Billigsalg stresser Scanpix

Journalisten.no skriver at sen raske framveksten av microstock-byråer har forårsaket store omveltninger blant detradisjonelle bildebyråer. Bunnen har fallt ut av det kommersielle reklamemarkedet. Verst er det for de som henter sine inntekter fra arkivsalg, men også Scanpix er rammet, selv om tyngdepunktet i virksomheten er redaksjonelle nyhetsprodukter.

Scanpix opplever størst nedgang i salget til ukepresse, bokforlag og ikke minst reklame. Der det også merkes at flere reklamekampanjer nå rettes mot nett, der prisnivået er lavere enn på papir.

Det finnes også noen positive trekk. Avisene bruker nå mer plass på dybde- og bakgrunnsartikler, dermed øker behovet for arkivbilder som dokumenterer historiske hendelser. En konsekvens er at Svanpix velger å satse mer på tidstypiske bilder, med tanke på at denne typen bilder vil være anvendelige for kunder i framtida.

Parallellt med at fotobyråene sliter, er det blitt færre fotografer i avisene. Ferskeste eksempel er Dagbladet, der fotoavdelingen ble forslått nJournalisten.no skriver at sen raske framveksten av microstock-byråer har forårsaket store omveltninger blant detradisjonelle bildebyråer. Bunnen har fallt ut av det kommersielle reklamemarkedet. Verst er det for de som henter sine inntekter fra arkivsalg, men også Scanpix er rammet, selv om tyngdepunktet i virksomheten er redaksjonelle nyhetsprodukter.

Les også: Scanpix med egen weblogg

Scanpix opplever størst nedgang i salget til ukepresse, bokforlag og ikke minst reklame. Der det også merkes at flere reklamekampanjer nå rettes mot nett, der prisnivået er lavere enn på papir.

Det finnes også noen positive trekk. Avisene bruker nå mer plass på dybde- og bakgrunnsartikler, dermed øker behovet for arkivbilder som dokumenterer historiske hendelser. En konsekvens er at Svanpix velger å satse mer på tidstypiske bilder, med tanke på at denne typen bilder vil være anvendelige for kunder i framtida.

Parallellt med at fotobyråene sliter, er det blitt færre fotografer i avisene. Ferskeste eksempel er Dagbladet, der fotoavdelingen ble forslått nedlagt. Dette er imidlertid en utvikling Scanpix kan tjene på.

Journalisten.no
edlagt. Dette er imidlertid en utvikling Scanpix kan tjene på.

Journalisten.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar