Satser på mobilfoto

Samarbeidet mellom Telenor og FotoKnudsen skal la den ene tjene på overføring av bilder og video fra mobiltelefon, mens den andre skal tjene på lagring og utprinting. Grunnlaget til sammen over to millioner kunder.

FotoKnudsen begrunnelse for å inngå avtale med Telenor er blant annet fordi det selges flere kameratelefoner enn digitalkameraer, noe som kan gi en økt inntjening på et par millioner kroner årlig på grunn av økt etterspørsel etter lagring av bilder og utprinting av papirbilder.
- Dette er et voksende marked. Det utvikles nå en ny generasjon mobiltelefoner som kan ta like skarpe bilder som dagens digitalkameraer, og undersøkelser viser at flere og flere vil skaffe seg slike telefoner på bekostning av digitalfotoapparater, sier Ole Bjørn Knudsen.

FotoKnudsen sliter med å tilpasse seg en endret markedssituasjon der det varslete underskuddet på rundt 20 millioner for 2004 nå er kommet opp i 26 millioner. Dermed er denne avtalen med Telenor viktig rent psykologisk, både for firmaledelsen og de ansatte.

De to selskapene kjenner ikke til at noe liknende prosjekt mellom fotoleverandører og teleselskaper andre steder i verden. Både Andersen og Knudsen drister seg til å kalle teknologien for lagring og behandling av bilder for grensesprengende og unik, og svært fremtidsrettet.

- I Telenor har vi vurdert å bygge opp en fotodatabase for våre 1,8 millioner mobiltelefonkunder i Norge, men etter å ha orientert oss i markedet fant vi at det systemet FotoKnudsen gjennom de siste fem årene har bygd opp for elektronisk lagring av bilder er meget godt. Derfor ble det langt mer hensiktsmessig å samarbeide for å gi kundene det best mulige både hva angår utstyr og lagring, og kommunikasjon mellom kameramobil og billedbank.

FotoKnudsen har 300.000 registrerte brukere i sin web-baserte fotodatabase. Disse har lagret cirka 30 millioner bilder i basen.

Les mer på BT.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar