Miniseminarer hos Interfoto

I forbindelse med åpningen av Interfotos Prostore på Høvik legges det opp til over 20 miniseminarer, mens de store attraksjonene kommer på kvelden tirsdag, onsdag, torsdag og fredag.

En av verdens beste reklamefotografer, Tim Flach, som nå primært vier sin tid til fotografering av dyr, også kjent fra Animal Planet, åpner serien av foredrag der en av Norges beste pressefotografer Agnete Brun fra Magasinet (Dagbladet) fortsetter dagen etter. Eventyreren, forfatteren, pedagogen og foredragsholderen Liv Arnesen som for de fleste er mest kjent for sin Sydpolekspedisjon i 1994, holder et fordrag alle vil ha glede av helt uavhengig av fotointeresse, mens Norges mest fremadstormende fotograf og fotoartist Jens Haugen avslutter foredragsserien på fredag kveld med sine spektakulære bildekomposisjoner.

Det legges ut knappe 60 billetter til hvert foredrag som enten kan hentes i butikken på Høvik eller bestilles fra Interfotos hjemmeside.

Pressemelding fra Interfoto AS:

Miniseminarene (powerdemo) på dagtid har plass til om lag 15 personer og er gratis etter ”først til mølla” prinsippet.


Tim Flach

Tim Flach tok sin fotografiutdannelse på Central Saint Martins i London, etter mange års studier av kommunikasjon og design. Som fotograf har han over 20 års karriere som suksessfull reklamefotograf med blant Adidas og Sony som oppdragsgivere. Han har de senere år viet seg til mer personlige arbeider der natur og dyrefotografering har stått sentralt. Han er etter hvert blitt en meget premiert kunstfotograf og har nettopp utgitt boken "Equus." Boken og hans prosjekt er massivt omtalt og vist blant annet på TV kanalen "Animal Planet".

Tim Flach bringer betrakteren i nærkontakt med dyrene ofte gjennom å beskjære motivet til en ren grafisk effekt basert på motivenes egenart og særtrekk. Fotografiene fjerner relasjonen til de naturlige omgivelsene slik at bildene nærmest fremstår som et individuelt portrett av dyrets personlighet. I motsetning til hva mange tror er ikke denne type fotografering basert på dyrenes naturlige adferd der det gjelder å eksponere på riktig tidspunkt, Tim Flach må tvert i mot jobbe intensivt med forberedelser, scenografi, lyssetting og et stort team for å skape sine bilder. Som oss mennesker, er dyr forskjellige og reagerer individuelt, men i motsetning til mennesker kan ikke dyr instrueres gjennom samtale. I mange tilfeller må Tim Flack trene og regissere sine motiver som en sirkustrener og benytte alle typer virkemidler fra bevegelse, lyd og musikk for å få frem de riktige poseringene. I en del sammenhenger oppstår det likevel nye situasjoner, ofte fremkalt av selve fotosettingen. Han sier selv at et ett av hans mål er å fjerne betrakteren fra virkeligheten. Dette skapes gjennom rent fototeknisk arbeid under opptaket og særlig ved å benytte blits og reflektorer.

For mange er dyrebilder og naturbilder uinteressante fordi temaet i seg selv høres forutsigbart ut, men Tim Flach har klart å lage stemninger og uttrykk som beskrives som en fusjon mellom virkelighet og fiksjon.

Tim Flach bor i London, men jobber med motiver fra hele verden og er en etterspurt foredragsholder som besøker Norge noen få timer den 14. januar.


Agnete Brun

"Norges beste kvinnelige fotograf" ble det spontant kringkastet av en av Interfotos faste kunder da det ble kjent at Agnete var villig til å stille opp under åpningen av Interfotos utvidelse på Høvik, og det var ikke hennes berømte far Johan Brun som kom med utallelsen. Likevel har hun ikke vært upåvirket av sin fars historie og bakgrunn som fotograf i Dagbladet og en av Norges beste naturfotografer gjennom en mannsalder. Likevel har Agnete sin egen unike stil som man ser når man blar i "Magasinet" slik at man aldri blir overrasket når hennes navn dukker opp sammen med journalistens. For den som bare ser på bildene er det fortsatt grunn til å se frem til hver lørdag.

Det var en lykke i ulykken som brakte Agnete inn i fotoyrket. Hun ble påkjørt og skadet, men’s hun var oppslukt av ballet og etter å ha fått jobbe som frilanser i Dagbladet ble hun etterhvert med på å skape et “Magasin” i Dagbladet som ble preferansen for alle aviser med respekt for seg selv der fotografiet fikk komme i forgrunnen igjen.

Agnete Brun fotograferer nesten utelukkende mennesker. Det er et stort spenn i steder og livssituasjoner hun møter. Hun må være på bølgelengde med de hun skal fotografere. Hun arbeider raskt, finner fort rekvisita og organiserer de scenene hun vil ha med stram regi.

- Når man skal ta bilder av personer, må man lage det til noe hyggelig. Man må få folka til ikke å være stive som en pinne. Det skal ikke være som å gå til tannlegen. Derfor fokuserer jeg ofte på glede.

Forberedelsene foran en jobb gjør hun ofte underveis og hun fokuserer mye på å bli kjent med personen hun skal ta bilde av.

- Som regel sitter jeg sammen med journalisten og intervjuobjektet under intervjuet. Der får jeg vite hva intervjuobjektene tenker på, hva de synes er morsomt. Slik skaper jeg et bilde av hvordan personen er og kan dermed lettere finne ut hva jeg må gjøre for å ”treffe” den enkelte personen.

- Jeg prøver å finne ting eller gjenstander som kan linkes opp mot de enkelte. Ellers tar jeg ofte ting på sparket. Da blir mer jeg mer konsentrert. Det er som regel mange forskjellige jobber på en dag, så da har man ofte ikke tid til å forberede seg på forhånd.

På tross av å være den yngste som har fått "Fotografiprisen" (2001) og still ut både under Nordic Light i Kristiansund og Fotobrygga i Lofoten er hun sjokkerende beskjeden i forhold til sin posijon og anerkjennelse som en av Norges beste fotografer. Hun ligner en god del på sin far i den forstand at hun aldri hviler på sine laurbær og stadig finner nye muligheter for neste oppgave. For alle som kjenner pressefotografens rammebetingelser er dette en av grunnene til at Agnetes fotografier aldri blir forutsigbare selv om de blir gjenkjent som typisk Agnete Brun. Mange vil oppsummere dette med kvalitet med personlig preg.

Agnete Brun jobber også som bokillustratør. Og har jobbet I Dagbladet siden 1989, de siste 10 årene som fast ansatt.


Liv Arnesen

"De fleste mål kan nås bare motivene er ekte og sterke nok."

Liv Arnesens liv er rikt på erfaringer på ekspedisjoner og andre arenaer og har gjort henne internasjonalt anerkjent leder og rollemodell for kvinner og jenter. Liv er et ivrig, men ikke fanatisk friluftsmenneske. Hun er først og fremst opptatt av menneskers utvikling,- voksne som ungdom. Gjennom sine ulike roller som eventyrer, pedagog kurs- og foredragsholder inspirerer Arnesen andre til å se mål og muligheter utenfor egne trygghetssoner. Ved bruk av ekspedisjoner som metaforer viser hun hvordan drømmer kan nås.

Etter sin solo ekspedisjon til Sydpolen i 1994, etablerte Arnesen sitt eget selskap med prosjekter og foredrag innen ledelse, motivasjon og mestring.

Arnesen er forfatter av ”Snille piker går ikke til Sydpolen” som handler om hennes ekspedisjon i 1994. I 2000 skrev hun sammen Jon Gangdal boken ”Motivasjon & Mestring” og 2003 sammen Ann Bancroft og Cheryl Dahle ”No Horizon is So Far” en bok om Arnesens og Ann Bancrofts kryssing av Antarktiskontinentet. 2006 skrev hun ”Sydpolen” en faktabok for barn.

Utenom ekspedisjoner har Arnesen undervist i videregående skole i 10 år og jobbet med rehabilitering av stoffmisbrukere. Hun er can.mag med fagene norsk, historie og idrett. Videre har hun veiledning som fag, og er i ferd med å avslutte en Master of Management.

Arnesen har har fra 1987 tilbragt en del av sommeren på Svalbard som turleder for Svalbard Polar Travel (nå Spitsbergen Travel)— et selskap hun jobbet som markedkoordinator for før ekspedisjonen til Sydpolen i 1994. Favorittaktiviterer i tillegg til skiaktiviteter er fjell- og tinderangling, sykling og kajakkpadling og hun gleder seg alltid til å sette seg ned med en god bok.

Arnesens ekspedisjoner har i tillegg til norsk media blitt omtalt av alt hva som kan krype å gå av internasjonale medier er en etterspurt foredragsholder på tema rundt motivasjon og mestring av bedrifter, organisasjoner og undervisningsinstitusjoner. Arnesen er tildelt ”Peace Builder” award fra Pacific Lutheran University (2005). Hun er utnevnt som Glamour magazine’s “Women of the Year” (2001); valgt inn i Scandinavian-American Hall of Fame’s “Trailblazer” award (2001); mottatt fra Norwegian-American Chamber of Commerce “Achievement Award” (2001); anerkjent av det Russiske Geografiske selskap med “Medal of Honor” (1999).

Arnesen bor på Bekkestua i Bœrum.

Interfoto har gjennom mange år assistert Liv under hennes mange ekspedisjoner, og som verdensskjent Bærumsjente med et foredrag som all evil ha glede av og som visualiseres gjennom hennes egne bilder er vi stolte av å få Liv til Høvik den 15. Januar.


Jens Haugen

Fra musiker til fotografisk artist

Jens har ved en tilfeldighet blitt en av Norges ledende reklamefotografer, men mange mener det var forutbestemt. De som har sett Jens bilder vet at det er en unik og omfattende prosess bak hvert bilde. Likevel er det en vel så spennende å høre historien bak den talentfulle fotografen fra Hamar.

Lysbølger og lydbølger har mye til felles og det var det Jens oppdaget da han flyttet sitt fokus fra klaveret til kameraet. Forståelse av teknologien, nysgjerrigheten, lekenhet og et dedikert engasjement og en misunnelsesverdig lidenskapen er noe av forklaringen på Jens Haugens raske karriere som fotograf av internasjonalt format.

Likevel er han en sjenerøs og tilgjengelig kollega og inspirator for alle som har fotografiske ambisjoner. Han deler gladelig ut sine metoder og fototekniske komposisjoner fordi han alltid vil gjøre neste jobb enda bedre, og ser muligheter der de fleste andre ser begrensninger.

På tross av sin effektive og langt på vei kunstneriske bruk av Photoshop er Jens Haugen ekstremt opptatt av optimalt utgangspunkt under selve fotoopptaket. Han er så kompromissløs i valg av utstyr og velger den beste løsningen selv om det kan bety omfattende investeringer for èn jobb.

Som butikkmedarbeider fikk han ganske raskt oppdrag av Olympus og Interfoto lokalt, og etter hvert for Olympus også i europeisk sammenheng. Han har siden blitt en preferert fotograf for mange norske og internasjonale oppdragsgivere, og har av samme grunn flyttet mye av virksomheten fra Hamar til Oslo. Blant oppdragsgiverne til Jens finner du Varner, Idun, Volkswagen, Hyundai, DNA Sko, nora, Tine, Det Nye, P4, Nutrilett, Floyd, Norsk tipping med flere.

Hør og opplev Jens Haugens historie, lytt og lær, og bli fasinert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar