Økt fokus på den audiovisuelle fotojournalistikken

Tore Berntsen skriver om hvordan visuelle fortellerteknikker kan redde medieindustrien. Han fremhever særlig fotografier fordi de fanger oppmerksomheten, de kan ikke stjeles og de er billige å produsere.

Folk flest lever allerede i en visuell mediehverdag, der mobiltelefoner, digitale foto- og videokameraer gjør vanlige folk til innholdsprodusenter. Mange lager bedre visuelt innhold enn tradisjonelle medier gjør på nye plattformer.

Hva sier det om folk flest? Hva sier det om mediene? Hva sier det om kravene som blir stilt til mediene?

Internett er et multimedialt medium: På nettet kan vi se tv og høre radio, derfor er det er et paradoks at norske nettaviser domineres av tekst og foto.

I en skjermbasert verden ligger alt til rette for et bildespråk, med foto, tekst, lyd, video, animasjon og grafikk, smeltet sammen. I den innholdsproduksjonen bør fotojournalisten spille en vesentlig rolle.

Mediehusene vet at foto og video fanger folk på nett – og holder leseren lengre enn en tradisjonell miks av bilde og tekst. Derfor må visuelle fortellerteknikker utvikles.

Det er fasinerende å se hvor lite av potensialet som blir tatt ut på nett, fordi norske nettaviser langt på vei ser ut som papiraviser. Og, hvis du ser bort fra «snakkende hoder», også kalt web-tv, hvor er den visuelle forteller-teknikken?

Multimedia-journalistikk krever effektiv arbeidsflyt og kompetanseheving. Potensialet er stort. En person kan levere en komplett historie.

Kampanje.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar