Nettstudium i digital fotografering

Jon Hoem, kursansvarleg på studiet digital fotografering
Frå 2008 kan du studere digital fotografering
ved Høgskolen i Bergen.
Jon Hoem er kursansvarleg. Foto: Mauricio Pavez.
- Me ønskjer å gjere studentane i stand til å nytte det digitale fotografiet på ein meir bevisst måte, enten det dreier seg om å dokumentere ei hending, ein prosess eller eit meir kunstnarisk orienterte prosjekt, seier Jon Hoem. Han er kursansvarleg for det nye nettstudiet i digital fotografering ved Høgskolen i Bergen. Studiet har oppstart våren 2008.

Kven passer studiet for?
Studiet passar for den som er interessert i fotografering og som har tatt litt bilete frå før, men ein treng ikkje å vere proff for å melde seg på kurset. Du må vite litt om korleis eit kamera fungerer før du startar, seier Hoem.

Relevant i jobbsamanheng

Målgruppa for studiet er mellom anna personar som har behov for kunnskap om digital fototeknikk i jobbsamanheng, men ein kan også ta studiet for sin eigen del. Den enkelte studenten vil bli oppmuntra til å trekke inn personlege erfaringar, til dømes knytt til konkrete behov på arbeidsplassen.

Nær kopling mellom teori og praksis

Studiet er lagt opp slik at det gir ei rekke praktiske øvingar, både knytt til analyse av bilete og arbeid med studentane sitt eigenproduserte materiale. Som støtte i desse prosessane vil det bli laga "skjermvideoar" der lærarane forklarer ulike teknikkar og konsept, mens dette blir vist på skjermen.

- Det kjem til å bli mye praktisk arbeid i tillegg til teorien, seier Jon Hoem. Det viktige er at studentane er motiverte for å lære om fotografering, og at dei ønskjer å lære om teorigrunnlaget for digital fotografering, seier Hoem. Nettstudiet legg vekt på teoretisk refleksjon rundt arbeidet.

Aktivt studiemiljø

- Det er viktig med studentkontakt i eit så praktisk fag, og at studentane kan diskutere bilete dei har tatt og gi tilbakemeldingar på kvarandre sine foto, seier Hoem.

For å skape eit aktivt studiemiljø vil nettstudiet nytte seg av webloggar (eLogg). Loggane er ein sentral del av undervisningsopplegget, og blir brukt for å dokumentere studentane sitt arbeid og progresjon.

Campus i Second LifeUtstilling i Second life

I tillegg vil studentane få halde ei utstilling i den virtuelle verda Second life.

- Høgskolen har eit eige område i
Second life, og vi ønskjer å prøve dette ut som læringsarena for nokre av studentane våre. Planen er at studentane skal stille ut sine eigne bilete i det virtuelle galleriet til høgskolen. Og sidan dette er eit reint nettstudium, kan det jo òg vere praktisk for studentane å ha ein virtuell møteplass, seier Hoem.

Korleis er studiet lagt opp?

Studiet vil legge stort vekt på prosjektarbeid, både individuelt og i grupper. Studentane må levere deloppgåver undervegs, og til slutt ventar ei hovudoppgåve. Kurset gir 15 studiepoeng.

Høgskulen i Bergen

Amatørfilmfestivalen 2007

Den norske amatørfilmfestivalen er et årlig arrangement hvor aspirerende filmskapere får muligheten til å få sett og vurdert film av dyktige jurymedlemmer med erfaring fra filmbransjen. Et utvalg av de beste filmene blir vist på festivalen som går av stabelen 2-3.november 2007.


Noen filmer fra festivalen blir plukket ut og går videre til Euro-Filmfestivalen og til JVC Tokyo Video Festival, verdens største kortfilmfestival.

Under festivalen blir det kåring av beste film, hvor vinneren får et HDD-kamera fra vår hovedsponsor JVC.

Festivalen avholdes i Oslo Kamera Klubbs lokaler i Borggata 2B, på Grønland i Oslo.

"Fußball " - Harun Farocki

Filmskaperen Harun Farocki har fått tilgang til filmopptak fra fotball-VM 2006 i Tyskland. Documenta 12, Museet for samtidskunst i Barcelona (MACBA) og Nasjonalmuseet inviterte han til å lage en videoinstallasjon.

Ut fra opptak fra sikkerhetskameraer, kameraopptak fra VM-finalen og egne filmopptak har han laget den unike kunstinstallasjonen "Deep Play". Her undersøker han hvordan ny teknologi i film og video påvirker publikums oppfatning av den store fotballhendelsen.

I Nasjonalmuseets banksal vises "Deep Play" på 12 storskjermer. Kunstverket består av filmopptak fra FIFA, sikkerhetskameraer, Farockis egne filmopptak, digitale spillanalyser og to- og tredimensjonale animasjoner fra fotballbevegelser. Publikum får gjenoppleve hele den spennende VM-finalen mellom Italia og Frankrike med inngående analyser og digitalisering av spillernes tid med ballen, driblinger, pasninger og feilpasninger. Kunstprosjektet er en total analyse av det individuelle spillet, også den uforglemmelige nedskallingen til Zinédine Zidane.

Flashvideo med utdrag fra utstillingen

Tankevekkende bearbeidelser
Farocki er kjent for tankevekkende bearbeidelser av filmopptak som stiller spørsmål ved visuell objektivitet. I Banksalens tilstøtende rom vises filmene "Schnittstelle/Interface", "Vergleich über ein Drittes" og trilogien "Eye / Machine I, II og III".

Oslo S
På Oslo S vises en spesiallaget versjon av "Deep Play" inne på stasjonsområdet: ved inngang nord, ved nedgangen til T-banen og på Flytogterminalens øvre plan. På fasaden på Oslo S og Flytogterminalen vises kunstprosjektet "Malouda Fouled". Installasjonene er produsert av Kulturbyrået Mesén.

Filmens Hus
I Filmens Hus viser Cinemateket fem tidligere filmer av Harun Farocki.

Office for Contemporary Art Norway
Filmseminar: Film as A Critical Practice 8.-10. november
Harun Farocki holder presentasjon fredag 9. november ca. kl.16.00
OCA, Wergelandsveien 17

Prosjektpartnere
Prosjektet startet opp som et samarbeid mellom Harun Farocki, Documenta 12, Museet for samtidskunst i Barcelona (MACBA) DFB Kulturstiftung Berlin og FIFA.

"Deep Play" ble vist under den store kunstmønstringen Documenta 12 i Kassel sommeren og høsten 2007. Verket er kjøpt inn til Nasjonalmuseets samling.

"Fußball : Football Harun Farocki" og arrangementene i Norge er et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalmuseet, Cinemateket og Rom for kunst på Oslo S.

Takk til følgende samarbeidspartnere: Norges Fotballforbund, NSB, ROM eiendom AS, Kulturbyrået Mesén, Panasonic Norge og Megaprint.

Mer informasjon:
www.farocki-film.de
www.romforkunst.no
www.mesen.com

Arrangmenter
13.10.07

Kl. 13.00: Avspark for "Fußball : Football Harun Farocki" med visning av "Deep play" og "Malouda Fouled"
Oslo S, flytogterminalen 2 etg.

Jo Strømgren: "A Dance Tribute to the Art of Football", 13 min. utdrag
Oslo S, flytogterminalen 2 etg.

Kl. 15.00: Åpning av utstillingen "Fußball : Football Harun Farocki"
Museet for samtidskunst

Kl. 17.00: "Artist talk" med Harun Farocki på Cinemateket
Åpning av filmprogram på Cinemateket
Filmens Hus, Dronningens gate 16

28.10. kl. 13.00-15.00
Familieomvisning med verksted
Visning av "Deep Play". Aktiviteter i atelieret med temaet fotball
Museet for samtidskunst

8.11. kl. 17.30
Foredrag ved Harun Farocki i utstillingen
Museet for samtidskunst

6.12. kl. 17.30
Foredrag i utstilingen ved kurator utstilling og samling Eva Klerck Gange: "Harun Farocki: Grensesnitt. Fordypning i Nasjonalmuseets satsing på film"
Museet for samtidskunst

Omvisninger i utstillingen
Museet for samtidskunst
Søndag 14.10.07
Søndag 11.11.07
Søndag 09.12.07
Søndag 06.01.08

Utstillinger
13.10.07-06.01.08: "Fußball : Football Harun Farocki"
Museet for samtidskunst

Visning av kunstfilmen "Deep Play" i Banksalen. I tilstøtende rom vises filmene "Schnittstelle/Interface", "Vergleich über ein Drittes" og trilogien "Eye / Machine I, II og III"

10.07.-27.11.07: "Fußball : Football Harun Farocki"
"Deep Play" og "Malouda Fouled"
Oslo S-fasaden og flytogterminalen samt flatskjerm inngang nord nedgang til T-banen og på flytogterminalen, 2. etg.

Filmprogram
Cinemateket, Filmens Hus
Dronningens gate 16

13.10. kl. 17.00 Inextinguishable Fire
An Image
I thought I was seeing Convicts

17.10. kl. 18.30
Images of the World and the ...

18.10. kl. 18.30
Inextinguishable Fire
An Image
I thought I was seeing Convicts

19.10. kl. 18.30 Videograms of a Revolution

21.10. kl. 18.30 Images of the World and the ...

Office for Contemporary Art Norway
Filmseminar 8.-10. november: "Film as A Critical Practice"
Harun Farocki holder presentasjon fredag 9 november ca. kl.16.00:

"On Montage as a Critical Tool in Filmmaking"
The word montage let's think of the relationship between two images. But also the proportion between words or music and images is montage. Beyond that, there is the main structure, call it genre or stile, the narration or anti-narration to which an image refers. Perhaps we could call that virtual montage.
Sted: Wergelandsveien 17

Kreditering Deep Play
Artist: Harun Farocki
Title: Deep Play
Date: 2007
Media: 12 channel installation with sound
Dimensions Variable
Duration: 2 hour 15 minutes
Photo: courtesy the artist, Nasjonalmuseet
Photo credit: Harun Farocki studio

Kurator for utstillinga er Gavin Jantjes

Lansering av Olymps E-3

Olympus sitt ettterlengtede E-3 er endelig lansert. Det er allerede lekket ganske mange opplysninger om dette kameraet, men oppfølgeren til E-1 har likevel vært forbundet med en viss spenning. Særlig interessant blir det å se hvor Olymps makter å plassere dette kameraet prismessig.

Mange fotografer satte stor pris på forgjengeren E-1, et kamera som plasserte seg som et svært interessant alternativ til de to store. Ankepunktet den gang var begrenset utvalg av optikk til FourThirds-formatet. Her er sitausjonen dramatisk forbedret, og objektiv utvalget til FourThirds fremstår som svært interessant.

Flere lovende objektiver er også på trappene.

Oppdatering 18.10.07: I England blir veiledende pris, for huset, oppgitt til £1100. Der må det nok ligge for å hevde seg i konkurransen med Canon 40D og Nikon D300.

Oppdatering 26.10.07: Lav dollarkurs medfører at huset kan kjøpes for rundt 9000,- i USA. En kan jo håpe at prisen blir presset her hjemme også. Sonys α 700 nærmer seg allerede 10.000-kroners-grensen, noe Olympus nok må forholde seg til.

Pressemelding fra Olympus Norge AS:


E-3 gir fotografene et verktøy med høy ytelse som er klart for ethvert oppdrag og som tilfredsstiller de aller strengeste kravene til fotografering med digitale speilreflekskameraer. Det representerer det bestet valget for den profesjonelle fotografen og har det høyeste nivået av hastighet og bildekvalitet i tilegg til Live View-funksjonalitet, og er det ypperste innen pålitelighet.

E-3 har verdens raskeste* autofokushastigheter takket være et avansert AF-system og nye ZUIKO DIGITAL SWD–objektiver (Supersonic Wave Drive). Sammen med lukkerhastigheter på opptil 1/8000 sek. og 5 bps sekvensiell bildetaking (med en 19-bilders RAW buffer i høyhastighetsmodus), gir E-3 fotografene en helt avgjørende fordel for å få tatt det avgjørende bildet.

Denne nye profesjonelle modellen gir deg den beste bildekvaliteten i alle slags situasjoner, og benytter også et kraftig innebygd bildestabiliseringssystem som er i stand til å kompensere mot virkningene av kamerabevegelser som tilsvarer opptil 5 EV-trinn. Dette kompletteres med en høyhastighets Live MOS-sensor på 10 megapiksler og Olympus’ TruePic III bildebehandlingsmotor. Sammen med ZUIKO DIGITAL-objektivene – som er produsert spesielt for behovene til digitale speilreflekskameraer – kan fotografene stole på at de oppnår optimale resultater hver gang.

Samtidig gir kameraets Live View-funksjoner friheten til å fotografere med mer allsidighet: Uansett om du vil ha øyekontakt med motivet eller ta bildet over hodet eller nær bakken, kan komposisjonen enkelt rammes inn på den flervinklede HyperCrystal LCD-skjermen på 2.5”/6,4 cm som også viser kamerainnstillingene i sanntid.

I tillegg til Live View kan fotografene også velge å bruke den store søkeren til kameraet med 100 % dekning. Som for alle kameraene i Olympus E-systemet, benytter E-3 seg av det mest effektive støvbeskyttelsessystemet som er tilgjengelig –Supersonic Wave Filter. Påliteligheten til kamerasystemet blir ytterligere understreket under alle typer fotografering taket være støv- og sprutbeskyttelse av både kamerahus og de fleste E-system objektivene. I tillegg garanterer en lukkerlevetid på hele 150.000 operasjoner at E-3 på en enkel måte vil tåle behandlingen til selv den mest aktive fotograf.

Olympus E-3 vil være tilgjengelig fra slutten av november 2007.

Hastighet – gå aldri glipp av en mulighet
E-3 har verdens raskeste* autofokussystem. Det er basert på et fullverdig biaksialt høyhastighets 11-punkters AF-system med både horisontale og vertikale sensorlinjer som gir totalt 44 ulike datapunkter hvor det korrekte fokuset blir beregnet nøyaktig fra. I tillegg brukes pikselmultiplikasjonsteknologi for å øke ytelsen ved lite lys (-2EV ved ISO 100). Samtidig gir raske lukkerhastigheter på opptil 1/8000 sek. muligheten til å fryse handlingen i sporene sine – uansett i hvilket tempo. Og brukerne har en fordel mot klokken når hvert sekund teller, ved at bildetakingshastigheter på opptil 5 bps i full megapikselmodus er mulig (med 19 bilder RAW buffer i høyhastighetsmodus).

Bildekvalitet – det perfekte bildet
For å motvirke virkningene av uskarphet forårsaket av bevegelser, benytter Olympus E-3 et svært avansert, innebygd bildestabiliseringssystem. Det er utrolig effektivt og bruker det banebrytende Supersonic Wave Drive (SWD). Dette betyr skarpere bilder hver gang – uansett hvilken linse som brukes – og mindre behov for stativ ettersom det gis kompensasjon på opptil 5 EV-trinn. Bildestabiliseringssystemet har to modier: En for bevegelse langs både x- og y-aksen, mens den andre stabiliserer bare langs y-aksen – noe som er ideelt når man følger bevegelige motiver under sportsfotografering.

Noe som også i betydelig grad bidrar til kameraets glimrende bildeytelse, er en høyhastighets Live MOS-sensor på 10 megapiksler. Kameraets muligheter for å levere høy bildekvalitet blir ytterligere forsterket takket være integreringen av den avanserte TruePic III-bildeprosessoren som gir bedre støyreduksjon, forbedret fargegjengivelse og raskere kamerahastighet. Og sammen med linsene fra den prisbelønte ZUIKO DIGITAL-serien, leverer ikke kameraet annet enn perfekte gjengivelser.

Live View – kontroll uten sidestykke
E-3 gjør det enkelt for fotografene å bruke funksjonen Live View på den flervinklede, 2,5”/6,4 cm HyperCrystal LCD-skjermen. Dette tillater virkelig unike bilder fra de uvanligste perspektiver, samtidig som det er mulig å eksperimentere med helt nye fotostiler. Fotografene kan gjøre og se mer, fordi de ikke lenger må være klistret til søkeren. Takket være LCD-forstørrelsen på 5x, 7x og 10x, er også presis fokusering under makrofotografering også blitt enkelt. I tillegg kan du se virkningene av Skyggejusteringsteknologi (SAT), hvitbalanse og eksponeringskompensasjon direkte på LCD-skjermen i sanntid: Så det du ser, er faktisk det du får.

Pålitelighet – eksepsjonell holdbarhet
E-3 løfter også søkerytelsen et hakk opp. Med et fullt profesjonelt dekningsnivå på 100 % og 1,15 x forstørrelse gjør det enklere med rammer ved bruk av øyestykket.

Etter utviklingen av verdens første støvbeskyttelsessystem i 2003, har Olympus kontinuerlig forbedret det, slik at det fortsatt er den mest effektive løsningen som er tilgjengelig i dag. Det kritikerroste Supersonic Wave Filter beskytter på en genial måte høyhastighets Live MOS-sensoren mot støv og andre partikler som ellers kunne skade bildekvaliteten, og det står som et symbol på Olympus’ langvarige forpliktelse overfor fotodyktighet.

Konstruksjonen av magnesiumslegering kombinert med støv- og sprutbeskyttelse gjør at du kan ta med deg E-3 overalt uansett hvor handlingen er: Om det er på en våt fotballstadion eller på de støvete Serengeti-slettene. Batterigrepet og en stort utvalg linser blir også beskyttet mot elementene. Dermed reduseres risikoen for stans slik at E-3 alltid er klart til neste oppdrag uansett forhold. Og med en lukkerlevetid på 150.000 operasjoner vil de profesjonelle virkelig komme til å sette pris på denne modellens enorme pålitelighet.

Det ideelle valget
Naturligvis er ikke mangel på lys en hindring i å ta bilder. I tillegg til den innebygde blitsen (GN13), kan E-3 bruke trådløs kontroll av blitsenheter, som for eksempel den nye Olympus FL-36R og FL-50R, i opp til tre grupper – noe som forbedrer lysalternativene dramatisk.

E-3 har også feilfri automatisk hvitbalanse. Det er på grunn av et hybridgjenkjenningssystem som bruker en egen hvitbalansesensor i sammenheng med bildesensoren. Kombinasjonen av fargedata fra to ulike kilder resulterer i fantastisk flotte troverdige fargegjengivelser.

Et fullstendig digitalt speilreflekssystem
I overensstemmelse med Fire tredelsstandarden er E-3 optimalisert for de spesielle kravene i digital fotografering, og det gir fotografene en overlegen grad av fleksibilitet og frihet. Kompatibilitet på tvers av produsenter og merker sikrer at brukerne kan stole på investeringen i fremtiden. 32 linser og tre linsekonverterere er tilgjengelig per dags dato, blant annet mange fra det prisbelønte ZUIKO DIGITAL-utvalget, som er designet for de spesielle behovene til digital speilrefleksfotografering. Fire tredelsstandarden gjør det videre mulig med mindre og lettere linsekonstruksjon, noe som betyr at fotografene drar nytte av mer mobilitet og kontroll, og dermed øker muligheten for praktfulle fotoresultater.

I tillegg til de mange linsene som inkluderer de nylig introduserte ZUIKO DIGITAL SWD–modellene som oppnår verdens raskeste * autofokushastighet, venter et stort utvalg av spennende E-systemtilbehør på den profesjonelle brukeren som ser frem til å tilpasse sin fotoopplevelse med E-3. For blitsstyring uten bruk av ledninger kan Olympus tilby de trådløse blitsenhetene FL-50R og FL-36R. Og for oppdrag som går på overtid, gir batterigrepet HLD-4 langvarig batteristrøm og inkluderer også en praktisk lukkerutløserknapp på siden slik at du raskt kan ta bilder i portrettformat like lett som landskap. To nye øyekopper (DE-P3 og DE-N3) er også tilgjengelig for å utvide kameraets dioptrisk-rettende justeringsmuligheter. Ved å veksle diopteret enten opp eller ned 3 m-1, er det mulig med en total områdeutviding på -6 m-1 til +4 m-1. Videre så gir den valgfrie fokuseringsskjermen FS-3 et rutenett i søkeren hvor bildeområdet er inndelt i 4 x 6 deler for å hjelpe med innrammingen (kjøp og installering bare via Olympus serviceavdeling).

Med E-3 svarer Olympus på etterspørselen etter kompromissløs utholdenhet, hastighet og bildekvalitet. Dette profesjonelle digitale speilreflekskameraet kommer i salg i slutten av november 2007.

* Blant uskiftbare objektiver for digitale speilreflekskameraer. I kombinasjon med det nye Olympus ZUIKO DIGITAL ED 12-60 mm 1:2.8-4.0 SWD og E-3, per 17. oktober 2007, i henhold til undersøkelse utført av Olympus.

For mer teknisk informasjon, kan du også se:

Olympus E-3 – hovedfunksjoner:



Hastighet
  • Verdens raskeste autofokus* gir rask og presis fotografering
  • Full biaksial høyhastighets 11-punkters AF-system
  • 1/8000 sek. høyhastighets lukkerkontroll med høy presisjon, X: 1/250
  • 5 bps sekvensiell bildetaking med 19-bilders RAW buffer
Bildekvalitet
  • Innebygd bildestabilisator uten tap med høy ytelse stabiliserer alle linser (opptil 5 EV-trinn) med to moduser
  • Høyhastighets Live MOS-sensor på 10 megapiksler
  • Kvalifisert bildebehandling med nye TruePic III
  • Høy bildekvalitet med ZUIKO DIGITAL-objektiver med en rekke lysstyrker spesielt for digital bruk


Live View:
  • 2.5”/6.4 cm flervinklet HyperCrystal LCD-skjerm gir best mulig fleksibilitet
  • Overvåking med sanntidseffekt
  • • Forhåndskontroll over hvitbalanse og eksponeringskompensasjons
  • • Forhåndsvisning av Skyggejusteringsteknologi (SAT)
  • • 5x/7x/10x forstørret visning gir presis fokusering – særlig for makrobilder
Pålitelighet
  • Stor søker med profesjonelt dekningsnivå på 100 % og 1,15 x forstørrelse for nøyaktig bildekontroll
  • Prikkfri fotografering med det mest effektive støvreduksjonssystemet (Supersonic Wave Filter)
  • Sprutsikkert kamerahus og linsesystem
  • Lukkerlevetid på 150.000 operasjoner med profesjonell kvalitet
Flere funksjoner til Olympus E-3:
  • Basert på Fire tredeler-standarden
  • Ergonomisk utforming av kamerahus, kontrollknapper og brukergrensesnitt gir enkel drift
  • AE/AF-låsefunksjon for individuell tilpassing
  • Et ekstra display for Super Control Panel
  • ISO 100-3200 for vidtrekkende følsomhet
  • Nøyaktig hvitbalanse med to sensorer
  • Innebygd blits (GN13) og trådløs blitskontroll direkte fra kamerahuset.
  • Trådløs blitskontroll i opptil 3 grupper (egen pressemelding tilgjengelig for blitsenhetene Olympus FL-50R og FL-36R)
  • Høyhastighets USB 2.0-grensesnitt
  • Høyhastighets dataskriving og RAW-komprimering uten tap for rask behandling
  • Samtidig skriving av RAW og JPEG
  • Dobbelt minnespor for CompactFlash- og xD-Picture-kort (inkl. støtte for UDMA High-Speed CF-kort og Microdrive)
Nytt tilleggutstyr til Olympus E-3:
  • Power Grip HLD-4 er ideelt for portretter og lang batterilevetid
  • Trådløse blitsenheter FL-50R og FL-36R
  • Myk dioptrisk-rettende øyekopper av gummi DE-P3 (+3m-1) og DE-N3 (+3m-1)
  • Fokuseringsskjerm FS-3-rutenett deler inn bildeområdet i 4 x 6 deler. (Kjøp og installering bare via Olympus serviceavd.)

Nye ZUIKO DIGITAL objektiver


ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm (24-120mm) 1:2.8-4,0 SWD
  • Supersonic Wave Drive AF-system: Verdens raskeste* AF-system når det kombineres med Olympus E-3
  • 5x zoom
  • 25cm minste fokuseringsavstand
  • Mekanisk manuell fokusering
  • Sirkulær blender diafragma
  • Ekstreme vidvinkelmuligheter fra 12 mm (24 mm)
  • Sprutsikker
ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm (100-400 mm) 1:2.8-3.5 SWD
  • Supersonic Wave Drive AF-system: Ultraraske AF-hastigheter (2x raskere enn nåværende 50-200mm-objektiver)
  • 4x zoom
  • 1,2 m minste fokuseringsavstand
  • Mekanisk manuell fokusering
  • Sirkulær blender diafragma
  • Objektivhette med skyvevindu for PL-filter
  • Sprutsikker
ZUIKO DIGITAL ED 14-35 mm (28-70 mm) 1:2.0 SWD
• Verdens første standard zoom med blender på 1:2.0 over hele zoomfeltet
• 2.5x zoom
• Ultrarask Supersonic Wave Drive AF-system
• Mekanisk manuell fokusering
• Sirkulær blender diafragma
• Objektivhette med vindu for PL-filter
• Sprutsikker
(Tilgjengelig tidlig i 2008)

ZUIKO DIGITAL ED 70-600 mm (140-300 mm) 1:4.0-5.6
• 4.3x zoom
• Ekstreme telefotoegenskaper til 300 mm (600 mm)
(Tilgjengelig i oktober 2007)

ZUIKO DIGITAL 2.0x Telekonverter EC-20
  • Dobler brennvidden til hovedlinsen
  • Kan settes på alle ZUIKO DIGITAL-objektiver: Fra Fisheye og Macro til Super-telefoto
  • Digital-spesifikk konverter: Tynn, kompakt og høy bildekvalitet
  • Sprutsikker
På grunn av fastholdelse av Fire tredelssystemet, er Olympus E-3 kompatibelt med alle ZUIKO DIGITAL-objektiver i tillegg til alle andre tilgjengelige Fire tredelsobjektiver.

Innebygd bildestabilisator
En type bildestabilisator som er bygd direkte inn i kameraet. Dette gjør at bildeforbedringseffektene av bildestabiliseringen kan nytes uavhengig av de tilkoblede objektivene. I Olympus E-systemkameraer med innebygd bildestabilisering vil en gyrosensor oppdage den nøyaktige retningen av bevegelsen. Ved hjelp av det innebygde SWD, vil bevegelsen bli utjevnet ved at bildesensoren forskyves i henhold til bevegelsesdataene. For å oppnå rask raskt tilbakemelding ved lange brennvidder ,er kameraene utstyrt med to egne mikroprosessorer: En som styrer de to supersoniske motorene som beveger enheten vannrett og loddrett, og en som gir høypresisjonskontroll.

Høyhastighets Live MOS-sensor
En høyytelses bildesensor som gjør det mulig med Live View-funksjoner ved rask sekvensiell bildetaking for digitale speilreflekskameraer. Den kombinerer de avanserte spesifikasjonene til en FFT (Full Frame Transfer) CCD med de lave strømkravene til en CMOS. Fotodioder er lagt dypt ned i sensoren for å redusere bildestøy. Den troverdige gjengivelsen av motivdetaljer med sterke nyanser og naturlige, levende farger er karakteristisk for denne typen sensor.

HyperCrystal-LCD
En semitransmissiv teknologi for LCD-skjermer. Et ekstra lag i bunnen av skjermen reflekterer lys fra eksterne lyskilder. Dermed økes lysstyrken i LCD-skjermen, slik at bilder vises skarpt selv i direkte sollys og med tre ganger så sterk kontrast som på vanlige skjermer. Skjermen støtter synsvinkler på opptil 176° uten at den blendes eller blir mørk, så du kan ta bilder fra en rekke vinkler og vise dem frem til mange på en gang.

Live View
Gir et alternativ til å bruke den vanlige søkeren på et digitalt speilreflekskamera. Bildet som sendes gjennom objektivet til bildesensoren, vises direkte på LCD-skjermen til kameraet. Der de fleste digitale kameraene har vært utstyrt med Live View-funksjonalitet i mange år, har denne funksjonen bare nylig blitt tilgjengelig på digitale speilreflekskameraer. Verdens første digitale speilreflekskamera med kontinuerlig Live View-bildesøking var Olympus E-330.

Trådløs blitskontroll
Brukeren kan kontrollere de trådløse blitsenhetene med fjernstyring – slik at behovet for ekstra ledninger unngås – ved å bruke den innebygde blitsen som systemets master-enhet. Kontrollvalgene inkluderer muligheten til uavhengig regulering av innstillinger for blitsmodus og kompensasjon for opptil tre grupper med blits, fire kanalinnstillinger for å unngå interferens i tillegg til en lang rekke lysstyrkenivåer.

Skyggejusteringsteknologi
En teknologi som er utformet for å forbedre eksponeringen for bilder med mørke felt. En sensor som fungerer nesten som et øye, identifiserer mørke felt i motiver (f.eks. en skygge under et tre), slik at innstillingene justeres tilsvarende. Resultatet er et mer realistisk og detaljert bilde.

Super Control Panel
I tillegg til LCD-skjermen på Olympus E-3, finnes det et annet display som har som oppgave å vise detaljene for alle kamerainnstillinger med fremragende lesbarhet, fleksibilitet og brukevennlighet. Et intuitivt grafisk brukergrensesnitt gjør det lett å bekrefte bildeinformasjon, og du kan foreta justeringer med alle de ulike parameterne raskt og enkelt.

SWD (Supersonic Wave Drive)
En kombinasjon av to kraftige kompakte motorer gir et nivå på presisjon, hastighet og kontroll uten sidestykke. I Olympus E-System-kameraene brukes SWD på tre hovedmåter. 1. Sammen med gyrosensoren, bildesensoren og andre innebygde komponenter, fungerer SWD effektivt for å eliminere uskarphet som forårsakes av kamerabevegelser. 2. Sammen med SWD-objektiver virker SWD med en ultrakompakt omkoder som gir ultrarask, nøyaktig og jevn autofokusering. 3. SWD brukes også til å drive støvreduksjonssystemet Supersonic Wave Filter.

Supersonic Wave Filter
Støv som kommer inn i digitale speilreflekskameraer, for eksempel ved objektivbytte, kan forårsake skade på bildene hvis støvet ikke blir fjernet. Med Supersonic Wave Filter har vi eliminert faren for at støv skal ødelegge bildene. Et gjennomsiktig filter er plassert mellom kameraets lukker og sensor. Det sørger for at det ikke kan legge seg noe støv på sensoren. Partiklene havner i stedet på filteret og blir ristet vekk ved hjelp av en rekke ultrasoniske bevegelser som genereres av filteret når det aktiveres. Olympus var den første produsenten som tok i bruk støvbeskyttelse i digitale speilreflekskameraer.

TruePic III-bildeprosessor
Olympus’ nyeste generasjon bildebehandlingsmotor. Den forsterker automatisk viktige aspekter ved bildekvaliteten, inkludert fargegjengivelse (fargespekter, metning og lysstyrke), skarphet (bedre støyreduksjon, bedre kantgjengivelse) og økt behandlingshastighet.

UDMA High-Speed CF-kortstøtte
Kompatibelt med UDMA High-Speed CompactFlash (CF)-kort. Disse ultraraske minnekortene forbedrer dataoverføringshastigheten betydelig mellom kortet og kameraet.

Med prøverom som studio

Elle Muliarchyk er en modell som også gjør sine egne fotostunt på en ganske så særegen måte. Ved å utgi seg for å være en velstående kvinne på shoppingtur bruker hun prøverommene som "studio". Slike stunt har hun utført i rundt 200 butikker rundt omkring i verden.

