Facebook jukser og legger til rette for freebooting av video

Facebook jobber hardt for å bli størst på video, men en rekke filmskapere har fått nok av stjålet innhold og langer ut mot selskapet. Youtube, som selv har en ganske uryddig fortid på dette området, har lenge dominert feltet, men utfordres av Facebook. En av metodene er at Facebook gir videoer som lastes opp på Facebook større synlighet sammenlignet med de som linker til en video et annet sted på nettet.

Facebook tar også godt i når det gjelder å telle visninger. Facebook kunngjorde i november at de hadde 8 milliarder videovisninger på plattformen hver dag. Det er åtte ganger mer enn samme tid i fjor. Men så teller det som én videoavspilling hvis du bare har sett de første tre sekundene av en video. Når alle videoer på facebook har automatisk avspilling i nyhetsstrømmen skjønner vi at dette blir enorme tall.

725 av de 1000 mest populære videoene på Facebook første kvartal i år er stjålet fra YouTube, noe som blir karakterisert som freebooting. På Facebook har disse videoen fått 17 milliarder "visninger".




Kilde: NRKbeta

Picasso-skissekunst i Høyblokken til salgs

Pablo Picasso inngikk i 1957 et banebrytende samarbeid med den norske kunstneren Carl Nesjar. Sammen skulle de to levere flere utsmykkingsarbeider til regjeringskvartalet.


Ifølge boken «Høyblokken. En bygningsbiografi» måtte Picassos medvirkning til utsmykningen holdes skjult den første tiden, for alt av arkitektur og kunst i Regjeringskvartalet skulle være norsk. For å holde identiteten til kunstneren hemmelig for omverdenen ble Picasso kalt Pablo Pedersen.

Picasso har tegnet på begge sider av arket. Forsiden av «Fiskerne» er tegnet i brunt, mens baksiden av arket er en egen tegning i svart. Begge motivene er signert.



– Det er en fullverdig tegning som viser motivet til utsmykningen i Høyblokken, men det er ikke enkelt å prise en slik tegning. På hans grafikk har vi gode referanser fra det åpne markedet, mens denne tegningen er en sjeldenhet som også har stor relevans for Norge. 

Den henspiller på en viktig og kjent utsmykning, og vi merker stor interesse fra utlandet for tegningen, sier daglig leder Hans Richard Elgheim ved Grev Wedels Plass Auksjoner.

Kilde: DN.no

Paradise Lost

"Paradise Lost" er en utstilling med tittel fra John Miltons kjente verk om Adam og Eva, der Christian Houge utforsker menneskets relasjon og konflikt til natur og kultur fra forskjellige vinkler.

Utstillingen er satt sammen av tre prosjekter Houge har jobbet med over lengre tid:

  • Arctic Technology (2000-2015)
  • Barentsburg (2000-2015) 
  • Shadow Within (2010-2013)
– De tre seriene er blitt laget over de siste femten årene. Ganske tidlig i min karriere begynte jeg å jobbe på to prosjekter på Svalbard, og har siden vært tilbake hvert år for å gå dypere i det jeg ønsker å formidle. Den siste serien (Shadow Within) ble laget i Nord-Norge og handler om hvordan den stigmatiserte ulven speiler menneskets rene natur, og fungerer som en metafor for et mye større bilde med tanke på vår tilhørighet og frykt til naturen, forteller Houge til foto.no.


Leica-pris till JH Engström

Den svenske fotografen JH Engström mottar en av fotoverdenens gjeveste priser, Leica Oskar Barnack Award, for sitt prosjekt "Tout Va Bien".

Leica Oskar Barnack Award 2015 hadde flere tusen bidrag fra fotografer verden rundt, og ble delt ut for 35 gang.

JH Engströms fotoserie "Tout Va Bien" har ikke en tydlig rød tråd, slik en gjerne forventer fra et dokumentarfotoprosjekt. I stedet er bildeserien en slags selvbiografisk bildepoesi.

Hær kan du se den innsendte bildeserien.

Vinnerne i Leica Oskar Barnack Award 2015:



Kilde: Fotosidan.se

Canon feirer 80 millioner EOS-kameraer

Produksjon av Canons digitale EOS-speilreflekskameraer startet i 1987 og økte raskt i takt med digitale speilreflekskameraers stigende populariteten på begynnelsen av 2000-tallet og helt frem til i dag, med EOS-kamera nummer 80 millioner.

EOS-kameraene ble først lansert som en ny generasjon AF-speilreflekskameraer i mars 1987, og var de første kameraene i verden som var utstyrt med elektronisk fatningssystem som ga fullstendig elektronisk kontroll i hele kameraet, ikke bare objektivet og kamerahuset.

