Phase One P65+

Phase One viser de nye kameraene under Photokina. Disse vil bli klare for levering i fjerde kvartal, 2008.

Den såkalte Sensor+ teknologien hever lista for mellomformats kamerasystemer. For første gang kan en velge å skyte enten 15 el. 60 mp. ved å bruke hele sensoren. I tillegg skal Sensor+ teknologien gjøre sensoren mer lyssensitiv. Vel så viktig er kanske at man har utvidet objektivserien for Phase One 645 kamerasystemet gjennom samarbeid med Leica, Mamiya og Hartblei. Dermed finnes det nok av høy-kvalitets optikk tilgjengelig for kameraet.

Men det koster: Priser vil være 247 774,- eks. mva. , og det er før du har begynt å kikke deg om etter objektiver.

SENSOR+ TEKNOLOGI
Phase One P 65+ opererer med en opptakshastighet på 1 bilde per sekund med en oppløsning på 60.5 MP og med industriens største direktevisningsområde (53.9mm x 40.4mm).
Bakstykket tilbyr et ISO spekter fra 50 til 1600 ISO. "Intelligent Image Compression" (IIQ) gir et valg for produsering av filene til "small" 40 MB eller "Large" 60 MB RAW-filer.
I P65+ finner vi Sensor+ teknologien som tilbyr en opptaksmodus som gir fotografene muligheten til å “skru ned” til 15 MP oppløsning (pixelstr 12x12 microns) og oppnå et ISO spekter fra 100 til 1600 ISO med mindre filstørrelser (fra "small" på 10 MB og "large" på 15 MB) for rask og effektiv etterbehandling.

CAPTURE ONE 4 PRO gir fotografen full kontroll
Nyutviklede Capture One 4 PRO tillater fotografen og forbedre og utvikle RAW filene med fantastisk farge og detaljgjengivelse.

I motsetning til andre tilsvarende programvare tvinger ikke Capture One PRO på deg en vilkårlig arbeidsflyt, heller, gir denne programvare deg muligheten til å personifisere menyen din, bygge grensesnittet og tilpasse paletter som best passer arbeidsstil og situasjon.

Nye eller forbedrede trekk inkluderer:
  • Linse forbedrende verktøy løser forvregning, tapt skarphet, tapt lys og kan produsere vignettering som kreative effekter.
  • "Selective Color" er et intuitivt verktøysett for tilpasse bildets farger til det perfekte.
  • Med det helt nye "Skin Tone"-verktøyet kan fotografer enkelt velge og gjenskape hudtoner fotografert under forskjellige lysforhold uten å bruk et gråkort.
  • Et nydesignet "Styles", gir deg muligheten til å utforske og skape unike stiler og kunne gjenskap dem enkelt hver gang.
NY OBJEKTIVSERIE
I tillegg til Phase One 3.5/45 mm Tilt-Shift objektiv introdusert tidligere i September annonserer Phase One en ny serie med høy-kvalitets objektiver optimalisert for høyoppløslig digital fotografering:
  • 28 mm f4.5
  • 45 mm f2.8
  • 80 mm f2.8
  • 120mm f4.0
  • 150mm f2.8
  • 75-150mm f4.5 zoom
PRISER OG TILGJENGELIGHET
Phase One P 65+ digitale kamerasystemer er ventet Q4 2008.
Prisen vil være 247 774,- eks. mva.

Originalvideo fra Canon EOS 5D Mark II

Canon skal ha hatt et stort trykk fra interesserte, som gjerne vil se de ukomprimerte klippene fra REVERIE. Hele filmen, som ble lagt ut for noen dager siden, var nemlig nedskalert til en fjerdedel av den originale størrelsen. Likevel så det forbløffende bra ut.

De følgende klippene er derfor hentet direkte ut fra kameraet Canon EOS 5D Mark II. Last dem ned og sjekk ut kvaliteten.
REVERIE Clip 1
(1080p, 82.04 MB)
REVERIE Clip 2
(1080p, 57.18 MB)
REVERIE Clip 3
(1080p, 77.42 MB)
Duration: 17.10 secs
Exposure: ISO 2000, f/2.8
Lens: EF 16-35mm f/2.8 L II USM
Duration: 12.13 secs
Exposure: ISO 1600, f/2.8
Lens: TS-E 45mm f/2.8
Duration: 16.56 secs
Exposure: ISO 1600, f/2.0
Lens: EF 85mm f/1.2 L USM

Download Directions:
1. Click the download link
2. Select Save, or Save to Disk
3. If prompted, select your 'save to' location, then click the SAVE button.
4. Once download is complete, double-click on the .ZIP file
5. Extract the .MOV clip, and double-click to play


EOS 5D Mark II: Full-Resolution Video Clips

PVR for RiksTV

PVR (Personal Video Recorder) er en digital tv-mottaker med opptaksfunksjon og innebygget harddisk. Det er enkelt å ta opp, pause og spole i tv-sendinger. Med en PVR bestemmer du selv når du vil se dine favorittprogram!

Med PVR kan du:

  • Pause og spole i sendinger
  • Se et program mens du tar opp et annet
  • Gjøre opptak av programmer ved enkle tastetrykk

Fakta om Grundig DTR 8860 PVR:

  • 2 tunere (gir mulighet for å ta opp et annet program enn det du ser på)
  • HD-ready
  • 500 GB harddisk (inntil 370 timer opptak)
  • Elektronisk programoversikt 7 dager frem i tid
  • Digital tekst-tv fra NRK
  • Klargjort for fremtidige tjenester, f. eks. filmnedlasting via mottakeren
  • Foreldrekontroll (gir mulighet for å bestemme hva barn skal få se)
  • Programmerbar fjernkontroll som også kan styre tv-apparatet
PVR-mottakere vil være tilgjengelige i butikk i løpet av september.

RiksTV - PVR - så enkelt - så bra!

Hakeslepp

Rett nok drøset jeg for noen dager siden om hvilke kvaliteter en kan hente ut av fotoapparatenes store bildebrikker når disse benyttes til å ta opp video. Da hadde jeg kun sett klipp tatt med Nikon D90.

Nå har fotografen Vincent Laforet postet en kortfilm på bloggen sin, tatt med Canon EOS 5D MKII, og resultatet er mildt sagt imponerende. Laforet har også posten en bakomfilm, som viser hvordan kortfilmen Reviere ble til.



Sjekk ut filmen og husk at dette er filmet med et kamera som i utgangspunktet er laget for å ta stillbilder. På NRKbeta diskuteres dette livlig, og ordet "paradigmeskifte" nevnes ikke så rent få ganger.

En trenger ikke være spåmann for å se at de andre produsentene må henge seg på. Dette kan være veldig positivt for utviklingen av digitale kamera, fokus fjernes fra stadig høyere oppløsning og over mot lysfølsomhet og kontrastforhold. Jeg gleder meg...

Adobe Creative Suite 4

Både Adobe Photoshop CS4 og Photoshop CS4 Extended drar ifølge en pressemelding fra Adobe nytte av ny maskinvare for å utføre bildejusteringer og maskning raskere og mer fleksibelt. Photoshop CS4 Extended gir dessuten brukeren nye funksjoner for bevegelig grafikk, forbedrede muligheter for 3D-visualisering og mer detaljert bildeanalyse.

Photoshop CS4 og Photoshop CS4 Extended finnes tilgjengelig både som frittstående applikasjoner og som nøkkelkomponenter i produktfamilien Adobe Creative Suite 4.

Fullstendig kreativ kontroll, enkelt og effektivt
Med Photoshop CS4 blir umulige oppgaver mulig. Innholdstilpasset skalering er en ny teknikk som hjelper brukeren å justere og skalere bilder med en enkel bevegelse med musen. Auto- Align og Auto-Blend er nye verktøy for å lage komposittbilder og 360-graders panorama, nå med usynlig overganger hvor til og med farger og toner tilpasses automatisk.

Å søke etter, studere og håndtere bilder er enklere med Adobe Bridge CS4, takket være rasks start og overføring til Photoshop CS4. Øverst i Bridge-vinduet finner man nye knapper for hurtignavigering og valg av arbeidsflate som hjelper brukeren å umiddelbart velge riktig visningsmodus for hver enkelt oppgave. Det finnes også nye kontroller for kameraimport, visuell mappenavigering og "karusellvisning" for å velge større grupper med bilder.

Photoshop CS4 drar nytte av ny maskinvare med grafikkprosessorer (GPU) for optimal ytelse. Ved zoomning og forflytninger av bilder jobber programmet mykt og følsomt og gir brukeren anledning til å bearbeide forstørrede bilder og likevel beholde klarheten.

Det nye verktøyet Canvas Rotation gjør det enkelt att rotere og bearbeide et bild fra alle vinkler. Takket være det nye brukergrensesnittet i Photoshop CS4 som utnytter bokmerker og
selvjusterende verktøyfelt, kan man lett holde orden på arbeidsflaten, finne avanserte verktøy og jobbe smidigere med programmet.

Nye kraftige 3D-muligheter
Photoshop CS4 Extended inneholder alle nye funksjoner man finner i Photoshop CS4 og gir dessuten mulighet til å bearbeide 3D-materiell enklere enn tidligere. Nå finnes det ingen grenser for kreativiteten - brukeren kan blant annet male direkte på 3D-modeller og overflater, integrere 2D-filer i 3D-bilder og animere 3D-objekt. 3D-motoren i Photoshop CS4 er helt nyutviklet for å gi optimal ytelse og gjøre det mulig å redigere egenskaper som lys og skape mer realistiske rendering med en avansert funksjon for strålemåling.

Videoprodusenter får mulighet til å overføre alle slags 3D-objekt til en videovisningssone hvor de enkelt kan animere og styre egenskaper hos objektet. I tillegg er redigeringen av bevegelig grafikk forbedret gjennom mer effektive snarveier som nås ved et tastetrykk.

- De forbedrede mulighetene for å male 3D-objekt i Adobe Photoshop CS4 Extended gjør at vi kan spare verdifull tid takket være at våre designere nå kan male direkte på våre 3D-flysimulatormodeller i Photoshop i stedet for å benytte et separat program for 3D-maling. Dessuten gjør muligheten til å utføre lokal fargekorrigering i Photoshop CS4 Extended at vi enkelt kan korrigere og balansere farger i simulerte miljøer og terrengdatabaser ved hjelp av bilder som tatt ulike klima, dette for å oppnå en mer realistisk og overbevisende brukeropplevelse, sier Luis Barcena hos Aechelon Technology, Inc., et ledende selskap innen applikasjoner med realtidsgrafikk til bruk innen utdannelse, simulering og underholdning.

Photoshop CS4 Extended utvider også grensene for programmets tradisjonelle bruksområder. Et eksempel er at brukere innen medisin nå kan "volumendre" medisinske bilder i DICOM-format til et volum som kan betraktes fra alle vinkler.

Den voksende Adobe Photoshop-familien
For Photoshop-produktfamilien er 2008 et merkeår, da helt nye produkter er lansert og alle tilhørende produkt er oppdatert. Året startet med lanseringen av Photoshop Elements 6 for Mac, som fikk utmerkelsen Best of Show under Macworld 2008. Lanseringen av Photoshop Express på vårparten markerte en ny utviklingslinje for produktfamilien - en gratis internett-applikasjon for alle som ønsker å lagre, sortere og vise frem digitalbilder på nettet med spennende effekter. I juli ble Photoshop Lightroom 2 sluppet med forbedringer av den populære løsningen for seriøse fotografer, samt deretter nye Adobe Photoshop Elements 7 og Adobe Premiere Elements 7 for hjemmebrukere. Og nå til sist kommer Photoshop CS4 og Photoshop CS4 Extended for profesjonelle brukere.

Pris og levering
Adobe Photoshop CS4 og Photoshop CS4 Extended vil være klare til levering i løpet av oktober i engelsk versjon, mens norsk versjon vil være klar i desember. Produktene selges gjennom Adobes forhandlere og på nettet via Adobe Store på www.adobe.com/store. Veiledende pris er kroner 5440,- for Adobe Photoshop CS4 - og kroner 8430,- for Photoshop CS4 Extended. Alle priser eks. mva. Oppgraderingspriser er også tilgjengelige. Systemplattformer som støttes er Mac OS X på Intel-baserade og PowerPC-baserte system, samt Microsoft Windows XP og Windows Vista.

Mer informasjon om funksjoner, oppgraderingsvilkår og priser finnes på:
www.adobe.com/photoshop.

Leica S2 åpner ny kameranisje

Nisjeprodusentene innenfor kameramarkedet får svært tøff konkurranse fra de to store i dSLR-segmentet. Løsningen kan være å komme opp med helt nye kamerakonsepter, som aldri vil bli volumselgere, men som definerer nettopp en nisje, mellom de relativt kompakte speilreflekskameraene for massemarkedet og de langt mindre portable mellomformatkameraene. Leica ser ut til å kunne oppnå dette med Leica S2, kameraet er nemlig bygd rundt en sensor med 37.5 megapiksler med en størrelse på 30 x 45 millimeter. Dette gir en flate som er 56% større en fullformat. Ifølge Leaica er den nye "Maestro" bildeprosessoren dobbelt så rask som de en finner i digitale bakstykker og det med lavere strømforbruk.

Spennende, og Leica mener alvor. Sammen med kameraet lanseres nemlig en rekke objektiver: 24mm ultrawide, 35mm wide, 70mm standard, 100mm kort tele, 120mm macro, 180mm tele, og et 30mm tilt-and-shift objektiv. Imponerende, men nok til en pris som blir i tøffeste laget for de fleste av oss.

Kanskje er dette det første resultatet av det annonserte samarbeidet mellom Leica og Phase One. Leica er ikke blant de produsentene som overbeviser mest når det gjelder programvare, et område Phase One synes å ha bedre kontroll på.

Leica S2 er utstyrt med både en gardinlukker i kameraet og en sentrallukker i objektivet, noe som blant annet skal gi raskere lukkertider med blitz.


Pressemelding fra Leica:

LEICA S2 - Remarkable new camera from Germany redefines the professional DSLR class with a custom 37.5-megapixel, 30 x 45 mm sensor built into a 35mm-sized body.

Some companies tweak the features. At Leica, we transform the concept. That's why the introduction of the flagship Leica S2 is not merely an incremental advance. It is nothing less than a watershed event that sets an entirely new performance standard for professional digital SLRS.

With a custom 37.5-megapixel, 30 x 45 mm sensor that is 56% larger than full frame, it establishes parameters of imaging excellence that are well beyond those obtainable by conventional pro-caliber DSLRs. In the Leica tradition, it utilizes the classic 3:2 aspect ratio that corresponds to the human field of vision and is widely acclaimed as the "Leica Format."

In designing this brilliant new camera, Leica's engineers took a close look at the best existing DSLR designs and then synergized them into a radical but practical new camera that combines the performance parameters of a medium-format digital camera with the ergonomics, form factor, and handling ease of a 35mm SLR. The result is the new Leica S2, an entirely new, finely crafted, professional tool developed in-house by Leica with hands-on input from some of the most renowned professional photographers in the world.

It incorporates an advanced new dual shutter system with in-body focal-plane shutter for fast lenses, and in-lens leaf shutters for high flash sync speeds, an ultra-high-precision autofocusing system, a new series of lenses designed for the highest possible performance with the new sensor, and a Maestro image processing system that provides twice the speed of comparable medium-format backs, reduces power consumption, and provides in-camera JPEG capability. Remarkably, all of this has been incorporated into a camera that is smaller than a full-size professional 35mm SLR, and still has the unmistakable look and feel of a Leica.

Like Leica cameras of the past, we designed the new Leica S2 from the inside out, and its robust styling is a classic example of form following function. We began with a cutting-edge, large-format CCD sensor and literally configured the camera around it rather than adapting existing technologies. In this way we achieved a new level of performance without sacrificing size or convenience. Yes the S2 Leica is our latest masterpiece, an unequivocal statement to the world that showcases our technological prowess. But it is more than just a technological tour de force.

It is a statement of Leica's continuing pre-eminence in the world of imaging that goes back nearly 100 years. Perhaps that is why our top executives in Germany have compared the announcement of the Leica S2 to the debut of the first Leica, the legendary model A in 1925. That seminal camera did nothing less than redefine 35mm photography in the 20th century and we believe that the Leica S2 may well do the same for DSLR photography in the 21st.

With Salzburg ACM Projektentwicklungs GmbH as its new owner, Leica Camera AG is entering a new era. Following in-depth and successful re-structuring, the business can now concentrate on investing in new products. Leica has made a quantum leap in the field of digital technology, enabling it to combine the advantages of highly developed digital technology with the classic Leica values concerning optics, mechanics and optimal image results.

The result of this is uncompromising cutting-edge technology; the LEICA S2 is the first to offer all these things to professional digital photographers. The LEICA S system sets the trend for future Leica products in terms of technology and leads the way for future product ideas from Leica Camera AG.

Nytt dSLR fra Olympus

Olympus viser en prototype av et speilreflekskamera på årets Photokina, som etter alt å dømme vil fylle et tomrom i produktspekteret mellom E-520 og E-3.

Det nye kameraet får mange trekk som minner om E-3, ikke minst utvippbar LCD-skjerm og plassering av kontrollfuksjoner. Legg også merke til at det nye kameraet får E-3s superraske fokusssystem. Skal kameraet henge med i mellomklassen og konkurrere med Nikon D90 og Canon 50D bør det levere rundt 12 megapiksler, og det spekuleres allerede om kmaeraet vil få den samme bildebrikken som Panasonic Lumix G1. Det sies ikke noe om muligheter for videoopptak, men Olympus har tradisjon for å levere kamera med mange funksjoner, så det er lov å håpe.

Pressemelding fra Olympus:

Olympus is developing a new interchangeable lens D-SLR to expand its successful E-System line-up. The new Four Thirds System-compliant camera reinforces the company’s commitment to the standard which was specifically designed for digital SLR photography. Positioned as a mid-level model, it is intended for anyone wanting to express their creativity through photography - no matter if an amateur just starting out, or a professional with years of experience already behind them. The new camera is expected to be introduced in the first quarter of 2009.

It will be exhibited as a prototype model at photokina 2008, the world’s biggest trade fair for the photographic and imaging industries held in Cologne, Germany, running from 23 to 28 September.

At the last photokina in the autumn of 2006, Olympus declared that the next major chapter in the story of the Olympus E-System would commence in 2007. Among the highlights of this new chapter was the incorporation of "Full-time Live View" as a standard function for the first time in the industry. This added to the excitement already generated by other distinctive features of the Olympus E-System such as the "100% Digital-Dedicated Design" and "Dust Reduction System." At present, the E-System camera line-up contains models including the E-420 and E-520, as well as the flagship E-3. Each of these cameras provides D-SLR camera users with high picture quality, superior reliability and exceptional portability.

The prototype model displayed at this year's photokina is being developed as an advanced amateur model that will be positioned between the E-520 and E-3. In terms of quality and performance, however, there is nothing mid-level about this model. It will inherit all the outstanding features of the E-3 such as the high-speed AF system using an 11-point full twin-cross sensor and the built-in image stabilisation mechanism with a correction effect of up to 5 EV steps*. Other highlights will include a new and updated feature to replace the current splash and dustproof function of the E-3.

With the introduction of this new E-System camera, Olympus will expand its range of Four Thirds System-compliant D-SLR cameras, providing a wider range of choices to a wider range of users - from serious amateurs to professionals. Olympus anticipates its release in the first quarter of 2009.

Launch date First quarter of 2009

Olympus med micro-FourThirds

Det nye formatet Micro FourThirds begynner for alvor å røre på seg. Panasonic Lumix G1 var først ut for noen dager siden. Dette var imidlertid et speilreflekslignende kamera, mens Olympus viser et kamera med et mer kompakt design.

Les mer om kommende Olymps E-P1

Størrelsen oppgis til 119 x 64 x 31mm, men dette dreier seg foreløpig om en ren visningsmodell, dvs et kamerahus uten innmat. Bildebrikken skal imidlertid være den samme som finnes i Olymus sine speilreflekskamera. Det vil sy 10 megapiksler og 2x cropfaktor.

Foreløpig finnes det mest informasjon om dette kameraet på engelsk.

Press Release:

Olympus Imaging Corporation (President: Masaharu Okubo) today announced that it has begun development of an interchangeable lens type digital camera based on the "Micro Four Thirds System."

Development of the camera will bring dramatic reductions in size and weight to the Olympus E-System, and will comply with the new Micro Four Thirds System standard jointly announced with Matsushita Industrial Co., Ltd.(Panasonic) on August 5.

From September 23 through 28, a concept mock-up of the camera will be exhibited at "Photokina 2008", the world's biggest trade fair for the photographic and imaging industries held at Köln Messe, Cologne, Germany.

The global market for interchangeable lens type digital cameras is growing steadily, but still only accounts for a 7% share of the total digital camera market. Considering the much larger share held by interchangeable lens type digital cameras when film was the dominant imaging medium, it seems that there is still ample room for sales growth in this category. Market surveys, however, indicate that more than a few customers choose compact models because they find digital SLR cameras to be "big, heavy, and difficult to operate."

The Micro Four Thirds System standard was established to meet this need by enabling the development of radically more compact and lightweight interchangeable lens type digital camera systems. The camera currently under development will be the first Olympus camera to comply with the Micro Four Thirds System standard, and interchangeable lenses that comply with the standard are also moving ahead. In addition, users will be able to mount existing Four Thirds System wide-angle, telephoto, and macro lenses on Micro Four Thirds System bodies via an adapter.

Product name, launch date and retail price of an interchangeable lens type digital camera based on the "Micro Four Thirds System" are not determined now.

Olympus Imaging is also committed to the Four Thirds System, and will continue to expand its line-up of digital SLR cameras to satisfy a broad spectrum of customer needs. This includes the professional photographer, aspiring artist, hobbyist, and everyday consumer.

Outline of the Micro Four Thirds standard
The Micro Four Thirds standard was designed and developed to maximize the performance potential of digital imaging technology, and to extend the benefits of the Four Thirds System standard for digital camera systems.

When compared to the Four Thirds System standard, the primary distinguishing features of the Micro Four Thirds standard are:
  1. Approximately 50% shorter flangeback distance (mount-to-sensor distance)
  2. Lens mount outer diameter approximately 6mm smaller
  3. Electrical contacts in mount increased from 9 to 11
Image sensor diagonal dimensions are the same for both Four Thirds System and Micro Four Thirds System standards.

The Micro Four Thirds System enables users to enjoy the same high image quality of the Four Thirds System's 4/3-type image sensor in a much more compact body, and also take advantage of significantly more compact lenses, particularly in the wide-angle and high-power zoom range.

The Four Thirds System offers the benefits of compact, lightweight performance, and the new Micro Four Thirds System takes this still further to enable development of ultra-compact interchangeable lens type digital camera systems unlike anything seen before.

The new Micro Four Thirds System also incorporates a greater number of lens-mount electrical contacts for the support of new features and expanded system functionality in the future.

Panasonic Lumix HD

Panasonic Lumix G1 ble lansert for noen dager siden, men pussig nok uten mulighet for videoopptak. Kamerakonstruksjonen legger så absolutt til rette fir å hente ut video i høy oppløsning, og når en ser hva Nikon har oppnådd med video i sitt nye D90 er dette en funksjon som ville tjent Panasonic i konkurransen.

Det ser ut til at Pansonic allerede har skjønt at dette ikke var noe sjakktrekk, og Photographyblog melder at selskapet allerede har vist en oppgradert versjon Lumix HD med mulighet for video-opptak. Det skulle da også bare mangle...

Det ser imidlertid ut til at vi må imidlertid vente til over nyttår før Lumix HD når hyllene.

photographyblog.com

Nikons årlige fotokonkurranse

Nikons internasjonale fotokonkurranse 2008-2009 er åpen for bidrag. I år er det 32. gang denne populære konkurransen blir arrangert. Forrige gang deltok over 16 000 mennesker fra 135 land med over 47 000 bilder.

Temaet for konkurransen er At the heart of the image. Med dette temaet ønsker Nikon å utfordre fotografer til å knipse noe som rører ved hjertet og viser livets mangfold og menneskelig variasjon.

Det konkurreres i to kategorier. I den første, Fritt motiv, kan fotografene sende inn alle typer bilder de kan tenke seg. Den andre kategorien kalles Planeten min, og her oppfordres deltakerne til å sende inn bilder som har med miljøet eller motiver fra dagliglivet å gjøre.

Profesjonelle fotografer fra hele verden bedømmer alle bidrag. I anledning 75-årsjubileet til NIKKOR, blir det i år en ekstra premie som deles ut til ett bidrag som utmerker seg spesielt, i tillegg til de 54 vanlige premiene og hovedpremien. Konkurransen er åpen for alle som liker å ta bilder - både amatører og profesjonelle - fra hele verden. Vinnerbildene og navnene på vinnerne blir offentliggjort på websiden for Nikons internasjonale fotokonkurranse (NPCI), på NPCI-utstillinger og gjennom en pressemelding.

Ved å arrangere Nikons internasjonale fotokonkurranse 2008-2009 fortsetter Nikon Europe å støtte den internasjonale humanitære organisasjonen "Right to Play" ved å donere 2 euro for hver deltaker fra Europa og Afrika. "Right to Play" har som mål å utvikle ferdigheter, forbedre helse og fremme fred for vanskeligstilte barn ved hjelp av sport og lek.

Gå til http://www.nikon-npci.com for å finne konkurranseregler og deltakerskjema for Nikons internasjonale fotokonkurranse.

Bidrag til konkurransen mottas mellom 1. september og 30. november 2008.

Ondskapens ansikter

"The world is not threatened by evil people but by those who allow evil things to happen."
Albert Einstein


Med denne refleksjonen i bakhodet gikk Christian Lechelt og Hans Weishäupl i gang med prosjektet "Faces of Evil". I løpet av noen måneder fotograferte de mer enn 350 mennsker i en rekke europeiske storbyer. Bildene ble brukt til å sette sammen konstruerte portretter av 13 kjente diktatorer.

The question of what constitutes "evil" has been engaging humanity since ancient times. An eternal subject, a familiar subject – an exhausted subject? Far from it, "eviL" in its universality is still prevailing, always showing its face anew. Throughout history, people have tried to grasp ‘evil’ by picturing it, hoping to recognise and thus prevent it. This desire has been expressed in pseudo-sciences such as physiognomy and phrenology.

In the 20th century, the image of ‘evil’ has been represented by the faces of many cruel dictators and despots. Their faces have become modern incarnations of ‘evil’. Kept alive through photography and film, the portraits of people like Adolf Hitler, Josef Stalin and Saddam Hussein have become deep-seated in the world’s collective memory. How were these men able to reach positions that enabled them to act out their ruthless and often cruel tendencies?

Here, Einstein’s quote gives us an important clue: Because society allowed them, sometimes even encouraged them, to do their ‘evil’. This suggests that a multitude of faces of active and passive accomplices stand behind the face of every dictator. Whilst everyone joins in to say „Never again!” after a reign of terror has ended, history shows that new tyrants can be allowed to rise to power again and again, in all parts of the world. This realization has inspired

FACES OF EVIL.

Between November, 2007 and March, 2008, we took photographs of over 350 people in Hamburg, Munich, Vienna, Dresden, Frankfurt, Berlin, Amsterdam, Moscow, Belgrade, London, Barcelona, Paris and Milan. From them emerged the thirteen FACES OF EVIL, assembled from faces of people of the same ethnic origin as the according dictators. For example, the portrait of Hitler consists of 37 people. His nose belongs to an estate agent from Berlin, his upper lip to a locksmith in Dresden. His hair is put together from the hair of an artist in Weiden and a painter in Bamberg. The chin stems from a Hamburg restaurant owner, the eyes are those of a bank advisor in Frankfurt, the lachrymal sacks are from a precision mechanic in Bautzen, the throat is that of a Viennese banker, the beard belongs to a chef from Wuppertal… Every wrinkle, eyebrow and mole has been replicated true to the original so that it is possible to get a direct and close impression of every scar, nose hair, wide pore and other fine details.

But what do these composites stand for? A pars pro toto, showing that under the right circumstances, there is, if not a Hitler, then a potential accomplice or at least someone who ‘allows’ dictatorship in every one of us? At least they clearly show that cruel men such as Mao Zedong, Ceauşescu or Franco were people made of flesh and blood like everybody else, a phenomenon that Hannah Arendt called ‘the banality of evil’. They are not the abstract ‘monsters’ we try to disguise them as in order to distance ourselves from them.

Through the special and unusual way they were created, the FACES OF EVIL challenge us to deal with the human nature of tyrants on one hand and on the other hand with the fact that many helpers hide behind the head of a dictator, together creating the collective face of a dictatorship.


Faces of Evil.

Foto og video forenes

Et digitalt fotoapparat har ytre sett mye til felles med filmbaserte kamera, men innmaten minner adskillig mer med et videokamera. Begrepet konvergens (dvs at ulike egenskaper nærmer seg hverandre) har blitt brukt i mange sammenhenger og er kanskje litt loslitt, men er ganske betegnende på utviklingen innen "foto" for tiden.

Lenge har det gamle skillet mellom foto og video blitt opprettholdt på grunn av de digitale speilreflekskameraenes (dSLR) konstruksjon. Video har dermed vært noe som har vært forbeholdt konsumentkameraene. I dette segmentet er det foreløpig kun Casio som har tatt det helt ut med ekstremkameraet Exilim Pro EX-F1 og det kommende, noe mer moderate, Exilim EX-FH20. Casios kameraer eksemplifiserer en utviklingstrend i retning av stadig mer ekstreme opptakshastigheter - med nydelig slow-motion som konsekvens.

Med introduksjon av LiveView endres imidlertid konstruksjonen av dSLR-kameraene slik at de blir i stand til å ta opp video. De første eksemplene er Nikon D90 og Canon 5D mark II, men her vil de andre produsentene åpenbart komme etter på løpende bånd. Legg merke til at det nye Canon 5D har en egen inngang for ekstern mikrofon, noe som gjør kameraet til et fungerende videokamera også i profesjonelle sammenhenger.

De nye kameraene kommer til å endre hvordan vi tenker omkring det å fotografere. Michael Reichmann har skrevet A Video Primer for Photographers, og gir med det en innføring til videoverden for fotografer. Det er lett å si seg enig med Reichmann, som spår at konvergensen mellom digitalt fotografi og video kommer til å medføre at man innen 18 måneder knapt vil finne et fotoapparat uten videomulighet.

Reichmanns artikkel er imidlertid ikke illustret med et fotoapparat, men det kommende Red Scarlet, oppfølgeren til videokameraet Red One - et kamera som introduserte en ny era innen video (neppe det Francis Ford Coppola tenkte på da han sa dette, men kanskje ikke så langt unna). Red One introdusert for et års tid siden. Reds kameraer kommer fra "video-tradisjonen" og forener de to utviklingetrendene: økt oppløsning og ekstrem hastighet. Mens Red One ble lansert som et rent videokamera (noe som også gjelder det kommende Epic) får Scarlet stillbilde-modus...

Sjekk ut Red Ones presterende:

Pixlr - ny fotoediteringstjeneste

Pixlr en ny nettbasert bilderedigeringstjeneste, som skiller seg fra lignende tjenester ved at den ikke krever registrering. Tjenesten står dessuten ikke tilbake for noen av konkurrentene, en kjapp test var svært oppløftende. Imponerende med tanke på at dette er resultatet av en manns arbeid.

Sjekk ut tjenesten på pixlr.com.

Ref

LEICA M8.2

Den nye Leica M8.2 er videreutvikling av Leicas digitale rammesøkerkamera. M8.2 har fått en ny ekstra stille og vibrasjonsdempet metallbladlukker, og M8.2 kommer med det nær opp mot den berømte lukkeren til dens analoge forløpere.

Leica er et spesielt merke, som henvender seg til profesjonelle, men også de som er ute etter et kamera som signaliserer status. En ny snapshot modus vil appellere til de som vil ha gode resultater uten å kunne mye om fotografering. Når lukkerhjulet settes på "S" innstillingen, kontrollerer kameraet automatisk alle nøkkelinnstillinger, så som automatisk eksponering (blenderforvalg), automatisk ISO setting og automatisk hvitbalanse.

Den automatiske ISO-innstillingen kan velges i alle operasjonsmodi i Leica M8.2. En ny funksjon er overstyring av innstillinger: Når utløserknappen trykkes ned til første trykkpunkt, kan korreksjoner på +/- 3 blendere i 1/3 trinn gjøres på hjulet bak på kameraet.

Pressemelding fra Lars Farnes AS:

Den nye Leica M8.2 er det aller første profesjonelle digitalkameraet som benytter ripefritt safirglass på monitoren. Det er så hardt at det kun kan bearbeides med spesielt diamantverktøy. Kamerahuset har fått et nytt trekk laget av robust ”vulcanite” materiale som gjør det behagelig å holde.

En ny kompakt lader er konstruert for å ta minst mulig plass og lader litium ion batteriet opp til 80 % i løpet av 90 minutter. Det er nok til 400 eksponeringer, mens full kapasitet gir 500 bilder.

Leica M8.2 har arvet den fantastiske bildekvaliteten fra Leica M8. Et resultat av kombinasjonen mellom de legendariske M objektivene og en CCD brikke som er spesialkonstruert for Leica M systemet og høykvalitets bildeproduksjon. Den nye Capture One 4 raw data konverteren fra den danske produsenten Phase One sikrer at du får den beste bildekvaliteten i DNG moden. I motsetning til andre digitalkameraer, kan Leica M8.2 benytte nesten alle objektivene i Leica M serien som er produsert siden 1954 pga den høye kvaliteten.

Som sin forgjenger fortsetter Leica M8.2 å være lett å bruke, konsentrert om det essensielle, få kontroller og har en logisk, lett-å-følge meny.

Leica M8 ble lansert høsten 2006 og vil fremdeles være i salg som et alternativ til Leica M8.2. Mange av elementene i M8.2 kan integreres i Leica M8: lukkeren, safirglasset eller de nye rammene i søkeren kan bygges inn av Customer Service.


Leica M8.2 er leveringsklar og fås i følgende Leica spesialistbutikker:
Japan Photo AS i avdelingene Bergen/Oslo/Sandnes/Trondheim, Fotovideo AS i Oslo, Interfoto AS på Høvik, Stavanger Foto AS i Stavanger og FotoStilo AS på Gjøvik.

Veiledende utsalgspris:

Kr. 42.980,- ink. Mva.

Sensor
Sammenlignet med andre sensor typer gir CCD teknologien mindre bildestøy og er derfor valgt som bildesensor til Leica M8.2. Med 10.3 millioner piksler er den helt optimalisert for de spesielle karakteristikkene til Leica M objektivene og tilbyr den særdeles høye oppløsningen som behøves for den beste bildekvaliteten.

Den spesielle utførelsen av et rammesøkerkamera uten speilhus, tillater den typiske, kompakte og flate formen til Leica M, men det betyr samtidig at lyset treffer sensoren med mer skrå vinkel. Omfattende tiltak er tatt for at bildekvaliteten som Leica forlanger blir oppnådd. Med den spesielle modifikasjonen av bildesensoren med mikrolinser unngår man vignettering i hjørnene. En meget tynt dekkglass på kum 0,5mm forhindrer uønsket brytning av lyset når strålene treffer med skrå vinkel. Leica har helt bevisst utelatt et Moirè filter, som filtrer ut fine detaljer i bildet, slik at en kan få utnyttet den høye oppløsningen til Leica M objektivene. De Moirè frynsene som måtte dukke opp blir øyeblikkelig eliminert av kameraets signal prosessor. Resultatet er høy kontrast og ekstra høy oppløsning med naturlige farger fra hjørne til hjørne.

”Leica M8.2 benytter en velprøvet CCD bildesensor med 18x27mm registrerings flate”, sier Stephan Daniel, produktsjef for M Systemet ved Leica Camera AG. ”Den lille brennvidde faktoren på 1,33 sikrer den kreative friheten også på digital M fotografering ved bruk av selektiv bildeskarphet på åpen blender.” Faktoren på 1.33 betyr at den tilsvarende brennvidden til objektivet blir skjøvet et trinn mot tele brennvidden. En 21mm vil derfor tilsvare en 28mm.

Objektivene
Leica M8 kan benyttes med nesten alle M objektivene som har vært produsert siden 1954. Den høye system kompatibiliteten er beholdt til tross for overgangen fra film til digital teknologi. Selv nye kunder som begynner med M8 eller M8.2 kan dra fordel av at verdien på Leica produktene holder seg høy. Den høye mekaniske og optiske presisjonen og en eksepsjonell bildekvalitet til de nåværende produktene betyr at Leica M objektivene er særdeles godt egnet til digital fotografering. Kriterier som individuell ”coating” av vært linse element er standard og en behøver ikke å bestille spesielle tiltak for ”digitale objektiver”.

Søker

Leicas søkersystem atskiller Leica M8.2 og M8 fra vanlige speilreflekskameraer og kompaktkameraer på markedet. Den gjør kameraet til et spesialistverktøy for reportasje og eksisterende lys fotografering, og til diskret portrettering. Fotografen blir delaktig i prosessen og bruker søkeren til å ramme inn det han skal fange – en scene, en stemning, et øyeblikk. Han kan se hva som foregår utenfor søkeren. Det gjør at han kan forutsi et kritisk øyeblikk og registrere det i det rette øyeblikket. Resultatet blir autentiske bilder, som ikke røper fotografens tilstedeværelse.

Fotografen kan se motivet under eksponeringen og den klare og kontrastrike søkeren tillater rask og presis fokusering selv under vanskelige lysforhold. Sammen med et kort lukkerforsinkelse – på digitalt så vel som med film – gjør Leica M kameraene til de raskeste i verden.

I motsetning til et reflekssystem, hvor fotografen må fokusere gjennom objektivet og hvor brennvidde og lysstyrke bestemmer nøyaktigheten på avstandsmålingen, så er målebasen for en Leica M konstant og uavhengig av objektivet. Dette betyr at fokuseringen er mange ganger mer nøyaktig på korte brennvidder. Det høykontrastfylte måleområdet i midten av søkeren sikrer rask og presis fokusering selv i meget dårlig lys. Rammevelgeren tillater fotografen å simulere effekten av andre brennvidder uten å måtte bytte objektiv. De seks forskjellig rammene vil alltid vise korrekt utsnitt iom at søkeren er automatisk parallaksekorrigert i forhold til avstanden til motivet. All relevant informasjon som påvirker et prefekt resultat vises i søkeren – ideell for spontan, diskret fotografering.

Lukker
Den elektronisk kontrollerte metallblad lukkeren til Leica M8.2 tillater eksponeringer ned til 1/4000 sek. Selv i lyse omgivelser kan fotografen beholde sin kreative frihet med å kunne fotografere på full åpning. Den høye blitssynkroniseringstiden på 1/180 sek tillater bruk av utfyllingsblits og selektiv fokusering.

Intuitiv operering

Leica M8 modellene retter fotografens oppmerksomhet mot bildet, ikke opereringen av kameraet. Derfor er de kreative aspektene som blender, lukkertid og fokusplanet, som er bestemmende for resultatet av bildet, satt i forgrunnen. Stor omtenksomhet, mange års erfaring og inngående kjennskap om hvordan profesjonelle fotografer arbeider har bidratt til utviklingen av Leica M8’s digitale funksjoner. Ved å konsentrere om de essensielle enkle, klare og intuitive brukeregenskapene er multifunksjonsratt og komplekse menyer bevisst utelatt.

Nøkkelkontrollene for å operere de digitale funksjonene er retningsmenyen og dreiskiven som sammen tillater rask navigering. Trykk på ”Set” knappen og eksponeringsparameternes meny åpnes på 2,5” monitoren. Her kan de viktige innstillingene settes raskt: sensoren følsomhet, eksponerings kompensasjon, hvit balanse, data komprimering og oppløsning. Tre frie posisjoner er tilgjengelig for mye brukte og applikasjonsspesifikke kombinasjoner.

Presses menyknappen kommer en klar meny opp for velging av basis innstillingene, så som ECI RGB, Adobe RGB og sRGB varianter. Her kan fotografen selv bestemme om bildene skal vises på den store monitoren rett etter at de er tatt, hvor lenge de skal vises og om han ønsker å se histogrammet samtidig.

Leica M8 har selvutløser med hhv to eller tolv sekunders forsinkelse.

Gjenværende kapasitet på SD kortet og det oppladbare litium ion batteriet vises hele tiden på toppen av kameraet på venstre side.

Innovativ blitsteknologi
Leica M8 modellene benytter M-TTL blits teknologi. Det spesielle med denne er at straks før hovedblitsen fyres så sendes et kalibreringsblink. TTL måleren registrer lyset som reflekteres og bestemmer nøyaktig hvor sterk hovedblinket skal være. Det fine tillegget av blitslys i tillegg til det eksisterende lyset får blitsbildene til å se ut som de er tatt i naturlig lys.

Med ”Auto Slow Sync” funksjonen kan blender forvalg moden benyttes sammen med blits. Det gir en balansert bakgrunn for bildet selv om intensiteten av det eksisterende lyset forandrer seg. For å få korrekt eksponering, må en tilsvarende utmålt utfyllingsblits benyttes. Avhengig av ønsket effekt eller erfaring, kan forskjellige maksimum eksponerings tider innstilles på blender forvalg moden. Disse kan settes manuelt, eller hvis kodete objektiver benyttes, automatisk, etter tommelfinger regelen ”1/brennvidden = eksponeringstid i sekunder”.

Kontroller resultatene med de tonale verdiene på histogrammet. Som et profesjonelt digitalt kamera, har Leica M8 modellene et RGB tonalt verdi histogram. Det kan tas fram når som helst for å kontrollere kvaliteten på de lagrete bildene og kan kombineres med automatisk visning av bildene. En annen nyttig bruk er å identifisere de overeksponerte delene av bildet. Disse to kontrollene oppdateres kontinuerlig når en zoomer inn på deler av bildet på LCD skjermen, slik at en kan få vurdert de fineste detaljene i bildet. Alle relevante fotografiske innstillinger i bildets parameter meny og andre ”meta-informasjoner” lagres med bildet og kan vises ved å presse Info knappen. Dette tillater en fullstendig evaluering av bildet straks det er tatt.

Bruk av RAW data i DNG formatet med bruk av Capture One 4 programvare

Capture One 4 profesjonelle raw data konverter sikrer at raw dataene som levees av CCD sensoren og lagres i det framtidssikre Adobe Digital Negativ (DNG) formatet som er utviklet for å sikre den beste mulige kvaliteten. Leica arbeider sammen med det danske programvare selskapet Phase One for å lage de beste kameraprofilene og nødvendige programvare modifikasjonene. Resultatet er kvalitetsoptimale algoritmer for farge framkalling med eksepsjonelt lav støy og en utrolig oppløsning. Utviklingen av de fineste tonale verdisteg fra 16-bit bilder levert fra CCD sensoren kan sammenlignes med kvaliteten en får ved en profesjonell kombinasjon av film og et spesiallaboratorium for framkalling. De logiske funksjonene for å justere kvalitet og klare brukersnitt gjør at en raskt behersker bruken av Capture One 4 til framstilling av fremragende bilder.

Materialer, maskiner og dimensjoner
Den robuste topp og bunnplaten er maskinert ut av en solid messingblokk ved hjelp av moderne utfresings teknologi. Kamerahuset er laget av et meget stabil magnesiumslegering og vil tåle profesjonelt bruk over mange år. Det oppladbare batteriet og SD kortrommet blir godt beskyttet mot støv og fuktighet av bunnplaten. Låsemekanismen forhindrer effektivt mot uønsket åpning av bunnlokket som kan medføre tap av batteri og SD kort selv når kameraet brukes i reportasjer under tøffe forhold. Denne konstruksjonen, prøvet i årtier av Leica M Systemet, øker robustheten til kameraet.

Målene er kompakte 138,6mm x 80,2mm x 36.9mm, Leica M8 modellene er kun noen få millimeter større enn ideal størrelsen på M modellene for film. Foruten noen få forskjeller med kontrollene, så som mangelen på en framtrekksarm og tilbakespolingsknapp, er fronten på Leica M8 og M8.2 omtrent helt lik filmversjonene. Kameraets diskrete utseende er spesielt verdsatt av mange kunder og dens tidløse eleganse finnes nok en gang på Leica M8.2.

Sammensettingen og justeringen av kameraet, sammen med en nøye kontroll av alle mekaniske og elektroniske detaljer er presisjons håndverk hos Leica fabrikken i Solms. Leica Kundeservice har vedlikeholdt og reparert kameraer over tiår og således lagt en plattform for lang levetid og verdi. Alle M kameraer som er produsert siden 1954 blir reparert og vedlikeholdt i dag.

Sensorrensing
Leica M8 modellene har en spesiell funksjon for manuell rensing av bilde sensoren: når den tilsvarende opsjonen i menyen er valgt og utløseren trykkes ned, åpner lukkeren for rengjøring. Den flate profilen til Leica M kameraene gjør at sensoren blir lettere tilgjengelig enn på et digitalt SLR hvor sensoren bare er tilgjengelig bak speilhuset.

Ukens utvalgte


Stanislas Lights, originally uploaded by Spigoo.

Via Free Images.

Canon PowerShot SX1 IS og SX10 IS

Canon topper i dag sin PowerShot-serie med to nye modeller: PowerShot SX1 IS og PowerShot SX10 IS, som sammen erstatter PowerShot S5 IS. Begge modellen har 20x vidvinkel (28mm) optisk zoom og USM og VCM som gir rask og stillegående zooming.

PowerShot SX1 IS har funksjoner som aldri før har vært tilgjengelige i et Canon kompaktkamera; 10 megapiksler CMOS-sensor, serieopptak med 4 bilder per sekund. På samme måte som med EOS 5D MkII har SX1 IS mulighet til å ta opp video i Full HD (1920x1080) med 30 bilder pr. sekund.

Pressemelding fra Canon Norge:

Uslåelig rekkevidde
Med Canons 20x vidvinkel (28mm) optisk zoomobjektiv, kan PowerShot SX1 IS og PowerShot SX10 IS håndtere alt fra avstandsbilder med telelobjektiv, til bølgende landskaper. Canons ultrasoniske motor (USM) kombineres med Voice Coil Motor (VCM)-teknologi for nesten lydløs drift og tilstrekkelig hastighet for å ta sports- eller dyrebilder. Og takket være Canons optiske bildestabilisator som nå har 4-trinns kapasitet, unngås kamerarystelser selv, med maksimal zoom.

10-megapikslers kraft
PowerShot SX1 IS og PowerShot SX10 IS har oppløsning på 10 megapiksler og fanger dermed alle detaljer som er nødvendige for å lage utskrifter i plakatstørrelse eller for å beskjære bilder etter fotografering. Canons CMOS-sensor gir PowerShot SX1 IS kapasitet til å ta fulloppløselige JPEG-bilder med hastigheter på opptil 4 bilder per sekund. Dermed har du et kraftig verktøy i lommeformat som er ideelt til å fange raske bevegelsessekvenser.

HD-filmopptak
PowerShot SX1 IS gir suveren visuell kvalitet og leverer 1080p (30 bilder/sek) HD-film – klar for umiddelbar visning på enhver HDTV via innebygd HDMI-forbindelse . PowerShot SX10 IS gir mulighet for morsomme og spontane VGA-filmopptak. Filmfunksjonen er forbedret på begge kameraene og har stereolyd med CD-kvalitet, optisk zoom og teknologi for ansiktsgjenkjenning. Og dersom ekstra rekkevidde er nødvendig, har PowerShot SX1 IS Canons avanserte telekonverter som gir ekstra 2x zoom uten å ofre bildekvaliteten.

DIGIC 4: intelligent prosessering gir bedre bilder
PowerShot SX1 IS og PowerShot SX10 IS har Canons nye DIGIC 4-bilde-prosessor. I tillegg til å sikre ultraraske funksjoner og suverene bilder med lite bildestøy, driver DIGIC 4 en rekke intelligente teknologier som gjør det enklere enn noensinne å ta flotte bilder.

Bilder av mennesker blir bedre med den forbedrede teknologien for ansikts-gjenkjenning, som også registrerer ansikter plassert skrått i forhold til kamera, eller i profil. Velg og følg ansikt-funksjonen sporer et konkret objekt enda mer presist, mens en ny ansikt selvutløserfunksjon, som automatisk aktiverer utløseren like etter at et nytt ansikt kommer inn i bilderammen, gjør det enkelt å ta gruppebilder og selvportretter.

Canons forbedrede teknologi for bevegelsesgjenkjenning leverer fantastiske, skarpe resultater ved å registrere bevegelser i kameraet eller hos objektet, og deretter foreta automatisk justering av ISO for å forhindre uskarphet. Uskarphet forhindres også med nye Servo AF, som kontinuerlig justerer fokus på objekter som beveger seg mot eller fra kameraet.

DIGIC 4 driver også Canons nye i-Contrast-funksjon som fremhever flotte, naturlige detaljer i de mørke delene av bildet, uten at de lyse områdene overeksponeres.

Full kontroll
For å sikre maksimal kreativ presisjon, gir PowerShot SX1 IS og PowerShot SX10 IS mulighet for full manuell kontroll over både blenderåpning og lukkerhastigheter. Multi Control-funksjonshjulet gir rask tilgang til alle sentrale innstillinger. Kompatibilitet med et stort utvalg tilbehør, inkludert Canons profesjonelle Speedlite EX blitsenhet, sikrer enda større kreative muligheter.

PowerShot SX1 IS har også Canons WC-DC300-kontroll som gir trådløs kontroll med opptak og visning. Dette er ideelt når du fotograferer med stativ og lange lukkertider, eller i situasjoner der du ønsker avstand til kameraet.

PowerShot SX1: Anb.utsalgspris inkl.mva er kr 5.199,- og salgsstart er november 2008
PowerShot SX10: Anb.utsalgspris inkl.mva er kr 3.599,- og salgsstart er oktober 2008

Kort funksjonsoversikt:

  • 20x vidvinkel (28mm, f/2.8) optisk zoom med optisk bildestabilisator
  • 10,0 megapiksler
  • Canons CMOS-sensor gir full oppløsning ved serieopptak med 4 bilder/sek (PowerShot SX1 IS)
  • Full HD (1080p 30 bilder/sek)-film og HDMI-ut (PowerShot SX1 IS)
  • DIGIC 4 gir enestående bilder og rask respons
  • Mange opptaksprogrammer, inkludert full manuell kontroll
  • Flotte bilder av mennesker med Ansiktsgjenkjenning AF/AE/FE/WB, Velg og følg ansikt og Ansikt selvutløser
  • Korrigerer alle årsaker til uskarphet, med High ISO Auto, optisk bildestabilisator, teknologi for evegelsesgjenkjenning og Servo AF
  • Automatisk fjerning av røde øyne ved opptak og visning
  • i-Contrast øker lysstyrken og bevarer detaljer i mørke felter
  • 2,5" vribar LCD II-skjerm med bred visningsvinkel og elektronisk søker (PowerShot SX10 IS)
  • 2,8" bred, vribar LCD II-skjerm med bred visningsvinkel (PowerShot SX1 IS)
  • Multi Control-funksjonshjul og egendefinerbar Min meny
  • Jevne VGA-filmer med 30 bilder/sek (PowerShot SX10 IS)

Canon PowerShot G10

Canon PowerShot G10 erstatter PowerShot G9, og er det første kameraet i G-serien med vidvinkel via 5x (28 mm) zoom med optisk bildestabilisator. 14,7 megapikslers sensor og Canons nye DIGIC 4-bildeprosessor.

G10 får også i-Contrast teknologi for kontrastutjevning, og bildene kan lagres både i RAW og JPEG. Kameraet kommer i handelen i oktober med en veiledende pris i underkant av 5.000 kroner.

Pressemelding fra Canon Norge:

Høy kvalitet, vidvinkelobjektiv
Med 5x vidvinkel (28 mm) optisk zoomobjektiv forener PowerShot G10 en enestående vidvinkelkapasitet – perfekt for landskap, arkitektur eller interiør - med telerekkevidden som kreves for å oppnå maksimalt fleksibel bildekomponering. Skarpe, klare bilder over hele zoomområdet sikres med Canons optiske bildestabilisator som gir forbedret, 4-trinns ytelse.

14,7 megapikslers oppløsning med RAW
14,7 megapikslers CCD-sensor – den høyeste oppløsningen hittil på et PowerShot-kamera – samspiller med Canons nye DIGIC 4-prosessor og leverer kompromissløs bildekvalitet med stor detaljrikdom og ekstremt lavt støynivå. Dette gir mulighet for utskrifter i formater opptil A2, eller kreativ beskjæring ved etterbearbeiding.
For å sikre maksimal bearbeidingskontroll har PowerShot G10 også RAW-opptak som støtter Canon Digital Photo Professional-programvare for profesjonelle fotografer.

DIGIC 4 gir eksepsjonelle bilder
Canons nye DIGIC 4 bildeprosessor benytter forbedrede algoritmer og økt presisjon, og PowerShot G10 har dermed to sentrale fordeler: ultraraske funksjoner og levende bilder med lite bildestøy, samt unik klarhet og fargegjengivelse.

DIGIC 4 driver også en rekke intelligente funksjoner. Canons nye i-Contrast-funksjon fremhever flotte, naturlige detaljer i de mørke, skyggefulle delene av bildet, uten at de lyse områdene overeksponeres. Canon bekjemper uskarphet som skyldes kamerarystelser og objekter i bevegelse ved hjelp av en rekke avanserte teknologier: optisk bildestabilisator, teknologi for bevegelsesgjenkjenning og Auto ISO Shift. Ny Servo AF justerer fokus kontinuerlig for objekter som beveger seg mot eller fra kameraet.

Designet for mer
Kameraet har seriens høyeste oppløsning på hele 461 000 punkter, stor 3,0” PureColor LCD II-skjerm som gir enkel bildekomponering og svært detaljert visning av bildene, samt forbedret fargegjengivelse og eksepsjonelt bred visningsvinkel.

PowerShot G10 har rask tilgang til alle sentrale innstillinger, nytt dedikert funksjonshjul for eksponeringskompensasjon og dobbelt ISO/programhjul.

Komplett tilbehørssystem
Canons omfattende tilbehørssystem omfatter nå støtte for Canons makroringblits og makroblits , som gir avanserte nye muligheter for nærbilder og andre kreative fototeknikker. Ny kompatibilitet med fjernutløser RS60-E3 gir enkel utløserfunksjon ved fotografering med stativ.

“PowerShot G10 er markedets kraftigste kompaktkamera”, uttaler Trond Langeland, direktør for Canon Consumer Imaging, Norge. “Det vil ikke bare appellere til fotoentusiaster, men også til profesjonelle som ønsker seg et kompakt alternativ i fotobagen.”

Anb.utsalgspris inkl.mva er kr 4.999,- og salgsstart er oktober 2008

Kort funksjonsoversikt:
  • 14,7 megapikslers CCD-sensor
  • 5x vidvinkel (28 mm) optisk zoomobjektiv med optisk bildestabilisator
  • RAW-bildeopptak og støtte for Canon Digital Photo Professional
  • DIGIC 4 gir klare, skarpe bilder, høyhastighets AF (inkludert Servo AF) og rask respons
  • Korrigerer alle årsaker til uskarphet, med High ISO Auto, optisk bildestabilisator,teknologi for bevegelsesgjenkjenning og Auto ISO shift
  • Flotte bilder av mennesker med Ansiktsgjenkjenning AF/AE/FE/WB, Velg og følg ansikt og Ansikt selvutløser
  • 3,0" PureColor LCD II-skjerm (461 000 punkts oppløsning) med bred visningsvinkel og optisk søker
  • i-Contrast øker lysstyrken og bevarer detaljnivået i mørke felter
  • Dedikert eksponeringskompensasjon og ISO-funksjonshjul
  • 26 opptaksprogrammer med manuell kontroll og egendefinerte innstillinger
  • Tilbehørslisten omfatter telekonverter, Speedlite-blitser og vanntett kamerahus
  • Jevne VGA-filmbilder med 30 bilder/sek
Tilleggsinformasjon - PowerShot G10

Utskrift
PowerShot G10 har en dedikert utskriftsmeny som gir rask tilgang til alle direkteutskriftsalternativene. Full PictBridge-støtte betyr at brukerne kan skrive ut direkte til alle PictBridge-kompatible skrivere uten behov for PC. En Print/Share-knapp gir ettrykks-utskrift og enkel opplasting til Windows- eller Mac-systemer.

Språk
PowerShot G10 har et brukergrensesnitt som støtter 26 språk: engelsk, tysk, fransk, nederlandsk, dansk, finsk, italiensk, norsk, svensk, spansk, forenklet kinesisk, tradisjonell kinesisk, japansk, russisk, portugisisk, koreansk, gresk, polsk, tsjekkisk, ungarsk, tyrkisk, thai, arabisk, rumensk, ukrainsk og – nytt fra høsten 2008 – farsi.

Minnekortstøtte
I tillegg til SD, SDHC- og MMC-minnekort, støtter PowerShot G10 MMCplus- og HC MMCplus-kortformatene. Kameraet leveres med et 32 MB minnekort.

Programvare og CANON iMAGE GATEWAY1
PowerShot G10 leveres med følgende programvare:
  • ZoomBrowser EX 6.2 (Windows), ImageBrowser 6.2 (Macintosh): For organisering og redigering av bilder, film og lysbildeshow, eller for å lage og skrive ut digitale fotoalbum.
  • Digital Photo Professional 3.5 (Windows og Macintosh) for redigering og konvertering av RAW-bilder.
  • PhotoStitch 3.1 (Windows), PhotoStitch 3.2 (Mac): For å lage panoramabilder av flere bilder.
Den medfølgende programvare støtter Windows Vista (inkludert SP1) / XP SP2 og Macintosh OS X v10.4-10.5. PowerShot G10 støtter PTP for overføring til Windows XP og Macintosh OS X uten egen driver, i tillegg til MTP for overføring av bilde og film til Windows Vista.

Kjøper du et PowerShot G10 kan du bli medlem av CANON iMAGE GATEWAY helt kostnadsfritt. Her får du tilgang til et personlig bildegalleri med 100 MB lagringsplass, slik at du kan dele stillbilder og filmopptak med familie og venner.

CANON iMAGE GATEWAY er ikke tilgjengelig i alle europeiske land. Vennligst se www.cig.canon-europe.com for en liste over aktuelle land. Filmopplasting krever at brukerne laster ned og installerer filmoverføringsprogrammet som blir tilgjengelig etter registrering på CANON iMAGE GATEWAYs nettsted.

Ekstra tilbehør

PowerShot G10 kan kombineres med følgende tilbehør:
  • Undervannshus (WP-DC28) og kompensasjonsvekt WW-DC1
  • Telekonverter 1,4x TC-DC850 (krever objektivadapter LA-DC58K)
  • Canon Speedlite-blitser (220EX, 430EX II, 580EX, 580EX II2)
  • Speedlite makroringblits (MT-14EX), Speedlite makroblits (MR-24EX). Disse anbefales brukt med kabel for atskilt kamerasko (OC-E3) og den nye Speedlite-braketten (BKT-DC1).
  • Speedlite-sender (ST-E2)
  • High Power-blits (HF-DC1)
  • Fjernutløser (RS-60E3)
  • Strømadaptersett (ACK-DC50)
  • Batteriladersett (CB-2LZE)
  • Ringtilbehørssett RAK-DC
Teknologiske forklaringer

DIGIC 4
Canons DIGIC 4 (Digital Imaging Core) bildeprosessor knytter sammen alle primære kamerafunksjoner for å oppnå maksimal effektivitet. Avanserte bildebehandlingsalgoritmer gir suverene bildedetaljer og fargegjengivelse med presis hvitbalanse og minimal bildestøy. Høyhastighets bildebehandling gir enestående resultater, rask autofokus og utvidede serieopptaksmuligheter. DIGIC 4 driver også den avanserte støyreduksjonsteknologien, i-Contrast og Ansiktsgjenkjenning AF/AE/FE/WB.

Ansiktsgjenkjenning AF/AE/FE/WB, Velg og følg ansikt og selvutløser for ansikt
Canons Ansiktsgjenkjenning AF/AE/FE/WB-system registrerer automatisk opptil 35 ansikter i en bilderamme før fokus, eksponering, blits og hvitbalanse blir justert for optimale resultater. Funksjonen vurderer hvilke ansikter som skal være i fokus, og går straks tilbake til 9-punkts AiAF-system dersom ingen ansikter er hovedobjekt. Velg og følg ansikt gir brukeren anledning til å velge ett ansikt som hovedobjekt i et bilde, og deretter følge det for å oppnå best mulig resultat. Selvutløser for ansikt gjør det enklere å ta gruppebilder ved at kameraet venter til det dukker opp et nytt ansikt i bilderammen før den utløses.

i-Contrast
Canons i-Contrast-funksjon er tilgjengelig både under fotografering og visning. Funksjonen analyserer eksponeringen, dynamisk omfang og andre egenskaper i bildet før den deretter lysner mørke områder for å få frem flere detaljer - uten at områdene som er riktig eksponert, blir utbrent. DIGIC 4s støyreduksjonsfunksjon sørger videre for minimal støy i de justerte områdene.

iSAPS
iSAPS (Intelligent Scene Analysis based on Photographic Space) sørger for å optimalisere sentrale kamerainnstillinger automatisk før hvert bilde. Hvert enkelt motiv analyseres og sjekkes opp mot Photographic Space – en stor intern bildedatabase med data. Dermed kan kameraet justere innstillingene optimalt i forhold til motivet før bildet tas – med autoeksponering, autofokus og autohvitbalanse.

Optisk bildestabilisator
PowerShot G10 bruker en bildestabilisator med linseskift (IS) som registrerer og korrigerer små kamerarystelser som kan skape uklare bilder. Den optiske bildestabilisatoren har 4-trinns stabilisering som gir bedre ytelse ved lav belysning, ved fotografering med teleinnstilling og ved kraftige vibrasjoner. Den har også økt følsomhet for lavfrekvente vibrasjoner, for eksempel en båt som gynger. Ørsmå vibrasjonssensorer registrerer også kamerabevegelser som skyldes håndrystelser. Disse signalene, opptil 8 000 per sekund - dobbelt så raskt som signalhastigheten på tradisjonelle optiske bildestabilisatorer – prosesseres av en enkel IS-kontrollbrikke som skiller mellom håndrystelser og bevisste kamerabevegelser. Signalene sendes til IS-enheten som beveger et av linseelementene for å rette opp lysstrålene og utjevne rystelsen.

For å oppnå større presisjon og responsivitet, støttes det bevegelige linseelementet av små keramiske kuler. Foruten å minimere friksjonen, sørger disse for å unngå problemer som ofte oppstår med metallkuler, slik som termisk utvidelse og magnetisme.

Canon EOS 5D Mark II med HD-video

Ryktene stemte altså. Billig blir det nok ikke, men likevel er det ikke vanskelig å se for seg at dette blir en vinner: Canon lanserer i dag sitt fullformats, 21,1 megapikslers EOS 5D Mark II - det første fotoapparatet med full High Definition videokapasitet.

EOS 5Ds etterfølger er kompakt, lett og beskyttet med forseglinger. Den har en rekonstruert CMOS-sensor, med ISO-følsomhet på opptil 25 600 for opptak i nesten mørke omgivelser. DIGIC 4-prosessoren og Canons forbedrede CMOS-sensor leverer bilder i medium format med en hastighet på 3,9 per sekund, for opptil 310 bilder.

HD-filmopptak og Live View-innstilling gir mulighet til å filme med full 1080-oppløsning og 30 bilder per sekund, og resultatet er fantastisk filmkvalitet med unik detaljrikdom og naturtro bildegjengivelse.

Pressemelding fra Canon Norge:

Ved å integrere HD-filmkapasiteten i et avansert 21,1 megapikslers kamera, åpnes mange nye muligheter for fotojournalister og nyhetsfotografer. Med fullformats CMOS-sensor og enestående ISO-ytelse, vil EOS 5D MARK II appellere til enhver fotograf som er på jakt etter best mulig kamerautstyr til studiobruk og bryllupsbilder, eller til natur- og reisereportasjer!

Andre forbedringer av EOS 5D omfatter
  • Canons EOS integrert rensesystem, med nytt fluorbelegg på low-pass filteret
  • Større 3,0” Clear View LCD-skjerm med VGA-oppløsning, 170° visningsvinkel og antirefleksbelegg
  • Forbedret menysystem inkludert Quick Control-skjerm gir mer direkte tilgang til vanlige innstillinger
  • Automatisk korreksjon av perifert lysnivå, med detaljert EF-objektivinformasjon for å optimalisere JPEG-bilder direkte i kameraet
  • Kamerahus av magnesiumlegering med ekstra beskyttelse mot omgivelsene
  • Støtter UDMA-minnekort
“Profesjonelle fotojournalister og bryllupsfotografer velger allerede EOS 5D på grunn av det kompakte formatet og den enestående bildekvaliteten,” sier Trond Langeland, direktør for Canon Consumer Imaging, Norge. “Med HD-filmkapasitet åpnes et helt nytt EOS-kapittel. Nå får EOS-brukerne mulighet til å fange og dele historiene sine, og ikke minst vil de være fullt oppdaterte i et digitalt landskap med rask utvikling.”

Sentrale spesifikasjoner:
  • Ny 21,1 megapikslers CMOS-sensor med forbedret EOS integrert rensesystem (E.I.C.S.)
  • Ny type filmopptak med full HD 1080-oppløsning
  • 3,9 bilder per sekund i serieopptak
  • Høyytelse DIGIC 4-prosessor gir suveren bildekvalitet
  • Maksimalt 310 store JPEG-bilder per serieopptak, ved bruk av UDMA-kort
  • 3,0” VGA (920k punkter) Clear View LCD-skjerm
  • ISO 100-6400 (kan utvides fra 50 til 25 600)
  • 9 AF-punkter + 6 Assist AF-punkter
Tilleggsinformasjon

Ny CMOS-sensor
EOS 5D Mark IIs nye fullformats 21,1 megapikslers CMOS-sensor, har ISO-følsomhet fra 100-6400 som kan utvides til 50, 12 800 og 25 600. Store piksler er redesignet for å fange opp mer lys og gi optimalt signal/støy-forhold for å sikre bilder med lavere støynivå over hele ISO-spekteret. Fullformats-sensoren har samme dimensjoner som et 35mm-bilde. Det betyr at vidvinkelobjektiver beholder vidden uten å endre synsvinkel, noe som er typisk for kameraer med mindre sensorer. Fotografen får bedre kontroll med dybdeskarpheten, samtidig som EOS 5D Mark IIs fullformat tilbyr bred og klar søker med hele 98 % dekning.

Ny DIGIC 4-prosessor
En ny DIGIC 4-prosessor, kombinert med 14-bits analog/digital-konvertering, gir jevne graderinger i ensfargede områder, som for eksempel himmelfelter, og svært presis fargegjengivelse. DIGIC 4 har, i tillegg til HD-filmopptak, høy hastighet med lange, uforstyrrede serieopptak av store JPEG-bilder, nesten øyeblikkelig oppstart og rask visning etter opptak. DIGIC 4 gir også forbedrede støyreduksjonsalgoritmer som kompletterer CMOS-sensorens allerede lave støynivå.

HD-filmopptak
EOS 5D Mark II er Canons første digitale speilreflekskamera med full HD 1920x1080 filmopptak. Når filmen startes med Live View-innstilling kan fotografen enten ta enkeltbilder eller stillbildeserier, og filmopptaket fortsetter etter at det siste bildet er tatt.

Se alt
Ny LCD-skjerm med 3,0" VGA-oppløsning gir vid 170º synsvinkel - klar nok til å utføre presise fokuskontroller ved avspilling. Skjermens lysstyrke kan automatisk justeres etter visningsforholdene, dermed utvides batteriets levetid ved lav belysning og synligheten ved sterkt lys. En ny dedikert Live View-knapp veksler modus for å vise sanntidsbilder på LCD-skjermen. Dermed kan EOS 5D Mark II-fotografen lettere ta bilder fra vanskelige vinkler. Enkel tilkobling til PC gir mulighet for fjernstyrte opptak.

Presisjonsfokusering og måling

9-punkts autofokussystem støttes av 6 ekstra, usynlige Assist AF-punkter, plassert i spotmålingssirkelen for å sikre at objektet følges optimalt i AI SERVO AF-modus. For å oppnå presis eksponeringsmåling ved vanskelige lysforhold, dekker spotmålingssirkelen kun 3,5% av bilderammen.

Kontroll
EOS 5D MARK IIs nydesignede menysystem omfatter ny Quick Control-skjerm som gir rask tilgang til de vanligste innstillingene. En ny Creative Auto-innstilling gir mulighet til å overlate kontrollen over sentrale innstillinger til kameraet, samtidig som man beholder kontrollen over kreative variabler som uskarp bakgrunn, driverinnstillinger og lysstyrke. Egendefinerte innstillinger gir mulighet til å veksle mellom to helt forskjellige kameraoppsett. Dette er ideelt når du vil forflytte deg raskt mellom to forskjellige omgivelser, som fotografering inne i en kirke uten blits, til utendørs fotografering av brudeparet med fill inn-blits.

Tilbehør
Opptaksfleksibiliteten er sikret med et bredt utvalg nytt tilbehør. Opptakskapasiteten kan utvides, enten med Canons høykapasitets 1800mAh lithium-ion batteripakke LP-E6, eller med batterigrep BG-E6. En ny trådløs filoverfører - the K271 - gir ekstern HDD- og GPS-kompatibilitet og mulighet til å overføre bilder direkte til en datamaskin eller FTP-server, eller mulighet til å betjene kameraet trådløst. Både BG-E6 og K271 har vertikal lukker og andre sentrale kontroller som gjør portrettarbeid enklere, og et solid grep gir bedre kamerabalanse ved fotografering med lange objektiver.

Leica D-Lux4

Leica utnytter sitt nære samarbeid med Panasonic og utgir sistnevntes kamera med Leica-logoen. Leica D-Lux 4 er dermed en tro kopi av Panasonic Lumix DMC-LX3. begge kameraene har 11 megapiksler, RAW og JPEG filformater, 720p HD video (1280x720) og et 2,5x Leica DC Vario-Summicron f/2,0-2,8 zoom med brennvidder tilsvarende 24-60 mm.

Prismessig skiller det en drøy tusenlapp mellom de to kameraene. Så her er det igjen snakk om hva en er villig til å betale for merket.

Pressemelding fra Lars Farnes AS:

Leica D-Lux4 er et kompakt digitalkamera fra Leica Camera AG, Solms med lyssterk optikk og et omfattende utvalg av innstillinger. Kameraet er oppfølgeren til den meget populære Leica D-Lux3. Nytt med D-Lux4 er et stort utvalg av tilbehør som øker det fotografiske potensialet for kreativ fotografering. En 1/1.63" CCD er en uvanlig stor sensor for denne type kamera og gjør at Leica D-Lux4 vil lage bilder i ypperlig kvalitet.

Det nykonstruerte zoomobjektivet, LEICA DC VARIO-SUMMICRON 5.1-12.8mm f/2-2.8 ASPH har et zoomområde som tilsvarer 24-60mm i 35mm formatet. I tillegg til den meget høye lysstyrken, gjør den ekstreme vidvinkelen på 24mm at nye kreative muligheter åpnes i forbindelse med landskap, arkitektur, reise og reportasje fotografering. Den høye lysstyrken gjør Leica D-Lux4 ideell til fotografering i eksisterende lys uten bruk av blits. Enten det er dårlige lysforhold eller selektiv bruk av dybdeskarpheten gir Leica D-Lux4 fotografen nye kreative muligheter til å skape individuelle bilder. En integrert bildestabilisator kompenserer for kamerarystelser under alle fotografiske forhold, selv under dårlige lysforhold.

Leica D-Lux4 tilbyr et bredt utvalg av ekstra tilbehør som øker kameraets bruksmuligheter: et adapter for montering av for eksempel et E46 UVa filter eller en 18mm vidvinkelforsats. En briljant optisk søker med 24mm ramme kan settes i blitsskoen slik at fotografen kan komponere motivet uten å tære på batteriet. Ny kompaktblits, LEICA CF22, leveres til Leica D-Lux4. Håndgrepet gjør kameraet lettere å holde. Dette kameraet er klargjort for bilder i HDTV formatet. Ved å kople kameraets HD port til et HD fjernsynsapparat med en komponent kabel, kan lysbilder vises i "high defenition". Avslutningsvis leveres stilige lærvesker i svart og brunt til beskyttelse av LEICA D-LUX4.

Leica D-Lux 4 har en usedvanlig stor CCD sensor for denne type kamera, måler 1/1.63" og har 10.1 megapiksler oppløsning. Den kan derfor skille de fineste detaljer og gjengi tonevalørene korrekt. Den nye D-Lux 4 kan ta bilder i alle tre formatene (4:3, 3:2, 16:9) for å tilfredsstille et spesielt opptak eller framvisning. Takket være den store sensoren er det mulig å dekke 24mm vidvinkel fullt ut. Monitoren har 460.000 piksler og dekker vidvinkelen fullt ut, gir briljante bilder hvor fotografen lett kan komponere bildet og se det etterpå. Monitoren kan betraktes fra skrå vinkler med godt bilde.

Det lyssterke zoomobjektivet LEICA DC VARIO-SUMMICRON 5.1-12.8mm f/2.0-2,8 ASPH består av åtte elementer (fire er asfæriske) i seks grupper. Optikken er spesielt tilpasset kamerasensoren, arbeider sammen med elektronikken og programvaren for å lage makeløse bilder i naturtro farger. Mht fargekorrigering, kontrast og oppløsning så har Leica Camera AG utviklet sin egen profil. Dette er lagt vekt på bildene skal ha den samme karakteristikk som Leica kundene er vant til når de benytter fil og får den profesjonelt framkalt.

Leica D-Lux 4 har en stilren design hvor en har konsentrert seg om det vesentligste viser at kameraet føyer seg inn i det typisk for Leicas kameraer. Ergometrisk plassering av kontrollknapper og intuitiv operering gjør det godt å bruke. Fokus, lukkertid, blender og eksponeringskompensasjon kan settes manuelt med "joystikken". For de som vil at selve fotograferingen skal være enklest mulig så ha kameraet flere automatiske funksjoner. Når de er slått på er det bare å trykke på knappen for å få et perfekt eksponert og fokusert bilde. De nye og intelligente autofunksjoner analyserer scenene, velger beste eksponering som ivaretar informasjon i høylys og skygger. Det er bare å trykke på knappen for å få et perfekt eksponert og fokusert bilde. Med sitt intelligente scenevalg bestemmer kameraet den rette motivtypen enten det er Portrett, Makro, Nattportrett, Landskap eller Nattlandskap.

Leica D-Lux 4 leveres med batterilader, oppladbart batteri og en omfattende programvarepakke. Lekker lærveske i klassisk stil leveres som tilleggsutstyr.

Leica D-Lux 4 kommer i salg medio oktober 2008. Anbefalt utsalgspris blir kr. 5.995 ink.mva.

Casio Exilim EX-FH20

Med Exilim Pro EX-F1 ble Casio de første som lanserte et konsumentkamera med ultrarask seriebildeopptak. EX-F1 tar 60 bilder pr. sekund, og presterer videoopptak med opptil 1200 bilder pr. sekund. Siden den gang har Casio vært enerådende i dette segmentet, og befester nå stillingen med EX-FH20.

Nov. 2009: Dette kameraet blir etterfulgt av Casio EX-FH25

EX-FH20 er både mindre og lettere enn forgjengeren, men også adskillig rimeligere. De to modellen kommer nok til å eksistere side om side ettersom nykommeren har noe mer moderate spesifikasjoner. EX-FH20 har riktignok fått høyere oppløsning med sine 9 megapiksler, men sensorstørrelsen er redusert fra 1/1,8 tomme til 1/2,3 tomme, noe som neppe er et pluss med tanke på bildekvaliteten. Mindre bildebrikke gjør det imidlertid mulig å hente ut et større zoomområde. På EX-FH20 et det tilsvarende 26mm og opp til 520mm. Ikke minst er en skikkelig vidvinkel et klart pluss.

Når det gjelder video kunne EX-F1 ta opp i 1080i, men EX-FH20 "kun" klarer 720p (1280x720) med 30 bilder pr. sekund.

Pressemelding fra Casio Scandinavia:

Casio Scandinavia AS, annonserte i dag lanseringen av det nye EXILIM® digitalkameraet, HIGH SPEED EXILIM EX-FH20. Dette oppsiktsvekkende nye kameraet kan by på ultrarask seriefotografering med 40 bps og filme høyhastighetsvideo i opptil 1000 bps.

I mars 2008 lanserte Casio modellen EXILIM Pro EX-F1, verdens raskeste digitale kamera. EX-F1 er i stand til å ta ultraraske seriebilder i 60 bps, og filme høyhastighetsvideo i opptil 1.200 bps. Dette hjelper brukerne med å fange hvert eneste viktige øyeblikk, samt filme bevegelser som ikke kan oppfattes av det menneskelige øye. Med disse nye funksjonene har Casio skapt en helt ny genre innen digital fotografering, og vunnet respekt og beundring fra kameraentusiaster, samt profesjonelle fotografer.

Samtidig som de uslåelige hastighetene er beholdt, er det nye HIGH SPEED EXILIM EX-FH20 designet for å appellere til en bredere brukergruppe. I tillegg til å forenkle betjeningen ved å plassere alle opptaksmodi på et eget betjeningshjul, har Casio også gitt EX-FH20 en 20x optisk zoom i et overraskende kompakt kamerahus, 27 % mindre og 28 % lettere enn EX-F1. Hastigheten og brukervennligheten plasserer med rette dette kameraet i en egen klasse. Med dagens lansering av det unike EX-FH20, har Casio dermed to modeller i den nye HIGH SPEED EXILIM serien, som også består av det enda raskere EX-F1. Casio forventer at de innovative egenskapene til HIGH SPEED EXILIM kameraene vil skape helt nye bruksområder innen digital fotografering.

9.1 effektive megapiksler og en vidvinkellinse med kraftig zoom
EX-FH20 er utstyrt med en 26 mm vidvinkellinse som også har en kraftig 20x optisk zoom for å komme nærmere motivet. Kameraet har også en mekanisk bildestabilisator (CMOS shift) for bedre bilder på stor brennvidde.

Gå aldri glipp av en fotografisk mulighet med høyhastighets seriefotografering med opptil 40 bps
EX-FH20 kan fange bevegelser i høyoppløselige bilder (7 megapiksler (3072 x 2304 piksler) ved hjelp av ultrarask seriefotografering i opptil 40 bps. Brukeren kan velge blant syv serieinnstillinger som muliggjør fotografering fra 1 bps opptil 40 bps i ett enkelt opptak. Videre kan brukeren ta opptil 40 stillbilder med foropptak (prerecord), ikke bare når utløseren trykkes ned, men før! Det viktige øyeblikket tas opp, selv om utløseren trykkes ned litt for sent.

Høyhastighetsvideo opptil 1,000 bps
EX-FH20 kan filme høyhastighetsvideo av bevegelser som er raskere enn det menneskelige øye kan oppfatte, for avspilling i sakte film. Brukeren kan velge blant opptakshastigheter med 1.000 bps, 420 bps eller 210 bps. Det er også mulig å bytte fra standardhastigheten med 30 bps til høyhastighetsopptak i 210 bps med ett enkelt taste trykk, mens man filmer. EX-FH20 gjør det enkelt å få med avgjørende øyeblikk på video.

Høyhastighets Anti-Shake

Denne funksjonen skaper ett skarpt bilde ved automatisk å kombinere flere bilder som er tatt med høyhastighets seriefotografering.

Høyhastighets nattscene
Med eller uten stativ, sikrer denne funksjonen at nattbilder blir skarpe og fine.

HD videofunksjon

HD videofunksjonen i EX-FH20 filmer i oppløsningen 1280 x 720 piksler, med 30 bilder/sek.

Nikon D700

Nikon D700 byr på den samme bildekvaliteten som Nikon D3 i et hus som ikke er stort større enn Nikon D300.

D700 benytter de samme grunnleggende teknologien som D3. Det gjelder ikke minst CMOS-bildesensoren, som sammen med det spesielle mikrofilteret gir det filer med lav støy over et stort følsomhetsområde.

Akam.no har testet Nikon D700 og konkluderer blant annet slik:

Å kalle bildekvaliteten jevnt god er en underdrivelse av dimensjoner. D700 spenner på dette området fra svært god til hakesleppende fantastisk. Best på markedet, eller like i nærheten, på nesten alle aspekter av bildekvalitet.

Siden vi i vår test av D300 omtalte det kameraet som en vinner var det faktisk vanskelig å finne en passende overskrift til testen av D700, for i det store og hele er D700 faktisk enda litt bedre enn D300. De få manglene D300 hadde er blitt utbedret, og D700 fremstår som det mest komplette og beste speilreflekskameraet på markedet i dag, etter vår mening inkludert D3 (hovedsaklig pga størrelse og vekt).

Så mye mer er det vel egentlig ikke å si om D700. Det er et fantastisk kamera, og bekrefter bare inntrykket vårt av at Nikon virkelig har vind i seilene hva angår speilrefleks for tiden. Det blir spennende å se hva Nikon finner på for å beholde sin nyfunne posisjon, og hva konkurrentene finner på for å ta den fra dem. Som enkelte av folka i Nikon Norge har nevnt for oss ved flere anledninger: "Det er kameraer som dette som gjør det gøy å være ansatt i Nikon". Det har vi ingen problemer med å tro på.


Les hele testen hos Akam.no.

Leica C-Lux 3

Leica C-Lux 3 er et Panasonic Lumix DMC-FX37 med Leicas logo. Dersom man er beredt til å legge på en drøy tusning for logoen er saken klar, hvis ikke kan man like godt kjøpe originalen.

Pressemelding fra Lars Farnes AS:

Leica C-Lux 3 fra Leica Camera AG, Solms, er et nytt og elegant digitalkamera i Leica C-Lux serien. Det slanke kameraet er superenkelt å betjene med sine nye intelligente autofunksjoner. En lett forståelig meny gir problemfri fotografering.

Leica C-Lux 3 nye intelligente autofunksjoner analyserer scenene, velger beste eksponering som ivaretar informasjon i høylys og skygger. Det er bare å trykke på knappen for å få et perfekt eksponert og fokusert bilde. Med sitt intelligente scenevalg bestemmer kameraet den rette motivtypen enten det er Portrett, Makro, Nattportrett, Landskap eller Nattlandskap.

3 konsentrer seg om det essensielle - opptak og visning av bilder. Dette gjør at Leica C-Lux 3 kan brukes raskt og fleksibelt i det avgjørende øyeblikket. Brukeren blir ikke distrahert av omfattende menyer og kan benytte kameraet impulsivt. Det stilige digitalkameraet, Leica C-Lux 3, leveres i de tidløse fargene - svart og hvitt. Kameravesker i høykvalitets lær er et fasjonabelt tilbehør som kompletterer helhetsinntrykket.

Sammenlignet med sin forgjenger, Leica C-Lux 2, tilbyr Leica C-Lux 3 mange tekniske forbedringer. Det kraftige zoomobjektivet LEICA DC VARIO-ELMARIT 4,4-22mm f/2,8-5,9 ASPH har en stor brennvidde fra vidvinkel 25mm til tele 125mm (35mm format), og leverer makeløse bilder i naturtro farger. Med et utgangspunkt på vidvinkel 25mm og høy lysstyrke, som er unikt for denne kameratypen, kan du enkelt ta landskaps-, arkitektur-, gruppe-, og interiørbilder. Med en 5x zoom har man samtidig et godt teleobjektiv.

Kameraet kontrollerer automatisk mange forskjellige funksjoner tilpasset motivet og den fotografiske situasjonen. O.I.S. bildestabilisator, automatisk ISO kontroll, ansiktsgjenkjenning, automatisk kontrastkompensasjon, og automatisk valg scene mode.

Med en oppløsning på 230.000 piksler på 2,5” monitor viser Leica C-Lux3 et briljant bilde som hjelper fotografen med å komponere bildet og å vurdere bildet i etterkant. Den sjenerøse størrelsen gjør at monitoren kan sees av flere samtidig. I vidvinkelmoden vil monitoren ha jevn belysning over hele flaten også når kameraet holdes i vanskelig vinkel, eksempelvis over hodet på folk. Monitoren kan også slås på ekstra styrke for å få klart bilde i skarpt sollys.

Det kraftige zoomobjektivet LEICA DC VARIO-ELMARIT 4.4-22mm f/2,8-5,9 ASPH består av syv elementer i seks grupper hvor fire elementer er asfæriske. Optikken er spesielt tilpasset kameraets sensor. Takket være en dyktig kombinasjon av optikk, elektronikk og programvare, vil du få riktig fargegjengiving, eksellent oppløsning og utmerket kontrast. Nettopp med tanke på å få den rette harmonien mellom farge, kontrast og oppløsning så har Leica Camera AG utviklet en egen profil for bildene slik at kvaliteten på bildene stemmer overens med det Leica kundene er vant til med bilder fra film som er profesjonelt framkalt.

En ytterligere faktor på gode bilder er den integrerte bilde stabilisatoren (O.I.S.) som kan aktiveres for enten bare eksponering eller for eksponering og monitor. Ved hele tiden å kompensere for små håndbevegelser, så motvirker bildestabilisatoren uskarpe bilder.

Leica C-Lux 3 har "Intelligent ISO kontroll" som gjenkjenner motivets bevegelser og øker filmhastigheten. Sammen med MEGA O.I.S. bildestabilisator får du skarpe bilder selv under vanskelige lysforhold og med tele.

Leica C-Lux 3 har metallhus og en eksklusivt bruk av høykvalitets materialer garanterer et pålitelig og robust produkt.

Leica C-Lux 3 levers med batterilader, kraftig batteri, en AV, USB og AC kabel så vel som en fyldig programvare pakke. Moteriktige kameravesker i svart og hvitt lær leveres som ekstra tilbehør.


Leica C-Lux 3 kommer i salg medio oktober 2008. Anbefalt utsalgspris kr.4.356.

Panasonic Lumix G1

Panasonic blir med Lumix G1 den første produsenten som lanserer et systemkamera basert på Micro Four-Thirds (med en ganske anderledes utforming enn det minikameraet tidligere rykter har tydet på).

Den nye standarden reduserer imidlertid kameraets størrelse og vekt betraktelig sammenlignet med tradisjonelle digitale SLR-kamera. I stedet for speil og mattskive får G1 en elektronisk søker med 1,44 millioner bildepunkter. Kameraets elektronikk er ellers sammenlignbar med et kompaktkamera.

G1 får utbyttbart objektiv - noe Panasonic kaller Lumix G Micro System. To objektiver lanseres samtidig med G1, et 14-45 mm (tilsvarende 28-90 mm) og et 45-200 mm (tilsv. 90-400 mm). Begge objektivene blir utstyrt med optisk bildestabilisator.

Lumix G1 blir utstyrt med en Live MOS bildebrikke med 12 megapiksler, støvfjerning og en utvippbar og dreibar LCD-skjerm, på samme måte som på Panasonics speilreflekskamera - L10.

Pussig nok har ikke G1 mulighet for videoopptak. Kamerakonstruksjonen burde gjøre det mulig å hente ut video i høy oppløsning, og når en ser hva Nikon har oppnådd med video i sitt nye D90 er dette en funksjon som ville tjent Panasonic i konkurransen.

Pressemelding fra Panasonic Nordic:

Det globale markedet for digitalkameraer med utbyttbart objektiv fortsetter å vokse, men det finnes fortsatt en allmenn utbredt oppfatning om at digitale SLR-kameraer er store, tunge og lite håndterlige. Dette har resultert i at kompaktkameraer i mange tilfeller har blitt foretrukket. Panasonic har nå utviklet mer kompakte og lettere digitalkamera med utbyttbart objektiv med den nye standarden Micro Four Thirds System.

Det som først og fremst skiller Micro Four Thirds System-standarden fra tidligere er cirka 50 % kortere avstand fra objektivfatning til bildesensor, cirka 6 mm mindre diameter på objektivfatningen og elleve elektriske kontakter i objektivfatningen i stedet for ni - for fremtidige løsninger og funksjoner. Både kamerahuset og objektivet er mindre, spesielt når det gjelder vidvinkel- og langzoom. Brukeren kan montere sin nåværende Four Thirds System-objektiv på kamerahuset ved hjelp av en adapter. Til sammen med en speilløs struktur som forminsker kamerahusets størrelse dramatisk, er Lumix G1 lett å bære og håndtere på grunn av elektronisk Full-time Live View Finder isteden for tradisjonell optisk søker.

Gjennom å kombinere ett mindre kamerahus med avanserte kamerafunksjoner som er like brukervennlige som hos kompaktkameraer, endrer G1 på den gamle forestillingen om at digitale SLR-kamera er store, tunge og lite håndterlige.

G1 er verdens første kamera som benytter seg av den nye standarden Micro Four Thirds System, og tross den ultrakompakte designen er det utrustet med mange funksjoner som sørger for god brukervennlighet. Lumix G1 har innstillingen iA (Intelligent Auto), en egenskap som tidligere har gjort suksess i Lumix digitale kompaktkamera. iA-innstillingen har en rekke funksjoner - blant annet AF Tracing, Face Detection (ansiktsgjenkjenning), Intelligent ISO Control og Intelligent Exposure - som betyr at till press 3brukeren kan ta bilder med best mulig innstilling hver gang de fotograferer.

Det nye kamerahuset bryter med SLR-kamera-konvensjoner ved at det finnes i flere farger - fra tradisjonell svart, til rød og blå.

Live MOS-sensoren gir brukeren fordeler med Full-time Live View både når de bruker LCD-skjermen og når de ser gjennom søkeren. Bak den eksepsjonelle bildekvaliteten finnes en 12.1 megapiksel sensor av typen 4/3 som kan skilte med et bredt dynamisk omfang og lavt strømforbruk.

Ettersom at støv som kommer inn i kameraet er et problem med alle kameraer med utbyttbart objektiv har Panasonic utrustet G1 med et ultralydfilter som forhindrer at støv og andre fremmedelementer setter seg fast i bildesensoren. Kameraet har også en mini HDMI-utgang for enkel tilkobling til andre enheter.

Lumix DMC-G1 er en helt ny type digitalkamera med mange funksjoner. Spesielt personer som aldri har benyttet et kamera med utbyttbart objektiv, eller de som har prøvd men som ikke synes det var funksjonelt, kan ha glede av den lett håndterlige G1s muligheter for kreativ fotografering.

Nøkkelfakta:
  • Full-time Live View and Contrast AF
  • Ultra kompakt speilreflekskamera - takket være Micro Four Thirds System
  • Intelligent Auto Mode
  • Mye tilhør
  • HDMI-utgang
  • 12.1 megapiksler
  • Finnes i fargene sort, rød og blå
Du kan lese Kai Thons førsteinntrykk på Digit.no.
Veiledende utsalgspris: 6 800,- m/LUMIX G VARIO 14-45mm/F3.5-F5.6 ASPH./MEGA O.I.S.
Lansering i slutten av oktober.