Robert Frank på Fotografiska

Robert Frank, Parade, Hoboken, 1955 
Foto: Robert Frank / Collection of Fotomuseum Winterhtur
Etter å ha reist rundt og fotografert i USA i nesten to år valgte Robert Frank 83 bilder til boken "The Americans". Boken,  som kom ut i USA i 1959, er en reaksjon på medienes overfladiske syn på det amerikanske samfunnet. Kritikken var svært krass. Avisene beskrev arbeidet som en trist dikt av en svært syk mann. Robert Frank hadde imidlertid laget et av historiens mest innflytelsesrike fotobøker.

Den sveitsiske fotografen Robert Frank er utvilsomt en av verdens viktigste fotografer. Han har utfordret grensene for fotografering og film, og arbeid hans har påvirket både fotografer, filmskapere og kunstnere. I 1996 ble Robert Frank tildelt Hasselblad Award .

Robert Frank ble motarbeidet i begynnelsen av sin karrière. Da han fikk anerkjennelse for sitt fotografiske arbeid hadde han allerede gått over til å arbeide med film og ble snart et forbilde for unge filmskapere. Blant annet med sin debutfilm "Pull my Daisy" og den mye omtalte dokumentar om Rolling Stones "Cocksucker Blues". Med den selvbiografiske boken "The Lines of My Hand " (1972) gikk Robert Frank tilbake til det fotografiske bildet. Han jobbet eksperimentelt og personlig med bildesekvenser i kombinasjon med ord , grensen mellom liv og kunst ble visket ut.


På slutten av førtiårene flyttet Robert Frank til USA. De første årene i USA var han sympatisk innstilt til det amerikanske samfunnet og dets kultur. Han tok ofte lange turer i New York og fotografert hendelser og situasjoner han møtte. Da han ble konfrontert med den amerikanske livsstilen, endret han etter vert oppfatning. Han beskrev samfunnet som en dyster og ensom sted, et perspektiv som ble svært tydelig i hans bilder .
The Americans

Robert Frank, Wellfleet, Massachusetts, 1962
I 1954 mottok Robert Frank et stipend fra John Simon Guggenheim Memorial Foundation med et prosjekt om å dokumentere amerikansk dagligliv. Fotografene Walker Evans og Edward Steichen var referanser og Frank fikk stipend, kjøpte en brukt Ford og dro ut på en reise i juni 1955. Det ble en tøff tur, han ble blant annet arrestert to ganger, mistenkt for å være kommunist.

Frank fotografert det som fanget hans oppmerksomhet. Innholdet var viktigere enn formen. Han snakket sjelden med de han fotograferte . Han knipset og gikk videre. Men bildene ble ikke til ved en tilfeldighet, ettersom Frank var han klar over hvor han var og hva han ønsket å formidle.

I løpet av turen tok Robert Frank ca 27 000 bilder. Etter en grovsortering ned til rundt tusen bilder valgte han til slutt ut de 83 bildene. Dette ble "The Americans", som kanskje er 1900-tallet mest innflytelsesrike fotobok . Boken ble først utgitt i november 1958 på fransk "Les Américains" med en cover illustrasjon av Saul Steinberg og tekster av blant annet Simone de Beauvoir , William Faulkner , Henry Miller og John Steinbeck .

I januar 1959 kom den amerikanske versjonen, nå med en innledende tekst av Jack Kerouac . Robert Frank ga et nytt bilde av det amerikanske samfunnet fra en outsider-perspektiv. Hensikten var ikke å lage en politisk bok, men bildene inkludert skildringer av segregering, savn og ensomhet og avslørte sider ved samfunnet som gjør at en stiller spørsmål, som blir politiske. Det amerikanske folk fikk se den virkelige Amerika .

Paris, 1950 
Fotograf: © Robert Frank 
/ Collection of Fotostiftung Schweiz
"Hans måte å fotografere på bidro til bildene var vanskelig å forstå og akseptere", sa John Szarkowski som var leder for fotografering avdelingen på Museum of Modern Art ( MoMA) i New York , 1962-1991 . Anmeldelsene var alt annet enn positive. Det var ord som gikk igjen var vebstrevridd, skummel , pervers og antiamerikansk. Robert Frank bemerket : "- Jeg er ikke såret, snarere skuffet, men glad for at mitt arbeid ble publisert".

Hasselblad Award

I 1996 fikk Robert Frank Hasselblad Award . Med begrunnelsen: "Robert Frank er en av dagens fremste billedkunstnere. Han har bidratt til en fornyelse av både dokumentarfotografi såvel som uavhengige amerikanske filmkunst. Med utgangspunkt i 30-tallets saklige realisme, har han konsekvent utviklet sin egenart, uavhengig av medium, i sin søken etter sannhet. Hans bilder har hatt en avgjørende innflytelse på generasjoner av fotografer, malere, filmskapere, kritikere og forfattere ."

Kilde: Fotografiska

Kommentarer