preget de første IXUS-kameraene og er fortsatt kjernen i de 44 modellene som er produsert i løpet av disse ti årene:
  1. Firkant og sirkel:
    Resultatet av mer enn 100 utkast - Shiotanis firkant- og sirkelkonsept formidler brukervennlighet, enkelhet og estetikk ? kjennetegnet på det nye IXUS-merket. Firkant- og sirkelmotivet er lett gjenkjennelig og har preget IXUS helt siden den gang.

  2. Moteriktig tilbehør:
    Det opprinnelige IXUS-kameraet ble designet vel så mye som et lekkert tilbehør som et bildeverktøy. Her introduserte Canon begrepet "kamera som motetilbehør" ? det kunne bæres som et smykke i en elegant halslenke. Dette preger fortsatt IXUS-modellene.

  3. Avanserte materialer:
    Canons fokus på design gikk lenger enn til ytre fremtoning og omfattet også kamerahusets materialer. Man benyttet en nyutviklet overflatebehandling av rustfritt stål for å oppnå den luksuriøse, myke følelsen. Spesialbehandlede materialer er fortsatt en viktig del av IXUS-designet ? dette kommer ikke minst frem med titan-modellen Digital IXUS 900 Ti.

  4. Toppavansert teknologi:
    Canons første IXUS var betydelig mindre enn konkurrerende merker, og ble bejublet som en seier for avansert ingeniørkunst og miniatyriseringsteknologi. IXUS er brukt som plattform for Canons siste nyvinninger de siste ti årene.
Digital IXUS
Canon brakte IXUS-designet inn i digitalfotograferingens verden i år 2000. Man miniatyriserte objektivsystemet og sentral teknologi med imponerende 50 %, for å oppnå tilsvarende kompakte format som det opprinnelige APS-baserte IXUS-kameraet. Digital IXUS var verdens minste og letteste digitalkamera ved lanseringen. Canon solgte mer enn 800 000 enheter på verdensbasis og befestet Canons posisjon som markedsleder. Siden den gang har mer enn 22 millioner forbrukere over hele kloden kjøpt et Digital IXUS . Den mest populære modellen til nå har vært Digital IXUS 50, som solgte mer enn to millioner enheter.

PowerShot G7

Canon PowerShot G7 tilbyr 10,0 megapikslers oppløsning, 6x optisk stabilisert zoomobjektiv og Canons nye DIGIC III bildeprosessor som skal gi forbedret bildekvalitet samtidig som den driver to nye Canon-teknologier: Ansiktsgjenkjenning AF/AE og avansert støyreduksjon som utvider kameraets ISO-område til 1600. Kameraets høyoppløselige 2,5? LCD-skjerm har vid visningsvinkel og anti-skinnbelegg som gir enklere bildekomponering og avspilling. PowerShot G7 gir fotografen anledning til kreativ utfoldelse og har avansert tilbehørssko som støtter både Canons Speedlite-blitsserie og en rekke konvertere (tilleggsutstyr).

Anb. utsalgspris inkl.mva 5.199,- og salgsstart er september 2006.

Pressemelding fra Canon Norge AS:

PowerShot G7 har følgende funksjoner:
  • 10,0 megapiksler
  • 6x optisk zoomobjektiv med optisk bildestabilisator og SR-belegg
  • DIGIC III og iSAPS med avansert støyreduksjon og Ansiktsgjenkjenning AF/AE
  • 2,5? høyoppløselig LCD med vid visningsvinkel og anti-skinnbelegg
  • ISO 1600 for fotografering uten blits ved lav belysning
  • Ergonomisk design med dedikert ISO og multikontroll funksjonshjul som gir rask og enkel betjening
  • 25 opptaksprogrammer inkludert full manuell kontroll og 2 egendefinerte innstillinger
  • Ekstra stor telefoto-rekkevidde med digital telekonverter og sikkerhetszoom
  • Avansert tilbehørssko med støtte for Canon Speedlite-blits og ekstra objektiver (tilleggsutstyr)
?PowerShot G7 gir G7-serien en helt ny ytelse og allsidighet? sier Mogens Jensen, leder av Canon Consumer Imaging Europe. ?Ved å introdusere DIGIC III-bildeprosessor og nye teknologiske finesser som Ansiktsgjenkjenning AF/AE, fortsetter Canon å sette standarden for digitale kompaktkameraer."

Bildekvalitet og optikk
PowerShot G7 leverer nettopp den bildekvalitet og optiske ytelse som avanserte fotografer krever. Kameraets 10,0 megapikslers sensor fanger tilstrekkelige detaljer for store utskrifter med beskjæringsmuligheter. Et raskt f/2,8 (V) ? f/4,8 (T) 6x optisk zoomobjektiv (35-210 mm brennvidde, tilsvarende 35mm) har inkorporert Canons optiske bildestabiliseringsteknologi som motvirker kamerarystelser og gjør det mulig å bruke kameraet med lavere lukkerhastigheter ved lav belysning. Objektivkonfigurasjonen består av 9 elementer i 7 grupper og omfatter et tosidig asfærisk linseelement som motvirker forvrengning. Med Canons SR objektivbelegg ? for første gang på et av Canons digitale kompaktkameraer ? reduseres problemet med skinn og skygger samtidig som det kromatiske avviket elimineres.

DIGIC III
Canons nye DIGIC III bildeprosessor gir forbedret respons og fargegjengivelse, i tillegg til økt støyreduksjon som øker kameraets ISO-område til ISO 1600. Et dedikert ISO-programhjul gjør det enkelt å veksle mellom innstillingene. Kameraet har den samme DDR-SDRAM som er å finne i profesjonelle EOS-kameraer, og dataprosesseringen går dermed vesentlig raskere.

Ansiktsgjenkjenning AF/AE
PowerShot G7 har Ansiktsgjenkjenning AF/AE, en ny Canon-teknologi som automatisk registrerer opptil ni ansikter i et motiv og stiller inn fokus og eksponering deretter. Denne funksjonen fungerer utmerket for gruppe- og portrettbilder. Hvis bildemotivet har mer enn ett ansikt, registrerer Ansiktsgjenkjenning AF/AE hvilke(t) ansikt(er) som skal være i hovedfokus. Systemet fungerer med samme hastighet som Canons etablerte 9-punkts AiAF-system, som det automatisk aktiverer dersom ingen ansikter registreres eller ønskes registrert.

Designet for fotografer
Med tydelig referanse til klassiske, avanserte kameraer har det ergonomiske designet knapper med inspirasjon fra filmbaserte kamera, multikontroll funksjonshjul og egendefinerbar hurtigknapp for raskere tilgang til kamerainnstillinger. Kameraet har også 2,5? LCD-skjerm med høy oppløsning (207 000 piksler) og skjermbelegg som forhindrer reflekser og gir god synlighet selv i solskinn. Vid visningsvinkel gjør det enklere å vise bilder til flere personer i tillegg til at fotografen får kreative komposisjonsmuligheter.

25 opptaksprogrammer, inkludert full manuell og to egendefinerte programmer, gir brukeren anledning til å tilpasse kameraet deres spesifikke preferanser. Opptaksinnstillingene kompletteres av avanserte innstillinger som AEB (Auto Eksponering Bracketing), fokus bracketing og integrert nøytral tetthetsfilter (ND-filter) med 3-trinns justering. Fotografen får også fordelene ved andre gardinsynkronisering for kreative blitseksponeringer, mens intervallopptak (opptil 100 bilder i 1-60 minutters intervaller) gir mulighet for lange tidsinnstilte opptak ? på opptil 4 dager.

Avanserte filmfunksjoner omfatter høyoppløsnings XGA (1 024 x 768 piksler) videoopptak med lyd og 15 bilder per sekund. Brukerne kan også ta VGA- og QVGA-film med 30 bilder per sekund.

En ny sikkerhetszoomfunksjon utvider kameraets zoomområde uten bruk av interpolasjon påvirker bildekvaliteten. Bildene kan tas med opptil 14x zoom med tilstrekkelig oppløsning til å ta utskrift med fotokvalitet (10 x 15 cm). Fotografen kan også aktivere digital telekonverterfunksjon3 som gir lengre telefotorekkevidde på hvert bilde, uten den reduksjonen av blenderåpningen som vanligvis skjer med optiske telekonvertere.

Tilleggsutstyr
I tillegg til å støtte Canon Speedlite-blitser, er PowerShot G7 også kompatibelt med mye objektivtilbehør, som vidvinkel- (0,75x) og telekonvertere (2,0x). Vannsikkert undervannshus gir mulighet for fotografering helt ned til 40 meters dybde.

Utskrift
Full PictBridge-støtte betyr at brukerne kan skrive ut direkte til alle PictBridge-kompatible skrivere ? helt uten PC. En Print/Share-knapp gir ettrykksbetjening og enkel overføring av bilder til Windows- eller Mac-systemer.
Ekstra PictBridge-funksjoner omfatter utskrift av oversiktsark med 35 bilder på en A4-side og 20-bilders indeksutskrift med opptaksinformasjon som gir brukeren anledning til å sammenligne bilder og innstillinger.

Minnekortstøtte
I tillegg til SD- og MMC-minnekort, støtter PowerShot G7 det nye SDHC-formatet med lagringskapasitet på 2GB og oppover. Det leveres med et 32MB minnekort.

Programvare
PowerShot G7 leveres med følgende Canon-programmer:
  • ZoomBrowser EX 5.7 (Windows), ImageBrowser 5.7 (Mac): For organisering og redigering av bilder, film og lysbildeshow eller for å opprette og skrive ut digitale fotoalbum.
  • PhotoStitch 3.1: For å opprette panoramabilder fra flere bilder (Windows og Mac).
Programvarepakken støtter Windows 98 SE, Me, 2000 (SP4), XP (SP1/2) og Macintosh OS X v10.2-v10.4. PowerShot G7 støtter PTP for driverfri overføring til Windows XP og Mac OS X.

Alle som kjøper kameraet får tilbud om medlemskap i CANON iMAGE GATEWAY med 100MB lagringsplass på Internett og mulighet for å dele bilder og film med familie og venner.

Tilleggsutstyr
  • Speedlite 220EX/ 430EX/ 580EX
  • Telekonverter (2,0x) TC-DC58C
  • Vidvinkelkonverter (0,75x) WC-DC58B
  • Linseadapter-/solblendersett LA-DC58H
  • Vannsikkert undervannshus WP-DC11
  • Vekter for vannsikkert undervannshus WW-DC1
  • Myk veske DCC-600
  • High Power-blits HF-DC1
  • AC-adaptersett ACK-DC20
  • Oppladbar Li-ION-batteripakke NB-2LH
  • Bilbatterilader CBC-NB2
Teknologiske forklaringer

DIGIC III
Canons DIGIC III (DIGital Imaging Core) bildeprosessor styrer kameraets primærfunksjoner og gir optimal driftseffektivitet. Avanserte bildeprosesseringsalgoritmer sikrer imponerende bildedetaljer og fargegjengivelse med presis hvitbalanse. Sentrale forbedringer i forhold til DIGIC II omfatter markert raskere responstider, avansert støyreduksjonsteknologi og støtte for Canons Ansiktsgjenkjenning AF/AE-teknologi. DIGIC III gir også støtte for DDR-SDRAM, fordobler prosesseringshastigheten og gir enda raskere ytelse.

Optisk bildestabilisator
PowerShot G7 bruker en bildestabilisator med lens shift som registrerer og korrigerer små kamerarystelser som kan skape uklare bilder. Ørsmå vibrasjonssensorer registrerer bevegelsens vinkel og hastighet. Signalene ? opptil 4000 per sekund ? prosesseres av en enkel IS-kontrollbrikke som skiller mellom håndrystelser og bevisste kamerabevegelser. Signalene sendes til IS-enheten som beveger et av linseelementene for å avlede lysstrålene og utjevne rystelsen. For å oppnå større presisjon og responsivitet, støttes det bevegelige linseelementet av bittesmå keramiske kuler. Foruten å minimere friksjonen, sørger disse for å unngå problemer som ofte oppstår med metallkuler, som termisk utvidelse og magnetisme. PowerShot G7 har optisk bildestabilisator som gir fotografen anledning til å fotografere med opptil 3 trinn langsommere lukkerhastighet, uten merkbar økning av bildeuklarheten.

