30 desember 2009

Nyttårsbilder

Se bildetekster for detaljer om innstillinger.


happy new year 2008 #4, originally uploaded by mugley.

Nikon D70 - 5 s - f/11 - 20 mm - ISO: 200


Noen tips for fotografering nyttårsaften:
  • Bruk stativ
  • Blend ned til f/8, f/11 eller f/16
  • Velg en lav ISO-verdi (juster opp ved behov, men pass på bildestøy)
  • Lange lukkertider (mer enn ett sekund, men forsøk å holde deg under 10)
  • Bruke gjerne B (Bulb) og kontroller eksponeringstiden manuelt


this wheel's on fire #2, originally uploaded by mugley.

Nikon D300 - 2.5 s - f/14 - 28 mm - ISO: 200




Happy New Year !!, originally uploaded by coquetboy.

Pentax K100D - 8 s - f/5.6 - 18 mm - ISO: 200


Siluetter fungerer alltid:


Magic Kingdom Fireworks, originally uploaded by d4rr3ll.


Se etter andre motiver:


IMG_4334, originally uploaded by simonsun08.


Via Free Images

Kai Thon forlater DigIT.no

Kai Thon er en nestor innen norske fotnettsteder, med 12 år som gründer og redaktør av nettstedet Digit.no bak seg.

Digit ble grunnlagt i februar 1998 og er et av verdens eldste eksisterende fotonettsteder. I 2008 ble selskapet solgt til Mediehuset Digital AS, og nå trapper Thon ytterligere ned.

I 2003 etablerte Thon DIWA (Digital Imaging Websites Association), en organisasjon som omfatter 10 internasjonale nettsteder, som samarbeider om utmerkelsen DIWA Awards. I 2007 ble denne virksomheten utvidet gjennom etableringen av DIWA Labs, og Thon skal nå bruke mer tid på dette og andre prosjekter.

DigIT.no

De beste pressebildene fra 2009


Faksimile FAZ.de
Boston Globes The big Picture er gjerne det første stedet jeg går til når 2009 skal oppsummeres i bilder. De har samlet "2009 in photos " i tre deler: del 1, del 2 og del 3.

The Big Picture har også en flott samling julebilder.

Det er imidlertid også mange andre som setter sammen sine bildekavalkader.

Time magazine har selvsagt laget sin egen versjon av The Year in Pictures 2009, og USAs mestselgende avis, Wall Street Journal, har også sin variant av Year in Photos 2009.

Fortsetter vi i USA har New York Times lagt ut 2009: The Year in Pictures, mens Life.com en samling i to deler

Les også: LIFE Magazine - ultimat fotojournalistikk-historie

I Europa kommer vi ikke utenom tyske Die Zeit, selv om jeg ikke finner noen 2009-kavalkade her. Zeit er uansett et sted det er verd å titte innom, ikke minst på grunn av en egen fotoblogg.

Holder vi oss i Tyskland har Stern lagt ut sitt blikk på 2009. Det samme har Frankfurter Allgemeine.

Bloggpix.no gir på sitt vis en gjennomgang av året som har gått.

27 desember 2009

Automatisk kloneverktøy

Teorex har lansert et verktøy de kaller Inpaint, et verktøy som lar brukere å fjerne objekter fra en bakgrunn på enklere måter enn det som kreves med tradisjonelle metoder. Verktøyet kan benyttes for å fjerne riper og støy, men også større objekter som en ikke ønsker å ha med i bildet.



Som videoen viser er prosessen svært enkel. Det er bare å markere objektet samt det området som skal brukes for å generere teksturen. Teknikken er naturlig nok ikke like presis som ved manuell kloning, men dersom en skal fikse opp et større antall bilder vil en åpenbart kunne ha nytte av dette.

Teorex

26 desember 2009

Wim Wenders og Leica M8

Wim Wenders er en personlig favoritt, blant annet på grunn av filmer som "Der Himmel über Berlin" og "Paris, Texas". Wenders er imidlertid også en meritert fotograf, og denne reklamen for Leica treffer meg på hjemmebane:



"Photography enables you to grasp a place first time round. In fact, photography often tends to become impossible in a place you're already familiar with. Going back somewhere seldom accompanies a desire to take photos.... Photography is a means of exploration, it's a vital part of travel, almost as essential as a car or a plane. The photo camera makes arrival in a place possible.

Behind the photos is a wish to look at something (regarder) and to preserve it (garder). The french word gets it nicely -
re-garder. The photos Walker Evans took in the Depression were just that: preserving something that was going to disappear in three of four years' time, in your eye and in your memory."

Fra Written in the West.

25 desember 2009

Travel Photographer of the Year 2009

Den internasjonale konkurransen Travel Photographer of the Year ble G.M.B. Akash fra Bangladesh, som fikk prisen for en bildeserie om togreising og en serie med bilder om rivingen av utrangerte skip i Pakistan.



Svenske Martin Edström tok førsteplassen i kategorien Portfolio - People of the World for en serie bilder av fiskere på Cape Verde-øyene. Ingen nordmenn er på vinnerlisten i år.

Travel Photographer of the Year - International photography awards and competition

Rettigheter det største hinderet for film på Nett

Den største hindringen knytter seg dessverre til gamle tv-programmer og gamle filmer. - Utfordringen er innholdsrettigheter, sier Edward Dreyer i Telenor til Dagens Næringsliv.

Problemene bunner i at man først begynte å avtale rettigheter til nettavspilling for noen få år siden. Alt som er laget tidligere er dermed et minefelt av rettigheter. - Komponister, skuespillere, forfattere, regissører - alle er opphavsmenn med rettigheter, sier Dreyer.

Se film på Nett: Filmarkivet.dimag.no

- Dette er en av de største utfordringene jeg har når jeg jobber med nye medier i NRK. Ting er klarert for tv, men ikke for nett, sier Eirik Solheim, i NRK Beta.

Svært mye eldre innhold er for smalt for å få sendetid på tv. Hvis tusen programmer vises tusen ganger hver på et år, så gir det en millioner visninger. Men programmer med så få seere kan ikke sendes på vanlig tv.

For den store massen av filmer blir det rett og slett ikke lønnsomt å gå i gang med forhandlingene med alle rettighetshaverne, mener Dreyer. - Hvis du ikke får en overordnet løsning på nettet så vil det ta svært lang tid på å eldre materiale ut på nett, sier han.

En modell for en slik overordnet løsning kan være Googles bokavtale, som gir en generell kompensasjonsordning.

Denne jungelen hindrer fri tv - DN.no

23 desember 2009

God jul!

Denne stemingsrapporten fra et vinterlig Praha får tjene som årets julehilsen til kjente og ukjente lesere. Riktig god jul,alle sammen:



Den fire minutter lange filmen er laget med Canon 1D Mark IV, og eksemplifiserer dermed hvordan video i økende grad blir produsert med "fotoapprater".

Wildlife Photographer of the Year - 2009


Foto: José Luis Rodríguez / Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year 2009
José Luis Rodríguez trodde nesten ikke at han ville klare å ta et bilde som dette, fordi ulven ville være for forsiktig. Planen var å ta et bilde som viser ulvens store smidighet og styrke, og fotografiet viser akkurat hvor vakker den iberiske ulven er.

Iberiske ulv - en underart av den grå ulven - finnes bare i Spania, rundt 1000-2000 i nord, og noen små, isolerte bestander i sør.

Rodríguez benyttet en relativt lang lukker-tid for å kunne eksponere himmelen opplyst av månen, samtidig som det får frem atmosfæren på stedet. Han benyttet et Hasselblad slik at han kunne få den eksakte innrammingen som han hadde i tankene: Hasselblad 503CW med 6x6 Fujichrome + Planar 80mm linse 1 / 30 sek på F11, 50 ISO, utløst vi en infrarød utløser.

Oppdatering 23.12.09:
Det finske fotobladet Suomen Luonto har publisert en artikkel som stiller spørsmål ved bildets autensitet. For det første er det flere som mener at bildet viser en tam ulv, fra en spansk dyrehage. Dernest hevdes det at bildet også er manipulert digitalt. Fotografen selv tilbakeviser imidlertid dette, og mener han er utsatt for en svertekampanje på nettet.


Foto: Tom Schandy / Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year 2009
Den norske naturfotografen Tom Schandy vant kategorien "Gerald Durrell Award for endangered wildlife" for et bilde av en jaguar, som han søtte på under en båttur i sumpområdet Pantanal i Brasil.

Flere bilder på konkurransens nettsider

Mer om konkurransen

22 desember 2009

Sony, Canon og Panasonic megazoomkamera

Akam.no har testet megazoomkameraene Canon SX20 IS, Panasonic FZ38 og Sony HX1:

Sony HX1 har høyeste videooppløsning, største LCD-skjerm og en rask seriebildefunksjon som kan ta ti bilder på ett sekund, men vi fant ikke noenfinesse(r) som virkelig hever HX1 i forhold til konkurrentene. Seriebildefunksjonen er morsom, men uten fokusering mellom bildene og med maksimalt ti bilder i en serie er det begrenset hva den kan brukes til. Bildekvaliteten ligger et hakk bak Panasonic FZ38 og ganske jevn med SX20 IS totalt sett, men SX20 IS er litt bedre ved høy Iso.
/../
Totalt sett vurderer vi HX1 som et bra kamera, men ikke noe førstevalg sammenlignet med SX20 IS og FZ38.

Canon SX20 IS er størst og tyngst og det er både en fordel og en ulempe. Det blir mer å dra på, men når du først skal ta bilder er det lettere å holde et tungt (innen rimelighetens grenser) kamera rolig, og det er lettere å få bra ergonomi med en litt større modell. SX20 IS har den mest fleksible skjermløsningen og den beste søkeren. SX20 IS er også eneste kamera med blitssko og eneste som bruker standard AA-batterier. Bildekvaliteten er dessverre et godt stykke fra perfekt.
/../
Panasonic FZ38 er minst og lettest av de tre og det går litt ut over ergonomi som likevel er ganske bra. Det har også mindre zoomområde, men best blender med full tele. Søkeren er liten, og LCD-skjermen er bare middels stor og kan ikke beveges.
/../
FZ38 har i likhet med SX20 IS og HX1 alt av automatiske og manuelle funksjoner, men støtte for RAW-format er FZ38 alene om i denne testen. FZ38 har også testens beste bildekvalitet i JPG-format med minst fortegning, best skarphet over hele bildet og nesten ikke synlig feilbrytning. Menyene og brukergrensesnitt er bra. Det er også batterikapasieten, men på det området er SX20 IS ennå bedre. FZ38 er på ingen måte best på alle områder, men spesielt bildekvaliteten gjør at FZ38 totalt sett er det beste kameraet i denne testen.


Testvinneren Panasonic Lumix DMC-FZ38 har 18x optisk zoom, det samme som forgjengeren FZ28. Brennvidden er også den samme: zoomen begynner på 27mm vidvinkel og strekker seg opp til tilsvarende 486mm. Bildebrikken er imidlertid på 12,1 megapiksler og kameraet har fått mulighet for innspilling av video i AVCHD Lite-format (720p).

Les hele testen hos Akam.no

20 desember 2009

Stor Capa-utstilling

Denne artikkelen er oppdatert med hensyn til nye opplysinger om Robert Capas sansynlige iscenesetting av et av verdens mest berømte fotografier.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i februar 2006

Utstillingen "Images of War" var viet den legendariske krigsfotografen Robert Capa i Toghallen på Nobels Fredssenter.

Utstillingen viste en stor samling av den legendariske krigsfotografen Robert Capas bilder - fra den spanske borgerkrigen, andre verdenskrig i London og Paris og landgangen på Omaha Beach i Normandie på D-dagen.

Les også: Den fotografiske hukommelsen

I forbindelse med utstillingsåpningen har Capa-biografen Richard Whelan takket ja til å besøke Fredssenteret. Han er den fremste kjenneren av Capas liv og arbeid og bor i New York. Whelan er kulturhistoriker og har spesialisert seg på fotografiets historie. Han er kurator for Robert Capa and Cornell Capa Archives på International Center of Photography i New York.

Utstillingsperiode: Onsdag 1. mars til torsdag 13. april

Nobels Fredssenter.

Capas / André Friedmanns historie er imidlertid ikke uproblematisk, både personlig, og ikke minst i forhold til hans bevisste iscenesettelse av ulike situasjoner:

LET'S get the bad stuff over first. Robert Capa was a liar, a compulsive gambler, a depressive, a heavy drinker and a womaniser (especially with prostitutes). He used people, broke promises and when he was accused of being a communist and the US State Department kept his passport, he "named names" to get it back. At the urging of the appalling Henry Luce, the founder of Life and producer of the March of Time newsreel series, he staged Republican attacks on Fascist positions during the Spanish Civil War and filmed them, noting that they looked "more real" than if they had actually taken place. And, I maintain, he faked the most famous war photograph of all time, the Spanish soldier at the moment of death. (British Journalism Review)

Oppdatering 20. 12.09:
I boken «Shadows of Photography», skrevet av José Manuel Susperregui, professor ved Universidad del País Vasco, hevdes det at Capas bilde ikke ble tatt i Cerro Muriano (nord for Cordoba). Ved å sammenligne fjellformasjonene mener Susperregui og andre at de kan dokumentere at Capas bilde av «Den fallende soldat» stemmer med landskapet i nærheten av Espejo, noen mil unna.

Det var ikke var kamper i dette området tidlig i september, ifølge spanske historikere. Susperregui avviser dessuten teorien om en snikskytter, og slår ettertrykkelig fast at det ikke finnes noen dokumentasjon som støtter teorien om snikskyttere i området.

Susperregui refererer også til en artikkel fra 1937 i et liten anarkistpublikasjon, som hyller soldaten på bildet, Federico Borrell. Her beskriver en medsoldat Borrell «som skyter fra bak et tre da han blir truffet».

Susperregui viser at bildet ikke ble tatt ved Cerro Muriano, at den fallende soldaten ikke var Federico Borrell, og at det ikke fantes skarpskyttere fra Franco-siden i området på denne tiden. Susperreguis konklusjon er at bildet ble arrangert.

Boken har skapt betydelig debatt i Spania. (Les mer på New York Times' nettsider).

19 desember 2009

Bergensbanen: Klar for avgang!

Den syv timer lange dokumentaren som viste utsikten fra førerhuset på Bergensbanen hadde ifølge NRK var over 1,2 millioner seere da programmet ble sendt den 27. november i anledning Bergensbanens 100 års jubileum.

Nå har NRK lagt til rette for nedlasting av hele programmet (dvs frontkameraet) i form av en 22 GB stor fil i HD (720p). Her er direktelinken til torrentfilen



Innholdet er lisensiert med en Creative Commons-lisens. En lisens der du både kan bruke materialet til privat og kommersielt bruk, så lenge du følger vilkårene: CC BY-SA 3.0

Bergensbanen: Klar for avgang!

Modifisert lysstativ

Så enkelt kan det gjøres:



Reuben Krabbe

Canon Powershot G11

Canons G11 brukte ikke lang tid på å etterfølge PowerShot G10. Noe av grunnen var kanskje at Canon med G10 prioriterte høy oppløsning fremfor gode støyegenskaper. Ikke noe godt valg med tanke på at G-serien har vært profesjonelle fotografers favoritt, når de har hatt behov for et reservekamera. Nå ser det ut til at Canon har lært av kritikken, for de lanserer nå G11 med 10 megapiksler.

Ifølge Canon skal nykommeren ha 25% av støyen til forgjengeren, noe som lover godt.

Akam.no har testet G11 og konkluderer blant annet som følger:

G11 er et meget bra kompaktkamera med en byggekvalitet og brukergrensesnitt det ikke finnes maken til i denne klassen. Også bildekvaliteten er bra og helt på høyde med Panasonic LX3 som er hovedkonkurrenten. LX3 har imidlertid et objektiv med en hel blender bedre lysstyrke så selv om G11 er minst like bra på høy Iso så har LX3 en fordel i lite lys.

Vi ville ikke latt bildekvalitet avgjøre valget mellom LX3 og G11 for kameraene er mer forskjellige på andre måter. G11 er større, har søker, vridbar skjerm og 28-140mm zoom. LX3 har bedre blender, men mangler søker og vridbar skjerm. Den største forskjellen er nok likevel zoomområdet på 24-60mm og her må man bare velge det som passer best til egne behov. LX3 har dessuten bedre videomodus for de som legger vekt på det. En annen konkurrent til G11 er Canon S90 som har samme sensor og elektronikk i et mye mindre hus. Objektivet har bedre lysstyrke ved vidvinkel, men mindre zoomområde og dårligere lysstyrke ved full tele. Blitssko, vridbar skjerm og søker mangler på S90.

For å få bedre bildekvalitet er det Micro FourThirds som gjelder og modellene fra Olympus og Panasonic har vesentlig større sensor og utskiftbar optikk. Kamerahusene kan konkurrere med G11 i størrelse, men med et zoomobjektiv - selv en 3x standardzoom - blir Olympus E-P1 og Panasonic GF1 vesentlig større.
/../
Prismessig ligger G11 noe over Panasonic LX3 og Canon S90, mens det er rimeligere enn Micro FourThirds-modeller.


Les hele testen hos Akam.no

18 desember 2009

Panoramabilde på 26 gigapiksler

Et panoramabilde av Dresden, Tyskland, er visstnok verdens største fotografi - enn så lenge. Bildet er tatt fra taket på «Haus der Presse" og består av 1665 enkeltbilder tatt med Canon EOS 5D Mark II og en 400mm linse.



Opptakene ble gjort ved hjelp av en foto-robot, i løpet av mindre enn tre timer, men deretter tok det 94 timer å sette sammen det endelige bilder. Det til tross for at de bruke en datamaskin med 16 prosessorer.

Gigapixel-Dresden.de - Large Size Panoramas

Tre glimrende videoer om blitzbruk

Joe McNally er en av Amerikas mest anerkjente fotografer, spesielt kjent for sin bruk av blitzer. American Photographer beskriver ham som "kanskje den mest allsidige fotojournalisten som er aktiv i vår tid".

McNally er nok godt sponset av Nikon, og han bruker i all hovedsak Nikon-utstyr, i alle fall på de følgende tre videoene. Det forhindrer imidlertid ikke at alle kan lære av hvordan han arbeider

Se også: Speed of Light video

Den første videoen viser hvordan modellen plasseres foran en bakgrunn med svært sammensatt lys:



Les også: The moment it clicks

Denne videoen viser noe mer kontrollerte forhold, hvor bildet tilføres ekstra liv ved å plassere en blitz rett bak modellen:



Den siste videoen er noe mer spesiell. Her benyttes en haug med blitzer som fyres av en rekke ganger, i rask rekkefølge, for å skape en stoboskopisk effekt.



nikonusa.com - Fundamentals of Photography

17 desember 2009

"Steder i Roma"

"Steder i Roma" er et resultat av Morten Krogvolds mange reiser til Roma de siste årene.

Det er fotografier fra den store utstillingen på Palazzo Braschi, Roma, som nå stilles ut for første gang i Norge. De fleste av de 46 fotografiene på utstillingen er tatt i perioden september 2008 til august 2009. Bildene kan karakteriseres som sakrale, melankolske og romantiske.

Morten Krogvold vil være tilstede under åpningen torsdag 17. desember kl. 19.00.

Hamar Sagbladfabrikk - Galleri

16 desember 2009

Kvalitet på fotobøker

Foto.no rapporterer om fotograf Bård Eks etter å ha testet ut ulike alternativer for digitaltrykk av fotobøker.

Ek testet tilbudet fra Japan Photo, iPhoto og Blurb. Resultatet er kanskje ikke så overraskende, annet enn at det viser seg at det er liten sammenheng mellom pris og kvalitet.

Eks erfaringer oppsummeres som følger:

Japan Photo kom dårligst ut trykkmessig. De benytter det største rasteret. En bok på 96 sider, bestilt på nett og hentet i butikk, kostet 848,- Oppsettet er myntet på amatører som ønsker å sette sammen et album. Derfor har oppsettet så mange automatfunksjoner.

iPhoto fra Apple hadde en veldig bra finish og papir. Boken kom med hardback og smussomslag, men det var vanskelig å legge inn tekst. Layoutmessig var det mange begrensninger som for eksempel at alle billedstørrelsene måtte være nøyaktig like. Trykket var også relativt mørkt. Boken kostet 1077,- inkl. leveranse. Leveringen var veldig rask.

Blurb var helt klart det beste alternativet. Boken har bra trykkvalitet, farger og finish. De tilbyr en god programvare hvor man kan velge mellom ulik papirkvalitet og forskjellige størrelser. Man kan bruke Indesign og sende en pdf til trykking. Boken kostet 450,- med normalleveranse. Blurb er gira på fotobøker slik at programmet er tilrettelagt. Det eneste som trekker ned er leveringstiden.


Foto.no

Tromsø 2018 tapte bildestrid i Høyesterett


Faksimile Tromso2018.no
Tromsø 2018 AS brukte et bilde av snowboardkjøreren Andy Finch på forsiden av sin OL-søknad. Bildet var tatt under The Arctic Challenge i 2004, noe som fikk eieren Terje Håkonsen til å gå til sak på vegne av Finch. De krevde 350.000 kroner i erstatning for det de mener er urettmessig bildebruk. De tapte saken i Nord-Troms tingrett. The Arctic Challenge anket dommen, men tapte også i Hålogaland lagmannsrett. I Høyesterett kom det imidlertid til en fellende dom.

Stridens kjerne gjelder blant annet retten til å bestemme over eget bilde, åndsverkloven paragraf 45c, og hvorvidt disse bestemmelsene skal gjelde for utenlandske statsborgere som ikke er bosatt i Norge.

Høyesterett kom til at personen på bildet, som ikke var bosatt i Norge, kom inn under unntaket i åndsverkloven § 58 tredje ledd og dermed ikke var vernet av åndsverkloven § 45c. Derimot mener retten at forholdet kommer inn under det ulovfestede vernet av retten til personlig bilde og ulovfestede vederlagsregler.

Daglig leder i The Arctic Challenge, Henning Andersen, påpeker at det synes som et paradoks at åndsverksloven beskytter opphavsmannen bedre enn den avbildede.

Høyesterett kom imidlertid frem til at Finch er beskyttet av det ulovfestede personvernet i Norge. Høyesterett la dessuten ikke avgjørende vekt på at Finch kun var avbildet bakfra. Retten mener at det er den kommersielle reklameverdien av ham som snowboardkjører som har betydning, ikke hvorvidt Finch var enkel eller vanskelig å gjenkjenne. Dette har trolig liten betydning for verdien av ham som reklameobjekt.

Enden på visa er dermed at The Arctic Challenge er tilkjent 890.000 kroner i saksomkostninger, og 80.000 i erstatning for uautorisert bruk av bildet på OL-søknaden til Tromsø 2018.

Les dommen i sin helhet.

FRIFLYT.NO

14 desember 2009

Strobox - iPhone app for lysoppsett

Strobox iPhone app som lar deg opprlageette belysningsdiagrammer. Programmet inkluderer et stort utvalg av forskjellige lys, reflektorer mm. Du kan trekke lys, kameraer og objekter rundt omkring på diagrammet og rotere dem slik at de passer til ditt oppsett.

Du kan finne Strobox i iPhone App Store - programmet er gratis.

Strobox - iPhone app for sharing lighting diagrams

11 desember 2009

LaChapelle portretterer Maybach

David LaChapelle har portrettert Daimlers luksusmerke Maybach i form av to bilder, med titlene "Exposure of Luxury" og "Berlin Stories". LaChapelle fikk kreativ frihet og bildene er fulle av surrealistisk luksuriøs ekstravaganse.



Bildene viser henholdsvis den nye Maybach Zeppelin og dens historiske forgjenger fra 30-tallet, Maybach Zeppelin DS 8.



David LaChapelle er ellers kjent for sine fargerike og dels provoserende bilder, noe som har gjort ham til en svært populær fotograf i USA.

Rebellen LaChapelle portretterer Maybach - DN.no

A Call to Action

Barack Obama omtaler fredsprisen som "A Call to Action". Dette er også tittelen på årets fredsprisutstilling på Nobels Fredssenter.

Årets fredsprisutstilling er inspirert av forbindelsene mellom Alfreds Nobels testamente og Obamas visjoner og innsats for å styrke internasjonalt diplomati og mellomfolkelig samarbeid, og en verden uten atomvåpen.


President Barack Obama looks out a window at the Slottet Royal Palace of Norway in Oslo following his meeting with King Harald V and Queen Sonja, Dec. 10, 2009. (Official White House Photo by Pete Souza)

Les også: Kunsteliten liker ikke Nobel-kunst

Utstillingen er todelt: I Ankomsthallen får publikum oppleve en unik fotoportrettserie av president Barack H. Obama i storformat. Andre del av fredsprisutstillingen fortsetter i det nybygde 150 kvadratmeter store Galleriet i andre etasje. Der inviteres publikum inn til en oppdagelsesferd i tid og rom, nedrustning og diplomati. Historien om Nobels testamente og Barack H. Obamas arbeid for forbrødring mellom folk blir fortalt gjennom bøker og bilder, fotografier og filmer, i skrin og interaktive spill. I utstillingen gjengis også reaksjoner fra hele verden på årets tildeling.

Da fredsprisen for 2009 ble annonsert sa Nobelkomiteens formann ”Gjennom 108 år har Den Norske Nobelkomité prøvd å stimulere nettopp den internasjonale politikk og de holdninger som Obama nå er den ledende talsmann for i verden”. Noen timer senere kommenterte Obama for første gang tildelingen med ordene ”I will accept this award as a call to action”.

Komiteen ga fredsprisen til Obama på grunn av hans ekstraordinære innsats for å styrke diplomati og mellomfolkelig samarbeid. Den la også vekt på Obamas visjon om en atomvåpenfri verden og at han i sin korte tid ved makten har skapt et nytt internasjonalt politisk klima.

Fredsprisutstillingen er en årlig tradisjon på Nobels Fredssenter, og dette er den femte i rekken. Årets billedutvalg gjøres i samarbeid med fotograf Marcus Bleasdale fra fotobyåret VII. Olav Njølstad er tekstforfatter, og Christine Lohre står for scenografien.

Utstillingen åpner for publikum 12. desember og vil stå frem til 12. september 2010.

Nobels Fredssenter - A Call to Action

10 desember 2009

Pentax-D FA Macro 100mm F2.8 WR

Det nye objektivet kombinerer flott utvendig finish med Pentax' værbestandige konstruksjon, spesielt egnet for krevende utendørsfotografering.

Det nye objektivet har et ytre av "chippet" aluminium og har fått en mer eksklusiv design, sammenlignet med tidligere D FA-objektiv. Fokusringens mekanisme har blitt videreutviklet og forbedret for manuell fokusering.

En værbestandig konstruksjon minimerer risikoen for at vann og fukt skal trenge inn i objektivet. Objektivet har i tillegg Pentax’ originale SP (Super Protect) overflatebehandling på frontlinsen for å avvise støv, vann og fett, og for å minimere fingeravtrykk. Til sammen gjør disse egenskapene objektivet ideelt for alle typer utendørsforhold.

Objektivet gir en brennvidde tilsvarende 153 mm i 35 mm-format, montert på et Pentax digitalt kamerahus. Objektivet har arvet den høyeffektive optikken fra det velrenommerte smc Pentax-D FA Macro 100 mm F2.8 objektivet. Dette gir naturtro bilder av høy kvalitet, samtidig som det minimerer irriterende lyspunkter og ”ghosting”, et vanlig problem med digitalkameraer. Med en forstørrelse opp til naturlig størrelse, blir det mulig å ta dramatiske nærbilder på en enkel måte.

Andre funksjoner
  • Arbeidsavstand på 13 cm for enklere fotografering av insekter og andre motiv som er vanskelig å nærme seg.
  • Pentax Quick-Shift fokussystem som øyeblikkelig skifter til manuelt fokus etter at motivet har blitt fanget av kameraets autofokus.
  • Objektivet fungerer også sammen med analoge speilrefleksmodeller.
  • Kompatibel med makroadapteren i Pentax AF160FC makroblitz.
Pris og tilgjengelighet
Pentax smc Pentax-D FA Macro 100mm F2.8 WR vil få en veiledende pris på 6 995 kr og blir tilgjengelig i løpet av januar 2010.

Nikon AF-S telekonverter TC-20E III

Nikon lanserer den nye AF-S TELECONVERTER TC-20E III, verdens første telekonverter med asfærisk linseelement. Med en helt ny optisk konstruksjon gir den klassens beste bildekvalitet for natur- og sportsfotografering i en kompakt utforming.

Verdens første telekonverter med asfærisk objektivelement
AF-S TELECONVERTER TC-20E III er verdens første telekonverter med asfærisk linseelement, som gir fantastisk bildekvalitet i en lett og håndterlig pakke.
AF-S TELECONVERTER TC-20E III er fullt ut kompatibel med de nyeste VR-, autofokus- og lysmålingssystemene, og er uunnværlig for sports- og naturfotografer.

Bygd for profesjonelle krav
Den nye AF-S TELECONVERTER TC-20E III er konstruert for å passe sømløst med NIKKOR-serien av kompatible teleobjektiver og har gummipakninger for fukt- og støvbeskyttelse ved montering på kamerahus, en robust utløsermekanisme for intensiv bruk og en stor knapp for rask fjerning, selv når man bruker hansker. Den leveres med nykonstruerte deksler og en praktisk oppbevaringsveske.

Om telekonvertere
Telekonvertere festes mellom kamerahuset og teleobjektivet for å øke brennvidden uten at det går ut over nærmeste fokusavstand. Denne forstørrelsesfaktoren går på bekostning av redusert lysoverføring som reduserer effektiv minste blenderåpning for objektivet som er i bruk. AF-S TELECONVERTER TC-20E III reduserer blenderåpningen med to trinn. Når det festes til et objektiv med blenderåpning f/2 (slik som AF-S VR 200 mm f/2G), blir minste blenderåpning f/4.

Pris for AF-S TELECONVERTER TC-20E III er NOK 4990,-. Inkl. mva

Nikon AF-S 300MM F/2.8G ED VR II

Nikon lanserer i dag et nytt teleobjektiv som erstatning for AF-S VR NIKKOR 300mm f/2.8G IF-ED. AF-S NIKKOR 300MM F/2.8G ED VR II har den nye generasjonen teknologi for vibrasjonsreduksjon (VR II) og ny A/M-fokus, som gjør det til et interessant alternativ for sports-, action- og naturfotografer.

Med sin lave vekt og kompakte størrelse er AF-S NIKKOR 300MM F/2.8G ED VR II et godt alternativ ved håndholdt telefotografering. Det nye VRII-systemet skal gjære det mulig å håndholde på relativt lange lukekrtider.

Skarpere actionbilder
AF-S NIKKOR 300MM F/2.8G ED VR II har andre generasjons innebygd bildestabilisator (VRII), som muliggjør fotografering med opptil fire trinn lengre lukkertid. Slik får man skarpere bilder ved håndholdt fotografering. Med nye A/M-modusen i tillegg til de eksisterende M/A- og M-modiene prioriteres autofokus selv om fokusringen berøres under fotografering. Med en vekt på 2,9 kg er dette et objektiv for alle som tar actionfotografi på alvor.

