The Camera Show

The Camera Show er en utstilling som består av fire kunstverk som alle fire benytter seg av bilder. Likevel handler utstillingen mer om fotografi enn det billedlige. Til tross for at fotografi er en teknikk som er lagt til rette for reproduksjon har utstillingens arbeider en ekstra dimensjon som orginal. Om en ser dem reprodusert eller beskrevet mister de både kvalitet og opplevelsesverdi. Alle fire arbeider ser på fotografiet nøye, noen ganger direkte nærsynt, men uten å miste den magiske opplevelsen av mediet.

Utstillingens utgangspunkt er Christopher Williams Kiev 88. Arbeidet, en triptych fra 2003, viser den Sovjet-produserte Hasselbladkopien Kiev 88, avfotografert fra tre forskjellige vinkler. Ved første øyekast fremstår fotografiene som vellagde produktfotos av kameramodellen, og selv om all kunst bør oppleves live og ikke bare gjengitt i magasiner eller på Internett, må disse ses live. Printet i dye-transfer, en teknikk som gir fotografiske bilder med en fargemetning som ingen andre fargekopingsteknikker kommer i nærheten av. Dye-transfer teknikken gir i denne sammenhengen en sterk kontrast til produktfotograferingens deskriptivitet.

Noguchi Rikas bok er å finne i Fotogalleriets biblioteket. Den inneholder et utvalg fra hennes serie The Sun, en serie som er gjort ved å rette et pinhole kamera mot vår hovedlyskilde, nemlig solen. Når man ser forsiden på boken, fremstår det som er helt sort, men utsatt for varmt lys vil en sol fremtre på koveret. Når den varme lyskilden fjernes, forsvinner bildet igjen.

Marcus Hansson og Ulf Lundins MASKIN, er en konstruksjon, et kammer midt i utstillingslokalene som betrakter kan gå inn i. Vel på innsiden er alt mørkt. Når så en blits går av vil betrakteren i et brøkdel av et sekund se sitt eget speilbilde, Bildet vil hvile på netthinnen en kort stund før det forsvinner. Hver opplevelse er unik. Dette prosjektet utforsker en definisjon av fotografi, at lys går igjennom et objektiv og et bilde blir fiksert ved hjelp av kjemi. I dette tilfelle er øyet linsen og hjernen tar seg av den kjemiske prosessen.

Med sitt prosjekt Portrait Studio inviterer Patterson Beckwith betrakteren til å bli fotografert. Ved bruk av et Polaroid produkt som gir både et positiv og et negativ, kan Beckwith gi den portretterte den positive delen og beholder negativet selv. Det bruker kunstneren til å lage kopier som så blir hengt opp i galleriet. Slik vil både prosessen samt portrettene dokumentere prosjektet hans. Det bør nevnes at dette blir antakeligvis siste gang Beckwith gjennomfører Portrait Studio med denne typen film. Den er gått ut av produksjon, og kunstneren har kjøpt opp alt han kunne oppdrive - ca 150 stk.

For Fotogalleriet har denne utstillingen en eksistensialistisk dimensjon. Etablert i 1977 som et visningssted for fotografisk kunst, har stiftelsen definert seg som et galleri for "kamerabasert kunst" - og flere av arbeidene i ustillingen The Camera show utfordrer definisjonen av fotografi som teknikk.


Biografier:

Christopher Williams studerte ved The California Institute of the Arts, Valencia, med kunstnere som John Baldessari og Douglas Hubler som lærere. Siden han ble uteksaminert i 1981 har han deltatt i en lang rekke institusjonelle gruppeutstillinger og hans seneste institusjonelle soloutstillinger har vært ved Contemporary Art Gallery i Vancouver, Museum Serralves i Porto samt Kunsthaller Zürich. Han er representert i samlingene til Whitney Museum of American Art i New York, Metropolitan Museum of Art, også NY, Ludwig Museum i Køln, for å nevne et lite utvalg. Han bor og arbeider i Los Angeles.

Marcus Hansson mottok sin master ved Högskolan för film och fotografi ved Gøteborgs Universitet. Han har hatt soloutstillinger ved Nordin Gallery i Stockholm, Galleri 43 i Gøteborg og Galleri Magnus Karlsson i Stockholm. Han har også deltatt på gruppeutstillinger ved Hasselblad Sentrum i Gøteborg, Index i Stockholm og senest ved apexart i New York. Hansson bor og arbeider i Stockholm.

Patterson Beckwith mottok sin BFA hos Cooper Union i New York samt UCLA i Los Angeles. Han har hat soloutstillinger ved American Fine Arts i New York, Galeria del Cortile i Roma og Daniel Hug Gallery i LA. Han har også deltatt på gruppeutstillinger i gallerier som Spruth Magers, München; Greene-Naftali Gallery, New York; Air de Paris, Paris and Deitch Projects, New York – i tillegg til institusjonelle gruppeutstillinger ved Swiss Institute New York and UCLA Hammer Museum, L.A. Beckwith bor og arbeider i New York.

Noguchi Rika gikk ut fra avdeling for fotografi ved College of Art, Nihon University. Soloutstillinger inkluderer Mongin Art Center, Seoul; Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo; IKON Gallery, Birmingham og DAAD Galerie, Berlin. Hun har deltatt på gruppeutstillinger blant annet ved Carnegie Museum of Art, Pittsburgh; La Collection Jumex, Mexico City og Walker Art Center, Minneapolis. Hun er representert i en lang rekke offentlige samlinger, for å nevne noen: Benesse Art Site Naoshima, The National Museum of Modern Art, The Walker Art Centre The Museum of Contemporary Art, Los Angeles og Solomon R. Guggenheim Museum New York.

Ulf Lundin studerte ved Högskolan för film och fotografi ved Gøteborgs Universitet. Han har deltatt på gruppeutstillinger i museer som like Moderna Museet, Stockholm, Baltic Art Centre, Newcastle; KIASMA, Helsinki og Preus Museum, Horten. Utvalgte enkeltpersonsutstillinger lyder Fotogalleriet, Oslo; The Photographers Gallery, London og senest Galleri Magnus Karlsson i Stockholm. Lundin er representert i samlingene til KIASMA og Moderna Museet samt the Hasselblad Foundation Collection.

Eline Mugaas mottok sin BFA ved Cooper Union for the Advancement of Science and Art en gang på midten av nittitallet. Hun hadde sin første soloutstilling ved Fotogalleriet i 1998 og hennes første større institusjonelle soloutstiling var ved Bergen Kunsthall i 2007. Hennes siste separatutstilling var på Galleri Riis i 2008. Hun er representert i flere offentlige samlinger. The Camera Show er hennes første kuraterte utstilling. Mugaas bor og arbeider i Oslo.

Fotogalleriet

Kommentarer