Ansiktsgjenkjenning AF/AE
Canons Ansiktsgjenkjenning AF/AE-system registrerer automatisk opptil ni ansikter i en bilderamme før justering av fokus og eksponering for å sikre optimale resultater. Funksjonen vurderer hvilke ansikter som skal i fokus, og dersom ansikter ikke skal være i fokus går den straks tilbake til 9-punkts AiAF-system.

SR-belegg
SR (Small Radius)-belegg benyttes på objektiver med elementer som har betydelig mindre radius på objektivets bakside enn på forsiden. Belegget er optimalisert for små radiuser og skal opprettholde høyest mulig oppløsning og naturtro farger ved å redusere skinn og skygger samtidig som kromatiske avvik praktisk talt elimineres.

Digital telekonverter og Sikkerhetszoom
Canons digitale telekonverter tilsvarer omtrent å plassere et ekstra objektiv på kameraet og gir konstant zoom til alle bilder, 1,4x eller 2,3x, avhengig av bildeformatet. Mens optiske konvertere gir redusert blenderåpning og dermed krever langsommere lukkerhastighet, opprettholder den digitale telekonverteren blenderåpningen og reduserer således faren for uskarpe bilder. Med sikkerhetszoom beskyttes bildet mot interpolering ved mye zooming, slik at det er trygt å øke zoomforstørrelsen uten å forringe bildekvaliteten.

Edward Curtis and the North American Indian

Hasselblad Center i Göteborg viser et utvalg fra Christopher G. Cardozos samling
9 september ? 12 november 2006

Hasselblad Center visar, som enda svenska institution, utställningen Sacred Legacy II: Edward S. Curtis and the North American Indian med originalbilder ur en av de mest omfattande och kontroversiella dokumentationer av nordamerikanska indianer som någonsin gjorts.

Edward S. Curtis (1868-1952) föddes i Wisconsin och växte upp i Minnesota i ett område tillsammans med den Amerikanska ursprungsbefolkningen. De flesta indianer hade vid den tiden tvingats till ett liv i reservat och nästan ingenting fanns kvar av deras traditionella kultur. Curtis, som i slutet av 1890-talet fått ett gott rykte för sina fotografier av landskap och indianer, insåg behovet av att dokumentera resterna av den "utdöende rasen".

Han blev som besatt av sitt nya projekt och började med att samla viktig information om indianernas liv och traditioner innan han inledde sina fältstudier. Denna djupa kunskap var avgörande för Curtis framgång. Han skapade en oersättlig fotografisk och etnografisk samling över mer än åttio olika indianstammar. Vidare lyckades han färdigställa ett tjugovolyms standardverk med titeln The North American Indian (1907-1930), som inte bara är ett unikt historiskt och konstnärligt verk utan också en milstolpe i förlagshistorien. Projektet pågick i över trettio år och han tog över 40 000 fotografier och dokumenterade deras språk, sociala liv, legender och religiösa ceremonier.

Vid tidpunkten för Curtis omfattande arbete hade den amerikanska ursprungsbefolkningen halverats till följd av krig och sjukdomar och ett hårt liv i reservaten. Dessa förhållanden illustrerade Curtis aldrig i sitt storslagna verk utan presenterade istället en romantisk och sentimental bild av den "stolte Indianen".

Vissa kritiker beskyller fortfarande Curtis för att ha betonat den estetiska och romantiserade bilden av Indianerna och därmed förbigått deras faktiska misär som förtryckt minoritet. Kritikerna glömmer dock att Curtis arbetade i den måleriska bildtradition som rådde under 1800-talet och som fortlevde ända fram till omkring 1930. Denna tradition var knappast influerad alls av den framväxande nya realistiska fotografin som hade en mer journalistisk och engagerad syn på skildringar av sociala förhållanden.

Postkoloniala tänkare hävdar att antropologer, filosofer och fotografer m fl misslyckades att beskriva icke västerländska kulturer, oavsett deras goda intentioner. De lyckades inte överbrygga de kulturella skillnaderna på grund av att västerlänningens föreställningar om "de Andra" alltid genomsyrar beskrivningarna. Därför menar desamma att dessa porträtt istället kom att förstärka dominansen av den västerländska kulturen.

Även om The North American Indian bara publicerades i 257 exemplar, anses den ändå som en av de mest uppseendeväckande verken i fotografins historia och den moderna antropologin.

Utställningen kommer från Christpher Cardozos privata samling, som tagit mer än trettio år att skapa och är en av världens främsta samlingar av Edward S. Curtis livsverk. Många av fotografierna hade aldrig visats innan den föregående Europaturnén.

SACRED LEGACY II ger oss möjligheten att uppleva den amerikanska historien och minnas de utrotningshotade amerikanska ursprungskulturerna så som de fångades och bevarades för framtida generationer av Edward S. Curtis.


Hasselblad Center - Utställningar

Mer om Curtis og hans bilder.

Olympus E-400

Olympus presenterer verdens minste og letteste speilreflekskamera ? E-400. Den kompakte størrelsen og lave vekten på dette nyeste Fire Tredels standard kameraet i Olympus E-Systemet gir fotografene muligheten til å ta det med seg over alt uten at de går glipp av de digitale speilreflekskameraers fordeler.

10 Mp CCD gjørE-400 til det kameraet med høyest oppløsning og 4/3" bildebrikke. Ellers har E-400 ultralyd støvfilter, RAW og JPEG formater, 2,5" (6,4 cm) LCD-skjerm, kortspalter for xD- og CF-kort, serieopptak med 3 b/s, samt innebygd blitz.

Pressemelding fra Olympus Norge AS:

Denne modellen er utstyrt med en nyutviklet CCD med 10.0 millioner piksler som gir utrolig bildekvalitet. Da E-400 er kompatibel med Fire Tredels Standard, har brukerne praktisk talt ubegrensede fleksibilitetsmuligheter. En omfattende kvalitets objektivserie ? inkludert EISA Award vinner ZUIKO DIGITAL Top Pro objektivserie fra Olympus ? og annet tilleggsutstyr er tilgjengelig for å dekke alle behov. Disse produktene produseres av Olympus, og takket være standardens kompatibilitet, kan også andre produsenters produkter benyttes. Som alle de andre E-System kameraene, er E-400 utstyrt med Supersonic Wave Filter ? som gir støvfri fotografering selv ved objektivskifte under utfordrende forhold.

Kompakt størrelse med innovativ, digital speilrefleksteknologi
Ved å være verdens minste og letteste digitale speilreflekskamera, vil E-400 aldri utgjøre en byrde. Det er perfekt til reise- og feriebruk eller som back-up når du er på farten ? det vil ikke okkupere mye plass i kofferten.

Innenfor de ekstraordinære, kompakte dimensjoner finnes et vell av innovativ teknologi. For det første gir en CCD med 10.0 millioner piksler oppløsning nok til å gjengi de fineste detaljer i et motiv.

Den nye høyenergi bildesensoren er utstyrt med den aller nyeste forsterkerkrets som effektivt fjerner støy, og den arbeider utrolig hurtig. Den muliggjør sekvensfotografering med 3 eksponeringer pr. sekund opptil 5 bilder i RAW buffer.

Som alle de andre Olympus E-System kameraene, er E-400 utstyrt med Supersonic Wave Filter. Denne patenterte teknologien gjør objektivskifte problemfritt selv under de mest utfordrende situasjoner og lar brukere oppleve gleden av støvfrie bilder hver eneste gang. Supersonic Wave Filter er utviklet av Olympus. En høyfrekvent vibrasjon rister av støv og andre partikler som måttet befinne seg på bildesensor, og de fanges opp av en omkringliggende, klebrig membran. For E-400s vedkommende har Ultralydfilteret blitt optimalisert med mindre dimensjon og en høyere vibrasjonsfrekvens for ytterligere effektivitet.

Profesjonelle egenskaper med komfortabel betjening
Olympus har med denne modellen bevist at selv et digitalt speilreflekskamera fullpakket med egenskaper ikke behøver å være vanskelig å betjene. Da E-400 naturligvis kan stilles manuelt for ikke å begrense kreativitet, med et stort utvalg av halv- og helautomatiske valg for enkel bruk, finnes det 32 forhåndsprogrammerte innstillinger som dekker de fleste eksponeringssituasjoner. Dette omfatter Undervannsfotografering, Makro, High Key og Low Key så vel som xD Panorama innstilling (gjelder brukere av Olympus xD-Picture Cards). Videre kan det trekkes fordeler av spesielle fargeinnstillinger og muligheten til å tilføye et stort utvalg Sort/hvitt filtre.

For at eksponering kan fortsette kontinuerlig uten ladepause, leveres E-400 med et nytt, høykapasitets oppladbart batteri. Det kan benyttes både CompactFlash og xD-Picture Cards, og kameraet lar deg selvfølgelig velge mellom hvilke lagringsmedia som skal benyttes. Videre er et utvalg språk tilgjengelig når det gjelder kamerameny, brukerveiledning og software. Totalt 25 språk er til rådighet for å gjøre kameraet totalt forståelig i 39 europeiske land ? noe som bare Olympus kan tilby.

Fire Tredels kompatibilitet for grenseløs allsidighet
Som alle E-Serie kameraer, supporterer E-400 supports Fire Tredels Standard. Olympus og flere andre produsenter fremstiller Fire Tredels Standard høykvalitetsoptikk og tilbehør som er spesialprodusert for digital speilrefleksfotografering. Med kun få unntak er E-400 kompatibel med hele Olympus E-System tilbehørsprogram. Dette inkluderer hele utvalget av ZUIKO DIGITAL Top Pro objektiver som nylig mottok en EISA utnevnelse. Selv undervannshus (PT-E03) vil være tilgjengelig og gi den eventyrlystne fotografen mulighet til å eksponere skjønnheten i den maritime verden helt ned til 40 meters dybde.

E-400 representerer en bemerkelsesverdig balansekunst mellom å være verdens minste og letteste digitale speilreflekskamera der dette ikke går ut over bildekvalitet og profesjonell ytelse. Det kombinerer et format som vanligvis bare forbindes med kompaktkamera modeller med den forbausende, knivskarpe bildekvaliteten som forventes av et speilreflekskamera. E-400 vil være på markedet fra oktober 2006.

Digit.no har kikket på kameraet og formidler dette førsteinntrykket:

En altfor kort weekend var ikke nok til å danne meg et fullgodt inntrykk av Olympus E-400. Jeg syns imidlertid at eksteriøret hadde bedre finish enn E-500, uten den billige plastikk-"looken" som preger altfor mange av de billigste speilrefleksene. Størrelsen imponerer og fenger sikkert mange potensielle kjøpere, men for meg ble kameraet rett og slett for lite. Særlig var grepsfølelsen en skuffelse, men kameraet har ellers alminnelig god betjeningskomfort, med strategisk riktig plasserte betjeningsorganer. Særlig likte jeg den programmerbare "Fn"-knappen.

Menyene har stor og godt lesbar skrift og hele skjermen fungerer som et digert informasjonspanel. Hva kameraet har å by på av egenskaper og finesser, kan du lese i pressemeldingen og på oversikten av de tekniske dataene. Linker finner du under bildene ved siden av.

Siden kameraet jeg brukte var fra en "pre production" serie, blir min "dom" over bildekvaliteten nokså overflatisk. La meg si det slik: Panasonic viser med all tydelighet at de har kompetanse i å utvikle bildebrikker. Det viste de med NMOS-brikken i E-330 og at de kan produsere FourThird-brikker med 10 Mp og opprettholde høy bildekvalitet viser de med E-400.

Likeledes bekrefter Olympus at de har full kontroll over signalbehandlingen. At de har kontroll over den optiske kvaliteten, vet vi fra før. Hvorfor jeg ikke fikk publisere testbilder fra kameraet er vel et vitnesbyrd om at ingeniørene fortsatt mener det er rom for forbedringer av bildekvaliteten. Etter hva jeg har sett så langt, kan det ikke være snakk om annet en mindre finjusteringer.


Olympus E-400 digital speilrefleks ? hovedegenskaper:
  • Verdens minste og letteste digitale speilreflekskamera*
  • 10 millioner piksler
  • 6.4cm/2.5? LCD
  • Supersonic Wave Filter (Ultralyd støvfilter) for støvbeskyttelse
  • Dobbel kortspalte (for xD-Picture Card og CompactFlash)
  • 32 forhåndsprogrammerte innstillinger (5 eksponering, 7 kreative og 20 sceneinnstillinger)
  • Innebygget blitz (Ledetall 10)
  • 3 b/s opptil fem bilder i RAW buffer
  • Ett trykks hvitbalanse
  • TruePic TURBO bildeprosessor
  • AF-lås
  • Forhåndsvisning av dybdeskarphet
  • Forbedret 49 segment digital ESP og spot måling
  • Eksponerings Bracketingfunksjon
  • Stor skjerm for begynnere og for avansert informasjon
  • Detaljert playback info skjerm med histogram
  • Enkel bruk med intuitiv GUI og knapper som gir umiddelbar tilgang til innstillinger som benyttes ofte
  • JPEG & RAW opptak
  • Basert på Fire Tredels
Nye E-System objektiver
For bedre resultater og betjening har objektivene, basert på Fire Tredels Standard, en nær telesentrisk konstruksjon som tar hensyn til de spesielle, tekniske karakteristikker til digitale kameraer. To nye Olympus Fire Tredels objektiver vil bli presentert under introduksjonen av E-400. Perfekt for standardbruk: EZ-1442 ED 14-42mm 1:3.5-5.6 (tilsvarende 28-84mm på et 35mm kamera). For større forstørrelsesgrad tilbyr Olympus EZ-4015-2 ED 40-150mm 1:4.0-5.6 (80-300mm). Begge objektivene er eksepsjonelt kompakte og gir ubegrenset mobilitet. De er størrelsesmessig perfekt utformet for bekvem betjening, designet for maksimal bildekvalitet og er svært prisgunstige. De preges i tillegg av en stilig design med en blå ring på midten som er det nye kjennetegnet for Olympus E-System objektivserie.

Top Pro objektiver
  • ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm (14-28mm) 1:4.0
  • ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm) 1:2.0 (på markedet i 2007)
  • ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm (70-200mm) 1:2.0
  • ZUIKO DIGITAL ED 90-250mm (180-500mm) 1:2.8
  • ZUIKO DIGITAL ED 150mm (300mm) 1:2.0
  • ZUIKO DIGITAL ED 300mm (600mm) 1:2.8
Pro objektiver
  • ZUIKO DIGITAL 11-22mm (22-44mm) 1:2.8-3.5
  • ZUIKO DIGITAL 14-54mm (28-108mm) 1:2.8-3.5
  • ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm (100-400mm) 1:2.8-3.5
  • ZUIKO DIGITAL ED 8mm 1:3.5 Fisheye
  • ZUIKO DIGITAL ED 50mm (100mm) 1:2.0 Macro
Standard objektiver
  • ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm (28-84mm) 1:3.5-5.6
  • ZUIKO DIGITAL 14-45mm (28-90mm) 1:3.5-5.6
  • ZUIKO DIGITAL ED 18-180mm (36-360mm) 1:3.5-6.3
  • ZUIKO DIGITAL 40-150mm (80-300mm) 1:3.5-4.5
  • ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm (80-300mm) 1:4.0-5.6
  • ZUIKO DIGITAL 35mm Macro (70mm) 1:3.5

* Pr. juli 2006
** Tall i parentes viser tilsvarende brennvidde i 35mm formatet.