Beskyldes for manipulasjon

Arne Nævra er blant dem som mener at flere av Steve Blooms naturbilder er manipulert. Nævra sier, ifølge Stavanger Aftenblad, at han er overbevist om at flere bilder i Blooms bok «Untamed» er manipulert.



- Det blir akkurat som doping i idretten. Ingen kan konkurrere med bilder som er manipulert til det perfekte, sier Nævra, som mener det ikke er noen tvil om at flere motiver i «Untamed» er trikset med.

- Det er helt åpenbart. Det er tatt ulike bilder som i ettertid er satt sammen til ett. Dybdeskarpheten og lyset er for eksempel ulikt i ett og samme bilde,
konstaterer Nærva.

Asgeir Helgestad er en annen naturfotograf som stilte spørsmål etter å ha sett Blooms utstilling på Rådhusplassen i Oslo.

- Vi var flere fotografer som diskuterte bildene i ettertid. For oss som holder på med dette til vanlig er det helt åpenbart at flere av bildene er manipulerte. De er konstruert på pc-en, og ett bilde er satt sammen av flere bilder. For eksempel var det et bilde der en isbjørnmor går sammen med sine to unger i snøen, men den ene ungen setter ingen spor etter seg. Denne isbjørnen er garantert satt inn i bildet i ettertid, sier han.

Steve Bloom sier selv at bildenes motiver, og hendelsene i disse, aldri er blitt manipulert. Det er ifølge Bloom kun gjort er små endringer i forhold til lys og farger.

Tor Lindseth mener Bloom ødelegger for andre naturfotografer:

- Dette skader hele bransjen. Vi er avhengige av troverdighet. Hvis folk ikke vet om naturbilder er ekte eller manipulert, så vil de til slutt ikke tro på de ekte bildene. Da har vi et stort problem.

Kai Jensen, leder i Biofoto, sier at flere reagerer på Blooms bilder. Ifølge Jenser er dette er et alvorlig problem som også er blitt debattert på internasjonale nettforum og i leseranmeldelser av boken «Untamed».

-Utviklingen innenfor naturfoto har begynt å ta etter tendensene man ser innenfor for eksempel motebransjen. Der forlenger man jo gjerne beina til de kvinnelige modellene, samt at man forstørrer brystene deres. Denne utviklingen vil vi ikke ha innnenfor vår bransje, fortsetter Jensen.

En utvikling som forøvrig allerede har nådd "dokumentarfotografiet"

Hvor er sporene?

Kommentarer