For alle forhold
Dette superteleobjektivet er konstruert med fotografen i tankene, og har samme utmerkede optikk som forgjengeren. De som trenger ekstrem hurtighet og lavt lydnivå, kan stole på at autofokusen med innebygd SWM-motor ikke forstyrrer det som foregår. Objektivet er også forseglet mot støv og fuktighet, slik at du kan ta bilder under alle forhold. Dessuten består objektivkonstruksjonen av elleve elementer i åtte grupper, inkludert tre ED-glasselementer og nano crystal coating.

Pris for AF-S NIKKOR 300MM F/2.8G ED VR II er NOK 53990,- inkl. mva

09 desember 2009

Nikon Coolpix S1000pj

Nikon Coolpix S1000pj er verdens første kompaktkamera med en innebygd projektor. Med projektoren kan du vise bildene eller filmene uten å måtte koble til et TV eller en datamaskin.

Lysstyrken på 10 lumen er selvsagt ikke mye å skryte av, noe som medfører at anbefalt projeksjonsavstand ligger mellom 26 cm til to meter. Likevel er det overraskende hvor mye en får ut av kameraets projektor.

Akam.no har testet Nikon Coolpix S1000pj og konkluderer blant annet som følger:

Vi var spente da vi mottok Nikon S1000pj til test for noen uker siden. Ideen om innebygget projektor virket både interessant, men også en tanke far fetched. Det er noe litt smalfilm over det å skulle projisere på vegg, etter en tid med digitale skjermer på moten. Men her ligger også sjarmen, og i tillegg den store styrken til S1000pj. Mer enn med noe annet kamera, blir nemmelig presentasjonen en del av foto-opplevelsen. Du kan knipse, og umiddelbart dele bildene med vennene - utenfor den bitte lille kameraskjermen, eller via en e-post tre dager senere, slik vi har blitt vant til. Med en projektor i lomma kan du skape ditt eget visningsteater omtrent hvor som helst, og gjenoppta glemte, men fine tradisjoner fra lysbildets, og i og for seg også smalfilmens tidsalder.

Bildekvaliteten har tydelig vis blitt et kompromiss i den indre konstruksjonen, og foldeobjektivet ga oss en anelse om dette, allerede da vi begynte å leke oss med kameraet. Skal du ta bra bilder er ikke S1000pj det rette valget. Snur vi det litt på hodet, kan vi derimot si at S1000pj er kul, liten projektor, med innebygget, helt brukbart kamera. Og helhetlig sett, fungerer det meget bra. S1000pj kan dermed trygt settes på ønskelisten til jul.


Les hele testen hos Akam.no

Ukens utvalgte


La baie des singes, originally uploaded by alpha du centaure.


Via Free Images

Om ikke på oppfordring, her er i alle fall en versjon med rett horisont :)

08 desember 2009

Kunsteliten liker ikke Nobel-kunst

Per Fronth (1963) er født, bor og arbeider i Kristiansand. Han jobbet i ca. ti år som pressefotograf, før han startet karrieren som kunstner. I første halvdel av 1990-tallet flyttet han til New York, men vendte tilbake til hjembyen i 2005.

Fronth ble nylig valgt som den 18. kunstneren i rekken til å komponere fredsprisvinnerens diplom. Siden 1991 har diplomets utseende blitt fornyet hvert år, ved hjelp av et originalt innkjøpt kunstverk av en norsk samtidskunstner. Nå skriver bladet Billedkunst at sentrale kunstkritikere mener Nobelkomiteens valg av kunstnere virker tilfeldig, og stiller nå spørsmål ved utvalgsprosessen.



- Det er et fint diplom, men det er jo ikke representativt for norsk samtidskunst, kunsthistoriker og kunstkritiker Truls Ramberg om årets valg.

- Det er forbausende at man ikke har lagt valg av kunstner på et høyt internasjonalt nivå som kan matche prisens status, sier kunsthistoriker Øivind Storm Bjerke, som mener det burde vært utnevnt en egen kunstfaglig jury til å gjennomføre prosessen.

Kunstkritiker Øystein Hauge i Bergens Tidende sier det er et mønster at Nobelkomiteen velger en lite konfliktfylt kunstform, og mener årets valg av nobelkunstner føyer seg inn i rekken av kunst som ikke støter noen, men som heller ikke frir til den akademiske delen av kunstpublikummet.

Det er direktør Geir Lundestad og hun selv som har ansvaret for å plukke ut tre kunstnere, hvorav komiteen plukker ut den endelige nobelkunstneren.

- Det finnes ingen offisiell begrunnelse for hvorfor Per Fronth ble valgt. Komiteen likte hans kunst best, og dermed falt valget på han, forteller Sigrid Langbrekke, arrangementssjef ved Nobelinstituttet.

Per Fronth betraktes har bakgrunn som mangeårig reportasjefotograf i Verdens Gang, og henter mye sin erfaring fra journalistikken. Han bruker mixed mediateknikk med utgangspunkt i fotografi, og sto nylig bak utstillingen Theatre of War på Galleri Trafo i Asker.

BILLEDKUNST

perfronth.com

Googles "holodeck"

Prosjektet, kjent som «The Holodeck», har senere endret navnet til Liquid Galaxy. Det skal visstnok oppleves mer som en kjøretur enn et dataprogram. Googles representant beskriver opplevelsen som en blanding av å stå på et observasjonsdekk og et romskip med glassvegger.

Teknologinettstedet TechCrunch har lagt ut en video som viser innretningen i aksjon:



Searchengineland har lagt ut en rekke imponerende bilder fra prosjektet.

digi.no : Personlig teknologi

- Dette er fotojuks

- Dette er bevisst forsøk på juks, sier leder for Pressefotografenes Klubb og fotograf i VG, Terje Bringedal, om pressebildene NRK har sendt ut av årets norske Melodi Grand Prix-deltagere. De er tydelig manipulert, noe som ikke aksepteres i norsk presse.

Bildene er blant annet behandlet i ettertid slik at rynker og uren hud er fjernet. I tillegg er flere bilder av de ulike artistene manipulert sammen til ett samlebilde.

Bringedal tror dette svekker troverdigheten til NRKs pressebilder i fremtiden.

- Dette har vi drevet med i mange år, og det er ikke noe vi forsøker å legge skjul på. Det er heller aldri noen som har stilt spørsmål ved dette før, sier kommunikasjonsdirektør i NRK Sigurd Sandvin, som avviser at NRK forsøker å jukse med bildene.

- Jeg manipulerer bilder. Det er en del av jobben min. Jeg holder på i en helt annen sjanger enn pressefotografene, som opptrer hyklersk og dobbeltmoralsk, sier fotograf Fredrik Arff, som har tatt MGP-bildene.

- Pressefotografer må klargjøre for publikum hvor de selv setter grensene for manipulering av bilder. Det er meget problematisk når fotografer går ut og sier at de er imot enhver form for manipulasjon. Enhver etterbehandling av bilder er manipulasjon, mener Fredrik Arff.

VG Nett om Melodi Grand Prix

07 desember 2009

Metal Gear Solid: Philanthropy

Metal Gear Solid: Philanthropy er en 70 minutters spillefilm basert på den populære spillserien, produsert over tre år for en samlet kostnad på 10.000 euro.



Det hele startet i Italia, men etter hvert var 150 frivillige fra 25 ulike nasjoner involvert. Filmen ble sluppet online 27. September.

JaO's Blogg: Fanfilm

02 desember 2009

Adobe Design Achievement Awards 2010

Adobe Design Achievement Awards (ADAA) premierer de beste studentene innen grafisk design, fotografi, illustrasjon, animering, webutvikling, digital film og datakunst og er åpen for studenter på designskoler over hele verden.

Studentenes arbeider vurderes i tre kategorier, herunder interaktive medier, bevegelige medier og tradisjonelle medier.

For andre året på rad støtter Icograde (International Council of Graphic Design Associations) den prestisjefylte studentkonkurransen. Prisutdelingen finner sted i forbindelse med Adobes MAX-konferanse i Los Angeles i slutten av oktober 2010.
  • Interaktive medier
    omfatter kategoriene: Browser-Based Design, Non-Browser Based Design, Application Development, Installation Design og Mobile Design.
  • Bevegelige medier
    omfatter kategoriene: Animation, Live Action samt Motion Graphics.
  • Tradisjonelle medier
    omfatter kategoriene: Illustration, Packaging, Photography samt Print Communications.
Studenter kan melde seg på konkurransen og levere inn prosjekter på adaa.adobe.com frem til 4. juni 2010. Finalistene blir senere invitert til å delta på prisutdelingen ved Adobe MAX i Los Angeles og belønnes med priser i form av penger og programvare. Via web kan man ta del i ADAA Live!, en interaktiv webside der man blant annet kan se tidligere års bidrag.

Mer informasjon om 2010 Adobe Design Achievement Awards på adaa.adobe.com.

01 desember 2009

Photoshop.com Mobile for iPhone

Adobe tilbyr iPhone-brukere enkel fotoredigering og bildearkiv på nettet gjennom Photoshop.com. Applikasjonen kan nå lastes ned i alle land der iPhone App Store er tilgjengelig. Applikasjonen er gratis og innebærer at brukeren raskt og enkelt kan redigere, vise og dele bilder direkte på sin iPhone, i tillegg til å lagre bildene på nettet via Photoshop.com.

Applikasjonen gir brukeren tilgang til grunnleggende redigeringsverktøy, eksempelvis beskjæring og rotering, i tillegg til kreative muligheter med effekter og filtre. iPhone-brukere har også tilgang til sine opplastede bilder på Photoshop.com og kan dele bilder med andre direkte fra applikasjonen

Applikasjonen er foreløpig tilgjengelig på engelsk.

RED Scarlet nærmer seg

Dette kameraet har vært på trappene lenge, men nå ser det ut til RED Scarlet er kommet noen skritt nærmere virkeligheten. I dag kom det i alle fall en kunngjøring av funksjoner og priser, et ekte bilde av kameraet.

Les også: Foto og video forenes

Den rimeligste versjonen vil være 2/3"-modellen med et fast 8x zoomobjektiv. Denne vil koste $4750 for selve kamerahuset, linsen, CF-kort modul, LCD-skjerm og batteri. En variant med utskiftbare objektiver vil komme på $2750 for selve huset, men her kommer alle de modulære komponenter i tillegg. Linsene begynner på $950.

Scarlet S35 skal visstnok få en 30X15mm sensor (større enn APS-C) og 13,8 megapikslers sensor. Det som skiller kameraet ut fra mengden er imidlertid opptakshastigheten: 30bps stillbilder og video i RAW-modus. Her havner prisen visstnok på $7000, for kun huset, og ytterligere opplysninger foreligger ikke.