Canon PowerShot SX1 IS og SX10 IS

Canon topper i dag sin PowerShot-serie med to nye modeller: PowerShot SX1 IS og PowerShot SX10 IS, som sammen erstatter PowerShot S5 IS. Begge modellen har 20x vidvinkel (28mm) optisk zoom og USM og VCM som gir rask og stillegående zooming.

PowerShot SX1 IS har funksjoner som aldri før har vært tilgjengelige i et Canon kompaktkamera; 10 megapiksler CMOS-sensor, serieopptak med 4 bilder per sekund. På samme måte som med EOS 5D MkII har SX1 IS mulighet til å ta opp video i Full HD (1920x1080) med 30 bilder pr. sekund.

Canon SX1 IS og SX10 IS er en ganske stor oppgradering fra forgjengeren S5 IS. Først og fremst er det objektivet som har fått vesentlig større zoomområde, men elektronikken er også fornyet. Oppløsningen er øket fra 8MP til 10MP på de nye modellene.

SX1 IS har en ny CMOS-sensor og SX10 IS har en CCD-sensor, menellers er modellene nærmest identiske. Den nye sensoren gir SX1 IS raskere seriebildefunksjon og mulighet for full HD-video (1080p) mens SX10 IS kun tar opp VGA-video.

Akam.no har testet begge kameraene:

I forhold til konkurrentene gjør Canon-kameraene det bra på noen områder og dårligere på andre. Positivt er vridbar skjerm og mulighet for ekstern bilts. Videomodus med stereo lyd - og full HD-kvalitet for SX1 IS gir også plusspoeng. Kameraene er rimelig raske i de fleste situasjoner, og gir bilder med bra eksponering og farger. Bildekvaliteten er imidlertid ikke helt topp og får trekk for noe feilbrytningsproblemer og middels hjørneskarphet. En del entusiaster vil nok også savne RAW siden Canon (igjen) har valgt å utelate denne funksjonen. Canon lover en oppgadert firmware som gir RAW-støtte på SX1 IS og når den er på plass blir SX1 IS et av de mest komplette ultrazoomkameraene.

SX1 IS og SX10 IS er relativt store og tunge i forhold til mange av konkurrentene. Det er ikke nødvendigvis noen ulempe for det er lettere å få til bra ergonomi med et større kamera.

Vi mener at Panasonic FZ28 og Olympus SP565 UZ/SP570 UZ er de nærmeste konkurrentene i øyeblikket, men det finnes også andre aktuelle modeller, for eksempel Casio EX-FH20. Når dette skrives i begynnelsen av februar 2009 er PMA-messen rett rundt hjørnet og Olympus og Nikon har allerede lansert nye modeller (henholdsvis SP590 UZ og P90) i denne klassen.

Vi sjekket priser i Akams produktguide og SX10 IS lå ganske gunstig an med en pris på rett under 3000 i rimeligste nettbutikk. FZ28 og SP-565UZ var noen hundrelapper dyrere og SP-570UZ startet på omtrent 3500. SX1 IS var derimot ganske dyrt - omtrent 4500 kroner.


Les hele testen på Akam.no.

Loretta Lux i Stockholm

Den tyske fotokunstneren Loretta Lux har blitt særlig kjent for sine barneportretter. Barna ser nærmest ut som porselensfigurer med litt forstørrete øyne og perfekt, nesten gjennomsiktig hud. Bildene er ikke portretter i tradisjonell forstand. Bildene hennes kan like gjerne betegnes som fantasy eller imaginære portretter.

Loretta Lux har fått mye internasjonal oppmerksomhet, men det er likevel første gang bildene hennes stilles ut i Stockholm. I alt vises sytti verk, fra perioden mellom 2000 og 2008.

Loretta Lux er påvirket av den maleren Goya, Bronzino, Runge og Velázquez. Den glitrende overflaten og sparsomme fargebruken resulterer i et uttrykk som mange forbinder med renessansen malerier.


Loretta Lux
Loretta Lux er født i 1969 i Dresden. Hun er utdannet ved kunstakademiet i München, og hennes tidkrevende arbeidsmetode er nærmere maleriet enn fotografering. Et enkelt bilde kan ta flere måneder å produsere, i en kombinasjon av foto, maleri og digital manipulasjon.

I 2005 mottok Loretta Lux International Center of Photography (ICP) Infinity Award. Hennes arbeider finnes i en rekke internasjonale museets samlinger.

kulturhuset.stockholm.se

Samsung WB100

Samsung WB100 må sies å fortjene betegnelsen designkamera - i positiv forstand. Dette understrekes blant annet av at man benytter analoge visere for avlesning av batteriets strømreserve og minnekortets kapasitet. Ellers er kameraet bygd i rustrfritt stål, og utstyrt med et 5x zoomobjektiv. Omregnet til fullformat tilsvarer brennviddene 24-120 mm f/2,8-5,8. WB 100 har også fått optisk bildestabilisator.

Det mest interessante med dette kameraet er imidlertid den nye 3-tommers Active Matrix Organic LCD-skjermen (AMOLED). Sammenlignet med vanlige LCD-skjermer et mye bedre kontrastforhold (10.000:1), noe som gir svartere svart og sterkere farger. Høyere lysstyrke medfører også at skjermen blir enklere å bruke som søker i sterkt solskinn.

Les mer om Samsungs AMOLED-skjermer.

Samsung WB100 tar opp video i 720p HD-kvalitet, dog komprimert med H.264. Dette gjør det mulig å lagre lengre opptak på minnekortet, men i motsetning til Motion JPEG er dette formatet mindre redigeringsvennlig.

Erfarne brukere kan benytte manuell kontroll av eksponering, lysfølsomhet, hvitbalanse mm. Kameraet har selvsagt også automatiske funksjonene som i de øvrige nye modellene fra Samsung, eksempelvis Smart Auto, ansiktsregistrering etc.

Samsung WB100 er ventet på markedet i april, trolig til en pris i overkant av 3000 kroner.

Google maps med flere brukerbilder

Google har utvidet funksjonaliteten i Street View i Google Maps. En kan nå få se flere bruker-genererte bilder knyttet kjente severdigheter. Bildene er hentet ut fra posisjon, via tjenesten Panoramio, og endres avhengig av vinkelen som du ser på et bestemt severdighet.

I første omgang har man tatt for seg populære steder, som Eiffeltårnet, Golden Gate Bridge, Vatikanstaten og Times Square.



Google nærmer seg med dette Microsofts Photosynth. Photosynth er mer avansert, men ikke koblet til andre tjenester på samme måte som Google Maps. De to tjenestene gir dermed ulike perspektiver på bruk av bilder skaffet til veien av brukerne.

Når du kommer til et sted du vil se i Street View blir du først møtt med Googles eget bilde av området. Disse bildene er tatt med et spesielt kamera, montert på en bil som har kjørt rundt i byen og tatt bilder med noen meters mellomrom. På utvalgte steder vil du imidlertid kunne se en stabel med miniatyrbilder øverst i høyre hjørne. Klikker du på denne legges bildene ut i en "albumvisning".

Et vesentlig spørsmål er hvordan Google velger hvilke bruker-genererte bilder som vises på Google Street View. Dersom de kun benytter bilder som er lagt ut med "some rights reserved" er dette ikke problematisk. Panoramio bilder har jo blitt brukt i Google Earth i litt over to år allerede, uten at det har medført store kontroverser.

Vinterdag som stillbildefilm



Artist: Codebreaker feat. Kathy Diamond
Directed, Shot and Edited by Erik West
Copyright 2009 Disco Demolition Records

None of the snow in this piece is simulated. I went out and show on the snowiest days of winter. The last scenes in the video were shot during a blizzard.

This was shot on a Canon Powershot SD630 Point & Shoot.
Additional footage was shot on a Sony EX1 by Jeff Thomas.
Posted using Final Cut, Photoshop, Motion and Color.

Og når vi først er inne på sjangeren:



Adobe Photoshop CS4 11.0.1 update

Adobe har kommet med en oppdatering til Photoshop CS4 11.0.1, som fikser kjente problemer i Adobe Photoshop CS4 og Photoshop CS4 Extended (11.0).

De viktigste bugfiksene er:
  • Feil som kan medføre redusert hastighet er rettet.
  • Pen barrel rotation med Wacom tablets fungerer nå som det skal.
  • Photoshop gjenkjenner nå 3D textures som er redigert med plug-ins.
  • Kvaliteten etter bruk av Auto-Blend Layers (Stack Images) er forbedret.
  • Et problem som kunne resultere i sammenbrudd når formattert tekst ble limt inn, er rettet.
  • Sammenbrudd etter bruk av en skadet skrifttype vil ikke lenger forekomme.

Last ned Adobe Photoshop CS4 11.0.1 update for Mac her.

Last ned Adobe Photoshop CS4 11.0.1 update for Windows her.

USAs største kamerakjede nær konkurs

Ritz Camera, den største dedikert kameradetaljisten i USA, har søkt om konkursbeskyttelse. Selskapet, som eier over 800 butikker, må gjennom en betydelig restrukturering dersom det skal overleve.

Ritz Camera skylder over 40 millioner dollar til de to største kreditorene: Nikon Inc. og Canon USA, og ytterligere 8.4 millioner til Fujifilm USA. For Nikons vedkommende representerer summen i størrelsesorden 20% av Nikon Inc årlige driftsinntekter i USA.

dpreview.com

Olympus E-620

Olympus E-620 tar over for dagens E-520, men er langt på vei bygd over samme lest som E-420, dog med et noe større grep. Innmaten hentes imidlertid i hovedsak fra E-30, som i sin tur lånte mye fra Olympus sin toppmodell E-3.

De indre egenskapene til systemkameraene fra Olympus begynner dermed å bli ganske like, noe som nok kan forklares med at det er tøffe tider rent økonomisk. I stedet for å utvikle noe helt nytt velger man å satse på mest mulig ferdig utviklet teknologi, blant annet med den samme bildebrikken som i E-30.

For E-620s del slår dette absolutt positivt ut.

Olympus ser ut til å ha fjernet mange av de svakhetene som har blitt påpekt for E-420 og E-520. Blant annet har Olympus også forbedret autofokus ved Live View. Denne skal nå være betydelig raskere enn i de tildligere modellene. E-620 videre fått en betydelig større søker: 0,96x forstørrelse og 95% utsnitt. E-620 har arvet den raske autofokusen, som ble utviklet for E-3 - forutsatt objektiver med SWD fokusmotor. Legg til utvippbar og dreibar LCD-skjerm, av en type kalt HyperCrystal III, som skal gi stor betraktningsvinkel, og man har et knippe egenskaper som gjør dette kameraet svært interessant.

E-620 får svært mange av de samme egenskapene som E-30. Begge kameraene har samme bildebrikke og prosessor, men E-620 får færre fokuspunkter (7 mot 11), samt litt lavere hastighet på seriebilder (4 bilder pr. sekund mot 5). Neppe forskjeller som vil veie tungt for de fleste brukere.

Viktigere er smarte funksjoner som for eksempel muligheten til å kombinere opptak med effektfiltre med et upåvirket RAW-bilde. RAW-bilder dessuten konverteres i kameraet med en hvilken som helst innstilling, og uavhengig av hvordan kameraet vra stillt inn under opptak.

Olympus E-620 kommer i handelen i april til rundt 6.300 kroner for kamerahuset, og knapt 7.000 kroner i et kit med standardzoomen Zuiko ED 14-42 mm f/3,5-5,6 , for nok en tusenlapp får man med Zuiko ED 40-150 mm f/4.0-5,6.

UArts students get creative with Olympus DSLRs



Egenskaper for Olympus E-620:
  • Four Thirds objektivstandard
  • 12,3 Mp Live MOS bildebrikke med LiveView
  • Utvippbar og dreibar 2,7" HyperCrystal III LCD-skjerm
  • Innebygd bildestabilisator med inntil 4 EV kompensasjon
  • 7-punkts Twin AF med fem korslagte punkter
  • Stor speilreflekssøkermed 0,96x forstørrelse og 95% utsnitt
  • Superonic Wave Filter for effektiv støvfjerning fra bildebrikken
  • Auto og manuell kontrastkontroll for økt dynamisk omfang
  • Alternative opptak for eksponering, ISO, hvitbalanse og blitz
  • Belyste funksjonsknapper for enklere betjening i mørke
  • Samtidig opptak i RAW + valgt JPEG-kvalitet
  • Serieopptak med 4 b/s, kontinuerlig med JPEG, fem bilder i RAW
  • Innebygd blitz med styring av trådløse eksterne blitzer

Diskusjon om fotokunst

En ganske omfattende diskusjon med utgangspunkt i utstillingen The camera Show reiser en rekke spørsmål omkring kunst og fotografi.



Kunsthistoriker Cecilie Holt forsøker å oppsummere debatten, som tok utgangspunkt i et sitat fra utstillingsomtalen: "Utstillingen utfordrer vår oppfatning av fotografi som medium, og handler dermed mer om fotografi som fenomen, enn om fotografiene i seg selv." Debattanten spør på hvilken måte Christopher Williams fotografier av et Kiev 88-fotografiene er utfordrende.

Holt viser til et intervju med Williams hvor han forteller historien bak de mye omtalte fotografiene av Kiev 88.

Bakgrunnen til fotografiene finner man i 1960-70-talls konseptkunst. Kunstneren forteller at han var interessert i den kalde krigen, og gjenoppbyggingen av kulturelt liv i etterkrigstiden, spesielt Amerikaniseringen av europeisk populærkultur. Han ønsket å kommentere europeisk resepsjon av pop art. Kunstneren ville skape bilder som representerte Russland og USA, og som reflekterte den fotografiske kulturen under den kalde krigen. Han valgte å begynne med et bilde av et kamera, nemlig Kiev 88. Kameraet ble produsert ved fabrikken Arsenal i Ukraina. Derfor så kunstneren det som et østeuropeisk kulturobjekt, en kopi av et Hasselblad. Kameraet har en interessant historie som er forbundet med både bilde og objekt. Arsenal var egentlig en ammunisjonsfabrikk, men fabrikken ble stoppet under revolusjonen i 1918. På slutten av andre verdenskrig tilegnet Russland seg teknologien av tyske bedrifter, slik at de kunne begynne å bygge kameraer. Da startet de Arsenal igjen, og begynte å produsere Kiev 88. Derfor ligger det en politisk historie bak Kiev 88 om den russiske revolusjonen, appropriasjon av metodene for å produsere fotografiapparater og ideen om konsumvaren. Kiev 88 er en replikasjon av et Hasselblad; en original hvis status er bestridt. Noen mener kameraet opprinnelig var en tysk produksjon som svenskene fikk tak i under krigen, mens andre mener at det er en svensk design. Williams ønsker å kommentere ideen om sosial forandring i disse bildene. Dette kommer ikke frem på en selvsagt måte, men ideen om å raskt kunne ta bilder som inneholder historier om forandring er viktig for kunstneren, spesielt i Amerika hvor sosial forandring eller å uttrykke en avvikende mening virker å være en håpløs og nostalgisk idé, avslutter Williams i Artforum i mai 2007.

Foto.no - Fotografi er fotografi, og kunst er kunst…?


Debatten på diskusjonssidene på Foto.no

Bilkrasj blir kunst


Foto: Nicolai Howalt
"Car Crash Studies" er navnet på en fotografisk studie av livets skrøplighet, ifølge kunstneren Nicolai Howalt. Bildeserien består av interiører fra bilvrak etter virkelige trafikkulykker.

I over tre år kjørte Nicolai Howard innom en oppstillingsplass for biler som hadde vært involvert i ulykker, ifølge politiken.dk. Han valgte seg ut bilvrak og dekket til rutene utevendig med et sort eller hvitt klede for å isolere kupeen fra omgivelsene.

- Billederne er taget med det perspektiv, jeg ville have som passager i bilen ... Jeg satte mig ind i de her biler og prøvede at finde ud af, hvad det er for et billede, der sætter sig efter sådan en kollision, forteller han.

- Det handler om de komplekse følelser, der opstår i forbindelse med en tragedie ... Car crash er en slags metafor for angsten for at styrte om på gaden. Den virkelighed skal vi jo alle leve med.

Kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk tror en slik fotoutstilling kan virke inn på oss alle.

- Bildene er sterke, og fine. De er tankevekkende fordi de viser hvordan livet på et øyeblikk kan bli avbrutt, og kanskje aldri blir det samme igjen, når det skjer en ulykke, sier Kristin Øyen.

Bilulykker som fotokunst - VG Nett om Bil og trafikk

Grusomme knips

Philip Gourevitch er intervjuet av Øyvind Vågnes i Morgenbladet. Gourevitch har skrevet bok om de ikoniske torturbildene fra Abu Ghraib, på grunnlag av en intervjuserie som dokumentarfilmskaperen Errol Morris har gjort med "fotografene".

