"Idiot with a Tripod"

Flott liten film av Jamie Stuart, ikke helt uten referanser til Dziga Vertovs banebrytende dokumentarfilm "Mannen med filmkameraet" (1929).

Det hele er filmet med et rimelig dSLR og redigert i en fart. Videoen viser dermed hva det er fullt mulig å få til med enkle midler.



Minitest Nokia N8

Det er liten tvil om at kameratelefonene har tatt et skritt videre med telefoner som Nokia N8. Dagens lille minitest avslører imidlertid mye støy i bildene straks det begynner å skumre. Men med 12 megapiksler og god fargegjengivelse blir bildene brukbare i nedskalerte versjoner. Jeg har nok funnet mitt "nødkamera" for en tid fremover.

Mye av støyen skyldes selvsagt at bildebrikken er liten, men komprimeringen har også en del av skylden. Bildene på 12 MB havner rundt 1,5 MB, noe som vitner om at mye informasjon har forsvunnet. Dette gjør det imidlertid an å gjøre noe med.
Originalbilde
1/100 sec, f/2.8, ISO 118

God Jul!

God jul og godt nytt år, til gamle og nye lesere...

Christmas cards from the Disney studio collected
by Disney animator, Claire Weeks from 1938 through the mid-1950s.

Intervju med Morten Krogvold

Foto.no bringer et lengre portrettintervju med Morten Krogvold.

- Min måte å oppfatte verden på former meg som fotograf. Fotografi er noe veldig mentalt. Det å se på en personlig måte angår meg voldsomt. Fotografiet er så følelsesmessig og reflekterer din egen personlighet og stemning. For meg handler fotografi dermed aller minst om teknikk.

- Det er faktisk ikke så fordømt vanskelig å ta et godt bilde. Det er veldig enkelt å komme opp på et brukbart nivå. Derfor er jeg veldig glad i amatører jeg. Jeg er ikke så glad i amatører når det gjelder mange andre yrker, men med fotografer går det helt greit.

- Begynner man å finne ut av det, kan man starte på en oppdagelsesferd i hva man skal fotografere. Og hvis man er konsentrert og har god arbeidsmoral kan man komme veldig langt. Det holder ikke å bare sitte og lese om kameraer og fotografier. Man må faktisk ut å gjøre dette her. Man må ut å fotografere.

Kilde: Foto.no

Preus museum på Flickr

Flyvertinne Mille stiger ut i Point Barrow,
det nordligste punkt på det amerikanske kontinent,
praktisk av kledd i selskinnsparka og ulveskinn.

Originally uploaded by Preus museum
Årets julegave fra Preus museum er å legge ut deler av samlingen på Flickr.com – et nettsted for deling av fotografier. Det har over 4 milliarder bilder og besøkes av brukere over hele verden. Hva er da riktigere for et museum for fotografi enn å delta her?

Vi har valgt å delta på Flickr.com ved å legge ut utvalgte deler av museets samling, for å nå et stort antall nye brukere. Dette vet vi er brukere som ikke bare er interessert i å legge ut sine egne fotografier, men som er interessert i andres fotografier – og kanskje også i fotografienes historie.

I tillegg gir det museet muligheten til å få tilbakemeldinger på fotografier og samlinger som vi har lagt ut, og hjelp til å identifisere steder og personer vi vet lite om. Bidragene som legges ut speiler et av museets virkefelt, som er blant annet fotohistorien. I tillegg er utvalget styrt av norsk åndsverklov og personvern. Det vil si at fotografiske bilder som museet legger ut på Flickr, er fotografier som er tatt for minst 50 år siden eller av en fotograf som døde for 15 år siden. Fotografiske verk, dvs fotografier som er kunst kan ikke legges ut uten tillatelse fra kunstneren eller er i det fri når fotografen har vært død i minst 70 år. Da er fotografien til fri bruk.

Norwegian Journal of Photography

Svært interessante nyheter midt i førjulsstria.

Norge har så langt manglet et forum for dokumentarfotografi. En arena hvor uavhengige fotografer, som arbeider i landskapet mellom det tradisjonelle pressefotografiet på den ene siden og kunstfotografiet på den andre, kan få vist frem sine prosjekter i sin fulle bredde.

Samtidig har norsk dokumentarfotografi hatt en markant nivåhevning de seinere år, og fotografer får stadig mer å si når viktige historier skal fortelles både innenfor og utenfor Norges grenser.

Norsk Fotografisk Journal (Norwegian Journal of Photography – NJP) er et initiativ som vil bringe sammen og støtte utvalgte norske fotografiske dokumentarprosjekt, og skape en bok for nasjonal og internasjonal distribusjon som vil gis ut hvert annet år.

Målet er å reflektere og viderebringe den økende posisjonen norsk fotografi har internasjonalt, samt å dyrke det fotografiske miljø på hjemmebane.

Automatic Photo Collage Maker



Shape Collage - Automatic Photo Collage Maker

Plasser kamera riktig, så ordner det seg...

Så sant, så sant - jmf en fotografs første grunnregel, "beveg deg":
... the thing to always remember….where you put the camera is much more important than where you put the light. Put the camera in the “right” spot, everything flows, including the sense of the light.




Joe McNally's Blog

Taxitanz



Dimag.no for mobil

Dette har jeg ventet på lenge. Jeg har ikke klart å lage en fornuftig mobilversjon av denne bloggen, ettersom støtten for egne stilsett for mobile enheter aldri har vunnet skikkelig fotfeste.

Dermed har en vært nødt til å lage egne URLer for mobilversjonen, noe som ikke har latt seg gjøre når en publiserer med Blogger. Wordpress, mener jeg har hatt dette alternativet en stund, og nå kommer endelig Dimag.no for mobile enheter.

Drew Gardner med videotutorials

Fotografen Drew Gardner har laget en serie videoer der kan forklarer hvordan enkelte av hans bilder har blitt til.

Her er en smakebit:



De øvrige videoen kan kjøpes her.

Via Strobist

Den fotografiske verktøykassen

Jeg antar at mange interesserte uansett fanger opp Geir Brekkes utmerkede artikler på Foto.no, men for de som ikke har fått dette på radaren: sjekk "Den fotografiske verktøykassen" (se link nedenfor").

Dette er en innføringsartikkel, men leseverdig også for den med noe mer erfaring. Ikke minst fordi Brekke illustrerer artiklene sine med egne fotografier. Mangler du julelektyre, så har du løsningen her.

“Modern Times”

Modern Times er knapt noen storfilm, men interessant fordi den i sin helhet er laget i studio, foran enn grønnvegg.




Bakomfilmen viser hvordan dette foregikk:




Kilde: Petapixel

Panasonic GH2

Tester av Panasonic Lumix DMC-GH2 begynner å komme, og dette ser lovende ut. Førsteinntrykkene ser dermed ut til å stemme. Kameraet har en kombinasjon av høy kvalitet på både stillbilder og video, og fremstår som et av de mest komplette kameraene for de som ønsker et skikkelig kombinasjonskamera .

Sammenlignet med forgjengeren GH1 har det kommet til en mengde nye funksjoner og forbedringer. Av utseende er kameraene svært like, men kvaliteten på både video og stillbilder har blitt betydelig forbedret takket være den nye 16 megapiksel sensor og Venus Engine FHD-prosessoren. Kameraet har dessuten fått enda raskere autofokus, samt et touch-screen grensesnitt.

Når det gjelder video har Canon og Nikon gjort betydelige fremskritt med sine siste DLSR modellene, men de kan likevel ikke konkurrere med GH2. Evnen til kontinuerlig autofokus under opptak er raskere på GH2 enn på Nikons kameraer, og på dette området henger Canon enda lenger bak. Også når det gjelder filkvalitet er GH2 synlig bedre enn konkurrentene. EX Tele Converter er ekstra krydder, som lar deg ta opp i Full HD med en enorm teleeffekt.

Bildekvaliteten er betydelig forbedret i forhold til GH-1, spesielt ved høye ISO-verdier. Dette er imponerende gitt økningen til 16 megapiksler. Bilder tatt på ISO 160-400 er rene, med litt støy ved 800 og fortsatt veldig brukbart for 1600-3200. ISO 6400 er best egnet for bilder som kan tas ned i størrelse, mens 12 800 kun er for bruk i nødsfall. GH2 gir imidlertid den beste bildekvaliteten blant Micro Four Thirds-kameraene. Det kan fortsatt ikke konkurrerer med det beste APS-C kameraene, men avstanden er betydelig redusert.

Det kontrastbaserte auto-fokus-systemet er utrolig raskt med enkelte linser brukes, over dobbelt så raskt som det allerede raske GH1, og fokusen har blitt mye mer pålitelig også, selv i dårlig lys. Rask autofokus kommer godt med når kameraet klarer seriefotografering med 5 bilder i sekundet, uten at søkebildet låses.

Seterpartiet og opphavsretten

Etter først å ha hevdet at logoen var laget av SPs produksjonsleder Ragne Borge Lysaker, måtte partiet innrømme at de hadde funnet bildet på nettet. Det ligger på Photobucket.com.

Om rettigheter sier kommunikasjonssjef Torvild Sveen til Nettavisen:
“I prosessen har vi også prøvd å se på de stedene som har brukt den vanlige bildeutgaven som ligger på nett, og der ser vi ikke noe om opphav eller rettigheter til bildet.”
Og videre:
“Det følger jo rett og slett av fildeling, når det ligger ute til fri benyttelse på flere bildebaser så er det jo slik at det kan brukes fritt, så jeg er ikke bekymret for det.”
Olav Torvund påpeker at der elementært at bilder man finner på nettet ikke fritt kan benyttes til hva som helst, like lite som et bilde fra en bok ikke kan benyttes fritt. Man må ha opphavsmannens, i dette tilfellet fotografens, samtykke.

VG har kommet SP til unsetning og har utlyst konkurranse for å lage ny logo. Der er det mange kreative forslag!

Kilde: Olav Torvunds blogg

En viss tendens i norsk film

Godt hjulpet av sjenerøse statlige støttemidler og veltilpasset lovgivning har en håndfull norske produsenter – med påtagelig lik, selvsikker og konvensjonell smak – fullstendig overtatt norsk spillefilmproduksjon. Mindre ambisiøse filmer dominerer (grøssere og krim), men store pengebeløp gis også til adaptasjoner (Maskeblomstfamilien, Hjem til jul) og «viktige» filmer om tafatte ofres «viktige» problemer (Upperdog, deUsynlige, Engelen, Rottenetter, Kongen av Bastøy).

I et forsøk på å skape kontinuitet (eventuelt konformitet) ble det i år dessuten innført en pakkeordning som gir et utvalg filmskapere større økonomisk og kunstnerisk frihet, ved at de får støtte for tre filmprosjekter på rappen. Ikke overraskende gikk de første midlene til Norges store «kvalitetsfilmskapere» Erik Poppe, Harald Rosenløw Eeg og Sara Johnsen.

En annen nylig endring av støttesystemet vil trolig ha betydelig mer nyskapende effekt på norsk filmkultur. Ved nyttår ble etterhåndsstøtten (billettstøtten) langt mer lukrativ for små produksjoner. En rekke egenfinansierte spillefilmprosjekter med ultralave budsjetter får som en direkte konsekvens premiere til neste år, blant annet av nevnte Stene, og Ole Giæver. Slike produksjoners utstrakte avhengighet av arbeidskreditter (les: gratisarbeid) er selvsagt ikke heldig.

Men kanskje kan et par oppsiktsvekkende filmer fra «ingensteds» røske opp i de stillestående maktstrukturene som preger bransjen?


Kilde: Morgenbladet.no

Panasonic FZ45

Panasonic FZ45 er en rimeligere versjon av FZ100. Objektiv og kamerahus er felles. FZ45 har imidlertid en 14MP sensor basert på samme CCD-teknologi som forgjengeren FZ38 (12MP), som var en av de beste 2009-modellene.

Video er et område hvor FZ45 har dårligere spesifikasjoner enn FZ100 med 720p. Stereo mikrofoner er innebygd og FZ45 tillater full kontroll over eksponering i videomodus. Kameraet mangler inngang for ekstern mikrofon, noe som er på plass i FZ100.

Akam.no har testet Panasonic FZ45, og konkluderer blant annet som følger:

FZ45 er en rimelig versjon av FZ100 som er Panasonics toppmodell i superzoomklassen. For å forsvare prisforskjellen er selvsagt en del finesser fjernet, men med samme kamerahus og objektiv er FZ45 og FZ100 likevel to ganske like kameraer.

Vi kan ikke si at FZ45 er et bedre kjøp enn FZ100 eller motsatt, men hadde FZ100 vært like bra eller bedre på bildekvalitet ville valget vært mye enklere. Samtidig skal vi ikke overdrive forskjellen i bildekvalitet for på små kopier i albumstørrelse, på en TV-skjerm eller på en nettside vil det neppe være mulig å se forskjell. Trenger du en av funksjonene som FZ45 mangler så anbefaler vi FZ100 hvis bildekvaliteten ikke er ekstremt viktig, og er den det så er et superzoomkamera i utgangspunktet ikke noe godt valg.

FZ45 er uansett et meget bra kamera og et godt kjøp. FZ45 var rundt 20% rimeligere enn FZ100 da vi sjekket priser i slutten av november 2010 og FZ45 gir enkelte andre fordeler også, som bedre batterikapasitet, bedre bildekvalitet og noen gram lavere vekt.


Les hele testen hos Akam.no

Likt og Ulikt

Bjørn Winsnes stiller ut Foto og tegninger i Fotografiens hus Rådhusgaten 20 Oslo, fra 2 til 19 Desember:

Bjørn Winsnes startet sin karriere som fotograf i De norske politistyrkene som ble opprettet i Sverige under den 2. verdenskrig. Han ble tilknyttet Distriktskommando Nord-Norge og senere overført til Allied Forces Warcrime Commition, som arbeidet med avsløring av tyske krigsforbrytelser mot Sovjetiske og Jugoslaviske krigsfanger. Denne fotografiske dokumentasjonen ble brukt ved Krigsforbryterdomstolen i Nürnberg i 1945-46.

Winsnes startet eget atelier i Oslo i 1949. Han var en av stifterne av Norske Reklamefotografers Landsforening, Forbundet Frie Fotografer og Kreativ Forum. I 1962 mottok han, som første fotograf reklameprisen gullblyanten for sitt arbeid som reklamefotograf og i 1963 matprisen for sine fotografier av mat.

Panasonic GH2 med "EX Tele"

Digitale fotoapparater med videomuligheter har gjerne en sensor som er i stand til å fange bilder på 12-18 megapiksler. dette er langt i overkant av hva en trenger for å filme med høyeste tilgjengelige videokvalitet (1920X1080) som gir enkeltbilder på 2 megapiksler. Kameraene må derfor gjøre en omfattende nedskalering av bildene. Foredelen med disse kameraene er at de store bildebrikkene gir en mye lavere dybdeskarphet, sammenlignet med brikker i tradisjonelle videokamera. De store bildebrikkene gir dermed en mer "filmatisk" følelse, noe mange vet å verdsette.

De store bildebrikkene åpner imidlertid også for en annen mulighet. Dersom en kun benytter de to nødvendige megapikslene midt på sensoren oppnår man den samme effekten som om man økte den optiske brennvidden (da ved bruk av hele sensorarealet).

Panasonics GH2 har impelmentert dette i form av det de kaller EX Tele. Ved opptak i 1920X1080 HD (inkludert 24P Cinema-modus), blir altså GH2s sensor, på 4608 x 3456 piksler, "beskåret" til 1920x1080. Dette har flere implikasjoner, og nesten alle er positive.

For det første blir det ikke lenger nødvendig å nedskalere bildet som kommer fra sensoren. Dernest ender bildet opp med en cropfaktor på 2,6 i forhold til Micro Four Thirds format. I utgangspunktet har MFT en cropfaktor på 2 i forhold til fullformat, noe som gir en total cropfaktor på 5,2. I praksis betyr dette at den nye 100-300mm-zoomen tilsvarer 520mm-1560mm, i forhold til fullformat, med EX Tele aktivert. Da begynner vi å snakke!