Monarkiet og Fotografiet

Monarkiet & Fotografiet 1905 - 2005 er en utstilling som viser fotografier av det norske kongehus tatt av fotografene Anders Beer Wilse og Arne Knudsen. I tillegg er enkelt-fotografer invitert til å vise spesielle bilder.

Utstillingen finner sted i Oslo Rådhus 3. - 26. juni 2005. Gratis adgang.

Hensikten med utstillingen er å vise hvordan fotografier gjennom hundre år har bidratt til å gjøre monarkiet og de kongelige personer kjent for det norske folk. I alt vises ca. 200 fotografier, hvorav flere tidligere ikke har vært vist på utstilling.

Monarkiet og Fotografiet 1905-2005.

Leica - Digital-Modul-R

Leica sliter i møtet med det digitale og det spørs om DIGITAL-MODUL-R er egnet for andre enn menigheten. Det dreier seg nemlig om et digitalt bakstykke for LEICA R8 og R9 kamera. Der som en er vennlig innstilt er dette dermed det første hybride 35-millimeter systemet, men velger en å være slem kan en spekulere i om det skyldes at leica rett og slett ikke har ressurser til å utvikle et heldigitalt speilreflekskamera.

Uansett, bakstykket benytter en 10 megapikslers brikke fra Kodak, noe som bør borge hedelig ytelse.

Noen sentrale data:
  • Type: interchangeable digital module, fully compatible with LEICA R8 and R9, can be exchanged by the photographer her-/himself
  • Lenses: all Leica R-lenses as well as those earlier LEICAFLEX/SL/SL2-lenses that have been modified by adding the R-cam can be used.
  • Image Sensor: 3872 x 2576 Pixels (10 MPixel) CCD-Chip, active sensor area 26.4 x 17.6 mm, focal length extension factor 1.37
  • >Sensitivity: ISO 100 up to at ISO 1600
  • Storage media: SD-card
  • Data-formats: RAW (DNG), TIFF, 2 JPEG-compression rates
  • BW-Display shows: Frame counter, ISO, exposure compensation, battery status, self timer, compression rate, resolution, moiré on/off, white balance.
  • Menue: sharpness, color saturation, contrast, frame number, contrast of color display, brightness of color display, duration of auto review, histogram on/off, power save options, card formatting, warning signals, audio histogram on/off, date, time, user-profils, firmware update, reset.
  • Interface: IEEE 1394 Firewire
  • Power supply: proprietary Lithium Ionen rechargeable battery pack.
  • Color monitor: for image control and menue-controlled settings.
  • Shutter cocking: by motor integrated in power unit.
  • Size: Comparable to LEICA R8/R9 with Motor-Drive (W x H x D) 158 x 140 x 89 mm.
  • Weight: DMR with Power Unit and Battery: 725 g
    DMR complete with R9: 1395 g



Leica - Digital-Modul-R.

Studentarbeider fra RMKH

Studentene ved Robert Meyer Kunsthøgskole ønsker velkommen til årets studentutstilling 2005 ?Bløtkokt?. Utstillingen åpner i Grafills lokaler på hjørnet av Rådhusgaten og Kongens gate fredag 3. juni kl, 17:30.

Rober Meyer Kunsthøgskole.

Test av Ricoh Caplio R2

Ricoh Caplio R2 beskrives som en revolusjon når det gjelder autofokushastighet og batterilevetid. Tatt i betraktning at det er 4,8x optisk zoom, er størrelsen på kameraet imponerende.

Akams konklusjon er trolig det nærmeste man kommer en ren kjøpsanbefaling:

Da vi skulle gi dette kameraet en totalkarakter, lurte vi lenge. Det var helt klart ting å trekke for. Samtidig er det noen områder hvor terningen skulle gått lenger enn til seks. Det er sjelden vi ser kameraer som utmerker seg så til de grader, på flere områder. Normalt er jeg ikke tilhenger av å gi toppkarakter til noe som har en egenskap som er vesentlig dårligere enn man kan forvente (i dette tilfellet LCD-skjermen), men jeg har valgt å gjøre et unntak, på grunn av eksepsjonelle egenskaper på så mange andre områder.
br>Dersom kvaliteten på skjermen ikke plager deg, og du ikke har behov for å ta opp video som trenger høy oppløsning, så er dette nesten det perfekte kameraet. Selv har det alt det jeg har savnet på alle tidligere digitale lommekameraer: Hurtighet, vidvinkel og batterikapasitet.


Les Akam.nos test av Ricoh Caplio R2.

Fotofestivalen i Vågå

Vågå har i mange år vært kjent i foto Norge for sine fototreff og Morten Krogvold workshops, senere også for jobben Fotografiakademiet har gjort for norske fotografer, både amatører og profesjonelle.

Nå var tida inne for å videreutvikle dette, og en fotofestival med fotografiet i sentrum fant vi som en naturlig oppfølging av fototreffet som har vært arrangert av Vågå Kameraklubb i over 20 år.

Fotofestivalen.com, 11. - 18. september.

Se og stem på kortfilm

NRK Filmpolitiet gir deg muligheten til å stemme frem en vinner blant de korteste kortfilmene før kortfilmfesitvalen i Grimstad. 19. juni gis prisen til den kortfilmen som får flest stemmer. Vinneren får 10000 kroner av NRK.

Kortfilmfestivalen i Grimstad 2005 - Kår vinneren av nettprisen.

Korrekt bilde på skjermen

Driver du seriøst med digital fotografering, i jobb eller som hobby, ønsker du at utskriften skal matche skjermbildet. PC World Norge har prøvd Eye-One Display 2, en kalibreringsenhet fra firmaet Gretag Macbeth AG. Enheten kan brukes til å kalibrere og profilere CRT-skjermer, LCD-skjermer tilkoblet stasjonære PCer og LCD-skjermene på bærbare PCer.

Test av AF-Nikkor 17-55/2.8

Akam.dk har testet skarpheten på det professionelle zoomobjektivet AF-Nikkor 17-55/2.8 i forhold til et skarpttegnenede fastobjektiv, nemlig AF-Nikkor 50/1.8.

At holde to så skarpt tegnende objektiver op mod hinanden, giver naturligvis ikke den store forskel i den umiddelbare sammenligning. Men det er alligevel en overraskelse for mig, at selvom forskellen er meget meget lille, så er det zoomobjektivet der løber af med sejren.

17-55'eren har altså lidt finere opløsning, kontrast og skarphed generelt. Der er, som allerede nævnt, utrolig lille forskel. Når man går i gang med den videre billedbehandling og tilsætter passende mængder skarphed, som f.eks USM i Photoshop, kommer de bitte små forskelle mere til syne. Faktisk er det tydeligvis D1X'erens opløsning der sætter grænsen nu, og testen ville være mere præcis med en D2X'er med den noget finere opløsning.


Les hele Akam.dks test av AF-Nikkor 17-55/2.8.

AgfaPhoto insolvent

De gamle tyske foto-firmaene sliter for tiden. For ikke lenge siden var det kameraprodusenten Leica som varslet at de har betydelige problemer, nå er det AgfaPhoto som må gå den tunge veien til kreditorene og opplyse at selskapet er insolvent.

AgfaPhoto er det som er igjen etter at Agfa solgte divisjonen "consumer imaging" i fjor.

Les mer: Agfa-Gevaert on the insolvency filing of AgfaPhoto GmbH.

Oppdatering 04.11.05:
"Sell-out procedure for AgfaPhoto Consumables and Equipment:

Due to the current situation not having an investor established to take over the complete business and due to the current cash situation of AgfaPhoto GmbH we have to change to a sell-out process. As you have been informed the supply chain is now running out of products and therefore we have to check all orders if they can be fulfilled by AgfaPhoto GmbH before we confirm an order.

Thus from now on GmbH will only be able to deliver goods if either paid upfront or by LC at sight. This affects AgfaPhoto sales organisations as well as direct customers.

In order to achieve an optimised sell-out the following procedures will be established:

* a sell-out core team located in Leverkusen will steer the process
* all existing orders will be cancelled (if not pre-paid or secured by LC)
* new orders will have to be paid for in advance or by LC, no exceptions
* pre-payments will be directed to a trusteeship account of our receiver and thus be secured
* commission of the sales organizations will be paid by AgfaPhoto GmbH directly to the CIs
* orders will be confirmed only after check of product availability
* finishing of film and paper products is scheduled until December
* articles may run out of stock without prior notice

Names and contact information for order entry as well as a new assortment list will be communicated within short time.

Fotoskrivere fra Samsung

Samsung lanserer nå to såkalte sublimeringsskrivere (SPP-2040 og SPP-2020) som leverer bilder i formatet 10 x 15 centimeter.

Med sublimeringsskriveren behøver man ikke bekymre seg for manglende blekk. Fargekassetten i skriveren holder til nøyaktig 40 bilder. Rent teknisk brenner skriveren tre ulike fargelag i bildet ? cyan, magenta og gul. Fargene brennes en av gangen før utskriften til slutt får et lag beskyttelsesfilm.

Den mest avanserte skriveren, SPP-2040, har en innebygd to-tommers fargeskjerm med mulighet for å rotere og beskjære bildene før de skrives ut. På skjermen, som for øvrig har zoom-funksjon, kan man også bestemme om man vil skrive ut flere bilder på én gang eller om man ønsker flere bilder på én og samme utskrift.

En spesiell beskyttelsesfilm legges utenpå bildene og gjør dem mer robuste mot tidens tann, samt ultrafiolett lys. Det er i de lyse og mørke partiene man best ser hva Samsungs nye fotoskrivere virkelig er gode for. Selv i de mørkeste partiene er detaljrikdommen god.

Pris. SPP-2040 ca.1990 kroner. SPP-2020: ca.1495 kroner. Bluetooth-adapter: ca. 495 kroner.
Blekkpatroner og fotopapir kommer i komplette kit. Skriverne er tilgjengelig i løpet av juli.

Tablet PC fra Nokia

Nokia har annonsert 770 Internet Tablet, et produkt som skal være beregnet for trådløs surfing og e-postbruk, men som ikke har mye med mobiltelefoni å gjøre.

Maskinen er Linux-basert og har en trykkfølsom widescreen-skjerm med en oppløsning på 800x480.

HP Photosmart R717

Digit.no har testet HP Photosmart R717. Konklusjonen er svært positiv, men uttrykker samtidig en viss suffelse over at HP ikke har forbedret det som var de største svakhetene ved forgjengeren HP 707, nemlig objektivet og hastigheten.

Å øke oppløsningen fra 5 til 6 millioner bildepunkter er etter min mening meningsløst når kameraets signaprosessor ikke engang klarer fem megapixels. Dessuten er bildekvalitet et så viktig punkt at de burde skiftet ut objektivet til en bedre variant. Riktignok tegner det litt skarpere enn objektivet i R707, men sammenlignet med nye konkurrenter som er kommet på banen, klarer ikke R717 å holde følge.

Spørs om ikke forgjengeren HP 707 fremdeles er det beste kjøpet. Det koster i alle fall en liten tusenlapp mindre, godt i underkant av 2000,- kr.

Digit.nos test av HP Photosmart R717.

Minikameraene

Samsung lanserer i dag sitt svar på trenden av flate (17,3 cm) og lette (130 g) digitale minikameraer.

Digimax i5 byr på 5 megapixels oppløsning, 3x integrert zoomobjektiv (tilsv. 39-117 mm) med 5 cm nærgrense og 1 cm supermakro, 2,5" LCD-skjerm med 230.000 bildepunkter og MPEG-4 videoopptak med digital bildestabilisator. Digimax i5 har 10 motivprogrammer, ulike fargeeffekter, tekstopptak med OCR-konvertering i vedlagt programvare og en forbedret "Safety Flash"- funksjon, som simulerer blitzopptak uten å avfyre blitzen. Prisen er ikke fastsatt enda (trolig 3500-4000) og levering er ventet i juli/august.

JottoSoft Pixort

Pixort er et rimelig verktøy for å studere, sammenligne og sortere digitale bilder, spesielt beregnet på den helt første fasen i den digitale arbeidsflyten der fotografen må gå gjennom et stort antall bilder.

Nyheter siden versjon 1.3 er:
  • Ny håndtering av kildekatalog med integrert katalogtre
  • Ny og konfigurerbar håndtering av tags
  • Bilder kan åpnes i ekstern editor
  • Lagring av prosjekt; prosjektet lagres hvis Pixort lukkes mens man sorterer
  • Windows utforsker-tillegg med "Pixort here" som gjør det enkelt å åpne kataloger i Pixort
  • Drag'n'drop mellom Windows utforsker og Pixort
  • Diverse hastighetsforbedringer
Pixort er tilgjengelig både i gratisutgave og som en rimelig kommersiell utgave. Sistnevnte har en 30-dagers gratis prøveperiode.

Pixort.

