Eksperimentelle analoge fotografier i Fotografiens Hus

Eksperimentelle analoge fotografier er en minneutstilling med bilder fra Bjørn Winsnes sin karriere som reklamefotograf på 80 tallet. Bjørn var en eksperimentell fotograf og en pioner innen bruk av multieksponering i Norge.

Dette er en viktig bit av norsk fotohistorie og verdt å få med seg.

Bjørn Winsnes (1925 – 2012) startet sin karriere som fotograf under den 2. Verdenskrig og bygget sitt eget atelier i Oslo i 1949. Han var en av stifterne av Norske Reklamefoto- grafers Landsforening, Forbundet Frie Fotografer og Kreativ Forum.

Winsnes var den første fotografen som fikk Statens Kunstnerstipend i 1968 og i 1962 reklameprisen gullblyanten for sitt arbeid som reklamefotograf.

Bjørn Winsnesvar norsk representant ved utarbeidelsen og fremstillingen av billedmaterialet til den audiovisuelle delen av Nordens Paviljong på verdensutstillingen i Osaka, Japan i 1970. Han har hatt utstilling i Pentax Gallery i London, Kaare Berntsen Galleri, Preus Fotomuseum, Kodaks hovedkontor, Kløverhuset, Forbundet Frie Fotografers vårutstilling Fotografiens hus og Tegneforbundet.

Eksperimentelle analoge fotografier er en minneutstilling med bilder fra Winsnes sin karriere som reklamefotograf på 80 tallet.

Winsnes var en eksperimentell og leken fotograf som hele tiden ønsket å flytte grenser, og teste nye teknikker. Han var en av de første fotografene som eksperimenterte med multi-eksponering i kommersiell fotografi. Dette vil dere se flere eksempler på i denne utstillingen.

Det første bildet han laget med dette utrykket, er lyspæren med stearinlyset inni. Han løste dette ved å plassere en lyspære foran en sort bakgrunn. Mellom kamera og lyspæren plasserte han et speil med kun 50% refleksjon. Videre plasserte han et stearinlys 90° for objektivet på kamera. Så justerte han speilet 45° så både lyspæren og stearinlyset ble synlig i kamera.

Senere gikk Bjørn og Petter Winsnes (sønn og kollega) over til en teknikk som gikk ut på å utsette filmen for gjentatte eksponeringer og sette sammen motiver, bestående av to eller flere objekter. Denne teknikken supplert med timer og kreativitet i mørkerommet ga resultatene dere kan se i denne utstillingen.

Med dagens digitale redigeringsmuligheter er ikke denne teknikken særlig imponerende, men den gang var det ren magi. For å være tro til arbeidene, er alle bildene analogt reproduserte fra fullformats positiver. Dette avsløres ved at man kan se små skader og støv i bildene.

Det finnes ikke film i Norge til å fremkalle direkte fra positiver, så de fleste av bildene er Inter-eksponert for å produsere negativer som igjen kunne fremkalles. Vi har valgt å produsere bildene i relativt store formater som gjør det mulig å vise hvilket håndverk som ligger bak.
Kunstarven etter Bjørn Winsnes forvaltes av barnebarna Ola og Henrik Winsnes. Deres visjoner, etter Bjørns Winsnes ønske, er å tilgjengeligjøre så mye som mulig av hans kunst og arbeider.

Hjemmeside: http://www.bjornwinsnes.no/

FB event: https://www.facebook.com/events/625326997599845/

Kilde: Norges Fotografforbund