YouTube som levevei

Youtube-nettverk er en ny type bedrifter som reflekterer at stadig flere aktører tjener bra med penger på å publisere videoer. Nettverket henter inntekter fra produktplassering, sponset innhold, reklameproduksjon hvor annonsørene får videoinnhold. Ofte kommer kun en mindre del av inntektene fra reklamene som vises i forbindelse med Youtube-klipp.

Bak de største norske stjernene,som PrebzOgDennis, PelleK, Noobwork», kommer det en underskog av youtubere som har videoproduksjon som fulltidsjobb.

Mange av disse lager innhold for kidsa, og som en gammel mann ikke finner særlig interessant. Når det er sagt: all kred til de som holder på med dette. Gøy med folk som utforsker nye formater. PelleK er derimot en som uomtvistelig har talent, selv om en ikke bekjenner seg til sjangeren:



PelleK har laget en video med sin egen YouTube-historie. Noe av det han legger stor vekt på er støtten han får fra sine "patrons":



Sponsing er en del av det som får dette til å snurre. Når noen kjøper reklame på Youtube, tar Google omtrent 45% og gir 55% til de som er ansvarlige for videoen. Youtube-nettverkene tar deretter fra 30 til 10 prosent av dette. Jo større stjernene er, desto bedre avtale har de med nettverkene.

En av de bedre videoene som forklarer økonomien i YouTube-annonser:, om enn litt heseblesende:



Kilde: DN.no

Kommentarer