The Dark Room

The Dark Room er et samarbeid på tvers av generasjoner mellom to av Norges mest kjente fotokunstnere. Kunstnerne har selv tatt initiativ til samarbeidet basert på en gjensidig anerkjennelse for hverandres arbeid og en voksende bevissthet om felles interesser og inspirasjonskilder.

Fotografi som praksis er alltid knyttet til tid. For Andersen og Pasenau innebærer det i dette tilfellet den tidsmessige avstanden og den kunstneriske generasjonen som skiller dem, men også den totale revolusjonen innen teknologi for bildeproduksjon og distribusjon som har funnet sted.

Ideen om fotografi som et håndverk og fotografiet som en begivenhet, knyttet til bestemte tider, steder eller mennesker, er erstattet av en opplevelsen av at bilder er allestedsværende, og en del av strømmen i vår digitale eksistens. The Dark Room representerer et bevisst steg bort fra denne strømmen, ut av byen, bort fra nettet, ut av rommet for samtidig representasjon og tilbake i tid.

Morten Andersen (født i Akershus, 1965) begynte å fotografere den norske musikkscenen som tenåring på 1980-tallet. Han ble inkludert i Fotogalleriets utstilling «Ny Generasjon» i 1989, og hadde sin første soloutstilling der to år senere. Siden den gang har han deltatt i over seksti utstillinger og publisert nesten tretti bøker. Som journalistisk fotograf har han skapt et dokumentarisk arkiv av nasjonal betydning; som kunstner har arbeidet hans blitt anerkjent av kuratorer og samlere fra Tokyo til New York, og gjennom hele karrieren har han kreativt visket ut skillet mellom de to disiplinene.

Maria Pasenau (født i Mjøndalen, 1994) studerte ved Norsk Fotofagskole i Trondheim. Noen av hennes nylige soloutstillinger inkluderer «With Kind Regards Pasenau» (2018, Makeriet, Malmø, Sverige), «Pasenau and the Devil» (2019, Fotogalleriet, Oslo), «THE HOPELESSNESS OF BEING ALIVE» (2020, Litteratursymposiet, Odda) og «The Gender Orchestra» (2021, Salonul de proiecte, România). I 2018 publiserte Pasenau sin første fotobok, «With Kind Regards Pasenau», og i 2019, i forbindelse med utstillingen på Fotogalleriet, publiserte hun sin andre fotobok «Pasenau and the Devil», og i 2020 sin tredje bok «The Hopelessness Of Being Alive». Pasenau er også en av de yngste kunstnerne som har fått verkene sine anskaffet av Nasjonalmuseet for deres permanente samling.

The Dark Room støttes av Fritt Ord og Billedkunstnernes vederlagsfond.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar