50 prosent økning i salg av speilrefleks

Nordmenn kjøpte totalt 260 000 kameraer i første halvår 2008, hvorav 20 prosent var speilrefleks.

I første halvår 2008 ble det solgt over 52 000 speilreflekskameraer i Norge. Tilsvarende tall for første halvår 2007 var 34 500 av totalt 203 000 solgte kameraer. Økning i totalsalget er dermed på 28 prosent, og økningen i speilreflekssalget på over 50 prosent.

Den digitale revolusjon innen foto har gitt den vanlige brukeren større muligheter til å påvirke bildet, i alle faser av prosessen - i kameraet, i pc’en eller i utskriftsprosessen i hjemmet eller hos en leverandør.

- Jeg tror at økningen i salg av speilrefleks er et uttrykk for at det å ta aktive grep og styre prosessene gir mersmak. De som er glad i å fotografere men som ikke regner seg som proffe, kjøper seg speilrefleks fordi de ønsker seg enda flere muligheter til å styre bildeskapningen, sier informasjonssjef i Fotorådet Benedicte Fasmer Waaler.

Fotorådets prognoser for 2008 innebar stabilt salg av kompaktkameraer med årstotal på 415 000, og en økning i speilrefleks til å omfatte 20 prosent av totalsalget, altså 97 000.

Mot slutten for salg av filmkamera
Fotorådet har også prognostisert med 50 solgte filmkameraer i 2008. I første halvår ble det solgt 23 filmkamerer, mot 540 i samme periode i fjor.

- Dette er en dramatisk nedgang, og det ser ut til at salget av filmkamera stopper fullstendig opp nå. Vi har vært for optimistiske på filmkameraenes vegne, og nedjusterer nå prognosen. Vi tror totalsalget av filmkameraer ender på under 30 stykk i år, avslutter Waaler.

Kommentarer