27 november 2005

Hullkamera av Lego

Er ikke dette herlig nerdete vet ikke jeg. Adrian Hanft har laget et hullkamera fra grunnen av, ved hjelp av Lego og noen få avlagte deler fra et gammelt kamera.

Det beviser vel at man aldri blir for gammel for Lego :)

Thoughts About Photography: Medium Format Pinhole Lego Camera.

Apple iPod video review

LetsGoDigital har testet den nye Apple iPod Video, skjønt dette ligger kasnkje litt i grenseland for hva man kan kalle en test. Det eneste negative som trekkes frem er skjermen, som er for liten, samt manglende støtte for RAW-formater fra digitale kameraer.

iPod er en kraftig liten maskin som kjapt og overbevisende viser fotografier og spiller video med 30 bilder i sekundet med god bildekvalitet. Men når det er sagt, etter å ha sett film på bærbare enheter som f eks Sonys PlayStation Portable er det nesten litt vanskelig å ta iPods 2.5" skjerm på alvor.

LetsGoDigitals konklusjon er i alle fall som følger:

"What can I say? I love the iPod. And although there are a lot of competitors in the game that are more or less providing the 'perfect' solution, I admire the way Apple evolved the iPod with the video feature and the finishing touch of the design. Although a larger screen would be more convenient, the playback looks perfectly sharp.

The new iPod is part of the one big concept where iTunes plays a leading role. With the ability of buying your favourite music and video in the Online iTunes Music store there is plenty of content to keep you company. As an image backup device it functions excellently. JPEG is supported so your images are easily played back. RAW is not supported though you are able to store them via the Camera connector.

Battery life is pretty amazing, up to 20 hours for music playback, running a video will decrease the capacity to 2 hours.

The iPod is the perfect device for the young and old... Upgraded with some nice extra features and better performance the iPod will give you an excellent deal!"
. Apple iPod video review

Litt mye halleluja dette, sjekk f eks IT-avisens test for en "second opinion":

Det er ikke vanskelig å bli glad i iPod Video. Muligheten for å spille av video er et hyggelig tillegg til det som alltid har vært en alle tiders Mp3-spiller (og bærbar harddisk), men Apple klarer likevel ikke helt å overbevise meg om at dette er det ultimate innen lommevideo.

Det får ikke hjelpe at amerikanerne kan fråtse i TV-programmer og spennende videoinnhold, så lenge vi norske poddere må nøye oss med konverterte hjemmevideoer og løftet om musikkvideo etter hvert.

Det er dermed et stykke til toppkarakteren for iPod denne gangen. Vi hadde rett og slett ønsket oss litt mer. Husk at vi fremdeles snakker om en lomme-mediaspiller med liten skjerm, uten verken radio eller opptaksfunksjon (i det minste uten kostbart ekstrautstyr).


Les hele testen i IT-Avisen.no.

26 november 2005

Canon Digital IXUS 50 & 55

Forskjellene på Ixus 55 og Ixus 50 er små. Begge kameraene har de samme spesifikasjonen, og nesten de samme funksjonene. Ixus 50 mangler noen få programmer og mulighet til å bruke My Colors-funksjonene under videopptak.

Akam.no har testet kameraene, og etter testerens mening har ikke Ixus 55 noen konkrete mangler. Det kunne imidlertid vært litt bedre skarphet, litt mindre støy på høyere ISO og litt lengre batterilevetid. Det både Ixus 50 og Ixus 55 kan skilte med, er en rask seriebildefunksjon, at menyene er logisk bygd opp, og gir god brukervennlighet.

Både Ixus 55 og Ixus 50 er begge gode kameraer som kan anbefales til de som vil ha et godt gjennomført kamera med gode menyer, rask seriefunksjon og generelt få svakheter.

Akam.no - Test av Canon Digital IXUS 55.

Egenskaper Ixus 55

Oppløsning
En kraftig CCD-sensor på 5,0 megapiksler gir fotoutskrifter i opptil A3-format med flere muligheter for beskjæring i etterkant.

Ultrakompakt 3x optisk zoom
Det 3x optiske zoomobjektivet med UA-linser er utrolig kompakt og leverer krystallklar ytelse.

Visjonær teknologi
DIGIC II-prosessoren i Digital IXUS 55 gir rask og responsiv kameraytelse og fantastisk fargegjengivelse. iSAPS analyserer hvert enkelt motiv og optimaliserer viktige kamerainnstillinger før bilde tas. Resultatet er bilder med høy kvalitet i løpet av få øyeblikk.

Stor LCD-skjerm
Med en ekstra stor 2,5" LCD-skjerm er det en fryd å fotografere og se gjennom resultatene. Skjermens store visningsvinkel er praktisk når du vil vise noe til venner og familie. QuickBright lyser opp skjermen i situasjoner med mye lys, mens Night Display øker synligheten når det er lite lys, slik at det er enkelt å fotografere etter mørkets frembrudd.

Opptaksinnstillinger
Få perfekte bilder med en av de femten opptaksprogrammene. 7 forhåndsinnstilte spesielle scene-programmer gir flotte resultater ved vanskelige lysforhold. Med Mine farger kan du bruke spesielle fargeeffekter som er innebygd i kameraet, på bilder og filmer i sanntid.

Film
Lag ekstra lange (opptil 1 GB*) filmsekvenser i VGA-kvalitet med 30 bilder/sek og lyd. Vis dem frem til venner og familie på den store LCD-skjermen, eller koble til en TV for avspilling i fullformat. Ta opp raske actionscener i QVGA-kvalitet med 60 bilder/sekundet og analyser dem i sakte film.

Utskrift
Med Digital IXUS 55 er det lekende lett å skrive ut. Du kobler ganske enkelt kameraet til en PictBridge-kompatibel skriver, trykker på Print/Share-knappen, og du har en fargeutskrift i løpet av sekunder. Koble til en skriver i Canons SELPHY CP-serie og dra fordeler av avanserte utskriftsfunksjoner som for eksempel utskrift av ID-bilder og stillbilder fra film.

USB 2.0 Hi-Speed
Overfør bilder til PC-en raskt og enkelt med den superraske USB 2.0 Hi-Speed-tilkoblingen.

Redigere og dele
Med Canons ZoomBrowser EX (Windows) og ImageBrowser (Macintosh) som følger med, kan du redigere og organisere bilder, filmer og lysbildefremvisninger. CANON iMAGE GATEWAY** gir tilgang til 100 MB lagringsplass på Internett.

25 november 2005

Star Wreck: In the Pirkinning

Star Wreck: In the Pirkinning er laget over en periode på syv år av studenter og amatører på et minimalt budsjett. Filmen er en parodi, laget med ren SciFI glede, og kan lastes ned gratis via Starwreck.com.

Science fiction på finsk blir ganske surrealistisk, men dette er bra gjort. Sjekk traileren.

I et intervju med InformationWeek, sier mannen bak prosjektet, Samuli Torssonen, blant annet dette:

The project is an example of how independent filmmakers can produce a full-length movie on a shoestring budget and can get global distribution without ever talking to a major studio.



Star Wreck: In the Pirkinning står på programmet under WARP 2006 i Stavanger.

Preus museum svarer på kritikken

Jonas Ekeberg, direktør ved Preus museum, svarer på kritikken fra fotografi.nos redaktør Morten M. Løberg, som blant annet ble fremført i en kronikk i Dagbladet.

Ekeberg skriver blant annet:
For det første er det naturligvis ikke slik at Leif Preus og Morten Løberg sitter med det sluttgyldige svaret på hvilken profil et nasjonalt museum for fotografi skal og bør ha. De har åpenbart sin mening om dette, men det finnes selvfølgelig ulike formidlingsgrep, ulike museale metoder. Det interessante med de ulike metodene er at de alle er verdiladet. Både det vi presenterer og måten vi presenterer det på sier noe om vår egen tid og om vårt eget ståsted som formidlere. Derfor er det ønskelig å oppleve forskjellige tolkninger av våre museumssamlinger, på samme måte som vi ønsker å oppleve forskjellige tolkninger av teaterstykker. Dette levendegjør historien.
/../
Videre er det ikke slik at samlingene til Preus museum tidligere var tilgjengelige for publikum, mens de nå er pakket bort. Museet har store samlinger som aldri har vært vist samlet eller fullstendig; utstillingene har vært preget av faglig profilerte valg ved Preus museum som ved alle andre museer. I noen år har den tekniske samlingen vært prioritert forholdsvis høyt i vår basisutstilling. Nå er billedsamlingen prioritert noe høyere. Dette er vanlig museal virksomhet og prosedyre. Når dette er sagt, så har museet planer om en utvidelse med ett nytt galleri. Dessverre ble det ikke bevilget midler til dette formålet på statsbudsjettet for 2006, men vi har håp om at Kulturministeren vil se nøye på dette prosjektet ved neste korsvei. Utvidet utstillingsplass ville selvfølgelig gi mulighet til å vise flere aspekter av samlingen samtidig.
/../
Løberg påstår i sin artikkel at «sære utstillinger av samtidsfotografi ikke har noen framtid i en norsk provinsby». Dette er en absurd påstand for alle som kjenner museets program, som i øyeblikket består av utstillingen Kongen og katten ? Kongehuset og fotografiet 1905-2005 og en basisutstilling som presenterer verk fra 1840-tallet og fram til i dag. I tillegg er det en fornærmelse mot vårt lokale og regionale publikum. Det er naturligvis fullt mulig for et publikum i Vestfold å forholde seg til samtidsfotografi såvel som historisk fotografi. Hvorfor skulle det ikke være det?


Les hele innlegget på Fotografi.no.

Nærbildet som forsvant


Har det klassiske nærbildet ? som ble udødeliggjort av Greta Garbo ? mistet sin betydning i dvd-alderen?

"I'm ready for my close-up", erklærte stumfilmstjernen Norma Desmond (Gloria Swanson) i Sunset Boulevard, og avholdt samtidig et storslagent gravøl over stumfilmens klassiske nærbilde. Selv om nærbildet fortsatt er filmens fremste billedutsnitt, benyttes det sjelden av dagens filmskapere for å oppnå den dramatiske effekten vi kjenner fra tidligere filmepoker.

Med nye digitale opptaksformater er de nære og halvnære bildene så hyppig i bruk at nærbildet har mistet noe av sin dramatiske kraft og evne til å overraske. De mer grovkornede videokameraene fanger ikke opp nyansene i skuespillernes ansikter og spillet mellom lys og skygge. Dagens digitale filmskapere kompenserer derfor med mer fysisk handling, høyere lydnivå og flere kamerabevegelser.

Les artikkelen i Morgenbladet.

Prisen på PlayStation 3

Dyrere komponenter har vært en av grunnen til at mange trodde Xbox 360 ville vinne kampen om neste generasjon spillkonsoll.

Teknisk sett er PlayStation 3 mer avansert enn Xbox 360 fra Microsoft. PS3 har blant annet en kraftigere prosessor og leveres med Blu-Ray-spiller som takler filmer i HD-kvalitet. Xbox 360-eiere må nøye seg med en vanlig DVD-spiller. Estimatene gikk derfor ut på at Playstation 3 ville bli nesten dobbelt så dyr som Xbox 360.

I et intervju med det amerikanske tidsskriftet Fortune kan imidlertid en representant for Sony USA fortelle at PS3 vil koste mellom 300 og 400 dollar.

Så da er problemet bare at konsollen lanseres først til neste år.

24 november 2005

Harddisk-avspiller for lyd og bilde

Iomega lanserer en serie harddisker under navnet ScreenPlay Multimedia Drive. Enhetene leveres med en fjernkontroll, og kan spille av lyd-, bilde og videofiler direkte på TVen eller stereoanlegget uten å gå via en PC.

Ifølge Iomega skal ScreenPlay-serien skal ifølge pressemeldingen fra Iomega kunne håndtere en rekke formater: MP3, AC3, JPG, MPEG-1 (AVI, MPG, DAT), MPEG-2 (AVI, VOB), og MPEG-4 (AVI, XviD).

Samtlige modeller får tilkobling for kompositt og S-video (NTSC/PAL) samt analog stereolyd med RCA-kobling. Toppmodellen ScreenPlay Pro har også tilkoblinger YPbPr video og RGB via SCART. På lydsiden har ScreenPlay Pro utganger for koaksial og optisk SPDIF for digitalt signal.

ScreenPlay Pro er kompatibel med DivX, DivXVOD, OGG Vorbis, WMA og WAW, og kan levere video i opptil 1920 x 1080. ScreenPlay Pro på 200 GB vil koste 2 675 kroner inkl. mva, mens varianten på 300 GB vil koste 3 195 kroner.

Den rimeligste versjonen, ScreenPlay Portable, har 60 GB skal koste 1 849 kroner.

Harddiskene skal komme på markedet i løpet av november.

Test av Olympus E-500

Olympus E-500 er testet av Digit.no sammen med seks ulike objektiver. Kameraet fremstår allerede som et av de mest interessante kjøpene på markedet og resultatene fra testen virker svært lovende.

Olympus E-500 skårer ikke bare på lav pris og ultralyd støvfilter, men kameraet kan også vise til eksepsjonelt mange og gode egenskaper og opsjoner for kreativ utfoldelse. Dette toppes av et bredt utvalg objektiver, som sammen med kameraet bidrar til den generelt høye bildekvaliteten.

Teknisk sett er det lite som skiller E-500 fra E-300. Bildebrikken er den samme 8 Mp Full Frame Transfer CCD i FourThirds format, men E-500 har fått en hel del nye finesser og funksjoner, bl.a. større og mer detaljrik LCD-skjerm, kortspalte for xD-kort, flere seriebilder, høylys/skygge-basert punktmåling, kraftigere blitz med automatisk aktivering, kraftigere forstørrelse ved avspilling, flere valgmuligheter for hvitbalansen, bredere Kelvin-område og flere valg av parametere for bildebehandlingen. Men, noen avkortninger er det også blitt, som kortere øyeavstand for søkerokularet, ingen mulighet for bruk av nettadapter, batterigrep finnes ikke og bare ett lagringsminne for manuelt målt hvitbalanse.

På den annen side er prisen blitt vesentlig lavere. Da E-300 kom på markedet, var veiledende utsalgspris 9.000 kroner med zoomen Zuiko Digital 14-45 mm f/3,5-4,5 . Veiledende pris for E-500 ligger 2.000 kroner lavere med samme objektiv. Dessuten fins en pakkeløsning som også inkluderer 40-150 mm f/3,5-4,5 zoom, til 8.000 kroner komplett. Det er den vi har testet her, sammen med ytterligere fire objektiver (7-14 mm f/4, 11-22 mm f/2,8-3,5, 50 mm f/2 Makro og 150 mm f/2).Tilsynelatende gir Olympus E-500 sensasjonelt god valuta for pengene. La oss se om det inntrykket holder seg gjennom hele testen.


Konklusjonen er en ren kjøpsanbefaling:
Olympus E-500 i "DZK-kit" er markedets suverent beste pakkeløsning i sin prisklasse, både hva angår konstruksjon, egenskaper, ytelser, brukervennlighet og bildekvalitet. At alle objektiver til kameraet er optimalisert for digital fotografering, er en undervurdert egenskap. Sju objektiver ble testet med E-500, samtlige med enestående ytelser. Kamerahuset framstår også som minst like gedigen i konstruksjon og finish som sine argeste konkurrenter, med unntak av søkeren, som er dårligst i klassen. På den annen side er LCD-skjermen og dens informasjonspanel helt i toppklasse.

Er du i markedet for et rimelig speilreflekskamera, er mitt råd å ta en inngående kikk på Olympus E-500. Hvis du liker det du ser, bør du bla opp 8 tusenlapper og velge pakningen som inkluderer 40-150 mm zoomen. Da får du en kombinasjon som vil dekke de fleste behov, med unntak av makro, da. Har du litt mer penger tilgjengelig, ville jeg byttet ut 14-45 mm zoomen med den profesjonelle 14-54 mm-eren.


Olympus viser med dette at Four-Thirds-formatet så definitivt har fremtiden for seg. Grepet med å designe et komplett kamerakonsept rundt en mindre bildebrikke gir en lang rekke fordeler, både knyttet til kameraets fysiske størrelse og ikke minst optikkens egenskaper. Prisen kan være økt bildestøy, men Olympus håndterer allerede dette forbilledlig og her jobber den tekniske utviklingen til fordel for dette formatet. Nå er det bare å håpe at flere produsenter hiver seg på og begynner å produsere rendyrkete digitale kamera. Olympus viser hvordan dette skal gjøres, og jeg venter i spenning på den kommende E-5. Det blir forhåpentligvis et knallkamera.

Digit.no :: Olympus E-500.

Fremdeles i tvil? Da bør du kikke på J. Andrzej Wrotniaks omfattende brukertest av E-500.

Forbedrer mobilbildene

Flere og flere bruker nå mobilen som sitt eneste kamera, selv om kvaliteten fremdeles ikke er bra nok. Men med mobilprogramvare kan bildene bli langt bedre.

Det er fremdeles er et stykke igjen før man har den samme kvaliteten med mobilens kamera som man har med dagens kompaktkameraer. Det vil det franske selskapet DxO Labs gjøre noe med.

Det erikke snakk om et program du kan laste ned på mobilen din. DxO satser på at programmet deres er så bra at mobilprodusentene selv vil legge det inn på sine kameratelefoner. Når bildene er tatt av mobilenes bildesensor skal de bearbeides automatisk av DxO-programmet.

DinSide Data - Nå blir mobilbildene bedre.

Fokuser i etterkant

Ved Stanford University har forskerne utviklet en teknologi de kaller "Plenoptic Camera", som gjør det mulig å bestemme fokuspunkt og dybdeskarphet etter at bildet er tatt.

Teknikken gjør det mulig velge fokuspunktet og dybdeskarpheten i etterbehandlingen av bildet. Dermed blir det strengt tatt ikke nødvendig å fokusere bildet. På sikt vil dette kunne føre til langt raskere kamera, samt lavere produksjonskostnader på grunn av færre bevegelige deler.

Camera OpticsThis figure illustrate how views from the top, center, and bottom of the camera aperture can be obtained by electroniclly selecting the appropriate pixels from the plenoptic image.

Consider a camera with an aperture that activate only one pixel behind each lenticular element. As this aperture is translated, it activate different pixels. For example, forming an image from the lower pixels correspond to a top view. Likewise, forming images from the central pixels or the upper pixels correspond to center and bottom views, respectively.

Thus by using a wide open aperture, all views are captured simulatneously by the plenoptic image without any movement of the aperture or camera components. The optics of the plenoptic camera and the arrangement of pixels allow these views to be electronically decoded for recovery of 3D scene structure.

Details of the optics can be better understood with a movie ( mov, mov.gz ) illustrating the mapping of the pixels to the effective aperture.



23 november 2005

Kalendergutta

Guttene i Stokk & Stein i Flom lot seg inspirere av den engelske filmen Kalenderpikene, hvor medlemmene av en kvinneforening kler seg nakne og lar seg avbilde til inntekt for det lokale sykehuset. En veldig morsom film, i følge fotograf Ellen K. Syverstad, som jobbet gratis med prosjektet.

- Forutsetningen min var at inntekten skulle gå til en god sak. Og at vi skulle ha det gøy. Jeg fant på ganske mye rart som fotograf, humrer hun.

Men spille på sex, det ville hun ikke. I motsetning til den engelske filmen.

- Disse gutta er tømrere, de jobber med stokk og stein. Jeg ville at de skulle bruke verktøy. At de skulle se ut sånn som de ser ut når de jobber på sommeren. Ellers jobbet jeg helt fritt. Og når du står fritt som fotograf er det vanskelig å begrense seg! sier hun.

Bildene er tatt på en byggeplass på Andvord i Lom. De 21 tømrerne er i full sving med å lafte tømmer. Syverstad benyttet seg av et Hasselbladkamera, og opptakene er gjort på film.

Les mer på Foto.no.

Creative Zen Photo

Den nye lagringsenheten og medieavspilleren Creative Zen Sleek Photo kan håndtere både musikk og bilder. Foto vises på en 1,7 tommers fargeskjerm basert på OLED-teknologi, med over 260 000 fargenyanser.

Zen Sleek Photo har harddisk på 20 GB og en kapasitet på 10 000 sanger i 64 kbps WMA-format. Spilleren leveres med etui, hodetelefoner, USB-kabel og strømadapter, samt Creatives egen MediaSource-programvare. Enheten er tilgjengelig i butikker fra starten av desember for 2 599 kroner inkl. mva.

PC World Norge | Maskinvare | Creative med foto-MP3.

22 november 2005

Fotomuseet ved en skillevei

Siste utspill i debatten om Preus fotomuseum er signert Morten Løberg, redaktør i fotografi.no. Løberg skriver i en kronikk i Dagbladet om overtakelsen av samlingen som Preus Foto AS forærte ved opprettelsen av museet.

Siden den gang har mye skjedd, blant annet et navneskifte til Preus museum, noe som Løberg påpeker at er med på å fjerne fotomuseumsaspektet helt.

Direktør Jonas Ekeberg har montert hvite utstillingsvegger der den tekniske samlingen var presentert. Det eneste som er igjen er ti lite plasskrevende kameraer i små montre. Til fotografi.no har Ekeberg uttalt at ominnredningen er et ledd i arbeidet med «å utforske den tekniske samlingen på nye måter.» Det han i praksis gjør er å utforske måter å nedprioritere den tekniske samlingen, uten at noen kan hevde at den er fjernet. De ti utstilte kameraene er direktørens alibi.

I praksis har han bygd om halve museet. Ikke bare er det respektløst overfor Sverre Fehn, det er vanskelig å forstå det annerledes enn at det også krenker arkitektens rettigheter i forhold til åndsverksloven. Det framstår unektelig som noe gåtefullt at Sverre Fehns arkitektkontor ikke har engasjert seg.

Men ligger det ikke innenfor en museumsdirektørs myndighet og utvikle og forme sitt museum? Svaret er ja, og derfor framstår valget av Ekeberg som direktør for vårt nasjonale fotomuseum som feil valg. Han har gitt tydelig uttrykk for hvor han mener skapet med gamle kameraer bør stå. Dette var kjent for styret som ansatte ham, og de ble også direkte advart mot å engasjere ham. At Ekeberg i dag sier han ikke mener det han sa den gangen, tror jeg ikke noe på. Han har demonstrert med all mulig tydelighet at han ikke bryr seg om gamle kameraer. Hvorfor ble han ansatt?

Det virker som et flertall av representantene i styret er like lite interessert i den tekniske samlingen som direktøren. Et flertall i styret måogså ha syntes det er helt greit å pakke bort landets desidert største og fineste fotosamling på et lager - og lage kunsthall i stedet.


Les hele kronikken i Dagbladet.

Fotokompendium

Per-Otto Larsen har lagt ut et fotokompendium, skrevet i 2000, men med ryddige forklaringer på de fleste egnskaper ved fotomediet. Kompendiet omhandler alt fra teknikk til komposisjon.

Spennende er det at Larsen åpner for at dersom noen ønsker å videreutvikle kompendiumet så kan de ta kontakt og få tilsent dokumentet i word-format. Larsen kan kontaktes på perotto(alfakrøll)mittet.no

Kompendiet i PDF-format.

21 november 2005

Photoshopkonferanse

Om det er verd 1900 kroner, eller om du heller bør svi de pengene på noe annet gøy, det skal jeg ikke si noe om. I alle fall, den 7. desember arrangerer Institutt for grafiske medier en dagskonferanse dedikert Photoshop.

Her får du møte noen bransjeneksperter på digital foto, som vil vise deg alle mulighetene som ligger i Photoshop.

Noen av temaene på konferansen er:
  • Avansert retusj - Stig Aasen (IGM)
  • Camera Raw og fargeinnstillinger i CS 2 - Hanne Josefsen (IGM)
  • New Document - Isidor Åstrøm, (Studio Isidor as)
  • Digitalkamera - Einar Engebretsen (Interfoto)
  • Tips og miks med lag og masker - Egil Larsen (IGM)
  • Hva kjennetegner en kvalitetsskjerm? - Per Arnfinn Persen (Profildata)
  • Hvordan planlegge et manipulert opptak - CF Wesenberg (Kolonihaven Studio AS)
  • Opphavsrett, enerett og andre retter - Knut Førsund (fotoskolen.no)
  • Den kreative prosessen - Inger Sandved Anfinsen (Kobolt)
STED: Vika konferansesenter, Dronning Mauds gt. 10 (sjøsiden)

Programmet (PDF).

I kø for å sikre bilder

mange kniver om å komme med tilbud som skal bidra til at bildene dine er trygge mot virus, datasammenbrudd, brann og tyveri. Tre dager etter meldingen fra sikkerhetsfirmaet McAfee kom forsikringsselskapet If med et tilbud til sine 3,6 millioner kunder om sikker lagring av bildene hos nettfotoselskapet Eurofoto.

Det er imidlertid verd å få med seg at flere av Eurofotos konkurrenter (bl.a. FotoKnudsen) har lignende tilbud, uten en klam binding til en forsikringsavtale.

Lagringsplassen og -tiden er ofte ubegrenset, men flere av aktørene gjør kundene sine oppmerksom på at de ikke kan garantere for bildenes sikkerhet hundre prosent.

Flere backup av viktige filer er dermed eneste måte for de som vil være på den sikre siden.

I kø for å sikre bildene dine.

Vardø-portretter i Vika kino

Fotoutstillingen med Vardø-portetter fotografert av Helle og Jon Frogner vises i Vika kino hvor den blir stående til over nyttår.

Rundt 20. november begynner mørketiden i Vardø i Øst-Finnmark. Nesten hele døgnet er svart, opplyst av stjerner, månen, gatelys, billys, lamper. Men på formiddagen lysner himmelen i noen timer, et dempet lys, blått, sakte film, plutselig er det slutt.

I år kommer mørketiden i Vardø vegg i vegg med kinomørket i Oslo.

Fra 20. november til 9.januar vises en serie med 10 svarthvitt- og fargebilder fra Vardø, på Vika kino. Utstillingen er et samarbeid mellom fotografene Helle og Jon Frogner og Oslo kinematografer as. Vardøværingen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen holder åpningstale kl. 15.

Visningsformatene er 75x50 cm (8 stk), 100x70 cm (1 stk) og 190x125 cm (1 stk). Bildene er skutt på 135 film, med etterarbeid i tradisjonelt mørkerom. Vardø-portretter er til salgs med et opplag på 10 kopier pr motiv + 2 kunstnerkopier.

Utstillingen er gratis

Åpningstid, Vika kino:
Mandag - fredag 15:30-21:15
Lørdag - søndag 14:30-21:15

Fujifilm FinePix S9500 til gull


FinePix S9500 fremstår som et særdeles velutstyrt kamera, samtidig som det er prisgunstig og leverer en bildekvalitet i toppklasse.

Kameraets 10,7x zoom, tilsvarende 28-300 mm, høy lysstyrke og supermakro til 1 cm, i kombinasjon med en 9 Mp Super CCD HR bildebrikke, kvaliteter som kvalifiserer til en DIWA gullmedalje.

Oppdatering, 23.11.05:
Akam.no har testet Finepix 9500, og konkluderer slik:

Fujifilm FinePix S9500 er et virkelig bra kamera. Det virker solid, har god design og er behagelig å bruke. En annen sterk side er bildekvalitet. Fujifilms SuperCCD teknologi gir bilder med lite støy i forhold til konkurrentene, og bildekvaliteten er brukbar i hvert fall til ISO 400, kanskje også ved ISO 800. Bildene var også svært skarpe, og led ikke i noen særlig grad av andre optiske problemer. Hurtigheten var grei, men heller ikke mer. Oppstart og fokus var helt på høyde med konkurrerende kompaktkameraer, men langt bak speilrefleks. Bilde til bilde var ikke fullt så bra. Spesielt var bruk av RAW for langsom med omtrent et bilde hvert tiende sekund.

Det største negative punktet er manglende optisk bildestabilisator. Vi oppfatter hovedkonkurrenten til å være Panasonic FZ30. Takket være mindre bildestøy kan S9500 brukes på høyere ISO enn FZ30, men det virker merkelig å lansere en ultrazoommodell i dag uten stabilisering. Det som kunne vært S9500s store fortrinn er bare nok til å utjevne mangelen på stabilisator. Vi er selvfølgelig klar over at stabilisator er viktigst for motiver uten bevegelse, men ved 300mm trenger man all den hjelpen man kan få.

28-300mm er et godt zoomområde. Hvis man ikke er spesielt teleinteressert er det nyttigere med 28mm vidvinkel enn med mer tele. FZ30 og de fleste andre ultrazoomodellene starter på omtrent 35mm og går opp til 350, 380 eller 420mm. Samsung Pro 815 har jo begge deler, men det koster i bildekvalitet og mye ekstra vekt og volum. S9500 er med valg av zoomområde, høy bildekvalitet og bruk av AA batterier et veldig bra reisekamera.


Les hele testen hos Akam.no.

DIWA gullmedalje til Fujifilm FinePix S9500 megazoom-kamera

Fujifilm har etablert en suksessrik tradisjon i å utvikle digitale kameraer med lange zoomobjektiver. FinePix S9500 er deres nåværende flaggskip, utstyrt med en lysfølsom 9 Mp Super CCD HR bildesensor og en 10.7x vidvinkel-til-tele-zoom. Et bredt utvalg av opsjoner gjør FinePix S9500 like velegnet for den erfarne fotograf som nybegynneren og løser så godt som enhver fotografisk oppgave.

Bildekvalitet er fundamentalt avhengig av to vitale elementer i et digitalt kamera, bildesensoren og objektivet. Fujifilm har full kontroll over begge. Deres suksessrike utvikling av den unike Super CCD bildesensoren er en nøkkelkomponent i S9500, med imponerende 9 Mp oppløsning og et bredt lysfølsomhetsområde mellom ISO 80 og ISO 1600. Objektivet tilbyr dessuten unike egenskaper, med 10,7x zoomområde fra 28 mm vidvinkel til 300 mm supertele, høy lysstyrke f/2,8-f/4,9 og supermakro ned til 1 cm. Dette kraftige objektivet er likevel overraskende kompakt, nydelig integrert i et SLR-lignende kamerahus.

Optimal brukervennlighet er oppnådd ved hjelp av to konvensjonelle ringer for zoom og manuell fokus, assistert av forstørret bilde for presis kontroll. Den lyse og høyoppløste elektroniske søkeren med 235.000 punkter gir 100% søkerdekning, justerbar dioptri og full informasjonsvisning. Også den fleksible 1,8? store LCD-skjermen bidrar til brukervennligheten, spesielt nyttig med høyt og lavt kamerapunkt.

Kai Thon, DIWAs testsjef kommenterer: " FinePix S9500 en kompakt pakkeløsning som vil løse de fleste fotografiske utfordringer for nær sagt enhver fotograf, profesjonell som amatør. Det er også meget budsjettvennlig, tatt i betraktning hva man må betale for en separat 28-300 mm f/2,8-4,9 zoom med supermakro til 1 cm, for ikke å glemme den velrenommerte Super CCD HR bildebrikken med 9 Mp oppløsning og kameraets mange profesjonelle finesser. DIWA-eksperter fant at FinePix S9500 er en perfekt kombinasjon av viktige fotografiske elementer i et kompakt kamerahus til en meget gunstig pris."

For å imøtekomme kravene fra ambisiøse hobbyfotografer, er FinePix S9500 utstyrt med et omfattende utvalg av opsjoner for å tilpasse bildekvaliteten, slik som RAW og JPEG formater, helautomatisk og manuell kontroll over eksponering, hvitbalanse og blits, levende histogram, kreative fargeinnstillinger og justerbare parametere for bildebehandlingen, samt USB 2.0 High Speed grensesnitt. Den kraftige, oppvippbare blitsen løftes nesten 9 cm over objektivet for å minske risikoen for røde blitzøyne og har hele 5,6 m rekkevidde. Rask autofokus, selv i svak belysning, besørges av en genial AF-lampe som projiserer et konrastmønster for optimal presisjon.

Serieopptak er ivaretatt av Fujifilms smarte 4-bilders før/etter-opsjon med 1,9 b/s, supplert av VGA kvalitetsvideo med 30 b/s, lyd til stilbilder, hybrid autofokus med valgbare fokuspunkter, kontinuerlig AF, ruteinndeling for enklere komposisjon og en mengde andre nyttige funksjoner. Høyest rager imidlertid kameraets fundamentale punkter, som ergonomisk utforming, et fornuftig utvalg av kreative muligheter og høy bildekvalitet, elementer som samlet gir Fujifilm FinePix S9500 en DIWA Gold Award.

Gjør kupp på CRT-TV

Største fordel med flat tv i overskuelig fremtid, er at du sparer plass i stuen. Bilderør-tv-ene som står igjen i butikkene etter jul ligger an til å få ekstremt lav pris. Allerede i disse dager er de nede i noen få tusenlapper. Dette er apparater av høyeste kvalitet, og de er langt bedre enn billige flatskjermer.

Det er til sammen 4,6 millioner tv-er i norske hus og hjem, hoteller og arbeidsplasser. 250.000 av disse er i dag flate. Men årlig selges det i overkant av 400.000 tv-er i landet. Hovedandelen av disse vil fra nå av være flate.

dn.no - Gjør kupp på tjukkas-tv.

19 november 2005

Bordello - Vee Speers

Fotografen Vee Speers presenteres i siste nummer av Fotografi.

Serien "Bordello" finnes i form av en bok, samtidig som flere av bildene finnes på et nettsted der fotografen selv omtaler flere av bildene.

Today I live in Paris's hottest red-light district, the infamous Rue St. Denis, a densely populated and colourful area. By day, it's the Jewish rag trade, and at night the shoppers are replaced by the prostitutes and their clients.

I think what attracts me most about my neighbourhood, is the strange paradox between the Jewish rag-trade with all it's false-Chanel boutiques - and the sleaziness of the night trade, that resembles more a Pedro Almodovar film set than a Paris street scene. From my window I can see the girls waiting downstairs in the doorways, and it has always fascinated me how these women display their bodies up and down the street like gaudy trinkets in a second-hand shop.

So my idea to tell the story of Bordello came about from my environment, and using the 1920's as my inspiration, gave me a more poetic and nostalgic means to fabricate the stylised imagery. Indeed, my interpretation is an idealistic and romantic view, but nevertheless engages the viewer in more than a narcisstic meander through the mind?s desires. Clearly, although I created my own interpretation from historical references and old images, as well as shooting in real bordellos for authentic décor, I primarily wanted to use the idea as a gateway to something more profound - a kind of a visual celebration of the mystery of seduction.

The first question people usually ask when they see Bordello is - Are the girls real prostitutes? This pleases me, because in my images there is a definite hesitation between genuine emotion and something more staged - a shift between real and surreal. But where does the reality begin, and where does it end? Wearing masks, playing a role or real life - is this strange, theatrical world any stranger than the universe we call our own?


Bordello - Vee Speers og Nudes.

DXO Optics Pro v3.5

Det franske firmaet DXO Labs har nettopp lansert en ny versjon av DxO Optics Pro, et program for korreksjon av optiske feil. Programmet analyserer ulike egenskaper ved bildet og korrigerer for feilbrytninger og andre feil som er forårsaket av objektivets og kameraets egenskaper. Feil som korrigeres er uskarphet, fortegning, vignettering og kromatisk aberrasjon.

Bra saker, men før du løper å kjøper din versjon av programmet bør du sjekke ut PT-Lens, et gratis program for på mange områder er en verdig konkurrent til DxO Optics Pro. På mange områder fremstår til og med gratisprogrammet som det mest anvendelige.








Pressemelding fra DxO Labs:

New DXO Optics Pro v3.5 software - Now available in stores and online

Enhanced optical correction possibilities and greater processing speed are the hallmarks of this free new upgrade which also adds support for the Canon EOS 5D

DxO Labs announced today that DxO Optics Pro v3.5 Digital SLR and lens automatic image quality enhancement software is available for download at the company?s e-store (http://store.dxo.com) and via selected resellers.

DxO Optics Pro v3.5 incorporates DxO Optics Engine v2, a more powerful edition of DxO Labs? award-winning optical correction engine extending the software?s capabilities for automatically removing unwanted color fringes including ?purple fringing?; preserving greater image detail through improvements to DxO?s Lens Softness removal capabilities; as well as preserving up to 40% more image area when eliminating geometric distortion. Other improvements include an enhanced user interface as well as dramatically increased batch processing speed (by up to 100%) on multi-processor computers.
?The quality of the corrections and the final results look better than ever with this new version,? said Luc Marin, vice president of the Photography Business Unit at DxO Labs.

DxO Optics Pro v3.5 Elite Edition now also supports the new, full-frame, Canon EOS 5D and an initial selection of lenses.

Upgrading to DxO Optics Pro v3.5 is free for registered users of DxO Optics Pro v3.0 Standard or Elite editions. Users of DxO Optics Pro v3.5 continue to benefit from unrestricted access to all DxO Lens Modules for a given set of supported camera bodies.


Availability and pricing
DxO Optics Pro v3.5 is available on both Windows (2000 and XP) and Macintosh (OS X 10.3 and above).

DxO Optics Pro v3.5 Standard Edition is for use with advanced amateur Digital SLRs including unrestricted access to DxO Lens Modules $149

DxO Optics Pro v3.5 Elite Edition supports professional Digital SLRs including unrestricted access to DxO Lens Modules $299.

DxO Online Store.

18 november 2005

Bedre mobilminne

For å møte den økende etterspørselen etter mobiltelefoner med kamera har Intel nå lanserer Flashminne for neste generasjons multimediemobiler.

Poenget med de nye brikkene er at de kan pakke mer minne på mindre plass, samt at minnet opererer raskere og gir lavere strømforbruk. Brikkene med denne teknologien vil være i enheter på 512 kilobyte som kan kombineres til 1 og 2 gigabyte minne.

Teleavisen - Mobil.

17 november 2005

Sony PCM-D1

Sony PCM-D1 er en bærbar mikrofon, men av det skikkelig snasne slaget. Den har 4GB minne, to mikrofoner plassert og justert for å gjøre perfekte opptak.

Det eneste problemet er prisen. 2000 dollar er i meste laget selv med de spesifikasjonene som denne enheten leverer. Tascam HD-P2 er riktignok et annet produkt, men koster bare det halve, noe som gir godt med kroner til å kjøpe en skikkelig stereomikrofon.

På den annen side, PCM-D1 er svært kompakt og tilbyr en rekke profesjonelle funksjoner:
  • Built in Microphones
Electret condenser microphones mounted in X-Y configuration. High sensitivity (-32.0 dB /Pa 1 kHz); Maximum input level 130 dB SPL; Self noise level 20 dBSPL(A)
  • Recording Media
Built-in flash memory 4 GB, Memory Stick Pro High Speed (Not Supplied), Stereo Recording
  • Sampling Rates
22.05 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz and 96 kHz
  • Quantization
16-bit linear, 24-bit linear
  • Maximum Record Time using Internal 4GB Flash Memory
22 kHz 16-bit Recording Mode: 13 hours and 10 minutes; 44.1 kHz 16-bit Recording Mode: 6 hours and 35 minutes; 44.1 kHz 24-bit Recording Mode: 4 hours and 15 minutes; 48 kHz 16-bit Recording Mode: 5 hours and 50 minutes; 48 kHz 24-bit Recording Mode: 3 hours and 50 minutes; 96 kHz 16-bit Recording Mode: 2 hours and 55 minutes; 96 kHz 24-bit Recording Mode: 1 hour and 55 minutes
  • Frequency Response (Line Input to Line Output)
For Fs = 22.05 kHz: Frequency Response = 20 Hz to 10 kHz; For Fs = 44.1 kHz: Frequency Response = 20 Hz to 20 kHz; For Fs = 48 kHz: Frequency Response = 20 Hz to 22 kHz; For Fs = 96 kHz: Frequency Response = 20 to 44 kHz
  • Signal-to-Noise Ratio (Line Input to Line Output)
96 dB or greater (1 kHz IHF-A) when set to 24-bit
  • Total Harmonic Distortion (Line Input to Line Output)
0.008% or below (1 kHz, 22 kHz LPF)
  • Wow and Flutter
Below measurable limit (less than +/-0.001% W.Peak)
  • Mic Input (Stereo Mini Jack)
Input impedance: 22 k ohm, Rated input level: 2.5 mV; Minimum input level: 0.7 mV
  • Headphone Output (Stereo Mini Jack)
Rated output level: 400 mV; Maximum output level: 30 mW + 30 mW or more; Load impedance: 16 ohms
  • Line Input (Stereo Mini Jack)
Input impedance: 47 K ohms; Rated input level: 2.0V; Minimum input level: 570 mV
  • Line Out/Optical Digital Output (Combination Stereo Mini and Optical Output Jack)
For Line Output Use = Output impedance: 220 ohms; Rated output level: 1.8V; Load impedance: 22 k ohm. For Optical Digital Output Use = Output level: -21dBm to -15 dBm; Emission wavelength: 630 nm to 690 nm
  • DC Input Jack
6V
  • USB Connection
Hi-speed USB, Mass Storage Class; System requirements: Macintosh® OS Version 10.2.8 or later; Windows®/PC OS Windows XP Media Center Edition 2005 and 2004, Windows XP Professional, Windows XP Home Edition, Wndows 2000 Professional (SP3 or later)
  • Memory Stick Slot
Memory Stick Pro (High Speed); NOTE: Standard Memory Stick not supported
  • Power Requirements
DC IN 6V (AC 120V, 60Hz); Four AA size nickel metal hydride rechargeable batteries NH-AA (supplied); or Four AA size alkaline batteries (not supplied)
  • Power Consumption
2.1W
  • Dimensions
2 7/8" x 6 3/4" x 1 5/16" (w x h x d) not including projecting parts and controls
  • Mass
18.52 oz (including batteries)


Sonys nettsider.

Etablering av Stiftelsen SE

Stiftelsen som nå lanseres har som formål å arbeide for samfunnets utvikling og forståelse av fotografiet. De går nå ut med en invitasjon til å være med å danne grunnkapitalen på 100 000 kroner, der de som betaler innen 15. desember får sitt navn med i stiftelsesdokumentet.

Fotografiet er nå en stadig viktigere del av alles hverdag. Vi er en gruppe som mener at samfunnet i enda større grad enn i dag, kan ha nytte og glede av fotografiet, i sine mange former. Fotografiet er blant mye annet en viktig kommunikasjonsdriver, informasjonsbærer, kulturformilder, kulturbevarer og en kunstnerisk uttrykksform.

Nesten et titalls organisasjoner/foreninger/forbund har gjennom mange, mange år lagt ned et verdifullt og viktig arbeid for fotografiet og for sine medlemmer. Vi tror at enda mer kan gjøres ved å danne en frittstående stiftelse, med visjoner utover det enkelte mennesket, og utover yrket og foreningene.


Knut Førsund, leder i stiftelsen Se, er intervjuet av Foto.no hvor han forteller at SE skal munne ut i konkrete prosjekter.

I ca. 2011 skal Deichmanske bibliotek fraflyttes. Et av Ses mål er å etablere et fotografisk kraftsenter der. Se ser på Deichmanske som et naturlig sted for en fotografisk høyskole og et fotografisk bibliotek.

Et annet prosjekt er "Foto i skolen": Fotografi og bildeforståelse i all klassetrinn, mens et tredje prosjekt er ?Moment Norge?, hvor 50 yrkesfotografer vil inviteres til å dokumentere livet Norge og ?Klikk Norge? hvor amatører inviteres til å bygge opp en bildebase.

SE.

5 GB CompactVault fra Sony

Sony lanserer ny teknologi som gir deg plass til en harddisk på hele 5 gigabyte i ditt kamera, til en hyggelig pris pr megabyte.

Enheten, med navnet CompactVault, er ikke større enn 2,5 cm i bredden og fungerer som et CompactFlash minnekort. Med plass til 1800 bilder i kameraet er ikke lagringskapasitet lenger noe å bekymre seg for.

CompactFlash Type II kalles det nye mediet som markedsføres under navnet CompactVault. Enheten har en lagringskapasitet på hele 5 gigabyte, noe som muliggjør lagring av opptil 1800 bilder på 3 megabyte hver, eller hele fire timer filmopptak i formatet MPEG4.

CompactVault måler 2,5 cm i bredden og har en overføringshastighet på opp til 96,7 Mb per sekund. I tillegg er den kompatibel og kan kommunisere med teknologien i fremtidige Cybercapture-forberedte enheter. CompactVault er kompatibelt med alle enheter som kan nyttegjøre CompactFlash Type II minnekort. Dine lagrede bilder kan uten videre overføres direkte eller via kortleser til din PC uavhengig om den er satt opp med Windows ME, Windows 2000 eller Windows XP operativsystem. For en rekke bærbare PC-er kan overføring også skje ved hjelp av en PCMCIA adapter.

?CompactVault er den siste nyvinningen innen Sonys flyttbare medier. Den gir brukeren en svært høy lagringskapasitet selv om man bruker digitale kameraer i toppklasse. Vi forventer at flere og flere fremtidige produkter vil utnytte vår effektive Cybercapture-teknologi. Ved å flytte all filhåndteringen fra selve kameraet til harddisken tillater Cybercapture-teknologien åpner det for at brukeren kan ta enda flere bilder på kortere tid enn tidligere. Dette gjelder så vel i Multi-shot modus som videoopptak i høy kvalitet på AV-modusen til CompactVault. Vi tror at veldig mange, både amatørfotografer, mer avanserte fotoentusiaster og profesjonelle fotografer vil ha stor glede av CompactVault. Det gir brukeren trygghet på at man så å si aldri vil gå tom for lagringskapasitet når man tar bilder. For mange vil dette være en flott julegave til noen som liker å ta bilder?, forklarer produktsjef for media og batteri, Øystein Kittelsen, i Sony Norge.

Veiledende pris for en 5 gigabyte CompactVault vil være 1400,- og den vil være tilgjengelig i butikkene fra midten av desember.

16 november 2005

Fotografier som skremmer

Marie Sjølvold var nettopp i mediene i forbindelse med sitt mye omtalte bilde av Erna Solberg ute i et tjern i Oslo.

Sjølvold driver imidlertid med mer enn som så, og hennes første separatutstilling ble vist i Bergen tidligere i høst. Nå vises andre del av utstillingen "Trinn", med bilder fra Lofoten og Berlin, hvor hun bor og arbeider.

I et intervju med Bergensavisen forteller Sjøvold at et felles tema for bildene er det underbevisste:

- Det å bli bevisst på underbevisstheten og jobbe med det, interesserer meg. Bildene handler om å ta trinn ned i underbevisstheten, hvor det blir et møte mellom det sanselige og det underbevisste.

Marie Sjøvold har opplevd at folk blir skremt av bildene hennes, der detaljene trer frem etter hvert.

- Mange synes dette er skummelt, sier hun og peker på et skyggefullt fotografi av et ansikt.


Flere bilder på Marie Sjøvolds nettsider.

Utstillingen kan ses på Skarsnuten Hotel, Hemsedal, fra lørdag 19.november og helt frem til 1.mai 2006.

Hvorfor tjener ikke kameraprodusentene penger?

Nikon og Canon er for tiden den eneste kameraprodusenten som kan vise til økt inntjening. Dette til tross for at salget av digitale kamera øker eksplosivt. For en rekke store kameraprodusenter, som Olympus, Pentax og Konica Minolta, er konsekvensen en betydelig nedtrapping av produksjonen, som i fortsettelsen vil bli konsentrert om et mindre antall digitale speilreflekskamera. Nikons og Canons gode økonomi skyldes da også disse produsentenes sterke possisjon i D-SLR-markedet.

På grunn av den pressede markedssituasjonen skjer det nå en rekke rokeringer i bransjen, der tradisjonelle kameraprodusenter finner seg partnere som har større fokus mot forbrukerelektronikk. Eksempler er Sonys samarbeid med Konica Minolta, Panasonic som jobber med Olympus, og Samsung som innleder et formelt samarbeid med Pentax.

News from PC Magazine: Why Aren't Camera Companies Making Money?.

Bøllekurs for fotografer

Fotografer i etableringsfasen blir ofte skviset på pris. Spørsmål om pris, rettigheter, debatt, selvtillitt og diskusjon er derfor stikkord for møtet som holdes på Deichmanske hovedbibliotek mandag 28.nov kl 19.

Møtet blir en oppfølger av allmøtet som trakk 140 fotografer i august.

Er du lei av å miste jobber fordi kunder er mer fokusert på pris enn på den enkelte fotografs utrykk og kvaliteter? Har du opplevd at kundene bruker bildene om igjen uten å be om tillatelse?

Tradisjonelt har dette vært problemstillinger fotografer ikke tør ta opp i plenumsdebatt. Allmøtet er åpent for fotografer som vil noe mer enn bare å godta utviklingen.

Dag Thorenfeldt vil holde et innlegg om hvorfor han er medlem av Norsk Journalistlag og dele sin erfaring med hans korte medlemskap i NRF. Det er også mulig at han vil vise noen av sine bilder.



Møtet er åpent for alle, men du må forhåndspåmelde deg til ofl@foto.no

Pris er kr 100,- Gratis for medlemmer av Oslo Fotograflaug.

15 november 2005

My Pictures 3D

VicMan Software har annonsert My Pictures 3D, en skjermsparer som også er en spenennde måte å presentere digitale foto på.

Konseptet baserer seg på et virtuelt galleri, ikke ulikt den visuelle opplevelsen av et tredimensjonalt dataspill, med fotografier på veggene.

Programmet er freeware, men ekstra gallerier kan kjøpes for $9.95.

VicMan Software, Inc. announces the release of an exciting program that lets you view your photos in a virtual 3D gallery - My Pictures 3D 0.9

My Pictures 3D is a 2-in-1 product which offers much fun and enjoyment to anyone who has a collection of digital photographs. It is a program letting you watch your favorite photos wandering through a beautiful virtual 3D gallery. Besides, it can function as a screensaver running in the automatic mode.

With My Pictures 3D the visit to the gallery is most comfortable: you select pictures to be displayed and adjust the walker height and the walk speed.
Apart from viewing pictures from a distance, the program allows coming up to a picture and watching it in the full screen mode to enjoy the smallest details. In the freemove mode you can wander freely inside the virtual space. In the automatic mode the computer will guide you through the gallery.

My Pictures 3D does not only let you move through a virtual photo gallery in the manual mode, but it also represents the latest generation of screensavers. It is the most fun alternative to dull and monotonous standard screensavers like waterfalls or fish aquariums. It will never make you feel bored because photos can always be updated and galleries switched.

To learn more about My Pictures 3D visit: http://www.mypictures3d.com/

Historien om Ricoh GR Digital

Som en del av markedsføringen av den nye GR Digital har Ricoh lagt ut en artikkel som forteller historien bak dette kameraet. GR Digital er den digitale arvtakeren til det svært høyt ansette Ricoh GR, som ble et propulært kompaktkamera blant profesjonelle fotografer på 1990-tallet.

... why are the words ?legend? and ?tradition? used to describe GR?

The answer to that question begins 10 years ago. Ricoh has been established as a highly respected and well-established camera manufacturer since pre-war times, when of course, the cameras being produced were all film cameras. As cameras grew in popularity in the post-war period, Ricoh established itself as a market leader with the ?Ricoh Flex III? (1950), and the many more distinguished models that followed. Then in 1996, Ricoh launched its new pocket-sized SLR camera, the ?GR1?, which despite its small size boasted the ability to take the same high quality pictures as a regular SLR camera. With the GR1 on the market, many photographers realized that thanks to this superb quality small camera, they need never miss another perfect photograph moment.

The GR1 is equipped with the ?GR lens? which is constructed of 7 aperture blades, has a wide angle of 28mm, F2.8*, high performance which surpasses that of SLR cameras, and achieves bright, crisp image quality even in the periphery. Even though the camera is loaded with 35mm film, it is constructed to a mere 26.5mm thickness, and it was this amazing thinness that made the GR1 the most talked about camera at that time. So much so that ?GR1? actually became a synonym for high quality compact cameras. Despite the fact that the GR1 was initially positioned as a ?sub-camera? to SLR cameras, the number of users that favored it as their main camera continued to increase, and photograph collections entitled ?Photographed with a GR1? began being published. ?GR? had evolved into a brand name.


Mer om historien bak GR DIGITAL.

14 november 2005

DIWA-gull til Panasonic FZ30

Panasonic LUMIX DMC-FZ30 har fått mye skryt, ikke minst for kameraets imponerende 12x LEICA-zoom med optisk bildestabilisator. Den fremste kritikken mot kameraet er knyttet til bildestøyen, men alt i alt holder kameraet en standard som fører til at DIWA Awards medlemmer konkluderer med at LUMIX DMC-FZ30 fortjener deres gullmedalje:

Med LUMIX DMC-FZ30 har Panasonic utviklet et meget konkurransedyktig alternativ til digitale systemkameraer. Ikke bare er 8 megapiksler bildeoppløsning fullt på høyde med D-SLR-kameraer, FZ30 tilbyr også de samme automatiske og manuelle kontroller, i et kompakt og brukervennlig kamerahus. Kameraets lyssterke 12x LEICA zoom med optisk bildestabilistor overgår enhver D-SLR pakkeløsning og leverer førsteklasses bildekvalitet.

Utdrag fra pressemelding fra DIWA Awards:

Første Panasonic DIWA Gold Award til LUMIX DMC-FZ30

Med sin LUMIX kameraserie, har Panasonic modnet til å bli en høyst respektert produsent av digitale kameraer på rekordtid, en imponerende bragd som DMC-FZ30 er et strålende bevis på. Støttet av partneren LEICA, en verdenskjent produsent av kvalitetsoptikk, kan DMC-FZ30 by på et lyssterkt 12x DC Vario-Elmarit zoomobjektiv med høye ytelser, tilsvarende 35-420 mm f/2,8-3,7 og med 5 cm makroegenskaper. Ved hjelp av to optiske konvertere av høy kvalitet, kan brennviddene utvides til 24,5 mm vidvinkel og 714 mm tele. For å eliminere bildesløring med håndholdt kamera, har objektivet en effektiv optisk bildestabilisator innebygd.

Den optiske kvaliteten i FZ30 støttes av Panasonics nyeste CCD bildebrikke med respektable 8 mill. bildepunkter og den nye Venus Engine II bildeprosessoren. Foruten å gjøre FZ30 imponerende rask, byr prosessoren også på vignetteringskontroll, høy oppløsning, fremragende bildekvalitet og lavt strømforbruk. Fotografen kan dessuten glede seg over den store og detaljrike elektroniske søkeren og en fleksibel LCD-skjerm, ergonomisk utformet kamerakropp og kontroller, et intuitivt menysystem og en ny, effektiv visningsmetode av bildene ved etterkontroll.



Kai Thon, DIWA's testsjef, konkluderer: "Fallende priser har gitt salget av D-SLR-kameraer et enorm oppsving. Dessverre vil mange kjøpe en billig D-SLR pakkeløsning med en standardzoom av middelmådig kvalitet, men aldri supplere med tilleggsoptikk. For disse brukerne vil FZ30 være et fornuftigere valg enn en tilsvarende speilrefleksløsning, med hensyn til allsidighet, optisk kvalitet og valuta for pengene. I mange tilfeller kan de supplere FZ30-kjøpet med de to forsatslinsene, et reservebatteri og et romslig minnekort og likevel ha penger til overs."

Selv om LUMIX FZ30 leverer et bredt utvalg av profesjonelle egenskaper og finesser, som RAW og TIFF filformater i tillegg til tre JPEG-kvaliteter, valgbare funksjoner for autofokus, konvensjonelle ringer for zoom og manuell fokus, serieopptak med 3 b/s, USB 2.0 Full Speed grensesnitt og justerbar fininnstilling av parametere for bildekvaliteten, har det også helautomatisk kontroll for uerfarne brukere. I motsetning til D-SLR-kameraer, kan det dessuten foreta VGA videoopptak med 30 b/s på små SD minnekort og brukeren kan enten bruke den høyoppløste elektroniske søkeren eller den 2,5? store LCD-skjermen under opptak. Dette er bare noen får av kameraets imponerende egenskaper.

DIWA testeksperter oppnådde uvanlige høye poenger for kameraets totale ytelser, først og fremst takket være fremragende optisk kvalitet. Oppsummerte verdier for LUMIX DMC-FZ30, slik som SLR-formet design, komfortabel betjening, et stort utvalg av kreative kontroller, profesjonell bildekvalitet og fremragende valuta for pengene, ga poenger som resulterte i en DIWA Gold Award.

Canon skannere med SilverFast SE

Canon lanserte i fjor CanoScan 9950F og CanoScan 8400F, begge med filmadapter. Canon forteller i en pressemelding at de nå inkluderer en versjon av SilverFast sammen med disse skannerne.

SilverFast SE er en komprimert versjon av SliverFast Ai ? ansett, både blant profesjonelle og avanserte amatører, å være en av markedets beste programvarepakker. SilverFast SE har bedre skannefunksjonalitet, intelligente automatiske funksjoner og kontrollerbare farger ved forhåndsvisning. SilverFast er laget av LaserSoft, et tysk selskap som er spesialister på programvare for skanning av bilder.

Adobe PhotoShop Elements 2.0 og ScanSoft OmniPage SE er også inkludert med begge skannerne.

Utdrag fra pressemelding fra Canon Norge:

Viktige funksjoner i SilverFast SE :
? Avansert grensesnitt for gradering av kurver og histogrammer gir brukeren mer kraft til å stille inn og justere fargetoner og fargeintensitet. Med forhåndsvisningsrute i sanntid oppnås også rask feedback.
? Selektiv fargekorreksjon betyr at brukeren kan sette fargejusteringen til en spesifikk fargeverdi uten å påvirke resten av bildet. Brukeren kan også bruke masker eller lag for å få bedre bildekontroll.
? Global fargekorreksjon gir enkel manuell tilsetting eller fjerning av farger.
? NegaFix gir avanserte, intelligente valgmuligheter ved skanning fra filmnegativ. Brukeren kontrollerer filmtype, ISO-hastighet og eksponeringsnivå.
? Integrert QuickTime-veiledning gir brukeren rask og enkel innføring i alle SilverFast SE?s funksjoner. Det gis veiledning i alle dialogboksene.

Andre SilverFast SE-funksjoner
? Adaptive Colour Restoration - ACR
? Smart Removal of Defects - SRD
? Sanntidskorreksjon
? GANE ? Grain and Noise Elimination
? Multi-Sampling
? USM (Unsharp Masking)
? Simple Colour Management (SCM)
? Automatic Descreening

SilverFast SE kan brukes frittstående eller som plug-in-maskin for Photoshop. Programvaren kan når som helst oppgraderes til SilverFast Ai.

SilverFast SE er designet for å gi klare og skarpe resultater ? raskt! Det er kompatibelt med følgende operativsystemer: Windows XP, 2000, Windows 98/ME med 128 MB RAM eller mer og 50 MB ledig plass på harddisken. MacOS X eller senere, 64 MB RAM, 50 MB ledig plass på harddisk. SilverFast kan brukes alene, som plug-in med Adobe Photoshop 5.5 eller senere, eller som Twain-driver.

Du finner ytterligere produktdetaljer og informasjon om hvor SilverFast kan kjøpes på www.SilverFast.com

CanoScan 9950F A4 flatbed skanner
9950F er CanoScan-seriens flaggskip. Med 4800 x 9600 dpi, 48-bits fargedybde og 30-bilders kapasitet for 35mm filmstrips, leverer 9950F unik skanneproduktivitet. 9950F har linse med asfærisk element ? Canons egen ?Super-Toric?-objektiv ? som gir suveren klarhet, kontrast og bildekvalitet.

Med rask skannemotor, bevegelig motlys-FAU, ekstremt effektivt lysregistreringssystem og USB 2.0 Hi?Speed / IEEE1394 FireWire-tilkobling, får brukeren forhåndsvisninger på superraske 3,6-sekunder og meget høy skannehastighet. Det smale, robuste designet i aluminiumfinish understreker 9950Fs posisjon øverst i CanoScan-serien.

Skanneren støtter skanning av 35mm film med 30-bilders kapasitet, opptil 12 monterte lysbilder, 120mm rullfilm (i formater opptil 6 x 22 cm) og 10 x 15 cm.

CanoScan 8400F A4 flatbed bordskanner
Med 3200 x 6400 dpi og høykapasitets filmadapterenhet (FAU), ligger 8400F like bak 9950F i CanoScan-serien, og leverer eksepsjonelt detaljerte og presise filmskanninger. 8400F er designet for maksimal produktivitet og har ny, superrask skannemotor. En bevegelig lyskilde i FAU og USB 2.0 Hi-Speed-tilkobling bidrar ytterligere til den høye hastigheten.

8400F kan skanne 35mm film (opptil 12 bilder), monterte positiver (opptil 4 lysbilder), eller 120mm rullfilm (bredt format - opptil 6 x 22 cm) på én enkelt operasjon.

Om LaserSoft Imaging AG:
LaserSoft Imaging ble etablert i 1986 av fysikeren Karl-Heinz Zahorsky, som utviklet konseptet SilverFast. Selskapet har kontorer i Kiel, Tyskland og Florida, USA, og har i dag status som standard programvare for skannere og digitalkameraer - både begynnermodeller og profesjonelle modeller. LaserSoft Imaging markedsføres over hele verden.

Ønsker du mer informasjon, besøk www.SilverFast.com.

Test av Canon EOS 5D

Canon EOS 5D tilbyr en fullformat sensor, og er beregnet på proffer som ønsker et alternativ til 1Ds MkII. Kameraet vil selvsgat også passe for entusiaster som ønsker seg fullformat.

De største forskjellene mellom EOS 5D og EOS 20D konsekvenser av forholdet mellom sensorstørrelsen og oppløsningen. Dette har store implikasjoner, særlig på bildekvaliteten, men her er det er flere momenter å tenke på enn mange er klar over.

Fordeler og ulemper
De store sensorene har to ulemper, og dette er prisen og de økte kravene de stiller til vidvinkeloptikk. Den høyere prisen gjør at slike sensorer må antas å bli forbeholdt kameraer av de mer påkostede typene. Hvorvidt dette vil bli tilfelle litt lenger frem i tid, avhenger av om produksjonen av de større brikkene fortsetter å være like kostbar. Det bør advares mot at man forsøker å gjøre, som vi kjenner til at det har vært gjort, og antakelig fortsatt gjøres, i
konsumentklasse-modeller: Man tolererer flere defekter i silisiumet. Slike defekter kan så maskeres via firmwaren i kameraet, men for stor toleranse for defekter i materialet medfører lavere kvalitet og potensielt forkortet levetid.

Samtidig er ikke fullformatets fortrinn til å komme fra, og man trenger neppe ha spesielle profetiske evner for å forutse at flere sensorstørrelser kommer til å eksistere side om side i fremtiden. Her er det at arven fra 35 mm film viser seg å være en heldig sådan. Når de aller fleste objektiver i produsentens system er kompatible med både kamerahus med mindre sensorer og hus med fullformatsversjoner, betyr det at fotografen får valgmuligheter som favner over et detaljeringsnivå som ligger på linje med eller overgår 35 mm film til de nivåer som tidligere bare kunne oppnås ved større filmformater.


Konklusjon

Noen av de feilene dette kameraet har, har det felles med en del andre EOS-modeller. Vi tenker da blant annet på plassering av speillås-funksjonen og faren ved å åpne dekselet til minnekortet mens kameraet skriver til det. Disse feilene blir påpekt av omtrent alle testere, og det er overraskende og skuffende at Canon nok en gang har valgt å ignorere det.

Sensoren er likevel det enkeltelementet som skiller dette kameraet fra mengden. Fordelene denne sensorstørrelsen gir er mange, og bortsett fra bildekvaliteten, må vi trekke fram den store søkeren, som gjør det bedre å bruke kameraet.


Sammenliknet med 20D, gir kameraet bedre bildekvalitet, både bilde for bilde og piksel for piksel. Det har også bedre støyegenskaper på høye ISO-verdier.

På tross av åpenbare kvaliteter vil også EOS 5D gi bilder som er mindre skarpe i kantene, det vil gi mer lysavfall mot hjørnene og mer kromatisk aberrasjon enn kameraer med mindre sensor vil gi med den samme optikken. Rimeligere modeller fra Canon gir meget bra bildekvalitet og stiller mindre krav til optikk og bruker. Det betyr i praksis at dersom du ikke allerede har en samling kvalitetsoptikk vil en oppgradering til EOS 5D kunne bli svært kostbart.

Hvis du derimot forstår og aksepterer de fordelene og ulempene som fullformat gir deg er dette et kamera som gir noe av det aller ypperste som er å få av bildekvalitet, det har en konstruksjon som gjør at det tåler mye.

Akam.no - Test av Canon EOS 5D.

13 november 2005

Telefon med bildestabilisering

NTT DoCoMo har lansert FOMA N902i, en kameratelefon laget av NEC med innebygd bildestabilisering.

Støtte for opp til 512MB miniSD -kort, og en modifisert versjon av Linux som operativsystem.

Her skjer nok det meste ved hjelp av software. Telefonen har en oppløsning på 2 megapiksler, som imterpoleres opp til 4. Trolig er ogs¨bildestabiliseringen noe som ordnes rent elektronisk.

Ovrsatt versjon av japansk presentasjon av Foma n902i/.

Apple Aperture-seminar

I november arrangerer Apple et gratisseminarer for å vise fram Aperture, det første alt-i-ett post-produksjonsverktøyet for fotografer. Meld deg på, og finn ut hvordan du kan benytte deg av Aperture og Mac OS X Tiger for å få i stand en komplett arbeidsflyt som passer til et moderne, digitalt miljø.

24. november - Chat Noir, Klingenberggaten 5, 0161 Oslo

Utviklet for profesjonelle fotografer
Aperture er bygd fra grunnen av for profesjonelle brukere og inneholder en RAW-basert arbeidsflyt som gjør RAW like enkelt som JPEG. Du kan importere, redigere, katalogisere, organisere, retusjere, publisere og arkivere bilder mer effektivt enn noen gang før. Fra du overfører filene til du eksporterer dem kan du arbeide direkte med RAW-filene. Du trenger ikke å konvertere dem til et annet filformat før du viser, justerer og organiserer dem og skriver dem ut.

Aperture Apertures arbeidsflyt med fargestyring og fleksible designverktøy gjør det enkelt å lage imponerende prøvebilder, tilpassede utskrifter med flere bilder og websider som yter bildene dine rettferdighet. Aperture er finjustert for å maksimere fordelene du får med Macintosh-maskinvare og Mac OS X Tiger, og leverer imponerende hastigheter og kvalitet - enten du arbeider med RAW-, JPEG- eller TIFF-bilder.

Hvem passer seminaret for?
Dette seminaret er rettet mot fotografer som tar store mengder digitalbilder, spesielt i RAW-format. Hvis du er opptatt av metoder for å velge blant, organisere og ta sikkerhetskopi av store mengder slike bilder, er dette seminaret en mulighet til å finne en løsning som hjelper deg til å bli mer produktiv. Enten du er mote-, bryllups-, sports-, portrett-, kunst-, reklame- eller nyhetsfotograf, er dette seminaret for deg.

Dette lærer du
  • Finn ut mer om den solide og sikre plattformen som Apple leverer, og hvordan Aperture gjør deg i stand til å levere et best mulig produkt innen tidsfristen.
  • Se hvordan Aperture gjør RAW like enkelt som JPEG.
  • Finn ut mer om nyskapende bruk av vanlige verktøy som lupe og lysbord i et digitalt miljø, og hvordan Apertures ikke-destruktive bildebehandling gjør det mulig å være mer kreativ og fleksibel.
  • Finn ut hvordan du kan levere arbeidet ditt til kundene raskere ved hjelp av Apertures brukervennlige eksportverktøy.

Det er begrenset med plasser på Apple Pro Series-seminaret, så du bør melde deg på nå for å være sikker på å få plass.

12 november 2005

Samsung Pro 815

Samsung Pro 815 har 15x zoom, mot Panasonic FZ30 med 12x og Fujifilm 9500 med 10,7x zoom. Dette går noe ut over bildekvaliteten i form av noe lavere oppløsning, og litt mindre skarphet i hjørnene.

Akam.no har testet Pro 815 og konkluderer med at Samsung har produsert et unikt kamera.

Pro 815 er alene med så mye som 15x zoom og det første kameraet med 3.5 tommers skjerm. Dermed er modellen også størst og tyngst, men dersom du både vil ha middels vidvinkel og supertele i en pakke så er Samsung den som leverer mest av begge deler. Brennviddeområde er tilsvarende 28-420mm, i form av et Schneider-Kreuznach Varioplan objektiv.

Maks blender ved 28mm på f/2.2 er best i klassen. På maks tele faller riktignok lysstyrken til F4.6, men dette er også respektabelt. Noe bedre enn Fuji S9500 på maks tele, men et hakk dårligere enn Panasonic FZ30, som kans skilte med F3.7.

Bildekvaliteten er OK. Selv om du kan få bedre oppløsning og større skarphet hos konkurrentene bør ikke bildekvaliteten skremme bort mulige kjøpere. Det vi oppfatter som største svakhet hos Pro 815 er mangel på optisk bildestabilisator. Med 420mm tele og en sensor som er gjennomsnittlig god på støy ved høye ISO verdier hadde stabilisator vært en kjempefordel.
br>Pro 815 har nok en unik løsning med at statusskjermen på toppen også kan fungere som søker, men det er en dårligere løsning enn vridbar skjerm.

Med Pro 815 har Samsung gjort sitt inntog i toppklassen av kompaktkameraer. Med sitt vell av finesser og unike zoomområde appellerer Pro 815 til de som ønsker å få tilfredsstilt alle sine ønsker i et enkelt kamera.


Akam.no - Test av Samsung Pro 815.


Teknisk info:

  • 3,5" TFT LCD skjerm bak + 1,4" TFT LCD skjerm på toppen av kamera
  • Optisk zoom 15x (fra 28 til 420mm) f2.2 til f4.5
  • Schneider objektiv
  • 1900mah 7,4V lithium batteri
  • Mekanisk og elektronisk lukker
  • CompactFlash kompatibelt (garantert opp til 4gb)
  • Vekt 850 gram
  • High-Speed-Mode
  • Kraftig innebygget blits
  • Manuell eksponerings-innstilling
  • Manuell fokus-kontroll
  • Serieopptak og video med stereo lyd
  • Oppstartstid 1 sekund
  • Bilde-til-bilde 1,3 sekunder
  • 11 motivrelaterte programmer
  • "Review Shot" - viser ehttp://www.blogger.com/img/gl.link.gifksponert bilde sammen med data om kameraets innstillinger

Men dette ser kanskje litt drøyt ut. I alle fall er sjansen stor for at jeg ville komme til å ødelegge denne konstruksjonen. Her har Panasonic kommet fram til en langt bedre løsning med sitt Lumix FZ30 i og med at dette kameraet zoomer uten noen forlengelse av objektivet.

11 november 2005

Robert Meyers Samling i Nasjonalmuseet

Utstillingen med Robert Meyers Samling har et historisk spenn fra 1840-tallet til samtidsfotografiet, med vekt på 1800-tallets landskapsfotografi, portrettfotografiet i mellomkrigstiden, den subjektive reportasje på 60-tallet og etableringen av det kunstneriske fotografiet på 1970-og 80-tallet.

Utstillingen vises i Kunsthallen på Tullinløkka fra 12.11.05 til 15.01.06.

På utstillingen presenteres viktig dokumentasjon av fotografiets opprinnelse rundt Hans Thøger Winter. Vi viser landskapsfotografiets sterke posisjon på 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, med fotografer som Knud Knudsen, Axel Lindhal og Anders Beer Wilse.

Debatt rundt det kunstneriske fotografiet
I mellomkrigstiden var debatten rundt det kunstneriske fotografiet sentral, både blant profesjonelle og amatørfotografer. Med Waldemar Eide, Aage Remfeldt og Rolf Ødegaard synliggjøres kunstneriske nedslagsfelt i denne perioden. I etterkrigstiden var fremveksten av reportasjefotografiet markant. Den svenske fotografen Christer Strömholms subjektive tilnærming til det fotografiske uttrykket, har hatt stor innflytelse på norsk fotografi. En sentral del av utstillingen vil være presentasjonen av hans arbeider.

1970-1990-tallet
På 70-tallet får vi en ny oppblomstring av debatten rundt kunstnerisk fotografi. Etableringen av Forbundet Frie Fotografer i 1974 og Fotogalleriet i 1976 var vesentlig for fremveksten av det kunstneriske fotografiet frem til i dag. Utstillingen presenterer arbeider av fotografer knyttet til FFF og Fotogalleriet fra 1970- og 80-tallet, samt et spekter av 90-tallets nye formuttrykk.


Mer informasjon om Robert Meyers samling:
www.fotohistorie.no/

Lynrask videokonvertering med skjermkort

Digi.no skriver at grafikkortprodusenten ATI er i ferd med å utvikle programvaren Avivo Transcode, som skal kunne utnytte grafikkarkitekturen i selskapets Radeon X1000-serie med grafikkort til å konvertere video.

Som test ble det benyttet et DVD-klipp på nesten fem minutter. Ved å benytte ATIs kommende programvare, tok konvertering til MPEG-4 23 sekunder. Det hele med full oppløsning. Dette betyr at konverteringstiden reduseres med minst 80 prosent, og det med uferdig programvare.

Les mer om dette:

Emmy-pris til lommefilmer

Ifølge New York Times (krever pålogging) har National Academy of Television Arts and Sciences har opprettet en ny pris for portabel film.

Blant amerikanske forbrukere regner man med at det per i dag er drøyt en halv million bærbare enheter som kan spille film. Blant disse er en rekke mobiltelefoner, PSP og den nye iPod-modellen med videostøtte.

Antallet slike enheter vil øke dramatisk, og anses dermed å rettferdiggjøre en egen pris for filmer beregnet på visning via små skjermer.

And the Emmy for best actor on iPods goes to ...

Transcend med 8 GB CF-kort

Med flere megapiksler og bruk av råformat-filer følger store bildefiler, treg overføring, og økt lagringsbehov. Derfor øker behovet for minnekort med høy lese- og skrivehastighet kombinert med masse plass.

Transcends svar på problemet er et Compact Flash minnekort med hele 8 GB kapasitet. Kortet har 80x lese/skrivehastighet, noe som innebærer rundt 12 MB pr. sekund.

Transcend bruker etter sigende SLC (Single-Level-Cell) NAND Flash chips som har høyere skrivehastighet, lavere strømforbruk, og bedre holdbarhet sammenlignet med Flash Cards som er laget med MLC (Multi-Level-Cell) chips.

Det høres jo bra ut, vel så viktig er imidlertid at kortet er kompatibelt med en rekke kameramodeller fra Canon, Nikon, Olympus, Konica Minolta og Sony.

Prisen vil trolig ligge rundt 5.500 kroner.

Mer informasjon: www.transcend.nl.

10 november 2005

Matrox DualHead2Go

Matrox har lansert et nytt produkt som de kaller DualHead2Go. Det er en boks som kobles på skjermutgangen til PC-er, og som splitter bildet av skrivebordet i to deler.

Hele bildet kan være på 2048 x 768 eller 2560 x 1024 punkter, fordelt på to skjermer.

Løsningen finnes imidlertid kun for Windows, og DualHead2Go fungerer heller ikke med alle grafikkort. En oversikt over kompatible kort finnes på denne siden.

DualHead2Go kommer på markedet i midten av november.

Matrox Graphics - DualHead2Go.

AP Video Network

Associated Press oppretter en ordning som skal formidle rundt 50 nyhetsvideosnutter daglig til 3500 amerikanske aviser og nettsteder .

Ordningen er døpt AP Online Video Network. Innholdet hentes inn fra APs mange medlemmer. AP-medlemmene får sin del av reklameinntektene, og betaler ellers ingenting ekstra for å være med på ordningen.

09 november 2005

Brannfarlige Nikon-batterier

Eiere av Nikon D50, D70s og D100, som benytter det oppladbare Li-ion-batteriet EN-EL3 bør sjekke om de må bytte ut batteriene.

Li-ion-batterier av typen EN-EL3 for Nikon digitale SLR-kameraer kan i sjeldne tilfeller kan slutte å fungere, noe som fører til overoppheting under opplading. Det oppladbare Li-ion-batteriet EN-EL3 leveres som standardtilbehør til Nikon D100, D70s og D50 digitale SLR-kameraer.

Batteriet selges også som separat tilbehør for disse kameramodellene og kan brukes i Nikon D70s. Nikon sier at årsaken til denne defekten ikke er en konstruksjonsfeil, men resultatet av et forbigående problem i en produksjonsprosess under produksjonen av denne batteritypen fra mai til september 2004.

Hvis du har et batteri som omfattes av tilbakekallingen kan du ringe Nikon på telefon 23 50 01 17. Du vil få tilsendt en frankert konvolutt slik at du kan sende inn batteriet og få et nytt.

Sikkerhetsmelding til brukere av Nikon D50, D70s og D100 samt det oppladbare Li-ion-batteriet EN-EL3.

Karoline Hjorth vant årets Deloitte-awards

Fotostudenten Karoline Hjorth fra Trondheim fikk førsteprisen under årets utdeling av årets Deloitte-awardsved National Portrait Museum i London. Fotografiet av hennes lillesøster kl. 07.55 om morgenen var en klar vinner blant over 6000 bilder som var sendt inn.

Deloitte Award er en pris som tildeles det beste portrettet tatt av en fotograf under 25 år, og er en forholdsvis ny pris som allerede er blitt en av de mest populære i sin kategori.

Bildet er er en del av serien "In Your Face", et prosjekt Karoline Hjorth har gjort som en del av studiene. Bildeserien viser familie og venner, veldig tidlig om morgenen, og i en mer våken tilstand senere på dagen.
.

08 november 2005

Nytt tidsskrift fra Preus Museum

Om fotografi er Preus museums nye tidsskrift med artikler om utstillingene og virksomheten ved Preus museum. I tillegg bringer tidsskriftet enkelte artikler og intervjuer som belyser fotofeltet i alminnelighet.

Målet med tidsskriftet er å bidra til utviklingen og forståelsen av fotografiets utvidete felt. Fotografiets og den visuelle kulturens historie vil bli dekket i lys av den sterke utviklingen innenfor fotografisk praksis og teori.

Innhold Om fotografi nr 1/2 2005

* Fotografiets utvidete felt
* Preus museum 10 år
* Kongen og katten
* Kongehuset og fotografiet 1905-2005
* Likheter og forskjeller
* Den fotografiske serien i norsk samtidsfotografi
* Bente Geving
* Glemte bilder
* Jamie Parslow
* Once upon a time - fotografier 1970-2005
* Dokumentarisme i kamerabasert kunst
* Snapshotestetikk og nyrealisme

Abonnement på Om fotografi tegnes som medlemskap i Preus museums venner. Dette gir også gratis adgang til museet, rabatt i museumsbutikken mm.

Om fotografi.