Sony α900

Sony har en kort historie som produsent av digitale systemkameraer, men fikk en flying-start med α100, som de overtok i ferdigutviklet stand fra Konica Minolta. I tiden etterpå har nye modeller trillet ut som perler på en snor: α200, α300, α350, α700 og endelig α900 som ble lansert i september.

α900 blir verdens første 24.6 megapiksler fullformat dSLR, og Sonys første profesjonelle speilreflekskamera. Basert på de tekniske spesifikasjonene har Sony alle forutsetninger for ta opp konkurransen med Nikon D700 og Canon EOS 5D Mark II. På grunn av den høye oppløsningen har Sony måttet begrense lysfølsomheten til maks. ISO 6400. Dette i motsetning til Canon og Nikon som klarer opptil ISO 25.600.

Digit.no har testet α900 og konkluderer blant annet som følger:

Mitt førsteinntrykk av Alpha 900 var stort sett positivt, skjønt jeg syns det var merkelig at Sony ikke hadde inkludert finesser som Live View og videoopptak, egenskaper som nå er nærmest standard selv i profesjonelle kameraer. Etter å ha filosofert over det og evaulert de andre sidene ved Alpha 900, fikk jeg et annet syn på saken.

Sony har prioritert annerledes. De har bygd et kamera med den beste søkeren i klassen, de har utviklet en 35 mm fullformat CMOS bildebrikke med 24,6 Mp bildeoppløsning, den høyeste oppløsningen i klassen og med innebygd bildestabilisator, likevel leverer kameraet nærmeste kontinuerlige serieopptak med 5 b/s både ved RAW og JPEG. Effektivitet for profesjonelle fotografer har opplagt vært det primære målet med Alpha 900. I praktisk bruk arbeider kameraet raskt på alle plan og selv om autofokusen er litt mindre lysfølsom og en tanke tregere enn de aller raskeste, har den støtte av en eksepsjonelt effektiv AF-lampe. Finjustering av autofokusen for opptil 30 objektiver vitner også om at Alpha 900 er tilpasset profesjonelle behov.

At de valgte så høy bildeoppløsning, har både positive og negative sider. For å utnytte bildeoppløsningen maksimalt, krever kameraet førsteklasses optikk. Det bør amatører med begrenset økonomi legge seg på minnet. En annen side av saken er vignettering og bildestøy. Vidvinkel og fullformat er en utfordring som ikke alltid harmonerer særlig bra. Også Canon og Nikon sliter med dette problemet. Skyter man RAW har programmet Image Data Converter SR 3.0 relativt effektive virkemidler for å motvirke effekten.

Når det gjelder bildestøy er ikke den høye oppløsningen bare av det positive. Under rimelig gode lysforhold leverer kameraet fremragende bilder, med klare og nøyaktige farger og eksponeringen sitter "som en påla". Hvis lysforholdene derimot krever ISO-verdier over ISO 800, gir Alpha 900 en bildestøy som ligger langt under konkurrentene. Den interne støyreduksjonen er heller ikke god nok fordi den også fjerner betydelige detaljer når den fjerner støy, som igjen reduserer nytten av den høye bildeoppløsningen. Takket være presis eksponering kan JPEG-filene stort sett gå rett til trykkeriet uten etterarbeid hvis omstendighetene krever det. Jeg syns dog at standardinnstillingen burde hatt litt mer tilførsel av skarphet og mer dempet fargemetning.
/../
Byggekvaliteten er det ikke noe å si på. Kameraet fremstår som kompakt og meget solid, ergonomien er eksemplarisk, med unntak av hovedbryterens plassering og betjeningen av vippepinnen for navigasjon. Noe mer informasjon på info-panelet på toppen hadde også vært en fordel, dog ingen stor svakhet da det samtidig er mer lettlest. Jeg likte muligheten til å foreta innstillinger direkte fra LCD-skjermen og den muligheten for å justere innstillinger etter kontrollopptak med nedblendingsknappen. Også øvrige knapper og kontroller er meget velplassert og brukervennlige. At menyene mangler en del av de mest intrikate valgene for individuell tilpasning av kameraet, syns jeg personlig bare er en fordel. En positiv og gledelig oppdagelse var at funksjonen for å tilpasse dynamikken, D-Range Optimizer, har et rikt utvalg av opsjoner og fungerer meget effektivt.
/../
Med en veiledende utsalgspris i underkant av 22.000 kroner, er Alpha 900 et meget attraktivt alternativ for seriøse fotografer som prioriterer det essensielle i et profesjonelt kamera og som ikke trenger å ta hensyn til eksisterende objektiver og tilbehør.

Les hele testen hos Digit.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar