Startet kamerarevolusjon ved å filme seg selv

Nick Woodman (38) er mannen bak actionkameraet GoPro. Woodmans favoritthobby er å surfe. Han var frustrert over at han ikke kunne vise frem hvordan surfing opplevdes fra brettet. Surfebilder ble tatt fra land eller båter, på avstand. Woodman fikk ideen om å lage et elastisk armbånd, slik at han kunne sette fast et engangskamera som tålte å være med i bølgene. To år senere var både armbånd og et kinesiskprodusert kamera klart.

I 2004 kom den første suksessen, da et japansk selskap kjøpte 100 kameraer. Men det virkelige løftet kom for tre–fire år siden. Woodman hadde penger til å leve ut nok en drøm: å kjøre racerbil på bane. Arrangøren tilbød ham å leie fotoutstyr for 100 dollar per halvtime, noe Woodman syntes det var dyrt. Han hentet sitt eget GoPro-kamera, festet det på racerbilen, og da han viste frem videoen til de andre på kurset og hørte reaksjonene deres, skjønte han det:



– Vi måtte slutte å være et armbåndkamera, vi måtte være som en sveitsisk lommekniv. Rulleskøyter, hjelmer, bryst, ski – vi måtte gjøre det mulig å feste kameraet overalt!

Han satte i gang med å lage billige festeanordninger for kameraet. Så tok det av – i rakettfart. I 2012 solgte selskapet 2,3 millioner kameraer, og GoPro er i ferd med å bli synonymt med hvordan amatører og proffer bruker både stillfotografi og video.

Kilde: DN.no

Del dette med andre:

Legg inn en kommentar

 
Copyright © Digital  fotografering. Designet av OddThemes | Distribuert av Gooyaabi Templates