Benjamin Alexander Huseby - kunst og motefotograf

Benjamin Alexander Huseby skapt seg en internasjonal karriere som motefotograf for bransjens mest kredible magasiner, blant andre Vogue, Purple Magazine, V Magazine, i-D, Acne Paper, The Gentlewoman og Fantastic Man.

Weeds & Aliens: An Unnatural History of Plants
I løpet av en femårs periode har Huseby også fotografert spiselige planter, alle funnet på veien mellom leiligheten og studioet hans i Berlin. En langvarig interesse for planter er blitt til boken Weeds & Aliens: An Unnatural History of Plants, dels kunstprosjekt, dels botanisk feltstudie.

– Det som er ugress i ett land, eller i en periode, kan være en prydplante i et annet land, eller en annen tid.

Det hender at han holder middager i studioet, der han inviterer venner, og venners venner – gjerne opptil 100 personer – på retter av ingredienser han har sanket eller dyrket selv.

– Jeg hadde aldri en bevisst tanke om at jeg ville bli motefotograf, selv om jeg var interessert i mote som et visuelt uttrykk. Utgangspunktet mitt var en interesse for musikk, ungdomskultur og en livsstil knyttet til opprør.

Lars Laumann & Benjamin A Huseby, You Can’t Pretend To Be Somebody else – You Already Are, videostill, 2011.
Han beundret fotografer som Jürgen Teller og Wolfgang Tillmans, fordi de representerte en virkelighet han følte seg hjemme i med sine bilder av «vanlige mennesker, folk man følte kunne vært en del av vennegjengen.» Selv har Huseby noen formell fotoutdannelse, og har aldri assistert noen.

– Det er ganske uvanlig, spesielt blant motefotografer, fordi det er en veldig spesialisert form for fotografi. Jeg måtte lære alt selv. Det er andre ting som interesserer meg mer enn de tekniske elementene. For meg er det viktigste å ha en visjon: en idé om karakteren, om historien bak, om hva bildet skal si.

«Nudes» fra moteserie i Fantastic Man, 2010. Foto: Benjamin Alexander Huseby
Huseby sier at da han startet på nittitallet, stod han friere til å eksperimentere. I dag er alt gjennomtenkt og gjennomarbeidet i langt større grad. En annonsekampanje den gangen ble improvisert frem i løpet av en uke, mens den nå som regel gjøres på en dag, planlagt ned til den minste detalj. Skillet mellom voksne, etablerte magasiner som Vogue og Harper’s Bazaar og mer alternative blader som Dazed og i-D er mindre. Moteverdenen er blitt mer globalisert og profesjonalisert, og derfor mer kommersiell, mener Huseby.

Siden 2013 har han arbeidet med en utstilling som etter planen skal åpne på Henie Onstad Kunstsenter i 2016. Den vil inkludere en fotoinstallasjon inne og et større hageprosjekt ute. Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad, hadde sett noen tidlige utkast av Weeds & Aliens og ba Huseby lage et forslag til en utstilling som kunne inkludere kulturlandskapet utenfor. Slik oppsto ideen om å lage en hage av ugress.

– Definisjonen av ugress er planter som vokser der man ikke vil at de skal vokse, og det er derfor ikke en vitenskapelig eller botanisk definisjon, forteller Huseby.

Kilde: Aftenposten