Panasonic Lumix LX3

Panasonic Lumix LX3 er arvtageren til LX2 med 10 megapiksler. en relativt stor sensor virker positivt inn på støyegenskapene, og Panasonic drister seg til å love den beste bildekvaliteten i denne kameraklassen.

Objektivets lysstyrke er f/2 med en vidvinkelen på 24 mm. LX3 har totalt et zoomområde tilsvarende 24-60mm i 35 mm format. Kameraet klarer åtte seriebilder i full oppløsning med 2,5 b/s.

Videoegenskapene er også gode: 720p HD-video med 24 b/s.

Digit.no har testet Lumix LX3 og konkluderer blant annet som følger:

Det er mange lovord å gi til Panasonic Lumix DMC-LX3. Strengt tatt er svakhetene så ubetydelige at de drukner i alt de positive. Det er et lite og lett kamera, men samtidig robust bygd og med god ergonomi. Rosinen i pølsen er imidlertid objektivet, en Leica DC Vario-Summicron vidvinkelzoom som byr på svært høy lysstyrke i begge ender av zoomen og som attpå til har optisk bildestabilisator innebygd. Svakheten er at zoomen er begrenset til 2,5x forstørrelse, så man må nøye seg med en tele tilsvarende 60 mm, nokså skrale makroegenskaper og løst objektivdeksel.
/../
Seriøse fotografer kan glede seg over et rikt utvalg av manuelle innstillinger, men det er faktisk kameraets ytelser ved helautomatikk som virkelig imponerer. Selv nybegynnere kan oppnå førsteklasses resultater med kameraets oppsiktsvekkende gode "intelligente automatikk". Den er i stand til å analysere motivets karakteristikker, avstand, lysforhold, ansikter, bevegelser og andre forhold som har betydning for resultatet, og optimaliserer bildet med alle tilgjengelige parametere på brøkdelen av et sekund. Resultatet er ofte langt bedre enn hva en erfaren fotograf klarer med manuelle innstillinger.
/../
At bildeoppløsningen er holdt på anstendige 10 Mp vil noen sikkert bli oppfattet som svakt, men LX3 viser at det er en grense for hvor mange megapiksler man kan dytte inn på en bildebrikke i denne størrelsen. Faktisk er bildebrikken større enn i konkurrerende kameraer og nettopp den lavere bildeoppløsningen gjør at bildekvaliteten blir optimal for sin klasse. Bildebrikken er i tillegg så finurlig konstruert at den utnytter vidvinkelen maksimalt uansett hvilket bildeformat man velger. Helhetsinntrykket av den generelle bildekvaliteten, herunder eksponering, fargegjengivelse, bildestøy osv, samt optikkens ytelser, er at intet annet kamera i klassen matcher eller overgår Lumix LX3.

På enkelte punkter er LX3 ekstremt kjapt, med kjapp, effektiv og lysfølsom autofokus, superresponsiv utløser, samt raskere serieopptak enn konkurrentene. Serieopptak med 2,5 b/s både med JPEG og RAW, pluss kontinuerlig serie med 1,9 b/s eller superhurtig serie med 7 b/s ved 3 Mp, lar seg absolutt høre. På andre punkter er kameraet derimot vesentlig tregere enn mange betydelig rimeligere kameraer, som når det gjelder oppstart og bildevisning. Lagringen skjer til vanlige SD minnekort, eventuelt SDHC med utvidet kapasitet, og som reserveminne har LX3 et internt minne på 50 MB.

Ethvert moderne kompaktkamera kan by på videoopptak med lyd, med LX3 også i HD-kvalitet. Riktignok ikke i Full HD, men 1280x720 og 24 b/s er bedre enn hva konkurrentene fra Canon og Nikon kan tilby. Lyd til stillbilder er også mulig, både ved opptak og ved avspilling.
/../
Erfarne fotografer som forstår betydningen av kameraets spesifikasjoner, og deres begrensninger, kan trygt gå til anskaffelse av et Panasonic Lumix LX3. Anbefalingen gjelder i minst like stor grad nybegynnere, som ved selvsyn kan oppleve moderne helautomatikk av ypperste klasse. Kameraet er ikke billig, nesten like dyrt som de rimeligste speilrefleksene, men betydelig mindre og med et overlegent bedre objektiv.

Bildekvalitet er så altomfattende at det knapt lar seg definere med én kort konklusjon. Kravene til nyanser er også høyst individuelt. Hva som er målbart er ikke nødvendigvis synbart, men når mange små forskjeller går i favør av én modell, blir nyansene også godt synbare. I sammenligningen med Canon G10 og Nikon P6000 er det liten tvil om at Panasonic Lumix LX3 totalt sett tar de beste bildene.


Les hele testen hos Digit.no.

Olympus E-450

Olympus E-450 sies å kombinere kvaliteten til E-system digitale speilreflekskameraer med brukervennligheten til et kompaktkamera. Etterfølgeren til E-420 kommer med egenskaper som øker kreativiteten hos amatørfotografen. Ulike effekter kan enkelt tilføres ved hjelp av tre integrerte kunstfiltre, og kameraet har LiveView visning på LCD-skjermen. Som en av de minste og letteste modellene på markedet tilbyr dette kameraet forbrukeren alle fordelene ved Fire Tredels teknologien til en rimelig pris.

E-450 er tilgjengelig på det norske markedet fra mai 2009 til veiledende pris kr 4499,- inkludert kit-objektiv.

Et kreativt og kraftig kamera
Olympus E-450 er utviklet med tanke på amatørfotografer som ønsker et digitalt speilreflekskamera med høy ytelse. Tre kunstfiltre gir bildene en ny dimensjon uten komplisert etterbehandling. Denne funksjonen, som først ble introdusert med Olympus E-30, gir bildene ulike uttrykk ved å velge ett av tre kunstfiltre. Pop Art effekten gir bildene et livligere uttrykk med kraftige farger. Soft Focus skaper en dempet stemming, mens Pin Hole gir bildene mystikk. Kameraet har en 6.9cm/2.7” HyperCrystal II LCD skjerm med 176° innsynssvinkel som gjør det mulig å fotografere fra nærmest ethvert perspektiv. LiveView funksjonaliteten gir sammen med kameraets kontrastbaserte autofokus** muligheter til å se resultatet før bildet er tatt. Ansiktsgjenkjenning sørger for korrekt fokus og eksponering av ansikter, mens skyggejustering balanserer ut mørke områder. Kameraets 28 fotograferingsmoduser sørger for stor allsidighet.

Tillitsvekkende og ekte
Olympus har i E-450 samlet alt en nybegynner trenger for å ta bilder av høy kvalitet. Kameraet er utstyrt med Olympus’ støvfjerningssystem, Supersonic Wave Filter, og 10 megapiksel Live MOS sensor. Med TruePic III+ bildeprosessor gir det bildene en realistisk gjengivelse av virkeligheten - samtidig som den reduserer støy og øker hurtigheten under behandling. Det er mulig å fotografere opp til 3.5 bilder per sekund i full oppløsning med opp til åtte bilder i RAW buffer.

En rekke tilbehør
Olympus E-450 er kompatibel med nesten alt tilbehør for E-system, som 19 objektiver med en brennvidde på 7 - 300mm (tilsvarende 14 - 600mm på et 35mm kamera) og ulike blitssystemer. En god ledsager til denne kompakte modellen er for eksempel det lille ZUIKO Digital 25mm 1:2.8 Pancake (tilsvarende 50mm på et 35mm kamera). Nykommeren blant de digitale speilrefleks E-system kameraene har mulighet for trådløs blitsstyring, kjent fra E-3 kameraet, med Olympus FL-50R og FL-36R. Med braketten FL-BK04 og tvillingbraketten FL-BKM03 oppnår man høy fleksibilitet ved blitsfotografering.

Olympus E-450 digitale speilrefleks kamera – hovedegenskaper:

Brukervennlighet
•Meget enkel å betjene – Klart til bruk rett fra esken.

Funksjonalitet
  • Tre kunstfiltre
  • Forbedret LiveView, konstrastbasert autofokus, ansiktsgjenkjenning, skyggejusteringsteknologi
  • Forhåndsvisning av bildet for å kunne sammenligne ulike resultater med ulike innstillinger før man tar selve bildet
  • TruePic III+ bildeprosessor

Bærbarhet
•Et av verdens minste og letteste digitale speilreflekskameraer gjør det enkelt å ta med seg.

E-450 tillegsegenskaper:
  • 10 Megapiksel Live MOS sensor
  • 6.9cm/2.7" HyperCrystal II LCD skjerm med 176° innsynsvinkel
  • Supersonic Wave Filter for beskyttelse mot støv
  • 28 fotograferingsmoduser (5 eksponeringsmoduser, 5 kreative moduser, 18 scenevalg moduser)
  • Innebygget blits (Ledetall 12 ved ISO 100) med mulighet for trådløs blitssynkronisering .
  • Trådløs blitskontroll for opp til 3 grupper
  • 3.5 bilder per sekund med opp til åtte bilder i RAW buffer
  • One-touch hvitbalanse
  • AE/AF-lås funksjonalitet
  • ISO 100 til 1600
  • Forhåndsvisning av dybdeskarphet
  • 49-segment digital ESP lysmåling
  • Bracketingfunksjon (Eksponering)
  • Kompatibel med minnekortene CompactFlash og xD-Picture Card
Olympus E-450 er tilgjengelig i følgende pakkeløsninger:
  • Olympus E-450 kun kamerahus
  • Olympus E-450 Kit
    (E-450 kamerahus med ZUIKO Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 objektiv)
  • Olympus E-450 DobbelZoom Kit
    (E-450 kamerahus med ZUIKO Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 og ZUIKO Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 objektiver)

Ukens utvalgte



Fott bilde fra The Library of Congress' samling på Flickr. Her finner du en mengde bilder fra 1930- og 1940-tallet, tatt av profesjonelle fotografer og en glityrende dokumentasjon av datidens amerikanske hverdagsliv.

