Selger bilder til spottpris

Foto fra profesjonelle byrå koster vanligvis 1000- 15.000 kroner. Såkalte microstock-byråer selger derimot bilder tatt av amatører for 1-60 kroner.

Microstock-ideen ble skapt av Bruce Livingstone og hans selskap iStockphoto er blitt en fenomenal suksess noe som medførte at Getty Images kjøpte selskapet for 50 millioner dollar i februar.

Andre populære microstock-byråer er shutterstock.com og dreamstime.com

Prisene ligger på et nivå som selv private brukere helt uten videre kan godta: vanligvis koster bildene 6- 20 kroner. For den prisen kan du bruke bildet til hva du vil, så mange ganger du vil. Om du heter Aftenposten eller tante Anna, om det skal henge på veggen eller trykkes i Newsweek - det spiller ingen trille. Store kunder som Coca-Cola og Nokia har allerede benyttet bilder herfra i sin markedsføring, i stedet for å betale minst hundre ganger mer for bilder tatt av profesjonelle fotografer.

Å si at alle de såkalte microstock-fotografene er amatører, er egentlig feil. De beste har fått sine bilder lastet ned flere titalls tusen ganger, og sånt blir det en anstendig lønn av.

Konseptet minner om nettleksikonet Wikipedia. Forskjellen er at alle som bidrar får betalt, selv om de fleste tjener svært lite. På engelsk har fenomenet fått navnet crowdsourcing , en slags kanalisering av innsatsvilje fra en stor folkemasse.


Selger bilder til spottpris

Det er imidlertid ikke bare på fotofronten det skjer mye med markedet. Bruken av video på nett er for alvor kommet til massemarkedet. Revver.com er en slik tjeneste som utmerker seg ved at videoene knyttes til en Creative Commons lisens samtidig som selskapet sørger for at de som laster opp og distribuerer videoene får en mulighet til å tjene penger.

Denne videoen - "Extreme Diet Coke & Mentos Experiments" - er trolig et eksempel på det tatt i betraktning at den i skrivende stund nærmer seg 2,5 millioner visninger...

Kommentarer