29 april 2009

Magasinforside laget med videokamera

Foto- og video har for alvor begynt å bli ett felles område. Et digitalt kamera har da også langt mer til felles med et videokamera enn et tradisjonelt filmbasert kamera.

Nå melder det amerikanske magasinet Esquire at bildet som pryder forsiden på juni-utgaven har blitt fotografert med et RED One videokamera. Dette skal være første gang et bilde på en magasinforside har blitt skutt med et videokamera.

Det aktuelle bildet har blitt hentet fra et 10 minutter langt videoopptak, noe som fotograf Greg Williams medfører at bildet får et mer spontant uttrykk.

Alle bildene som er brukt i magasinet kommer fra video-opptaket, som vil være tilgjengelig i redigert utgave via denne nettsiden fra 4. mai.

Via Fotopia.no

25 april 2009

Tom Sandberg i Galleri Trafo

Tom Sandberg er en av Norges fremste fotokunstnere. Han arbeider nesten utelukkende i svart-hvitt med en mesterlig kontroll over gråtoneskalaens hårfine nyanser.

Sandbergs motiver er ikke iscenesatt, noe som knytter ham til klassisk fotografi i samme tradisjon som blant andre Alfred Stieglitz og Edward Weston. Samtidig fokuserer Sandberg på selve fotomediet og på det fotografiske språkets særegne karakter hvor de abstrakte og rent formale aspektene ved motivene kommer tydelig frem – noe som setter ham i sammenheng med en modernistisk fototradisjon.

I Galleri Trafo stiller Sandberg ut flest nye fotografier hvor han blant annet videreutvikler motiver han har arbeidet med gjennom en årrekke.

Tom Sandberg er utdannet i England, der han blant annet studerte under den amerikanske fotografen Thomas J. Cooper. Ved siden av å være første skandinav som har stilt ut ved PS1, Museum of Modern Art i New York (MoMA), har han vært utstilt ved en rekke profilerte gallerier og museer i Norden og Europa.

Sandberg er innkjøpt av en rekke samlinger, internasjonalt og nasjonalt som Magasin 3 i Stockholm, Nasjonalmuseet for kunst, Astrup Fearnely Museet for Moderne Kunst, Bergen Kunstmuseum og av toneangivende institusjoner som Moderna Museet i Stockholm. Slik er hans bilder behørig til stede når utstillingen «Åter til verkligheten - fotografier ur Moderna Museets samling» åpner i den svenske hovedstaden 9. mai.

Sandberg er dessuten invitert til å være med på den amerikanske kollektivutstillingen «Another One Hundred Photographs - an Homage to Bruce Bernhard», med verker av ikoniske legender som blant andre Diane Arbus, Robert Frank, Eliott Erwitt, Saul Leiter og Helen Levitt. Utstillingen er en hyllest til Bernhard og bygger på hans private kolleksjon av de 100 viktigste og innflytelsesrike fotografer i amerikansk kunstfotografihistorie.

Et omfattende verk om og med Tom Sandberg lanseres internasjonalt neste år når velrenommerte Aperture Foundation publiserer en ny bok som vil dokumentere den norske fotografens kunstneriske virke. I den forbindelse holder den anerkjente kuratoren Bob Nickas, som ikke minst er kjent fra sine MoMA-engasjementer, på å komponere en stor USA-utstilling med Sandbergs bilder.

Galleri Trafo

Beyond Here Lies Nothin'

Bob Dylans har laget en video basert på Bruce Davidsons bilder fra 1950-tallets i Brooklyn. New York-baserte Davidson har vært medlem av det prestisjetunge fotografbyrået Magnum Photos siden 1958.

Første smakebit fra Bob Dylans nye studioalbum Together Through Life er singlen "Beyond Here Lies Nothin'":


"Together Through Life" er produsert av Jack Frost og ble spilt inn i fjor, inspirert av en ny sang ("Life Is Hard") Dylan skrev til en kommende film fra den franske filmregissøren Oliver Dahan (La Vie En Rose).
Bruce Davidson - Brooklyn Gang

Fototgrafiets dag 2009

Preus museum er det nasjonale museet for fotografi og skal dekke de kunstneriske, kulturhistoriske og tekniske sidene ved fotografiet. Museet vil i 2009 videreføre prosjektet «Fotografiets dag» fra 2007 og 2008, der hovedideen er å skape et møte mellom profesjonelle fotografer, amatører og et fotointeressert publikum. Årets tema er familie- og øyeblikksbildene våre.

Årets tema
Kulturminneåret gir oss en anledning til å fokusere på noen av de viktigste kulturminnene vi har, nemlig familie- og øyeblikksbildene våre. Det produseres tusenvis av familie- og minnebilder daglig. Denne produksjonen av egne historiefortellinger finner vi tilbake til fotografiets barndom, men er i liten grad viet oppmerksomhet. Først i de seneste tiår har forskere og kunstnere, og dermed også museer, begynt å interessere seg for dette materialet. Denne, uten tvil, mest utbredte "folkekunsten" gir oss et innblikk i individets og samfunnets utvikling og holdninger. Samtidig som konvensjoner og koder, både når det gjelder form, innhold og sammenhenger, ikke umiddelbart åpenbarer seg for omverdenen.

Utstillinger
Hovedattraksjonen under Fotografiets dag den store utendørs utstillingen som monteres på Karljohansvern kun for denne ene dagen. Utstillingen vil romme rundt 50 juryerte fotografer som får utstillingsplass til rådighet for en uformell presentasjon av sine bilder. Alt skal være uinnrammet og fotografene står selv for monteringen. Tanken er også at fotografene er til stede for å diskutere dem med sine kolleger og publikum.

Nytt av året er det at den juryerte utstillingen vil inneholde tre kategorier:
  1. Prosjekt
    Dette er kategorien for kamerabaserte kunstnere og dokumentarfotografer.
    Jury: representant fra Preus museum, FFF og PK.

  2. Visuell virkelighet
    Her kan den profesjonelle og/eller kommersielle fotografen sende inn sitt bidrag.
    Jury: representanter fra NFF, IFF, NRF, NN

  3. Det gode bildet
    Åpen klasse der amatørfotografen oppfordres til å bidra med sine beste bilder.
    Jury: representant fra Preus museum og NSFF og FFF.

    Deltakelse og juryering skjer mot en mindre avgift.
På en egen del av utstillingsområdet inviteres de seks fotografforeningene til selv å velge sine representanter til å stille ut.

I tillegg vil en invitert festivalutstiller, som tidligere, få vise sine bilder på en utendørs utstillingsvegg som er over 60 meter lang. Årets festivalutstiller blir annonsert 25. mai.
På Preus museum vises årets sommerutstilling reGeneration - morgendagens fotografer samt utstillingen Søkelys - 8 kvinnelige fotografer fra Preus museums samlinger.

Foredrag
I et eget lokale vil det bli populærvitenskapelige foredrag. Temaer i år vil kretse rundt snapshots og familiefotografi som nevnt over. Foredragsholdere: Lill-Ann Chepstow-Lusty, Mette Sandbye, Elina Heikka og Christine Hansen.

Portfolio reviewing
Arrangeres for første gang i Norge. Kamerabaserte kunstnere inviteres til å presentere sine mapper for kvalifisert tilbakemelding fra kuratorer, redaktører og gallerister. Arrangementet er et samarbeid med FFF, og vil foregå i Preus museums bibliotek. Støttet av Preus Pro Lab.

Fotokonkurranse
Det vil bli arrangert en fotokonkurranse --- Fotosprinten - med oppgitt tema. Bildene juryeres og kopieres på ettermiddagen og stilles ut på Karljohansvern samtidig som arrangementet avrundes.

Sosiale arrangementer
Fotopiknik på plenen hele dagen. Servering fra kiosk/serveringstelt. Fotografforeningene har sine stands med informasjon i eget telt. Bruktmarked for brukt fotografisk utstyr, med mulighet til å gjøre et kupp eller få solgt egne kameraer. Fotografforeningene vil også ha egne arrangementer som gjør dagen spennende og innholdsrik for små og store.
Flere arrangementer tilkommer/med forbehold om endringer!

Fotografiets dag arrangeres søndag 16. august 2009 kl 12-18.

Årets nyhet er portfolioreview - les mer om reviewen >>

24 april 2009

Landsmøte i Norsk Selskap For Fotografi

Norsk Selskap For Fotografi arrangerer landsmøte i Tønsberg 21.- 24. mai.

Til landsmøtet og fototreffen er det ventet fotografer fra hele Norge. De aller fleste fra fotoklubbmiljøet. Landsmøtet får besøk av Nikon og Epson som vil demonstrere sine nye produkter, samt FotoVideo som vil ha egen stand med mange gode tilbud til deltakerne. I tillegg blir det tur til Preus museum i Horten, stor festmiddag inne på ”Støperiet” lørdag kveld, båttur med ”Berntine”, utstillinger og bildevisninger samt mye sosialt.

Program og prisinfo/overnatting finner dere her:
http://www.nsff.no/

Arrangementet foregår på "Støperiet", en gammel industrihall midt på brygga i Tønsberg. Her blir det bildevisninger på stort lerret og stor festmiddag.

Utstilling med Geir Moseid
Tønsbergfotografen Geir Moseid stiller ut under landsmøtet. Hans interesse rundt fotografi startet mens han tjente sin siviltjeneste på Oslo Bymuseum i 1999. Etter endt tjeneste søkte Moseid seg inn på en ettårig fotoutdannelse på Folkeuniversitetet i Oslo. Portfolioen han bygde opp der skjenket han så en plass på universitet i London, nærmere bestemt London College of Communication, hvor han så fullførte ett treårig program med høyeste karakter. Moseid har etter dette blitt akseptert og invitert til et antall utstillinger i både Norge, Tyskland og England og har nylig hatt sin første separatutstilling i London med anerkjente Flowers East med sin pågående serie Plucked. I tillegg til å bli plukket ut til Høstutstillingen i 2008 har Moseid også blitt invitert til en stor gruppe utstilling på Haugar Kunstmuseum i November 2009, under navnet Exit Vestfold. Moseid har blitt kjøpt opp til kolleksjoner og blitt publisert i både Norge og England.

Studiodager hos Interfoto

Interfoto ønsker velkommen til studiodager 28.-29. april med blant annet Hasselbladsjefen og Morten Quale.

Dagene er kombinasjoner av konsentrerte demonstrasjoner, ­Powerdemos, og workshops i studio med plass for 10-12 personer. I tillegg vil Morten Qvale vise hvordan han jobber i studio.

Et annet høydepunkt er besøket fra Christian Poulsen, leder av Hasselblad. Han er for de fleste kjent som innovatør og gründer av de digitale mellomformatløsningene. Han byr på sine refleksjoner og kunnskap om de mest optimale muligheter og ­begrensinger innenfor digital ­teknologi.



Program 28. april
Kl. 12.00 Workshop 1. Jobbing med H3D - hands on.
Kl. 13.00 Workshop 2. ”Frys vannet” Korte brenntider med Scoro og Pro-8a.
Kl. 14.00 Powerdemo. Hvilket aggregat skal jeg velge?
Kl. 15.00 Powerdemo. Hvorfor mellomformat. Whats in it for me?
Kl. 16.00 Workshop 3. Tilt og Shift.

Program 29. april
Kl. 11.00 Workshop 4. I dagslys med refleksskjermer og diffusorer.
Kl. 12.00 Powerdemo. Hvorfor mellomformat. Whats in it for me?
Kl. 13.00 Workshop 5. Jobb med Phocus og de råeste filene.
Kl. 14.00 Workshop 3. Tilt og Shift.
Kl. 15.00 Fotograf Morten Qvale workshop.
Kl. 17.00. Q&A Christian Poulsen Hasselblad.

Møt Hasselblads sjef, CEO Cristian Poulsen til en drøy time med spørsmål og svar kl. 17.00. Christian Poulsen er en av fotoindustriens mest respekterte utviklere og gründere og samtidig den mest engasjerte og åpenhjertige. Han stiller seg til din disposisjon. Dette blir garantert en innholdsrik time – eller to.

Morten Qvale er en av Norges mest perfeksjonistiske fotografer, som jobber med oppdragsgivere som velger fotografer på øverste hylle. Morten er også den første norske fotografen som blir presentert i det prestisjefylte magasinet Victor som kommer ut i disse dager.

Er du rask med påmelding så kan du delta gratis på denne mini-workshopen med ­Morten, - som er en forløper til hans egen workshop i Zone 5 til høsten.

Begrenset plass:
Vi ser gjerne at du reserverer plass i forkant på e-mail: interfoto@interfoto.no

22 april 2009

Pulitzer-prisen 2009

Pulitzer-prisene gis til journalister som har gjort seg bemerket innen en rekke forskjellige områder. To av prisene går til fotojournalistiske arbeider.

I år ble prisene gitt til Damon Winter i New York Times, i kategorien reportasjefotografi:

2009 Feature Photography Winner Damon Winter 2009 Feature Photography Winner Damon Winter 2009 Feature Photography Winner Damon Winter
2009 Feature Photography Winner Damon Winter 2009 Feature Photography Winner Damon Winter 2009 Feature Photography Winner Damon Winter
2009 Feature Photography Winner Damon Winter 2009 Feature Photography Winner Damon Winter 2009 Feature Photography Winner Damon Winter


Patrick Farrell i Miami Herald fikk prisen i kategorien nyhetsfotografi:


2009 Breaking News Photography Winner Patrick Farrell 2009 Breaking News Photography  Winner Patrick Farrell2009 Breaking News Photography  Winner Patrick Farrell
2009 Breaking News Photography Winner Patrick Farrell A young boy struggles to rescue a stroller from the wreck of his family’s home after Tropical Storm Hanna struck Gonaives.; Patrick Farrell 2009Breaking News Photography  Winner Patrick Farrell
2009 Breaking News Photography  Winner Patrick Farrell 2009 Breaking News Photography  Winner Patrick Farrell 2009 Breaking News Photography  Winner Patrick Farrell

Pulitzer.org

Fujifilm FinePix F200 EXR

Fujifilm FinePix F200 EXR er det første kameraet med Fujifilms egen "Super CCD EXR"-teknologi.

Kameraet tilpasser CCD brikken etter forholdene der bildet blir tatt. Dette oppnås ved å kombinerer signalene fra sensorens piksler, slik at man ved å redusere oppløsningen får bedre støyegenskaper.

Digit.no har testet Fujifilm FinePix F200 EXR, og konkluderer blant annet som følger:

Helhetsinntrykket av Fujifilm FinePix F200EXR er ikke så entydig positiv som forventet. Spørsmålet er hva man skal vektlegge. Om man utelukkende skal vurdere bildekvalitet, er det knapt noe kompaktkamera i denne prisklassen som kan måle seg med F200EXR. Den nye Super CCD EXR bildebrikken er utvilsomt et skritt i riktig retning, men om det er riktig å plassere den i et såpass enkelt kompaktkamera, kan diskuteres. For å utnytte brikkens potensial forventer Fujifilm at brukeren forstår poenget med dens egenskaper, noe som er høyst tvilsomt blant kjøpere av denne kameratypen. Redningsplanken for uerfarne er å velge EXR Auto og la kameraet bestemme hvilken EXR-innstilling som passer best til motivet.

Etter all reklamen for stadig høyere oppløsning, vil nok mange føle det helt "nødvendig" å utnytte kameraets 12 Mp bildeoppløsning, men det er ved 6 Mp (som er mer enn tilstrekkelig for folk flest) at kameraet virkelig overgår konkurrentene. Om man insisterer på å bruke 12 Mp, er det faktisk likegyldig om man velger F100fd eller F200EXR. Både målinger og visuell evaluering på skjerm og utskrifter viser at EXR-brikken da gir ubetydelig gevinst.
/../
Totalt sett er FinePix F200EXR et relativt velutstyrt kompaktkamera som, i de rette hender, kan levere klassens høyeste bildekvalitet. Aller best blir bildene i 6 Mp oppløsning, men også ved 12 Mp er F200EXR best i sin prisklasse rundt 3.500 kroner, dog bare et hår bedre enn søstermodellen F100fd. Med markedets beste bildebrikke, ville F200EXR vært optimalt om det også hadde levert RAW-filer.

Og til slutt, om konstruktørene hos Fujifilm hadde brukt produktene i praksis, ikke bare sett på designtegningene sine, ville de forstått at kameraet trenger en aldri så liten grepskant, de ville flyttet blitzen til den andre siden (eller lagd en oppvippbar blitz) og valgt stål framfor aluminium. Vekten er tross alt ikke så viktig som holdbarheten.

Skjønt, noe skal de jo ha som forbedringer på neste modell også, og med Super CCD EXR som grunnlag, kan det bli et veldig gledelig bekjentskap.


Les hele testen hos Digit.no.

21 april 2009

Fotografiets dag - juryert utstilling

Søndag 16. august arrangeres for tredje gang Fotografiets dag på Karljohansvern i Horten. Både amatører og profesjonelle, kunstnere og kommersielle oppfordres til å sende inn bilder for juryering. Nytt av året er tre ulike kategorier. Fristen for innsendelse er 1. mai 2009.

De tre kategoriene du kan velge å sende inn bilder til er:
  1. Prosjekt
    Dette er kategorien for kamerabaserte kunstnere og dokumentarfotografer.
    • Jury: representant fra Preus museum, FFF og PK.

  2. Visuell virkelighet
    Her kan den profesjonelle og/eller kommersielle fotografen sende inn sitt bidrag.
    • Jury: representanter fra NFF, IFF, NRF, NN

  3. Det gode bildet
    Åpen klasse der amatørfotografen oppfordres til å bidra med sine beste bilder.
    • Jury: representant fra Preus museum og NSFF og FFF
Fotografiets dag 2008 hadde over 1200 besøkende. I år som i fjor blir det utstillinger, foredrag og aktiviteter for alle, så vel familier som kunstnere, fagfolk og amatører, utendørs og innendørs. Hovedattraksjonen under Fotografiets dag er den store utendørs utstillingen.

Du inviteres nå til å sende inn bilder via e-post til den juryerte utstillingen. Motiv velges på fritt grunnlag. Det eneste vi ønsker oss er at bildene skal vise et personlig og estetisk engasjement! Med dette mener vi at bildene du sender inn skal vise en interesse for omgivelsene som går lenger enn et tilfeldig blikk.

Du kan sende inn opptil seks bilder. Bildene bør vise en indre sammenheng selv om de ikke nødvendigvis er en serie. Juryen velger ikke ut enkeltbiler, men alle bildene som er innsendt.

Juryen vil premiere de mest spennende bidragene. Etter at juryarbeidet er foretatt vil de utvalgte fotografene få bekreftelse på deltakelse. På Fotografiets dag den 16. august tar fotografene selv med bildene sine - de samme som ble sendt inn til juryeringen - og monterer dem på anvist plass.

Fotografiets dag arrangeres av Preus museum i samarbeid med Norges Fotografforbund, Norske Reklamefotografer, Forbundet Frie Fotografer, Institusjonsfotografenes Forening, Pressefotografenes Klubb, Norsk Selskap for Fotografi, Norske Naturfotografer og Norsk Fotohistorisk Forening.

SLIK SENDER DU INN BILDENE:

Kontaktperson på Preus museum:
Ingri Østerholt
ingri.osterholt@preusmuseum.no
+ 47 404 42 104

  • Velg ut opptil 6 bilder.
  • Hver av de digitale bildefilene må ha en størrelse på maksimum 2MB og være lagret i JPEG-format. Det er viktig at hver av filene du sender ikke er større, ellers får vi problemer med å ta imot alle som sender inn. Tituler hver JPEG bildefil med eget navn (etternavn_fornavn) og nummerer dem (1, 2, 3). Eksempel: "hansen_guri"; "hansen_guri2", osv.
  • Send inn bildene via e-post til fotografietsdag@preusmuseum.no og merk emnefeltet med kategorien du ønsker å søke i (for eksempel: Det gode bildet). Ønsker du å søke i flere kategorier, må du sende bildene på nytt med ny kategori i emnefeltet.
  • Juryavgift: Innbetal kr. 200 pr kategori du melder deg på til kontonummer 25050717820, og skriv i merknader ’’Juryavgift [ditt etternavn og fornavn] 2009’’.
  • Frist for innsending av bilder og betaling er 1. mai 2009.
  • OBS! For juryering mottar vi kun digitale bildefiler.
Preus museum - Utstilling

20 april 2009

Sony World Photography Awards 2009

Den internasjonale fotokonkurransen samler noen av verdens største fototalenter fra hele verden og selv om det ikke ble noen skandinaviske vinnere i år, var det mengder av fantastiske fotografier å glede seg over.

330 premierte bilder viste stor bredde innen de 12 profesjonelle kategoriene og de ni som var forbeholdt amatørfotografer.

I tillegg ble det delt ut tre spesialpriser:

The Prince’s Rainforests Project Award


I samarbeid med miljøprosjektet The Prince's Rainforests Project (grunnlagt av HKH Prince Charles) er det opprettet en egen pris som skal stimulere til økt forståelse for hvor viktige regnskogene er for det globale klimaet.

Årets pris ble vunnet av spanjolen Daniel Beltrá, som er bosatt i Seattle, Washington, USA. I hard konkurranse ble hans bidrag omsider kåret som det beste blant de mange gode miljørelaterte bildene.

Se vinnerne i denne kategorien.

The Campaign Award


En ny pris av året, The Campaign award, er tilegnet det internasjonale fellesskap og den pasjon som knyttes til fotball som lek og idrett. Sarah Ahmad fra Rawalpindi i Pakistan, ble kåret som vinner med sitt fantastiske bilde av en kvinne som lager mat med et ben på en fotball, med tittelen: "The Love of the Game: a cook, cleaner, mother….and an attacking midfielder."

Se vinnerne i denne kategorien.

L'Iris D'Or Award


Den mest prestisjefylte prisen av dem alle er L’Iris D’Or Award, som gis til "Årets fotograf i Sony World Photography Awards 2009", ble i år tildelt amerikaneren David Zimmerman.

SWPA 2009 Winner Galleries

Amateur Galleries

Professional Galleries - 1st Place

Photojournalism and Documentary

Commercial

Fine Art

Professional Galleries - 2nd Place

Photojournalism and Documentary

Commercial

Fine Art

Professional Galleries - 3rd Place

Photojournalism and Documentary

Commercial

Fine Art

Campaign Award Winner


Se mer på Sony World Photography Awards nettside.

17 april 2009

Zune HD

Nettstedene liveside.net og neowin.net hevder at en kilde i Microsoft har bekreftet den nye Zune-spilleren. Ifølge den anonyme kilden skal Zune HD ha en 3,6 tommer stor skjerm av typen OLED.

I tillegg skal Zune HD få HDMI-utgang (HDMI 1.3), slik at du kan se videoer rett på TV-skjermen. Oppløsningen til skjermen ser ut til å bli maksimalt 1280 x 720, altså HD-oppløsningen som er best kjent som 720p.

Zune HD skal komme med 4 GB, 8 GB, 16 GB og 120 GB lagringsplass.

Zune HD har fått spesifikasjoner - Amobil.no

16 april 2009

Free Falling

Interfotos debutantutstiller nr. 13 er Marianne Lind. Hun presenterer serien "Free Falling", som er fotografert på ­Ulvøya en sommerdag i 2008.

"Jeg ble fascinert over stupernes frihet og selvfølge i måten de kastet seg utfor kanten på. Dette ­representerer i høyeste grad sommer­energien. Personlig symboliserer bildene en større ­frihets­følelse og tilstand som jeg ønsker å strekke meg mot."

Juryens begrunnelse:
Motlysfotografi, der motivet fremtrer i silhuett, er en krevende oppgave.
Få av de store fotografene prøvde seg på dette området, dels fordi motiver flest er lite egnet for denne type eksperiment - og fordi silhuetten aldri passet inn i tidens estetiske idealer.

Marianne Linds bilder av stupere, tatt på Ulvøya i Oslo, er imidlertid et eksempel på at silhuetten er et svært spennende uttrykk. Form og bevegelse forenes mot naken himmel - og mot skyene - og gir oss en unik opplevelse av kropp i fritt fall. Når toneskalaen reduseres til nær sort og hvitt, får vi dessuten en herlig beskrivelse av det høye stupebrettets spesielle mentalitet, der mørke kropper i kø presses frem mot kanten i rytmiske skritt. Det spesielle er at bildene er vakre hver for seg, samtidig som de sammen tegner et imponerende portrett av livet på toppen av brettet - og fallet ned i ­havet.

Tore Holter
Fotografi

Opplevelser er øyeblikk.
Fotografiet har tatt eierskap til ­ordet “øyeblikk”, og så ­lenge livet oppleves som en serie av ­sam­men­­­­hengende øyeblikk er ­stills­fotografiet noe som gjør at vi får tid til å stoppe opp. Historiske øyeblikk huskes best som fotografier, og de gode opp­­lev­elsene festes til netthinnen som enkelt­stående bilder. ­Fotografiets kraft som forenkling av virkeligheten gjør at det lever i underbevisstheten som teksten i en roman. På Bølgen & Moi kan du se hva som skjer innenfor fotografiet gjennom å kaste et blikk rundt deg. Interfotos Debutant­utstilling har som formål å lansere talenter som benytter fotografiet som utrykksform. Interfoto på Høvik er Norges knutepunkt for ­profesjonelle fotografer og gjennom samarbeid med ­bladet Fotografi og Bølgen & Moi kan vi på denne måten dele vår lidenskap for fotografi.

Ta deg en tur til Briskeby, nyt maten, bildene og øyeblikkene fra vår 13. debutant­utstiller!

Egil B. Nilsson
Interfoto as

Marianne Lind
Marianne er født i 1974, ­opprinnelig er Marianne utdannet barnevernspedagog, noe hun jobbet med i ti år før fascinasjonen til fotografiet førte henne til Bilder Nordic School of Photography, hvor hun i januar 2009 stod ferdig ­uteksaminert.

Vår debutantutstiller liker veldig godt å jobbe i dokumentar­situasjoner hvor hun kan jobbe instinktivt, uten å bli for opphengt i regi.

Robert Adams får Hasselbladprisen 2009

Den amerikanske fotografen Robert Adams från Astoria, Oregon, har utsetts till den 29:e mottagaren av har Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi.
Priset överlämnades till Robert Adams vid en presskonferens på Fraenkel Gallery i San Francisco den 14 april 2009.

Pristagaren erhöll 500.000 kronor. En utställning Robert Adams - 2009 års Hasselbladspristagare kommer att öppnas i Hasselblad Center, Göteborgs Konstmuseum den 6 november 2009.

Stiftelsens begrunnelse:

Robert Adams är en av de senaste fyrtio årens viktigaste och mest inflytelserika fotografer. Under denna period har han nästan uteslutande arbetat i den amerikanska västern. I en tid då fotografin har förändrats och fragmenterats har han renodlat och på nytt bejakat dess inneboende språk och använt arvet från den modernistiska fotografins 1900-tal för sina egna, högst originella syften. Adams samlade vision av den amerikanska västern är exakt och odramatisk och utgör i dag ett enastående vittnesbörd som ger uttryck för en större, global omsorg om miljön samtidigt som det oavlåtligt ger akt på yttringar av mänsklig längtan och inslag av hopp i ett, föränderligt landskap.

Ultravidvinkelzoom fra Nikon

Det nye NIKKOR zoomobjektivet i DX-format fra Nikon har en brennvidde som starter på tilsvarende 15 mm i FX/35 mm-format. Objektivet er perfekt til fotografering som krever vidvinkeleffekt, for eksempel i små rom, eller til fotografering av arkitektur og landskap.

Objektivet NIKKOR (AF-S DX NIKKOR 10-24MM F/3.5-4.5G ED) har en brennvidde på mellom 10 og 24, og en bildevinkel som tilsvarer en brennvidde på 15 til 36 mm i FX/35 mm-format. Det gjør det ideelt i fotosituasjoner der vanlige standardobjektiver 18 til 55 mm ikke strekker til fordi man ikke får fanget den bredden man ønsker i bildet.

Objektivet er utstyrt med den ringformede Silent Wave Motor (SWM), som gir rask og stillegående autofokus. Objektivhuset er lett og kompakt og har Nikons unike kvalitetsdesign. NIKKORs avanserte og robuste konstruksjon gjør at objektivet er svært driftsikkert og holdbart. Det optiske systemet er utstyrt med ED-glass og linser som er optimalisert for digitale speilreflekskameraer. Dette gir bildene dine svært nøyaktig gjengivelse, høy oppløsning og høy kontrast.

Objektivet er laget med et internt fokussystem (IF), slik at lengden på selve objektivet ikke endres ved fokusering. På denne måten blir det lettere å holde, og tyngre tilbehør kan påmonteres. Objektivet har to fokusmoduser – M (Manuell) og M/A (manuellprioritert autofokus). M/A-moduset gjør det mulig å raskt bytte fra automatisk til manuell fokus, ved at fotografen kan vri på fokusringen selv når autofokus er i bruk. Dette gjør det mulig å justere fokus nøyaktig uten å ta blikket fra søkeren.

AF-S DX NIKKOR 10-24MM F/3.5-4.5G ED leveres med 77 mm frontdeksel, LC-77, som klikkes på plass, bakdeksel LF-1, bajonettfatning HB-23 og myk veske CL-1118. AF-S DX NIKKOR 10-24MM F/3.5-4.5G ED kommer i handelen fra mai og har en veiledende pris på NOK 10990,-

Gratis Photoshop- og Lightroom-seminar (Oslo)

Tirsdag 28. april kommer Adobes Digital Imaging Evangelist, Julieanne Kost, til Oslo. Hun vil vise hvordan hun jobber med nye Photoshop CS4 og Lightroom 2.

Julieanne Kost er fotograf og jobber med produktutvikling og opplæring. Hun er en ivrig skribent som har skrevet Photoshop-bøker, og blogger om Photoshop.

Fem av emnene Julieanne kommer til å ta opp:
  • Med oppdatert Camera Raw kan du utføre mer avanserte bilderedigeringer allerede i råkonverteringen.
  • Du kan nå enkelt arbeide med trinnløs inn- og utzooming og rotere arbeidsområdet.
  • Takket være justerings- og maskepanelene i høyre kant arbeider du direkte i visningen med ikke-destruktiv bilderedigering.
  • Fjærbelastede taster gjør at du kan midlertidig velge et bestemt verktøy mens du arbeider med et annet.
  • Penselverktøyet er forbedret slik at du trinnløst kan endre størrelsen på penselen direkte i visningen, uten bruk av dialogboks.
Seminaret er gratis:
Sted: Oslo Kino, Vika 1, Oslo
Tid: Tirsdag 28. april, kl. 09.00 – 12.00

Ytterligere informasjon og påmelding

14 april 2009

Nikon D5000

Jeg kunne spart meg gårsdagens post om D5000, nå er nemlig pressemeldingen her.

Nikon D5000 byr på flere nyheter, som vippbar LCD-skjerm som gir deg mulighet til å utnytte liveview fra alle vinkler, samtidig som kameraet har arvet HD-filmteknologien fra D90. Dermed får du et videokamera med på kjøpet.

Kameraets bildesensor på 12,3 megapiksler gir bilder og filmer av så god kvalitet at du uten problemer kan redigere og forstørre, og fremdeles sitte igjen med bilder med svært høy oppløsning. Kameraet har høy følsomhet mellom ISO 200 og ISO 3200 (som kan utvides til ISO 100- og ISO 6400-ekvivalent).

D5000 har redigeringsfunksjoner som gir deg mulighet til å redigere dine bilder og filme direkte i kameraet uten å ta veien innom PC-en. Redigeringsprogrammet gir også mulighet til å lage en rekke visuelle effekter på bildene.

Vribar LCD-skjerm
Nikon D5000 er det aller første Nikon-kameraet med en bevegelig skjerm. Den 2,7-tommers vippbare LCD-skjermen gir et helt nytt perspektiv på fotograferingen, og gjør det lett å ta bilder fra en hvilken som helst vinkel. Skjermens fleksibilitet gjør det mulig å plassere kameraet perfekt i forhold til vinkelen eller bildet du vil ta. Enten du er på konsert og vil ta et bilde over menneskemengden, eller vil fotografere fra bakkenivå, kan du justere den vippbare skjermen for best motiv. Mekanismen kan også lukkes for å beskytte skjermen, eller plasseres i standardstilling for vanlig fotografering med søker. Skjermen kan også snus bak-frem for det perfekte selvportrett. Fordi skjermen åpnes nedover, kommer den aldri i veien og du får et fast grep om kameraet og unngår kamerabevegelse.

Direkte visning av bilder
Filmopptak med Digitalt speilrefleks gir store muligheter for kreativiteten. Du kan for eksempel skifte ut objektivet for et nytt perspektiv, og gjøre filmen mer overbevisende ved hjelp av Picture Control-innstillingene. Nikon D5000 har D-film med lyd, som gir deg mulighet til å ta opp JPEG-film i forskjellige formater med en hastighet på 24 bilder i sekundet. Det vil si at dine høydefinisjonsfilmer kan spilles av i toppkvalitet på de nyeste TV-ene, og har HDMI-utgang som gjør at du enkel kan koble til nye medier. Undersøkelser viser at de fleste av oss ser og viser bilder på skjerm, og D5000 gir deg tilgang til direktevisningsfunksjonen med ett knappetrykk. Dermed kan du lett vise og komponere bildet eller filmen på den vippbare LCD-skjermen. Når du tar stillbilder, har kameraet fire typer modus for autofokus (AF): bredt område, normalt område, ansiktsgjenkjenning og følging av motivet. I AF-modus med motivfølging vil kameraet begynne å følge motivet på nytt hvis det forsvinner fra bildet og kommer tilbake igjen, slik at objektet alltid vil være i fokus. Du kan også få en kalendervisning som organiserer bildene etter tid og dato.

Passer også den erfarne
Med i alt 19 scenevalg trenger du ikke være ekspert på digitalfotografering for å ta flotte bilder. Du bare vrir hjulet til ønsket scene og velger en passende innstilling - kameraet gjør resten. Kameraet viser til og med en eksempelscene for å gjøre det lettere å velge. Nye motivvalg på D5000 er for eksempel dyreportrett, levende lys, blomster, høstfarger, mat, siluett, høylys og lavlys.

I tillegg til alle funksjonene som gjør det enklere å ta gode bilder, er D5000 er kvalitetskamera i seg selv. Kameraet er også ideelt for mer erfarne fotografer, takket være den følsomme CMOS-bildesensoren på 12,3 megapiksler, Nikons nyskapende EXPEED bildeprossesering, samt et raskt og nøyaktig 11-felts autofokussystem. Bildekvaliteten sikres ytterligere av mekanismen for rengjøring av bildesensoren med kontrollsystem for luftstrøm, aktiv D-Lighting og bildekontroll. Ordentlige fotoentusiaster kan også glede seg over et histogram for å forenkle eksponeringskontrollen. Kameraet har Nikons velkjente ergonomiske design, og det lette og kompakte huset er godt å holde i. Hvis du tar bilder i stille omgivelser, vil du også sette pris på den nye opptaksfunksjonen for stille fotografering og den innebygde utfellbare blitsen som automatisk finner ut om det er behov for den. Hvis du er mye på farten, er GPS-kompatibilitet med Nikons GP-1-enhet praktisk for å angi akkurat hvor bildet ble tatt. Nikon D5000 er kompatibelt med en rekke NIKKOR-objektiver.

Veiledende utsalgspriser:
  • D5000 hus 6990,-
  • Kit med 18-55mm II 7490,-
  • Kit med 18-55mmVR 7990,-
  • Kit med 18-105mm VR 8990,-

Akam.no har rukket å "teste" D5000, og konkluderer som følger:

Vi er alt i alt svært fornøyd med det vi har sett. Det er ingenting her som er dårlig, og ingenting som gjør at vi ikke kan anbefale kameraet. Det svakeste elementet er nok videofunksjonen, der den kommer litt til kort i forhold til det nye EOS 500D. Men skal du ha noe vesentlig bedre, må du tross alt opp i over 20 000 kroner, så skal vi ikke være for streng med den.

Byggekvaliteten er omtrent som forventet, batteriet yter bra, søkeren er litt mindre enn vi kunne ønsket oss, til gjengjeld er skjermen bra med all informasjon du kan drømme om med unntak av gode histogrammer.

Autofokusen virker rask og presis. Det er det samme systemet som på den dyrere D90-modellen. Ellers virker kameraet også relativt raskt for sin klasse, men vi kunne ønske oss litt større buffer for seriebilder.

Brukervennligheten er det lite å si på. Den er tilpasset målgruppen, men vi skulle likevel ønske at kameraet hadde et ektra hjul til å endre verdier med.


Les hele testen his Akam.no.

13 april 2009

Nikon D5000

Ifølge Nikonrumours er Nikon D5000 på trappene. Ifølge ryktene er lansering 1. mai.

Verd å merke seg er størrelsen. Kameraet har trolig en APS-C sensor, noe som tyder på at kamerakroppen er ganske stor - nesten like stor som D90. Merkelig, da en ville forvente at Nikon ville forsøke å holde størrelsen nede på et kamera som skal konkurrere i den nedre delen av markedet.

Glem denne posten - se heller dagens nyhet om Nikon D5000.

Kilde: nikonrumors.com

Hvem sin kulturarv?

Norsk filminstitutt og Nasjonalbiblioteket har en viktig oppgave med å restaurere, bevare og digitalisere gammelt filmmateriale. Bare så synd at de har bestemt seg for å gjøre den lite tilgjengelig. Det er i seg selv ille, men verre er det at de får lov til det. Hva tenker de på i Kulturdepartementet?

Et eksempel: For nærmere to år siden begynte man å snakke om "legge ut" filmrevyer fra krigens dager. Disse korte dokumentarfilmene ble brukt som forfilm på kinoene, og inneholder innslag om arbeidsliv, fritid og den kulturarven. De ble laget under tysk overoppsyn, og var selvsagt underlagt sensur, og må regnes som propaganda, noe som begrenser den dokumentariske verdien noe, men mange av filmene inneholder åpenbart materiale som er både interessant og spennende. Ifølge et intervju i Aftenposten har hensynet til personer som kunne bli gjenkjent vært grunnen til at filmene ikke er blitt offentliggjort. En litt pussig begrunnelse, men det er ikke det dette handler om.

På Filmarkivet.no får jeg en 90 sekunders smakebit fra filmene. Skal jeg se hele filmen må jeg ut med en tier for 24 timers tilgang. Ti kroner er ikke mye, men veldig mye mer en gratis, og i praksis den snublesteinen som gjør at jeg ikke kan gjøre noe fornuftig bruk av dette materialet.

Dårlig butikk

Hvor mye en tjener på dette er ikke lett å finne ut av, men det er trolig helt marginalt: Filmarkivet har per 1. januar 2007 17 ansatte og et budsjett på ca. 12,3 mill. kroner. Av dette er ca. 7,3 mill. kroner lønn, 5,2 mill. kroner drift, samt at det er budsjettert med 0,2 mill. kroner i inntekter. Brorparten av disse utgiftene går selvsagt til andre ting enn Filmarkivet.no, trolig er det et annet budsjett, men tallene indikerer i alle fall at man tjener lite på salg. (dersom noen finner konkrete tall for Filmarkivet.no er jeg takknemlig for tips).

Her omstruktureres det stadig, og Nasjonalbiblioteket har også en betydelig rolle knyttet til bevaring av film, men det fører neppe til lavere kostnader og høyere inntekter. De eneste som trolig tjener penger på Filmarkivet.no er Norgesfilm AS, som holder tjenesten oppe og som har mottatt betydelige offentlige midler i utviklingsstøtte.

Tvilsomt om rettigheter

Filmarkivet forteller at rettighetshaver er Norsk filmstudio AS (Norsk film AS ble lagt ned i 2001, men institusjonen har vært i offentlig eie siden starten i 1932). Norsk Filmstudios nettsider kan jeg lese at de "eier alle filmene som ble produsert av Norsk Film AS i perioden 1937 - 2001", samt at "alle klipp er rettighetsbelagt og krever samtykke fra oss som produsent for et hvert bruk i offentlig sammenheng."

Produsentens rettigheter går imidlertid ut etter 50 år, jmf Åndsverkloven §45. Norsk filmstudio AS har altså ingen rettigheter til filmer som er vist før 1959. Regissører, fotografer, manusforfattere og komponister kan ha individuelle rettigheter (i 70 år etter sin død, noe som forsåvidt er rimelig meningsløst, men en annen sak), men jeg er villig til å vedde på at det går fint lite til slike rettighetshavere dersom jeg skulle finne på å betale for å se en gammel filmrevy. Man hadde trolig ikke funnet frem til rettighetshaverne om man hadde forsøkt, da filmrevyene jo ble satt sammen av en rekke forskjellige bidrag og klippet om etter behov. Jeg tar neppe munnen for full dersom jeg tipper at det samme er tilfelle for mye av det gamle filmmaterialet som finnes i arkivene.

Så hvorfor slippes ikke dette fri?

Våre foreldre og besteforeldre har betalt for at filmene, som dokumenterer noe av deres hverdag, har blitt laget. Vi har betalt for at det blir tatt vare på og digitalisert. Likevel må vi betale nok en gang dersom vi vil se dette materialet. Fornuftig?

Kunne vært en viss fornuft i det dersom man hadde tjent penger, som så kunne gått til videre digitalisering av filmarven. Men dette tjener man ikke penger på - trolig koster det mer bare å administrere ordningen enn det man makter å ta inn. Det er i alle fall min påstand inntil noen dunker meg i hodet med konkrete tall.

Restaurering av film er dyrt, og det er flott at Staten tar ansvar og bruker penger på dette. Trolig burde man brukt mer enn hva som er tilfelle i dag. Det er når det kommer til distribusjonene at ting skjærer seg, fordi man har en fiks ide om at dette (distribusjonen) skal man gjøre penger på. Når ble det ABM-sektorens oppgave? Bevaring og tilgjengeliggjøring - ja. Brukerbetaling - nei. Vi betaler jo for dette på andre måter, og det er et utmerket system.

Cut the Crap!

Her er det bare å ta Norsk filmstudio på ordet: Cut the Crap - slutt med tullet, og kom i gang med å formidle filmarven på en måte som gjør at lærere, elever, forskere, byråkrater og menigmann kan begynne å nyttegjøre seg det som finnes. Noen har faktisk interesse av det materialet som offentlige institusjoner sitter på, men det er lite interessant å benytte dette materialet, og skape merverdi, så lenge det ikke er lagt til rette for reell formidling.

Man kan utmerket godt fortsette med å selge DVDer (skjønt jeg tror det er bedre å kutte det også) samtidig som man legger til rette for en mer tidsmessig nettdistribusjon. Se hva British Film Institute gjør på Youtube, eller Library of Congress' Youtubesider. Sistnevnte har lagt ut mange av Edisons første filmer.

Library of Congress dokumenterer at de har skjønt dette: rapporten om bibliografisk kontroll og rapporten om Flickr Commons - For the Common Good: The Library of Congress Flickr Pilot Project.

"For the Common Good" - bedre kan det ikke sies. Legg til rette for gjenbruk.

Giske! Dette er kulturpolitikk, og Solhjel! Det er i høy grad utdanningspolitikk. Det beste av alt: det trenger ikke koste en krone. Bruk de pengene dere sparer på å kutte i dagens utdaterte distribusjonsregime til å få på plass et system som gir oversikt over norske verk som har fallt i det fri. Sett oppgaven til NRK, dette er nemlig god "public service" også, og sørg for at de behandler sine arkiver på samme måte. Mye kommer fremdeles til å bli værende "utilgjengelig", men vi har mer enn hundre år av filmhistorie å ta av. Det er bare å begynne i den ene enden.

Se til Venstre, og sørg for at vi får mulighet til å gjenbruke deler av norsk kulturarv!

Spre budskapet: Navngivelse - Del på samme vilkår

12 april 2009

Guide til oppskarping av bilder

Carsten Arnholm gir en grunnleggende innføring oppskarping av digitale bilder for den litt viderekommende. Artikkelen tar utgangspunkt i USM (Unsharp mask) i Photoshop, men gir også et innblikk i de litt ulike former oppskarping man støter på i ulike programmer (RAW-konverteringsprogrammer og rene bildebehandlingsprogrammer).

Oppskarping er en naturlig og nødvendig del av bildebehandling. Bildebrikken i det digital kamera består av et regelmessig mønster (en matrise) av ørsmå sensorer. Når det projiseres andre mønstre på en slik sensorbrikke er det fare for at moiré oppstår. For å hindre dannelsen av moiré er det i et digitalt kamera lagt et filter over sensorbrikken. Dette filteret (kalt "low pass"-filter) gir bildet en meget forsiktig softing (og stenger forøvrig for den infrarød del av lyset). Det er bl.a. særlig for å motvirke effekten (altså en viss softing) av dette anti-moiré-filteret at en viss oppskarping er nødvendig for å gjenskape et godt skarphetsinntrykk.

Les hele artikklen på Akam.no.

4am Project



Karen Strunks' 4am Project. Felles for alle bildene er at de er tatt klokken 4. om morgenen.

Til Journalism.co.uk) sier Strunks dette om hva som er målet med prosjektet: "he aim is to offer a unique view of the UK and beyond by capturing a moment in the small hours of the morning".

11 april 2009

43 "gjør det selv"-tips for fotografen

Udi Tirosh og nettstedet Do It Yourself Photography feirer treårsjubileum med 43 Photography Hacks, Mods And DIY Projects. Blant de mange tipsene er hvordan du bygger din egen spiderlite.

Listen inneholder mange tips om hvordan du bygger ditt eget utstyr, som godt kan benyttes i profesjonelle sammenhenger. Skikkelige fotografer mekker på utstyret for å optimalisere det til sin bruk. Smarte ting trenger dessuten ikke koste mye: for eksempel kan et kaffefilter i fotobagen fungere som en diffusor for blitzen, og redde dagen :)

Så til tipsene...

1. Homemade Speedlite "Snoot"

2. The Best Softbox Ever

3. Using A Cooling Honeycomb As A DIY Gridspot

4. The DIY Speed Strap

5. The DIY Speed Strap - Accessories And Samples

6. Kimel’s Pop Up Flash Soft Box Diffuser

7. Drinking Beer - Out! Snooting - In!

8. Striplight and Softbox

9. Gel Holder for Flash

10. V Cards

11. Even Better Softbox Part One - The Build Process

12. The CD Spindle Ringflash

13. The Food Saver Omnibounce

14. The DIY Strip Light

15. Thomas Schwenger Complete Two Seconds Lighting Kit

16. Just Fab's Turkey Pan Beauty Dish

17. DIY Wax-Fen Flash Diffuser - Yet Another Bouncy Thingy

18. Homemade Gridspot

19. A Home Grown Softbox

20. Flash Mounted homemade DIY Beauty Dish or From Soup Dish to Beauty Dish

Backdrop Mounts

21. Home Made Cheap DIY Backdrop Stand

22. Plumbers Light-Backdrop Stand

23. Greenscreens and Backdrop Stands

24. Double Your Light Stand As A Portable Backdrop Mount System

25. DIY Ghetto-Fab Portable Backdrop Stand

Backdrops

26. Cheap DIY Muslin Photography Background

27. Spice Up Your Home Made Muslin Backdrop

28. Really Cheap Homemade Diy Studio

Lights And Power

29. Home-made Power Pack Flashes

30. More Power To Your Flash - External SLA Battery Flash Mod

31. DIY Spider Light by Alex Campagna

32. Cactus Slave Flash Cable Hack

33. Disposable Camera Ring Flash

34. The Strip Light That Won't Strip You

35. Great Way To Build a Ringlight

36. Cold Halogen Lights

37. Empower Yourself On Location (Or Two Portable Power Packs)

38. The Cheapest Ring Light Ever

Lighting Fixtures

39. DIY Cheap Soft Light Panel Frame Designed for Flash

40. The Origami Studio (An Extrapolation to The $0.02 Macro Studio)

41. The Mother Of All Light Tents

42. Sticks, Stones, Concrete and Killer Lighting

43. The Ghetto Studio

10 april 2009

Fotografen som skapte Depeche Mode

Før stilskiftet, og lenge etter. Det ene bildet er fra 1981, det andre fra i år. Begge foto Anton Corbijn.
Med et mulig unntak av U2 er Depeche Mode det bandet som er nærmest knyttet til den nederlandske fotografen og musikkvideoregissøren Anton Corbijn. Historien om Depeche Mode kan deles: før og etter Corbijn. Etter at bandet endret stil på midten av 80-tallet ble Corbijn interessert og laget en video til låten «A Question of Time» i 1986. Corbijns lek med amerikansk mytologi, svartkledde menn og lettkledde damer ga Depeche Mode imaget de trengte.



Med låten «Personal Jesus», albumet «Violator» og Anton Corbijns stilsikre regi som våpen rir Depeche Mode selvsikkert inn i 1990-tallet og inn på de amerikanske hitlistene. Corbijn blir Depeche Modes uoffisielle femte medlem i 1990, omtalt som «visuell regissør».



Det er mars 2009, og Anton Corbijn har samlet Depeche Mode i et London-studio for å filme materiale som skal brukes på den kommende verdensturneen. Corbijn har designet plateomslaget, deluxe-boksen rettet mot blodfansen og har også laget de to fotobøkene som følger med. Han står for regi på musikkvideoen «Wrong», og er også ansvarlig for lys og bilde på verdensturneen.

Les mer i D2.

Anton Corbijns liste over albumcover er imponerende:
2007
Andrea Corr – Ten Feet High


Per Gessle – En Händig Man


Bryan Ferry – Dylanesque
2006
The Killers – Sam's Town


Depeche Mode – The Best Of


Depeche Mode – Songs of Faith and Devotion / Remastered


Depeche Mode – Violator / Remastered


Echo & The Bunnymen – The Very Best of; More Songs to Learn and Sing


BrainStorm – Four Shores


Jose Merce – Lo Que No Se Da
2005
Per Gessle – Son of a Plumber


Depeche Mode – Playing the Angel


Bruce Springsteen – Devils & Dust
2004
James Last – They Call Me Hansi


U2 – How to Dismantle an Atomic Bomb


Saybia – These are the Days


Bee Gees – Number Ones
2003
Sophie Zelmani – Love Affair


Michael Franti – Everyone Deserves Music


Per Gessle – Mazarin


Martin Gore – Counterfeit 2


Dave Gahan – Paper Monsters


BrainStorm – A Day Before Tomorrow


Travis – 12 Memories


Lene Marlin – Another Day


Metallica – St. Anger (inside)


R.E.M. – In Time; The Best of R.E.M. (inside)
2002
U2 – The best of 1990–2000 (inside)


Ulf Lundell – Club Zebra


Jose Merce – Lio


David Gray – A New Day at Midnight (inside)


Foo Fighters – One By One (inside)


Bombay 1 – Me Like You
2001
Depeche Mode – Exciter


Tricky – Blowback


Fad Gadget – The Best Of


Herman Brood – My Way -The Hits-


Station 17 – Hitparade
2000
Eagle-Eye Cherry – Living in the Present Future


Joseph Arthur – Come To Where I’m From (inside)


Mansun – Little Kix


U2 – All That You Can’t Leave Behind


Noir Desir – En Route Pour la Joie


Jose Merce – Aire
1999
Howie B – Snatch


Eliades Ochoa – Sublime Illusion


Zucchero – Bluesugar


Herman Brood – Back on the Corner


Metallica – S&M


David Sylvian – Dead Bees on a Cake (inside)
1998
Metallica – Garage Inc.


Jimmy Page, Robert Plant – Walking into Clarksdale


Marianne Faithfull & Vienna Radio Symphony Orchestra – Seven Deadly Sins


Sophie Zelmani – Precious Burden


Bee Gees – One Night Only


U2 – The Best Of 1980-1990 (inside)
1997
Depeche Mode – Ultra


Nick Cave – The Boatman’s Call


John Lee Hooker – Don’t Look Back


Bee Gees – Still Waters


Jon Bon Jovi – Destination Anywhere


Echo & The Bunnymen – Ballyhoo (The Best Of)


Garland Jeffreys – Wildlife Dictionary


Metallica – Reload (inside)


Ulf Lundell – Män utan Kvinnor
1996
Dreams Come True – Love Unlimited


J.J. Cale – Guitar Man


Skunk Anansie – Stoosh


Herman Brood – 50 The Soundtracks


U2 – POP


Metallica – Load (inside)


Gary Lucas – Gods and Monsters
1995
Rainbirds – Making Memory


Clannad – Macalla


Electrafixion – Burned


The Rolling Stones – Stripped


Therapy? – Infernal Love


Adam Ant – Wonderful


Zucchero – SpiritoDiVino


John Lee Hooker – Chill Out


Andy White – Teenage
1994
Andy White – Destination Beautiful


Bon Jovi – Crossroads


Herbert Grönemeyer – Live (inside)
1993
Herbert Grönemeyer – Chaos


Aimee Mann – Whatever


Clannad – Banba


Johnny Hallyday – Rough Town
1992
Bon Jovi – Keep the Faith


Nick Cave & The Bad Seeds – Henry’s Dream


Depeche Mode – Songs of Faith and Devotion


Depeche Mode – Songs of Faith and Devotion Live


Noir Desir – Tostaky


Peter Murphy – Holy Smoke


Andy White – Out There


Bryan Ferry – Taxi
1991
U2 – Achtung Baby


Bruce Cockburn – Nothing but a Burning Light


Billy Bragg the Peel Session Album – Strange Fruit


Rainbirds – Two Faces


Sam Phillips – Cruel Inventions


R.E.M. – Automatic for the People
1990
Gavin Friday – Adam ‘n’ Eve


Depeche Mode – Violator


Herbert Grönemeyer – Luxus
1989
The Creatures – Boomerang


Gavin Friday and the Man Seezer – Each Man Kills the Thing he Loves


Rainbirds – Call Me Easy Say I’m Strong


Depeche Mode – 101
1988
U2 – Rattle and Hum


Echo & The Bunnymen – Echo & The Bunnymen


Herb Alpert – Under a Spanish Moon


Morrissey – Viva Hate


Frank Tovey – Civilian


Herbert Grönemeyer – What’s All This


John Hiatt – Slow Turning
1987
U2 – The Joshua Tree


Trashing Doves – Bedrock Vice


Bryan Adams – Into the Fire
1986
Golden Earring – The Hole
1985
Propaganda – A Secret Wish


Clannad – Macalla


Fine Young Cannibals – FYC


Madness – Mad Not Mad


Echo & The Bunnymen – Songs to Learn & Sing
1984
U2 – Unforgettable Fire
1983
James Blood Ulmer – Part Time


Fad Gadget – Gag


Art of Noise – Who’s Afraid Of?


Julian Cope – World Shut Your Mouth


U2 – WAR (gatefold)
1982
Fad Gadget – Under the Flag


Captain Beefheart – Ice Cream for Crow
1981
Joe Jackson – Jumpin Jive


Fad Gadget – Intercontinent


Garland Jeffreys – Escape Artist
1979
Steely Dan – Greatest Hits (gatefold)