Canon og Nikon taper markedsandeler

Speilløse systemkameraer kan være den største "paradigmeskifte" i SLR bransjen på seks tiår. Canon og Nikon begynte å lage speilreflekskameraer på slutten av 1950-tallet, begynner å miste grepet om hjemmemarkedet. Verdens to største produsenter av high-end kameraer sverger til speil i alle kameraer med utskiftbar optikk. Canon og Nikon sin andel av det japanske markedet har imidlertid falt med 35 prosent, mens speilløse kameraer tar markedandeler. Speilløse kameraer sto for 40,5 prosent av SLR salget i Japan i juli 2011, opp fra 5 prosent i begynnelsen av 2009.

Sony, Japans største eksportør av forbrukerelektronikk, har med sin NEX-serie oppnådd en markedsandel i det verdensomspennende SLR markedet på rundt 15 prosent. Dette er oppnådd på relativt kort tid.

Nikon skal på sin side ha fullført utviklingen av neste generasjons kamera og vurderer når det vil avsløre produktet, sa Sayaka Suzuki, en talskvinne for selskapet. Hun nektet imidlertid å si noe om hvorvidt Nikon vil innføre en speilløse modell.

De nye typene kameraer er ikke like populær i Europa og USA, og speil er fortsatt lukrativt. Speilreflekskameraer sto for 65 prosent av Canons samlede kamera omsetning i fjor, opplyser selskapet i februar. Selskapet tjente $1500 millioner, og solgte 5.900.000 tradisjonelle speilreflekskameraer i fjor, og Nikon tjente mer på speilreflekskameraer og objektiver siste regnskapsår enn på ethvert annet produkt.

Kilde: Bloomberg

Kommentarer