Reed Hastings om Netflix-suksessen



For 30 år siden var Reed Hastings en mattelærer uten datakunnskaper som drømte om jobb i it-bransjen. I dag staker han ut en ny tv-fremtid og revolusjonerer underholdningsindustrien med Netflix. Hastings fortalte om sin egen karriere fra podiet under den tyske mediekongressen Media Convention i mai.

Fra å ha satset på å strømme andres tv-serier, blir Netflix en global storprodusent av egne tv-serier og etablerer seg i 150 nye land. Da han grunnla Netflix for 18 år siden, var hovedvirksomheten å levere dvd-er via post. Netflix hadde bare ti millioner dollar i omsetning etter tre år. Hovedkonkurrenten var videokjeden Blockbuster, som hadde 60.000 ansatte og 9000 butikker. Kjeden gikk konkurs i 2010. I dag fører Netflix an utviklingen innenfor internett-tv med mer enn 62 millioner abonnenter i 50 land.

Netflix har i dag en markedsverdi på 34 milliarder dollar. Det er større enn mediekjempen CBS.

– Vi er fortsatt underdogs. Innholdsbudsjettet vårt er fortsatt bare tre milliarder dollar – en ørliten del av den globale underholdningsbransjen. Når du føler deg suksessrik, må du sørge for å omdefinere konkurransearenaen din, slik at du alltid forblir en underdog. Du må bruke krefter på det. Jeg leser alltid litt historie for å forstå hvor små anstrengelsene og bidragene våre egentlig er.




Hastings har ikke kontor, men jobber hjemmefra.

– Jeg har levd fem år uten kontor. Det jeg liker med det, er at jeg må besøke folk på deres kontorer, heller enn at de skal komme til meg. Det gjør meg mer tilgjengelig og mindre kongelig. Den andre fordelen er at jeg kan gi meg tidlig. Ingen legger merke til at det er tomt på kontoret mitt.

Kilde: DN.no