Etterlyser bileredaktører hos Facebook

1973 Pulitzer Prize, Spot News Photography, Huynh Cong "Nick" Út, Associated Press
Facebooks anonyme ryddemannskaper har den siste uken hatt det travelt med å fjerne Nick Uts prisbelønnede krigsfografi.

Forfatter Tom Egeland la først ut bildet av Kim Phúc, der hun rømmer naken fra et napalmangrep sommeren 1972. Egeland la ut bildet sammen med syv andre ikoniske krigsfotografier forrige fredag. Dagen etter var bildet av  fjernet. Begrunnelsen var at bildet bryter med Facebooks regler for nakenhet.

Egeland etterlyser en norsk «redaktør» som kan forsvare og forklare Facebooks sensurpraksis.

– Jeg mener Facebook har fått en posisjon som gjør at det burde ha ansvarlige redaktører i alle land der de er representert. De tjener så vanvittig mye penger, at det har de råd til. Dagens Næringsliv er jo for eksempel en dårligere forretning enn Facebook, men dere har jo råd til å holde dere med ansvarlig redaktør, sier Egeland.

Medierettsadvokat Jon Wessel-Aas sier forbrukerne selv må stille Facebook til ansvar.

– Facebook har brukervilkår med noen – riktignok ganske vage – formuleringer om hva som er lov og ikke. Men dette er likevel bestemmelser som gir Facebook anledning til å fjerne ting de mener ikke skal være der etter eget forgodtbefinnende, sier han.

Kilde: DN.no

GoPro Omni i salg

360-riggen GoPro Omni er på vei ut i butikkene, ifølge en fersk pressemelding.I den europeiske GoPro-butikken er den komplette Omni-pakken priset til 54 000 kroner. Da får du seks GoPro Hero4 Black-kameraer, selve riggen og den nødvendige programvaren. dersom du kun trenger riggen og programvaren er prisen på 16 000 kroner. Dyr moro med andre ord

Selve rammen er i aluminium og skal være en solid sak, men det er vel først og fremst programvare som koster. Denne synkroniserer og syr sammen bildene til ett sømløst VR-bilde.

Riggen gir også mulighet for å koble til en ekstra batteripakke som følger med i den komplette Omni-pakken.




Kilde: Tek.no

Alexey Titarenko - City of Shadows

City of Shadows har jeg skrevet om noen ganger før. Fotografert av Alexey Titarenko tilbake i 1992, er dette et fotoprosjekt som utmerker seg på mange måter.  Første gang jeg så noen av de mest karakteristiske bildene fra denne serien var jeg nesten sikker på at det var gjort digitalt. Titarenko imidlertid analogt, men med lange eksponeringstider og med kombinasjoner av flere negativer og omfattende mørkeromsarbeid.

Derfor er det spesielt interessant å høre på Titarenko forklare hvordan han jobber med utgangspunkt i denne bildeserien.