Sony Cybershot DSC-T30

Cybershot DSC-T30 er Sonys mest påkostede minikamera. Kameraet er da også betydelig dyrere enn konkurrentene, men til gjengjeld svært velutstyrt: 7,2 Mp oppløsning, 3x integrert zoom med optisk bildestabilisator, program for raske lukkertider med lysfølsomhet inntil ISO 1000, 3" LCD-skjerm, samt video i TV-kvalitet.

Digit.no har testet Sony Cybershot DSC-T30 og konkluderer slik:

Integrerte optiske løsninger med speilprisme som vinkler strålegangen har sjelden de helt store optiske ytelsene. Jeg skulle ønske jeg kunne si at Cyber-shot DSC-T30 er unntaket som bekrefter regelen, men dessverre er optikken langt fra noe mesterverk. Det hjelper ikke at det står Carl Zeiss på det heller. Linjefortegningen er betydelig, ved vidvinkel ikke så mye dårligere enn konvensjonelle optiske konstruksjoner, men ved tele er den betydelig kraftigere. Omtrent det samme kan man si om vignetteringen. Derimot leverer objektivet overraskende høy optisk skarphet og oppløsningsevne, med unisone ytelser over hele zoomområdet, dog noe avtagende mot hjørnene. Også makroegenskapene er imponerende for et objektiv med vinklet strålegang, med 1 cm nærgrense og minimale fortegninger. Feilbrytningen av farger er kun markant ytterst i hjørnene ved vidvinkel, noe mer synlig i store deler av bildeflaten ved tele.

Da jeg så spesifikasjonene for T30 ved lanseringen, trodde jeg knapt hva jeg leste: 7,2 Mp og ISO 1000 fra en 1/2,5" bildebrikke? Ja, særlig! Jeg leste "støy". Etter å ha kjørt T30 gjennom DxO Analyzer, et av verdens mest avanserte analyseprogrammer for bildekvalitet, har jeg måttet bite i meg de stygge tankene om støy. Kombinasjonen av høy oppløsning, høy lysfølsomhet og liten brikkestørrelse ga slett ikke de kornete resultatene jeg hadde ventet. Sonys avanserte Clear RAW NR-krets for støyreduksjon trer i kraft ved ISO 800 og ISO 1000. Særlig fargestøy blir effektivt dempet, likevel uten at det går ut over detaljtegningingen i særlig grad. Gjengivelsen er er ikke like skarp som ved lave lysfølsomheter riktignok, men fullt akseptablet selv ved utskrift i A4. Meget bra!


Selv om kameraet har mange gode sider, høy bildekvalitet, ekstremt kompakt design, høy bildeoppløsning og smarte finesser, syns jeg 5.000 kroner er for dyrt, sett i lys av hva markedet tilbyr til lavere pris. Brukervennligheten er langt fra optimal, spesielt er grepstryggheten dårlig, med tilhørende risiko for at bildene blir ødelagt av lange fingre, det er gammeldags med en fysisk bryter for å skifte mellom opptak og avspilling, betjeningsknappene er for små og det fins ingen optisk søker. Hvis prisen er underordnet og man setter større pris på kombinasjonen av optisk bildestabilisator og høy lysfølsomhet, fullt integrert 3x zoom og elegant, robust finish med heldekkende frontdeksel, vil Sony Cyber-shot DSC-T30 være et av de mest fullverdige kameraene i klassen.


Les hele testen: Digit.no :: Sony Cyber-shot DSC-T30.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar