26 mai 2008

Epson Stylus Photo R2880

Epsons nye Stylus Photo R2880 erstatter Stylus Photo 2400, og lover profesjonelle A3+ fotoutskrifter.

Skriveren retter seg dermed mot profesjonelle fotografer og ivrige amatører. Skriveren leveres med Eposns UltraChrome K3 med Vivid Magenta pigmenterte blekk, noe som skal borge for utskrifter i utstillingskvalitet.

Pressemelding fra Epson Norge:

Ett unikt modus i driveren gjør at brukeren kan ha kreativ kontroll på svarte og hvite toner i tillegg til graderinger på omtrent samme måten som brukere i mørkerom kan ved å velge spesifikke papirer og kjemikalier. Det forbedrede, tilpassede grensesnittet (UI) gjør at man enkelt kan finne, bytte, lagre og til og med dele utskriftsinstillinger. Dette hjelper fotografen med å få de utskriftene han ønsker første gangen og dermed gjør skriveren mer effektiv i forhold til bruk av blekk og papir.

Epson Stylus Photo R2880 kommer med alle de tilleggsegenskapene som Epson brukere er blitt vant til inkludert USB PictBridge i front og dobbel USB2 porter i bakpartiet på skriveren. Stylus Photo R2880 har support for en rekke medier som utskrift på CD og DVD, fine art papir, rullpapir og tykke, stive medier som board og poly-board. Skriveren tilbyr kantløse utskrifter opp til A3+, noe som ofte benyttes av fotografer når de skal skrive ut bilder for utstillinger.

Kvaliteten på Stylus Photo R2880 gjør den ideell for fotografer som ønsker å lage holdbare bilder for å selge, stille ut eller ha dem i sin profesjonelle portofolie. Stylus Photo R2880 kan skrive ut i høyt tempo med høy kvalitet takket være Epson Micro Piezo™ skrivehode, som er belagt med blekkavstøtende teflon for å sikre en uovertruffen presisjon i plassering av blekkdråper. UltraChrome K3 blekk med Vivid Magenta, sikrer en utsøkt grå balanse og presise farger uten spredning. Den ivaretar også de førsteklasses egenskapene som UltraChrome K3 blekk gir med nøyaktige farger av nøytral grå og mørke farger, fargestabilitet i løpet av kort tid og myke tone graderinger fra skygge til lyst. Problemet med metamersime er virtuelt eliminert med dette blekksettet.

Fakta om Epson Stylus Photo R2880:
  • Høyeste kvalitet takket være Epson’s nye LUT Technology og Epson UltraChrome K3 Ink med Vivid Magenta
  • Ny Epson Micro Piezo skrivehode: Et nytt blekkavstøtende belegg på skrivehode forbedrer dråpeplasseringen hvilket igjen forbedrer utskriftskvaliteten.
  • Forbedret driver tillater at brukere kan lage sin egen individuelle svart og hvittone, til sammenligning med de valgene brukere har i mørkerom.
  • Holdbare utskrifter på et variert utvalg av medier.
  • Fleksibel mediehåndtering med støtte for fine art papir, tykt papir opp til 1,3mm og CD/DVD utskrifter og standard automatisk arkmater.
Epson Stylus Photo R2880 har en anbefalt pris på NOK 6.990,- inkl. mva. Produktet er tilgjengengelig i juni 2008.

Se tekniske data og ytterligere informasjon om Epson Stylus Photo R2880 på Epsons hjemmesider.

24 mai 2008

Ukens utvalgte


告。別。, originally uploaded by *Solar ikon*.

Via Free Images

Hasselblad med gratis nettmagasin

Hasselblad har tidligere kun gitt ut "Victor by Hasselblad" på glossy papir, men tidene forandrer seg og magasinet kommer nå i en nettbasert gratisutgave. Riktignok må du gjennom en litt omstendelig registrering...

Nettutgaven blir ikke en erstatning for papirutgaven, men skal kunne tilby ekstramateriale som er bedre egnet for distribusjon på nettet. Det loves blant annet interaktive kurs, videoer og podcaster.

Du registrerer deg gratis på nettsiden victorbyhasselblad.com

23 mai 2008

Pentax Optio W60

Vanntette kompaktkamera for vanlig bruk har så langt vært Olympus' domene, men mye tyder på at andre produsenter for alvor begynner å interessere seg for dette segmentet.

Pentax Optio W60 er vanntett ned til 4 meter, hvilket jo ikke er all verden, men nok til fridykking i fjæra. Kameraet skal holde fire timer under vann, og det bør være nok for de fleste. Ellers har Optio W60 10 megapiksler, 5x optisk zoom og en vidvinkelzoom på 28-140mm.

Pressemelding fra Fovi AS / Pentax Corp.:

Hovedtrekk:

1. Optisk 5x zoom objektiv fra 28 – 140mm
2. Forbedringer vedrørende vann og støvtetthet
3. Videoopptak med bildestabilisering i HDTV kvalitet.
4. Automatisk motivvalg med syv forskjellige varianter.
5. Ansiktgjenkjenning i løpet av 0,03 sek.
6. 10 effektive mill. bildepunkter
7. Digital bildestabilisering (SR)
8. Vidvinklet 2,5" LCD monitor

9. Øvrig;
  • Makro innstilling ned til en cm.
  • Digital vidvinkelfunksjon for montering av to bilder til ett
  • SP (Super Protect) coating på frontglasset
  • Tilbehør Optio W60 skinnveske O-CC812 (ekstrautstyr)
  • Panorama innstilling for inntil tre opptak
  • Intelligent zoom funksjon utvider zoomområdet
  • Benytter SD SDHC minne kort
  • Innebygd 36.4 MB minne
  • Bilderamme muligheter tillater fotografen å montere bildene I dekorative
  • Dato og klokkeslett på bildene (valgfritt)
  • Inkluderer programvaren ACDSee for PENTAX 3.0 (supporterer Windows VistaTM)
  • Supporterer PictBridge, DPOF, Exif Print, og PRINT Image Matching
Leveringstid: Juni 2008
Prisantydning: Kr. 2 795,-

Pentax K20D


Markedet for digitale speilreflekskamera domineres nesten totalt av Nikon og Canon. Pentax er et merke som ligger i skyggen av de to store, men med kamera som har svært mye å by på.

Da Pentax K10D ble lansert for et par år siden var det mange som lot seg begeistre. Kameraet byr på glimrende byggekvalitet samt mange nyttige og innovative funksjoner. Nå er oppfølgeren K20D her, med identisk ytre, men ny innmat.

Akam.no har testet Pentax K20D og konkluderer blant annet som følger:

Pentax K20D er utvilsomt en verdig arvtager for suksessen K10D, selv om endringen fra CCD til CMOS har ført til enkelte pussigheter i bildekvaliteten. Pentax har atter en gang bevist til fulle at de kan når de vil, og K20D fremstår som en rimelig men likefullt farlig konkurrent til de større merkenes entusiastmodeller.

Sine særegenheter til tross har Pentax nok en gang produsert et gullkorn av et kamera. Det er mer krevende i bruk enn sin forgjenger, men til gjengjeld er det heller ikke noen liten oppgradering det her er snakk om. Til tross for noen små skår i gleden er forbedringene i bildekvalitet betydelige, og oppgraderingene på funksjonssiden likeså. Om du som eier et K10D bør oppgradere får være opp til deg selv og dine preferanser og behov (for ikke å snakke om budsjett), men vi ville uten vanskeligheter forstått det om Pentax hadde beholdt K10D som en modell mellom K200D og K20D.

For entusiast bør man nemlig være for å utnytte K20D fullt ut. Ikke bare har kameraet så mange muligheter, innstillinger og funksjoner at man MÅ være entusiast for rett og slett gidde å sette seg inn i det, men det har også såpass med særegenheter på bildekvalitetssiden at man bør bidra med et visst innsatsnivå for å få utnyttet dette kameraets evner.

Heldigvis er K20Ds svake punkter langt mindre viktige enn dets sterke, og vi har ingen problemer med å anbefale dette kameraet. Pentax har med dette vist at de evner å la være å fikse noe som ikke trenger fiksing, og forbedre punkter som trenger det. Det Pentax K20D først og fremst mangler nå, er en toppmodell i nisjen over seg. Vi håper den kommer, for det kan bli en storhet av de sjeldne!

Fotografiets dag

Den første utgaven av Fotografiets dag, arrangert i august 2007, ble en stor suksess med utstillinger med over 100 fotografer, en rekke foredragsholdere og 1200 besøkende på Karljohansvern. I 2008 vil arrangementet bli flyttet innenfor murene på Karljohansvern for å skape en mer intim stemning. Nytt av året er også utvidet tilbud til barn, mappevisning for kunstnerisk fotografi og bruktmarked for klassisk fotoutstyr.

Årets festivalutstiller er Morten Andersen, som har arbeidet med dokumentarfotografi i skjæringspunktet mellom rock’n roll og urbane myter siden tidlig på 1980-tallet. Andersen har blant annet gitt ut boka White Nights som beskriver rockescenen i Oslo. Andersen jobber med det enkelte band og med enkeltbilder, men det er helheten i boka som er sterkest, denne følelsen av å være i situasjonen, i musikken, å være revet med. Andersens fotografier understreker dette kroppslige momentet i musikken.

I tillegg til festivalutstilleren er hovedattraksjonen under fotografiets dag Norges største utstillingsvegg, satt sammen av veggmoduler som monteres utendørs på Karljohansvern. På den over 100 meter lange veggen viser fotografer sine bilder og er til stede for å diskutere dem med sine kolleger og publikum. Her har det vært mulig for alle å fritt sende inn fotografier for bedømmelse og juryen har valgt ut 50 av over 160 innsendte bidrag som vil bli vist på årets utstilling.

På en annen del av området er de ni fotografforeningene invitert til selv å velge sine representanter til å stille ut. Fotografforeningene har også et eget telt hvor de presenterer sine organisasjoner.

Samtidig holder Preus museum åpent, med mulighet til å se utstillingene

Ray Metzker - Retrospektiv
Teknikk og estetikk – Preus museums samlinger
Vi vil se Wilse - Horten by 150 år

Senter for fotokonservering ved Preus museum vil også vise et prosjekt med stereobilder for publikum.

FOREDRAG
I et eget telt på festivalområdet arrangeres historiske og populærvitenskaplige foredrag, med temaet musikk og fotografi samt fotobokas historie. Foredragsholdere bekreftes senere.

FOTOSPRINT
Det vil bli arrangert en fotokonkurranse med to klasser: familie og åpen klasse. Tema vil bli oppgitt kl 1330, målgang satt til 1530. Man har dermed to timer til å løse oppgaven. Bildene juryeres og kopieres på ettermiddagen og stilles ut på en egen utendørs vegg før arrangementet avrundes med premieutdeling.

FOTOGRAFER I ARBEID

Norske reklamefotografer tilbyr publikum å delta i et fotografisk eksperiment. Norges Fotografforbund tilbyr publikum et klassisk familieportrettert for en rimelig penge.

SOSIALE ARRANGEMENTER - MUSIKK
Fotopiknik på plenen hele dagen. Utendørs kafeer/serveringstilbud. Musikk fra scenen.

Flere arrangementer tilkommer/med forbehold om endringer!

Fotografiets dag arrangeres av Preus museum i samarbeid med Norges Fotografforbund, Norske Reklamefotografer, Forbundet Frie Fotografer, Institusjonsfotografenes forening, Pressefotografenes Klubb, Norsk Selskap for Fotografi, Norsk Fotohistorisk Forening, BioFoto og Norske Naturfotografer.

21 mai 2008

Ubegrenset med film for 9 dollar per måned

Den amerikanske tjenesten Netflix har inntil nylig drevet med utleie av DVDer via posten. De har imidlertid for lengst innsett at dette ikke er en forretningsmodell som har fremtiden for seg, og Netflix er på full fart inn i markedet for nedlastbar film med en tjeneste som virker overraskende gunstig.

For 99 kan amerikanske kunder kjøpe en liten boks, som de kobler til nettet. Rimelig, og det er bare forsmaken.

Boksen har ingen vifte, og er dermed helt stille, den har både HDMI og optisk utgang, og ikke større enn fem CD-covere.

For en månedlig avgift på 9 dollar får brukerene tilgang til 10.000 filtitler, alt med ubegrenset nedlasting!

NetFlix: First Netflix Streaming Box Review, $100 and Unlimited Downloads!

18 mai 2008

Ny tjeneste for bildesøk

Tineye er en kommende søketjeneste basert på at du kan finne fram til bilder med utgangspunkt i et eksisterende bilde. Tjenesten bør dermed kunne benyttes til å finne ut om noen urettmessig bruker dine bilder. Ettersom den ser etter likhet, ikke eksakt samme bilde, skal tjenesten kunne finne bilder som er blitt manipulert.

Foreløpig finnes TinEye kun i form av en betaversjon og er ikke åpnet for bruk, men du kan forsøke å registrere deg på denne siden

Pressemeldingenfra Idée.

13 mai 2008

Gedigen fotosamling blir offentlig tilgjengelig

En svært omfattende samling fototgrafier, til nå eid av Arne Knudsen, er kjøpt av Sparebankstiftelsen DnB NOR og blir tilgjengelig for alle via Teknisk museum.

Samlingen består av nesten fire millioner fotografier fra 1880 frem til i dag, flere tusen eksemplarer av fototeknisk utstyr, blant annet serier med Leicakameraer, og filmmateriale fra mer enn 200 dokumentarfilmer.

Fotosamlingen viser utviklingen av Norge fra 1880-årene og frem til nå - den dokumentariske verdien er enorm. Samlingen vil bli gjort tilgjengelig for almenheten gjennom en avtale med Teknisk museum. Preus museum i Horten er med det parkert på sidelinjen, og må vel sies å få ungjelde for sin noe perifere plassering.

Et livsverk

- Fotografiene dokumenterer norsk historie og motivene er både fra betydningsfulle begivenheter, hverdagslivet og byggingen av industrien i Norge. Dette har vært mitt livsverk. For meg var det en forutsetning for salget at samlingen forblir samlet, at den gjøres tilgjengelig og at den blir godt ivaretatt for fremtiden, sier Arne Knudsen.

En ustoppelig samler

Arne Knudsen syklet som 13-åring til Tyskland for å kjøpe sitt første kamera, et Zeiss Ikonta. Deretter var han ustoppelig. Så sterk var hans interesse for fotografiet som kommunikasjonsmedium at han etter hvert begynte å kjøpe inn andres samlinger. Derfor kan han nå overlevere en unik samling med bilder og gjenstander fra 1880 til i dag. Ut fra gjenstandene og fotomaterialet kan man lese historiene om fototeknisk utvikling, fotografiets utvikling og mange historier om begivenheter i Norge og verden. Her finnes blant annet fascinerende små spionkameraer som Stasi brukte i sin etterretning og knapphullskamera som ble brukt som skjult kamera. Mange av bildene er tatt med gamle kameraer fra samlingen.

Om Arne Knudsen:

Arne Knudsen står selv som fotograf bak store deler av samlingen. I tillegg har hans store hobby vært å samle photographica. Han fortsetter nå sin profesjonelle virksomhet i Knudsens Fotosenter som i år feirer 50-års jubileum.

Arne Knudsen har vært leder for Norske Reklamefotografers Landsforening i mange år og medlem i Norges Fotografforbund i vel 50 år. Han mottok forbundets Hederstegn tidligere i år. Hans bilder dokumenterer primært hverdagsliv, industri og kommunikasjon i perioden fra 1950 frem til i dag. I tillegg kommer hans unike bilder fra perioden som Nobelkomiteens faste fotograf og fotografering av kongefamilien. Han har blant annet nylig hatt en utstilling om "Monarkiet & Fotografiet 1905 - 2005" i Oslo rådhus, som ble besøkt av vel 22 000 personer, deriblant den norske og svenske kongefamilien.

Olympus E-520

Olympus E-520 må karakteriseres som en lett oppgradering av forgjengeren E-510. Den nye modellen har fortsatt med 10 Mp bildeoppløsning, bildestabilisator, støvfjerning mm. Nytt med E-520 er større LCD-skjerm med høyere oppløsning, kontrast-AF ved Live View, ansiktsgjenkjenning samt serieopptak med 3,5 b/s.

Olympus E-520 kommer før sommerferien til 4.990 for kamerahus, 5.990 m/14-42 mm og 6.990 i sett med 14-42 mm og 40-150 mm.

Pressemelding fra Olympus Norge AS:

Det perfekte øyeblikket venter ikke. Derfor trenger seriøse fotografer seriøst utstyr, slik at de er klar for det som dukker opp. Med profesjonelle funksjoner og topp bildekvalitet fyller det nye Olympus E-520 D-SLR kravene fullstendig. Oppfølgeren til den EISA Award-vinnende E-500-serien mønstrer en innebygd bildestabilisator som gir skarpe bilder uansett hvilket objektiv som brukes – om det er vidvinkel eller ultra-tele, og uten behov for stativ. Sammen med støvbeskyttelsessystemet Supersonic Wave Filter og forbedrede Live View-funksjoner er friheten til å ta fantastiske, krystallklare bilder praktisk talt ubegrenset. Basert på den fremtidsrettede Four Thirds-standarden, som er konstruert for digitalkameraer, sørger E-520 med 10.0 megapiksler og Live View for kompromissløs D-SLR-kvalitet. Lanseres i juni 2008, og norske veiledende priser forventes å bli som følger (forbehold om endring):

Olympus E-510, Kun kamrahus = 4.990,-
Olympus E-510, Kit med EZ 14-42mm objektiv = 5.990,-
Olympus E-510, Dobbelt Zoom kit (EZ 14-42 og EX 40-150) = 6.990,-

Det handler om fleksibilitet
Med E-520 hører uskarpe bilder fortiden til. Den innebygde bildestabilisatoren sørger for at motivene foreviges med ultimat skarphet, bilde etter bilde – uansett om de tas fra baksetet på en motorsykkel i tøft terreng eller som "stjålne øyeblikk" på en markedsplass. Ettersom stabilisatoren er plassert i kamerahuset og ikke på de enkelte objektivene, spiller det ingen rolle hvilket objektiv som brukes: fra vidvinkelmodeller som ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6, som snart lanseres, til høyeffektive zoomobjektiver som det nye ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm 1:4.0-5.6 (tilsvarer 140-600mm i 35mm-format).

Eksponeringer i rask rekkefølge med 3.5 bilder per sekund og inntil åtte bilder i RAW-bufferen gjør at hvert eneste øyeblikk kan foreviges. Sammen med den rask prosesseringshastigheten og lave støynivået som tilskrives TruePic III bildeprosessoren blir action i høy hastighet det beste du vet. Omfattende sensitivitetsområde fra ISO 100-1600 gir dessuten allsidighet, og brakettfunksjonen gjør det mulig å ta bildeserier med varierende justering, fokus og hvitbalanse, slik at du kan velge ut de beste bildene.

For situasjoner med dårlig lys kan man velge den innebygde blitzen, eller velge en ekstern enhet. Trådløs blitzbetjening er også mulig med denne modellen, noe som gjør det enkelt å spesialtilpasse blitzoppsettet.

Som med alle kameraer i Olympus E-System-serien har E-520 et Supersonic Wave Filter som beskyttelse mot konsekvensene av støv, som kan komme inn i kameraet ved objektivbytte eller på annen måte ved vanlig bruk av kameraet. Fotografer kan derfor glede seg over plettfrie bilder til enhver tid.

Komplekse funksjoner - konstruert for enkel bruk
På tross av at det er et kraftkamera, er det the Four Thirds System-baserte E-520 en nytelse å bruke. Det ergonomiske huset har evner som ikke bare forbedrer bildekvalitete, men som også forsterker opplevelsen ved å ta bilder. Live View er forbedret for å øke brukervennligheten. I tillegg til forhåndsvisning av dybdeskarphet, muligheten til å kontrollere eksponeringskompensasjon og hvitebalanse på skjermen og kunne se effekten av Ansiktsretgistrering- og Skyggejusteringsjteknologien i sanntid på 6.9cm/2.7” HyperCrystal II LCD-skjermen, kan nå også autofokusendringer ses direkte på displayet. Det er blitt mulig ved å implementere et kontrast-AF-system* i tillegg til det vanlige differanseregistrerende AF-systemet, noe som innebærer at det ikke er nødvendig å bevege speilet til ned-stilling for å foreta AF-målinger og forhåndsvise dem i Live View.

LCD-displayet har synsvinkler på 176° et synsfelt som dekker 100% av bildet. Live View er også en ideell støtte for makrofotografer som ønsker å fokusere visuelt, ettersom deler av motiver kan forstørres med en faktor på 7 eller 10 for å lette manuell fokusering.

E-520 har totalt 32 brukervennlige eksponeringsmodi for å gjøre det enkelt å ta bilde i enhver situasjon: ved en middag med stearinlys, ved portretter eller ved eksponering under vann. Betjeningen er en smal sak: brukeren kan velge skjermmenyen i inntil 10 språk – og enda flere er tilgjengelig for nedlasting. Det oppladbare batteriet har lang levetid, og gjør at du kan ta flere bilder. Spor for Dual CompactFlash- og xD-Picture-kort gir utmerket lagringsfleksibilitet, og nedlasting av filer går raskt takket være høyhastighets USB 2.0.

Et komplett system for fotografisk kreativitet
Som del av Olympus E-systemet er E-520 kompatibelt med så godt som alt systemtilbehør. Det omfatter en lang rekke blitzenheter, inkludert de trådløse FL-36R og FL-50R som gjør bruk av kameraet fjernkontrollmuligheter for blitz. Mer enn 20 ZUIKO DIGITAL-objektiver – alle nær-telesentrisk konstruert – er tilgjengelige, noe som dekker et fokuseringsområde fra 14 til 600mm (35mm-ekvivalenter). Blant de nyeste ZUIKO DIGITAL-objektivene hører ED 9-18mm 1:4.0-5.6 (18-36mm), ED 14-35mm 1:2.0 SWD (28-70mm), ED 70-300mm 1:4.0-5.6 (140-600mm) og 25mm 1:2.8 (50mm) pannekakeobjektiv. I tillegg til dette, kan fotografer også bruke objektiver fra andre produsenter, takket være Four Third-systemets enestående kompatibilitet.

Og for ytterligere å utvide mulighetene vil et spesielt undervannshus bli tilgjengelig for E-520. Det er vanntett helt ned til 40m, og åpner for helt nye kreative muligheter.

Olympus E-520 tilfredsstiller profesjoneller krav samtidig som det er overraskende kompakt. takket være den inebygde bildestabilisatoren blir hvert eneste bilde knivskarpt. Det blir i salg fra juni 2008.

Olympus E-520 digital speilrefleks - hovedfunksjoner:
  • Innebygd bildestabilisator for alle objektiver
  • Autofocus Live View
  • Enestående støvreduserende system
  • 100% D-SLR-kvalitet
  • Ansiktsregistrerings- og skyggejusteringsteknologi
  • 6.9cm/2.7" HyperCrystal II LCD
  • 10-megapikslers Live MOS-sensor
  • 3,5 eksponeringer per sekund, med inntil 8 bilder i RAW-buffer
  • Innebygd blitz og trådløs blitzbetjening
  • 32 eksponeringsmodi
  • Undervannshus som ekstrautstyr
  • Four Thirds-standard
  • Brakettfunksjoner
  • ISO 100-1600
  • AF/ AE-lås
  • Forhåndsvisning av dybdeskarphet
  • Anti-støt-funksjon (speillås)
  • Hvitbalansejustering med én finger
  • 100% av synsfeltet i LCD-displayet
  • TruePic III bildeprosessor
  • Detaljert infodisplay med histogram
  • Høyhastighets USB 2.0
Olympus E-520 er tilgjengelig i følgende konfigurasjoner:
  • Olympus E-520 objektivsett
    (E-520 hus med ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 objektiv)
  • Olympus E-520 Double Zoom-sett
    (E-520 hus med objektivene ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 og ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6)
  • Olympus E-520 Tele Double Zoom-sett
    (E-520 hus med objektivene ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 og ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm 1:4.0-5.6)
  • Olympus E-520
    (bare hus)
* Fullkontrasts AF-ytelse er tilgjengelig med nye Olympus-objektiver, inkludert ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6, ZUIKO DIGITAL 40-150mm 1:4.0-5.6, og det nye ZUIKO DIGITAL 25mm 1:2.8 “pannekake”-objektivet. Gratis fastvareoppdatering kan lastes ned via Olympus Master- eller Studio-programmet fra Olympus' hjemmeside for å aktivere denne funksjonen for objektiver som er kjøpt tidligere.

Tips om blitz-fotografering

Paul Duncan har laget en grundig video om bruken av blitz:



For flere tips om bruk av blitz, sjekk Strobist.

Ukens utvalgte



| | | ||||, originally uploaded by Esparta.

Fra Free Images

12 mai 2008

Samsung SyncMaster XL24 & XL30

SyncMaster XL24 og SyncMaster XL30 er begge LED-baserte skjermer som byr på et stort fargespekter og eksepsjonell fargegjengivelse. LED Backlight gir tilgang til et komplett AdobeRGB-fargerom med rikere og fyldigere farger og økt skarphet.

Skjermene har innebygd USB 2.0 hub, 1000:1 kontrastforhold, 6 ms oppfriskningstid. De kan roteres for bedre påsyn av bilder i høydeformat. Med skjermene følger Gretag McBeth OneEye Display-2 maskinvarekalibrator, som sikrer en eksakt fargevisning på skjermen, noe som gir deg bedre bildekontroll før utprint.

Billig blir det imidlertid ikke: SyncMaster XL24 vil koste i underkant av 20.000 kroner og XL30 rundt 43.000 kroner, inkl. mva.

Presseinformasjon fra Samsung Nordic:

5 argumenter
  1. Eksepsjonelt stort fargerom / stor fargepresentasjon
  2. Full støtte for AdobeRGB-fargerom
  3. Konkurransedyktig pris
  4. Gretag McBeth OneEye Display-2 maskinvarekalibrator & Natural Color Expert (for CMS)
  5. Avtakbart, pent deksel følger med
SyncMaster XL24
  • Panel 24" SPVA
  • Oppløsning 1920 x 1200
  • Kontrast 1000:1
  • Lysstyrke, cd/m2 250
  • Responstid G-G 6 ms
  • Betraktningsvinkel H/V 178° / 178°
  • Signalinngang DVI-D og DVI-I
  • TCO TCO 03
  • Antall farger 16,7 millioner fra en palett med 1 milliard farger

SyncMaster XL30
  • Panel 30" SPVA
  • Oppløsning 2560 x 1600
  • Kontrast 1000:1
  • Lysstyrke, cd/m2 200
  • Responstid G-G 6 ms
  • Betraktningsvinkel H/V 178° / 178°
  • Signalinngang DVI-D Dual Link
  • TCO TCO 99
  • Antall farger 16,7 millioner fra en palett med 1 milliard farger
Beskyttelsesdeksel
Et avtakbart beskyttelsesdeksel gjør det enklere for deg å verdsette den profesjonelle bildekvaliteten. Dekselets pene design gjør det til mer enn et verktøy for å unngå forstyrrende innfallende lys. Plysjstoffet på innsiden fjerner reflekser effektivt.

Kalibrator
Gretag McBeth OneEye Display-2 maskinvarekalibrator sikrer eksakt fargevisning på skjermen, hvilket gir deg bedre bildekontroll før trykk.

Dual Link DVI-D
Skjermen støttes av den siste grafikkbrikken fra ATI (x1800 og nyere) og Nvidias (7600 og nyere).

HAS (80/100mm)
Ergonomisk design der du kan heve og senke skjermen 80/100 mm. Den er dessuten vinklings- og vribar, slik at den kan justeres for en best mulig personlig arbeidsstilling.

MagicRotation
Med denne pivotfunksjonen kan du ved å vri skjermen 90° lese et langt dokument i sin helhet uten å skrolle. Dette gir forbedret ergonomi.

MagicSpeed
Skjermer med MagicSpeed egner seg ekstra godt for spill, animasjoner og film. Takket være Samsungs RTA-chip (Response Time Accelerator) kan responstiden nå komme ned i 2, 4, 5, 6 eller 8 ms.

LED
Avansert, direkte LED-bakgrunnsbelysning gir et betydelig forbedret fargespekter sammenlignet med vanlige LCD-skjermer. SyncMaster XL-24 og SyncMaster XL-30 støtter hele AdobeRGBs fargespekter.

TCO '03

TCO-merking gis bare til produkter som oppfyller strenge krav til brukervennlighet, bildekvalitet, stråling og miljøvennlighet. TCO '03 har enda strengere synsergonomi- og miljøkrav enn TCO-99.

TCO '99

TCO-merking gis kun til produkter som oppfyller strenge krav til brukervennlighet, bildekvalitet, stråling og miljøvennlighet.

USB 2.0 Hub

Med innebygd USB 2.0-hub er det enkelt å koble tilleggsutstyr direkte til skjermen. Det kan for eksempel være digitalkamera, videokamera, MP3, tastatur eller mus.

6ms
Med rask bildeoppdatering får du en levende og presis gjengivelse når du ser på digitale filmer. Den raske responstiden 6 ms gir klare digitale bilder og minimerer faren for etterslep og skyggeeffekter.

Steder der vi bor


Foto: Jonas Bendiksen

For ett år siden mottok Jonas Bendiksen stipend fra Fitt Ord. Nå er resultatet her i form av utstillingen "Steder der vi bor" der Bendiksen viser bilder fra 16 hjem i fire ulike slumområder.

I 2008 bor flere mennesker i byer enn i landbruksområder. En tredjedel, eller mer enn en milliard mennesker, av bybeboerne bor i slumområder. Utstillingen utfordrer publikum på hva vil det si å leve i en by i det 21. århundre, og presenterer dette i en unik multimediainstallasjon. Bendiksen har besøkt fire slumområder valgt ut fra geografisk spredning og variasjon av slumformer. Han skildrer forskjellige aspekter ved slumtilværelsen, fra samfunnets dårligst stilte til slummens "stormenn".

Utstillingen "Steder der vi bor" er en vandreutstilling og skal vises for første gang i Toghallen på Nobels Fredssenter fra 6. juni 2008 til februar 2009.

De fire slumområdene som vises i utstillingen er:

KIBERA, Nairobi, Kenya
Kibera har ca 1 million innbyggere, og anslås å være verdens største og tetteste slum, og er praktisk talt uten offentlig tilbud. I praksis er den en stat for seg selv.

DHARAVI, Mumbai, India
Asias største slum, rett ved Mumbais finanssenter. Her bor både økonomiske flyktninger og selvstendige bedriftseiere av alle slag.

BARRIOS, Caracas, Venezuela
I bunnen av Caracas ligger de kommersielle områdene, mens det er barrios, slummer, på alle åskantene omkring. Husene er noe mer avanserte enn i de andre slummene i utstillingen, men kriminaliteten er langt høyere.

KAMPONGER, Jakarta, Indonesia
Jakarta har 1,5 millioner slumbeboere i hundrevis av samfunn som er spredt vidt ut over byen. De mange slumsamfunnene finnes langs elver, nær søppelfyllinger og under broer. Slumveksten i Øst-Asia er den største i verden.

Jonas Bendiksen er den første norske og nordiske fotografen som har blitt medlem i det prestisjetunge fotobyrået MAGNUM, som i Norge er representert ved All Over Press. Han har fått arbeidene sine publisert i internasjonale magasiner som National Geographic, GEO, Newsweek, Vanity Fair, The Independent on Sunday Review, The Sunday Times Magazine, Mother Jones og Le Monde II.

Nobels Fredssenter - Steder der vi bor

07 mai 2008

Canon Selphy CP770 og CP760

Canon Selphy CP770 og CP760 har et mildt sagt ukonvensjonelt utseende. Modellen ser rett og slett ut som et par plastbøtter med hank. Skinnet bedrar for innvendig befinner det seg topp moderne fotoskrivere med mulighet for direkte utskrift fra digitalkamera, kameramobil eller minnekort. Det er også mulighet for trådløs overføring via Bluetooth.

Når CP770 ogsåp kan utstyres med oppladbart batteri begynner med ett "bøttekonseptet" å få en portabel svung over seg. Prisene blir omkring 1350 kroner for CP770 og 950 kroner for CP760.

Pressemelding fra Canon Norge:

Når man har barn, kommer fotoøyeblikkene på løpende bånd. Med Canons nye, kompakte fotoskrivere, SELPHY CP770 og SELPHY CP760, er det enklere enn noen gang å skrive ut bilder med profesjonell fotokvalitet du kan glede deg over resten av livet.

SELPHY CP770 er liten nok til å få plass i bokhylla og den har en praktisk, integrert oppbevaringsløsning for farge, papir og strømledning. Et bærehåndtak gjør det enkelt å ta med seg skriveren overalt - fra ferieturer til familiebesøk - og med batteripakke som tilleggsutstyr, får du komplett utskriftsfrihet. SELPHY CP770 og søstermodellen SELPHY CP760 har begge meget kompakt design, enkel betjening og suveren utskriftskvalitet. Begge modellene er ideelle for alle som ønsker flotte fotoutskrifter på en enkel måte og til en rimelig pris.

Ingen datamaskin? Ikke noe problem!
Med SELPHY CP770 og SELPHY CP760 kan du skrive ut direkte fra kompatible digitalkameraer, de fleste minnekort og mobiltelefoner med kamera uten å måtte koble til PC. Begge modellene har store LCD-skjermer og intuitive knapper for enkel betjening for hele familien. En smart optimaliseringsfunksjon registrerer og finjusterer eventuelle ansikter i bildet, slik at de skrives ut best mulig. Dermed kan selv nybegynnere skrive ut flotte portrettbilder direkte fra kameraet.

Farge og papir leveres samlet i én kassett, noe som gir rimelige og forutsigbare utskriftskostnader. Utskriftene er dessuten tørre og klare til bruk idet de kommer ut av skriveren.

Anb.utsalgspris CP760 inkl.mva 949,- og salgsstart er mai 2008
Anb.utsalgspris CP770 inkl.mva 1.349,- og salgsstart er juni 2008

Nøkkelfunksjoner:
  • Brukervennlig design – enkelt brukergrensesnitt og intuitive betjeningsknapper
  • Integrert oppebevaringsløsning og bærehåndtak (kun CP770)
  • 2,5-tommers TFT LCD-fargeskjerm
  • Utskrift direkte fra vanlige minnekort
  • Utskrifter som varer inntil 100 år
  • Trådløs utskrift via IrDA (kun CP770) og Bluetooth-adapter som tilleggsutstyr
  • Batteripakke (tilleggsutstyr og kun til CP770)

Spesifikasjoner for Canon Selphy CP760

Spesifikasjoner for Canon Selphy CP770

05 mai 2008

Robert Frank - «The Americans»

That crazy feeling in America when the sun is hot on the streets and music comes out of the jukebox or from a nearby funeral, that's what Robert Frank has captured in the tremendous photographs taken as he traveled on the road around practically forty-eig ht states in an old used car (on Guggenhiem Fellowship) and with the agility, mystery, genuis, sadness, and strange secrecy of a shadow photographed scenes that have never been seen before on film.
- Jack Kerouac, fra introduksjonen til «The Americans».
Robert Franks bok "The Americans" kommer i nyutgivelse. Frank hadde bakgrunn som motefotograf, men var også påvirket av dokumentarfotografer som Walker Evans og Louis Faurer. Samtidig representerte boken noe helt nytt da den kom ut i 1958, og regnes av mange som verdens beste bildebok.

«The Americans» er preget av europeerens syn på USA, men også de nære båndene til forfattere som Allen Ginsberg og Jack Kerouac. Boken er nærmest en visuell følgesvenn til Kerouacs banebrytende roman «On the Road», noe som understrekes av at Kerouac også skrev forordet til «The Americans».

- Det er opplest og vedtatt at «The Americans» er tidenes viktigste fotobok. Frank representerte et nytt billedspråk, og inspirerte en hel etterkrigsgenerasjon av fotografer, sier Dag Alveng til D2.

I dag beskrives «The Americans» som en forløper til den motkulturelle revolusjonen på 1960-tallet, men den opprinnelige mottagelsen var ikke like hjertelig.

Ingen amerikanske forlag var interessert og bildene ble derfor først publisert som «Les Américains» i Frankrike. Denne utgivelsen var del av en serie som presenterte andre lands politiske og sosiale historie, og den rene fotoboken kom først i 1959, med et nytt forord av Jack Kerouac.

Den amerikanske utgaven av boken ble slaktet av kritikerne og solgte 600 kopier. Tidsskriftet Popular Photography kalte Frank en «gledesløs mann som hater sitt nye hjemland».

Boken tregner et anderledes bilde av USA. Der det offisielle USA på 1950-tallet fremsto i en rosenrød sky av patriotisme, fremtidsoptimisme og sunt forstadsliv, knipset Frank en hverdag preget av raseskille, samlebåndsarbeid, misnøye, mistenksomhet, resignasjon og sinne.

Prosjektet ble realisert takket være et kunststipend fra Guggenheim-stiftelsen. Frank kunne dermed gjennomføre tre rundreiser i USA i 1955 og 1956. Til boken plukket Frank ut 83 av totalt 28.000 eksponeringer, eller «83 dolker som han stakk direkte inn i hjertet av den amerikanske myten», som Vanity Fair skriver i anledning bokens 50-årsjubileum.

"Det er en veldig enkel bok. Den sier egentlig ingenting. Den er apolitisk. Det skjer ikke noe i disse fotografiene. Folk sier boken er full av hat. Jeg så aldri det. Jeg følte aldri det. Jeg bare gikk ut på gatehjørnene for å se etter interessante folk. Ok, jeg så etter det ekstreme, men det er fordi det middelmådige, gjennomsnittet, kjeder meg," sier Robert Frank til Vanity Fair.

«The Americans» ble kritisert for Franks tilsynelatende manglende tekniske kunnskaper, kornete eksponeringer, merkelige vinkler og det man oppfattet som slurv.

- I Franks bilder er innholdet viktigere enn teknikken, og den «manglende teknikken» underbygger bare budskapet hans, mener presse- og dokumentarfotografen Veronica Melå.

Melå forteller at da hun begynte å fotografere tidlig på 1990-tallet følte hun seg bundet av overdreven fokus på teknikk og perfekte gråtoner, båret frem av perfeksjonister som Ansel Adams og Morten Krogvold.

Bildene som forandret USA -D2

02 mai 2008

Sony Cybershot H50

Sony har hengt med i markedet for ultrazoomkamera i flere år med flere modeller. Cybershot H50 er for tiden den modellen med best spesifikasjoner, nærmere bestemt 9 megapiksler, Carl Zeiss Vario-Tessar 15x zoom (tilsv. 31-465 mm f/2,7-4,5), 3.0-tommer LCD-skjerm.

H50 plasserer seg med det i konkurranse med Canon S5 IS, Fujifilm S8000fd, Nikon P80, Olympus SP570 UZ og Panasonic FZ18.

Akam.no har testet Sony Cybershot H50 og konkluderer som følger:

Sony H50 hever seg egentlig ikke over konkurrentene på noe enkelt område. De sterkeste egenskapene er bra autofoksushastighet og vridbar skjerm, men heller ikke dette er unikt. Likevel har Sony klart å lage et kamera som det er sjeldent morsomt å knipse med. Sett det i programmodus eller full auto og fyr løs. Bra LCD, rask respons og god ergonomi bidrar til et positivt inntrykk. Bildene blir stort sett veleksponerte med kraftige farger. Altså et ganske typisk resultat for et kamera beregnet for pek-og-klikk bruk der etterbehandling av bilder er uaktuelt.

H50 er ikke uten problemer. Og det er den mer avanserte brukeren som først og fremst vil merke dette. Bildekvaliteten mangler noe på å være helt i toppklasse med litt dårlig hjørneskarphet, mer feilbrytning enn øsnkelig og ganske kraftig komprimering av bildene. Bildene kan heller ikke lagres i RAW-format. Bruk av høy ISO gir dårlig bildekvalitet, men ikke verre enn andre modeller i denne klassen. En annen svakhet er menysystemet som er noe av det mest tungvinte vi har sett på lenge.

Det er altså et stykke igjen til en "Akam anbefaler", men er du i brukergruppen som bare liker å knipse, stort sett bruker standardinnstillinger og ikke skal lage kjempeforstørrelser bør H50 være høyt på ønskelisten. Du får 15x zoom, vridbar skjerm, OK byggekvalitet, bra ytelse og en ganske komplett pakke med solblender og fjernkontroll inkludert. Full manuell kontroll er mulig de gangene du trenger det.


Les hele testen hos Akam.no