- Philip Gourevitch, kvifor endå ei bok om det som hende i Abu Ghraib? Har ikkje den massive mengda av artiklar, bøker og filmar gitt svar på alle spørsmål?

- Mykje har vore skrive, men frå andre perspektiv enn det til soldatane som var i teneste i fengslet, dei amerikanske soldatane som arbeidde som fengselsvakter under avhøyra, og som hadde instruks om å utføre torturpolitikken frå Washington. Eg snakkar altså om soldatane som tok, og figurerte i, dei velkjende fotografia. Dette er jo første gong soldatane sjølve har teke dei definerande, ikoniske krigsbilda. For det vart dei kasta i fengsel, utan noko skikkeleg rettsleg eller offentleg prosess. Dokumentarfilmskaparen Errol Morris tok til å intervjue desse soldatane seint i 2006. Han sende meg utskrifter, og det slo meg at eg aldri før hadde høyrt slike stemmer frå Irak-krigen.
/../
- Eit viktig poeng i boka er at fotografi både informerer og feilinformerer oss.

- Fotografi er ikkje meir villeiande enn dei er sannferdige. Problemet er at vi ofte går utifrå at vi veit kva vi ser, og tek feil. Fotografi er bevismateriale, men dei er ikkje openberre. Dei krev både utforsking og etterforsking. Om alt du veit om Abu Ghraib er basert på fotografia, er du dømt til å misforstå det du ser. Du må ha forteljingane til soldatane som var der. Du må setje deg inn i politikken og dei militære ordrane som definerte deira verd. Du må samanlikne munnlege kjelder, vitnesbyrd, etterforskinga som vart gjort. Det vert sagt at eit fotografi er verdt tusen ord. I denne boka komprimerte eg bokstavleg tala fleire millionar ord frå intervjuopptak, for å forklare på nokre hundre sider kva som går føre seg i berre eit halvt dusin bilde.


Les hele intervjuet i Morgenbladet.

Mer om bakgrunnen for bildene på Wikipedia.

Ricoh CX1

Ricoh CX1 er særdeles velutstyrt, og byr på en rekke spennende fuksjoner. 9,3 megapiksler holder for de aller fleste formål, og backes et objektiv som CX1 har arvet fra Ricoh R10. Dette gir 7,1x zoomt med brennvidder tilsvarende 28-200 mm f/3,3-5,2. Lysstyrken er imidlertid ikke all verden. CX1 har imidlertid optisk bildestabilisering, og en fet 3" (7,6 cm) skjerm med hele 920000 bildepunkter.

En spesiell funksjon er at kameraet kan ta 120 bilder i VGA-oppløsning i løpet ett sekund, eventuelt 60 bilder i sekundet i to sekunder. Dette takket være en Hi-Speed CMOS bildebrikke. En ny Smooth Imagine Engine IV prosessor skal holde bildestøyen lav også ved høy ISO.

Ricoh hevder at kameraet kan levere et kontrastomfang på hele 12 EV, noe som høres i overkant bra ut. Det blir spennende å se om dette holder stikk, ettersom dette er sammenlignbart med de beste speilreflekskameraene.

Kameraet byr også på en funksjon for automatiske opptak med alternativ fokus, derr syv varianter med varierende fokusinnstilling blir tatt i rask rekkefølge. I vanskelige der en opererer med liten dybdeskarphet er dette avgjort en interessant funksjon.

Products & Solutions / Digital Camera / CX1 | Ricoh Global

Canon PowerShot D10

Canon melder seg på i et stadig mer populært kamerasegment, og lanserer i dag sitt første vanntette digitalkamera: 12,1 megapikslers PowerShot D10.

Modellen er utstyrt med Canons DIGIC 4-prosessor leverer meget responsiv ytelse og enestående detaljerte bilder, mens et nytt Smart Auto-program benytter teknologi for scenegjenkjenning.

For å oppnå en maksimalt robust og fleksibel funksjonalitet, er PowerShot D10 også kompatibel med et omfattende tilbehørssystem.

Kan tas med overalt
Uansett om du skal surfe eller snorkle, stå på ski eller klatre i fjellet, er
PowerShot D10 konstruert for å bli med på de utroligste eventyr. Det er vannsikkert ned til 10 m, tåler å falle på harde flater fra 1,22 m, er støvbestandig og fungerer ved temperaturer helt ned til -10 oC.

Et utvalg beskyttende tilbehør bidrar til å sikre kameraet i utfordrende omgivelser, inkludert myk veske, skulder- og halsrem og rem med karabinerkrok . Takket være et innovativt festesystem i kamerahusets hjørner, kan du lage et sikkert og praktisk oppsett for ulike aktiviteter. Du kan også tilpasse kameraets utseende med frontdeksler i forskjellige farger, og beskytte det mot slag og støt med en myk veske.

Eksepsjonell kvalitet
Kameraets sensor har imponerende 12,1 megapiksler, så du har frihet til å beskjære eller forstørre bilder uten å miste den unike detaljrikdommen.
3x zoomobjektiv gir allsidige komposisjonsmuligheter, mens bildestabilisatoren forhindrer at kamerarystelser gir uønsket uklarhet. Dette er spesielt nyttig ved aktiviteter med raske og store bevegelser – noe dette kameraet er konstruert for.

Brukervennlig
For å sikre at du kan konsentrere deg om motivet, har DIGIC 4 en rekke intelligente funksjoner som gjør det enkelt og greit å ta flotte bilder. Et nytt Smart Auto-program benytter teknologi for scenegjenkjenning for å analysere motivet i detalj, fra lystyrke, kontrast og avstand til generelle fargenyanser. Kameraet velger optimalt opptaksprogram blant 18 mulige, slik at du er sikret perfekte innstillinger for motivet.

Selv den mest aktive situasjon kan foreviges, takket være Canons teknologi for bevegelsesgjenkjenning som registrerer både kameraets og motivets bevegelser og justerer innstillingene deretter. Flotte bilder sikres med teknologi for ansikts-gjenkjenning, som nå også omfatter Blunkegjenkjenning for å unngå bilder med dårlig timing. Canons i-Contrast gjør mørke områder lysere, uten at de lyse områdene blir overeksponert.

PowerShot D10 har også en spesialdesignet 2,5” PureColor LCD II-skjerm som er utviklet for å gi bedre utendørsytelse. Beskyttet av et 2 mm beskyttende lag, gir det dobbel lysstyrke i forhold til en normal PureColor LCD II-skjerm og dermed enkel bildekomposisjon eller bildevisning under nesten alle forhold.

Enten du er på stranden eller i skibakken vil et omfattende utvalg opptaks-programmer og spesielle scene-programmer gi deg rask tilgang til riktige innstillinger, inkludert programmene Under vann, Snø og Strand. Selvutløser for ansikt gir enklere gruppebilder ved å vente til du har kommet deg på plass før utløseren aktiveres.

  • Vannsikkert (til 10 m), støtbestandig (1,22 m), frostsikkert (-10 °C), støvbestandig digitalkamera
  • 12,1 megapiksler
  • 3,0x optisk zoom med optisk bildestabilisator
  • Smart Auto-program med teknologi for scenegjenkjenning
  • DIGIC 4 gir ultrarask respons, suveren bildekvalitet og intelligente funksjoner
  • Eksepsjonelt klar 2,5” PureColor LCD II-skjerm med 2 mm tykt beskyttelsebelegg
  • Bekjemper uklarhet med bildestabilistator og teknologi for bevegelsesgjenkjenning
  • Enkle bilder av mennesker med ansiktsgjenkjenning, Velg og følg ansikt og Blunkegjenkjenning – i tillegg til selvutløser for ansikt og automatisk fjerning av røde øyne
  • Omfattende tilbehørsutvalg, inkludert skulder- og halsrem og rem med karabinerkrok, i tillegg til frontdekselsett
  • Opptaksprogrammer og spesielle scene-programmer
  • 30 bilder/sek VGA-filmsekvenser

To nye tilt-shift-objektiver fra Canon

Canon lanserer i dag to nye tilt- og shift-objektiver, ultravidvinkel TS-E 17mm f/4L og TS-E 24mm f/3.5L II - en oppgradering av Canons populære TS-E 24mm f/3.5L.

Med 17mm, har TS-E 17mm f/4L videst visningsvinkel av alle tilgjengelige tilt- og shift-objektiver, og kombinert med høy bildekvalitet over hele bildefeltet er det et godt valg for fotografering av arkitektur eller landskap.

På samme vis som forløperen har både TS-E 24mm f/3.5L II og TS-E 17mm f/4L Canons sub-wavelength strukturbelegg (SWC). Canons patenterte linsebelegg er spesielt laget for å minimere skygger og skinn forårsaket av interne reflekser, og for å sikre skarpe og klare bilder.

Canon var det første selskapet som tilbød 35mm-kamerabrukere et kombinert tilt- og shift-objektiv. Med 36 års erfaring på området har Canon nå tilført en ny, unik funksjon til TS-E 17mm f/4L og TS-E 24mm f/3.5L II som gir brukerne anledning til å rotere tilt- og shift-retningen uavhengig av hverandre. Dette gir større kontroll med fokusplan, og kopierer bevegelsen til kameraer med større visningsformater. Canons revolusjonerende tilt- og shift-roterende mekanisme er spesielt nyttig ved fotografering av produkter med perspektiver som krever spesifikk komposisjon og fokusplan.

De nye objektivene er utviklet på bakgrunn av tilbakemeldinger fra profesjonelle fotografer og er ment å gi best mulig bildekvalitet med høy oppløsning, høy kontrast og lav forvrengning. Bruk av høypresisjons sfæriske frontelementer reduserer forvrengninger som er vanlig ved vidvinkelobjektiver, til et absolutt minimum - også langs bildekantene. TS-E 17mm f/4L og TS-E 24mm f/3.5L II har også flere UD-elementer som reduserer kromatiske avvik og optimaliserer fokusmekanismene.

Canon har i dag også introdusert en ny serie (52mm til 72mm) med allsidige, multifunksjonelle PL-C B polariseringsfiltre som bidrar til å redusere reflekser fra glass eller vann eller mørke himler. PL-C B-er, som nå er tilgjengelige i 52mm, 58mm, 67mm, 72mm, 77mm og 82 mm filtertrådtykkelse, gjør det også mulig å feste frontdekselet til objektivet, for å forhindre skade på filteret hvis det blir stående på når objektivet ikke er i bruk.

Sentrale funksjoner for TS-E 17mm f/4L og TS-E 24mm f/3.5L II:

Tilt- og shift-objektiver som er kompatible med alle Canons EOS-kameraer

  • Ultravidvinkel 17mm / vidvinkel 24mm brennvidde, ideelt for arkitektur og landskaper
  • Høypresisjons linseelementer sikrer lav forvrengning og høy oppløsning i utkanten av bildene
  • ± 6,5° tilt og ±12 mm shift (TS-E 17mm f/4L) ± 8,5° tilt og ±12 mm shift (TS-E 24mm f/3.5L II)
  • Tilt- og shift-mekanisme roterer +/-90° og gir shift i alle retninger
  • Tiltmekanismen roterer +/-90° og gir tilt i alle retninger i forhold til shift
  • Sfæriske linseelementer og UD-linseelementer minimerer kromatiske avvik
  • Sub-wavelength struktur og super-spectra-belegg minimerer skygger og skinn
  • Sirkelformet blenderåpning skaper kreative, uklare felter
  • TS-E 17mm f/4L har flytende intern fokusmekanisme som leverer høy bildekvalitet over hele fokusområdet.

Canon PowerShot SX200 IS

Canon utvider PowerShot-serien med PowerShot SX200 IS, en ny Super Zoom-modell med et kompakt kamerahus. Med vidvinkel (28mm) 12x optisk zoomobjektiv og Canons DIGIC 4-prosessor som sikrer rask ytelse. Et manuelt program gir en full kontroll når man ønsker det.

Kameraet får 12,1 megapiksler, og kan ta filmopptak med HD-kvalitet (720p, 30 bilder/sek), og innebygd HDMI-forbindelse gir enkel avspilling på HD-TV-er.

Designet for reiser
I klassisk, kompakt aluminiumdesign i sort, blått eller rødt, er PowerShot SX200 IS fullpakket med avansert teknologi og dermed et perfekt kamera for den som er mye på farten. Et kraftig 12x zoomobjektiv med 28mm vidvinkel håndterer både landskapsbilder og fjerne objekter. Canons teknologi for 4-trinns optisk bildestabilisator bekjemper uklarhet som forårsakes av kamerarystelser - også ved telefotoinnstilling og lav belysning.

Lite format, stor kvalitet
Enestående 12,1 megapikslers oppløsning sikres med kameraets sensor, og gir frihet til å beskjære eller forstørre bilder uten å tape detaljer. Canons DIGIC 4-prosessor bruker forbedrede algoritmer og beregningspresisjon for å sikre raske funksjoner og levende bilder uten bildestøy, med en unik klarhet og fargegjengivelse.

Intelligente funksjoner gir maksimal kreativitet
For å sikre maksimale resultater med minimal innsats har PowerShot SX200 IS nytt Smart Auto-program og utvidet Easy-program. Begge disse benytter Canons teknologi for scenegjenkjenning for å analysere motivet i detalj - for eksempel sjekke lystyrke, kontrast, avstand og generelle fargenyanser - før optimale innstillinger velges. Fotografer som ønsker full kontroll over bildene sine kan velge manuelt program.

DIGIC 4-prosessering gir også større presisjon i Canons andre intelligente teknologier. Forbedret teknologi for bevegelsesgjenkjenning og Servo AF gir skarpe bilder av motiver i bevegelse, mens i-Contrast gjør mørke områder lysere uten å overeksponere lysere områder. Canons teknologi for ansiktsgjenkjenning omfatter nå også ny Blunkegjenkjenning som forhindrer at portrettbilder tas med feil timing. Med Selvutløser for ansikt er det enklere å ta gruppebilder ved at utløseren ikke aktiveres før du har kommet deg på plass.

Film med HD-kvalitet
For øyeblikk som fortjener å vises på TV, kan du supplere stillbildene med videosekvenser med imponerende HD-kvalitet (720p). Integrert HDMI-forbindelse gir rask visning på alle HDTV-er.

En stor 3,0" LCD-skjerm gir enkel bildekomposisjon og detaljert visning av både bilder og film, med bred visningsvinkel som gir enkel deling av bilder. I tillegg gir et smart nytt brukergrensesnitt gode Hint og Tips – perfekt for enhver som ønsker å lære mer om hvordan ulike innstillinger påvirker bildene.

PowerShot SX200 IS har salgsstart i februar.

  • Kompakt, 12x optisk zoom med 28mm vidvinkel
  • Objektiv med 4-trinns optisk bildestabilisator
  • 12,1 megapiksler
  • DIGIC 4 gir meget rask responstid, suveren bildekvalitet og intelligent teknologi
  • Smart Auto-program med teknologi for scenegjenkjenning
  • Reduserer uskarphet med bildestabilisator, teknologi for bevegelsesgjenkjenning og Servo AF
  • Ta bilder av mennesker enkelt med Ansiktsgjenkjenning AF/AE/FE/WB, Velg og følg ansikt, i tillegg til selvutløser for ansikt og automatisk fjerning av røde øyne
  • 3,0”, høyoppløselig LCD-skjerm
  • High Definition (720p)-film med HDMI-forbindelse
  • Opptaksprogrammer inkludert manuell kontroll og Easy-program
  • Nytt, brukervennlig brukergrensesnitt med hint og tips
  • Klassisk aluminiumsdesign som fås i sort, blått og rødt

Sony Cybershot H20

Cyber-shot H20 er en videreutvikling av det eksisterende H10. Objektivet har 10x zoom fra Carl Zeiss (tilsv. 38-380 mm f/3,5-4,4) med optisk bildestabilisator.

H20 skiller seg fra forgjengeren ved at sensoren nå er på 10 megapiksler, samtidig som kameraet har fått funksjoner for ansikts- og motivgjenkjenning. Nytt er også muligheten for videoopptak i HD-kvalitet (720p).

Vær oppmerksom på at funksjoner/spesifikasjoner kan variere fra land til land.
  • Oppløsning på 10,1 effektive megapiksler for svært høy bildekvalitet og forstørrelser som er fulle av detaljer
  • BIONZ-prosessoren gir rask respons og bilder med høy oppløsning
  • Kraftig Carl Zeiss Vario-Tessar-linse med 10x optisk zoom
  • Innspilling av film i HD-kvalitet med 720 punkter tar skarpe og klare videofilmer i HD-format med sterolyd ved 30 bilder per sekund
  • Optical SteadyShot-bildestabilisering reduserer kameraristingen ved håndholdt bruk, særlig ved dårlige lysforhold og bruk av kraftig zoom
  • 3-tommers Clear Photo LCD Plus-skjerm (med oppløsning på 230 000 punkter)
  • Den forbedrede smilelukkeren går bare av når personen smiler: nå er den enda enklere å bruke med justerbar smileterskel
  • Forbedret Ansiktsregistrering med valg av prioritet for barn/voksne, høyhastighets motivsporing for klarere portretter Inkluderer registrering av ansiktsbevegelse og minne for valgte ansikter
  • Intelligent Scene Recognition forenkler fotograferingen ved å velge de beste innstillingene for vanskelige forhold som skumring og bakgrunnsbelysning
  • HD-utgang for å vise video og stillbilder på HD-TV (krever ekstra kabel). PhotoTV HD forbedrer stillbildevisning på kompatibel BRAVIA-TV
  • Photomusic (HD-lysbildevisning) viser frem stillbilder og videoklipp i HD-kvalitet på en morsom måte med effekter og musikk på en LCD-skjerm eller tilkoblet HD-TV
  • Blits med høy effekt og utvidet rekkevidde lyser opp motiver om natten eller i skumringen.
  • Retusjeringsfunksjoner i kameraet inkludert beskjæring, reduksjon av røde øyne og kreative filtre
  • Picture Motion Browser-programvaren forenkler bildebehandling, søk og visning på PC

Fujifilm FinePix S1500

Fujifilm FinePix S1500 legger seg på nivået under S2000HD. Kameraet får 10 megapiksler, men dette kan reduseres til 3 megapiksler, noe som medfører at lysfølsomheten kan økes til ISO 6400.

FinePix S1500 er utstyrt med en dobbel bildestabilisator, det vil si både mekanisk justering av bildebrikken og digital bildestabilisering. En anenn ny funksjon er følgefokus, der du selv låser fokus på motivet og kameraet sørger for å holde dette i fokus selv om avstanden endrer seg.

FinePix S1500 tilbyr også en panoramafunksjon som kan sette sammen tre bilder i bredden, slik at dette blir ett ekstra bredt bilde. En funksjon som lenge har vært tilgjngelig på mobiltelefoner, og som det er på høy tid at vi får i digitale kameraer.

FinePix S1500 kommer for salg fra april, med en veiledende pris rundt 2600 kroner.

Egenskaper for FinePix S1500
  • 10 megapiksler
  • 12x zoomobjektiv (tilsv. 33-396 mm f/2,8-6,4)
  • 2,7" (6,9 cm) TFT LCD skjerm (230.000 bildepunkter)
  • ISO 6400 (ved 3 Mp)
  • Motivgjenkjenning
  • Ansiktsgjenkjenning med automatisk fjerning av røde blitzøyne
  • Dobbel bildestabilisator
  • Følgefokus
  • Panoramafunksjon
  • Filmopptak med lyd (640x480 med 30 b/s)
  • 14 motivprogrammer
  • SD/ SDHC lagringsmedia

Mener IKEA stjal ide fra fotoprosjekt

Bergenskunstneren Regin Hjertholm, som for tiden har utstilling i galleri s.e., er, ifølge Bergens Tidende, fortvilet på grunn av IKEAs svenske reklamefilm for senger.

- Jeg har jobbet med dette i så mange år nå. I den tidlige fasen var jeg livredd for at noen ville stjele ideen min og holdt prosjektet mye for meg selv, sier Hjertholm.

Både Hjertholms fotografier og IKEAs reklamefilm består av bilder av sovende mennesker i fugleperspektiv, mens de ligger på en stor seng med hvite dynetrekk.

Hjertholm mener det er flere trekk ved IKEAs reklamefilm og hans egne bilder som er påfallende like:

  • Kameravinkelen er identisk.
  • IKEA bruker samme lyssetting. Et mykt lys i en hvit opplyst scene. Noe som er unormalt for vanlig sovesituasjoner.
  • Scenen er konstant, med mange skiftende personer av ulik alder, opprinnelse og kjønn.
  • Samsoving, går igjen begge steder.
  • I flere av IKEAs bilder blir det brukt hvite dynetrekk uten dyner. Dette er også typisk for Hjertholms bilder.
  • Noen av modellene ligner, som for eksempel familie med gutt som sover opp ned, og hund i seng med eier.


- Dette er et av mitt livs store prosjekter. Det er en katastrofe for meg dersom ideen tilskrives IKEA og ikke meg. Tenkt å bli tatt for å være han kunstneren som kopierer IKEA reklame!

Presseansvarlig for IKEA i Sverige, Ylva Magnusson, hevder imidlertid at det ikke er snakk om noen kopiering:

- Når man jobber i kreative prosesser er det ikke uvanlig at ideer som ligner hverandre dukker opp. Vi har ingenting å vinne på å forsøke å etterligne noen. Tvert om er det viktig at vi forsøker å fremstå så unik som overhodet mulig.

Knut Martin Tande, førsteamanuensis ved juridisk fakultet, sier at Regin Hjertholm ikke kan nekte IKEA å lage kunst eller reklame som bygger på sovende mennesker.

- Dersom reklamefilmen gir den samme estetiske opplevelsen som Hjertholms bilder, slik at de kan oppfattes som samme verk, blir det avgjørende for om dette kan karakteriseres som et plagiat.
/../
- I dette tilfellet er det store likhetstrekk mellom det tidligere og det nye verket, blant annet gjennom bruk av kameravinkel, lyssetting, utvalg av personer (og dyr), plassering av personer (og dyr), og plassering av dyner,
sier Tande.

Det springende punkt er knyttet til at Åndsverkloven kun verner verkets utforming, men derimot ikke ideer, teknikker, kunnskap eller metoder. Når det snakkes om at "ideen er stjålet" er dermed det lite relevant i denne sammenhengen. Utviklingen av studiofotografiet er da også ofte knyttet til forsøk på å gjenskape og forbedre andre fotografers teknikk, noe som utvikler faget. Dersom dette skulle være ulovlig ville de fleste former for etstetisk, kreativ virksomhet få det svært vanskelig.

Skjønt det finnes saker som kan synes mer "opplagte", f eks denne.

Kunstner mener IKEA stjal ideen hans - bt.no

Frie lisenser brer om seg

Teknofil.no går foran med et godt eksempel og har begynt å dele alle bildene sine med Creative Commons. Teknofil har valgt å legge ut bildene med en lisens som lar kommersielle aktører få lov til å bruke bildene.

NRKbeta følger opp og deler sine bilder med en Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Norway License.

Nå deler NRKbeta med ALLE

Pentax med kvadratisk sensor?


Illustrasjonen viser hvordan en kvadratisk sensor har samme bredde son Pentax' APS-C DX sensor, mens høyden er den samme som en full-frame FX sensor.
Flere rykter om et kommende Pentax K3D, ganske interessante: 22 megapiksler fra en kvadratisk sensor.

Dagens digitale fullformatskamera sliter fremdeles med et format som har gått i arv fra 35mm film via småbildekamera. I den digitale tidsalderen er dette en en anakronisme, som på et vis påtvinger oss breddeformatet - et format som først og fremst er egnet for landskapsbilder. Når vi snakker om portretter, produktfoto og bilder av arkitektur er det kvadratiske formatet ofte bedre egnet. Dette er da også et format som blir benyttet av mange klassiske mellomformatkamera.

En slik sensor vil være 1,5X større enn APS-C. Basert på samme piksel-tetthet som i K20D's sensor, vil den nye sensoren yte 22 megapiksler (21.94MP).

Et interessant trekk ved en slik sensor vil være at det ikke lenger vil være behov for et vertikalgrep. Selve kamerakroppen vil være høyere enn K20D kroppen på grunn av høyere sensor, høyere kamerasøker og høyere bakre-LCD, men likevel ikke større enn K20D + vertikal grep, og fremdeles mye mindre og lettere enn 35mm fullframe-kameraene.

En annen fordel en kvadratisk sensor er at kameraets blitz (enten innebygd blitz eller hotshoe-montert blitz) vil alltid være over objektivet, noe som gjør håndteringen langt enklere.

En kan selvsagt forvente at Pentax følger tradisjonen, og støtter full bakoverkompatibilitet med Pentax SMC-objektiver.

Prisen må ligge rundt 15.000 for å være konkurransedyktig mot Nikon D700 og Canon 5D Mark II.

Oppdatering 06.03.09:
Riktignok ikke noe som underbygger sensorspekulasjonene, men Pentax sies å gjenopplive sitt 645 Digital:
Pentax has revived plans to launch its long-awaited 645 Digital medium-format camera, four years after a mock-up was first shown. The camera will go on display at the Photo Imaging Expo show in Tokyo later this month, said John Carlson, product marketing and support manager at Pentax USA.

He told Amateur Photographer that the 645 Digital is expected to go on sale in Japan. However, it is unclear whether the camera will be sold in Europe.

And Carlson told us that it will not be marketed in the United States because Pentax predicted it would only sell 200 units there.


Kilde: Amateurphotographer.co.uk

22MP DFX body

Forklarende grafikk

World Press Photo 2009

Juryen for den 52. årlige World Press Photo har valgt en svart-hvitt bilde av amerikansk fotografen Anthony Suau som World Press Photo of the Year 2008.

Bildet viser en bevæpnet politimann i Cuyahoga County Sheriff's Department som gjennomsøker et hjem i Cleveland, Ohio. Beboerne i huset er kastet ut, siden de ikke har betalt lånet. Bildet er tatt i mars 2008, og var en del av en reportasje bestilt av Time magazine. Historien som helhet vant Second Prize i kategorien "dagligliv".

Juryens leder, Maryanne Golon, sier dette om bildet: "Bildets styreke er kontrastene. Det ser ut som en klassisk fotografi fra en krigssone, men det viser bare hvordan mennesker blir kastet ut fra et hus. Krigen i sin klassiske forstand kommer på denne måten inn i folks hus fordi de ikke kan betale sine boliglån"

Juryen delte ut premier i 10 kategorier. I alt ble 63 fotografer fra 27 nasjonaliteter premiert. Til sammen 96.268 fotografier ble sendt for å bli bedømt, noe som tilsvarer en økning på 19,5% sammenlignet med i fjor. Totalt 5.508 fotografer sendte inn sine arbeid, som er en økning på 9,7% sammenlignet med 2008.

Anthony Suau, fotografen av World Press Photo of the Year 2008, vil få sin pris under en seremoni i Amsterdam søndag 2 mai 2009. Prisen inkluderer en pengepremie på 10.000 euro.

Utstillingen av prisvinnerne vises på Oude Kerk fra 4 mai til 28 juni og vil senere gå over 100 steder over hele verden. (Se bilder fra World Press Photo, Oude Kerk i 2007)

Spot News
Stories

1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories
3rd
3rd prize stories


General News
Stories
1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories
3rd
3rd prize stories
People in the News
Stories
1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories
3rd
3rd prize stories
Sports Action
Stories
1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories
3rd
3rd prize stories
Sports Features
Stories
1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories
3rd
3rd prize stories
Contemporary Issues

Stories
1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
H.M.
Honorable Mention
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories

Daily Life

Stories
1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
H.M.
Honorable Mention
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories

Portraits
Stories
1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories
3rd
3rd prize stories
Arts and Entertainment
Stories
1st
1st prize singles
2nd
2nd prize singles
3rd
3rd prize singles
1st
1st prize stories
2nd
2nd prize stories
3rd
3rd prize stories


Se: www.worldpressphoto.org.