Via Free images

Canon PowerShot D10

Canon PowerShot D10 er Canons første vanntette digitalkamera. Modellen kombinerer et robust ytre med god bildekvalitet takket være Canons DIGIC 4-prosessor.

Et nytt Smart Auto-program benytter teknologi for automatisk scenegjenkjenning. En funksjon som kan være nyttig dersom man har dårlig tid under vann :)

Kan tas med overalt
Uansett om du skal surfe eller snorkle, stå på ski eller klatre i fjellet, er
PowerShot D10 konstruert for å bli med på de utroligste eventyr. Det er vannsikkert ned til 10 m, tåler å falle på harde flater fra 1,22 m, er støvbestandig og fungerer ved temperaturer helt ned til -10 oC.

Høy oppløsning
Kameraets sensor har imponerende 12,1 megapiksler, så du har frihet til å beskjære eller forstørre bilder uten å miste den unike detaljrikdommen.

3x zoomobjektiv gir allsidige komposisjonsmuligheter, mens bildestabilisatoren forhindrer at kamerarystelser gir uønsket uklarhet. Dette er spesielt nyttig ved aktiviteter med raske og store bevegelser – noe dette kameraet er konstruert for.

Brukervennlig
For å sikre at du kan konsentrere deg om motivet, har DIGIC 4 en rekke intelligente funksjoner som gjør det enkelt og greit å ta flotte bilder. Et nytt Smart Auto-program benytter teknologi for scenegjenkjenning for å analysere motivet i detalj, fra lystyrke, kontrast og avstand til generelle fargenyanser. Kameraet velger optimalt opptaksprogram blant 18 mulige, slik at du er sikret perfekte innstillinger for motivet.

Selv den mest aktive situasjon kan foreviges, takket være Canons teknologi for bevegelsesgjenkjenning som registrerer både kameraets og motivets bevegelser og justerer innstillingene deretter. Flotte bilder sikres med teknologi for ansikts-gjenkjenning, som nå også omfatter Blunkegjenkjenning for å unngå bilder med dårlig timing. Canons i-Contrast gjør mørke områder lysere, uten at de lyse områdene blir overeksponert.

PowerShot D10 har også en spesialdesignet 2,5" PureColor LCD II-skjerm som er utviklet for å gi bedre utendørsytelse. Beskyttet av et 2 mm beskyttende lag, gir det dobbel lysstyrke i forhold til en normal PureColor LCD II-skjerm og dermed enkel bildekomposisjon eller bildevisning under nesten alle forhold.

Egenskaper
  • Vannsikkert (til 10 m), støtbestandig (1,22 m), frostsikkert (-10 °C), støvbestandig digitalkamera
  • 12,1 megapiksler
  • 3,0x optisk zoom med optisk bildestabilisator
  • Smart Auto-program med teknologi for scenegjenkjenning
  • DIGIC 4 gir ultrarask respons, suveren bildekvalitet og intelligente funksjoner
  • Eksepsjonelt klar 2,5" PureColor LCD II-skjerm med 2 mm tykt beskyttelsebelegg
  • Bekjemper uklarhet med bildestabilistator og teknologi for bevegelsesgjenkjenning
  • Enkle bilder av mennesker med ansiktsgjenkjenning, Velg og følg ansikt og Blunkegjenkjenning – i tillegg til selvutløser for ansikt og automatisk fjerning av røde øyne
  • Omfattende tilbehørsutvalg, inkludert skulder- og halsrem og rem med karabinerkrok, i tillegg til frontdekselsett
  • Opptaksprogrammer og spesielle scene-programmer
  • 30 bilder/sek VGA-filmsekvenser

Oppdag universet!

Astronomiåret 2009 inviterer til den største astronomiske fotoutstillingen i Norge noensinne. Ute på Rådhusplassen i Oslo kan publikum i april, mai og juni nyte noen av vårt tids flotteste astronomiske blinkskudd, både fra profesjonelle observatorier og erfarne amatørastronomer: Sola, Månen, planeter, måner, glitrende stjernehoper, majestetiske galakser, fargesprakende stjernetåker og stemningsfulle himmelpanoramaer.



Onsdag 1. april kl 20:00 holdes et åpningsarrangent på Rådhusplassen i Oslo. Fra scenen presenteres utstillingen, som har fått tittelen Oppdag universet!, av et panel med kjente astronomer og inviterte gjester. Det vil dessuten være andre astronomer i utstillingsområdet som publikum kan stille spørsmål til eller få omvisninger av. Hvis det er klarvær vil det også være mulig å titte på stjernehimmelen gjennom en rekke amatørteleskoper.

Fakta om utstillingen

Tittel: Oppdag universet!
Sted
: Rådhusplassen (vestsiden) i Oslo
Tidsrom: 1. april til 30. juni 2009, døgnet rundt
Format: 150 x 150 cm, 42 bilder i alt
Pris: gratis
Arrangør: Astronomiåret 2009 i Norge

Fotoutstillingen er et samarbeid mellom Astronomiåret 2009 i Norge og sponsorene Universitetet i Oslo, Norsk Romsenter og Oslo Kommune.

astronomi2009.no

Nikon D3x

Dyr er den, men det er liten tvil om at Nikon D3x er noe av det mest avanserte du kan kjøpe for penger. Egenskaper spenner fra "meget bra" og oppover. Bildekvaliteten er fremragende så lenge ikke ekstreme ISO-verdier og mange bilder i sekundet er blant kravene du stiller.

Prisen er som sagt i drøyeste laget. Canon EOS 1Ds Mark III ligger riktignok i samme prisleie, men Sony α900 og Canon EOS 5D Mark II kommer svært nær, og koster langt under halvparten. Så lengde Nikon forlanger 60 store for D3x er det grunn til å kikke seg om etter noe annet.



Et godt kamera er det imidlertid. Akam.no har testet Nikon D3X og konkluderer som følger:

Det er liten tvil om at Nikon D3x alt tatt i betraktning er det beste speilreflekskameraet som finnes på markedet i dag. Riktignok finnes det kameraer som kan vise til bedre ytelse på enkeltområder, men som alt-i-ett-pakke er D3x svært vanskelig å slå, om ikke umulig.

Det er imidlertid ikke dermed sagt at det er det beste kameraet å gå til anskaffelse av, for de fleste av oss. En prislapp på i overkant av seksti tusen tilsier at man bør ha en viss inntekt på sin fotografering for at dette skal ha noen hensikt å kjøpe, og selv om så er tilfelle vil nok mange med denslags budsjett ha bedre nytte av et billigere kamera som for eksempel D700, og heller bruke resten av pengene på litt gromoptikk. Nikon har fått mye pepper for prisingen av D3x, kanskje spesielt fordi Sony A900 som ble sluppet noen måneder tidligere var priset svært mye lavere. Rett nok er ikke A900 like bra som D3x, men i forhold til prisen er både det og Canon EOS 5D Mark II langt bedre kjøp. Mye på grunn av dette syntes vi ikke det var riktig av oss å gi D3x verken "Akam anbefaler" eller "Godt kjøp", så vi har i sakens anledning laget en ny utmerkelse som altså D3x tildeles, som første og hittil eneste kamera.

Som utmerkelsen sier er D3x et råbra kamera. Bare synd prisen også er ganske så rå.


Les hele testen hos Akam.no.

Fotografér eller film at Norge slår av lyset!

Earth Hour blir tidenes største dugnad for klimaet. Med lysbryteren som verktøy skal en milliard mennesker og en million nordmenn vise at folk over hele verden står sammen mot klimaendringene. Men for å dokumentere denne innsatsen, som skal foregå overalt i hele Norge, trenger vi din hjelp! Bli derfor med på Earth Hours foto-/video-konkurranse. Du bidrar til å støtte Earth Hour og er samtidig med i trekningen av mange og flotte premier!

Slik gjør du:
  • Ta frem kamera eller videokamera: fotografer og film i vei. Nærmere om motiver finner du under.
  • Last bildene dine opp på Flickr og legg dem til i denne gruppa: http://www.flickr.com/groups/1032705@N20/ (Obs: dette forutsetter at du har eller oppretter en konto på Flickr)
  • Delta gjerne i gruppa, kommenter på andres bilder etc.
Motivet kan være fra selve Earth Hour eller stå i forbindelse med Earth Hour på én eller annen måte. Det kan være bygninger som slukkes, lys som brenner, mennesker som samles, forberedelser, mørkeaktiviteter, etterfester, hva som helst som har med markeringen av Earth Hour å gjøre.

Dette er premiene:
1. Pentax K-M Hus m/18-55
2. Pentax Optio W60
3. Pentax Optio P70
4.-6. Sykkel fra IKEA
7.-10. Flotte bøker


Les mer om kameraene her.


Film en morsom måte å slå av lyset på, bli inspirert av denne hjemmevideoen!
Konkurranseregler
- Frist for opplasting av bilder og video er onsdag 1.april 2009.
- Slik laster du opp bilder og video: Gå inn på www.flickr.com og legg dem til i denne gruppa: http://www.flickr.com/groups/1032705@N20/ (Obs: dette forutsetter at du har eller oppretter en konto på Flickr)
- Det skal ikke være navn eller tekst på selve bildene.
- Manipulerte bilder er ikke tillatt i denne konkurransen (vi leter etter naturlige bilder med et kreativt valg av tema på før- og etterbildene. Derimot er normal etterjustering naturligvis ok (dvs nivåer, kurver, gjøre bildet skarpere etc).
- Bilder/videoer som ikke fyller fotokonkurransens formål eller bilder/videoer som kan oppleves som støtende slettes uten videre.

Bruk av innsendte bilder og -videoer
Den kunstneriske eiendomsretten (inkludert opphavsrett) av bildene/videoene blir værende fotografens eiendom. Gjennom å delta i konkurransen gir fotografen en verdensomspennende, royalty-fri, ikke-eksklusiv lisens til WWF til å bruke bildene/videoene i forbindelse med prosjektet Earth Hour i alle formater og medier. Fotografens navn vil alltid bli gitt sammen med bildet/videoen.

WWF vil bare bruke bildene/videoene for prosjektets formål og må ha skriftlig tillatelse fra fotografen dersom WWF ønsker å bruke bildene/videoene i andre formål enn prosjektet Earth Hour.

WWF ønsker å kunne bruke alt innsendt materiale til dette formålet, ikke kun de aller beste som blir plukket ut til å vinne premiene. De dette gjelder vil få beskjed.

OBS: Tillatelse til å fotografere
Fotografen må selv sørge for evt tillatelse fra folk som vises på bildene (og deres verger i tilfelle barn) til å bruke bildene i konkurransen.

Phase One investerer i Mamiya

Phase One og Mamiya har samarbeidet siden 2006, og denne forbindelsen forsterkes når danskene nå kjøper seg opp i den gjenværende kameradivisjonen til Mamiya. Mamiya måtte selge kameradivisjonen for noen år siden, like etter at de hadde lansert Mamiya ZD, som den gang var et relativt gunstig priset kamera med 22 megapiksler.

Nå er Mamiya DL28 på trappene, basert på 645AFD III kamerahus i kombinasjon med Leafs Aptus-II 6 digitale bakstykke. Her samarbeider altså Mamiya med Leaf, som er en konkurrent til Phase One. Antar det blir noen endringer på den fronten i tiden fremover.

Fra pressemeldingen:

Phase One A/S and Mamiya Digital Imaging, Ltd. are proud to announce that Phase One is making a significant financial investment in Mamiya Digital Imaging, thus becoming a major shareholder in the company behind the Mamiya brand of medium format cameras and lenses. Terms of the agreement are not being disclosed.

The objective of Phase One’s investment is to accelerate the development of advanced, world-class medium format camera systems by leveraging engineering expertise and efficiencies in product development, marketing and sales. "We are committed to providing open, upgradable medium format camera systems, so that pro photographers can enjoy the maximum flexibility and versatility at an attractive cost of ownership," said Henrik O. Håkonsson President, Phase One.

"Furthering our relationship with Mamiya Digital Imaging that we initiated in 2006, we continue to design a broad range of new cameras, digital backs and lenses that will offer the world’s leading photographers greater choice and satisfaction."

To ensure clarity of brand positioning and minimize product overlap, in close cooperation with Mamiya top management, Phase One will take on strategic leadership for the companies' R & D, marketing and distribution management.

Like the companies' flagship 645 camera system announced one year ago, future digital backs based on Phase One digital expertise will be marketed under both the Phase One and Mamiya brands. "Together, Phase One and Mamiya Digital Imaging own all competencies required for developing superior, innovative medium format camera systems. Our combined expertise comprises digitalization, camera fine mechanics, optics design and production and broad ranges of software and firmware capabilities," said Toshio Midorikawa, President of Mamiya Digital Imaging.

"This investment by Phase One enables us to better optimize our complementary capabilities to the benefit of our customers.

About Mamiya Digital Imaging
Mamiya Digital Imaging is the digital successor to the reputable Mamiya brand, an innovative company fresh with enthusiasm and dedicated to continuing a legacy of excellence. Mamiya has consistently been a fore-runner in medium format camera design, and Mamiya lenses, manufactured following a tradition of precision and quality, are celebrated world-wide. For the Professional Photographer, it is the ultimate brand in photographic equipment.

Mamiya Digital Imaging is headquartered in Tokyo with two factories in Japan, and has distributors in more than 100 countries. For more information about products, visit the Mamiya homepage on http://www.mamiya.co.jp

About Phase One
Phase One is a leading provider of digital image capture and work flow management technology. Phase One 645 Camera Systems and P+ digital backs open new possibilities, putting the focus back on the moment of capture. Phase One Capture One software helps streamline the capture and post-production process. Supporting DSLR, medium- and large-format photographic equipment, Phase One products are renowned for their superior quality, flexibility and speed - enabling pro photographers to realize their most subtle and most complex visions without compromise.

Phase One is an employee-owned company based in Copenhagen with offices in New York, London, Tokyo, Cologne and Shanghai.

For more information about the products, visit the Phase One web site on http://www.phaseone.com.

Canon Speedlite 270EX

Speedlite 270EX er en begynnermodell utviklet spesielt for EOS- og PowerShot-brukere. Blitsen er beregnet på fotografer som ønsker en ekstra blits i tillegg til kameraets innebygde blits, og fotografer som vil ha en kompakt blits i lommeformat til EOS 1D eller EOS 5D.

Speedlite 270EX erstatter den populære Speedlite 220EX-blitsen og er en videreutvikling av foregående modell med høyere ytelse enn det som er vanlig for blitser i denne klassen og størrelsen.

Speedlite 270EX har en rekke nye funksjoner som ikke er tilgjengelige med en innebygd blits og skyver grensene for hva man kan forvente av en begynnermodell. Funksjonene omfatter blant annet blitshode som sørger for effektiv lysspredning og som kan vippes for indirekte blitsbelysning - for bilder med mer flatterende lys med mykere toner og dybde.

Forbedret kretssystem gir nærmest lydløs oppladning og tilnærmet samme oppladingstid som foregående modell, selv om strømkilden kun består av to AA-batterier.

Speedlite 270EX har salgsstart i mai 2009.

Sentrale funksjoner omfatter:

  • Kraftig blits med største ledetall på 27 m

  • Rask og stille opplading

  • Manuell blitsstyrke (angis i kameramenyen)

  • Blitsen kan styres via menyen på kompatible kameraer

  • Effektiv lysspredning

  • Vippbart hode for indirekte blits

To store amerikanske fotomagasiner for salg

American Photo og Popular Photography skal ha betydelige økonomiske problemer, og selskapet som eier dem ønsker nå å selge. Årsaken er den samme som for aviser og magasiner verden over, nemlig en dratisk reduksjon av annonseinntektene. For Popular Photography vedkommende skal dette ha ført til et at antallet annonsesider fallt med 15,3% bare fra- januar til aprilnummeret. I tillegg kommer at en kan være nødt til å selge de resterende annonsene på billigsalg.

Dette er del av et større bilde. Bare i forrige uke forsvant papiravisen til Seattle Post-Intelligencer. Tidligere har den kjente avisen Christian Science Monitor meldt at de legger ned daglige utgivelser på papir til fordel for nett og ukesavis.

På magasinfronten har PC Magazine, med et opplag på 600.000, gitt opp papirpublikasjonen .

Hachette Filipacchi Is Selling Enthusiast Titles

Canon PIXMA Pro9000 Mark II

Canon PIXMA Pro9000 Mark II leverer profesjonelle utskrifter i formater helt opptil A3+ eller 14" bredformat. Mark II erstatter PIXMA Pro9000, og skal gi raskere og bedre sort-hvitt utskrifter, støtte for et bredere spekter av medie-typer, og en helt ny Ambient Light Correction-funksjon.

Fra pressemeldingen:

Utskrift for galleri eller portfolio
PIXMA Pro9000 Mark II utnytter Canons omfattende bildeekspertise maksimalt og gir levende og profesjonelle utskrifter. Standard utskriftshastighet i sort-hvitt er nå nesten tre ganger raskere enn før, mens presis fargegjengivelse over en bred fargegamut er sikret med 8-fargers ChromaLife100-system med separate farge-kassetter. Med 16 bits utskriftskapasitet per kanal og 276 trillioner forskjellige farger, oppnås fantastisk jevne tonegraderinger.
Ørsmå 2 pikoliters blekkdråper plasseres med stor presisjon med Canons FINE-skrivehodeteknologi, og fordi PIXMA Pro9000 Mark II benytter et system med separat utskriftbare fargekassetter, reduseres svinn til et minimum.

Medier for alle anledninger
PIXMA Pro9000 Mark II gir fotografer omfattende valgmuligheter i forhold til utskriftsmedier. Canons eget utvalg inneholder Gloss, Semi-gloss og Matte Photo Papers, i tillegg til Fine Art-medier. Brukerne kan også laste PIXMA Pro9000 Mark II med et utvalg tredjeparts medier - for eksempel Baryta-typer, lerret og mange andre Fine Art-medier - fra ledende produsenter som Canson, Hahnemühle, Innova, PCM Takeo og Pictorico. Rett papirbane sikrer at medier med opptil 1,2 mm tykkelse beholder sin opprinnelige, glatte overflate.

Presis fargekontroll
PIXMA Pro9000 Mark II leveres med Canons Easy-PhotoPrint Pro-programvare – plug-in for Adobe Photoshop, Canon Digital Photo Professional og medfølgende Adobe Photoshop Elements 6. Easy-PhotoPrint Pro gir fotografer mulighet til å skrive ut flere forskjellige bilder fra Photoshop eller Digital Photo Professional, og forenkler fremgangsmåten ved å gi tilgang til alle nødvendige skriverinnstillinger på én skjerm. Ved bruk sammen med Canons Digital Photo Professional-programvare, gir plug-in-programmet brukere av Canon EOS mulighet til å skrive ut direkte fra RAW-filer uten konvertering til andre mellomformater. Brukere av andre digitale speilreflekskameraer kan bruke Adobe Photoshop Elements til konvertering og utskrift av RAW-filer.

En nyhet i PIXMA Pro9000 Mark II er funksjonen Ambient Light Correction som benytter Canons Kyuanos-teknologi . Brukeren kan oppgi hvilken type lys en utskrift skal vises frem i, og fargene på utskriften justeres automatisk.

PIXMA Pro9000 Mark II vil være i salg fra mai 2009.

Sentrale funksjoner: PIXMA Pro9000 Mark II
  • A3+ og 14" bredformats profesjonell blekkskriver
  • Opptil 4 800 x 2 400 dpi oppløsning med 2 pikoliters dråpestørrelse og FINE-skrivehodeteknologi
  • 8-fargers ChromaLife100-system med separate fargekassetter
  • Støtte for bredt spekter av Canons og tredjeparts medier
  • Adobe Photoshop Elements 6 og Canon Easy-PhotoPrint Pro plug-in-programvare medfølger
  • Ambient Light Correction
  • 16-bits per kanal bildeutskrifter
  • PictBridge-kompatibilitet for frittstående bruk
  • DVD/CD-utskrifter

Tilleggsinformasjon
  • PIXMA Pro9000 Mark II leveres med følgende programvare:
  • Canon Easy-PhotoPrint Pro - avansert bilde-plug-in for Adobe Photoshop CS/CS2/CS3/CS4/Elements 6.0 og Canon Digital Photo Professional 2.1 eller senere, sikrer PIXMA Pro enkel integrering i bildeprosessen. Programmet har følgende funksjoner:
  • RAW bildeutskrift (fra Canon Digital Photo Professional og Adobe Photoshop Elements)
  • Direkte tilgang til ICC fargeprofiler
  • Sort-hvitt innstilling for utskrift av fargedata i sort-hvitt, med rike fargegraderinger og uten misfarging
  • Ambient Light Correction gir presis fargegjengivelse under forskjellige lysforhold (kun tilgjengelig i systemer som kjører Windows Vista)
  • Adobe Photoshop Elements 6.0 - kraftig, brukervennlig bilderedigeringsprogram som også gir brukere av andre digitale speilreflekskameraer enn Canons EOS mulighet til å konvertere og skrive ut RAW-filer.
  • Canon Colour Management Tool Pro – lager egendefinerte ICC-profiler enkelt, med utvalgte X-Rite spektrofotometere
  • Canon Easy-PhotoPrint EX - fullt integrert, brukervennlig programvare for bildeutskrifter og kreative prosjekter, som kalendere og fotoalbum.
  • CD-LabelPrint - forenkler utskrift direkte på skrivbare CD-er og DVD-er.

Kompatibilitet
PIXMA Pro9000 Mark II er kompatibel med Windows Vista, Windows XP, Windows 2000 og Mac OS X 10.3.9 til 10.5.

Canon EOS 500D

Canon lanserer nye EOS 500D med 15,1 megapiksler, og dette blir det andre EOS-kameraet med videofunksjon. EOS 5D Mark II var først ute med en svært god videofunksjon, men ligger i en høy prisklasse. Med 500D viderefører Canon nå videoopptak i full HD til forbrukersegmentet.

Sensoren i 500D er en APS-C CMOS-sensor med ISO-følsomhet på opptil 3200, som kan utvides til 12800. Det gjør det mulig å fotografere med godt resultat i situasjoner med svært lite tilgjengelig lys. Canons DIGIC 4-prosessor sørger for fremragende støyreduksjon.

Videoopptak i er i "full HD-kvalitet" (1080P) - dog en sannhet med modifikasjoner da frameraten ser ut til å bli begrenset til 20 bilder per sekund. Du kan velge lavere oppløsning og ta opp i 720P- eller VGA-kvalitet.

Fra pressemeldingen:

Alle detaljer avsløres
En Clear View LCD-skjerm på 3,0 tommer gir presis forhåndsvisning og avspilling av bilder. Kameraet har samme type skjerm som anerkjente EOS 5D Mark II med oppløsning på 920 000 punkter, noe som gir meget detaljert bildevisning, presis fokussjekk og tydelig visning av EOS-menysystemet. I tillegg til å gjøre det enklere å fotografere fra vanskelige vinkler, har direktevisningen også alternativer for kontrastbasert AF og Ansiktsgjenkjenning AF. Disse funksjonene gir autofokus i kompaktkamerastil mens bildet vises i sanntid på LCD-skjermen, noe som spesielt er nyttig for nybegynnere innen digital speilrefleksfotografering.

Rask prosessor, rask fokus
Canons DIGIC 4-prosessor gir serieopptak på opptil 170 JPEG-bilder med 3,4 bilder i sekundet . Canons AF-system som har 9 individuelle sensorer der det sentrale AF-punktet er en presis kryssensor for f/2.8 eller mer lyssterke objektiver, sørger for imponerende rask fokusering.
DIGIC 4-prosessoren og CMOS-sensoren sørger sammen for eksepsjonell støyreduksjon og 14-bits bildeprosessering som gir jevne fargegraderinger og naturtro farger. DIGIC 4 gir i tillegg meget rask oppstartstid og umiddelbar visning av bildet som er tatt.

Karakteristisk EOS-kvalitet
Til tross for EOS 500Ds kompakte og lette kamerahus, rommer det alle de avanserte teknologiene du forbinder med EOS-systemet. Samtlige detaljer på EOS 500D – fra den store, lyse søkeren til det meget intuitive EOS-menysystemet – er designet for å gi brukeren en førsteklasses fotoopplevelse.

Bildekvaliteten beskyttes av det integrerte EOS-rensesystemet som reduserer, avviser og fjerner støv fra sensoren. Mer gjenstridige støvpartikler kan fjernes under etterbehandlingen av bildet ved hjelp av Dust Delete Data som brukes på bildet i kameraet, og Canon-programmet Digital Photo Professional som følger med kameraet.

Programmet Digital Photo Professional inneholder omfattende funksjoner for RAW-redigering, blant annet et hurtigskjekkverktøy, beskjæringsverktøy og stempel-verktøy samt mulighet til å endre lysstyrke, hvitbalanse og bildestil for RAW-bilder. Programvarepakken inneholder også EOS Utility og Picture Style Editor og gir enestående fleksibilitet i etterbehandlingen.

Kameraet er kompatibelt med alle Canons EF- og EF-S-objektiver og Speedlite-blitser i EX-serien, inkludert den ekstremt kompakte og avanserte nye Speedlite 270EX - blitsen med effektiv lysspredning, indirekte blitsfunksjon og rask oppladning fra kun to AA-batterier. Det gjør det mulig å sette sammen en utstyrspakke som er spesialtilpasset for hver enkelt fotograf.

"EOS 500D kombinerer eksepsjonelle stillbilder med full HD-video og skyver grensene for hva fotografer kan forvente av et kamera," sier Trond Langeland, leder for Canon Consumer Imaging i Norge. "Fotointeresserte kan nå forevige livets viktige øyeblikk på sin egen kreative måte."
Alle Canon-fotografer kan bli medlem på CANON iMAGE GATEWAY og få tilgang til siste nytt om EOS, nyttige oppdateringer og annen EOS-informasjon i tillegg til verktøy for å lage videopodcast og lagre bilder på nettet.

EOS 500D priser:
  • EOS 500D hus: 9999,-
  • EOS 500D 18-55mm IS kit 10999,-
  • EOS 500D 18-200mm IS kit 15799,-
  • EOS 500D vil være i salg fra mai 2009.
Sentrale funksjoner:
  • 15,1 megapikslers APS-C CMOS-sensor
  • Filmopptak i full HD-kvalitet og HDMI-tilkobling for visning og avspilling på HDTV
  • ISO 100–3200 (kan utvides til 12800)
  • Serieopptak med 3,4 bilder i sekundet
  • Serieopptak på maks. 170 store JPEG-bilder
  • 3,0-tommers Clear View LCD-skjerm med direktevisning
  • Bredt 9-punkts AF-område med senterpunkt av krysstypen
  • Rask DIGIC 4-ytelse og suveren bildekvalitet
  • Integrert EOS-rensesystem
  • Kompatibelt med Canons EF- og EF-S-objektiver og Speedlite EX-blitser, inkludert nye SPEEDLITE 270EX, TS-E17mm f4L og TS-E24mm f3.5L I
Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

PIXMA Pro9500 Mark II

PIXMA Pro9500 Mark II er en allsidig, 10-fargers pigment blekkskriver som leverer varige utskrifter i formater opptil A3+ eller 14" bredformat - et kraftig verktøy for profesjonelle fotografer som ønsker å lage bilder med gallerikvalitet for utstilling og salg.

Bilder slik de var ment å være
For å oppnå eksepsjonell fargepresisjon og fargerom, benytter PIXMA Pro9500 Mark II 10-fargers pigmentbaserte separate blekkassetter, inkludert matt sort og fotosort - dermed kan fotografer skrive ut på blankt og matt papir uten å skifte blekkassett.

Riktig medium - uansett bilde
Å finne riktig utskriftmedium er avgjørende når et bilde skal gjøres om til et salgbart produkt. For å gi maksimal fortjeneste, skriver PIXMA Pro9500 Mark II ut på et bredt utvalg Canon-medier i tillegg til medier av andre merker. Suverene kvalitetsbilder kan skrives ut på Canons High Gloss-medier uten brunfarging eller ujevn glans. Andre støttede Canon-medier omfatter Semi-gloss, Matte Photo Paper og Fine Art-medier.

PIXMA Pro9500 Mark II støtter ICC-profiler for mange spesialmedier, for eksempel Baryta-typer, lerret og en rekke Fine Art-medier fra ledende merker som Canson, Hahnemühle, Innova, Moab, Somerset, Crane, PCM og Pictorico. For å oppnå maksimal fleksibilitet kan fotografen lage egendefinerte ICC-profiler med Canons Colour Management Tool Pro 2-programvare med utvalgte X-Rite farge spektrofotometere.

Med en ekstra utskriftskapasitet på 16 bits per kanal og 276 trillioner mulige farger, oppnås eksepsjonelt jevne tonegradering både på farge- og sort-hvitt-bilder. Dedikert sort-hvitt blekk minimerer problemer med misfarging og gir mulighet til å gjengi et jevnere spekter med nøytrale fargetoner og gråtoner.

En nyhet i PIXMA Pro9500 Mark II er funksjonen Ambient Light Correction som benytter Canons Kyuanos-teknologi. Brukerne kan oppgi hvilken type lys en utskrift skal vises frem i og fargene på utskriften justeres automatisk deretter for å sikre at det viste resultatet blir akkurat slik fotografen ønsker.

Utskrifter som varer
Varighet er viktig for at du skal kunne selge eller stille ut bildene dine med trygghet og tillit. PIXMA Pro9500 Mark II benytter Canon LUCIA pigmentblekk som er spesialdesignet for å levere varige utskrifter som holder seg levende i generasjoner.

Designet for profesjonelle fotografer
Profesjonelle fotografer kan integrere PIXMA Pro9500 Mark II direkte i arbeidsprosessen ved å bruke medfølgende Canon Easy-PhotoPrint Pro plug-in som gir utskrift direkte fra Adobe Photoshop og medfølgende Adobe Photoshop Elements-programvare. Canons EOS-brukere kan benytte plug-in-enheten for å skrive ut RAW-filer direkte fra Canon Digital Photo Professional-programvare.

PIXMA Pro9500 Mark II er utviklet for å kunne håndtere profesjonelle fotografers travle arbeidsdag. Den solide designen, bygget rundt en 1,6 mm tykk stålramme, tåler tung bruk og sikrer pålitelig, jevn utskriftsytelse.

PIXMA Pro9500 Mark II vil være i salg fra mai 2009.

Sentrale funksjoner: PIXMA Pro9500 Mark II

  • A3+ og 14" bredformats profesjonell blekkskriver

  • 10 separate fargekassetter

  • Lucia pigmentblekk gir holdbare bilder

  • Eksepsjonelle utskrifter på glansede medier

  • Suverene sort-hvitt utskrifter

  • Arkivutskrifter på Fine Art-medier

  • Adobe Photoshop Elements og Canon Easy PhotoPrint Pro Plug-In-programvare medfølger

  • 16-bits per kanal bildeutskrifter

  • Ambient Light Correction-funksjon

  • Støtte for stort utvalg tredjeparts medier

  • Rett papirbane

  • Direkteutskrift på DVD/CD

Tilleggsinformasjon

PIXMA Pro9500 Mark II leveres med følgende programvare:

  • Canon Easy-PhotoPrint Pro – avansert bilde-plug-in for Adobe Photoshop CS/CS2/CS3/CS4/Elements 6.0 og Canon Digital Photo Professional 2.1 eller senere, sikrer PIXMA Pro enkel integrering i bildeprosessen. Programmet har følgende funksjoner:

    • RAW bildeutskrift (fra Canon Digital Photo Professional og Adobe Photoshop Elements)

    • Direkte tilgang til ICC fargeprofiler

    • Sort-hvitt innstilling for utskrift av fargedata i sort-hvitt med rike fargegraderinger og uten misfarging

    • Ambient Light Correction gir presis fargegjengivelse under forskjellige lysforhold (kun tilgjengelig i systemer som kjører Windows Vista)

  • Adobe Photoshop Elements 6.0
    kraftig, brukervennlig bilderedigeringsprogram som også gir brukere av andre digitale speilreflekskameraer enn Canons EOS mulighet til å konvertere og skrive ut RAW-filer

  • Canon Colour Management Tool Pro
    lager egendefinerte ICC-profiler enkelt, med utvalgte X-Rite spektrofotometere

  • Canon Easy-PhotoPrint EX
    fullt integrert, brukervennlig programvare for bildeutskrifter og kreative prosjekter, som kalendere og fotoalbum

  • CD-LabelPrint
    forenkler utskrift direkte på skrivbare CD-er og DVD-er

Kompatibilitet
PIXMA Pro9500 Mark II er kompatibel med Windows Vista, Windows XP, Windows 2000 og Mac OS X 10.3.9 til 1

Tamron 60 mm f/2,0

Den nye 60mm makrolinsen fra Tamron har fått en lysstyrke på f/2, noe som betyr at man oppnå en effektfull dybdeuskarphet selv med en APS-C sensor. Den optiske konstruksjonen inkluderer to store linseelementer med ekstra lav spredningsindeks og objektivet skal dermed, ifølge Tamron, være mindre utsatt for optisk feilbrytning.

Lengden på objektivet er konstant under fokusering, noe som er en god egenskap ved makrofotografering. Tamron har dessuten greid å kombinere høy lysstyrke med en kompakt konstruksjon, og en vekt på 400 gram.

Spesifikasjoner:
  • Brennvidde: 60mm
  • Største blenderåpning: f/2,0
  • Minste blenderåpning: f/22
  • Nærgrense: 0,23 m
  • Største forstørrelsesgrad: 1:1
  • Minste arbeidsavstand: 100 mm
  • Filterdiameter: 55 mm
  • Kompatible objektivfatninger: Canon, Nikon (med innebygd AF-motor) og Sony

Lager nye kopier av Ansel Adams' bilder

Matthew Adams forklarer hvordan de produserer nye kopier av Ansel Adams' populære fotografier:



Legg merke til det han forteller om at de må ta utgangspunkt i papirkopiene. Adams gjorde så mye i mørkerommet at man ikke kan gjenskape det samme uttrykket ved å ta utgangspunkt i de originale negativene, selv om disse ville gitt en høyere oppløsning enn hva det er mulig å hente ut av papirkopiene.

Theanseladamsgallery.blogspot.com

Canon PowerShot G10

Canon PowerShot G10 erstatter PowerShot G9, og tilbyr forbedret vidvinkel via (28 mm), 5x zoom og høyere oppløsning: 14,7 megapikslers sensor, støttet av Canons nye DIGIC 4-bildeprosessor.

G9 har nærmest blitt en del av standardutrustningen til profesjonelle fotografer, som har behov for et reservekamera i lomma, og forventningene til G10 har derfor vært høye. Dette til tross for at bildebrikken er relativt liten - 1/1,7".

PowerShot G10 er solid bygd, beregnet på avanserte brukere som vil ha et seriøst lommekamera, uten masse ekstra finesser, men med et objektiv som dekker fleste briksområder, fra 28 mm vidvinkel til 140 mm tele. Lysstyrken er bra (f/2,8-4,5), selv om det ikke kan måle seg med de første modellene i G-serien. G10 har imidlertid optisk bildestabilisator innebygd, noe Canon mener skal kunne kompensere for opptil 4 EV-trinn.

Digit.no har testet Powershot G10 og konkluderer blant annet som følger:

Bruksmessig kan G10 knapt bli bedre. Det eneste som ville satt prikken over i-en, hadde vært en bedre optisk søker og et større grep med en mer klebrig overflate. Et lite minus er også navigatortasten, som er knuslete og lite brukervennlig, spesielt med hansker. Bortsett fra disse relativt beskjedne svakhetene, er kameraet særdeles betjeningsvennlig, uten åpenbare blundere.
/../
Tradisjonen tro kan G10 lagre opptakene i tre JPEG-kvaliteter pluss RAW (bare G7 i G-serien manglet RAW). Komprimeringen av JPEG-filene er relativt hard, så man bør holde seg til Superfin om man vil unngå komprimeringsskader. RAW-filer kan ikke konverteres i kameraet, men Canon leverer til gjengjeld to programmer for RAW-konvertering, automatisk i ZoomBrowser EX eller med manuelle justeringer i Digital Photo Professional. Bildelagringen skjer på de mest utbredte kompaktkortene, SD (eventuelt SDHC med utvidet kapasitet). Derimot er det ikke noe internt lagringsminne i kameraet og minnekort er ikke inkludert i forpakningen.

Selv om G10 primært er tilpasset avanserte brukere, er det ikke noe i veien for at også uerfarne kan bruke det. Et utvalg motivprogrammer og både hel- og halvautomatikk er på plass, samt naturligvis manuell eksponering. Også lysfølsomhet, hvitbalanse osv har både automatisk og manuell kontroll. Autofokusen har ni fokuspunkter, hvor sentrumspunktet har valgbar størrelse, valgt fokuspunkt kan flyttes manuelt og kameraet har ansiktsregistrering med ditto finesser som automatisk fjerning av røde blitzøyne. Manuell fokusering er også mulig, med forstørret bildesentrum, men likevel nokså vanskelig om ikke kameraet står på stativ. Et interessant pluss er at kameraet kan ta tre alternative bilder med varierende fokus.
/../
De optiske ytelsene er upåklagelig, uten skavanker av betydning, dog med et lite unntak for feilbrytningen av farger (kromatisk abberasjon). Ytterst i hjørnene er det tydelig utflyting av grønn/lilla i harde kontrastlinjer, men gjennomsnittet for hele bildeflaten holder et akseptabelt nivå. Med et kontrastomfang (dynamikk) på 10 EV både ved ISO 80 og 100, klarer G10 å levere akseptabel tegning både i høylys og skygge, men om man utelukkende skyter i JPEG forekommer det titt og ofte at hvite partier mangler detaljer. De er imidlertid som regel definert i RAW-filene.

Om ikke Canons DIGIC-prosessor oppviser særlig høy effektivitet ved serieopptak, er den førsteklasses når det gjelder bildekvalitet. Sammen med en moderne bildebrikke av nyeste generasjon, får G10 meget respektabel toneomfang ved de mest aktuelle lysfølsomhetene, mellom 7,5 bits (ISO 80) og 6,5 bits (ISO 400), samt at både fargegjengivelsen og hvitbalansen er presis.

Forventningene om det perfekte kompaktkamera ble ikke 100% innfridd denne gangen heller, man Canon er på god vei. Om de neste gang fokuserer mer på brukernes ønsker og mindre på hva salgsavdelingen mener er nødvendig, får vi et kamera bygd på G10-ens chassis og det samme 28-140 mm zoomobjektivet (dog gjerne med f/2,0-2,5 i lysstyrke), en CMOS bildebrikke (gjerne større enn 1/1,7") med maksimalt 10 Mp bildeoppløsning, større og bedre optisk søker, pluss enda raskere serieopptak.


Les hele testen av Canon PowerShot G10 på digit.no

Eirik Solheim om fremtidens mediebilde

Eirik Solheim (NRK). Gjesteforelesning 13. mars 2009, Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB:

Kort oppsummert: "Målet er å jobbe med nett, i tilfelle dere lurte..."



Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4

Lenker:

Pressefoto under press

Jeg var blant de som ble litt skuffet da jeg så vinnerene av årets pressebilder. mange av bildene synes jeg rett og slett ikke var særlig gode. Terje Bringedal, leder for Pressefotografenes klubb (PK) og president i Nordisk Pressefotografforbund, sa til Adresseavisen at han var skuffet over det generelle nivået blant norske pressefotografer. Bildene forteller ikke historiene godt nok, mener han.

Kan grunnen være at økonomiske innsparinger, tidspress og fotografer som ikke utvikler egne uttrykk medfører at norske pressefoto mister betydning.

- Økonomiske innsparinger i redaksjonene går ut over fotojournalistikken. Økonomene ser at en kan få brukbare bilder ved at den skrivende journalisten selv tar bilder. Men da høynes ikke nivået på pressefotoet, sier Rolf M. Aagaard, tidligere pressefotograf i Aftenposten, og medlem av Årets Bilde-juryen 2008.

- For 20 år siden var vi ledende i Norden. Nå er vi dårligst. Norge har 3-5 fotografer med veldig høy kvalitet. Men underskogen er for dårlig, sier Bringedal.

Rolf M. Aagaard menr nivået er godt, men påpeker et annet problem:

- Mange av vinnerbidragene er gjort mens fotografene har vært på egne oppdrag i permisjon fra sine avisredaksjoner. Den gode, fortellende fotojournalistikken tar tid å få frem, og i redaksjonene er ofte tidspresset for stort.

Samtidig medfører høyere kvalitet på byråfotografer ute i verden at norske fotografer ikke får reise ut like ofte som før. Stadig flere redaksjoner ønsker å spare penger ved å sende kamera med den skrivende journalisten heller ennå bruke fotograf.

- Redaksjonene er ikke interessert i å fortelle med egen stemme. Det gir konsekvenser for hvilke historier vi får ut, sier fotosjef Richard Sagen i Adresseavisen.

Pressefoto under press - adressa.no

Debatt om dokumentarfotografi

Fritt Ord ga til sammen 6 millioner kroner til norske dokumentarfotografer. Flere av fotografene og prosjektene ble presentert under dok09. Prosjektene spenner vidt når det gjelder tema for prosjektet, fotografens erfaring i felten, og evnen til å formidle idéen bak prosjektet og presentere bildene sine foran et kritisk publikum.

To av fotografene fikk verbal juling på nettstedet fotografi.no der Morten M. Løbergs fikk utfolde seg i litt vel fri dresur. Løbergs "anmeldelse" var sånn noenlunde på samme nivå som det han mener å kritisere. Løberg har da også fått et tilsvar fra Terje Bringedal i Pressefotografenes klubb. Når det er sagt, en skjønner noe av Løbergs behov for å "stille spørsmål":

Eivind H. Natvig liker ikke å ha hverken spørsmål eller svar i sin mentale bagasje når han er ute og reiser. Jeg er i tvil om det er tegn på et åpent sinn eller at her er det ingen hjemme. Men han har snakket "sykt mye" med en "fyr" i det indiske miljøverndepartementet om global oppvarming - og han trodde ikke noe på det. Natvig har fått stipend av stiftelsen Fritt ord for å fotografere smeltende isbreer og elver i Himalaya. Han tok pengene, reiste og fotograferte noe helt annet enn han hadde sagt han skulle gjøre.

Løberg står på sitt: Det som stadig går igjen i slike reaksjoner er beskyldninger om usaklighet. Forbausende mange av de som skriver er veldig tilhengere av kritikk, de kan knapt få nok kritikk - bare den er "saklig". Hva som er saklig er alltid noe den uenige forbeholder seg retten til selv å definere. Forbausende ofte er det slik at ros og alt man er enig i er det samme som "saklig". Kritikk og omtale som man er uenig i er alltid "usaklig". For mange er det selve formen som er "usaklig" hvis man ikke liker det man leser.

På foto.no følger Maria Lundberg opp dette i en annen tone, og spør juryformann Rune Eraker om hvilke kriterier som lå til grunn for utdelingen, og hvilke krav de stiller til fotografene som fikk midler.

- Generelt kan jeg si at vi i juryen tildelte stipender på bakgrunn av innsendte bilder sammen med prosjektbeskrivelse og fotografens cv. Vi endte med at halvparten av støtten gikk til etablerte fotografer, og den andre halvparten til unge talenter, sier Eraker.

Norges første paparazzo

Carl Størmer (1874 - 1957) var en kjent matematiker og nordlysforsker, men samtidig også en av Norges pionérfotografer. Mot slutten av 1800-tallet skaffet han seg et såkalt detektivkamera, som han skjulte under vesten, og foreviget han menneskene han gikk forbi på Carl Johans gate. Blant disse var datidens kjendiser, som Henrik Ibsen og Ivar Aasen.

Evald Otterstad har laget dokumentarfilmen «Carl Størmer og hans detektivkamera», som vises under festivalen Eurodok i Oslo kommende søndag. Filmen fabulerer omkring Størmers ganske spennende spionfotografering på Carl Johans gade, og områdene rundt, i 1890-årenes Kristiania.

Carl Størmer er senere kjent som en høyt aktet matematiker og nordlysforsker, og sies å være den første som klarte å fotografere nordlyset.

- Jeg kom over bildesamlingen i Nasjonalbiblioteket og på Teknisk museum. Han har skrevet lite om hvorfor han tok bildene, og det fikk meg til å bli nysgjerrig. Hva får en person til å gå rundt i strøket rundt Carl Johan i tre år og fange inn stemningen?, forteller filmskaper Otterstad til Dagbladet.no.

- Å følge et miljø så tett, er unikt så tidlig i fotohistorien. Det minner meg om moderne fotokunst der man tar ett bilde hver dag i ett år og setter det sammen, sier Otterstad.

I dag står samlingen igjen som et unikt eksempel på tidlig konseptuell fotokunst - og som et helt særegent innblikk i datidens Oslo.

Fanget Ibsen med skjult kamera - magasinet - Dagbladet.no

Høytflyvende studentprosjekt

En gruppe spanske studenter har sendt et kamera opp i verdensrommet ved hjelp av en ballong. Studentene laget en styringsenhet, som ble koblet til et Nikon Coolpix L15, før det hele ble sendt opp med en heliumsballong. Data om ballongens høyde og posisjon ble sendt ned via en radiosender. Ballongen steg til over 30.000 meter.



Etterpå ble ballongen funnet ca 10 km unna der den ble sendt opp, da med minnebrikken full av bilder.

Bildene fra prosjektet finner du på Flickr

Telegraph.co.uk.

Via Fotopia.no.

Ny norm for sikker bildelagring på nett

En rekke fotoaktører tilbyr kundene sine bildelagring nett. Forbrukerrådet, Fotorådet og IKT-Norge har derfor utarbeidet en norm for sikker lagring av bilder på nett. Fotoaktører tilknyttet normen plikter å oppbevare kundens bilder på en sikker og trygg måte.

Lagring av bilder på nett skiller seg ikke nevneverdig fra lagring av annet elektronisk innhold. Forbrukerrådet og IKT-Norge vil arbeide for at normen også legges til grunn for lagringstjenester for annet elektronisk innhold på nett, som for eksempel musikk, film og dokumenter.

Les hele normen her, og regler for bruk av normen her

- Formålet med normen er å sikre at bildene blir oppbevart trygt, slik at man unngår situasjoner hvor bilder slettes eller forsvinner. Denne normen gjør det lett for bransjeaktører å kommunisere at de har en tjeneste hvor bildene håndteres sikkert, sier Torgeir Waterhouse i IKT-Norge.

- Vi regner med at lagringsnormen vil bli et viktig konkurransefortrinn og at andre fotoaktører følger etter og foretar de eventuelle justeringer som trengs for å oppfylle normen, sier Thomas Nortvedt.

Normen skiller ikke mellom betalings- og gratistjenester. Kundene er dermed sikret de samme rettighetene, uavhengig om fotoaktøren tar betalt for selve oppbevaringen eller ikke.

- Normen er et viktig nybrottsarbeid og et foregangsprosjekt for all type digital lagring. Normen er i utformet nøytralt i forhold til teknologi og type innhold, noe som gjør terskelen lav for andre lagringstilbydere som ønsker å rette seg etter kriteriene, sier Thomas Nortvedt.

- Det er avgjørende for utbredelsen av lagringstjenester på nett at forbrukerne har visshet om at dette er en trygg måte å oppbevare elektronisk innhold. Når den nødvendige tillitten er etablert vil forhåpentligvis flere benytte lagring og –sikkerhetskopiering på nett, noe som er viktig for et velfungerende online- og informasjonssamfunn, sier Torgeir Waterhouse.

Mer om normen finner du på www.ikt-norge.no/obs-lagring

Memos bildebruk dømt i Høyesterett

Denne posten er også postet på digitalfoto.hib.no, hvor en artikkel om bruk av personbilder blant annet viser til en forside fra det tidligere magasinet Memo. Fornærmede i saken fikk medhold i Pressens faglige utvalg, men valgte også å gå til rettsapparatet med et erstatningskrav.

Høyesterett kom til at den aktuelle bildebruken representerte en krenkelse av åndsverkloven § 45c sammenholdt med EMK artikkel 8 tolket med de begrensningene som følger av artikkel 10. Det ble tilkjent oppreisning etter åndsverkloven § 55 første ledd andre punktum.


Høyesterett har avsagt følgende dom:


1. Magasinforlaget AS dømmes til å betale oppreisning til A med 100 000 - etthundretusen - kroner.
2. Kristine Moody dømmes til å betale oppreisning til A med 20 000 - tjuetusen - kroner.
3. Magasinforlaget AS og Kristine Moody dømmes in solidum til å betale A saksomkostninger for tingretten og lagmannsretten med 263 380 - tohundreogsekstitretusentrehundreogåtti - kroner.
4. Magasinforlaget AS og Kristine Moody dømmes in solidum til å betale det offentlige sakskostnader for behandlingen i Høyesterett med 160 116 - etthundreogsekstitusenetthundreogseksten - kroner.
5. Oppfyllelsesfristen er 2 - to - uker fra forkynnelsen av denne dom.

Tips til Slow-Motion Video

Slow-motion forutsetter opptakshastigheter på minst 120 bilder per sekund, for deretter å spilles av med 24-30 bilder per sekund. Her er noen eksempler på hva en kan oppnåmed kamera som Casio EX-F1.

Å velge riktig framerate er vesentlig:

120fps: En fjerdedel av naturlig hastighet. Godt egnet til opptak som dette:



300fps: Godt egnet for "drømmescener" oa:



600fps: Her begynner vi for alvor å nærme oss spesialeffektene:





1000-1200fps: 1200fps er det høyeste hastigheten som Casio's EX-F1 kan oppnå:





Guide: Tips For Shooting the Best Slow-Motion Video

Coolpix Extreme



Kanskje er dette en ny trend - presentasjon av konseptmodeller i form av datagenererte bilder, videoer og dummyprodukter. Åpenbart billigere enn å lage et fiks ferdig kamera i alle fall.

Kameraet er designet av Camillo Vanacore, og skal være vanntett og støtsikkert.

Men et kamera formet som et såpestykke?

Nikon Coolpix P6000

Nikon coolpix P6000 er Nikons første kamera med innebygd GPS, og er et av de mest avanserte kompaktkameraene på markedet. Sensoren er på 13,5 megapiksler, kameraet har 4x vidvinkelzoom med to linser og en 2,7 tommers TFT-skjerm.

P6000 er det første forbrukerkameraet med en innebygd Ethernet-kontakt, som gjør at du kan laste opp bilder til Nikons my Picturetown ved ganske enkelt å koble til kameraet med en LAN-kabel og dele bildene med andre via Internett. Dette kan være nyttig til sikkerhetskopiering når du er ute og reiser.

Digit.no har testet Nikon Coolpix P6000, og konkluderer som følger:

På mange måter er Nikon P6000 et av de best utstyrte kameraene på markedet, med egenskaper og spesifikasjoner som plasserer kameraet helt i toppsjiktet blant kompaktkameraer. Som konkurrent til Canon PowerShot G10 tilbyr Nikon et mer kompakt og like robust kamerahus, med god ergonomi og en 4x vidvinkelzoom med optisk bildestabilisator. Tilsynelatende ligger alt til rette for en skikkelig duell med Canon G10 og førsteinntrykket av P6000 var da også ganske positivt.

Etterhvert som testen skred fram, bleknet det positivet inntrykket i takt med at det dukket opp sider ved kameraet som vitnet om at Nikon ikke hadde tatt jobben helt til mål.
/../
Dessverre har Nikon falt i megapikselfellen og gitt P6000 det maksimale antall megapiksler de klarte å få inn på en 1,7" bildebrikke. Speilrefleksbrukere, som vurderer P6000 som et supplementskamera, vil nok bli forskrekket over å høre at pikselstørrelsen i P6000 ville gitt 100 megapiksler på en bildebrikke i APS-C format. Et resultat av dette er at bildestøy ved lysfølsomheter over ISO 400 er en ubetinget svakhet i P6000. Kontrastomfanget blir også så snevert at høylys ofte brenner ut. Bruk av Active D-Lighting vil ikke hindre det, siden den bare lyser opp skyggepartiene.

Fargegjengivelsen er upåklagelig, den optiske skarpheten likeså, men kraftig støyreduksjon gir ikke den skarpheten og briljansen i bildene som Nikons kompaktkameraer har vært kjent for. Løsningen er å skyte i RAW og sikre at man har en programvare som kan håndtere bildeinformasjonen på en skikkelig måte, men selv da er det vanskelig å unngå bildestøy ved høye lysfølsomheter. Derimot er det som regel mulig å redde utbrente høylys når opptaket konverteres fra RAW.

Etter inngående testing og utallige opptak over flere uker, blir ikke dommen over Nikon Coolpix P6000 på langt nær så positiv som førsteinntrykket. Kameraet er godt bygd og byr på alle de muligheter en avansert fotograf har behov for, men altfor høy bildeoppløsning, begrensede optiske spesifikasjoner, et sært RAW-format, middelmådige ytelser ved serieopptak og video uten HD, svekker kameraets totalinntrykk.

Konklusjonen blir at dersom man kan unnvære GPS og LAN-oppkobling til My Picturetown, finnes det flere kameraer på markedet i prisklassen rundt 4.500 kroner som tar bedre bilder, som er tilnærmet like velutstyrt og som arbeider raskere enn Nikon Coolpix P6000.


Les hele testen av Nikon Coolpix P6000 hos digit.no

Innbruddspris på Olympus E-3

Jeg lover at jeg ikke skal gjøre det til en vane å skrive artikler som dette, men i dette tilfellet kan jeg ikke dy meg. Tar jeg feil eller er denne kombinasjonen et realt røverkjøp:

Japan foto selger for tiden Olympus E-3 til kr. 9.999,-. Kombiner dette med Olympus sitt tilbud om ett gratis produkt til de som kjøpet et E-3 i løpet av mars. Velger du et Zuiko Digital ED 9-18mm f/4 - 5.6 kan du avskrive nærmere 5000 på kamerahuset. Med andre ord: du "får" huset for drøye fem tusenlapper - det er billig.

Så kan en spekulere i om dette betyr at E-3 er på full fart ut av Olympus sitt sortiment. Kameraet må jo regnes som relativt gammelt. På den annen side, akkurat det spiller ikke så stor rolle - det du kjøper med en E-3 er nemlig byggekvalitet som en tanks, og værtetting på alle bauger og kanter.

Du får Olympus E-30 til samme pris, men da uten samme robuste hus og ikke noe ekstra tilbus.

Panasonic GH1 - videoeksempel

En litt rotete video, men som demonstrerer noen av videoegenskapene til Panasonic GH1.



Foreløpig har jeg ikke sett noen bekreftet prisinformasjon, men det ryktes om en veiledende pris kitet, med 14-140mm objektivet, på hele 1550 euro. Det er mye, trolig for mye, medmindre kameraet fremviser eksepsjonelle kvaliteter.

En annen presentasjon av GH1:



slashgear.com

50 årsjubileum for Nikon F-fatningen

Nikon Corporation kan markere femtiårsjubileet for den legendariske objektivfatningen Nikon F, som brukes på selskapets kameraer og NIKKOR objektiver. Ingen annen kameraprodusent har klart å beholde den samme objektivfatningen så lenge.

Nikon F-fatningen kom på Nikons første speilreflekskamera med utskiftbare objektiver, Nikon F, som ble lansert i juni 1959. Nikon har konsekvent bygget videre på den samme fatningen uten å forandre grunnkonstruksjonen. Dette i motsetning til andre speilrefleksprodusenter, som har forandret sine objektivfatninger for å tilpasse seg nye teknologier, som autofokus og digitalisering.

En av de største fordelene ved speilreflekskameraer som har utskiftbar optikk, er at brukeren har et stort utvalg av objektiver. Ved å beholde den samme grunnkonstruksjonen over lang tid, gir Nikon brukeren mulighet til å utnytte også eldre objektiver. På denne måten blir objektivfatningen et viktig og symbolsk element både for kameraentusiaster og profesjonelle fotografer, som på denne måten kan velge i et stadig økende objektivprogram.

Magnum Expression Photography Award

Fotobyrået Magnum samarbeider med HP om å dele ut en ny fotopris - Magnum Expression Photography Award. Juryen vil særlig se etter prosjekter der fotografen evner å utnytte dokumentarfotografi på en innovativ, og fortellende måte.

Prisen er på $10.000, og vinneren får i tillegg en HP Designjet Z3200, mulighet til å produsere et multimedie-essay i samarbeid med Magnum in Motion, sponsing av en separatutstilling, samt $3000 i støtte til bokutgivelse på Blurb.com. Alt under kyndig veildning av en Magnum-fotograf.

Bidrag sendes inn i perioden 16. mars til 31. mai. Hver deltager kan sende inn 8 til 15 bilder, en biografi og en tekst om prosjektet.

Magnum Expression Photography Award

PGB Photo Award

Argentinske Walter Astrada er kåret til årets pressefotograf, og fikk prisen for årets bilde i konkurransen The PGB Photo Award. Astrada arbeider med utgangspunkt i Kampala, Uganda, og bildene han vant med var fra reportasjer om den brutale volden i Kenya, og om seksualisert vold mot kvinner i Kongo.

Over 6000 bidrag fra fotografer i 70 land ble sendt inn til konkurransen. Nordmannen Espen Rasmussen fikk en andreplass i kategorien Feature Picture of the Year.

Pressemelding fra PGB Photo Awards:

Vinnarna i den nya internationella fototävlingen The PGB Photo Award fick i dag sina utmärkelser på Lydmar Hotel i Stockholm. Årets bild togs av argentinaren Walter Astrada, som även blev Årets Pressfotograf.

Walter Astrada från nyhetsbyrån AFP blev dagens mest hyllade fotograf vid prisceremonin på Lydmar Hotel. Argentinaren tog hem förstapriset i tävlingens två tyngsta kategorier, Årets Bild och Årets Pressfotograf och placerade sig dessutom på silverplats i kategorin Årets Nyhetsbild. Prissumman för de två utmärkelserna blev totalt 20 000 dollar, cirka 180 000 kronor.

- Det är helt makalöst! Jag är oerhört stolt över priserna och gläds dessutom extra mycket över att mina bilder nu når en helt ny publik genom PGB Photo Award. Det känns väldigt bra, säger Walter Astrada.

34-årige Walter Astrada är baserad i Kampala, Uganda och hans vinnande bidrag var en bild från våldet i Kenya samt ett reportage om sexuellt våld mot kvinnor i Kongo. De vinnande bidragen i tävlingens tolv kategorier har valts ut bland 6 000 bidrag som alla har granskats av The PGB Photo Awards internationella jury.

- Det här var första året som vi genomförde tävlingen och jag är överväldigad över responsen. Vi har fått in bidrag från över 70 länder världen över och många hyllar oss för idén att ge tillbaka till dem som så ofta får utgöra motiv för oss fotografer, utsatta människor i jordens fattigaste länder, säger Jonas Lemberg, grundare till The PGB Photo Award.

Inom kort tillkännages vilket eller vilka projekt som kommer att få ta emot årets pengagåva, som utgörs av delar av sponsorbidrag, eventuellt överskott från tävlingen samt frivilliga gåvor. I år handlar det om minst 5 000 dollar.

De vinnande bilderna i de tolv tävlingskategorierna visas i en utställning på Lydmar Hotel i Stockholm under perioden 8 mars - 8 maj. Alla vinnarbilder finns också publicerade i The PGB Photo Book som släpps i bokhandeln i dag.

Kortfakta om THE PGB PHOTO AWARD:

The PGB Photo Award är en årligt återkommande fototävling som utser de bästa bilderna i världen tagna under året. Tävlingen har flera olika klasser såsom nyheter, sport, och natur. Den och är öppen för alla. Målsättningen är att öka förståelsen för pressfotografens viktiga roll i arbetet att skildra världen.

Välgörenhetsprojektet Photographers Giving Back ger tillbaka till dem som så ofta utgör motiven för oss fotografer, utsatta människor runt om i världen. The PGB Photo Award finansieras genom sponsorer, tävlingsbidrag och donationer.

Thepgbphotoaward.com

DOWNLOADS

Fotografiprisen 2009 til Jonas Bendiksen

Jonas Bendiksen er en fornyer av norske fototradisjoner, spesielt innen reportasje - selv om Bendiksen lett forserer de kunstige skillene mellom presse, reportasje og kunstfoto.
/../
Bendiksen ser heller ikke ut til å bry seg om hverken merkelapper eller genre. Dette vises tydelig i hans store utstilling for Nobels Fredssenter der han med egne lydopptak og fantastiske bilder skapte en utrolig realisme med enkle virkemidler. Han rekonstruerte opplevelsene fra slumområder ved å la betrakteren tre inn i små rom kledd i tøyrester og strie, der han projiserte bilder på 4 vegger ledsaget av lyd og intervjuer
, sier juryforman Erik Fuglseth.


Video: Roy Gabrielsen


Jonas Bendiksen fikk blant annet prisen på bakgrunn av dokumentasjonsprosjektet "Stedene der vi bor" der Bendiksen viser bilder fra 16 hjem i fire ulike slumområder.

Bendiksens bilder kan ses i Fotografiens Hus, Rådhusgaten 20, Oslo, fra 7. til 15. mars.

Foto.no

Slutt på Nikon D40

Vanligvis er det knapt noen nyhet at et kamera er på vei ut, men når Nikon Japan nå bekrefter at produksjonen av D40 er avsluttet markerer det slutten på en slags epoke. Nikon har nemlig hatt betydelig suksess med et lavt priset D40, og med det introdusert digitale speilreflekskameraer til massemarkedet.

Nå er det trolig to veier videre: enten en betydelig reduksjon av prisen på D60, eller så kommer det en ny modell like rundt hjørnet.

nikonrumors.com/.../nikon-d40-officially-discontinued

Sony Cyber-shot DSC-HX1

Sonys nye megazoom-kamera DSC-HX1 får 9 megapiksler fra en 1/2,4" CMOS bildebrikke og BIONZ bildeprosessor, begge deler hentet fra Sonys Alpha speilreflekser. Objektivet har 20x zoom medet zoomområde som begynner på 28 mm og strekker seg opp til 260mm. Lysstyrke f/2,8-5,2.

HX1 er spennende fordi det blir et svært kjapt kamera, som preseterer hele 10 bilder i sekundet ved 9 megapiksler. Dette i tillegg til HD videoopptak i 1080p med 30 b/s. Kameraet utstyres også med et Sony G objektiv, en objektivtype som er utviklet for Sony Alpha speilreflekser, og med profesjonelle spesifikasjoner. Objektivet har 20x zoom (tilsv. 28-560 mm ) og er utstyrt med en optisk bildestabilisator. Den optiske konstruksjonen inkluderer linser med asfærisk overflate og ED-glass.

De rene nyvinningen finnes imidlertid i form av programvare. HX1 får blant annet "Handheld Twilight", en funksjon som tar seks bilder som kombineres til ett bilde med redusert bildestøy. En lignende funksjon, "Anti Motion Blur", reduserer uskarphet på grunn av bevegelse. Legg til "Sweep Panorama", som automatisk setter seks bilder sammen til et panoramabilde i høy oppløsning.

Sony Cyber-shot DSC-HX1 er ventet på markedet i mai.

Samsung NX

En av de mest interessante kameraene fra årets PMA-messe er Samsungs NX-kamera, bygget rundt en APS-C bildebrikke. Dette kamerakonseptet ser ut til å kunne bli en direkte konkurrent til Micro Four Thirds fra Panasonic og Olympus, der Panasonics G1 og GH1 er de eneste alternativene foreløpig.

Jeg har tidligere spekulert i hvor lang tid det vil ta før Canon og Nikon kaster sine øyne på dette segmentet (systemkamera uten speilsøker). Dette har potensiale i seg til å bli en betydelig nisje i kameramarkedet, men det er ikke unaturlig at det er nettopp Samsung (og dermed trolig også Pentax) som blir de neste som prøver seg.

De minste merkene har nemlig store problemer med å kapre markedsandeler fra de to store i D-SLR-markedet. Derfor rimer det svært bra at det er disse aktørene som først prøver seg når en ny nisje etableres. De store vil derimot "melke" eksisterende markeder så lenge som mulig.

Samsung gir uttrykk for at de har tro på denne typen kamera. De antyder at dette kan bevege seg fra å være en nisje tiø å utgjøre 20 % av det totale kameramarkedet innen utgangen av 2012. Olympus forventes å komme med minst ett kamera besert på Micro Four Thirds systemkamera, og det vil ikke være det spor merkelig om Pentax kommer med et slikt kamera - da basert på samme objektivfatning som Samsung.

Samsung benytter en bildebrikke i APS-C format, som er nesten 50 % større enn den bildebrikken som Panasonic benytter i G1 / GH1. Ideene som ligger til grunn for de to bak de to kamerasystemene er imidlertid den samme: å kombinere fleksibiliteten til et speilreflekskamera med anvendeligheten til et kompaktkamera. Fordi man fjerner speilet reduseres antall bevegelige deler, samtidig som avstanden mellom bildebrikken og objektivfatningen reduseres med 60 %. Diameteren på objektivfatningen kan også gjøres mindre, noe som i sum medfører en batydelig reduksjon av kamerahusets størrelse.

Til erstatning for mattskiven i en optisk speilreflekssøker bruker "hybrid"-kameraene en elektronisk søkerskjerm, pluss naturligvis permanent Live View på en utvendig LCD-skjerm, slik som i et kompaktkamera.

Prototypen som nå er vist synbliggjør at Samsungs kamera får både automatiske og manuelle innstillinger, motivprogrammer og videoopptak. Kameraet ser også ut til å få en knapp for nedblendingskontroll av dybdeskarphet.

Olympus E-620 - eksempelbilder

PhotographyBlog har postet et utvalg bilder tatt med nykommeren Olympus E-620. Alle bildene er tatt med 12.3 megapiksler og "Fine JPEG", og kit-objektivet 14-54mm f2.8-3.5 II.

Olympus E-620 Photos

Panasonic GH1 med video i full HD (1080p)

Panasonic GH1 er basert på "Micro Four Thirds"-teknologien. Dette gir samme bildekvalitet som tradisjonelle systemkamera, men med mye mindre kamerahus. Nye GH1 kan også filme med autofokus i Full-HD (1080/24p).

- Se et eksempel på video fra GH1.

Den største forskjellen mellom Lumix DMC-GH1 og forgjengeren DMC-G1 er muligheten for innspilling av bevegelige bilder i høy oppløsning (enten 1080/24p eller 720/60p) med eller uten autofokus.

Oppdatering:
Ifølge Dpreview får kameraet en ny sensor med 14 megapiksler.

Fra pressemeldingen:

En av fordelene sammenlignet med tradisjonelle videokamera er at det går å bruke ulike objektiv avhengig av fotosituasjon og motiv. HD-videofunksjonen gjøres mulig med raskere og nyutviklede "Venus Engine HD"-prosessorer og Live MOS-sensoren med 12.1 megapiksler. Lyden spilles inn med en stereomikrofon plassert på toppen av kamerahuset.

Live MOS-sensoren gjengir bilder med minimalt av støy selv under dårlige lysforhold. Sensoren gir, akkurat som tidligere, mulighet for bilder i formatene 4:3, 3:2 eller 16:9. Utover gode egenskaper ved fotografering og filminnspilling, har Lumix GH1 fått Panasonics kjennetegn iA-funksjonen (Intelligent Auto). Dette gjør kameraet i stand til å både kjenne igjen ansikter og huske tidligere registerte ansikter, for prioritert fokus og eksponering av disse. Funksjonen fungerer også i videoinnstilling.

Sammen med DMC-GH1 lanserer Panasonic også et zoomobjektiv, Lumix G Vario HD 14-140mm ASPH Mega OIS (tilsvarer 28-280mm), med et nytt stille fokuseringssystem som gjør det mulig å filme med autofokus uten forstyrrende lyd.

Brukervennlighet er en viktig del av Lumix-familiens identitet, og dette merkes tydelig på DMC-GH1. Et eksempel er den smidige overgangen mellom fotografering og videoinnspilling. Et trykk på en egen videoknapp under fotograferingen gjør at de fleste innstillinger overføres automatisk til videoinnstillingen.

- Lanseringen av G1 ga virkelig mersmak, og jeg er sikker på at det nyeste familiemedlemmet kommer til å tiltrekke seg fotointeresserte forbrukere som vil ha et produkt som også gir mulighet for å filme i full-HD. Spennende teknikk og brukervennlighet, i kombinasjon med et smidig format, er et framtidssikkert konsept, sier Hanna Oscarsson, produktsjef på Panasonic.

DMC-GH1 kommer i tre ulike fager; sort, rød eller gull – alle med en spesiell finish på utsiden.