Kunsteliten liker ikke Nobel-kunst

Per Fronth (1963) er født, bor og arbeider i Kristiansand. Han jobbet i ca. ti år som pressefotograf, før han startet karrieren som kunstner. I første halvdel av 1990-tallet flyttet han til New York, men vendte tilbake til hjembyen i 2005.

Fronth ble nylig valgt som den 18. kunstneren i rekken til å komponere fredsprisvinnerens diplom. Siden 1991 har diplomets utseende blitt fornyet hvert år, ved hjelp av et originalt innkjøpt kunstverk av en norsk samtidskunstner. Nå skriver bladet Billedkunst at sentrale kunstkritikere mener Nobelkomiteens valg av kunstnere virker tilfeldig, og stiller nå spørsmål ved utvalgsprosessen.



- Det er et fint diplom, men det er jo ikke representativt for norsk samtidskunst, kunsthistoriker og kunstkritiker Truls Ramberg om årets valg.

- Det er forbausende at man ikke har lagt valg av kunstner på et høyt internasjonalt nivå som kan matche prisens status, sier kunsthistoriker Øivind Storm Bjerke, som mener det burde vært utnevnt en egen kunstfaglig jury til å gjennomføre prosessen.

Kunstkritiker Øystein Hauge i Bergens Tidende sier det er et mønster at Nobelkomiteen velger en lite konfliktfylt kunstform, og mener årets valg av nobelkunstner føyer seg inn i rekken av kunst som ikke støter noen, men som heller ikke frir til den akademiske delen av kunstpublikummet.

Det er direktør Geir Lundestad og hun selv som har ansvaret for å plukke ut tre kunstnere, hvorav komiteen plukker ut den endelige nobelkunstneren.

- Det finnes ingen offisiell begrunnelse for hvorfor Per Fronth ble valgt. Komiteen likte hans kunst best, og dermed falt valget på han, forteller Sigrid Langbrekke, arrangementssjef ved Nobelinstituttet.

Per Fronth betraktes har bakgrunn som mangeårig reportasjefotograf i Verdens Gang, og henter mye sin erfaring fra journalistikken. Han bruker mixed mediateknikk med utgangspunkt i fotografi, og sto nylig bak utstillingen Theatre of War på Galleri Trafo i Asker.

BILLEDKUNST

perfronth.com

Kommentarer