Fortsatt vekst i kamerasalget

Salget av kameraer i Norge har økt kraftig de siste ti årene. I 1995 ble det solgt 149 000 kameraer, i 2005 var antallet godt over 400 000.

Fotorådets prognoser for 2006 indikerer fortsatt vekst.

- Våre prognoser tilsier at det vil bli solgt tett oppunder 450 000 kameraer, opplyser informasjonssjef Knut Førsund. - Andelen av filmbaserte kameraer er nå så liten at vi i 2006 ikke lenger vil skille mellom filmbaserte og digitale i våre statistikker. At veksten fortsetter skyldes ikke minst speilrefleksmarkedet. Fallende priser har gjort at digitale speilreflekser er innen rekkevidde for stadig flere. For bare et par år siden fantes det ingen speilrefleks til under 10 000 kroner - det vil forbause meg om vi ikke ser modeller til under 5000 i løpet av 2006.

Speilreflekskameraer selges nå som aldri før, prognosen for 2006 tilsier 30 000 kameraer. Så mange har det aldri tidligere vært solgt i Norge. Men også vanlige digitale kompaktkameraer holder grepet om brukerne, blant takket være stadig nye muligheter. Trådløs overføring av bilder, programvare som fjerner røde øyne (uten forhåndsblitzing), større LCD-skjermer, flere design-modeller, enklere bruk og hurtigere respons frister mange brukere til utskifting av eldre modeller.

Megapiksel-hysterier er over, selv om nye modeller får stadig flere piksler. I 2006 vil det knapt bli solgt kameraer med mindre enn 3-4 millioner piklser. Gjennomsnittskameraene vil ha 4 - 5 millioner, mens et rekke modeller vil ha 6 - 9 millioner piksler. Mer profesjonelle kameraer vil ha 10 - 14 millioner. Sammen med stadig bedre programvare for bildebehandling vil dette gjøre at de fleste kameraene kan gi svært store bilder med bra kvalitet.

- Men for all del, sier Førsund, - så må ikke folk glemme at det ikke er antall piklser alene som avgjør bildekvalitet. Objektivet og prosessering av bildet etter opptak er minst like viktig. Derfor er pris fortsatt en indikasjon på både bildekvalitet og muligheter.

Over 200 millioner papirbilder
Produksjon av papirbilder har vært bransjens store hodepine gjennom de siste årene. Salget av film har falt kraftig - og vil falle ytterligere de kommende årene. Salget av film og engangskameraer vil i 2006 være bare 1/5 av salget i år 2000. Dette har ført til en kraftig reduksjon i framkalling av film og kopiering av bilder. Nå ser det endelig ut til at bunnen i bildeproduksjon straks er nådd, og at mange bedrifter i 2006 vil kunne registrere en økning i forhold til 2005. I 2006 vil det for første gang bli produsert flere papirbilder fra digitale filer enn fra film. Prognosene tilsier ca. 80 millioner papirbilder fra film og 100 millioner fra digitale bildefiler. I tillegg kommer flere titalls millioner bilder som lages hjemme. Kalendere med egne fotografier på er også blitt en stor slager.

Bruken av fotografi i samfunnet er større enn noen gang. I Norge blir det tatt langt over 1 milliard bilder i år, i tillegg til de som tas profesjonelt og i tillegg til de millioner av bilder som tas med mobilkameraer. Det brukes mer bilder i trykte media og på nettsider enn noen gang før - og det er ingen tegn på at dette blir mindre i årene som kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar