Er dokumentarfotografiet for forutsigbart?

Paris Match er blant de siste ukemagasinene som fremdeles gir en dominerende plass til fotografi. Hvert år arrangerer magasinet "Grand Prix Paris Match du Photoreportage".

I år ble prisen gitt til to studenter, Guillaume Chauvin og Rémi Hubert, for en fotoreportasjer om det tøffe livet til fattige studenter ved Strasbourg universitet. Bilder viste studenter som bor i kjellerrom eller som tilby sex for å få råd til husleie. Problemet er at bildene er arrangerte.

Studentene mente bilde var så karrikerte at de aldri ville ha en sjanse i konkurransen. At bildeserien faktisk går hen og vinner åpner derfor om spørsmål omkring hva som regnes for god fotojournalistikk.

Nå skal en være i overkant naiv dersom en tror at arrangerte bilder ikke forekommer. Trolig er det svært vanlig. Det spesielle her er at hele den bakenforliggende historien er konstruert, neo som selvsagt kan være vanskelig å avsløre.

en ender gjerne opp med at det eneste som gjør et doumentrbilde til dokumentaristisk er fotografens garanti for at bildet viser en vireklig situasjon. Temmelig langt fra et objektivt syn på fotografiet, men trolig ganske nær journalistikkens vesen.

Du kan se de aktuelle bildene her.

Via British Journal of Photography

Program - Risør internasjonale fotofestival

Risør Internasjonale Fotofestival (RIF) finner sted i Risør fra 12-16. august.



Programmet for fotofestivalen er nå klart:

Onsdag 12. august

18.00 Åpning av Festivalen ved Sør-Afrikas ambassadør Beryl Sisulu, Photographer in Residence Neo Ntsoma og ordfører Knut Henning Thygesen. Musikk
Sted: Fredsparken

19.30
Neo Ntsoma: "The New South Africa"
Sted: Fredshuset og Fredsparken

21.00 Festivalpub, Bakgården


Torsdag 13. august

09.00 Festivalfrokost, Absolonia

10.00 Foto-film, Kinoen, Risørhuset

12.00 Utstillingsåpninger
Alle utstillinger åpnes med 20 minutters mellomrom
Kortesje - Starter i Kunstparken

Møt utstillerne:

16.00 Jim Bengtson
16.45 Dan Young
18.00 Jamie Parslow
Sted: Alle i Kunstparken
19.00 Middag, Bakgården

21.00 Festivalpub, Bakgården


Fredag 14. august

09.00 Festivalfrokost, Bakgården
10.00 Foto-film, Kinoen, Risørhuset
12.00 Vektervandring

Møt utstillerne:

14.00 Catherine Cameron, Buene, 4 etg
15.30 Roger Ballen, Solsiden 10
17.30 Øyvind Hjelmen, Branntårnet

19.00 Middag, Bakgården

21.00 Festivalpub, Bakgården


Lørdag 15. august

09.00 Festivalfrokost, Bakgården
10.00 Foto-film, Kinoen, Risørhuset

Møt utstillerne:
12.00 Agnete Brun, Øvregata
13.00 Michaela Klouda, Risør Hotell
14.30 Magnus Skrede, Fredshuset
15.45 Herdis M. Siegert, Buene, 4 etg

18.00 Middag, Bakgården
21.00 Festivalpub, Bakgården


Søndag 16. august

09.00 Festivalfrokost, Bakgården
10.00 Foto-film, Kinoen, Risørhuset

Møt utstillerne:
12.00 Ragne Sigmond
12.00 Arild Kristo

15.00 Festivalen avsluttes, Bakgården



Workshops
Onsdag 12.00 – 16.00
Atle Goutbeek: Digital bildebehandling, ta med datamaskin
Rolf Ørjan Høgseth: Lyssetting
Varighet: 4 timer

Torsdag 12.00 – 18.00
Rolf Ørjan Høgseth: Akt
Varighet: 7 timer, maks 9 personer, 4000 kr/person

Fredag 12.00 – 18.00
Ragne Sigmond, dag 1. "Mennesker og iscenesettelser"
Varihet: 7 timer

Lørdag 10.00 – 18.00
Ragne Sigmond, dag 2. "Mennesker og iscenesettelser"
Varihet: 7 timer
Arienti, (Arne Helleberg). Maler med lys, maks 10 personer, Risør kino, lille sal (Dikken)
Varighet: 4 timer

For flere detaljer ang workshops, klikk her:

Søndag 10.00 – 15.00

Åpningstider
Torsdag 1200 - 1800
Fredag 1200 - 1800
Lørdag 1200 - 1800
Søndag 1200 - 1500

Festivalpass (alle dager) 350 kr
Dagspass 250 kr (søndag 150 kr)
Enkeltbilletter 50 kr
Student + ungdom under 18 år: ½ pris
Barn under 12 år: gratis
Dags- og festivalpass gir adgang til film, utstillinger og foredrag


program — La deg glede - bli inspirert

Selger 2000 fotografier om dagen

Yuri Arcurs selger 2000 fotografier hver eneste dag, noe som gjør ham til verdens mestselgende microstock-fotograf. Her snakker vi om bilder som selges for ned mot $1. Det er likevel liten tvil om at dette er noe bransjen vil måtte forholde seg til i fremtiden. Arcurs er i alle fall et eksempel på at en kan gjøre microstock til et levebrød.

Her forteller han litt om hvordan han jobber i studio:



Du kan lese mer om Yuri Arcurs på nettsidene hans.

Everybodys darling?

Olympus E-P1 er tydelig inspirert av Olympus egen Pen-serie, som ble lansert i 1959. Olympus har kommet med et svært kompakt kamera med en sensor av samme type som finnes i speilreflekser og utbyttbar optikk. Byggekvaliteten får folk til å hente frem henvisninger til klassiske Leica-modeller, hvilket ikke sier så lite.

E-P1 har mange av de samme elektroniske egenskapene som Olympus E-620, og det tilbyr den beste bildekvaliteten fra noe Olympus-kamera så langt.



Fotografi.no skriver om sine førsteinntrykk:

Det er ingen tvil om at Olympus har klart å tilfredsstille forventningene til de fleste som ønsker seg et kompakt, men kompetent systemkamera. Den kompakte størrelsen krever et par kompromisser, men de er til å leve med når kameraet samtidig ikke bare går kompaktkameraer en høy gang mht bildekvalitet, men faktisk synes å overgå alt Olympus har laget før, samtidig som det har gode standardobjektiver og gir tilgang til et stort utvalg av noe av det beste som er laget av optikk. Som første i det som blir en serie nye kameraer, er Olympus E-P1 et kamera det kommer til å bli rift om. Prisen er på nivå med sammenlignbare kameraer - sammenlignbare i oppløsning, bildekvalitet og ytelse, men vesentlig større og mindre reisevennlige.

Olympus Pen E-P1 kan tjene både som et hovedkamera for den kvalitetsbevisste fotografen som ikke vil bære tungt, og som et ekstrakamera for en lang rekke fotografer. Ikke bare dem som har et FT-kamera fra før, men om kort tid vil de fleste andre som eier et systemkamera kunne fotografere med sine eksisterende objektiver.

Det virkelig kompakte systemkameraet er født, og sammen med Panasonic Lumix G-serien utgjør Olympus Pen-serien det egentlige alternativet for FourThirds-teknologien - med video som en viktig bestanddel. Våre videoer tatt med Olympus Pen E-P1 er ikke helt der Panasonic GH1 er, vi snakker om hjemmevideo vs. video med profesjonelt potensial. Men allerede i starten tegner Micro FourThirds til å bli en standard å regne med i tiden som kommer - en standard som ikke kompromisser på bildekvalitet selv om kameraene har krympet betydelig.


Les hele omtalen hos Fotografi.no.

Slutt for Kodachrome

En ganske så ikke-digital nyhet: Kodak varsler at det er slutt på produksjonen av Kodachrome, en positiv fargefilm som har vært i produksjon siden 1935. Filmen og fremkallingsprosessen er helt spesiell i og med at fargene registereres i separate lag, noe som har medført at Kodachrome har blitt kjent for å beholde fargene mye lengre enn andre typer film.

Historikken

Kodachrome ble oppfunnet av Leopold Godowsky, Jr og Leopold Mannes og ble først produsert som 16 mm film i 1935, og 8 mm og 35 mm film (135) i 1936. Dette gjør den til den fargefilmen som har vært lengst i produksjon.

I begynnelsen var filmhastigheten på bare 8 ISO, men i 1960 kom 25 ISO, og i 1966 kunne filmen også leveres med 64 ISO. I 1986 filmen ble også en versjon på 200 ISO levert.

Kodachrome har utmerket seg ved skarphet, holdbarhet og presis fargegjengivelse. Fremkallingsprosessen (K-14) er imidlertid svært krevende, noe som medførte at tjenesten kun har blitt leveret av svært få laboratorier. I de siste årene har bare Kodachrome 64 vært i produksjon, og filmene må sendes til USA for fremkalling.

I løpet av 1990-tallet ble Kodachrome langt på vei utkonkurrert av Fujifilm Fujichrome Velvia som profesjonelle fotografers foretrukne valg av fargefilm. Velvia bruker en enklere prosess (E-6) og er i satnd til å levere mer mettede farger.

Selv om filmtypen har åpenbare kvalitetere er salget i dag blitt for lite til at det rettferdiggjør videre produksjon. Fotografer har signalisert at de ønsket mer moderne film, eller de har gått over til digital fotografering.

Du kan se en rekke bildeksempler på Kodaks side A Tribute to KODACHROME : A Photography Icon.



Hør hva Steve McCurry og Peter Guttman forteller om hostorien:





Kodachrome.

Melkeveien i bevegelse

Denne vidoen som viser hvordan Melkeveien beveger seg over himmelen med jordrotasjonen gjør meg unektelig litt misunnelig på de som eier en Canon 5D Mark II :(



Fotografen, William Castleman, sier dette om hvordan han gikk fram:

The time-lapse sequence was taken with the simplest equipment that I brought to the star party. I put the Canon EOS-5D (AA screen modified to record hydrogen alpha at 656 nm) with an EF 15mm f/2.8 lens on a weighted tripod. Exposures were 20 seconds at f/2.8 ISO 1600 followed by 40 second interval. Exposures were controlled by an interval timer shutter release (Canon TC80N3). Power was provided by a Hutech EOS203 12v power adapter run off a 12v deep cycle battery. Large jpg files shot in custom white balance were batch processed in Photoshop (levels, curves, contrast, Noise Ninja noise reduction, resize) and assembled in Quicktime Pro. Editing/assembly was with Sony Vegas Movie Studio 9.

Interessert i studie innen "digital video for fotografer"?

Kameramarkedet er i endring for tiden, særlig med tanke på at "stillbildekamera" får gode videoegenskaper. Dette skjer samtidig som presse og informasjonsbransje får strammere rammebetingelser. En konsekvens er at flere, som tdligere kun arbeidet med stillbildefotografering, blir møtt med krav om å beherske grunnleggende formidling ved hjelp av video.

Mediesenteret ved Høgskolen i Bergen har allerede et studium innen digital fotografering, og ønsker nå tilbakemelding fra potensielle interessenter knyttet til et mulig studium innen "digital video for fotografer".

Ridley Scott skal lage åpen webfilm basert på Bladerunner

Kanskje kommer scener som denne til en skjerm nær deg, om ikke så lenge:


Regissøren bak klassikeren Bladerunner, Ridley Scott, er nemlig involvert i et svært spennende filmprosjekt. Hele konsepter er banebrytende både når det gjelder produksjon, rettigheter og finansiering. Gjennom produksjonsselskapet RSA Films som har Scott gjort en avtale med produksjonsselskapet Ag8 om å produsere en serie med tittlen “Purefold“. Serien skal bestå av episoder på 5-10 minutter.

Det som vekker min interesse er at handlingen skal baseres på temaene fra Bladerunner. Bladerunner er basert på boka Do Androids Dream of Electric Sheep? av Philip K. Dick. Filmen handler om androider som gjør opprør mot menneskene. Den tidligere politimannen Rick Deckard (spilt av Harrison Ford) tar oppdraget med å utslette androidene. Hovedtemaet kretser dermed rundt hva som gjør oss til mennesker.

Purefold skal produseres i samarbeid med publikum på nettstedet Friendfeed. Resultatet distribueres med en åpen lisens: CC Navngivelse - Del på like vilkår. Spenennde!

Via NRKbeta.

Canon PowerShot SX200 IS

Canon PowerShot SX200 IS er en ny Super Zoom-modell med et kompakt kamerahus. Kameraet har en brukbar vidvinkel (28mm) og hele 12x optisk zoom kombinert med en bildebrikke med 12,1 megapiksler. Det er også mulig å ta filmopptak med HD-kvalitet (720p, 30 bilder/sek), og se resultatet via en innebygd HDMI-forbindelse som gir enkel avspilling på HD-TV-er.

Akam.no har testet Canon PowerShot SX200 IS og konkluderer blant annet som følger:

Canon gjør en veldig god jobb med sine kompakte modeller, men SX200 IS klarte aldri å overbevise helt til tross for at det har mange sterke sider. 12x zoom imponerer selv om lysstyrken gjerne kunne vært litt bedre. SX200 IS er velbygget, har en av de største skjermene i klassen og er ett av de få kompakte ultrazoomene som gir full manuell kontroll over eksponeringen.
/../
Selv om SX200 IS ikke er større enn at det går i en jakkelomme er det en av de største modellene i denne klassen. Ergonomien er OK, men grepet er ganske lite og mangler et gummiert eller ruglete område.

Prismessig lå SX200 IS ganske midt på treet da jeg sjekket priser i juni 2009. Samsung WB500 og Olympus Mju-9000 var noe rimeligere, mens Panasonic TZ6 var marginalt dyrere. Alle disse modellene har sterke og svake sider så det er umulig å si at ett er best, men for den som ønsker mulighet for blenderprioritert eller lukkerprioritert automatikk er SX200 IS eneste alternativ i øyeblikket.


Les hele testen hos Akam.no.

Olympus E-P1

Olympus E-P1 er endelig lansert.
Kameraets design er tydelig inspirert av Olympus sin Pen-serie, som ble lansert i 1959. Olympus har dermed beholdt retropreget som ble vist med prototypen. 12.3 megapiksler fra en sensor av samme type som finnes i speilreflekser og utbyttbar optikk borger for bildekvalitet.

E-P1 kan ta opp HD-video (HD 720p ) og har de samme seks filtereffektene som Olympus E-620. Kameraet er kompatibelt med alle Micro Four Thirds linser ved hjelp av et adapter.

Les mer om det andre kameraet for denne standarden: Panasonic Lumix G1. Panasonics kamera er ganske anderledes, men kanskje kommer de også med en ren kompaktmodell?


E-P1 blir verdens minste systemkamera.
Til venstre Olympus E-450, til høyre kompaktkameraet Panasonic LX-3.


I første omgang lanseres to objektiver, et 17mm 1:2.8 Pancake (tilsvarende 34mm) og et zoomobjektiv 14-42mm 1:3.5-5.6 (tilsvarende 28-84mm).

I England vil Olympus E-P1 med standard kitobjektiv (14-42) få en pris på £699.99. Kameraet leveres også med en 17mm linse og en ekstern søker (VF-1).

Fra pressemeldingen:

Da Olympus lanserte den legendariske Pen-serien i 1959 omskrev dette spennende og revolusjonære kameraet fotohistorien. Olympus Pen, designet av den velrenommerte designguruen Yoshihisa Maitani, representerte en sammenkomst av stil, ytelse og enkelhet. 50 år senere er Olympus’ evne til nyskapning fortsatt ledende. Med lanseringen av E-P1 har den digitale æraens versjon av Olympus Pen ankommet: Speil er ikke lenger nødvendig for kameraer med utskiftbar optikk. Denne første banebrytende Olympus Micro FourThirds-modellen imponerer med sin lille størrelse, retrodesign og brukervennlighet - uten å gå på akkord med fotokvaliteten vi er vant til fra speilreflekskameraer. Dette nye ultrakompakte hybridkameraet kan til og med ta opp film i HD-kvalitet, med dybdeskarphet og kunstfiltre kjent fra Olympus’ speilreflekskameraer. Olympus E-P1 har naturligvis alle fordelene ved Olympus bildeteknologi, f. eks mekanisk bildestabilisator, støvfjerningssystem og lyssterk utskiftbar optikk. Olympus E-P1 vil være tilgjengelig i norske butikker i løpet av juli 2009.

Å kombinere moderne teknologi med det tidløse designet til den klassiske Olympus Pen-serien, samt å fjerne speilsystemet, gjør Olympus E-P1 overraskende kompakt. Den speilløse konstruksjonen er også fundamentet for det spennende designet. Metallfinishen og FL-14-blitsen gir E-P1 et retroutseende som minner om den klassiske Olympus Pen-F. På grunn av størrelsen og brukervennligheten ble Olympus Pen-F et av de meste populære og revolusjonære produktene i fotografiets historie.

D-SLR-kvalitet i en liten pakke
For å matche high-end-utseendet, er E-P1 full av det nyeste av Olympus’ nyskapende teknologi for å kunne levere bildekvalitet som matcher profesjonelle speilreflekskameraer. I tillegg til innebygd bildestabilisator, er den ledsaget av de første utskiftbare Olympus-objektivene spesielt designet for det nye Micro FourThirds-formatet: M. ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake (34mm*) og M. ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 (28-84mm*) For å kunne levere et stort spekter av fotografiske muligheter er den nye modellen kompatibel med alle Micro FourThirds-objektiver, også fra andre leverandører, og ved bruk av en adapter er alle tilgjenglige FourThirds-objektiver også kompatible. Det er også adaptere tilgjenglig for OM-objektiver og objektiver fra andre leverandører. For å kunne lagre kjære minner på den alle beste måten vil en 12,4 megapiksel LiveMOS-sensor – kjent fra blant andre Olympus E-30 – og Olympus Pen E-P1s nye TruePic V-bildeprosessor sørge for uslåelig presisjon, enten som bilder eller video. Den nye bildeprosessoren sørger for ultrarask bildebehandling så vel som profesjonell bildekvalitet helt opp til ISO 6400. Den muliggjør også kunstfiltre både til bilder og video.

Nye muligheter for selvutfoldelse
E-P1 har en rekke kreative E-systemfunksjoner slik at fotografen kan utforske nye kunstneriske muligheter. Inspirert av semi-profesjonelle E-30, kan en velge mellom seks forskjellige kunstfiltre som gir bildene et nytt perspektiv. Pop Art-filteret gjør for eksempel bildene mer fargerike og skaper en intens og positiv tone. De andre spennende filtrene er Pin Hole, Soft Focus, Pale & Light Colour, Light Tone og Grainy Film. Og slik at du aldri igjen vil undre deg over hvordan festen din ville ha sett ut igjennom et kaleidoskop, kan filtrene også legges på bildet, i selve kameraet etter eksponeringen. Multieksponerings-funksjonen åpner for andre kreative muligheter. Med denne funksjonen kan du, ved bruk av RAW-format, ha flere eksponeringer i ett bilde. Slik kan en lage multieksponeringsmesterverk enten når en tar bildet, eller senere i kameraets fotogalleri. I tillegg til dette kan man velge mellom fire størrelsesforhold.

Denne banebrytende videofunksjonen tillater ikke bare bruk av kunstfiltrene, men en kan også forandre på dybdeskarphet, synsvinkel og autofokus samtidig som man gjør opptak. Dette kan en selvfølgelig gjøre med alle objektivene. Man kan ta opp til fem minutter av høyoppløslig HD-film (1280x720p) med 30 bilder per sekund. Resultatet? Du vil aldri gå glipp av de viktige øyeblikkene som høydepunktet på festen eller et smil fra en forbipasserende. Film kan taes opp og avspilles i AVI-format i både standard 4:3- eller widescreen 16:9, og elektronisk bildestabilisering vil sørge for skarpheten. Bekvem overføring og visning på skjermer er ikke noe problem da Olympus Pen E-P1 er HDMI-kompatibel. Og siden noen minner egner seg best i ramme på veggen kan man ta biler kun ved trykk av en knapp samtidig som en gjør videoopptak.

Olympus Pen E-P1s lydopptak i stereo sørger for ren og klar lyd enten du
vil ta opp din egen musikkvideo eller sende en ektefølt beskjed til en venn. En fordel hentet fra Olympus audioteknologi som inkluderer PCM-opptak av høy kvalitet.

Bekvem betjening og full kontroll
Det nylig utviklede Live Control-grensesnittet sørger for enkel kontroll: Det er veldig lett å bruke og effektene av de forskjellige funksjonene blir vist med en gang på den 7.6cm/3.0” store HyperCrystal LCD-skjermen. I tillegg til enkel fokusering for skarpe og rene bilder vil den intelligente i-Auto-funksjonen la kameraet automatisk velge mellom seks vanlige opptaksprogrammer som f. eks portrett, landskap eller nattfotografering. I tillegg kan motivet være trygg på at de alltid vil vise seg fra sin beste side med e-Portrait - et praktisk valg som glatter ut rynker og eliminerer småfeil..


Olympus Pen E-P1 - hovedegenskaper:
  • Ekstremt lite og lett Micro FourThirds System
  • Bildekvalitet som speilrefleks
  • 12.3 megapiksel LiveMOS Sensor
  • Innebygd bildestabilisator med 4 EV-steg.
  • Adapter for alle ZUIKO DIGITAL- og OM-objektiver
  • Nyutviklet brukergrensesnitt for enkel bruk via Live Control
  • Automatisk gjenkjennelse av ulike program ved bruk av i-Auto
  • e-Portrait glatter ut huden og gjør portrettene vakrere
  • To kommandohjul for enkel kontroll
  • Ansiktsgjenkjenning og skyggejusteringsteknologi
  • 20 programmer (derav 5 eksponering, i-Auto, 14 scenemodi)
  • Kreativitet og HD-video
  • HD-video med stereo lyd og mulighet for å forandre autofokus og
  • dybdeskarphet under opptak
  • Kunstfiltre og flere bildeforhold
  • Multieksponeringer
  • Kunstfilterne kan bli lagt på RAW-formatbilder som er tatt tidligere, enten i kameraet eller med programvare fra Olympus
  • Kreativ bruk av Zuikoobjektiver, som f. eks fisheye, er tilgjengelig ved bruk av Four Thirds-objektivadapter

Andre av Olympus Pens egenskaper:
  • HDMI TV-grensesnitt
  • Lineært PCM lydopptak
  • Histogram
  • Hi-Speed USB 2.0 grensesnitt
  • Tre bilder per sekund i serieopptak (maks 14 i RAW-format)
  • ISO-verdier fra 100 til 6400
  • Allsidige bracketingfunksjoner for hvitbalanse og eksponering
  • Pålitelig støvrensingssytem med Supersonic Wave Filter
  • Stort dynamisk omfang i lyse områder
  • Kan lagre bilder samtidig i både RAW og JPEG
  • SD-minnekort (SDHC-kompatibel)
  • Høyhastighets databevarende RAW-kompresjon
  • Stor 7.6cm/3.0" HyperCrystal LCD
  • AE / AF-lås funksjon for individuell tilpasning
  • Autostemnings-funksjon for å forhindre overeksponering av lyse områder og undereksponering av mørke
  • Fjernutløser tilgjengelig ved bruk av RM-UC1

Olympus Pen E-P1 er tilgjenglig i følgende kit:
  • E-P1 Kit Silver/Black
    (E-P1 body silver & M. ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 lensblack)
  • E-P1 Kit Silver/Silver
    (E-P1 body silver & M. ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 lens silver)
  • E-P1 Kit White/Silver
    (E-P1 body white & M. ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 lens silver)
  • E-P1 Pancake Kit Silver
    (E-P1 body silver & M. ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake lens silver & VF-1)
  • E-P1 Pancake Kit White
    (E-P1 body white & M. ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake lens silver & VF-1)
  • E-P1 Double Lens Kit
    (E-P1 body silver & M. ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 lens silver & M. ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake lens silver & VF-1)
Nytt tilbehør:
  • M. ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 – objektiv
  • M. ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake-objektiv
  • MMF-1 adapter for alle FourThirds-objektiver
  • MF-2 adapter for alle OM-objektiver
  • FL-14-blits
  • VF-1 ekstern optisk søker
  • Lærreim i hvit eller brun
  • Lærveske i hvit eller brun
Appendix

Kunstfiltre Gjør det mulig å legge på spesielle artistiske effecter direkte i kameraet. Følgende kunstfiltre er tilgjengelig i Olympus Pen E-P1
  • Pop Art: Beriker fargene, gjør de sterkere og mer levende for å lage slagkraftige bilder som uttrykker den glade, vennlige følelsen av pop art-stilen.
  • Soft Focus: Gir en myk tone som åndeliggjør og gir bildene et utenomjordisk uttrykk. Den legger et filter på bildene som om de er badet i himmelsk lys, uten å forringe detaljene.
  • Pale & Light Colour: Forgrunnen er omgitt av flatt, mykt lys – som ei en flashbackscene i en film – skaper en følelse av deja vu.
  • Light Tone: Skaper et bilde med en dempet tone, som det er tatt i kunstig belysning. Både skygger og de lyse områdene er svakt endret for å skape en sofistikert atmosfære.
  • Grainy Film: Denne effekten gjenskaper følelsen av virkelighet manet fram av kornete, svart/hvitt-bilder med høy kontrast. Gir en sterk tilstedeværelse, dramatisk atmosfære og sørger for at motivet stikker seg ut.
  • Pin Hole: Reduserer det perifere lyset og gir inntrykk av at bildet er tatt igjennom et knappenålshull. I tillegg blir det en unik fargetone og et drag av mystikk over bildene.

Se nyheter fra Leica

Det tok lang tid før Leica behersket digital teknologi, men det klassiske kameramerket har i dag et svært godt nisjekamera med Leica M8.2. Leica har også hatt et fruktbart samarbeide med Panasonic, noe som har resultert i kompaktkameraet Leica D-lux 4. Innmaten på dette kameraet er imidlertid identisk med Panasonic Lumix DMC-LX3, et kamera som du får til en lavere pris en Leicaen.

Atskillig mer interessant er Leica S2. Dette er Leicas første egen­produserte digitale speilrefleks som har 60% større sensor enn et fullformat speilrefleks. Håpet er dermed at S2 vil reetablere Leica blant proffene.

18. Juni kl. 12.00 åpner Leica Shop hos Interfoto på Høvik, med foredrag og en resentasjon av Leica S2. Interfoto blir første forhandler i Norge til å demonstrere S2 og vil bli prioritert leveringsmessig.

Program:
  • Kl. 12.00 Åpning. Forfriskninger.
  • Kl. 13.00 Leicahistorien av Lars Farnes fra importøren Bresson
  • Kl. 15.00 Nordenspremiere av Leica S2. Presentert av Andreas Wahlich, Manager professional business, Leica.

Marmota Eagleeye

Geotagging tar mange former. Et av de mer spennende eksemplene er Marmota, en løsning som tar utgangspunkt i den posisjonen hvor fotografiet er tatt og sammenholder motivet med tilgjengelige terrengdata. Målet er å skape en tjeneste for de som besøker fjellområder, og som ønsker informasjon om de område de ser rundt seg.

Teknologien ser ut til å ha en del felles med Microsoft Photosynth: En rekke bilder med posisjonsdata analyseres og mappes på en 3D modell av terrenget.

Slik 3D-modellering minner forresten om en løsning som benytter programvare fra svenske C3 Technologies, blant annet brukt for å lage 3D modeller av norske byer. Med tilgang til store fotobaser med geotaggete bilder, som Flickr og Panoramio, kan programvaren skape komplekse tredimensjonale modeller. På denne siden kan man se noen eksempler på hvordan dette fungerer.

Teknologien kan brukes til å plassere de geotaggede fotografiene som finnes i Panoramio med satellittbildene ved å bruke Google Earths PhotoOverlays.



Det er opprettet en egen tjeneste, EagleEye, hvor løsningen demonstreres. Her vises bildene med informasjon om steder i bilder ved siden av et kart som viser retningen, synvinkelen og plasseringen av de aktuelle stedene. Foreløpig er EagleEye lukket for opplasting av bilder, men brukerne oppfordres til å sende inn bilder per e-post.

Via Digi.no.

Pentax K-m

K-m er den rimeligste modellen fra Pentax, med en sensor i APSC- format og crop-faktor på 1,5x. Som de øvrige speilrefleksene fra Pentax har K-m innebygd i bildestabilisering.

Pentax K-m er helt klart rettet mot nybegynnere og tilbyr derfor en rekke hjelpefuksjoner og automatikk. Antall knapper er holdt på et minimum, men innstilling avISO, hvitbalanse, blitz og selvutløser kontrolleres via egne knapper. At dette er et amatørkamera understrekes av at Pentax har fjernet den separate rawknappen, en flott funksjon på de dyrere modellene fra Pentax.

Noen kompromisser må en selvsagt akseptere. I motsetning til de semiprofesjonelle speilreflekskameraene, som K20D og nykommeren K-7, så er K-m heller ikke utstyrt med værtetting.

Akam.no har testet Pentax K-m og konkluderer blant annet som følger:

atter en gang har Pentax stort sett motstått fristelsen av å fikle for mye med noe som funker. Mange gode løsninger har funnet veien fra dyrere modeller til K-m, i noen tilfeller i en noe begrenset utgave, men i det store og hele nyter denne kameramodellen godt av Pentax' lange erfaring på området, og deres evne til å komme opp med geniale løsninger. Med noen unntak (som forundrer oss en smule), er Pentax K-m et godt uttenkt produkt som passer godt til sin nisje, både på godt og vondt. For det er nemlig et tveegget sverd når man har en produkthistorie som den Pentax har. K-m skinner ikke like mye i forhold til de tilsvarende konkurrentmodellene som Pentax' tidligere modeller har gjort. Det glir mer inn i mengden, uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. Og det er synd, for selv om kameraet har sine svakheter, så leverer det der det teller.

Les hele testen hos Akam.no.

Leica M8.2

Leica er et spesielt merke, som henvender seg til profesjonelle, men også de som er ute etter et kamera som signaliserer status. Leica M8.2 er videreutvikling av Leicas digitale rammesøkerkamera, og M8.2 kommer nær opp mot den berømte lukkeren til dens analoge forløpere.

Leica M8.2 er utstyrt med en CCD bildesensor på 18x27mm, now aom gir en cropfaktor på 1,33.

Et rammesøkerkamera skiller seg fra speilreflekskamera ved at det mangler speilmekanisme, prisme og mattskive. Hele speilhuset kan dermed fjernes og kamerahuset kan bygges svært kompakt. Når speilsøkeren er borte kan avstanden fra bajonettfatning til bildebrikke gjøres mye kortere, noe som medfører at objektiver med god lysstyrke kan bygges svært kompakte. Dessuten kan vidvinkelobjektivene konstrueres langt enklere, uten retrofokus.

Det bør imidlertid sies at disse fordelene kan oppnås uten en egen rammesøker, slik tilfellet er for speilløse systemkameraer som Panasonic G1 og GH1, samt kommende Olympus E-P1.

Når det gjelder Leica M8.2 har Geir Brekke gjort seg noen erfaringer på Foto.no. Han oppsummerer blant annet som følger:

Å sammenligne M8.2 med DSLR er egentlig irrelevant både når det gjelder ytelse og pris. Rammesøkerkameraet og speilreflekskameraet representerer 2 ulike måter å fotografere på og de har sine sterke og svake sider på ulike områder. Men jeg synes det er synd at det ikke finnes rimeligere alternativer innen digitale rammesøkerkameraer. Jeg tror nemlig at mange flere enn meg ville bli positivt overrasket over hvor tilfredsstillende det kan være å bruke et enkelt kamera der betjeningen fokuserer på det fotografiske. Epson hadde en periode en rammesøkermodell basert på en crop-1,6-brikke med 6Mp, men dette kameraet er ikke lenger i produksjon.
/../
På mange måter er det et paradoks at et så enkelt kamera koster så mye. Men kjøper man Leica M8.2 så kjøper man mer enn et kamera: Man får en helt unik opplevelse med på kjøpet. Dette kameraet har påvirket min måte å tenke fotografisk på. For menneskeheten er nok det en ganske ubetydelig erkjennelse, men for meg har den vært overveldende. Om det samme vil skje med andre som bruker kameraet, er selvsagt umulig å si.
/../
Det er fasinerende å oppdage hvordan det enkle og solide fremdeles kan gjøre et dypt og varig inntrykk i omgivelser der knapper og glansbilder settes i høysetet. De som er i markedet for å kjøpe M8 vet nok både hva de ser etter og hva de kjøper og noen anbefaling synes derfor denne gang å være overflødig. Jeg er nemlig overbevist om at M8.2 vil begeistre alle nye eiere.


Les hele artikkelen på Foto.no.

"Storied" fra Corbis

Bildebyrået Corbis lanserer Storied, fortellingene om en rekke historiske fotografier, i anledning byråets 20-årsjubileum.

I løpet av de neste månedene kunstnere og fotografer kaste nytt lys over historiske øyeblikk. Gjennom tekst, lyd eller video får vi fotografenes fortellinger om bildene og de hendelsene, stedene og personene de fotograferte.

Storied ble lansert med disse fortellingene:
  • Fotograf Henry Diltz snakker om The Doors' Morrison Hotel albumcover;
  • Forfatter Fran Lebowitz fortelle historien bak noen av Andy Warhol's ikoniske polaroidbilder.
  • Dana Perino, White House pressetalskvinneunder George W. Bush, snakker om Bush og et historisk møte med fem presidenter.
  • Chad McQueen deler historier om sin far, skuespilleren Steve McQueen, og hvordan noen av hans filmer, inkludert The Great Escape, ble laget.
  • Johnny Cash manager Lou Robin minnes det banebrytende Johnny Cash show.
  • Sir Jackie Stewart snakker om noen av de mest fantastiske øyeblikkene i hans karriere som racersjåfør.
  • Amanda Wright Lane og Steve Wright forteller om The Wright brothers.
Kommende artikler vil komme fra Bill Gates, Katrina van den Heuvel og flere andre innflytelsesrike ledere. Corbis vil legge ut nye kommentarer fra mai til september for å feire sin jubileum den 20. september 2009.

Storied kan du oppleve på Corbis nettsted.

Filmplakat med levende bilde

Red One blir stadig oftere brukt til annet enn digital film. Eller for å si det på en annen måte: Hva en kan bruke digital film til omfatter stadig mer:



Les også: Magasinforside laget med videokamera



Fotopia.no Levende filmplakat

Casio EXILIM EX-H10

Casio EXILIM EX-H10 med 12 megapiksler har et svært effektivt Super Long Life Battery, som kan ta opptil 1000 bilder med én batterilading. 24 mm vidvinkelobjektiv, 10 x optisk zoom med mekanisk bildestabilisator. Med HD-videoopptaket kan du ta opp detaljerte videoer.

Casio er en produsent som forstår hjemmeelektronikk, og en interessant funksjon er Dynamic Photo. Med denne funksjonen kan du klippe ut motivet fra et bilde som nettopp er tatt, og sette inn et annet bilde som bakgrunn. Flere motiver kan klippes ut av et seriebildeopptak, slik at det opprettes en bildesekvens der bare motivet beveger seg på en statisk bakgrunn. Dynamic Photo-motivet kan behandles direkte til et bilde i EX-H10 – helt uten bearbeiding på datamaskinen.

Med 24 mm brennvidde kan du fange inn et større område og forevige flere venner på et gruppebilde som er tatt på kort avstand. Med 10 x optisk zoom kan en også fange motiver på lang avstand. En mekanisk bildestabilisator reduserer forstyrrende kamerabevegelser automatisk.

HD-videoopptaket med EXILIM EX-H10 gjør det mulig å ta videoer med høy oppløsning på 1280 x 720 piksler.

Kombinasjonen av en energibesparende prosessor og et Super Long Life Battery sørger for at EXILIM EX-H10 kan ta opptil 1000 bilder, i henhold til CIPA-standard, med én batterilading.

EX-H10 har også en Make-up Shot-funksjon for landskap for spesielt vakre landskapsopptak. Bildebearbeidingen sørger for at uklarhet, damp eller tåke på bildet reduseres automatisk. Resultatet: Horisonten blir klarere, konturene er tydelige og himmelen er lys. EX-H10 har en separat Make-up Shot Button for landskap som gjør det mulig å aktivere eller deaktivere funksjonen raskt.

EX-H10 er utstyrt med en 7,6 cm (3,0 tommer) TFT-fargeskjerm (Super Clear LCD) som kan betraktes fra nesten hvilken som helst vinkel. I tillegg til den store synsvinkelen og den høye oppløsningen på 230 400 piksler har TFT-fargeskjermen et svært høyt kontrastforhold. Du kan velge mellom 6 forhåndsinnstillinger for å tilpasse lysstyrken til de aktuelle lysbetingelsene: -1/0/+1/+2/Auto1/Auto2

Casio EXILIM EX-H10 får en veiledende pris på kr 2999,- når kameraet kommer på markedet i begynnelsen av juli.

130 megapikslers skannerkamera

Et 50mm objektiv og en skanner kan bli til et komplett kamera. Selve skanneren har en oppløsning på 2000 dpi, noe som gir filer på 130 megapiksler.

Skannerteknikken, dog i en ganske annen form, benyttes også i ekstreme spesialkameraet som Seitz 6x17 Digital.

Skannerkameraet i bruk:



Bilder fra prosjektet ligger på flicker

ITpro: 130 megapikslers hjemmesnekret kamera - Ekstremt høyoppløslige bilder

Få siste nytt om Olympus' Micro Four Thirds kamera

Olympus lanserer sitt første kamera for Micro Four Thirds den 15. juni, men du kan allerede tegne deg for å være blant de som får nyheten først.



Registrer deg via denne nettsiden.

Olympus E-P1

Bilder av det som ser ut til å være Olympus sitt kommende Micro Fourthirds kamera sirkulerer på nettet. Betegnelsen E-P1 ble imidlertid brukt om Olympus E-3 en stund før lanseringen, noe som gjør en litt skeptisk. På den annen side, kameraet er avfotografert på en såpass merkelig måte at dette lukter bevisst lekasje: vise noe, men ikke mer enn at ryktemakerne får noe å jobbe med.

Kameraet ser ut til å være av samme type som det Olympus viste i høst. Lansering er vistnok 15. juni. Siden undertegnede ikke er invitert får jeg støtte meg til ryktene :)

Nå er det ikke helt enkelt å se på dette bildet, men forutsatt at det er ekte ser det ut til at Olympus satser på at skjermen skal være den eneste søkeren. Det er synd, et kamera som dette hadde fortjent en god rammesøker i kombinasjons med fast optikk. Når det er sagt, Panasonic har foreløpig kun kommet med zoom-optikk til Micro Fourthirds (beregnet for Lumix G1, men kompatibelt med andre m4/3-kamera), og det skal godt gjøres å få en rammesøker til å spille med disse. Løsningen kan være den samme som Ricoh har benyttet for GR-1, og som Panasonic tilbyr for LX-3, nemlig en rammesøker som kan festes i kameraets hot-shoe.

Uansett det blir spennende å se hva som kommer fra Olympus. Heldigvis ser det ut til at kameraet får videomulighet. Det ser også ut til at kameraet får "Art scenes mode" på samme måte som de nye speilrefleksene fra Olympus, E-450 og E-620.

Objektivet, en 17mm med lysstyrke f/2.8 virker også lovende. Olympus har gjort det til tradisjon å levere god optikk, relativt rimelig, og det er ingen grunn til å tro at de kommer til å tulle seg bort med et objektiv med fast brennvidde. I det hele tatt skal de bli spennende å se om Olympus og Panasonic (/Leica) får på plass et godt utvalg av objektiver for Micro Fourthirds-standarden. Mange var jo skeptiske da FourThirds ble introdusert, nettopp på grunn av lite utvalg optikk, men dette er blitt gjort grundig til skamme. Faktisk er nettopp optikken blitt et vesentlig argument for å velge denne typen kamera.

1001noisycameras.com

Nikon D5000

Nikon D5000 er Nikons første modell med vippbar LCD-skjerm, noe som gir deg mulighet til å utnytte liveview fra alle vinkler. D5000 er bygget som en D60, men har arvet HD-filmteknologien fra D90 samt mange av dette kameraets funksjoner.

Sensoren er på 12,3 megapiksler med følsomhet mellom ISO 200 og ISO 3200 (som kan utvides til ISO 100- og ISO 6400-ekvivalent).

Digit.no har testet Nikon D5000, og konkluderer blant annet som følger:

På den ene siden er kameraet bygd som en D60 med fleksibel skjerm, mens egenskapene og ytelsene langt på vei matcher D90, bl.a. med 12,3 Mp oppløsning og HD-video. For en gjennomsnitts amatør vil forskjellen i byggekvalitet mellom D90 og D5000 ha minimal betydning, derimot vil den fleksible skjermen definitivt bidra til at D5000 får høyere brukervennlighet, spesielt ved Live View og videoopptak.

Foruten den fleksible skjermen (som trolig vil bli standard på kommende modeller i "tusen"-serien) er det muligheten for HD videofilming som er den store "greia" med D5000. Dog er det synd at Nikon ikke har klart å oppgradere den i forhold til D90 (fortsatt bare 720p) og samtidig gjøre funksjonen mer brukervennlig (fortsatt ingen autofokus).

Muligheten til å foreta videofilming med et speilreflekskamera er blitt vår tids "hype". Stor bildebrikke og muligheten til å bruke ekstreme brennvidder er selvfølgelig spennende for alle dem som liker å eksperimentere, men for folk flest er dagens teknologi nærmest ubrukelig. Det er altfor krevende å fokusere manuelt og minimal skarphetsdybde gjør at opptaket altfor lett blir uskarpt. Det eneste systemkameraet på markedet i dag med godkjent videofunksjon, er Panasonic Lumix GH1, som både har Full HD og autofokus under opptak.
/../
Selv om D5000 ikke er noe for meg, kunne jeg gjerne anbefalt det for en ung, ambisiøs "bildekunstner". Det tar fremragende bilder, det er kjapt og brukervennlig, det har de fleste nødvendige funksjoner, pluss en videofunksjon som kan være morsom å eksperimentere med. Et savn er at kameraet mangler mulighet for batterigrep, både for ekstra batterikapasitet og bedre betjeningskomfort ved portrettfotografering.

Pris er et subjektivt kriterium som hver og en må forholde seg til ut fra sin egen lommebok. Om vi holder oss til Nikon, er det hovedsakelig bildeoppløsningen, den fleksible LCD-skjermen og videofunksjonen som skiller D60 og D5000, mens det er byggekvaliteten, den fleksible LCD-skjermen, finesser og utvalget av tilbehør som skiller D5000 og D90. Bildekvaliteten er praktisk talt like god for alle tre, så valget faller på hvilke av de nevnte forskjellene som rager høyest på din prioritetsliste.


Les hele testen på Digit.no.

Olympus med forbedret serviceprogram

Olympus Norge ønsker å holde på en posisjon som best i bransjen på håndtering av service og reklamasjoner.

- Alle produsenter leverer produkter med feil. Men dessverre er det altfor lett å bli best i bransjen på håndtering av disse reklamasjonene. Vi ønsker å snu noe kunden opplever som negativt til å bli en positiv overraskelse ved å levere bedre service enn man normalt kan forvente, sier Erik Skjerve, salgssjef i Olympus Norge.

For å kunne tilby enda bedre service innfører Olympus Norge en egen VIP-service, som per mai 2009 gjelder eiere av Olympus E-3 og E-30*.
  • Ved behov for service eller vedlikehold på kamerahus, objektiver eller blits skal kunden kontakte Olympus Norge direkte på telefon 23 00 50 50.
  • Innen 24 timer** vil kunden motta en spesialtilpasset eske med låneutstyr fra Olympus. Kunden legger sitt eget kamera i esken, setter på den vedlagte ferdig frankerte postlappen og leverer på nærmeste postkontor/post-i-butikk.
  • Når kameraet er mottatt hos Olympus vil man motta en SMS med informasjon om hvordan man kan følge reparasjonsprosessen via Olympus Track & Trace på internett.
  • Mens kameraet er til reparasjon vil eventuelle feil bli utbedret og kameraet vil bli renset, kalibrert og utstyrt med den nyeste programvaren.
  • Når reparasjonen er utført returnerer Olympus kameraet i den samme esken, og når kunden har mottatt sitt eget kamera returneres lånekameraet med ny ferdigfrankert postlapp.

For profesjonelle fotografer er fotoapparatet et arbeidsverktøy. For å kunne være trygg på å få gjennomført et oppdrag vil profesjonelle fotografer som har valgt Olympus-verktøy ha mulighet til å få tilsendt et lånekamera hvor enn de er i verden. Kun medlemmer av Olympus E-Masterprogram*** kan benytte seg av VIP-service internasjonalt.

Med alle kameraer levert av Olympus Norge følger sikkerhet for kunden:
  • Ett års verdensomspennende garanti****.
  • To års European Warranty****
  • Garantert maksimal reparasjonstid på 21 dager (fra Olympus Norge mottar produktet til Olympus Norge returnerer det).
  • Gratis brukerstøtte på telefon 00800 67 10 83 00.
VIP-service gjelder ikke ved modeller kjøpt i utlandet eller EU-modeller kjøpt i Norge.
Vilkår for å bli medlem av Olympus E-master finner en på www.olympus.no
Kjøpskvittering eller korrekt utfylt garantikort kreves.

Preus museum får ny direktør

Styret ved Preus museum har i dag tilsatt Ingrid Nilsson, leder for fotoenheten ved Malmø Museer, i direktørstillingen etter Jonas Ekeberg. Ingrid Nilsson er kulturviter og fotograf med 20 års erfaring innen svensk museumsarbeid med hovedvekt på kulturhistorisk fotografi. Hun har i løpet av de siste ti årene ledet flere enheter ved Malmø Museer, innenfor dokumentasjon generelt, og innenfor kulturhistorisk fotografi.

Ingrid Nilsson har en solid faglig basis for stillingen ved Preus museum. Hun er utdannet fotograf og har utdannelse fra universitetene i Lund og Gøteborg innen flere relevante fagområder; kulturkommunikasjon, historie, kunstvitenskap, humanøkologisk dokumentasjon og faget Fotografi og dokumentasjon.

Ingrid Nilsson har i løpet av de ti siste årene hatt ansvaret for mange egenproduserte utstillinger og utstillinger med eksterne nasjonale og internasjonale fotografer. Hun har også vært billedredaktør eller redaksjonsmedlem for seks store bøker innenfor kulturhistorisk eller kunstnerisk fotografi.

Ingrid Nilsson har i tillegg, i mange år, arbeidet i flere faglige nettverk, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Hun har en solid fotohistorisk og fototeknisk kompetanse og er godt orientert innenfor svensk og internasjonalt samtidsfotografi.

Som nasjonalt fotomuseum er Preus museum ansvarsmuseum for kulturhistorisk fotografi og leder det nasjonale nettverket av ulike typer fotobevaringsinstitusjoner, museer, bibliotek og arkivinstitusjoner som til sammen dekker hele landet. Preus museum har også faglig ansvar for kunstnerisk fotografi og for å dokumentere den tekniske utviklingen innenfor fotografiet i hele sin bredde. Dessuten har museet et nasjonalt ansvar som ressursinstitusjon for fotofaglig litteratur. Det verdifulle fagbibliokteket ved Preus museum er en nasjonal fotoskatt i seg selv som utmerker seg også i internasjonal sammenheng.

HOME - en film om verdens tilstand

På verdens miljøverndag, fredag 5. juni vises filmen "Home"i over 100 land verden over. I Norge kan du få sett den i Lillehammer og i Stavanger.

Filmen er laget av fotograf Yann Arthus-Bertrands. Dett er hans første film, og Home blir omtalt som en filmversjon av hans tidligere suksess Jorden sett fra himmelen. Filmen er produsert av Luc Besson (!).



HOME er ment som en vekker om jordas tilstand. Filmen inneholder pektakulære bilder tatt ovenfra i mer enn 50 land.



HOME is an ode to the planet's beauty and its delicate harmony. Through the landscapes of 54 countries captured from above, Yann Arthus-Bertrand takes us on an unique journey all around the planet, to contemplate it and to understand it. But HOME is more than a documentary with a message, it is a magnificent movie in its own right. Every breathtaking shot shows the Earth - our Earth - as we have never seen it before. Every image shows the Earth's treasures we are destroying and all the wonders we can still preserve. "From the sky, there's less need for explanations". Our vision becomes more immediate, intuitive and emotional. HOME has an impact on anyone who sees it. It awakens in us the awareness that is needed to change the way we see the world. (HOME embraces the major ecological issues that confront us and shows how everything on our planet is interconnected.)

Synopsis
In 200,000 years on Earth, humanity has upset the balance of the planet, established by nearly four billion years of evolution. The price to pay is high, but it is too late to be a pessimist: humanity has barely ten years to reverse the trend, become aware of the full extent of its spoliation of the Earth's riches and change its patterns of consumption.

Pentax K-7 - videoeksempel

Pentax postet for litt siden noen eksempelbilder, som antyder hva nykommeren Pentax K-7 duger til. Nå har Photographyblog postet et videoeksempel:



Denne videoen er tatt i høyeste kvalitet, med 1536 x 1024 piksler og 30 bilder i sekundet.

Har du en konto på Vimeo kan du laste ned originalvideoen på 73 Mb.

Pentax K-7 Photos and Video

TV-tilbud på Xbox 360

Xbox 360-tjenesten for å laste ned filmer og TV-programmer har blitt en stor suksess i USA. Under E3-messe i Los Angeles fortalte Microsoft at tilbudet endelig er på vei til Europa og Norge.

I praksis betyr det streaming av video i 1080p-kvalitet og med 5.1-surroundlyd.

Allerede til høsten vil det være et bredt utvalg av filmer og TV-program tilgjengelig fra Zune Video.Ingen disker, null nedlasting og ingen forsinkelser, ifølge Microsoft.

Norge får TV-tilbud på Xbox 360 - Gamer.no

Panasonic Lumix G1

Panasonic Lumix G1 er basert på Micro Four Thirds standarden, men skiller seg fra alle andre systemkamera ved at det har elektronisk søker i stedet for speil og prisme. Dermed blir størrelsen minimal, samtidig som man får plass til en bidebrikke som er stor nok til å gi en hederlig bildekvalitet.

Dette kamerakonseptet er noe av det mest interessante som har kommet på lenge. Ikke minst dersom du, som undertegnede, er blant dem som så og si alltid drasser rundt på et kamera. Da blir kompakte ytre mål viktig, samtidig som du har behov for fleksibel optikk. Inntil nå har Panasonic Lumix FZ-30 vært min følgesvenn, fremfor speilreflekser som stort sett blir liggende hjemme. Trolig blir det kameraet byttet ut med GH1, G1s tvillingbror med full HD-video, selv om prisen kan virke litt stiv.

Se også: Panasonic GH1 - videoeksempel

Men nå er det altså G1 det dreier seg om: Geir Brekke har testet Lumix G1 for Foto.no, og han konkluderer blant annet slik:

Etter min vurdering representerer Lumix G1 et svært spennende kamerakonsept som ennå ikke er ferdig utviklet. Selv om kameraet har betjeningsmuligheter helt på høyde med mer tradisjonelle DSLR-modeller, har det i forhold til min fysikk for små og for trangt plasserte knapper, noe som gjør at kameraet virker spinklere enn det faktisk er. Så selv om G1 ikke kompromisser på fotografiske muligheter så opplever jeg likevel at det paradoksalt nok er størrelsen som er blitt kameraets største hinder i å nå målet om å være et reelt alternativ til andre DSLR. I tillegg er det antakelig for stort til å erstatte et kompaktkamera som går i jakkelommen.

Ryktene vil imidlertid ha det til at Olympus i nærmeste fremtid vil komme med et kamera i samme Micro Four Third System. Med litt konkurranse og litt mer tid til å fintune knappestørrelser og betjeningsergonomi både håper og tror jeg derfor at Panasonic etter hvert vil komme med forbedrede G1-modeller.
/../
På tross av noen innvendinger som et stort, men kornete, søkerbilde og omfattende, men nedskalert, betjening er jeg sikker på kameraet kan glede mange brukere. Det er også enkelt å ta med seg, enten man har store lommer eller ei.

Panasonic Lumix G1 gir rett og slett strålende bildekvalitet, selv med kit-objektivet på full åpning og jeg anbefaler det gjerne, spesielt til dem som først og fremst ønsker seg et lite, hendig, funksjonsrikt og kompakt systemkamera.


Les hele testen på Foto.no.

Ukens utvalgte


As Through a Glass Darkly, originally uploaded by Wonderlane.



Via Free images