Contemporary Decorative Political Patterns

Foto- og videokunstneren Bård Ask er høstens første utstiller i NO.5. Ask var ferdig utdannet ved Kunstakademiet i Bergen i 2005, og markerte seg allerede da med avgangsarbeidet Notio Viri Placet, som også vant Intravision-prisen for beste elektroniske kunstverk ved Høstutstillingen samme år.

Verket, som viser 12 korister fra Sølvguttene, beveger seg i en illudert passasje mellom fotografi og video. Alle guttene er filmet hver for seg og deretter mikset sammen til et kor. Korsangen varer i 1,5 min, deretter er det 7 min stillhet. I denne perioden forholder guttene seg urørlige mens de ser direkte på betrakteren. Verket får en portretterende, statisk karakter, inntil syklusen starter forfra igjen og koristene på ny bryter ut i sang. Projisert på veggen innenfor en bred gullramme, forsterkes illusjonen av lek med filmatiske og fotografiske medier.

Lek med medier og illuderende virkemidler er et gjennomgående trekk i Asks kunstnerskap. I de manipulerte fotografiene vi får se i NO.5 viderefører han sin særegne teknikk fra de siste årene, og lar speilinger og flerfoldiggjøringer av motivet danne mønstre som mest minner om orientalske gobelinvevnader eller linsene i barns dekorative perlekikkerter. Utgangspunktet er satellittbilder, fortrinnsvis hentet fra medieomtaler på internett, av politisk betente områder -
f eks Beirut (både før og etter bombingen), Bagdad og det ødelagte presidentpalasset Abu Ghraib - som gjennom manipulasjon og mangfoldiggjøring over relativt store formater (220 X 125 cm) transformeres fra det spesifikt dokumenterende til en form for helhetlig og repeterende dekor.

Gjennom tittelen "Contemporary Decorative Political Patterns" tydeliggjøres dette aspektet ytterligere, ettersom begrepet ikke bare drar veksler på velkjent terminologi i det internasjonale politiske spill, men også beveger seg i en kunstnerisk alternering mellom politisk budskap og ren form. Med det formale fokuset, fremstår bildene som ekstremt vakre, som en paradoksal estetisering og harmonisering av det groteske.

Bergen Kunsthall

Kommentarer