Selv sier hun dette om prosjektet
I came to NYC to become a supermodel :) I enjoyed every second of it until I realized that even though modeling opens the doors for me to a gigantic world it didn't allow me to express my own creativity and sense for beauty. It was so frustrating that I had to be a perfect mannequin, never complain about the choice of clothes or make-up but never suggest or advice anything of my own, since it would be "unprofessional".

But I found my own revenge on this situation, and a way to let out the frustration, a painfully obsessive hobby. I started sneaking into the most exclusive posh designers' boutiques all over the world and taking pictures of myself wearing the most expensive dresses. I transform the dressing room into a studio or a movie set with the equipment and props that I carry in my bag. It is a scary project that keeps my heart racing to the edge of a hear-attack, because I often get discovered, kicked out or arrested. Even though I really try NOT to get caught!

It's understandable of a sales person to be shocked when discovering me lying on the floor in a $10.000 dress next to a 6-feet tall stuffed Panda bear or a giant King Kong hand, while the walls of the dressing room are covered with back drops and posters, lights sticking out from the corners and a camera on a tripod pointing at me!

Doing this I become my own photographer, model, art director, make up artist and hair stylist. I can be whoever I desire at that moment - a movie star, a Vamp, a Seductress, and own those outrageously unaffordable clothes for a few moments, never having to pay for it!


SHOWstudio: Viewers: Elle Muliarchyk

Samsung G800

Samsung G800 er ifølge produsenten verdens første mobiltelefon med fem megapikslers kamera og tre ganger optisk zoom. Telefonen har zoom-objektivet bygget inn, slik at linsen ikke stikker ut når du zoomer. Dessuten har G800 autofokus og Xenon-blitz. Legg til ansiktsgjenkjenning, slik at kameraet automatisk fokuserer på ansikter i bildene.

Utdrag fra pressemelding fra Samsung:


G800 - Verdens første med optisk zoom

På den ene siden ser den ut som et kamera. G800 er kameramobilen som videreutvikler mulighetene til å fotografere med mobilen. Med G800 blir det enkelt å fange øyeblikkene. Så fort linsebeskyttelsen på fronten skyves til siden er kameraet klart til å fange bilder, og autofokusen aktiveres umiddelbart. Optisk zoom er vanlig i dagens digitalkameraer. Men G800 er verdens første kameramobil med 3x optisk zoom. G800 har innebygd xenon-blits. Den har makro, eksponeringskompensasjon, flere valgmuligheter for å måle eksponering, mulighet for å låse autofokusen og mye mer. G800 har ansiktsgjenkjenning, slik at ansikter automatisk blir skarpe uavhengig av hvor på bildet de befinner seg. En panoramafunksjon gjør det mulig å sette sammen bilder. Motivprogrammene gjør det mulig å tilpasse innstillingene til ulike situasjoner, slik som sportsfotgrafering eller fotografering i snødekte omgivelser.

G800 har ett nytt kameraorientert menysystem som også støtter smarte snarveier. Praktisk for eksempel for aktivering av blits. Telefonen har dessuten en funksjon som nedskalerer bilder, slik at bilder enkelt kan deles via MMS.
Selv om kameraet er utgangspunktet for G800 finnes naturligvis også de andre funksjonene der: Video, RDS-radio, musikkspiller med digital forsterker fra Bang & Olufsen Ice Power og automatisk synkronisering av musikkfiler med datamaskinen, MTP. G800 er også Samsungs første som støtter mobilt bredbånd opp til 7,2 Mbps (HSPA). En morsom detalj i G800 er bloggfunksjonen der man kan legge opp både bilder og video på nettet via ShoZu.

G800 støtter 3G og mobilt bredbånd opp till 7,2 Mbps (Hsdpa). Kamera med fem megapiksler. VGA-kamera for videosamtale. 2,4 tommer QVGA-skjerm. Fullverdig nettleser. Plass til minnekort. Mål: 101 x 51,1 x 18,8 millimeter. Pris i butikk vil være ca 4500 kroner. G800 vil finnes i butikk i november.

G600 - Slank og lekker

G600 er den slanke og lekre kameramobilen - 14,9 millimeter tynn.
Med fem megapiksler, autofokus, makro, og en kraftig lysdiodebasert
fotolampe er den klar til å fange inn uventede situasjoner. Her finnes også morsomme bildeeffekter og en panoramafunksjon som gjør det mulig å sette sammen bilder.
G600 er allroundmobilen med det meste – musikk, radio og filsortering. Mobilen har også et nytt menyutseende med mange muligheter for å lage sine personlige menyer. En spesiell detalj er den innebygde lyssensoren som automatisk tilpasser skjermens lysstyrke og kontrast til omgivelsenes lysforhold, og dermed gjør det lettere å lese på skjermen.

G600 er en firebånds edge-mobil. Kamera med fem megapiksler. 2,2 tommer QVGA-skjerm. Plass for minnekort. Mål: 102 x 48 x 14,9 millimeter og veier 105 gram. Taletid på opp til 3,3 timer og standbytid på opp til 300 timer. Pris i butikk vil være ca 3800 kroner. G600 vil finnes i butikk i løpet av de nærmeste ukene.

Forsvarer fildelerne

Forsvarer fildelerne
Sir Paul McCartney mener plateselskapene er kyniske og apatiske, og ser overhodet ikke noe galt i at folk laster ned musikk ulovlig.

- Jeg synes nedlasting er helt fint. Da jeg startet, lagde vi vinylplater. Så ble det kassetter og cd-er. Nedlasting er bare et nytt medium, uttalte han under en pressekonferanse i Paris mandag.

Det tidligere Beatles-medlemmet har nå forlatt sitt plateselskap EMI, og i stedet inngått en avtale med kaffekjeden Starbucks.

Sony T2 med 4GB internminne

T2 overtar fra Sony Cyber-shot T1 og blir utstyrt med hele 4 GB internminne. T2 har 8 Mp bildeoppløsning, et 3x zoomobjektiv som er integrert i kamerakroppen, samy en 2,7" berøringsfølsom LCD-skjerm. Kameraet kommer også med programvare for opplasting av bilder og video til YouTube o.l. For direkte visning på skjerm kan en benytte en HD-utgang med 1080-oppløsning.

Pressemelding fra Sony Europe:
  • 8.1 effective megapixels with BIONZ image processor
  • Large 4GB internal memory with Album function
  • 2.7-inch Clear Photo touchscreen LCD
  • Sharemark technology and Picture Motion Browser Portable software for easy blogging and web uploads
  • Full HD output and PhotoTV HD display mode
  • On-screen ‘scrapbook’ photo arrangements
  • Double Anti-Blur with Super SteadyShot optical image stabilisation and high sensitivity (ISO 3200)
  • All-metal body with high-fashion colour finishes
Five colour options – black, blue, green, pink, white – plus cutting-edge styling makes the T2 stand out from the crowd. It also features exciting new ‘Sharemark’ technology which is perfect for those who enjoy sharing their pictures online. The social networking phenomenon has swept through Europe and now with the T2 it couldn’t be simpler to upload your favourite pictures directly to blogs and image-sharing web sites.

With its generous on-board memory and easy-to-use album functions, the T2 is the perfect choice for storing and enjoying your digital image collection at any time.

High quality shooting
The high-quality Carl Zeiss 3x optical zoom lens, 8.1 effective megapixel resolution and high-speed BIONZ image processing engine ensures beautiful pictures. Sony Double Anti-Blur technology delivers crisper results in low light, while Face Detection means better-looking portraits of friends and family. Smile Shutter fires the shutter only when the subject is smiling for more pictures of ‘happy faces’.

Fantastic viewing
Images can be viewed with crystal clarity on the large, clear 2.7-inch touchscreen LCD. And for an even bigger picture, it’s easy to connect the T2 to any BRAVIA television or HD Ready display for breathtaking HD Slideshows with musical accompaniment. [NB: requires optional HD connection cable]. PhotoTV HD mode delivers breathtaking still images with the latest generation of Sony BRAVIA televisions.

An exciting new way to enjoy your images, Scrapbook creates an attractive montage of pictures on the touchscreen LCD, accompanied by a choice of themed backgrounds.

Huge on-board storage
A generous 4GB of internal flash memory gives enough space to store around 1,250 top-quality images. At VGA resolution there’s capacity for over 40,000 images – a lifetime of memories. Shots are automatically indexed and arranged in albums, making it quick and simple to track down the right picture in the largest digital photo collections.

Easy picture sharing and fuss-free image uploads
Stored images can be tagged and automatically resized using new ‘Sharemark’ technology while you’re away from a PC. When you’re online, images can be uploaded to photo blogs and image share sites like Flickr via the camera’s pre-installed Picture Motion Browser Portable software.

The Cyber-shot T2 will be available throughout Europe from the beginning of November 2007.

"Wir haben keine Probleme"

Bergen Kunsthall tar i utstillingen Wir haben keine probleme pulsen på Berlins unge kunstscene, ved å presenterer fem sentrale gallerier fra det vitale miljøet i gallerigaten Brunnenstrasse.

Årets BergArt-festival kretser omkring Berlin som sentralt knutepunkt i europeisk samtidskunst. I den anledning inviterer Bergen Kunsthall fem unge Berlinbaserte gallerier til en felles presentasjon av byens unge kunstscene. I en kort og intens periode flyttes sentrale deler av den pulserende gallerigaten Brunnenstrasse til Bergen Kunsthall, og vil her sette sitt preg på hele huset; inkludert No.5 og Landmark.

Utstillingen er produsert og kuratert av Bergen Kunsthall i samarbeid med galleriene Amerika, Galerie Birgit Ostermeier, Invaliden1, Galerie Martin Mertens og Curators Without Borders.

På få år har Brunnenstrasse, en langstrakt gate i nordre del av bydelen Mitte, gjennomgått en påtakelig forvandling som på mange måter er typisk for kunstbyen Berlin. Fra å være et relativt bortgjemt strøk, er Brunnenstrasse i dag en tettpakket kunstløype. Blant de falleferdige husene og gapende tomme butikkfasadene dukker det opp stadig flere nye gallerier med ung profil i et eksplosjonsartet tempo. Brunnenstrasse ligger ikke langt fra den veletablerte gallerigaten Auguststrasse med sentrale institusjoner som Kunst-Werke og et uoverkommelig stort antall private gallerier. Brunnenstrasse fremstår akkurat nå som det unge alternativet, hvor man når som helst kan oppleve et stort spenn av ung Berlinbasert samtidskunst.

Det er umulig å ha full oversikt over Berlins kunstverden. Nye gallerier kommer til hver måned, andre skifter navn, opphører eller gjenoppstår. Utstilingen Wir haben keine Probleme tar pulsen på et avgrenset område i Berlin akkurat nå. På den måten er den både et utsnitt av kunstbyen Berlin, og en presentasjon av den spesielle energien som preger scenen i Brunnenstrasse for øyeblikket. Fordi Berlin er et møtepunkt for kunstnere i Europa, er utstillingen følgelig ikke bare en presentasjon av tyske kunstnere. Flere andre nasjonaliteter er også representert.

Berlin har siden nittitallet hatt en enorm konsentrasjon av kunstnere, forfattere, designere og musikere. Også norske kunstnere har tradisjon for å etablere seg i Berlin for lettere å bli del av det internasjonale kunstlivet. Billige bo- og leveforhold, kombinert med et omfattende kunstliv, har gjort at man i dag regner med at det befinner seg et sted mellom 4000 og 5000 kunstnere i byen.

Tittelen Wir haben keine Probleme reflekterer denne atmosfæren der alt synes mulig. Den utviklingen man har sett i Brunnenstrasse, kunne trolig ikke skjedd mange andre steder enn nettopp i Berlin. Tittelen er likevel ikke uten ironi. Berlin er også en by full av uløste problemer. Det sies spøkefullt at ingen jobber i Berlin - alle er enten kunstnere eller politikere. Dette viser til en mer alvorlig side av den situasjonen som muliggjør den høyaktive kunstscenen. Berlin er en by på randen av konkurs, med en gjeld på 63 milliarder euro og en arbeidsledighet på nærmere 20%. Politikere forsøker å markedsføre byen som ”poor but sexy”, noe som tydeliggjør dobbeltheten som preger byen. Det som er attraktivt er det samme som skaper alvorlige problemer for byens innbyggere. Turister og kulturarbeidere inntar byen i økende grad, samtidig som byen sliter med vedvarende strukturelle og økonomiske problemer.

Først og fremst er Wir haben keine Probleme en presentasjon av kunstproduksjonen og energien man finner i Brunnenstrasse. Utstillingen vil romme et mangfold av medier, fra skulptur og installasjon, til maleri, fotografi og video. Denne diversiteten reflekterer Brunnenstrasse og de ulike gallerienes satsingsområder. Et fellestrekk ved mange av arbeidene er en upretensiøs og røff lekenhet, men ofte med et underliggende alvor. Utstillingen vil på ulike måter gjenspeile tittelens dobbelthet, der utsagnet Wir haben keine Probleme eller det engelske No problem også er språklige topos man bruker til å dekke over eksisterende problemer. Mange spør seg hvor lenge Berlin klarer å skaffe midler til å holde det tungt subsidierte kulturlivet oppreist. I en by der det nesten ikke finnes arbeid, ser det ut til at man fortsetter å leve uproblematisk så lenge man kan.

BergArt er støttet av Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune og Norsk kulturfond. I anledning årets BergArt tar både Hordaland Kunstsenter og Bergen Kunsthall opp aktuelle aspekter ved samtidskunstfeltet i Berlin. Hordaland Kunstsenters parallelle utstilling "Zeroing" med den Berlinbaserte kunstnergruppen FMSW åpner 12. oktober.

Bergen Kunsthall

Teknikk og estetikk

«Kunstens tekniske forutsetninger og estetiske resultat – kunstens mål og midler – er gjensidig avhengige av hverandre som en matematisk ligning: Hvis den ene siden av ligningen endres, så må også den andre siden endres.»
John Szarkowski (1925-2007)



Foto: Else Marie Hagen,
In Camera, 2005
21. oktober 2007 åpner Preus museum utstillingen Teknikk & Estetikk. Det er første gang Preus museum lager en tematisk utstilling om forholdet mellom museets tekniske samling og museets bildesamling.

Utstillingen tar utgangspunkt i de store teknologiske endringene i fotohistorien, fra pionertiden via våte og tørre glassplatenegativer på 1800-tallet til rullfilm, småbildekameraer og digitale bilder i vår tid. Utstillingen er delt i syv deler som alle gir en litt ulik innfallsvinkel til fotohistorien: 1. (Den fotografiske) Prosessen, 2. Kameraet, 3. Objektivet, 4. Blender og lukker, 5. Lyset, 6. Mørkerommet og 7. Distribusjon.

Diskusjonen om fotografiet er en vitenskap (teknikk) eller kunstart (estetikk) går tilbake til mediets barndom på 1830-tallet. De to oppfinnerne Louis-Jacques-Mandé Daguerre i Paris og William Henry Fox Talbot i London mente begge at fotografiet var naturens måte å tegne seg selv. Samtidig så maleren Paul Delaroche at det nye mediet kunne konkurrere med tradisjonelle kunstneriske teknikker og utbrøt «Fra i dag er maleriet dødt».

Dagens fotohistorikere er fortsatt ikke enige om hvordan man skal se på den fotografiske teknikken. Mange kunsthistorikere velger helt å ignorere fotografiets teknologiske side og ser fotografi i et rendyrket, stilhistorisk perspektiv. Andre er mer tilbøyelige til å benytte teknologistudier som en av flere innfallsvinkler til fotografiets estetiske og sosiale historie.

Dersom vi trenger bevis for sammenhengen mellom fotografiets teknikk, estetikk og sosiale funksjon behøver vi ikke gå lenger enn til nevnte Daguerre og Fox Talbot. Daguerres teknikk produserte et unikat, et fotografisk bilde på metall, og man må se et daguerreotypi med en mørk, reflektert bakgrunn for å oppfatte bildet. Da ser man til gjengjeld bildet skarpt og i full detalj. Fox Talbots teknikk produserte et papirnegativ som kunne reproduseres. Det var preget av papirets struktur, både negativets og positivets, og den utpenslede emulsjonens masse. Dette ga et uttrykk som var nærmere grafikkens.

For disse to teknikkene – daguerreotypiet og kalotypiet – sammenfaller i stor grad de tekniske, estetiske og sosiale sidene ved fotografiet. De teknologiske mulighetene og begrensningene la grunnlaget for bruken; Daguerreotypiet ble hovedsakelig brukt til portretter, kalotypiene ble i større grad brukt som en erstatning for tegning.

Også senere i fotohistorien, blant annet med rullfilmen og amatørfotografen eller med Leicaen og dokumentarfotografen ser vi slike nære sammenhenger mellom fotografiets teknologi og uttrykk. Det er likevel viktig å ikke anlegge et entydig teknologisk perspektiv på fotografiets historie. Ofte har fotografene skapt de mest interessante uttrykkene nettopp når de har beveget seg på grensen av hva som var teknologisk mulig. Tenk bare på hva de tidligste fotografene måtte gjennomgå for å fotografere fjerntliggende steder. Et mørkerom på femti kilo måtte medbringes og de fotografiske platene måtte framkalles på stedet, uansett vær og vind. Like fullt har vi noen av de mest estetisk vellykkede beskrivelsene av steder som Jotunheimen og pyramidene i Ghiza fra denne epoken midt på 1800-tallet.

I utstillingen Teknikk & Estetikk kan fotohistorien på denne måten følges fra 1839 til den digitale teknologiens gjennombrudd. Utstillingen presentere rundt 50 tekniske gjenstander og et noe større antall fotografier fra museets bildesamling. Til utstillingen har Preus museum også invitert åtte norske fotografer som er representert i museets samlinger til å kommentere forholdet mellom teknikk og estetikk slik de har erfart at dette påvirker deres arbeid.

Preus museum

Miriam Bäckström - Material for a Film


Miriam Bäckström: Kira Carpelan,
An Image of a Portrait, 2006.
21. oktober åpner Preus museum separatutstillingen Material for a film med Miriam Bäckström. Bäckströms nyere produksjon dreier seg i stor grad om utforsking av identitet som en omskiftelig størrelse.
Et sentralt element er kamerabaserte mediers grunnleggende evne til å produsere bilder, både i mental og fysisk forstand. Material for a film viser tre nyere arbeider og er Bäckströms første separatutstilling i Norge.

Filmen Kira Carpelan (2007) springer ut av et særegent - og på mange måter kontroversielt – samarbeid mellom Miriam Bäckström og kunststudenten Kira Carpelan. I 2005 inviterte Bäckström Carpelan til å overta hennes separatutstilling på Färgfabriken i Stockholm. Carpelan fikk tilgang til alle Bäckströms ressurser - blant annet ideer, notater, finansielle kilder og nettverk - under forutsetning av at utstillingens tittel, uansett utfallet, skulle være "Kira Carpelan av Miriam Bäckström”.

Premissene for Bäckströms omfattende prosjekt er ikke ulikt et reality-program, hvor deltakerne i en eksperimentlignende situasjon definert av et sett med regler kontinuerlig utfordres til å tilpasse sin egen selvfremstilling foran et kamera. En annen forutsetning var at Bäckström skulle filme prosessen. Denne filmen utgjør sammen med en rekke portretter av Kira Carpelan, hovedarbeidet i utstillingen på Preus museum.

Videofilmen og portrettfotografiene demonstrer hvordan de to kvinnelige kunstnerne inngår i en kompleks dynamikk hvor begge veksler mellom å innta rollen som henholdsvis subjekt og objekt, og mellom å gi og ta direksjoner. Spørsmålet blir i siste instans hvem av dem som skaper den andre i sitt bilde: kunststudenten Kira Carpelan eller den etablerte kunstneren Miriam Bäckström?

En lignende situasjon utspiller seg i arbeidet Rebecka (2004), som også består av en videofilm og en serie portrettfotografier. Filmen tar utgangspunkt i intervjuformatet og etablerer en situasjon som kan minne om en audition. I bildet ser vi den unge, svenske skuespilleren Rebecka Hemse som responderer på en rekke spørsmål og instruksjoner fra Bäckström, som selv ikke er synlig i billedrammen. Det blir etter hvert tydelig at Rebeckas respons i intervjusituasjonen sammenfletter personlige erfaringer, skuespill, improvisasjon og ikke minst elementer fra Bäckströms egen biografi. Slik kombineres intervjuformen med skuespillerens profesjon i en grunnleggende destabilisering av forestillingen om en fastlagt identitet.

Arbeidet 10 variations of light (2000) er en serie med fotografiske studier av lysvariasjoner i et tomt rom. Skiftende fargesjatteringer, skyggemønstre og lyskilder opplyser et tomt rom, som kan minne om et filmsett uten aktører. Gjennom skiftende lyssetting rettes her oppmerksomheten mot de materielle miljøene som innrammer et potensielt drama.

Et grunnleggende fellestrekk for arbeidene i utstillingen Material for a film er dermed ulike former for iscenesettelse: av egen identitet, av andres roller, og av rommene disse sosial konstruksjonene utspiller seg i. I denne iscenesettelsen danner etablerte medieformater, som portrettet, intervjuet og dokumentarfilmen, klangbunn for en nedbrytning av kategorier som fakta og fiksjon, subjekt og objekt, bilde og selvbilde.

Preus museum

Retuschblomman

Det svenske tidsskriftget Macho har lansert symboldet "Retuschblomman". Retuschblomman er en enkel måte å merke alt bildeinnhold som har blitt retusjert.

Alla bilder i alla produkter har ett syfte. Få konsumenten att reagera. Att drömma sig bort. Att åtrå. Att tycka om. Att hata. Att köpa. Bilderna skapas, väljs och bearbetas beroende på syftet. Bilderna retuscheras ofta beroende på syftet. Retusch är den enda möjligheten att skapa en värld där himlen alltid är blå, kläderna aldrig är skrynkliga, solbrännan perfekt. En retuscherad bild ger en bit fantasi till sin betraktare.

På www.retuschblomman.se kan alla som retuscherar ladda ner symbolen för att använda i sin produkt. Projektet riktar sig till alla medier som retuscherar. Målet är att så många som möjligt ska våga använda symbolen och ta debatten kring hur, vad och varför. På sajten listas alla deltagare av projektet. Där finns mer information, och bland annat en länksamling där relaterade länkar kommer samlas. Det finns även en tipsfunktion där konsumenterna själva kan tipsa de företag de tycker ska använda Retuschblomman.

Symbolen är tänkt att placeras i redaktionspalt, vid byråbyline eller liknande plats där motsvarande information brukar placeras tillsammans med adressen www.retuschblomman.se och payoffen: "Vi retuscherar!"

Material
http://www.retuschblomman.se/pdf/retuschblomman_cmyk.pdf
http://www.retuschblomman.se/pdf/retuschblomman_sv.pdf
http://www.retuschblomman.se/press/exempel.tif

Retuschblomman

Seminarer om digital film

To interessante semnarer som tar tak i utviklingen av digitale verktøy og digitale distribusjonsformer for "film"

Les også om demo av Red One.

Digitale verktøy: Estetisk revolusjon?
Digitale kameraer begynner for alvor å utfordre 35mm, ikke bare for tilsynelatende hjemmesnekret film. Lavbudsjetts dokumentarfilm har lenge utfordret og utviklet filmuttrykket. Også storbudsjettsproduksjoner har nytt godt av digital teknologi, spesielt til postproduksjon. Betyr digital teknologi ny estetikk og fortellemåte?

Hvilke estetiske muligheter og utfordringer representerer det for filmskapere? Filmfotografene Odd-Geir Sæther, Ole Johan Roska (begge David Lynchs INLAND EMPIRE) og John Christian Rosenlund (DEN BRYSOMME MANNEN) møter medieviter Erlend Lavik (UiB), med doktorgrad om estetiske konsekvenser av det digitale i film, og produsent Jon Nguyen (LYNCH), og snakker muligheter og utfordringer i det digitale formspråket.

Scandic Bergen City, Håkonsg. 2 -7, 22.10.2007 kl. 11:00


Digital distribusjon – en gave til Hollywood?
Får festivaler, små distributører, filmklubber og cinematek det bedre eller verre med digital distribusjon? Mange hevder at digital distribusjon bare hjelper de store produsentene, distributørene og kinoene som opererer med storfilmer og satser på kort levetid. Hollywood vil kunne slå av en bryter når de finner det for godt, og hindre små aktører fra å spre film. Ser det helt mørkt ut eller kan de små nyte godt av billig logistikk for å kunne presentere et bredere tilbud?

Björn Koll fra distributøren Salzgeber i Berlin har mye erfaring med alternativ digital distribusjon og visning i Europa. Nick Roddick er Sight&Sounds Mr Busy. De møter de norske insiderene Jan Langlo fra NFI, Åge Hoffart fra SF Norge, Dave Spilde fra Nordic og Jan-Robert Jore fra NDA til debatt om hvilken hverdag som venter de som gir smal eller klassisk kvalitetsfilm arenaer. Litteraturhusets Silje Riise Næss styrer ordet.

Scandic Bergen City, 22.10.2007 kl. 14:00

RED Digital Camera vs. 35 mm

BIFF har sammen med mange gode medhjelpere en god nyhet for filmbransjen. For første gang i Norge kan du få mulighet til å teste ut RED DIGITAL CAMERA. Et av de første 50 kameraene kommer til Bergen om i disse dager, og publikum får se resultatet 22. oktober.

Sammen med en stor del av den norske bransjen så setter BIFF hele apparatet til verks for nå å se "hvordan blir det egentlig med det digitale opp mot det naturlige"...

RED DIGITAL CINEMA - et kamera som søker å erstatte 35mm kamera i filmverden. Den digitale revolusjon har kommet langt, men det gjenstår å se om den kan ta helt over for 35 mm. Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) står nå sammen med sammen med noe av det ypperste av mannskap og ressurser fra norsk filmbransje for å utfordre RED mot seg selv og opp mot 35mm.

15. og 16. oktober står blant annet John Christian Rosenlund, Sjur Aarthun og Jakob Ingimundarsson bak kamera for å sette RED om mot det verste av erfaringer mht. digitale format og filmfotografiske utfordringer. Dette blir en unik test der både produksjon og ikke minst postproduksjonsbiten vil få brynet seg på morgendagens materiale. Vil bildene holde mål på film, 2K eller 4K? Vil postproduksjonen klare 4K, og vil man kunne vise det hele på 4K?

Opptakene vil skjer i Bergen, og postproduksjonen vil gjøres parallelt i både øst og vest. RED kamera #00044 landet i Bergen natt til mandag 15. oktober. Det gjøres paralelle opptak med både RED og med 35mm i løpet av dagen. Straks opptakene er ferdige blir materialet sendt over fjellet for konvertering, fremkalling, lyssetting, fargelegging og redigering. Materialet blir produsert både i Digital Cinema Package (DCP) og i tradisjonell 35mm print.

Samtidig som dette skjer forløper det seg en ren digital test av RED tirsdag 16. okt som vil bli forsøkt gjennomgått i en total digital workflow. Denne vil foregå i Bergen ved BUG, og ved hjelp av CAMALOT fra Amsterdam, Nederland.

Materialet vil gå fra RED CODE via RED Alert og Log som dpx til 2 og 4K, samt Pro Res. De massive filene fra få minutters opptak fyller flere terrabyte med diskplass. Materialet er nøye sondert og vi settes sammen til et unikt fremvisningsmateriale.

Visning av materiale og gjennomgang av dette skjer under BIFF på Magnus Barfor Kinosenters sal 2, mandag 22.oktober kl 16:45.

Partnere i prosjektet er Dfilm, Chimney Pot, Drømmesuiten, Blixt, Norsk Filmstudio, Nordisk Film, BUG, Innovasjon Norge, Camalot (NL) og BIFF. Filmfotografer er John Christian Rosenlund, Sjur Aarthun og Jakob Ingimundarsson.

RED DIGITAL CINEMA - en nytt verktøy for bredde i film? En digital revolusjon? Det er banebrytende på system, det er banebrytende i mengde data, det er banebrytede i design, men mest av alt, det er banebrytende i sin pris. Med en prislapp på 17.500$ for et kamerahus skal en lete langt etter noe liknende. De av dere som vet om det allerede – til de av dere som står på listen, gled dere. Det er endelig her!!

BERGEN INTERNASJONALE FILMFESTIVAL

Olympus µ 790 SW


Olympus lanserer nå et begrenset opplag av det unike kompaktkameraet µ 790SW i limegrønt design. Kun 5000 kameraer vil bli distribuert i Europa i denne unike fargen. Bortsett fr fra dette erOlympus µ 790 SW full av spennende teknologi. Støtsikker, vanntett til 3 meter, støtsikkert mot fall fra 1,5 meter og frostsikkert til minus 10 grader er du sikret gode bilder i situasjoner hvor du ellers ikke ville drømt om å ta fram kameraet.

Ansiktsgjenkjenningsteknologi gjør det enkelt å få mennesker i bildet skarpe og veleksponerte fordi ansikter gjenkjennes, slik at innstillingene blir optimale. En høy ISO-innstilling gir økt følsomhet, noe som – i kombinasjon med BrightCapture-teknologi – gir et betydelig skarpere og mer naturlig resultat under mørke forhold. I tillegg gir den nye TruePic III-prosessoren naturlig fargegjengivelse, bedre støyreduksjon og forbedret reaksjonsevne. Skyggejusteringsteknologien gjør at mørke deler i et motiv identifiseres og kan lysnes uten at det går ut over de lyse delen av bildet.

Intuitiv design
Med 23 programinnstillinger, inkludert fire undervannsmoduser, finner du alltid riktig innstilling for enhver situasjon. Og med 25 innebygde språk kan nesten alle navigere gjennom menyene på det språket de vil. Internt minne og en xD-bildekortspalte gjør det enkelt å utvide lagringskapasiteten. Videre har kameraet en innebygd trykkmåler som til enhver tid viser deg vanndybden – helt ned til 40 meter med undervannshuset PT-041 påmontert.

Olympus µ 790SW Limegrønn – hovedegenskaper:
  • Stilig limegrønt design
  • Støtsikkert for fall fra 1,5 meter
  • Vanntett til 3 meter, med egne undervanns fotograferingsmoduser
  • Ansiktsgjenkjenning for både lysmåling og autofokus.
  • 6.4cm/2.5" HyperCrystal LCD (230,000 piksler)
  • Mulighet for høy ISO ved dårlige lysforhold
  • 7.1 megapiksler
  • 3x optisk zoom (tilsvarer 38-114mm på et 35mm kamera) 1:3.5-5.0 med vannavstøtende belegg på ytterste linseelement.
  • BrightCapture for bedre bilder i mørke forhold.
  • 23 scene modus for vanskelige situasjoner og varierende stemning
  • Videoopptak med lyd
  • TruePic III prosessor for raskere bildebehandling og høyere kvalitet.
  • Mulighet for å dykke til 40 meter med undervannshuset PT-041 (ekstrautstyr)
  • Skyggejustering for perfekte bilder selv med høye kontraster.
  • Perfect Fix-funksjon for enkel redigering og fjerning av røde øyne.
  • LED-lys i tillegg til blitz for makro- og undervannsfotografering
  • 25 menyspråk - inklusive norsk
  • Olympus Master 2.03 software med prøveversjon av Muvee følger med.

Moderne norsk kunstfotografi


Rawalpini Pakistan
Arne Walderhaug
Utstillingen som åpner på Stenersenmuseet 11.oktober presenterer norsk fotohistorie fra de siste 35 årene.

Utstillingen er omfattende, og inneholder verk fra intet mindre enn rundt 35 kunstnere. "Moderne norsk kunstfotografi" er en oppsummering som vil gi publikum anledning til å få en bred oversikt over sentrale verk av de viktigste norske fotokunstnerne. Den omhandler en periode der fotografiet gjennomgår flere betydelige endringer, og synet på foto endrer seg, både blant publikum og kunsthandlere/-samlere.

1970 markerer et viktig skille fordi man på denne tiden så gjennombruddet av det som er blitt stående som et moderne norsk kunstfotografi. Billedsynet som kom til å dominere til langt ut på 1980-tallet var et subjektivt modernistisk fotografi. Dette baserte seg på ideen om at et fotografi ikke kunne lyve, men skulle være en virkelighetsavbildning. Tidlig på 1990-tallet inntar imidlertid postmodernismen den norske kunstscenen. Fotografiet ansees ikke lenger som noe som avbilder virkeligheten, men som noe som kan ha flere betydninger avhengig av kontekst. Dette fører til et vell av nye uttrykk og problemstillinger.

Nå gjør også de kvinnelige fotografene seg sterkt gjeldene. Etter å ha levd i skyggen av andre uttrykksformer i flere tiår overtar nå fotografiet kunstarenaen i både galleriene, institusjonene og blant samlere i Norge. Av deltakerne kan nevnes A K Dolven, Per Maning, Tom Sandberg, Per Berntsen, Ole John Aandal, Vibeke Tandberg, Mette Tronvoll, Mikkel McAlinden, Per Barclay, Mari Slaattelid, Knut Åsdam, Jenny Rydhagen og Torbjørn Rødland.

Samtidig med utstillingen lanserer Cecilie Malm Brundtland boken ”Norske kunstfotografier 1970-2007” på det tyske forlaget Arnoldsche Art Publishers. Den er gjennomillustrert med over 100 fotogjengivelser av 54 kunstnere. I tillegg til stoff om det norske kunstfeltet får man i boken også en interessant gjennomgang av utenlandske fotografer fra samme periode som har betydd mye for de norske kunstnerne. Forfatteren viser hvordan norsk fotografi er en del av et internasjonalt bilde og hvordan en interaksjon stadig gjør seg gjeldende. Dette gir seg i dag utslag i en aktiv deltagelse av norske fotografer på den internasjonale kunstscenen

Stenersen museum

Kjip bransje

Noen ganger blir jeg svært glad for at jeg ikke er i en bransje som lever av oppmerksomhet alene. Anledningen denne gangen er at TV3 får velfortjent pes for programmet Top Model. Jeg er nok så langt utenfor målgruppen som det er mulig å komme, så at jeg styrer unna hjelper nok fint lite...

Likevel synes jeg det har en viss interesse å høre hva Trygve (God morgen) Rønningen, som nå har blitt programdirektør i TV3, sier om saken:

- Vi velger å vise Top Model fordi det gir seertall, men de spesielle fotoshootene er en del av det kreative som produksjonsselskapet leverer for å vise et mest mulig realistisk bilde av modellverdenen, sier han til VG Nett.

- Å lage kontroversielle bilder for å nå frem med et motebudskap er en del av moteverdenen, sier Rønningen, og jeg føyer til enda en jobb jeg er glad jeg ikke har...

- Det kan til og med være så tøft at noen finner ut at «dette er ikke en bransje for meg». Bildene er sterke, men jeg tror ikke en 16-åring sitter og blir forledet til noe annet enn at de skjønner settingen. Jeg forstår kritikken, men for meg er den litt som å slå inn åpne dører, sier Rønningen videre.


Hvor en skal rette skytset, og hvordan, må vel til syvende og sist være opp til hver enkelt av oss. Generelt kan en vel ikke si annet enn at enhver bransje bør avkreves en viss etikk, selv kommersielt fjernsyn og rekalmemakere. Til syvende og sist er det avknappen og lommeboken som bestemmer dette (dessverre).

Og det blir ingen lenke til TV3 i sakens anledning!

Something out of Nothing


Reminder no 1
Foto: Else Marie Hagen
Fotogalleriet inviterer til den tredje og siste utstillingen i anledning galleriets 30 års jubileum. Utstillingen er kuratert av den britiske fotohistorikeren og kuratoren Susan Bright, som står bak en rekke publikasjoner og utstillinger, blant annet ved Tate Britain, The National Portrait Gallery og The Photographer’s Gallery i London.

Utstillingen presenterer fem norske fotografer som alle inntar distinkte posisjoner i nyere norsk fotohistorie; Margareta Bergman, Ane Hjort Guttu, Else Marie Hagen, Espen Tveit og Ole John Aandal.

Etter åpningen inviterer Fotogalleriet og Stenersenmuseet til feiring av norsk kunstfotografi i Café Stenersen fra kl. 20 (se program under)

Kunstnerne i utstillingen anvender på ulike vis abstraksjon for å utforske hva som står på spill innen fotografisk representasjon og reproduksjon. Gjennom en rekke visuelle uttrykksformer; internettbilder, skulptur, tekst og fremfor alt fotografi, tematiserer utstillingen forholdet mellom tradisjonelle kunstneriske hierarkier og fotografisk representasjon. De fem kunstnerne fokuserer alle på det hverdagslige og uspektakulære i våre umiddelbare omgivelser: ”All the artists on show offer a rich and intelligent glimpse into the ordinary and everyday objects around us; their history, status, function and ultimately their representation and reproduction. While focusing on, or working with, the everyday, they show that photographic abstraction is a viable, challenging and refreshing proposition in contemporary art photography.” (Susan Bright)

Et omdreiningpunkt i utstillingen er Smalvollen, Ane Hjort Guttus to monolittiske abstrakte betongskulpturer som utfordrer hvordan vi betrakter fotografier, og de ulike kunstneriske valgene som ligger til grunn for fotografisk representasjon. En veggtekst og en internettside inngår i arbeidet.

Variasjonen i form og presentasjon er stor i utstillingen; fra Else Marie Hagens presise og omhyggelige fotografiske undersøkelser i Reminder I og II til Margareta Bergmans intuitive og lekne eksperimenter i Abstrakt förtjusning. Espen Tveit presenterer sin Samtidsarkeologi, en serie sort-hvitt fotografier der obskure abstrakte objekter er plassert i klassiske landskapsscenarier. Ole John Aandal viser sitt nyproduserte arbeid Never try to trick me with a kiss, som fokuserer på norske ungdommers selviscenesettelser gjennom en serie abstraherte og visuelt slående bilder fra mms og internett. Arbeidet viser hvordan projiserte idealer om kropp, femininitet og seksualitet kommer til uttrykk gjennom simulering og resirkulering av en rekke billedkulturelle uttrykk.

Program torsdag 11. oktober:

Kl. 17-19: Åpning av utstillingen Something out of Nothing på
Fotogalleriet

Kl. 18-20: Åpning av utstillingen Moderne norsk kunstfotografi på Stenersenmuseet

I tillegg blir det boklansering av ”Norske kunstfotografier 1970-2007” av Cecilie Malm Brundtland. Boken utgis på det tyske forlaget Arnoldsche Art Publishers i forbindelse med utstillingen

Kl. 20: Fest på Café Stenersen, Dj Ole K, vennlige priser

Fotogalleriet

Morten Krogvold med ny bok

Lørdag 13. oktober kl. 15.00 lanserer Morten Krogvold sin nye og hittil viktigste bok "PHOTOGRAPHS 1977 – 2007". I den forbindelse åpner også hans utstilling med fotografier helt tilbake fra han første gang ble antatt på Høstutstillingen i 1979, fotografier fra boken, og nye arbeider laget eksklusivt for denne utstillingen.

Morten Krogvold holder for tiden på med innspilling av tredje runde med sine kulturelle TV-programmer,"Ansikt til ansikt." Programserien vil bli vist på NRK1 fra februar 2008. Et par av de nye portrettene kan sees på utstillingen.

Kunstneren holder foredrag i Galleri Kjeldaas, Frognerveien 22, Oslo,
søndag 14. oktober kl. 15.00 og 17.00
og torsdag 18. oktober kl. 18.00 og 20.00.

NB! Det er påmelding til foredragene grunnet begrenset plass.
Kontakt galleriet ved Harald Kjeldaas,
Mail: harald@gkj.no eller tlf. 982 83 501

Signerte bøker kan kjøpes i galleriet.
Boken vil bære tilgjengelig i landets bohandlere fra ca 20. oktober.
Utstillingen varer frem til 28. oktober.

Nothing doing

Matias Faldbakkens billedkunst stiller spørsmål knyttet til hvorvidt kunsten kan stille seg utenfor og kritisere en virkelighet stadig mer preget av massemediebilder.

På utstillingen "Nothing doing" presenteret Faldbakken en rekke fotografiske arbeider basert på innscanning av sider fra forskjellige aviser og tidsskrifter, som utsnitt fra nyhetsfotografier, og nærmest abstrakte motiver av detaljer i reklameannonser.

Et tilbakevendende motiv er hender, som gjerne benyttes som symbol på politisk handling. Et av bildene viser tilsynelatende hendene til en gruppe demonstranter, men faktisk ser vi børsmeglere på Wall Street i arbeid, ute på gaten, etter terrorangrepene 11. september 2001.

Gjennomganstema i Faldbakkens bilder er likheter mellom massemediebilder og billedkunst. På denne måten fremføres budskapet om at kunsten ikke representerer et nøytralt ståsted i kritisk oposisjon til massemedievirkeligheten.

Matias Faldbakkens egen introduksjon til utstillingen:
Here is The Idle Hour Club. Right here. It is here, and nowhere else, that the possibility of the impossible is preserved. (Sentence cut out). The do’h! of being alive and at the same time against life. Behold negative presence. An old fool once quoted a not so old fool saying: ‘Only life can produce the idea of being against life.’

This is the image. The image is an idiot. The eyes they see. All reflection, all blathering, all meaning, all amusement, all irony, all rhetoric, all construction, all earnest, all the ten points and all annihilation goes to the text. This is significance gone bald.

This is the image that doesn’t try. This is the image created without effort. This is the representation that Reaper sent. (Sentence cut out). This is not the something that happens, after which there comes the image. This is the nothing that happens and which becomes the image. (Sentence cut out). This is a portrait of staying with the negative. All the time.

- Easier said than done, said the donkey.
- In fact easier done than said, said the pig.

This is the gesture. A getting rid of. A blowing out. A shutting down. No backup. It’s a gesture.

This is not thought made visible but nought made visible. This is information exodus. This is aphasia. This is no-response. This is clamming up. This is not caring. This is inhuman. This is the Christmas party of rebuff. This is where I missed the part where that’s my problem. This is what you can’t overlook because there is nothing to be seen. This is wasted. This is no. And no. It’s not. It’s not funny. It’s funny that this is not funny. This is unfun. This is unun. This is Dr No. This is no way. This is what the hell? This is no-go. This is onto nothing. This is nothing doing.

(Sentence cut out). The Eskimos have two hundred ways to say snow. I have three million ways to say no. (Setence cut out). This is a contribution gone wrong. (Sentence cut out). This is refusing a contribution in the making. Here: a rejection for you. This is an offer so weak it must be considered a theft. This is a ‘mhm’ so pathetic that it counts as a no. This is a no in the bathrobe of a yes.


STANDARD

Fotografiet inntok Deichmanske


Foto: Knut Førsund
Lørdag 6. oktober blir en viktig dato i Stiftelsens Se sin historie. Da "erobret" en rekke fotografer Deichmanske hovedbibliotek i Oslo. Alle hadde med seg hvert sitt fotografi, med unntak av dagens filmfotograf, Erling Okkenhaug, som hadde dekorert seg med masser av bilder. Leder Per Harald Strøm i Oslo Kameraklubb fikk Oslo Brannvesen til å stille opp med stigebil med kran(!) foran hovedinngangen. Dermed kunne både CF Wesenberg og Aftenpostens fotograf komme høyt til væres og forevige de frammøtte med sine bilder.

Så startet vandreutstillingen. Fotografene gikk rundt i bibliotekets mange rom og viste fram bilder, og fortalte både ansatte og nysgjerrige besøkende hva som foregikk. Og alle syntes det var en glitrende ide med at fotografiet skulle overta for bøkene.

Som en avslutning fikk alle informasjon om stiftelsens status og om mulighetene. CF Wesenberg og Knut Førsund var både saklige og engasjerte! Det ble blant annet fortalt at investoren og fotografisamleren Christen Sveaas nylig hadde lovet stiftelsen 100 000 kroner, som skal brukes til å lage en mulighetsanalyse for ”Fotografi i Deichman”. På laget har Se fått med seg Niels Marius Askim i firmaet Askim/ Lanto Arkitekter, som bl.a. har hatt hovedansvaret for Litteraturhuset, Vitensenteret i Sandnes, Glomdalsmuseet og Naturinformasjonssenteret. Mye av erfaringen fra prosessen rundt det nyåpnede Litteraturhuset kan brukes i forbindelse med den prosessen Stiftelsen Se har foran seg med et fotografiets hus i Deichmann.

På møtet kom det også fram synspunkter fra nestoren Johan Brun, som nok var litt betenkt på om dette ville være mulig. Han fikk svar fra salen på at vi bare måtte sette oss høye mål og at Deichmanske bibliotek ville bli et flott sted for fotografiet. Niels Marius Askim understreket at det var viktig framover å skaffe seg bred støtte for prosjektet - noe både CF Wesenberg og Knut Førsund understreket at det ville stiftelsen klare!

Per Harald Strøm kom med støtteerklæring både fra OKK og Norsk Selskap for Fotografi. Med sine 400 medlemmer i OKK (mer enn på 30 år!) og med 40 klubber og 1600 medlemmer i NSFF, var det viktig å innse at disse 16000 var viktige personer å bruke som misjonærer for Fotografi i Deichman.

- Jeg tror jeg kan garantere at blant oss finnes det både ordførere, direktører, politikere og andre som kan være til nytte framover, avsluttet Per Harald.

Senere i måneden skal stiftelsen møte politikere i Oslo Kommune for å legge fram sine ønsker og planer.

Stiftelsen SE

Fiktive krigsfoto som spillreklame

Som en del av promoteringen av Xbox-spillet Halo 3 lanseres en utstilling med tittelen «Shooting a Hero» bestående av bilder som tilsynelatende er ekte krigsbilder. Alle de 21 sort-hvitt-bildene er imidlertid hentet fra Halo 3.

Samtidig med utstillingen presenteres en bakgrunnshistorie om "fotografen" som skal ha tatt bildene.

For å forstreke illusjonen ytterligere har byrået bak kampanjen laget en kort dokumentarfilm om den fiktive krigsfotografen.

The photographic exhibition tells the story of the of the epic battle that forms the centrepiece of the Halo franchise - culminating in the third and final title - set in the year 2552.

MediaGuardian.co.uk

Photocamp 2007

PhotoCamp er et arrangement for profesjonelle og semi-profesjonelle fotografer. Under tittelen "hjerneføde for fotografer" deltar de mest anerkjente fotografer fra inn og utland. I tillegg fylles hele Månefisken opp med det ypperste av profesjonelt utstyr fra mer enn 20 utstillere.

Arrangementet er åpent for alle, med gunstige billetter til fordragene.

Interfoto som er arrangør for PhotoCamp er Norges eneste rendyrkete løsningsleverandør for alle som tar og bruker bilder profesjonelt. Selskapet har ett tett samarbeid til de to største aktørene i Sverige og Danmark, henholdsvis YFO og Goecker, og har de siste to årene opparbeidet seg en unik stilling i det norske markedet, blant annet gjennom oppkjøpet av hovedkonkurrenten Lars Farnes tidligere i år. Interfoto står også for debutantutstillingen på Bølgen&Moi.

Som foredragsholdere til PhotoCamp 2007 kommer blant annet Morten Krogvold, Morten Quale, Katrine Wessel, Arne Nevra, Marcel Leliënhof, Dag Thorenfeldt, men også internasjonale fotografer er med. Foreløpig er brasilianske Alberto Serejo og svenske Simon Cederquist på listen.

Ved siden av fotografenes foredrag vil det holdes kurs i lyssetting, bildeflyt og råfilhåndtering.

- Vi ønsker å bidra til kunnskapsutveksling gjennom å etablere et årlig forum for Norges profesjonelle fotografer, sier Egil Nilsson i Interfoto. Vi har dessuten som ambisjon å utnytte vårt samarbeid i Norden til å tilrettelegge utveksling av kapasiteter innenfor fotografi og bildehåndtering. PhotoCamp er kun ett av flere tiltak og vi vil i 2008 utvikle tilsvarende for broadcast/HD video markedet, tillegger han.

Photocamp

Epson Stylus Photo R1900

Med Stylus Photo R1900 lanserer Epson en relativt rimelig fotoskriver for A3+ format. En av nyhetene er et nytt blekksystem, som har fått betegnelsen Epson UltraChrome Hi-Gloss2, hvor Epson benytter oransje blekk for på den måten å utvide det røde fargespekteret.

Epson Stylus Photo R1900 vil koste knapt 6.000 kroner når den ankommer i november.

Utdrag fra pressemelding fra Epson Norge:

Epson Stylus Photo R1900 sørger for kvalitet, farger og fleksibilitet. Det nye Epson UltraChrome Hi-Gloss2 blekket representerer utviklingen innenfor fotoutskrifter og tilbyr et bredt fargespekter, naturlige hudtoner og konsistente farger med en jevn og blank overflate. Skriv ut og få naturlige hudtoner i familieportrett, oransje og rød i høstmotiver, magenta og gul i natur og realistisk blått og grønt i landskapsmotiver. Her kan man virkelig utnytte det kreative potensialet til den store bredden av medier og formater opp til A3+.

I tillegg til cyan, magenta og gult blekk, inneholder UltraChrome Hi-Gloss2 matt svart, foto svart, rødt, oransje og gloss optimiser. Det nye oransje blekket erstatter det blå blekket som tidligere ble benyttet i UltraChrome Hi-Gloss. Det gjør at Epson kan yte betydelige forbedringer ved reprodusering av naturlige hudtoner. Utskriftene får også mer levende oransje og en utvidet rød fargeskala. Magenta og gult blekk kommer med ny formel og yter mer presise blå - og grønn toner. Harpiks belegget på gloss optimiser og blekket forøvrig er også omgjort for å levere enda jevnere og blankere utskrifter. De separate blekkpatronene betyr at du bytter ut kun den som er tom.

Det åtte fargers blekksettet til Stylus Photo R1900 lager utrolige 18,446,774 trillioner fargekombinasjoner. Å kalkulere hvilken kombinasjon som skal benyttes for å kunne levere toner og farger som kreves for bildet, har Epson utviklet en ny Look Up Table (LUT) teknologi sammen med et av verdens ledende senter innenfor fargevitenskap, Munsell Color Science Laboratory of the Rochester Institute of Technology. Sammen med Micro Piezo™ skrivehode har Epson LUT teknologi bestemt hvor mye av hver farge som skal benyttes til å oversette en RGB kildefil til en CMYK utskrift. Den matematiske algoritmen optimaliserer effektivt fargesammensetningen for å sikre at bildet som skrives ut er i overensstemmelse med det originale fotografiet. Sluttresultatet er en utskrift med jevn gradering, redusert kornethet, bredt fargeomfang og konsistente farger, alt for å lage klare og førsteklasses bilder.

Andre skriverteknologier som Stylus Photo R1900 inkluderer er Epson’s Variable-sized Droplet Technology. Den minste dråpen på 1.5pl blir benyttet på områder med fine detaljer og større dråper der større områder med samme farge er påkrevd.

Fleksibiliteten til Stylus Photo R1900 er ytterligere forbedret med et utvidet utvalg av media. Glossy, matt og kunstpapir i ark og rullmedier er tilgjengelig. Den kan skrive ut direkte på skrivbare CD’er og DVD’er. Utskrifter uten datamaskin kan gjøres via digitalt kamera eller bildebanker via PictBridge. En innholdsrik programvarepakke inkluderer Epson Print CD og Epson Creativity Suite inkludert Epson Easy Photo Print, FileManager, Web to Page og Camera RAW Plug-in for Epson Creativity Suite.

Fakta om Epson Stylus Photo R1900:
  • Holdbare fotografier og albumsider på ulike medier opp til A3+
  • Oppnå livaktige farger og naturlige hudtoner med Epson UltraChrome Hi-Gloss2 blekk
  • Avansert farge prosessering for jevne og presise farger med Epson LUT teknologi
  • Mange ulike medier og overflater med glossy, matt og kunstmedier i ark og rullformat.
  • Lag personlige arkiver med skrivbare CDer og DVDer
  • Utskriftene er lysekte i 80 år på Epson Premium Glossy Photo Paper
    • Dataene er kalkulert ved benyttelse av Epson's akselererte tester og betyr ikke at Epson garanterer lysektheten. Testene er utviklet og utført av Epson.
  • Kantfrie utskrifter med en oppløsning på opp til 5760 x 1440dpi
  • Skriv ut fotografier på A3+ i 1440 x 720dpi (Photo Mode) på kun 106 sekunder
    • Standard ISO Bike bilde 11x14" er benyttet
  • Effektive utskrifter med separate blekkpatroner, bytt kun den som er brukt
  • Forbedret tilkoblingsmuligheter med Dual Port USB 2.0 Hi-Speed
  • Kommer med avansert foto programvare inkludert Camera RAW plug-in for Creativity Suite for hurtig og enkle utskrifter av RAW filer
  • Epson Stylus Photo R1900 har en anbefalt pris på 5.990,- ink.mva og er forventet i salg i november 2007.