Canon produserer selv alle nøkkelkomponentene som brukes i EOS-serien, noe som betyr at de kan velge den beste sensoren til hver enkelt modell og dermed tilby et førsteklasses produktutvalg. Med denne styrken i bunn har Canon ledet an inn i en ny kameraepoke med lanseringen av en rekke innovative produkter – blant annet kompakte og lette EOS 500 som virkelig utvidet Canons kundebase, og den ikoniske EOS 5D-serien som i år feirer 10-årsjubileum.

Den nye milepælen inntreffer etter at Canons utskiftbare EF-objektiver til EOS-kamerasystemet kunne feire en ny produksjonsmilepæl i juni 2015 da produksjonen passerte 110 millioner utskiftbare EF-objektiver til EOS-kameraer, en verdensrekord i dette segmentet.

Canon Powershot G3 X

Canon PowerShot G3X er produsentens første kompakte superzoomkamera. Kameraet kommer med en bakbelyst 1.0-type CMOS-sensor på 20,2 megapiksler, 2.8-5.6 blenderåpning og tilsvarende 24-600mm optisk zoom. G3 X har støtte for opptil ISO 12800.  5-akset dynamisk bildestabilisering, sørger for stødige opptak også under krevende forhold.

Video tas opp i full HD og med kan ta opp bildefrekvenser fra 24p opptil 60p, med manuell kontroll over blender, lukker og ISO. Litt skuffende at et såpass påkostet kamera ikke leverer 4K, men på den positive siden kommer egne innganger for mikrofon og hodetelefoner, samt live HDMI-overføring for påsyn eller ekstern opptaker.


Legger du deg et par tusenlapper lavere i pris får du Panasonics FZ1000, med video i 4K.

Digitalisering og bevaring


Papirversjoner holder ikke i lengden.
Foto: Wikimedia


Georgia McCabe advarte nylig om at den mest fotograferte generasjon ikke vil ha noen bilder igjen om 10 år. McCabe er administrerende direktør i Photo Marketing Association, en bransjeorganisasjon med base i USA, og oppfordrer fotobransjen til å finne en måte å overbevise offentligheten om at deres bilder skal lagres forsvarlig.



Vint Cerf, mannen bak TCP/IP– protokollene som driver Internett, jobber nå for Google med fokus på å løse lagringsproblemet. Ideen er å digitalt bevare hver bit av innhold, maskinvare og programvare, slik at de aldri blir foreldet. Alt skal lagres på servere i en digital sky.

– Det blir som et røntgenbilde av innhold, programmet og operativsystemet, med en beskrivelse av maskinen som kjører det, og bevare det over tid. Dette vil så kunne gjenskape fortiden i fremtiden, forklarer Cerf til BBC.

Hvor mye kan et kamera se?

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har samlet teknologene og de potensielle brukerne i Forsvaret for å diskutere hva den nyeste kamera- og bildeprosesseringsteknologien kan brukes til.

«Dette er et felt som delvis handler om å ta bildet, som går på fysikk, hardware og optikk, og delvis om hvordan vi prosesserer bildene i datamaskiner,» forklarer Torbjørn Skauli, forsker ved FFI, til Ny Tid.

På kamerafronten er det spesielt utviklingen i hva kameraet kan se, som er interessant. «De vanlige kameraene som vi bruker mest, er de som tar opp synlig lys,» sier Skauli. «Det er en velutviklet teknologi som også er billig, og vi får veldig høy oppløsning, mange piksler og veldig god følsomhet, som blant annet i militær sammenheng gjør det lettere å ta bilder om natten.»

Såkalt hyperspektrale kameraer, som produseres i Norge, kan fange langt mer informasjon. «Det menneskelige øyet har bare tre primærfarger, mens et hyperspektralt kamera kan ha hundre eller mer,» forklarer Skauli.

«På den måten forandrer spillereglene seg for hva vi kan se med et kamera rent fysisk. Slik kan vi vite mye mer om hva slags materiale det er vi ser. Det er en kraftfull teknikk for å kartlegge landskaper i militærsammenheng, og for å skille mellom ting som ser like ut for øyet – for eksempel å skille kamuflerte ting fra naturen,» sier han.

Kilde: Ny Tid

Sony α68

Sony introduserer nytt A-mount kamera: α68 med 4D Focus. α68 byr på mange profesjonelle funksjoner som også finnes i storebroren α77 II. APS-C Exmor CMOS-billedsensoren på 24 megapiksler og det brede ISO-området på 100-25600.

