Fotojournalister de nye reklamefotografene

John Wyatt-Clarke, tidligere sjef for bildebyrået Magnums London-kontor, men har skiftet beite. Gjennom sitt nye bildebyrå søker han etter fotojournalister, dokumentarfotografer, naturfotografer og andre "ikke-reklamefotografer" som kan være interesert i å arbeide med reklame.

- Mange har sterke motforestillinger mot å jobbe med reklame. Fotojournalistikk er liksom "rent", mens reklame er "skittent". Selv er jeg ikke så sikker. For det første er mange aviser i dag blitt så kommersielle at mange av de bildene fotografene tar grenser mot reklame.
/../
Det er heller ikke slik at fotografen står mindre fritt til å bruke sitt kreative talent når han eller hun fotograferer reklame, mener John Wyatt-Clarke.

- Veldig mye god kunst er for eksempel bestillingsverk. Det er mye religiøs kunst som er malt på oppdrag. Leonardo da Vincis utsmykninger er utført på oppdrag, med bundet mandat. Dagens reklame er kanskje triviell, men det betyr ikke at reklamefotografiet nødvendigvis er det, mener Wyatt-Clarke.



Les mer om "Fotojournalister de nye reklamefotografene" på Fotografi.no

Kommentarer