Forlater fotojournalistikken mediene - sammen med leserne?

Tore Berntsen, medlem av juryen for Årets Bilde 2009, gjør seg noen refleksjoner på Fotojournalisten.no.

Noe av det ypperste, mest utfordrende og mest komplette fotojournalistikken blant årets vinnere har aldri stått på trykk! Hvorfor?

Av årets ti vinnere, er sju frilansere, tre fast ansatt.

Les også: Årets Bilde 2009

Fire av 10 førsteprisvinnere er tatt på direkte oppdrag for avisen. Blant annen- /tredje-prisvinnere i år og de siste årene, er tendens lik: God norsk fotojournalstikk preges av to trender: Frilansere og «egne» prosjekter, fra fast ansatte og frilansere, gjerne på oppdrag for andre enn mediehuset de jobber for.

Fotografer mister jobben. Avdelinger legges ned? Men mediene må fortsette å skape nye produkter/nye konsepter. Ikke minst på nye plattformer må et visuelt bildespråk være synlig. La ikke de store kostkrevende reportasjene i inn og utland – og små budsjetter prege debatten. Det gjøres mye bra blant gode norske pressefotografer, men, det som bør diskuteres er; hvor er god fotojournalistikk i den daglige produksjonen? Hva gjør den norske pressefotografen på jobb hver dag? Hva blir han/hun bedt om å produsere? Og hvordan blir foto brukt? På papir – og ikke minst på nett. Hvor er de visuelle multimedia fotohistoriene? Får mediene maks ut av fotoressursene?

Det er på tide å ta debatten, nå, før fotojournalistikken forlater de tradisjonelle mediene – sammen med leserne…

Del dette med andre:

Legg inn en kommentar

 
Copyright © Digital  fotografering. Designet av OddThemes | Distribuert av Gooyaabi Templates