- Tidenes mediekrise i Norge

Onsdag formiddag presenterte Amedia sitt resultat for første kvartal av 2014. Som Aftenposten skrev tirsdag råder panikken i Amedia. Allerede i april varslet mediekonsernet som eier 70 aviser landet rundt at de må kutte en halv milliard kroner.

Den digitale inntektsveksten er svært god, men veier ikke opp for tapet på papir. Samlet gikk annonseomsetningen ned med 37 millioner kroner første kvartal. Inntektsbortfallet gjør at Amedia vil kutte raskere enn tidligere planlagt.

Leder i Norsk Journalistlag Thomas Spence tror at det Amedias 78 aviser alene kan komme til å forsvinne 200 journaliststillinger. Myndighetene må forstå alvoret i situasjonen, sier Spence. Han mener den varslede momsen på åtte prosent, som trolig skal erstatte dagens nullmoms på papiraviser, må droppes.

- Eierne bør avstå fra utbytte og høye avkastninger i den krisetiden vi nå gjennomlever, og ledelsen og redaktører bør avstå fra høyere lønns- og bonusutbetalinger som virker provoserende når kanskje mange hundre journalister risikerer å måtte ta sluttpakke. Dette er tidenes mediekrise i Norge, sier Spence.

Kilde: Aftenposten

Kommentarer