RED Digital Camera vs. 35 mm

BIFF har sammen med mange gode medhjelpere en god nyhet for filmbransjen. For første gang i Norge kan du få mulighet til å teste ut RED DIGITAL CAMERA. Et av de første 50 kameraene kommer til Bergen om i disse dager, og publikum får se resultatet 22. oktober.

Sammen med en stor del av den norske bransjen så setter BIFF hele apparatet til verks for nå å se "hvordan blir det egentlig med det digitale opp mot det naturlige"...

RED DIGITAL CINEMA - et kamera som søker å erstatte 35mm kamera i filmverden. Den digitale revolusjon har kommet langt, men det gjenstår å se om den kan ta helt over for 35 mm. Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) står nå sammen med sammen med noe av det ypperste av mannskap og ressurser fra norsk filmbransje for å utfordre RED mot seg selv og opp mot 35mm.

15. og 16. oktober står blant annet John Christian Rosenlund, Sjur Aarthun og Jakob Ingimundarsson bak kamera for å sette RED om mot det verste av erfaringer mht. digitale format og filmfotografiske utfordringer. Dette blir en unik test der både produksjon og ikke minst postproduksjonsbiten vil få brynet seg på morgendagens materiale. Vil bildene holde mål på film, 2K eller 4K? Vil postproduksjonen klare 4K, og vil man kunne vise det hele på 4K?

Opptakene vil skjer i Bergen, og postproduksjonen vil gjøres parallelt i både øst og vest. RED kamera #00044 landet i Bergen natt til mandag 15. oktober. Det gjøres paralelle opptak med både RED og med 35mm i løpet av dagen. Straks opptakene er ferdige blir materialet sendt over fjellet for konvertering, fremkalling, lyssetting, fargelegging og redigering. Materialet blir produsert både i Digital Cinema Package (DCP) og i tradisjonell 35mm print.

Samtidig som dette skjer forløper det seg en ren digital test av RED tirsdag 16. okt som vil bli forsøkt gjennomgått i en total digital workflow. Denne vil foregå i Bergen ved BUG, og ved hjelp av CAMALOT fra Amsterdam, Nederland.

Materialet vil gå fra RED CODE via RED Alert og Log som dpx til 2 og 4K, samt Pro Res. De massive filene fra få minutters opptak fyller flere terrabyte med diskplass. Materialet er nøye sondert og vi settes sammen til et unikt fremvisningsmateriale.

Visning av materiale og gjennomgang av dette skjer under BIFF på Magnus Barfor Kinosenters sal 2, mandag 22.oktober kl 16:45.

Partnere i prosjektet er Dfilm, Chimney Pot, Drømmesuiten, Blixt, Norsk Filmstudio, Nordisk Film, BUG, Innovasjon Norge, Camalot (NL) og BIFF. Filmfotografer er John Christian Rosenlund, Sjur Aarthun og Jakob Ingimundarsson.

RED DIGITAL CINEMA - en nytt verktøy for bredde i film? En digital revolusjon? Det er banebrytende på system, det er banebrytende i mengde data, det er banebrytede i design, men mest av alt, det er banebrytende i sin pris. Med en prislapp på 17.500$ for et kamerahus skal en lete langt etter noe liknende. De av dere som vet om det allerede – til de av dere som står på listen, gled dere. Det er endelig her!!

BERGEN INTERNASJONALE FILMFESTIVAL

Kommentarer