Det fasedetekterende forkuseringssystemet benytter seg av 79 autofokuspunkter, inkludert 15 krysspunkter og et dedikeret F2.8 sensorpunkt til motiver i dempet belysning. Dette resulterer i et hurtigt og bredt autofokusområde med forutsigbar sporing som låser på raskt bevegelige motiver. Takket være Sonys Translucent Mirror-teknologi leverer α68 kontinuerlig autofokus med opp til 8fps.

Opptak i full HD skjer med det effektive XAVC Sv-formatet, som sikrer opptak i høy bitrate med opp til 50 Mbps og enestående detaljer og lav bildestøy. Takket være den unike “Translucent Mirror”-teknologien fra Sony får du kontinuerlig autofokus, som enkelt sporer motiver i bevegelse. Resultatet er skarpe og professionelle opptak, uansett hvilket format du velger.

Det er lett å finne det rette motivet i både stillbilder og film gjennom den skarpe og lyse OLED Tru-Finder. Søkeren viser deg 100 prosent av bildet slik at du kan se helt nøyaktig hva du tar bilde av, i høy kontrast og flott fargegjengivelse. Du kan også fokusere manuelt med fullstendig tillit til sluttresultatet.

Som supplement til Tru-Finder kan 2.7-type LCD-skjermen vippe opp til 135 grader oppover eller 55 grader nedover, noe som gjør det lett å finne den rette komposisjonen fra alle vinkler. Kresne fotografer vil også sette pris på det bakbelyste toppdisplayet som gir et et raskt overblikk over kamerainnstillinger, uansett hva du fotograferer, håndholdt eller med tripod.

Akkurat som hos den kritikerroste α7-serien, er det et kontrollhjul bakpå kameraet, slik at du raskt og enkelt kan justere innstillingene. Kameraet har 10 brukerdefinerte knapper[vi] som kan innstilles for å kunne ha direkte tilgang til de vanligste funksjonene. Det er også kontrollhjul på framsiden for raske innstillingsjusteringer. Kameraets solide grep sikrer deg balanse selv om du bruker tunge objektiver eller teleobjektiver.

Det nye α68 A-mount-kameraet med utskiftbare objektiver fra Sony er tilgjengelig fra mars 2016 for kr 5800 for kamerahuset eller 6700 med DT18-55mm F3.5-5.6 SAM II objektiv.

DJI spekulerer om dronefremtiden

DJI utvikler stadig droneteknologien og presenterer en video med en konseptdrone under navnet «Phantom X». Videoen viser blant annet en løsning som lar brukeren bruke en mobil eller nettbrett til å synkronisere flere droner samtidig, slik at disse kan følge motivet og filme fra flere ulike kameravinkler. I videoen ser vi også hvordan Phantom X-dronen er i stand til å svinge unna tette trær i høy hastighet mens den følger etter brukeren.

Snapchat nærmer seg Facebook innen video

Financial Times skriver at Snapchat er i ferd med å bli jevnstore med Facebook når det kommer til antall videovisninger. Siden mai er videovisningen på mobilappen tredoblet, og Snapchat bekrefter at over seks milliarder ser på en eller flere videoer i løpet av dagen. Snapchats videovisninger er kun fra smarttelefonbrukere.

- Det mest interessante spørsmålet i nær fremtid er hvordan tradisjonell media og innholdsprodusenter, som tidligere har laget vanlige programmer, kommer til å dele opp stoffet de lager sånn at det fungerer bedre på nettet, sier Facebooks Mark Zuckerberg med utgangspunkt i at videoene som vises på digitale plattformer er veldig annerledes enn programmer som vises på vanlige tv-skjermer.

Ikke minst fører video på mobilen til at vertikale videoer blir mye mer vanlig.

Kilde: DN.no

Lytro Immerge

Lytro har levert en rekke interessante kameraer som registrerer såkalt lysfelt. Teknologien virker svært spennende, men uten at suksessen har blitt betydelig.

Med Lytro immerge tar imidlertid selskapet teknologien til et nytt nivå. Dette dreier seg nemlig om en rigg for "virtuell virkelighet", nærmer bestemt video som du kan "bevege" deg i. Selve kameraet ser nærmest ut som et romskipog registrerer ikke bare innfallende lys i et punkt, men også vinkelen på lysstrålene. Tygges dette av en kraftig datamaskin kan man regne ut avstanden til alle punktene som reflekterer lyset sm treffer kameraet og dermed er veien kort til en scene i 3D.

Det spennende her er jo at dette kan peke fremover mot funksjoner vi trolig vil finne i mindre kameraer i fremtiden. Slik sett virker dette litt beslektet med Googles prosjekt Tango, selv om teknologiene nok er ganske forskjellige.