Internett viktigst for kamerakjøpere

For fem år siden svarte 28 % at de brukte Internett for å finne informasjon før de kjøpte kamera, mens 65 % svarte at de brukte fotobutikker. Venner og kjente ble brukt av 31 %. I år opplyser mer 43 % at de bruker nettet, mens andelen som bruker fotobutikken til forhåndsinformasjon er sunket til 37 %. Dette kommer fram av en undersøkelse Visendi har gjort for Fotorådet.

Kvinner er flinkere enn menn til å bruke venner og bekjente, mens menn i større grad bruker nettbutikkene for å skaffe seg informasjon. ? Dette er i og for seg ikke overraskende, sier informasjonssjef Knut Førsund, fordi kamerasalget gjennom de siste årene har funnet stadig nye kanaler. Et stort antall fotobutikker er nedlagt de siste årene, bl.a. fordi filmsalget og filmframkallingen gikk kraftig tilbake. Til gjengjeld har andre kjeder og flere nettbutikker kastet seg på kamerakarusellen, noe som medførte at kamerasalget stadig har økt. Norge ligger nå i verdenstoppen når det gjelder salg og dekning av digitalkameraer.



Bare hver 18. nordmann opplyste at de hadde kjøpt kamera i utlandet i fjor, og bare 1 av 100 hadde handlet kamera en utenlandsk nettbutikk. 13 % hadde kjøpt via Internett i Norge, mens fotohandleren fortsatt er det stedet flest har kjøpt sitt siste kamera.

33 % av befolkningen har planer om å kjøpe nytt kamera i år. 4 av 10 menn og 3 av 10 kvinner sier de vil velge digitalt speilreflekskamera. ? Hvis dette skulle holde stikk, ville vi få et eventyrlig salg, sier Førsund. Salget av speilreflekskameraer ligger foreløpig 50 % over fjoråret, men dette er likevel ikke nok til å følge opp publikums planer om kjøp. Nye aktører på markedet utover sommeren og høsten vil øke oppmerksomheten omkring speilreflekskameraene, så en kraftig økning er Førsund overbevist om at vil komme.

Internett viktigst

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar