Everybodys darling?

Olympus E-P1 er tydelig inspirert av Olympus egen Pen-serie, som ble lansert i 1959. Olympus har kommet med et svært kompakt kamera med en sensor av samme type som finnes i speilreflekser og utbyttbar optikk. Byggekvaliteten får folk til å hente frem henvisninger til klassiske Leica-modeller, hvilket ikke sier så lite.

E-P1 har mange av de samme elektroniske egenskapene som Olympus E-620, og det tilbyr den beste bildekvaliteten fra noe Olympus-kamera så langt.



Fotografi.no skriver om sine førsteinntrykk:

Det er ingen tvil om at Olympus har klart å tilfredsstille forventningene til de fleste som ønsker seg et kompakt, men kompetent systemkamera. Den kompakte størrelsen krever et par kompromisser, men de er til å leve med når kameraet samtidig ikke bare går kompaktkameraer en høy gang mht bildekvalitet, men faktisk synes å overgå alt Olympus har laget før, samtidig som det har gode standardobjektiver og gir tilgang til et stort utvalg av noe av det beste som er laget av optikk. Som første i det som blir en serie nye kameraer, er Olympus E-P1 et kamera det kommer til å bli rift om. Prisen er på nivå med sammenlignbare kameraer - sammenlignbare i oppløsning, bildekvalitet og ytelse, men vesentlig større og mindre reisevennlige.

Olympus Pen E-P1 kan tjene både som et hovedkamera for den kvalitetsbevisste fotografen som ikke vil bære tungt, og som et ekstrakamera for en lang rekke fotografer. Ikke bare dem som har et FT-kamera fra før, men om kort tid vil de fleste andre som eier et systemkamera kunne fotografere med sine eksisterende objektiver.

Det virkelig kompakte systemkameraet er født, og sammen med Panasonic Lumix G-serien utgjør Olympus Pen-serien det egentlige alternativet for FourThirds-teknologien - med video som en viktig bestanddel. Våre videoer tatt med Olympus Pen E-P1 er ikke helt der Panasonic GH1 er, vi snakker om hjemmevideo vs. video med profesjonelt potensial. Men allerede i starten tegner Micro FourThirds til å bli en standard å regne med i tiden som kommer - en standard som ikke kompromisser på bildekvalitet selv om kameraene har krympet betydelig.


Les hele omtalen hos Fotografi.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar