Olympus E-330

Olympus E-330 ligner på forgjengeren E-300, begge kameraene er bygget på en metallramme og med plast i mesteparten av kamerahuset. Det felles kjennetegnet er at pentaprismet som finnes på andre speilreflekskamera er erstattet med et system av speil (porroprisme).

Dersom E-330 vurderes som et vanlig speilrefleks finnes det bedre alternativ. Både Olympus eget E-500, samt Nikon og Canons modeller i samme prisklasse er rimeligere. Det er først når man tar den unike Live View funksjonen med i betraktningen at E-330 blir interessant.

Akam.no har testet Olympus E-330 og konkluderer slik:

Vil man ha speilrefleks og mulighet for søkerbildet på skjermen er E-330 eneste alternativ. At skjermen også er vridbar ser vi som en stor fordel, mens løsningen med tre modus avhengig av om man skal bruke søker eller LCD-skjerm er kronglete.

  • Velger man å bruke optisk søker fungerer E-330 som et vanlig speilrefleks.
  • Mode A viser søkerbildet på LCD-skjermen ved hjelp av en bildesensor plassert bak et halvgjennomskinelig speil i søkeren. Utløserforsinkelse og autofokus fungerer som normalt. 92% av bildet vises på skjermen.
  • Mode B gir best søkerbilde (på LCD-skjermen) og viser 100% av det som kommer med på bildet. Det er lang utløserforsinkelse så det er kun egnet til stillestående motiver. Manuell fokus med forstørret bilde er mulig. Man kan få autofokus ved å trykke på AEL-knappen.
Olympus E-330 var et interessant bekjentskap. Live View eller tilsvarende funksjonalitet står helt klart på ønskelisten når jeg en gang skal oppgradere mitt speilreflekskamera. Det som også er sikkert er at det må fungere bedre før det blir en virkelig anvendelig funksjon. Blant annet bør den optiske søkeren bli bedre.

Skal du handle i dag blir spørsmålet hvor viktig Live View er for deg. Kan du leve med en mørk søker og litt kronglete bytte av modus har E-330 en løsning som fungerer.


Akam.no - Test av Olympus E-330

Selger bilder til spottpris

Foto fra profesjonelle byrå koster vanligvis 1000- 15.000 kroner. Såkalte microstock-byråer selger derimot bilder tatt av amatører for 1-60 kroner.

Microstock-ideen ble skapt av Bruce Livingstone og hans selskap iStockphoto er blitt en fenomenal suksess noe som medførte at Getty Images kjøpte selskapet for 50 millioner dollar i februar.

Andre populære microstock-byråer er shutterstock.com og dreamstime.com

Prisene ligger på et nivå som selv private brukere helt uten videre kan godta: vanligvis koster bildene 6- 20 kroner. For den prisen kan du bruke bildet til hva du vil, så mange ganger du vil. Om du heter Aftenposten eller tante Anna, om det skal henge på veggen eller trykkes i Newsweek - det spiller ingen trille. Store kunder som Coca-Cola og Nokia har allerede benyttet bilder herfra i sin markedsføring, i stedet for å betale minst hundre ganger mer for bilder tatt av profesjonelle fotografer.

Å si at alle de såkalte microstock-fotografene er amatører, er egentlig feil. De beste har fått sine bilder lastet ned flere titalls tusen ganger, og sånt blir det en anstendig lønn av.

Konseptet minner om nettleksikonet Wikipedia. Forskjellen er at alle som bidrar får betalt, selv om de fleste tjener svært lite. På engelsk har fenomenet fått navnet crowdsourcing , en slags kanalisering av innsatsvilje fra en stor folkemasse.


Selger bilder til spottpris

Det er imidlertid ikke bare på fotofronten det skjer mye med markedet. Bruken av video på nett er for alvor kommet til massemarkedet. Revver.com er en slik tjeneste som utmerker seg ved at videoene knyttes til en Creative Commons lisens samtidig som selskapet sørger for at de som laster opp og distribuerer videoene får en mulighet til å tjene penger.

Denne videoen - "Extreme Diet Coke & Mentos Experiments" - er trolig et eksempel på det tatt i betraktning at den i skrivende stund nærmer seg 2,5 millioner visninger...

Klart for 16:9 den 16.9

Nå nærmer det seg slutten på det tradisjonelle TV-bildet. På den symbolske datoen, lørdag 16. september i år, vil NRK sende sine programmer i bredformat.

- Alt av våre programmer, det være seg hallodamene, reklamesnuttene våre, alt vil fra denne datoen bli både produsert og sendt i 16:9. I noen tilfeller vil det bli enkelte 4:3-innslag i nyhetene, blant annet arkivstoff, men NRK vil fra denne datoen fremstå som en 16:9-kanal, sier teknisk direktør i NRK, Arild Hellgren.

Bruk øynene.For seerne innebærer bredformat at øyet må "vandre" mer, det er mer informasjon i bildet, og seeropplevelsen regnes for å være betydelig bedre. Vil man også nyte gleden av HD-kvaliteten når den tid kommer, må man også anskaffe seg 16:9-apparater. HDTV er ikke mulig på 4:3-apparater.

- Den største forskjellen for folk blir at vi i dag sender i 4:3, med en del programmer i 16:9. Heretter vil vi produsere alt i dette formatet, med enkeltinnslag i 4:3 sier Hellgren.


Klart for 16:9 den 16.9

Panasonic Lumix DMC-TZ1

Panasonic Lumix DMC-TZ1 tilbyr en kombinasjon av egenskaper som dette kameraet er ganske alene om: stort zoomområde med god funksjonalitet og kompakte mål fremfor maksimal oppløsning.

Dette er et kamera som på den ene siden har en bildebrikke med middels høy effektiv oppløsning kombinert med et svært kompakt objektiv med 10x optisk zoom (tilsv. 35-350 mm). I tillegg kan Lumix DMC-TZ1 skilte med Panasonics optiske bildestabilisator, samt video-opptak i bredformat (840 x 480 piksler). Legg til at det er moderat priset: veiledende pris ligger rundt 4000 kroner.


Digit.no har testet Panasonic Lumix DMC-TZ1 og konkluderer slik:

Panasonic Lumix DMC-TZ1 koster ca. 4000 kroner veiledende, som kan virke mye for et 5 Mp kamera. Det som forvarer prisen er i første rekke et 10x zoomobjektiv med bildevinkel tilsv. 35- 350 mm f/2,8-4,2 og optisk bildestabilisator. Et slikt objektiv alene for et speilreflekskamera hadde kostet minst det tidobbelte. Det er heller ikke noe minus at objektivet bærer varemerket Leica, skjønt jeg tror ikke man betaler stort for det. Kameraet er lite og lett, det har meget god byggekvalitet og framstår som elegant og solid. Dessuten er TZ1 meget brukervennlig, med god ergonomi og fornuftig utforming. Vi hadde mye til overs for søstermodellen FX01 og selv om de er ulike i det ytre, har disse to kameraene mange felles egenskaper internt.

Det som er viktigst, er at kameraet imøtekommer brukerens krav og forventninger. Vår test er nok vesentlig mer kritisk enn hva en gjennomsnitts bruker vil være, men selv våre forventninger ble imøtekommet. Kameraet er unikt med sitt lommeformat og lange zoomområde, og har en bildekvalitet godt over gjennomsnittet, selv om oppløsningen er moderat etter dagens målestokk, men like fullt tilstrekkelig for de fleste. Hastighetene og funksjonene er omtrent som gjennomsnittet, men kameraet mangler endel finesser og manuelle muligheter som enkelte konkurrenter kan by på.

En rekke viderekomne og profesjonelle brukere vil sikkert føle seg fristet til å velge et Panasonic Lumix DMC-TZ1 som et lommekamera ved siden av speilrefleksen. De vil nok savne manuelle kontroller, RAW-format og individuelle preferanser av bildekvaliteten. TZ1 har likevel mange andre nyttige funksjoner for kresne fotografer, sånn som 8x forstørret etterkontroll og 16x forstørret bildevisning, eksponeringskompensasjon med histogram, seriebilder med 3 b/s og automatiske alternative eksponeringer, for å nevne noe. Derfor er det faktisk en gledelig overraskelse at kameraets veiledende utsalgspris ikke er høyere enn 4.000 kroner.


Digit.no :: Panasonic Lumix DMC-TZ1

Mobilen erstatter ikke digitalkamera

7 av 10 ungdommer mener at kamerafunksjonen i mobiltelefonen er viktig, men svært få mener at det erstatter digitalkameraet. Dette viser en undersøkelse som Visendi har gjort for Fotorådet.

Selv blant de som er eldre enn 55 år, svarer over halvparten at det er viktig at en ny mobiltelefon har kamera. I aldersgruppen 16 ? 24 år svarer 72 % det samme. Interessant er det å notere at kvinner i litt større grad enn menn synes at det er viktig med kamera i mobiltelefonen.

Pressemelding fra Fotorådet:

Egen mobil og MMS
Måten å la andre få ta del i de bildene folk tar med mobilkameraet er i hovedsak to: Vise dem fram på mobilskjermen eller sende dem som bildemeldinger (MMS). Mer enn 7 av 10 bruker disse to metodene. 4 av 10 viser dem fram på datamaskinen eller sender dem via Internett, mens bare7 % lager papirkopier. 3 % opplyser at de ikke viser fram bildene til andre.

Tar jevnlig bilder
8 av 10 som har mobilkamera har tatt bilder den siste måneden. De yngre er litt ivrigere enn de eldre. Mens bare 6 % av de unge ikke har kamera i mobiltelefonen, er det 32 % i eldste aldersgruppe som ikke har innebygd kamera. Folk med lav utdanning bruker mobilkameraet noe mer enn folk med høyere utdanning. Halvparten av alle brukere har tatt 1-5 bilder den siste måneden, 3 av 10 har tatt 6 ? 15 bilder, mens 2 av 10 har tatt mer enn 15 bilder. Menn tar litt flere bilder enn kvinnene, og bruken er størst inntil midten av førtiårene.

- Som med kameraer ellers er det nok barn som er blant favorittmotivene, sier informasjonssjef Knut Førsund.
? Derfor synker bruken etter at folk passerer ca. 45 år. Men vi ser også at de yngste brukerne, i gruppen 16 ? 24 år er ivrige brukere ? og i den gruppen er vel ?party-bildene? viktigere. Etter hvert som flere mobilkameraer får innebygd blitz, vil det nok bli tatt enda flere slike bilder blant de unge.

Færre enn 1 av 10 lager papirbilder fra mobilkameraet, hva tror du det skyldes?

- En viktig forklaring tror jeg er at kvaliteten hittil har vært for dårlig, og at de bildene som tas med mobilkameraet ikke er ment å vare. Da bruker heller folk et vanlig kamera. Ikke alle er heller klar over at de kan lage papirbilder.

Er bransjen redd for at mobilkameraet vil erstatte vanlige digitalkameraer?

- Nei, det tror jeg ikke. De fleste forstår (og erfarer) at mobilkameraet ikke er en erstatter, men et tillegg. Salget og bruken av digitalkameraer har ikke gått ned etter at mobilkameraene er blitt vanlige, og selv om de neste modellene blir betydelig bedre vil det fortsatt være slik at digitalkameraene har muligheter, kvaliteter og fordeler som mobilkameraet ikke kan erstatte. Men at mobilkameraet vil bli brukt i stadig større omfang, det erkjenner nok de fleste. Totalt sett vil folk ta mer og mer bilder, og det i seg selv er positivt.

Metz digitale stavblitser

Metz har i alle år vært eksponenten for pålitelige og slitesterke blitser for det profesjonelle markedet. De har nå introdusert to nye modeller tilpasset det digitale markedet, Metz 45 CL- 4 digital og Metz 76 MZ-5.

Blitsene kan tilpasses de aller fleste kameramodellers TTL system, også mellomformatkameraer som bl.a. Hasselblad. Begge blitsene er utstyrt med to blits-reflektorer, en hovedreflektor som er både dreibar og tippbar.

Pressemelding fra Foto Fritzen:

Metz 45 CL-4 digital er bygget på erfaringene fra tidligere Metz 45 CT/CL modeller som har vært markedets mest pålitelige og slitesterke stavblitser. Batterikapasiteten er betydelig forbedret ved hjelp av en ny type NiMH batterier som gir 4X så mye kraft som NiCad batterier. Ved hjelp av SCA 3045 kabelen tilpasses blitsen til alle de moderne digitale speilreflekskameraer med E-TTL for Canon, I-TTL for Nikon og ADI for Konica/Minolta. Med et ledetall på 45 målt på ISO 100 og 35mm. er Metz 45 CL-4 digital en av markedets sterkeste blitser.

Metz 76 MZ-5 er flaggskipet i blitsserien. Blitsen er utstyrt med en oversiktlig kontrollenhet som settes på toppen av kameraet via SCA adapteret. Via denne avanserte dataenheten stiller man inn ønskede data og man får beskjed om eksponering etc. er OK. Blitsen har en automatisk zoom-reflektor fra 24-105mm. Ved hjelp av en innebygget vidvinkelplate får du en vinkel som dekker 20mm. Med sitt ledetall på hele 76 er Metz 76 MZ-5 den kraftigste blitsen på markedet som er tilpasset digital fotografering.

Som ekstrautstyr har Metz laget en kraftpakke P-76 som går de fleste Metz stavblitser og toppmodellen i kompaktklassen, Metz 54 MZ-4i. Kraftpakken P-76 gir deg over 400 eksponeringer på full styrke.

Veiledende priser:
Metz 45 CL 4 Digital m/ NiMh batterier og lader: kr. 4990.-
Metz 76 MZ 5 Digital m/ NiMH batterier og lader: kr. 7485.-
Metz Kraftpakke P 76: kr. 3990.-

Tekniske data:
Metz mecablitz 45 CL-4 digital
Metz mecablitz 76 MZ-5 digital

Firmware oppdatering for Olympus E-330 og E-300

Olympus har frigjort firmware oppdateringer for to av sine digitale speilreflekskameraer, modellene E-330 og E-300.

For E-330s vedkommende muliggjøres autofokus selv i kontinuerlig bildesøking på LCD skjermen i makroinnstilling. I tillegg forbedres eksponeringspresisjonen i begge kameraer i makro og ved fotografering med spot måling. Begge firmware oppdateringer er tilgjengelige for umiddelbar nedlasting.

Pressemelding fra Olympus Norge AS:

E-330 og E-300 brukere kan igjen nyte godt av Olympus ettersalgsservice. Med siste firmware oppdatering for disse Fire Tredels systemkameraer har yteevne blitt forbedret for enda mer tilfredsstillende fotograferingsopplevelse.

Hovedforbedringer i Olympus E-330 Firmware Versjon 1.2:
  • AF er mulig i kontinuerlig bildesøking i Makro:
    • Ved å trykke på AEL/AFL knappen, vil speilet stilles i nedre stilling og AF aktiviseres før speilet går tilbake til øvre posisjon og muliggjør kontinuerlig søking på LCD skjermen.
  • Forbedret eksponeringspresisjon:
    • Nøyaktighet i eksponeringsmåling er forbedret for bilder som tas i makro og ved bruk av spot måling.
Hovedforbedringer i Olympus E-300 Firmware Versjon 1.4:
  • Forbedret eksponeringspresisjon:
    • Nøyaktighet i eksponeringsmåling er forbedret for bilder som tas i makro og ved bruk av spot måling.
Både E-330 firmware oppdatering til 1.2 og E-300 oppdatering til 1.4 er tilgjengelige for nedlasting. For å installere er det bare å åpne Olympus Master / Olympus Studio software, koble kameraet til komputer og logge seg på Internet. Velg Oppdater Kamera funksjon fra Online Service Meny i Olympus Master / Olympus Studio software og oppdateringen vil starte umiddelbart.

HP Photosmart R727

Hp Photosmart R727 er et kompaktkamera i ordets rette forstand. 6,2 megapiksler, 3x zoom integrert i kameraet, 2,5 tommer LCD-skjerm og en rekke finesser og nyttige egenskaper.

Nå dette i tillegg prises hyggelig, nærmere bestemt til rundt 2.500 kroner er det liten tvil om at mange vil kunne være interessert i dette kameraet.

Digit.no har testet HP Photosmart R727 og konkluderer som følger:

HP Photosmart R727 er et hendig og nett kamera med objektivet integrert, slik at det er minimal risiko for at det blir skadet ved uhell. Kameraet har 6,2 Mp oppløsning, som er mer enn nok for amatørbruk, det har en stor skjerm med høy oppløsning og god kontrast. Bildekvaliteten er upåklagelig, med optiske svakheter som har minimal betydning for vanlig familiefotografering. At kameraet ikke er blant de raskeste på markedet, tror jeg ikke en vanlig amatør vil bekymre seg særlig over.

Riktignok har kameraet enkelte irriterende konstruksjonsmessige blemmer, men de fleste er det lett å overvinne ved litt omtanke og teknikk. Andre ting, som svak blitz, ubrukelig AF-lampe, lyssvak autofokus og manglende AV-utgang, er det lite å gjøre med.

Likevel, i den store sammenheng har kameraet mange gode kvaliteter og en lang rekke nyttige og brukervennlige finesser, som "Adaptive Lighting", automatisk fjerning av røde blitzøyne, stifting av panoramabilder, morsomt designgalleri og ikke minst norske menyer med veiledning og tips om hvordan man kan rette på uheldige opptak. Joda, R727 har virkelig en hel del å slå i bordet med. Summen av fordeler og ulemper faller definitivt i favør av HP Photosmart R727. Kameraet gir utrolig mye for pengene, som er beskjedne 2.500 kroner og kan absolutt anbefales til amatører som først og fremst vil ha et lite, enkelt og godt kamera til lav pris. Å betale 500 kroner ekstra for en unødvendig dokkingstasjon, vil jeg fraråde.


Digit.no :: DIWA-test: HP Photosmart R727

Sony Cybershot DSC-T30

Sonys T-serie består av svært kompakte kameraer der objektivet er skjult inne i kamerakroppen.

Sony Cybershot DSC-T30 kjennetegnes av et kraftig skyvedeksel som beskytter objektivet og blitsen samtidig som det sørger for at kameraet skrus kameraet på uten at du behøver å fikle med strømbryteren.

Akam.no har testet Cybershot DSC-T30 og konkluderer slik:

For å få kameraet så kompakt, med denne oppløsningen, har Sony valgt å bruke en CCD-brikke på 1/2,5 tomme. Dette er den minste brikken vi har sett med så høy oppløsning, og er sterkt medvirkende til støyproblematikken som vi beskrev på forrige side. Objektivet er også mindre lyssterkt enn vi er vant til, nettopp for å redusere størrelsen. Selv om objektivet på dette kameraet er det beste vi har sett i sitt slag, sliter de fortsatt med hjørneskarpheten. Der skulle vi gjerne sett litt mer.
Alternativ tekst mangler

Hastigheten på kameraet er det egentlig ikke noe galt med. Det eneste vi stusser over er at det på de fleste områdene er tregere enn sin forgjenger T7. Vi forstår ikke helt hvorfor, men siden T7 briljerte på dette området, er det en del å gå på, og T30 er på ingen måte noen sinke.

Hvis du er ute etter et kamera som gjør det det skal, og som også tar seg pent ut, og får plass i lommen, er dette et meget interessant kamera. Hvis du liker stor skjerm, lekkert utseende, og du synes bildekvaliteten er bra nok, så løp og kjøp.


Akam.no - Test av Sony Cyber-shot DSC-T30

Panasonic LUMIX DMC-L1

LUMIX DMC-L1 kommer i handelen i Japan mot slutten av juli. Kameraet er basert på Olympus E-330 og dermed tilpasset FourThirds-systemet, noe som gir tilgang til en serie med objektiver av svært høy kvalitet.

DMC-L1 kan bruke LCD-skjermen som søker, men Panasonic tilbyr ikke den ene modusen, som på Olympus E-330 benytter en egen CCD til å vise bildet. DMC-L1 gir kun mulighet til å bruke hovedsensoren, men Panasonics løsning sørger for at autofokusen også fungerer nå denne visningen benyttes.

Pressemelding fra Panasonic Japan:

In developing the DMC-L1, Panasonic's aim was to create a digital SLR camera that delivers superb photographic rendering capabilities and is a pleasure to use.

The DMC-L1 comes equipped with a LEICA D VARIO-ELMARIT lens that features the industry's first optical image stabilisation system ? MEGA O.I.S ? designed specifically for the digital camera. The DMC-L1 also incorporates a Live MOS image sensor that conforms to the Four Thirds standard and offers 7.5 megapixels to ensure outstanding picture quality. The new camera also introduces a full-time Live View function that, using a signal output directly from the Live MOS sensor, lets users see on the LCD screen the same image seen by the sensor. With full-time Live View and the DMC-L1's large LCD screen, users can compose shots in new ways and with greater ease and accuracy. The DMC-L1 also features a dust reduction system that solves the digital SLR camera's long-standing problem of dust adhering to the sensor.



In the new DMC-L1, Panasonic has incorporated today's most advanced digital technologies while maintaining the attractive look and operating feel of the familiar film camera. A shutter speed dial on the camera top together with an aperture ring on the LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm F2.8-3.5 lens give the user easy, intuitive control of the exposure. The magnesium-alloy body, which in design closely resembles the body of a rangefinder camera from days past, combines with the aluminium-alloy lens section to offer both high rigidity and a high-grade appearance. With the DMC-L1, Panasonic has created a digital SLR camera that is a pleasure to use and can render photographs of exquisite beauty. Advanced photographers and hobbyists alike will find the DMC-L1 to be an extremely satisfying tool capable of capturing expressive, artistic images.

  1. Refined design makes the camera a pleasure to hold and use
  2. Superior image rendering thanks to the Leica D lens equipped with optical image stabilisation
  3. Live View function allows users to shoot in new ways
  4. Dust reduction system prevents dust and other particles from degrading photographs
Development background
Aiming to create a next-generation digital alternative to the conventional film camera, Panasonic has focused on developing digital cameras that deliver beautiful photographs ? clear, detailed, richly expressive images free of unwanted digital characteristics ? plus easy, satisfying, intuitive shooting.

The DMC-L1 lens mount system conforms with the Four Thirds standard. While the DMC-L1 offers the many advantages of an advanced digital camera, it also has the familiar, analogue-like operating feel of a fine film camera. This combination of superb image rendering, exceptional ease of use, and satisfying operating feel sets the DMC-L1 apart from all other digital SLR cameras.
* Complies with Four Thirds?* standard

The DMC-L1's lens mount system adopts the open format of the Four Thirds system, developed as a common standard for digital cameras. The Live MOS sensor it incorporates is a 4/3-type image sensor. This means that the DMC-L1 can be used with lenses made by a variety of manufacturers, giving users a host of equipment options. In the Four Thirds system, the lens diameter is larger than the image circle, making it possible to design the lens so that the light passes on a straight path to the image sensor. As a result, lenses for digital cameras can be created in a size smaller than those that complied with 35mm film SLR camera standards, meeting the needs of today's digital age.
* Four Thirds? is a registered trademark.

Features

1. Refined design makes the camera a pleasure to hold and use. The DMC-L1 design reflects Panasonic's diligent pursuit of more than just high functionality.

A shutter speed dial on the camera top enhances the user's sense of control. An aperture ring, along with a focus ring and zoom ring, is provided on the LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm/F2.8 ASPH lens. These rings and the shutter dial combine to give the user quick, intuitive camera control for comfortable shooting in a range of situations. With the DMC-L1, users experience the responsive, satisfying performance that one would expect in a finely crafted camera.

The DMC-L1 also offers a high-grade appearance and high reliability and durability thanks to use of a lightweight, high-rigidity magnesium alloy for the camera body. The body periphery and grip are covered with a textured, simulated leather that helps ensure a secure, slip-free hold.

2. Superb image rendering of Leica D lens with optical image stabilisation.
The LEICA D VARIO-ELMARIT lens, the first interchangeable lens designed specifically for digital cameras to bear the Leica brand name, is a standard zoom lens developed jointly by and combining the optical technologies of Leica Camera AG and Panasonic. A new set of quality standards were created specifically for this lens, to ensure that it would bring out the best performance of the camera it is coupled with.

With a focal length range equivalent to 28mm (wide) to 100mm (medium telescopic) on a 35mm film camera, the Leica D lens provides exceptional results with everything from portraits to landscapes. This bright F2.8-3.5 lens allows maximum use of the out-of-focus techniques possible only with an SLR camera.

The lens also provides outstanding macro shooting, thanks to a 29-mm minimum shooting distance (0.32x maximum magnification, 35mm equivalent) across the entire zoom range. From landscapes to portraits to macro close-ups, the Leica D zoom lens excels in a wide variety of shooting situations.

The lens system comprises 16 elements in 12 groups and features two large-diameter glass-molded aspherical lenses. Meeting the Leica D lens lofty quality standards, this lens unit provides a superior optical performance and matches perfectly with the digital SLR camera body. The result is exquisite rendering, with images that offer clarity, depth, and rich expression from corner to corner, even at a fully open aperture.

The optical image stabilisation system ? MEGA O.I.S ? provided in the lens unit helps minimise blurring to ensure that photos are sharp even in situations when hand-shake is typically a problem, such as when taking macro close-ups, indoor shots, or night portrait shots. Thanks to the gyrosensors and Venus Engine Plus LSI built into the lens, the system detects camera movement at a rate of 4,000 times per second, so hand-shake compensation is extremely precise.

There are two image stabilisation modes. In Mode 1 the hand-shake compensation function remains active at all times, so the image in the LCD and viewfinder is clear, which makes shots easier to compose. In Mode 2 the system activates only when the shutter button is pressed; this provides a more precise compensation performance. Users can select whichever mode they prefer in a specific situation.
*The image stabilisation system may not prevent blurring in all situations, such as when the shutter speed is extremely slow or there is excessive hand-shake or camera vibration.

3. Full-time Live View allows users to shoot in new ways
Panasonic has developed a full-time Live View function that lets users accurately compose photos while viewing the high-resolution 2.5" LCD screen. In previous digital SLR cameras, a "live" image could be seen only through the viewfinder. The new full-time Live View function thus represents a dramatic change in digital SLR photography, giving users new ways to shoot.

Full-time Live View provides a 100 percent view field coverage (that is, the same image seen by the image sensor) on the DMC-L1's large, 2.5" LCD monitor. Users can compose a shot easily and accurately while viewing the screen. The screen also displays critical information such as a live histogram and white balance, which users can easily check prior to snapping the shot. When a tripod is used, full-time Live View lets users compose the image without bending to peer through the viewfinder. In these ways, users will find that full-time Live View gives them both more shooting flexibility and greater convenience.

The Live MOS image sensor must remain ON when full-time Live View is in use. The Live MOS sensor has a full-time image output function that sends a signal directly to the LCD, allowing high-quality display on the LCD screen of the same image seen in the sensor.

Note that when the full-time Live View function is active, the internal mirror is in the raised position, which means that there will be no image visible in the optical viewfinder. Users can take advantage of the revolutionary full-time Live View function in both Auto Focus and Manual Focus modes. When using Manual Focus, users can select a particular area within the frame and enlarge it up to 10x. Then, viewing the DMC-L1's 2.5" 207,000-pixel LCD screen, it is easy to check the focus. It is also possible, by pressing the aperture preview button, to check the depth of field. When the aperture is being adjusted, the DMC-L1 automatically adjusts the brightness of the full-time Live View image on the LCD screen to prevent it from becoming too dark to see. This makes it easier to check the depth of field.

4. 4/3-type 7.5-megapixel, high-resolution, energy-saving Live MOS sensor.
The Live MOS sensor used in the DMC-L1 provides the beautiful images with delicate gradation and wide dynamic range that only a CCD image sensor can provide. To this it adds the low energy consumption only a CMOS sensor can offer. The use of dedicated processing technology enables operation at a low voltage of 5 V, minimising noise in darker parts of an image. Also, photodiodes embedded deeply in the silicon layer create a structure that suppresses noise generated on the substrate surface. As a result, the white-spot pixel defects and textural roughness that often characterise images captured in dim lighting are minimised, so photos are crisp and clear.

5. Dust reduction system prevents dust and other particles from degrading images
One of the most critical issues with digital SLR cameras with interchangeable lenses is the possibility of dust entering the camera body during lens changes. This dust can adhere to the image sensor and show up as spots on photos taken. Panasonic has solved this problem by equipping the DMC-L1 with a Supersonic Wave Filter system that uses supersonic vibration to shake off any dust clinging to the sensor. This simplifies camera maintenance and eliminates worries about dust entering the camera body when lenses are being changed outdoors, so users can enjoy themselves and just concentrate on shooting.

6. Venus Engine III image processing LSI
The Venus Engine III is an image processing LSI developed by Panasonic to maximise the performance of the Leica D lens and Live MOS sensor. This advanced LSI not only helps reproduce images with outstanding resolution, superior colour and detailed gradation, it also distinguishes chromatic noise from luminance noise and selectively reduces the chromatic noise, one of the chief sources of image quality problem. This helps the DMC-L1 deliver the superb image rendering one expects from a quality SLR camera. The Venus Engine III also works swiftly, helping give the DMC-L1 a quick startup time of 0.8 second, shorter shutter interval, and improved consecutive shooting performance.
Further, the Venus Engine III consumes 20% less power than its predecessor, the Venus Engine II. This combines with the Live MOS sensor's low energy consumption to give the DMC-L1 longer battery life. Users can take around 450 shots (CIPA standard) on a single battery charge.

7. Film mode
In film cameras, the brand of film used affects the colour characteristics, gradation and colour saturation of the photos taken. This gives photographers the option of choosing a particular brand of film to attain a particular desired effect. The DMC-L1 provides a similar option by giving the user a total of seven "film" modes to choose from, including four colour settings (Standard, Dynamic, Natural and Smooth) and three monochrome settings (Standard, Dynamic and Smooth). Just as photographers can switch film brands to change users can switch modes to achieve a similar effect.

8. Two-axis white balance adjustment
In addition to the conventional white balance setting, the DMC-L1 features a two-axis setting system that allows even finer white balance adjustment. Making adjustments along a horizontal amber-blue axis and a vertical green-magenta axis, users can set the camera for detailed colour cast compensation over virtually the entire colour space.

9. Extra Optical Zoom*
When the camera is set to record at less than the maximum number of pixels, users can take advantage of an Extra Optical Zoom function*. This function alters the 7.5-megapixel Live MOS sensor's operating area, to vary the angle of view and increase the maximum zoom ratio.

Unlike a digital zoom, the Extra Optical Zoom function extends the focal length 1.5 times** (when shooting at 3-megapixel or a lower-resolution mode) without degrading the image. Users enjoy extra zoom power without loss of picture quality.
*Only applicable in using full-time Live View function.
**When the DMC-L1 is used with the LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm/F2.8-3.5 ASPH lens provided.

10. Other features and functions
* Supports SDHC format
* Compatible with external TTL flash units (models DMW-FL500, DMW-FL360)
* Auto bracket function - shoots three or five photos at exposures changing in steps of +1/3 to 1 EV
* Equipped with a shutter-speed Bulb setting (8 minutes max.)

11. Variety of accessories
Leather Bag DMW-BAL1
Shoulder Strap DMW-SSTL1
Battery Pack CGR-S603
Remote Shutter DMW-RSL1
MC Protector DMW-LMCH72
PL Filter DMW-LPL72
External Flash (GN50) DMW-FL500
External Flash (GN36) DMW-FL360

"Kampf um Norwegen"

Den 66 år gamle dokumentarfilmen "Kampf um Norwegen" har vært ukjent for norske forskere. Jostein Saakvitne ved Høgskolen i Bergen kom tilfeldigvis over filmen på tysk nettauksjon.

- I filmen er det med både kjente filmopptak, men lengre enn vi har sett tidligere, og en rekke nye scener som antagelig ikke har vært offentliggjort tidligere. Blant annet ser vi dramatiske scener fra nærstrid mellom tyske og norske styrker, og en stor del av filmen er viet kampen om Narvik, "Der Heldenkampf um Narvik", sier førsteamanuensis Jostein Saakvitne fra Høgskolen i Bergen.

"Kampf um Norwegen" er en 80 minutter lang dokumentarfilm om invasjonen i Norge, laget på oppdrag for den tyske Oberkommando der Wehrmacht i 1940. Det er en svær og forseggjort filmaffære, Dr. Martin Rikli og Dr. Werner Buhne har regissert filmen, og fortekstene lister opp hele 29 filmfotografer som har fulgt med og filmet felttoget mot Norge, fra forberedelsene i Tyskland, innmarsjen og til og med kampene om Narvik. Filmen har fått spesialkomponert musikk, signert Franz R. Friedel.

- Det er en påkostet film, svært propagandistisk og trolig laget for visning for et vanlig tysk publikum på tyske kinoer, sier Saakvitne. - Den bygger på en dramaturgi med tyske styrker som kommer og befrir Norge fra en alliert trussel om invasjon. Det er rart vi ikke har kjent til denne filmen tidligere eller funnet informasjon om den. Ingen vi har vært i kontakt med, kjenner til den. Det må skyldes at den ble laget i få kopier og ble ødelagt under krigen. Det gikk hardt for seg i Tyskland mot slutten av krigen, mange filmarkiver brant, og det gjør at det er vanskelig å få oversikt over hva som var laget av dokumentarfilmer i denne perioden, sier Saakvitne.

Les artikkelen "Fant unik film på auksjon" hos Aftenposten.no.

Se noen klipp fra filmen samt et utdrag av intervjuet med Jostein Saakvitne. Vist i NRK Søndagsrevyen 25. juni 2006:



Her er forresten en annen film fra krigens dager (1942). Det vil si det handler ikke så mye om krigen, men mest om historien til Bergen by:

Internett viktigst for kamerakjøpere

For fem år siden svarte 28 % at de brukte Internett for å finne informasjon før de kjøpte kamera, mens 65 % svarte at de brukte fotobutikker. Venner og kjente ble brukt av 31 %. I år opplyser mer 43 % at de bruker nettet, mens andelen som bruker fotobutikken til forhåndsinformasjon er sunket til 37 %. Dette kommer fram av en undersøkelse Visendi har gjort for Fotorådet.

Kvinner er flinkere enn menn til å bruke venner og bekjente, mens menn i større grad bruker nettbutikkene for å skaffe seg informasjon. ? Dette er i og for seg ikke overraskende, sier informasjonssjef Knut Førsund, fordi kamerasalget gjennom de siste årene har funnet stadig nye kanaler. Et stort antall fotobutikker er nedlagt de siste årene, bl.a. fordi filmsalget og filmframkallingen gikk kraftig tilbake. Til gjengjeld har andre kjeder og flere nettbutikker kastet seg på kamerakarusellen, noe som medførte at kamerasalget stadig har økt. Norge ligger nå i verdenstoppen når det gjelder salg og dekning av digitalkameraer.



Bare hver 18. nordmann opplyste at de hadde kjøpt kamera i utlandet i fjor, og bare 1 av 100 hadde handlet kamera en utenlandsk nettbutikk. 13 % hadde kjøpt via Internett i Norge, mens fotohandleren fortsatt er det stedet flest har kjøpt sitt siste kamera.

33 % av befolkningen har planer om å kjøpe nytt kamera i år. 4 av 10 menn og 3 av 10 kvinner sier de vil velge digitalt speilreflekskamera. ? Hvis dette skulle holde stikk, ville vi få et eventyrlig salg, sier Førsund. Salget av speilreflekskameraer ligger foreløpig 50 % over fjoråret, men dette er likevel ikke nok til å følge opp publikums planer om kjøp. Nye aktører på markedet utover sommeren og høsten vil øke oppmerksomheten omkring speilreflekskameraene, så en kraftig økning er Førsund overbevist om at vil komme.

Internett viktigst

Kodak EasyShare P712

Kodak Easyshare P712 tar over som toppmodell etter P850. I korte trekk dreier det seg om 12x optisk zoom, med optisk bildestabilisator, og 7 megapiksler.

Pris og tilgjengelighet i Norge er ikke offentliggjort ennå.

Utdrag fra pressemelding fra Kodak:

Blazing Fast Auto-Focus System, 12X Image-Stabilised Lens, 7.1 MP Sensor Combine for Crisp, Clear Pictures Ideal for Sharing

Eastman Kodak Company today announced the KODAK EASYSHARE P712 zoom digital camera, setting a new performance benchmark for the consumer ?superzoom? category. Its precision auto-focus system with best-in-class click-to-capture rate - literally faster than the blink of an eye, at less than 1/10th of a second (0.07 seconds) - helps photographers get the exact shots they want, whether action on a sports field or children on the playground.

The KODAK EASYSHARE P712 camera features a 12X (36 ? 432 mm equiv.), image-stabilised, f2.8 ? f/3.7, SCHNEIDER-KREUZNACH VARIOGON lens that delivers exquisite detail and sharpness. Its 7.1 megapixel sensor is paired with legendary KODAK Color Science image processing for spectacular, highly accurate colour - shot after shot.

Optical image stabilisation provides a two-stop advantage over non-image stabilised systems for better capturing subjects in low light for both stills and video. It also minimises handheld camera shake at longer focal lengths, which is ideal while photographing sporting events and during everyday picture taking when carrying a stabilising device is impractical.

The P712 camera will be available in the UK from June 2006, with a suggested retail price of £349.99.

Sharing Made Simple
The EASYSHARE P712 camera?s large 2.5-inch, high-resolution LCD and electronic viewfinder simplify framing, reviewing and sharing pictures. Photographers can select pictures for e-mailing or printing with a touch of the exclusive Share button, and even mark them as favourites for automatic uploading to the KODAK EASYSHARE Gallery in conjunction with included KODAK EASYSHARE Software version 6.

TV-quality, 30 frames-per-second VGA video with sound (MPEG4) is always available on the P712 camera with the turn of a dial. Convenient on-camera video editing includes functions such as split, cut, merge and trim, plus the ability to create single-frame or multi-frame "storyboard" still pictures.

As with all EASYSHARE cameras, the P712 model is compatible with KODAK EASYSHARE snapshot printers and camera docks, the IMAGELINK print system, and PICTBRIDGE technology for direct photo output without a computer.

Advanced Features for Precise Control

The hot shoe flash connector and optional KODAK P20 zoom flash (with a suggested retail price of £99.99) provides enhanced, more flexible lighting control, while the included rechargeable lithium-ion battery delivers long-lasting power for more picture taking opportunities.

Additional features include PASM, custom and extensive preset scene modes; multiple burst modes for action shooting; three-shot in-camera panorama stitching; a live histogram; 25 selectable AF points; custom white balance with selectable compensation; highlight/shadow clipping displays; and RAW/TIFF/JPEG support.

111 Mp CCD-brikke

Dalsa, som også leverer bildebrikker til kamera med mer ordinære spesifkasjoner, ble den første produsenten med en CCD-brikken med mer enn 100 megapiksler.

Brikken har 111 megapiksler (10.560x10.560) og er utviklet for bruk sammen med teleskoper ved US Naval Observatory.

DALSA Semiconductor Delivers World?s First 100+ Million Pixel CCD Image Sensor Chip to Semiconductor Technologies Associates (STA)
STA´s 111 megapixel (10560 x 10560) astronomy CCD, fabricated by DALSA Semiconductor, is the first imager to pass the 100 megapixel mark. The sensor´s active area (the large square region on the wafer) measures approximately four inches by four inches.

DALSA Semiconductor, a division of DALSA Corporation (TSX:DSA), an international high performance semiconductor and electronics company, announced today that it has successfully fabricated and delivered the world´s highest resolution image sensor chip to its customer, Semiconductor Technology Associates (STA) of San Juan Capistrano, California. The CCD device, which measures approximately four inches by four inches, has a total resolution of over 111 million pixels (10,560 pixels x 10,560 pixels at 9µm). It is the world´s first imager to break the 100 million pixel barrier.

STA developed the record-breaking chip for the Astrometry Department of the U.S. Naval Observatory (USNO), funded by the Navy´s Small Business Innovation Research Program. The device will assist USNO in the determination of the positions and motions of stars, solar system objects and the establishment of celestial reference frames. DALSA Semiconductor manufactured the device for STA at its wafer fabrication facility in Bromont, Quebec.

"As with past custom image sensor projects, I´m very satisfied with the versatility and capability of DALSA Semiconductor´s foundry to collaborate on new process enhancements and to manufacture challenging custom CCD image sensor products such as this," commented STA President, Richard Bredthauer.

"I'm very pleased that we were able to deliver, ahead of schedule, this custom CCD image sensor to our long time DALSA foundry customer, STA," added Ralf Brooks, President of DALSA Semiconductor. "Completing this challenging, yet successful, project once again illustrates our strong process technology portfolio and our ability to work closely with our customers to create truly unique products."

About DALSA Corporation
DALSA is an international high performance semiconductor and electronics company that designs, develops, manufactures, and markets digital imaging products and solutions, in addition to providing semiconductor products and services. DALSA´s core competencies are in specialized integrated circuit and electronics technology, software, and highly engineered semiconductor wafer processing. Products and services include image sensor components; electronic digital cameras; vision processors; image processing software; and semiconductor wafer foundry services for use in MEMS, high-voltage semiconductors, image sensors and mixed-signal CMOS chips. DALSA is listed on the Toronto Stock Exchange under the symbol DSA. The Company has its corporate offices in Waterloo, ON and approximately 1000 employees world-wide.

Dalsa News

Picasa Web Album lansert

For noen dager siden begynte ryktene å svirre om at Google hadde et onlibe fotoalbum på trappene, knyttet til Picasa som Google kjøpte i 2004. Picasa er et gratis verktøy for bildehåndtering med mulighet for å poste bilder via Gmail eller publisere dem via Blogger.

Nå lanserer Google Picasa Web album som ser ut til å kunne tilby svært enkel publisering av bilder. Fra Picasa kan brukerne velge de bildene de ønsker å dele, så publiseres de automatisk.

Førsteinntrykket er at dette ikke er en spesielt funksjonsrik tjeneste. Den kommer i alle fall tilsynelatende til kort i forhold til Flickr.com som blant annet tilbyr en rekke funksjoner for å dele og publisere bilder via eksterene nettsider.


Nå har jeg fått sjekket tjenesten og det er bare å slå fast at førsteinntrykket bekreftes: Picasa Web Album er brukervennlig og greit samtidig som tjenesten fungerer knirkefritt. MEN, dette når ikke Flickr til knærne en gang. Inntil videre er det en solid seier til Yahoo og Flickr, en tjeneste med langt flere muligheter uten at det på noen måte går ut over funksjonaliteten. Oppriktig talt er jeg ganske skuffet, jeg hadde forventet at Google presterte bedre når de først beveget seg i retning av en fototjeneste. Om ikke annet kunne de gjort en kobling mot Google Maps slik at bildene kunne possisjoneres, noe som inntil videre hadde gitt Picasa Web Album en unik feature.

Google har selvsagt innsett betydningen av å kunne dele bilder med venner, noe de tidligere har forsøkt seg på med Hello. Hvor langt de går i forhold til å bygge inn kollektive funksjoner får vi vente å se, men det eksisterer i alle fall en funksjon for å gi beskjed når de en har listet opp som kontakter har lagt ut nye bilder.

Jeg hadde faktisk ventet at Google ville kline til med ubegrenset lagringsplass, men forsløpig er dette begrenset til 250 megabyte noe som vel må sies å være ganske puslete i dag. Men, men dette er tross alt en gratis tjeneste, og for 25 dollar årlig ruller Google ut 6 gigabyte med ekstra lagringsplass.

Picasa Web Album er i Beta, noe tjenesten har til felles med alt nytt som kommer fra Google. Du kan viistnok få en konto via GMail kontoen din, men her har det vært førstemann til mølla, og jeg ser ut til å være for sent ute :(

Kort om tjenesten:

  • One-click web upload using Picasa?s new ?Web Album? button
  • Free storage space to post and share approximately 1000 photos, with the option to upgrade to more space
  • High-quality photos, automatically resized and optimized to fill available screen space
  • Pre-loaded images enable quick scrolling using arrow keys, and mimic a desktop experience of ?flipping? through photos, even on the web
  • End-to-end photo management that makes it easy to download uploaded photos back to your computer

Take a look at this public gallery to see what it?s like to share photos using Picasa Web Albums.

  • Cost: The latest version of Picasa with the Web Albums feature is free. It?s also free to use Picasa Web Albums for posting, sharing and viewing photos.
  • Access: You need an invitation to post and share photos on Picasa Web Albums. You can sign up for an invitation using your Gmail username. No invitation or sign-in is required to view a friend?s photos online.
  • Storage: Each Picasa Web Albums account comes with 250MB of free storage space, or room to post and share approximately 1,000 wallpaper-sized photos (at 1600 pixels each). For $25.00 per year, users can get a subscription to an additional 6GB of storage ? room to post and share approximately 25,000 photos.
  • There are no ads in Picasa or on Picasa Web Albums
  • Language: Picasa Web Albums and the latest version of Picasa with web uploading are supported in English only
  • System requirements:
    • Picasa: Windows 2000/XP, Internet Explorer 6.0+
    • Picasa Web Albums Internet Explorer 6.0 (also works with IE 7 Beta 2), Firefox 1.0+ or Safari 2.0
- It?s all about the photos
- Picasa Web Albums

HP med 4 nye lommekamera

HP fortsetter sin satsning på kompakte digitale kamera og lanserer nå modeller med blant annet 10 megapixler og "HP steady photo" bildestabilisator. Moderne design i metall, norske menyer og mange innebygde finesser er hovedstikkordene for de 4 modellene.

HP Photosmart E427:
Dette er en kompakt modell med fokus på brukervennlighet for nybegynnere og kunder med enkle knipsebehov.
  • 6-megapixeler for gode bilder også ved utskrift
  • 5x digital zoom
  • 2" LCD skjerm
  • HP Photosmart Share for enkel deling av bilder
  • Videoklipp
  • 16MB internminne og minnespor for SD kort
  • PictBridge kompatibel
Tilgjengelig fra september.
Anbefalt pris: 999,- inkl mva

HP Photosmart M627:
Dette kameraet kombinerer høy ytelse med en god pris. Her får du god bildekvalitet og flere av HP?s særegne spesialfunksjoner (f.eks fjerning av røde øyne) som tidligere var forbeholdt toppmodellene med.
  • Stilig metalldesign
  • 7-megapixeler svært gode bilder og skarpe utskrifter
  • 3x optisk og 8x digital zoom
  • Lyssterk 2,5" LCD skjerm
  • Videoklipp
  • Innebygget fjerning av røde øyne
  • Design Gallery for redigering av bilder direkte på kameraets LCD
  • HP Photosmart Share for enkel deling av bilder
  • 16MB internminne og minnespor for SD kort
  • PictBridge kompatibel
Tilgjengelig fra september.
Anbefalt pris: 1999,- inkl mva

HP Photosmart R827:
Dette designkameraet er spekket med HP?s siste teknologi. Her får du høy oppløsning og hjelp til å stabilisere for bevegelser med HP Steady Shot for gode bilder. Kameraet er svært hendig å ta i lommen med den innebygde linsekonstruksjonen.

  • Ultratynt og stilig metall design
  • 7.2 megapixeler for svært gode utskrifter i alle formater
  • 3x optisk og 8x digital zoom
  • Lyssterk 2,5" LCD skjerm
  • Design Gallery for redigering av bilder direkte på kameraets LCD
  • Videoklipp i VGA format (24 fps) uten lengdebegrensning
  • Innebygget fjerning av røde øyne
  • HP Photosmart Share for enkel deling av bilder
  • 32MB internminne og minnespor for SD kort
  • PictBridge kompatibel
Tilgjengelig fra september.
Anbefalt pris: 2499,- inkl mva

HP Photosmart R967:
Toppmodellen R967 har alt av tilgjengelig teknologi fra HP pakket inn i et lekkert skall. Dette er videreføringen av suksesskameraet R927 nå med 10 megapixler og HP Steady Shot for redusering av bevegelse i bildet.
  • 10 megapixeler for de beste bildene
  • 3x optisk og 10 x digital zoom
  • Svært lyssterk 3? LCD skjerm med 170 graders innsynsvinkel
  • Avansert Design Gallery for redigering av bilder direkte på kameraets LCD
  • Videoklipp i VGA format (24 fps) uten lengdebegrensning
  • Innebygget fjerning av røde øyne
  • HP Photosmart Share for enkel deling av bilder
  • 32MB internminne og minnespor for SD kort
  • PictBridge kompatibel
Tilgjengelig fra september.
Anbefalt pris: 2999,- inkl mva / 3499,- m/docking

Diesel New Art 2006

Innspurten til DNA 2006 er i full gang.

DNA er delt inn i 4 kategorier:
Action: Skulptur, installasjon, performance og konseptuelle verk
Draw: Maleri, grafikk og installasjon
Digital: Film, web og interaktive verk
Foto: Kunstfoto, motefoto og styling.

Juryen vil gå igjennom alle bidragene til DNA Norway i juni/juli måned. De vil også bestemme hvilke bidrag som skal med i katalogen og hvilke bidrag som skal stilles ut. Vinnerne vil motta 20.000 kr og en plass på utstillingene i København, Oslo og Stockholm.

Deadline er 15.juni.

Juryen vil i år bestå av Jan Walaker (redaktør i Hot Rod, og kunstner), Marianne Zamecznik (kurator), Tommy Olsson (kunstner og kunstkritiker), Unni Askeland (kunstner) og Kalle Runesson (kunstner og vinner av DNA draw 2005).

For å bli med, går du inn på www.diesel-new-art.com, klikker deg inn på DNA Norway, registrer deg under Artist registration. Deretter laster du bare bare inn bilder, filmer eller audiofiler av dine verk.

Diesel New Art - Norway - Innspurten til DNA 2006 er i full gang.

Mer om Sony α

Når Sony nå satser på markedet for digitale speilreflekskamera bygger de videre på mange års erfaring fra den fotografiske delen av Konica Minolta. Sony har overtatt alle rettigheter til objektivfatning og andre fotorelaterte løsninger, først og fremst Anti-Shake bildestabilisatoren knyttet til selve bildebrikken.

Sony retter seg inn mot konsumentmarkedet der Canon EOS 30D & EOS 350D, Nikon D70s & D50, Olympus E500 & E330 allerede befinner seg. I dette beitet sier deg seg selv at konkurransen vil bli hard, men Sony legger opp til en aggresiv prising og tilbyr en kombinasjon av funksjoner som ingen av de andre kan skilte med. Sammen med Olympus E330 skiller Sony α seg ved å tilby noe ekstra.

Gammelt og nytt
Sony Alpha 100 bygger umiskjennelig videre på Konica Minoltas kameraer, ikke minst er de ergonomiske løsningene av samme klasse. Bildestabilisatoren skal dessuten være videreutviklet av Sony og skal kunne tilsvare -3,5 EV-trinn. På toppen av dette tilbys automatisk støvfjerning i kameraet med en teknikk som minner om den som Olympus allerede benytter i sine DSLR-kameraer. Sonys skiller seg ut ved at den aktiveres hver gang kameraet slås av, og man unngår dermedforsinkelse under oppstarten. I tillegg har Sony laget et antistatisk belegg som reduserer muligheten for at støv fester seg på brikken.

Sony har også laget en helt ny bildeprosessor til Alpha 100. Prosessoren muliggjør blant annet en interessant feature er Sonys Dynamic Range Optimiser som korrigerer gammakurven ved store kontraster, en funksjon som både HP og Nikon allerede benytter i flere av sine kompaktkameraer. I standardmodus optimaliseres kontrast og gammakurve i hele bildet, mens avansert modus analyserer hvert toneområde og gir en høyere grad av kompensering. Sistenevnte funksjon går imidlertid noe ut over hastigheten.

Med JPEG kan kameraet levere en kontinuerlig strøm av bilder med 3 bilder pr sekund så lenge du har lagringsplass igjen på minnekortet. Med RAW klarer kameraet serier på 6 bilder og 3 bilder med kombinasjonen RAW+JPEG. Sonys RAW-format kalles ARW, et format som allerede støttes i Photoshop CS2 og i Photoshop Elements 4.

Det finnes allerede 16 millioner Dynax-objektiver fra Konica Minolta i tillegg til en mengde kompatible objektiver fra uavhengige produsenter. Dette er trolig noe av det viktigste som Sony har overtatt, noe som gir Alpha-systemet en helt annen start enn det Olympus har dratt i gang med sitt Four-Thirds system - et system som jo er designet helt fra bunnen av, med flere fordeler, men også den store ulempen at man ikke trekker med seg tildeligere brukere av et system. Alle Dynax-kompatible objektivene kan utnytte SuperSteadyShot ettersom denne funksjonen er bygd inn i selve kameraet, noe som også bidrar til å holde prisen på selve objektivene nede.

Fremtidsutsikter
Digit.no referer til pressekonferansen i forbindelse med lanseringen 6. juni. Da kom Kornelius Müller, markedssjef for kameraoptikk hos Carl Zeiss, med noen hint:

Han påpekte overtydelig at de fleste av både Carl Zeiss' og Sonys egne objektiver var "fullformat", mens Alpha 100 har en APS-C strørrelse bildebrikke. - Mer kan jeg ikke si, fortalte han, og fortsatte: - Men dette er vel et hint dere kan spekulere videre på selv.

Ved siden av det åpenbare at fullformat optikk ivaretar behovene til dem som har filmbaserte Dynax-kameraer, er det neppe uten grunn Sonys viktigste partner på optikk antyder at fullformatoptikk kan bli viktig også i framtiden. Når vi spør Sony selv om dette, får vi som forventet svaret at Sony ikke kan kommentere fremtidige produkter, men samtidig at selskapet generelt ikke kan "utelukke noen muligheter i fremtiden".

Vi velger å tolke disse hintene slik at Sony har noe i ermet, og at de seriøst vurderer å slippe et fullformat DSLR-kamera en gang i fremtiden. De ønsker iallfall at brukerne ikke skal velge andre systemer fordi Alpha-systemet i dag mangler fullformat kameraer. Det er særdeles uvanlig at offisielle representanter formulerer seg slik på offentlige pressekonferanser. Utsagnet ble heller ikke moderert eller imøtegått av Sonys egne toppfolk senere på dagen da det ble luftet under direkte intervju. Det eneste Sony ville understreke, var at de først og fremst sikter seg inn på konsumentmarkedet, men at konsumentmarkedet omfatter brede grupper, og at de vil komme med flere kameraer som skal henvende seg til ulike typer fotografer. Sony understreker også kraftig at de har de høyeste ambisjoner og vil bruke all kraft på å konkurrere i DSLR-markedet og bli der som en viktig faktor over tid.

Leserne vil nok spekulere videre på egenhånd. Mer får vi ikke vite foreløpig, men det er all grunn til å sperre øynene opp både for en sterk lansering og et sterkt løfte om en satsning som både publikum og konkurrentene vil få merke. Men som alle andre selskaper må de også overbevise kundene nok til å kjøpe produktene. Ingenting tyder på at Sony sover dårlig om natten.

Markedet for digitale speilreflekskameraer har fått en ny og meget potent aktør, som setter store ressurser inn på å viderutvikle et system der ikke bare grunnmuren, men det meste av bygningen allerede står ferdig. Dette er særdeles viktig for bransjen, og vi vil følge Sony på nært hold i tiden som kommer.

Videokamera med 33x optisk zoom

Samsungs nyeste modeller VP-DC161, VP-DC161W og VP-DC161WB inngår i en serie av videokameraer som tilbyr rekordhøye 33 ganger optisk zoom (120x digital zoom), noe Samsung er alene om på markedet.

Videokameraene støtter dobbeltsidig innspilling på DVD-plater. Dermed får man plass til dobbelt så mye film med samme kvalitet.

VP-DC161 gjør opptak i 4:3-format, mens VP-DC161W og VP-DC161WB også kan gjøre opptak i 16:9.

Utdrag fra pressemelding fra Samsung Nordic:

Enkle videoopptak med ny serie fra Samsung
Med innspilling på DVD-plate, skapes et tommelfingerbilde hver gang man spiller inn en ny sekvens. Det betyr at det er veldig lett å finne frem til ulike sekvenser på kameraet, på TV eller på PC. Dette gjør også redigeringen enklere. Det er mulig å flytte om og gjøre en grovredigering allerede i kameraet. Hvis man vil dele filmene sine med andre, er det enkelt å lage kopier på PC-en.

Dobbelt opp med Samsung
Samsungs nye videokameraer med dvd-plate støtter dessuten dobbeltsidige plater, dobbel innspillingstid og man slipper å bytte plate så ofte. Dette gir mer innspillingstid. Dette er Samsung alene om på markedet. Kvaliteten er MPEG2 ved opptak på DVD-plate, akkurat som for vanlig DV-opptak. (720x576 piksler/25 bilder per sekund)

Samsungs setter ny rekord med 33 ganger optisk zoom
VP-DC161WB gjør umiddelbart inntrykk med sin svarte, høyglansede utforming. Dette uttrykket deler det med Samsungs nyeste LCD-TV modell R7 og hjemmekinoanlegget HT-XQ100. Det finnes også i sølv, VP-DC161W. De har begge 2,7 tommers lcd-skjerm. Modellen VP-DC161 finnes med 4:3-format. Bildesensoren for 161-serien er på 800 000 piksler. Samsungs videokameraer med DVD støtter DVD-RW/-R/+RW/+R (doble lag).

Som et alternativ finnes også en megapiksel-modellen WP-DC565W med plass for minnekortene SD, MMC, Memory Stick og Memory Stick PRO. Både film og bilder kan spilles inn og lagres på kort. Støtter USB 2.0 og PictBridge. Fjernkontroll følger med. Pris: 6400 NOK.

Samsung lanserer nå også to nye familier av sine videokameraer som støtter DV. Den ene er den kompakte VP-D360-serien, som også har opp til 33 gangers optisk zoom og spesielle lydforbedringseffekter, med både bedre kanalseparasjon i stereoanlegget og spesielle opptaksmodus for ulike lydtyper. Den andre er VP-D460-serien, med eksempelvis 64 megabyte innebygd minne. DV-serien tilbyr også en megapiksel-modell i WP-D964.

Samtlige nye videokameraer, både DVD og DV, finnes nå i butikk.

Priser:
VP-DC565: 5800 NOK,
VP-DC161WB / W: 4700 NOK,
VP-DC161: 4200 NOK.
VP-D360 og VP-D460 koster mellom 3500 og 4100 kroner.

SAMSUNG's Digital World - DV-kameraer.

RMKH - Årsutstilling 2006

Hvert år inviterer studentene ved Robert Meyer KunsthøgSkole en gjestekurator, og i år er det Signe Marie Andersen som har påtatt seg denne oppgaven.

Dørene åpner kl. 18:00 i Galleri Grafill i Kongens gate 7 (på hjørnet av Rådhusgaten), fredag den 9. juni.

Foto og video
Nytt for i år er visning av videoarbeider. Utstillingen gir et innblikk i hva som rører seg blant uetablerte kunstspirer, og viser medienes, fotografiets og videoens, mange muligheter.

Galleri Grafill
I år som i fjor henger utstilingen på Galleri Grafill i Kongens gate 7 i Kvadraturen. Galleriet er åpent hver dag, unntatt mandager, kl 10 00 -17 00, og utstillingen vises til of med den 18. juni.

RMKH - Robert Meyer Kunsthøgskole - Fotografiske og digitale medier.

Canon Ixus 800 IS

Canons Ixus 800 IS, der IS er det første kameraet i Ixus-serien som har innebygd bildestabilisator. Videre kan det skilte med 6 megapiksler og 4x optisk zoom. Forgjengeren hadde 7 megapiksler, og vi må berømme Canon for å tørre å gå ned til 6.

Akam.no har testet Ixus 800 IS og konkluderer som følger:

Byggekvaliteten på kameraet er høy, og den relativt høye vekten, sammenliknet med størrelsen er med på å forsterke følelsen av kvalitet. Knappene er tydelige, men noen vil kanskje finne dem litt små. Finishen i fronten får lett riper, noe vi også påpekte for Ixus 55. Det burde Canon gjøre noe med.

Ser vi på bildekvaliteten, er det litt mer støy enn vi hadde ønsket. Men de andre egenskapene er bra. Skarphet i sentrum er omtrent som de fleste andre kameraer i denne prisklassen, men hjørneskarpheten er utmerket. Det samme er fargegjengivelse, vignettering og kromatisk aberrasjon.

Noen ganger blir det nesten kjedelig å teste Ixus-kameraer, fordi de har få svakheter, men også få overraskelser. Det er stødige ting som varer i lang tid, og leverer det de skal. Denne gangen klinket Canon til med optisk bildestabilisator, og det er meget kjærkomment, og et stort pluss, synes vi.

Canon Ixus 800 IS er ikke det billigste kameraet på markedet. I skrivende stund koster det i underkant av 4000 kroner, og er ett av de dyreste 6 megapiklers kameraene på markedet. Men for den prisen får du et kvalitetskamera som er solid bygd, har få svakheter, lengre zoom enn normalt, og har optisk bildestabilisator. Dessuten er det riktig lekkert å se på. Det koster å være kar.


Akam.no - Test av Canon Ixus 800 IS.

Google med online foto-album?

Nettbaserte fototjenester er snart det eneste området hvor Google ikke har et tilbud, hvilket er rart tatt i betraktining hvor stort dette markedet er og hvor lett det kan kobles til andre tjenester.

Google har allerede Picasa, et bra program for å organisere bilder på en lokal maskin, samt Hello, som lar flere brukere dele bilder seg imellom. Men de mangler en online-tjeneste ala Flickr. Ettersom Google allerede tilbyr ubegrenset lagring av video er det lov å håpe på et ligenende konsept for bilder, gjerne med mulighet for å lage tredjeparts løsninger for opplasting og deling av bildene.

Om dette er fakta eller ikke vites ikke, men det sies at i en periode lå det en lenke (se skjermdump) på Picasas hjemmesider til picasaweb.google.com, en nettside som for øyeblikket ikke eksisterer.

Dette styrker imidlertid allerede eksisterende rykter etter at Google ved en "feiltagelse" avslørte at de tenker på en nettbasert fototjeneste:

"Picasa ? provide better organization for our digital lives and with the release of *online photo management*, organize/store more of our important/cherished data with Google." (Mer om dette)

Google Picasa Web Albums Coming?.

Sony α DSLR-A100

Den første "Hands-on Preview" knyttet til Sonys α D-SLR kommer fra Digital Photography Review sammen med en fersk pressemelding fra Sony.

α ser ut til å kunne hevde seg godt i den øvre delen av konsumentmarkedet med 10,2 megapiksler, bildestabilisator og et system for å hindre støv på bildebrikken samt et brukbart sortiment med objektiver allerede ved starten. Mye kan tyde på at det her er snakk om den samme bildebrikken som sitter i Nikon D200, et kamera som jo har mottatt stående applaus for sine egenskaper. Nå handler jo dette om mer enn bildebrikken, men det er ingen grunn til å tro at Sony er de som tuller seg bort når det gjelder selve signalbehandlingen. Her kan vi med andre ord forvente topp bildekvalitet fra en veldig interessant utfordrer.

Prisen ser lovende ut, rundt 1.000 dollar for et kit i USA. Hvilket kan bety at prisen kryper under 10.000 (Oppdatering: Faktisk ser veilledende pris til å kunne bli 8.500) her hjemme. Særlig høyere kan det ikke være heller, ettersom Nikon D200 kan fås for drøye 12.000.

Det blir spennende å se hva dette kameraet kan tilby når det blir testet skikkelig.

Utdrag fra pressemelding fra Sony:

A100 er hjertet i et komplett system som vil bringe fordelene ved digital speilrefleks ut til det fotointeresserte massemarkedet. Kameraet er komplettert med et valgfritt lysmålingssystem og et utvalg av tilbehør, samt et omfattende utvalg av kompatible linser, inkludert kvalitetsoptikk fra Carl Zeiss.

A100 rommer flere teknologier som utvider brukerens kreative muligheter, samtidig som det best mulig resultat sikres for brukere på alle ferdighetsnivåer, og under varierende fotoforhold. Disse inkluderer:

APS-C CCD sensor på 10 megapiksler
Med en oppløsning på hele 10 megapiksler (10.2 millioner effektive piksler), APS-C CCD sensor (15.8mm x 23.6mm) med RGB primærfargefilter, sikres skarpe og detaljerte bilder, stor spennvidde i fargetoner og diskrete graderinger. Høy følsomhet, høy oppløsning og et eksepsjonelt lavt støynivå gir en fantastisk bildegjengivelse, også i store utskriftsformater.

Super SteadyShot i kamerahuset

Super SteadyShot kompenserer for vibrasjoner i kameraet i det øyeblikket lukkeren utløses ved å skifte CCD-sensor i sanntid. Dette gir skarpere og stødigere bilder. Dette er implementert i selve kamerahuset, noe som eliminerer behovet for kostbar, spesialisert optikk med innebygd bildestabilisering.

Super SteayShot er kompatibelt med all Sony ? systemoptikk, inkludert makro, tele- og zoommodeller, og kompenserer typisk for 2-3.5 trinn på lukkerhastighet. Dette gjør at brukeren kan redusere ISO-innstillingen for bedre bildekvalitet og også oppnå skarpe bilder med håndholdt kamera ,selv i situasjoner med lite lys som krever lenger eksponeringstid.

Anti-støvsystem
Kameraets avanserte anti-støvsystem minimerer effekten av støvpartikler som kommer inn kamerahuset ved bytte av linse. CCD-sensorens anti-statiste belegg fungerer som en sperre for støv, mens en CCD vibrasjonsfunskjon skaper en kortvarig rystelse som løsner støvpartikler hver gang kameraet skrus av. Denne funksjonen kan også aktiveres fra opsettmenyen.

2.5 tommers 230K piksel LCD-skjerm

Den store og klare skjermen på 2.5 tommer har en meget høy 230K pikseloppløsning med Clear Photo LCD Plus teknologi. Dette gir en meget god gjengivelse av bildene på skjermen. Anti-refleksbelegg og et lag som reduserer gjenskinn gir nøyaktige og livaktige farger, selv med en vid synsvinkel. Skjermen viser kamerainnstillinger og nøkkelinformasjon for fotograferingen med stor og lettlest skrift. Retningen på skjermbildet skiftes automatisk ved veksling mellom portrett og landskapsformat.

En voksende familie av kvalietsoptikk

Det nye A100 støttes fra og med lanseringen av et utvalg kompatible objektiver, fra zoom, tele til vidvinkel og makro.

Sony G-objektiver
Gir høy bildekvalitet med fantastisk lyssamlende kraft og liten forvrenging, samt konsistent kvalitet over alle fokallengder for zoomlinser. Spesielt belegg for optiske flater reduserer gjenskinn og forstyrrelser, selv i vanskelige motlysforhold.

Carl Zeiss-serie
Tilbyr optisk kvalitet, ytelse og pålitelighet av høyeste klasse. Toppserien av kompatible Planar, Sonnar og Vario-Sonnar-linser fra Carl Zeiss drar veksler på 150 års erfaring med produksjon av optiske instrumenter med den ultimate presisjon og kvalitet.

A100 tilbyr kompatibilitet med mer enn 16 millioner objektiver med Konica Minolta-fatning som har blitt solgt verden over under Maxxum/Dynax merkevarene.

Blits og tilbehør
I tillegg til innebygget blits, tilbyr A100 et bredt utvalg av kompatible blitser. Til montering på kameraet eller bruk umontert, to blitser gir trådløs TTL, ADI måleteknologi og høyhastighets synkronisering.

Valgfritt tilbehør
A100 gir tilgang på en komplett serie med kompatibelt ?- brandet tilbehør. Dette inkluderer blant annet adaptere, forlengelseskabler, batteriadaptere for bruk av flere blitser og blits med ledning, samt forstørrelsesstykke til søker og fjernkontroll. Det finnes også et utvalg av brandede kameravesker, linsevesker og kameraremmer.

I praksis er dette en oppgradert versjon av Konica Minolta Dynax 5D, i det minste ytre sett. Det har imidlertid skjedd mye "under panseret".

None fakta om kameraet:
  • Sensor
    • 23.6 x 15.8 mm CCD sensor
    • RGB Color Filter Array
    • Interline interlaced CCD
    • Built-in fixed low-pass filter
    • 10.8 million total pixels
    • 10.2 million effective pixels
    • 12-bit ADC
  • Image sizes
    • 3872 x 2592 (L)
    • 2896 x 1936 (M)
    • 1920 x 1280 (S)
  • File qualities / formats ? RAW
    • (12-bit,.ARW format, approx. 9.1 MB per image)
    • RAW + JPEG Fine
    • JPEG Fine
    • JPEG Standard
  • Sensitivity
    • Auto (100 - 800)
    • ISO 100 - 1600
    • Lo80 (ISO 80, Low key)
    • Hi200 (ISO 200, High key
  • Metering modes
    • Multi-segment (40 segment Honeycomb pattern)
    • Center-weighted
    • Spot
  • Metering range
    • EV 1 to 20 (Multi-segment / Center-weighted)
    • EV 4 to 20 (Spot metering) (at ISO 100 with F1.4 lens)
  • Exposure compen.
    • -2.0 to +2.0 EV
    • 0.3 EV steps
  • Shutter Speed
    • 30 to 1/4000 sec
    • Bulb
  • Flash X-sync
    • 1/160 sec
    • 1/125 sec (with Super Steadshot on)
  • Color space
    • sRGB
    • Adobe RGB
  • I mage parameters
    • Contrast (-2 to +2)
    • Saturation (-2 to +2)
    • Sharpness (-2 to +2)
    • (Available in all color modes)
  • Noise reduction
    • Long exposure for exposures longer than 1 second
    • User controllable: On / Off
  • Drive modes
    • Single-frame
    • Continuous
    • Self-timer (10 or 2 sec)
    • Continuous bracket
    • Single-frame bracket
    • White balance bracket
  • Continuous shooting
    • RAW: 3 fps, up to 6 frames
    • RAW+JPEG: 3 fps, up to 3 frames
    • JPEG: 3fps, unlimited
  • Connectivity
    • USB 2.0 Hi-Speed (mass storage or PTP)


Les intervju med Takashi Kondo, Vice President, Sony Europa på digit.no. Han har dette å si om Sonys tanker om en eventuell fremtidig satsing på det profesjonlle D-SLR-markedet:

- Alpha 100 er vårt første DSLR-kamera, og aggressivt priset, ikke mye høyere enn de billigste begynnerkameraene, men med betydelig bedre spesifikasjoner. Vi ser på det som et middels avansert speilreflekskamera som vil konkurerre med både rimeligere og dyrere modeller fra våre konkurrenter.

Når det gjelder aktiv LCD-skjerm, har vi ikke valgt det denne gangen, som alle ser. Selv om jeg ikke kan kommentere fremtidige produkter, kan jeg påpeke at Sony legger særlig stor vekt på å ha et tilbud til dem som hittil bare har brukt kompaktkameraer. For denne gruppen er pris, enkelhet, størrelse og sann-tids LCD-søker viktige egenskaper. Sony har all den teknologien som trengs for å lage systemkameraer i huset, også med en slik finesse. Alt jeg kan si, er at dette vil være noe vi vurderer i fremtidige produkter.

Sony vil ikke prioritere det profesjonelle markedet nå, selv om vi prinsipielt ikke vil utelukke noen muligheter i fremtiden. Skulle vi henvendt oss til det profesjonelle markedet, måtte vi ikke bare lage andre produkter, vi måtte utvikle en helt ny infrastruktur for denne gruppen, som omfatter både service, salg og support. Det er i alle tilfelle noe som vil kreve mer tid. Men vi legger ikke skjul på at våre ambisjoner er store. Carl Zeiss' representant, markedssjef Kornelius Müller, ga på pressekonferansen i dag en del opplysninger som dere nok vil grunne videre på, skulle jeg tro, avslutter Kondo-san med et lunt glimt i øyet.


Sony Alpha DSLR-A100 Hands-On Preview: Digital Photography Review.

Mannen med filmkameraet

Litt å kose seg med i Pinsehelgen:)

"Mannen med filmkameraet" er den russiske filmskaperen Dziga Vertovs mest kjente verk, i det minste iVesten. Vertovs film regnes som et hovedverk i den russiske filmkonstruktivismen, og et glimrende eksempel på evnen til å utnytte ulike montasjeteknikker.

Filmen handler om en fotograf som drar rundt med et filmkamera og dokumenterer livet i storbyen. Undertittelen lyder: "En rapport om film, fragmenter av en filmfotografs dagbok". Fortekstene starter med tekstplakatene: "Obs tilskuere! Denne filmen er viet eksperimenter i filmatisk kommunikasjon av visuelle fenomen..."



Dziga_Vertov / Denis Kaufman sammen med Mikhail KaufmanDziga Vertov (eller Denis Abramovich Kaufman, som var hans virkelige navn) tilhørte en krets av filmskapere som fulgte i Lev Kulesjovs fotspor i forsøkene på å finne metoder for gjorde det mulig å fremstille abstrakte tanker i stumfilmen. Klippingen (montasjen) skulle gjennomføres på en måte som gjorde at publikum fikk en følelsesmessig reaksjon. Mange eksperimenterte med ulike montasjeteknikker, deriblant Sergej Eisenstein som også omsatte kunnskapen han fikk gjennom sitt arbeider som filmskaper til en egen montasjeteori.

Vertov ønsket at filmkunsten skulle fungere på mediets egne premisser, løsrevet fra litteraturen og teateret. Konsekvensen, ifølge Vertov, var at film skulle lages uten manus, det skulle ikke brukes kulisser eller instruerte skuespillere, og heller ikke mellomtekster som forklarte handlingen. Vertov la vekt på å frigjøre tagningenene fra de fysiske forholdene mellom årsak og virkning, og istedet re-arrangere klippenes rekkefølge for å tilføre filmen et utvidet og gjerne nytt meningspotensiale basert på tilskuerens assosiasjoner.

For Vertov var det et sentralt poeng å vise prosessen med å lage film. Han var en ekte modernist med sans for teknologi og hvordan dette fungerte, noe som blant annet medførte at han benytter seg av spesielle animasjonsteknikker, prismer, dobbelteksponeringer og splittsceneteknikk for å la ulike handlingsforløp foregå samtidig.

Man With a Movie Camera.

Sony HDR-HC3E

Sony HDR-HC3E er foreløpig det minste høydefinisjonskameraet i verden samtidig det er mulig å ta stillbilder med 4.0 Megapikslers oppløsning. Det er ClearVid CMOS sensoren som gjør dette mulig, en teknologi forbeholdt Sony Handycam. I kombinasjon med bildeprosessoren Enhanced Imaging Processor gir teknologien mer detaljrike bilder med høyere oppløsning enn tidligere.

Prosessoren er i stand til å behandle store mengder pikseldata samtidig som den fanger både mørke og lyse felt og reproduserer dette i klare farger og naturtro lysgjengivelse på opptakene.

Andre nye funksjoner:

  • 4 Megapiksel stillbildefunksjon
    • Med ClearVid CMOS Sensor kan du nå ta stillbilder med HDV Handycam med en oppløsning på 4 megapiksler.

  • Ta bilder og film samtidig
    • Med HDR-HC3E kan du ta stillibilder på 2.3 megapiksler samtidig som du gjør opptak. Bildene lagres midlertidig på kameraets internminne og overføres senere til en Sony Memory Stick Duo.

  • "Smooth Slow Rec" opptaksfunksjon
    • Opptak i ekte "sakte film" er nå mulig med Smooth Slow Rec funksjonen som bor i HDR-HC3E. Bildeprosessoren sikrer at bildene kan fanges opp I raskere hastighet enn ved normal filming. Normal film tilsier 50 bilder pr sekund, men med Smooth Slow Rec fanger opptil 200 bilder pr sekund. Med tre sekunders opptak kan man fange objekter i bevegelse og lage en slow-motion effekt.

  • HDMI-klarhet gir enkel avspilling også på TV
    • Den nye HDR-HC3E fra Sony er også HDMI-klar noe som besvarer behovet for oppkobling mot den nye generasjonen av HD-klare TV-er. Dette muliggjør avspilling av opptakene dine med HD-bilde og lyd uten at de digitale signalene forringes mellom videokameraet og TV-en. En kabel fra kameraet til din HD-klare TV er alt du trenger.

  • Levende farger
    • Den nyeste HDV camcorderen fra Sony har også en Clear Photo LCD-skjerm på 2.7 tommer som er designet for å gi brukeren klarhet i bildet og høyt kontrastnivå. Med en anti-refleksjons hinne på skjermen vil heller ikke skarpt sollys begrense muligheten til å se resultatene på kameraets egen skjerm.

  • Kameraet har som alle Sony modeller optikk signert Carl Zeiss. Med en Vario-Sonnar T* linse med 10 x optisk zoom og en filterdiameter på 30 med mer skulle man ha optikk nok til å klare seg. Linsen er designet for å minimere refleksjoner og annet bildestøy samtidig som den skal øke kontrastene og gjengi naturtro farger.

  • Verdens minste HDV-kamera
    • Med tanke på betjeningsvennlighet og størrelse har HC3E blitt enda lettere og mindre. Kameraet veier kun en halv kilo, noe som er et vekttap på 26 prosent sammenliknet med sin forgjenger HC1. Også omkretsen på kameraet er betydelig mindre noe som gjøre det mer hendig og enkelt i bruk.
Akam.no har testet Sony HDR-HC3E og konkluderer som følger:

Det har vært med glede vi har fordypet oss i dette videokameraet. Sony HDR-HC3E er en perle hva design angår. Så kan man sikkert sette visse haker på andre sider ved kameraet og det blir en prioriteringssak. HDV har gitt mersmak, men vi skal huske en ting. Datamengden er enorm og det er en utfordring for enhver datamaskin å redigere det.

Per dags dato er det også svært få TV-er som har oppløsning til å visse disse store bildene. Men en ting man kan ha i bakhodet da, er at dette lagres for fremtiden. Om ikke mange år er helt sikkert høyoppløselige skjermer allemannseie. Forhåpentligvis kan vi da ta fram tapene igjen og begynne å redigere dem.

Det meste er gjennomført på HC3, og det som ikke er 100% er slike ting som kun ville vært bonuser. Vi kan ikke gjøre annet enn å anbefale denne perlen på det varmeste. Prisen kan kanskje være en hindring for de fleste, men de som bruker dette som tilbehør til en desto finere dress vil nok ikke ha problemer med budsjettet uansett.


Akam.no - Sony HDR-HC3E.

Nikon D2Xs

Nikon D2Xs er en oppgradering av D2X, men innebærer over 20 nye forbedringer Samme CMOS-sensor med 12,4 effektive megapiksler er beholdt, sammen med serieopptak med 5 bilder per sekund og samme avanserte bildebehandlingssystem som D2X.

Nikon D2Xs har alle de gode egenskapene som gjorde forgjengeren til en suksess, som rask oppstart, utløserforsinkelse på bare 37 ms og et 11-felts autofokussystem med fleksibel høyhastighetsbeskjæring i opptil 8 b/s.

Dyrt er det fremdeles med en veiledende pris er satt til kr 45 900,- inkl. mva.

De viktigste forbedringene i Nikon D2Xs er:
  • Innovativ maskering av elektronisk søker ved høyhastighetsbeskjæring
  • Ny 2,5-tommers LCD-skjerm med 170-graders synsvinkel
  • Nytt EN-EL4a-litium-ion batteri med opp til 3800 eksponeringer pr oppladning
  • Ny innebygd beskjæringsfunksjon med mulighet for beskjæring av bildene i kameraet
  • Svart/hvitt-innstilling
  • Justeringer av kontroll og ytelse for autofokus
  • 3D-fargematriselysmåling II ved høyhastighetsbeskjæring
  • Flere ISO-trinn
  • Mulighet for å dele kamerainnstillinger mellom kamerahus
  • Kompatibelt med Nikons nye valgfrie bildeautentifiseringssystem

Kompatibilitet med Nikons trådløse sender WT-2 gir rask bildeoverføring og forbedret sikkerhet og kompatibilitet med de nyeste protokollene. D2Xs kan dessuten fjernstyres via trådløst LAN ved hjelp av en datamaskin som har Camera Control Pro-programvaren installert (ekstrautstyr).

Utvidet featureliste:
  • 12.4 effective megapixel Nikon DX Format CMOS image sensor featuring optimum image quality and high-speed 4-channel data output
  • Nikon's most advanced image processing engine is updated to deliver yet higher performance and greater precision as it produces natural looking images with realistic transitions between colors and tones
  • High-speed continuous shooting: 5 frames per second (fps) at 12.4 megapixels for up to 17 consecutive NEF (Nikon Electronic Format) or 22 JPEG images; 8 fps for 29 NEF or 50 JPEG images at 6.8 megapixels in High-speed Crop mode
  • High-speed Crop mode features a new viewfinder mask for more accurate and confident composition
  • Refinements to Nikon's industry-leading 11-area AF system with 9 cross-type AF sensors deliver faster response and greater precision for optimal performance under the most challenging shooting conditions
  • The advanced color reproduction system is updated, adding a new Black & White mode choice to the six available color mode and color profile combinations
  • 3D-Color Matrix Metering II with ambient light sensor and 1,005-pixel RGB sensor delivers consistent and dependable automatic exposure
  • Excellent response featuring instant start-up and ultra-short 37ms shutter release lag
  • Top shutter speed of 1/8,000 second and flash sync speeds up to 1/250 second
  • Fast read/write memory card speed and USB 2.0 Hi-Speed interface for faster image transfer
  • Large 2.5-inch LCD monitor with ultra-wide 170° viewing angle for clear image preview and easy access to settings and information, including RGB Histograms and the Recent Settings list
  • Creative in-camera effects with Image Overlay and Multiple Exposure, and in-camera trimming with Trim function
  • GPS support records location information along with shooting data
  • Lightweight, durable magnesium body
  • New high-energy EN-EL4a rechargeable lithium-ion battery features significantly increased capacity, and provides detailed battery status information.
  • Full support for Nikon's Creative Lighting System and i-TTL flash control when used with the SB-800, SB-600 or Wireless Close-Up Speedlight Systems
  • The D2Xs supports more than 50 AF Nikkor lenses in addition to the growing family of DX Nikkor lenses
  • Support for the Wireless Transmitter WT-2/2A enables direct transfer of images via wireless LAN. (WT-1/1A also supported)
  • Includes Nikon?s PictureProject software for easy control over image adjustment and management
  • Support for Nikon's new Capture NX software, which provides easier access to powerful and visually intuitive enhancement tools that help tap the full potential of NEF images
Brosjyre i PDF-fomat.

Samtidig med D2Xs lanserer Nikon Camera Control Pro for fjernstyring av Nikon digitale speilreflekskamera fra en PC.

Den nye programvaren etterfølger Nikon Capture 4 Camera Control, som ble lansert i 2003, og inneholder avanserte funksjoner, blant annet vesentlige forbedringer i ?Viewer? betraktningsfunksjonen.

Camera Control Pro er kompatibel med Nikon?s nyeste programvare, inklusiv Capture NX (lanseres sommeren 2006), for en enkel bildeprosess fra å ta bildet til å overføre og lagre det.

Hovedegenskaper
Ved å bruke USB eller Firewire kabelen som er inkludert ? og/eller WiFi adaptere (opsjon) for utvalgte modeller ? gjør Nikon Camera Control Pro det mulig for deg å ta vare på unike bilder, uansett hva motivet er.

I studio kan du observere rendret og lyset på bildene dine på en dataskjerm. Natur- og dyrelivsfotografer vil sette pris på å kunne sette opp kameraet i nærheten av et fuglereir eller i et hi og ta de mest utrolige bilder. Industrifotografer kan plassere kameraet sikkert på spesielle og utsatte steder for å ta opp kritiske situasjoner i produksjonsforløpet, mens rettsvesen og vaktselskap kan bruke kameraene for kontinuerlige overvåkningsformål ved å bruke programvarens innbygde intervalometerfunksjon. Mulighetene er mange!

Viewer betraktningsfunksjon
Fotograferte bilder kan betraktes i programvaren. Viewer-vinduet har følgende taster: "Forrige bilde", "Neste bilde", "Vis fokuseringsområde", "Tilpass skjermen", "100 % ", "50 %" og "Slett".

Tonekompensasjonskurver kan lagres i kameraet
I nyere Nikon digital SLR-kameraer, for eksempel D2X, kan kundespesifiserte kurvedata for tonekompensasjon lagres for å få skreddersydd kameraets atferd etter fotografens ønsker, og for å forbedre effektiviteten når en bruker flere kameraer på en gang.

Forbedret grafisk brukergrensesnitt
Et simulert (kamera) LCD panel på datamaskinens skjerm utfører de samme funksjonene som kamerasøkerdisplayet. Det er utviklet for å være overensstemme med de nyeste kameraene for å gi lettere bruk. Det er også mulig å fjernstyre kameraet fra din egen datamaskin uten å måtte bruke kontrollmenyen på datamaskinen; kontrollmenyen kan skjules og du kan velge å bruke kun det simulerte ?kamera? LCD-panelet.

Kompatibel med WiFi-bruk
I tillegg til å støtte USB kabelforbindelser, tilbyr Camera Control Pro kompatibilitet med trådløse overføringsmodeller (opsjon) WT-2 og WT-3*. Forbundet med en digital SLR, gjør WT-2 og WT-3* det mulig å fjernkontrollere fotografering og innstilling via en trådløs LAN over WiFi.