Fem årsaker til Kodak sin fallitt

I 1976 var 90 prosent av alle filmruller i USA et Kodak-produkt. På tross av at de var først ute med digitalkameraet, satset Kodak aldri helhjertet på digital teknologi. Da de forsto alvoret, var det for sent. I 2012 var giganten konkurs.

Kodaks Steven J. Sasson var mannen bak det første digitalkameraet, i 1975. Det veide 3,6 kilo, bildene tok 23 sekunder å fremstille og hadde en oppløsning på 0,01 megapiksler. Data ble registrert ved hjelp av en kassett, og spilt av for visning på en fjernsynsskjerm.
Denne videoen, som forklarer bruken av CCD-brikker, er spennende i seg selv. Denne teknologien var Kodak tidlig ute med å ta i bruk, men uten å lykkes kommeriselt:



Cambridge-forsker Kamal Munir har studert Kodak over mange år. I The Wall Street Journal har han tidligere pekt på fem sentrale årsaker til at selskapet, som i dag brukes som skrekkeksempel ved business-skoler verden rundt, ikke klarte overgangen til digitalmarkedet:

  1. Ledelsen forsto ikke at behovet for å skrive ut fysiske kopier av bildene våre i stor grad ville falle bort med fremveksten av større skjermer og digital teknologi. 
  2. Analoge kameraer og film var blitt betraktet som fotoutstyr solgt i spesialforretninger. Digitale kamera ble sett på som «elektroniske dingser» og ble solgt i elektronikkbutikker. Kodak mistet slik en av sine store fordeler: distribusjonsnettverket. 
  3. Kodak klarte ikke overgangen da markedet gikk fra kvinner til menn: Kodak hadde perfeksjonert kunsten å appellere til «familiens arkivar», mødrene. Med digitalkameraene ble menn den viktigste målgruppen. 
  4. Kodaks forsøk på å satse digitalt var halvhjertede: Selskapet lanserte en rekke produkter som skulle utnytte den nye teknologien og samtidig ta vare på det ekstremt lukrative markedet for film. 
  5. Kodak valgte strategier som var urealistiske: Et av de siste forsøkene på å redde virksomheten var å bli for bilder det Apple var blitt for musikk med Itunes. Kodak hadde imidlertid aldri den samme totalopplevelsen som kunne låse brukerne inne i et Kodak-univers. 
I tillegg mener mange, som The Economist skriver, at ledelsen i Kodak brukte for lang tid. De ville lansere perfekte produkter, i stedet for å lansere noe som var bra nok, la forbrukerne teste produktet, og så gjøre forbedringer.

Kilde: Aftenposten

Kommentarer