Fotografiets utvidete felt

Torsdag den 26. mai åpner Preus museums store sommerutstilling Fotografiets utvidete felt - Preus museum 10 år er et portrett av fotografiet i det 21. århundret. Samme dag presenteres seminaret Hva er et fotomuseum?

Utstillingen tar utgangspunkt i fotografiets stilling i dag, som kan beskrives todelt: For det første eksisterer fotografiet ikke lenger isolert innenfor en fotoinstitusjon som kjemper for aksept for fotografiet som kunstnerisk medium. Tvert i mot er fotografiet og samtidskunsten integrert i en slik grad at rammene for hva som utgjør en fotografisk praksis er sterkt utvidet. For det andre har det vokst fram en teori og forskning rundt fotografiet der humanistiske fag som kunsthistorie, medievitenskap og litteraturvitenskap veves sammen med samfunnsfag som sosiologi, antropologi og kriminologi. Dermed skapes en ?ny? fotohistorie som ser både bruksfotografi og kunstfotografi i et tverrfaglig perspektiv.

Med dette utgangspunktet presenteres en utstilling som viser forbindelseslinjer mellom fotohistorie, samtidskunst og visuell kultur. Den fotografiske postmodernismen på 70- og 80-tallet (Victor Burgin, Richard Prince, Sherrie Levine, Barbara Kruger) utgjør et omdreiningspunkt i utstillingen som strekker seg fra fotografiets opprinnelse (Henry Fox Talbot, Hans Thøger Winther) til dagens bildemeldinger sendt over mobilnettet (Eivind Lentz).

Utstillingen er delt i fem delvis overlappende temaavdelinger ? Fotohistorie(r), Virkelige kopier, Tid og estetikk, Ny realisme og Visuell kultur. I presentasjonen åpner dette for spekulative historiske og tematiske konstellasjoner: Giorgio Sommers fotografier av ruinene i Pompei fra 1863 står opp mot Thomas Struths fotografi av den antikke delen av Pergamon museet i Berlin fra 2001; Jan Ungs redaksjonelle fotografi for boken Norsk kvalitet fra 1990 presenteres ved siden av et utvalg indisk filmkultur fra butikken Bollywood.no; Eadweard Muybridges dyr i bevegelse fra 1887 er et historisk referansepunkt for Unn Fahlströms dekonstruerte filmspråk og Edward Ruschas antiestetiske fotografier av parkeringsplasser i Los Angeles fra 1967 leder frem til Wolfgang Staehles sanntids-fotografi fra TV-tårnet i Berlin.

Kunstnere/prosjekter: Bollywood.no, Victor Burgin, Unn Fahlstrøm, Rainer Ganahl, Barbara Kruger, Eivind Lentz, Sherrie Levine, Eadweard Muybridge, Richard Prince, Edward Ruscha, Tom Sandberg, Narve Skarpmoen & Marie Gleditsch, Mija Renström, Ringl+Pit, Wolfgang Staehle, Giorgio Sommer, Thomas Struth, William Henry Fox Talbot, Hans Thøger Winther, Anders Tomren, Jan Ung, Christopher Williams, Ole John Aandal. Kurator: Jonas Ekeberg.

Lånegivere til utstillingen: Astrup Fearnley Samlingen, Galerie Durand-Dessert, Peder Andreas Lund, Frank Mosvold, Nasjonalbiblioteket, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Nordea Norge Kunstsamling, Norsk rettsmuseum, Oslo bymuseum, Snare/Christiansen, Sprüth Magers Gallery.

Utstillingen ledsages av seminaret Hva er et fotomuseum? den 26. mai med William Ewing (US/FR), Maria Gourieva (RU), Peter Larsen (DK/NO), Jan Erik Lundström (SE) og Liz Wells (UK). Se www.preusmuseum.no for mer informasjon.

Olympus Camedia C-180

C-180 kombinerer 5.1 millioners oppløsning med et rimelig lyssterkt objektiv med fast brennvidde (tilsv. 36,7 mm) med 4x digital zoom. Dette er et typisk rimelig begynnerkamera, og Olympus antyder en pris rundt 1.800 kroner. Kameraet støtter PictBridge for direkte utskrift.

Fra Olympus´ pressemelding:
Det har aldri vært enklere å ta gode, digitale bilder. Uansett om du er hobbyfotograf eller ny i den digitale verden: Den ekstremt kompakte 5.1 millioner pikslers C-180 fra Olympus gjør fotografering til en lek. Utstyrt med ?én knapp ? én funksjon? design garanterer enkel, intuitiv betjening. Du får de beste resultater ved å velge mellom syv forhåndsinnstilte sceneprogram. Disse programmer velger optimal kamerainnstilling som passer de mest dagligdagse fotosituasjoner som for eksempel nattfotografering, portrettfotografering eller ute på stranden en solrik feriedag. TruePic TURBO bildeprosessor og en nøyaktig autofokus svikter aldri og gir deg høykvalitets bilder. Bildene lagres i 14MB internminne som enkelt kan utvides ved bruk av xD-Picture Card. I tillegg til den omfattende rekken av egenskaper tilføyes videofunksjon.

Selv nybegynnere vil ikke ha noen problemer med å produsere kvalitetsbilder. C-180 tilbyr en omfattende rekke programinnstillinger og yter synlig bistand med hjelpefunksjon på LCD skjermen. Ytterligere forenkling tilbys via flerspråklig menyvalg. Tilleggspråk kan lastes ned fra Internet.

Denne modellen er utstyrt med en 3.8cm LCD monitor som gjør motivsøking og fremvisning av bilder og video bekvemt. Resultatene lagres på 14 MB internminne eller på xD-Picture Cards med lagringskapasitet opp til 1GB ? nok til hundrevis av bilder. Som du ville forvente av et slikt brukervennlig kamera: Å printe bilder er en ett trinns operasjon. Takket være PictBridge suppoertering, er komputerbehovet blitt historie. Det er kun å koble kameraet opp mot en kompatibel printer. Som for eksempel Olympus P-10, og du kan sette i gang produksjonen.

Til strømforsyning på C-180 har brukere valget mellom én CRV-3 battericelle eller to AA batterier. Du trenger ikke lenger være redd for å slippe opp for strøm da sistnevnte batterier selges ?over alt?.

Modellen leveres komplett med Olympus Master software, som gir bruker effektiv organisering av bilder, redigeringsmuligheter og enkel nedlasting av bilder. Dette brukervennlige og prisgunstige 5.1 millioner pikslers kamera er på markedet fra juni 2005.

C-180 ? hovedegenskaper:
  • 5.1 millioner piklser
  • Autofokus objektiv med 6.11mm brennvidde (tilsv. 36.7mm på et 35mm kamera)
  • 4x digital zoom
  • 14MB internminne pluss xD-Picture Card spalte
  • 3.8cm / 1.5 tommes LCD monitor
  • 7 programinnstillinger
  • Videofunksjon
  • TruePic TURBO bildeprosessor
  • PictBridge kompatibel
  • Benytter 2 AA-size batterier eller énCRV-3 battericelle
  • Leveres med Olympus Master Software
  • Flerspråklig meny (Engelsk/Tysk/Fransk/Spansk/Russisk/Italiensk) pluss muligheten til å laste ned ytterligere språk fra Internet

International AgfaPhoto Multicontrast B/W Photo Competition 2005

Lite digitalt her, men Agfaphoto arrangerer en fotokonkurranse for de som fremdeles jobebr analogt. Førstepremien er på 5000 euro frister muligens mange til å hente frem gamle kunster. Det er nok også hva Agfa håper på.



The subject 'Body Language' is absolutely classic and offers participants from around the world an opportunity to concentrate on the human body, particularly faces. This focus means approaching the nature and soul of humans; in purest form.

Mer om International AgfaPhoto Multicontrast B/W Photo Competition 2005

Slutten for Leica?

Leica revolusjonerte fotografiet med introduksjonen sitt 35 mm kamera på 1930-tallet. Nå kan den tradisjonsrike kameraprodusenten selv bli offer for en teknologirevolusjon. Selskapet i en dyp økonomisk krise, og venter et driftsunderskudd på 12,8 millioner euro i år.

De største eierne er Hermes International og Austrian Capital Management eier 60 prosent av selskapet, men de ønsker ikke å satse mer penger på Leica før de er overbevist om at selskapet kan reddes.

Les mer om dette på Reuters.co.uk.

Kodak Easyshare V530 og V550

V530 og V550 er de to første modellene i Kodaks V-serie. Begge med 5 Mp oppløsning og objektiv fra Schneider-Kreuznach med 3x zoom.

Forskjellen mellom de to først og fremst at V550 har større og LCD-skjerm (2,5" med 230.000 bildepunkter), samt optisk søker.

Press Release.

Sony Ericsson K750i

Sony Ericsson K750 er en forbedret utgave av K700 med et kamera som yter 2 megapiksler oppløsning, og ikke minst autofokus. Skjermen på 176x220 punkter kan vise 262.000 fargenyanser.

Telefonen begynner dermed for alvor å bli interessant også sett fra en fotografs synspunkt, som det kameraet du alltid har med deg. Med opp til 2 GB lagring skulle det ikke være noen lagringsproblemer heller.

K750 vil være i salg fra neste uke. På nettet averteres den til rundt 3.500 kroner, uten abonnement.

TIPA kåret Sony Ericsson K750i til Best Mobile Imaging Device 2005:

Cameraphones have the potential to become the entry-level digital cameras of the future, but so far their image quality has been disappointing at best. With the latest models introduced in Europe stepping into the 2MP class, this is changing rapidly. The Sony Ericsson K750i is a prime example of such a new generation. It combines an MP3-player with a 4.8mm f/2.8 autofocus 4X digital zoom lens, red-eye reduction function, image editing and a photo album. It delivers good minilab quality pictures up to 10x15cm print size. Using the optional Memory Stick Duo up to 2GB it can store approximately 6000 photos in its photo album. Pictures can be shared also by Bluetooth, infrared or USB.

Se en omfattende test av K750i.

HD video for folket

Sony HDR-HC1 Handycam kommer til å få en pris rundt $2000, og med det endrer HD video den øvre delen av konsumentmarkedet. Med det har Sony nesten halvert prisen i forhold til det forrige semiprofesjonelle videokameraet basert på 1080i high-definition.

Forskjellene er i korte trekk at HC1 har en mindre LCD skjermdisplay (2.7" mot 3.5"), 10X optisk zoom i stedet for 12X. ellers leveres kameraet med touch-screen, et Carl Zeiss Vario-Sonnar T* objektiv, bildestabilisator, night-shooting modus, og mulighet for å ta 2,6 MP stillbilder.

Les Sonys pressemelding.

Utskrift i 300

Det tyske uavhengige testlaboratoriet Wilhelm Imaging Research benytets av alle de store skriverprodusentene for å vurdere levetiden på utskriftene.

Laboratoriet har testet det nye UltraChrome K3-blekket fra Epson, og de forløpige resultatene er oppsiktsvekkende gode. Sort/hvit-bilder bak UV-glass har en holdbarhet på mer enn 300 år.

Testen finner du her.

Ny Xbox

Xbox 360 får en uttakbar harddisk på 20 GB, mot dagens 8 GB. I tillegg løftes dagens minne fra 64 MB til 512 MB. Alle Windows XP-PCer, MP3-spillere og digitale kameraer med USB 2.o skal kunne kobles direkte til enheten for å streame musikk og fotografier.

Prosessoren er en PowerPC-brikke fra IBM med tre kjerner. Systemet skal ha en flyttallsytelse på mer enn én teraflops.Xbox 360 får en sterkt forbedret grafikk som blant annet vil støtte HDTV-er, takket være en grafikkbrikke fra IBM.

Sentale data
  • Kommer til Norge i november.
  • Frontdeksler kan skiftes ut etter dine ønsker, akkurat som på en mobiltelefon.
  • Om du bare ser en DVD, vil maskinen dempe viftene og bli støysvak.
  • Det vil bli en ekstern 20 gigabytes harddisk som senere kan oppgraderes.
  • 3 x IBM Power PC 3,2 GHz CPU, ATI 500 MHz grafikkort med 10 MB DRAM, 500 millioner polygoner i sekundet, 48 milliarder shaderoperasjoner i sekundet, 512 MB GDDR3 RAM, 3 USB-porter (en bak, to foran), Xbox Live innebygget og integrert, forberedt til Wi-Fi 802.11.
  • Leser DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD og JPEG Photo-CD.
  • Kan streame musikk fra Windows XP, bilder og film fra digitalkamera.
  • 16:9, 720p, 1080i, 5.1 Dolby Digital.
Mer hos digi.no.

Adobe seminar

Er fotografering eller digital bildebehandling din hovedarbeidsoppgave? Da kan dette være det rette seminaret for deg. Har du mulighet bør du vurdere å sette av 19. mai for da arrangerer Adobe et seminar der de lanserer den nyeste versjonen av Adobe Creative Suite, med spesiell fokus på Photoshop CS2.

Hasselblad tar i bruk Adobe DNG i arbeidsflyten, og på seminaret viser de hvordan dette går til i praksis. Mulighetene fra Adobe og Hasselblad presenteres i form av nye Adobe Photoshop CS2 og Adobe DNG Converter.

Blant seminarets innledere er Julieanne Kost, fotograf og kjent foreleser fra USA. Seminaret vil gjennomføres både på engelsk og svensk og går av stabelen den 19. mai i Sentrum Kongress Scene på Arbeidersamfunnets plass i Oslo.

Meld deg på her.
olympus_mju800_120505.jpeg" >µ DIGITAL 800 har 3x zoom (tilsvarende 38-114 mm f/2,8-4,9) og 8.0 millioner pikslers oppløsning. Kameraet har en 2,5" LCD-skjerm med det Olympus kaller HyperCrystal teknologi for optimal betraktning i sollys. Den spesielle cellekonstruksjonen skal kunne gi en betraktningsvinkel opptil 160°.

Kameraet kan ta opp video i VGA-oppløsning, med lyd. Digital 800 er også utstyrt med en Bright Capture funksjon som skal minske behovet for å bruke blitz under dårlige lysforhold. Oppløsningen reduseres riktignok til 3.0 millioner piksler ved bruk av denne funksjonen.

Bilder kan lagres i 19MB internminne eller på xD-Picture Cards, som nå er tilgjengelig med varierende kapasitet opp til 1GB.

Olympus µ DIGITAL 800 - hovedegenskaper:
  • 8.0 millioner piksler
  • Værbestandig metall kamerahus med blank overflate i mørk blå eller sølv.
  • Lyssterk 3x zoom objektiv (tilsvarer 38-114mm), 1:2.8-4.9
  • Bright Capture Teknologi for maksimal ytelse under dårlig lysforhold
  • Ekstra stor 6.4cm HyperCrystal LCD (ultra vidvinkelbetraktning 160° horisontalt og vertikalt).
  • 19 Scene Program pluss Program Auto, Blender- og lukkerprioritet.
  • Vern mot uskarphet ved kamerabevegelser under eksponering
  • Høyhastighets sekvensfotografering.
  • Videofunksjon med lyd (med VGA kvalitet)
  • Makro og Super Makro (inntil 3 cm)
  • TruePic TURBO bildeprosessor
  • Kalenderfunksjon
  • PictBridge kompatibel
  • Flerspråklig meny (Flere språk kan lastes ned via Olympus Master software)
  • Leveres med oppladbart Li-Ion batteri og lader, USB kabel, AV kabel og Olympus Master software
Prisen blir ca. 4.300 kroner når kameraet lanseres i begynnelsen av juli.

MP3-spiller med flash-minne

SanDisk Sansa e100 kommer med 1GB elelr 512MB internminne. Viktigst er imidlertid at man endelig begynner å bygge i kortlesere i slike enheter. SD i dette tilfellet.

MobileMag.com

Fire nye skrivere fra Epson

Det dreier seg om én bordskrver og tre storformatskrivere iformatene A3+til A0. Samtidig presenterer Epson sin nye blekkteknologi - UltraChrome K3 - som skal gi mer nøyaktig gråbalanse, finere nyanser i høylys og skyggepartier, dypere sort og ikke minst redusert fargestikk under varierende lyskilder.

Stylus Photo R2400 erstatter Stylus Photo 2100. Det er A3+-skriver beregnet på skrivebordet. Skriveren kommer i juni og har en oppløsning på max. 5760 ppt.

Stylus Pro 4800 avløser SP 4000. Den skriver opp til A2-format (17 tommer bredde) med 2880 ppt oppløsning, og har bl.a. høykapasitets blekktanker. Denne skriveren kommer også i juni.

De nye storformatskriverne Stylus Pro 7800 og 9800 dekker formater opp til hhv. A1/24 tommer og A0/44 tommer. Oppløsningen er også her max. 2880 ppt. Som de mindre skriverne bruker de samme blekkteknologi, men er beregnet på høyvolum utskrift fra rullpapir.

Les mer hos fotografi.no.

Pentax Optio S55

Pentax Optio S55 får 5 megapixels oppløsning, 3x zoom, 11 MB internminne og 2,5" LCD-skjerm. Samtidig lanseres tvillingen Optio S5z. Innmaten er svært lik, og begge er bygd i aluminium. Optio S5z er imidlertid, og en videreførng av den tidligere modellen Optio S. Optio S55 er en litt større modell.

Pentax Optio S55 features
  • SD memory card compatibility, 11MB built-in memory
  • ACDSee for Pentax software
  • Super macro mode lets the user shoot as close as 6cm
  • Digital filters that can be applied to recorded images, in-camera
  • Voice recording function
  • PictBridge compatibility
  • World time function
  • DPOF function, Exif Print, Print Image Matching compatibility

Mer om Pentax Optio S55 i Digital Camera Magazine.

Olympus C-7070 Wide Zoom

Dette er et meget allsidig kamera. Det gjør det du vil det skal gjøre, og det lar deg ha den kontrollen du selv ønsker. Du vil ikke savne funksjoner på dette kameraet.

Menyene og mulighetene for personlige tilpassninger gjør at dette er et kamera som du kan få riktig mye utav. At noen av knappene er plassert på rare steder, er antakelig noe man venner seg til etter hvert. Programvelgeren var litt løs, men på/av-bryteren var blitt mye fastere enn på forgjengeren.

Olympus skal ha all ære for å utstyre kameraet med ordentlig vidvinkel, og samtidig unngå de største problemene forbundet med nettopp dette. Det gjør kameraet mye mer allsidig. Vi klarte ikke, ved gjentatte forsøk, å framprovosere røde øyne, og det er sjeldent.

Vi ønsket oss litt skarpere bilder, men det er ikke dårligere enn hva som er normalt. Bare dårligere enn hva vi forventet av et nytt, relativt kostbart kamera i denne klassen.

Det store ankepunktet er hastigheten. Kameraet reagerer seint på mange områder, og oppstartstiden er så lang at hvis kameraet er slått av når du oppdager motivet, bør motivet helst ikke bevege seg så mye hvis du skal rekke å få det med. Vi er også svært skuffet over at det er gjort så få oppgraderinger og forbedringer fra forrige versjon. Olympus har helt tydelig spart inn på utviklingskostnadene denne gangen.

Skjermen på kameraet er ganske liten. Den er riktignok ikke mindre en på mange speilreflekskameraer, men der bruker man ikke skjermen som søker. Oppløsningen er heller ikke spesielt høy, og det gjør skjermen mye mindre brukbar enn den kunne vært. Hvis de hadde brukt samme skjerm som på C-70, hadde det vært en langt bedre løsning. At skjermen er vridbar i nesten alle retninger er en stor fordel, men hvis det er årsaken til at den er så liten, ville vi kanskje heller hatt en stor og god skjerm.

Kameraet har ikke et spesielt pent design, og det er greit hvis man har lagt stor vekt på funksjonalitet og ergonomi. Dessverre ser det ikke ut som Olympus har gjort det, og et kamera som ikke er pent, og ikke veldig ergonomisk riktig faller fort igjennom.

Vi var svært spente da vi skulle teste dette kameraet. Det lovet mye, og spesielt vidvinkelen er positiv. Men etter hvert som vi brukte det, ble vi stadig skuffet over mange av løsningene Olympus hadde valgt. Vi vet de kan bedre, for de har vist det på andre kameraer, og da er det desto mer uforståelig at de ikke har gjort det bedre her.

Vi velger å gi kameraet karakteren fire, til tross for mye bra. Hovedgrunnen er at Olympus har tatt for mange snarveier som gjør at kameraet virker som det er basert på gammel teknologi.

Ikke gjør dette igjen, Olympus.
Les akam.nos test av Olympus C-7070 Wide Zoom.

Samsung Digimax V700

Samsung Digimax V700 er bygd i metall og har fått runde former. Formen har først og fremst estetisk betydning, men kan også gjøre kameraet mer "lommevennlig".

Objektivet er fra Schneider-Kreuznachmed en brennvidde som tilsvarer 38-114 mm. Lysstyrken er f/2,8-5,1. Ved tele medfører den lave lysstyrken dårlige fokusegenskaper i svak belysning samt kort rekkevidde for blitzen.

Utforming og betjening av kameraets funksjoner er gjennomgående bra, men den runde navigatoren kan lett aktivere selvutløseren når man griper om kameraet. Den optiske søkeren er plassert behagelig langt til venstre, og ca. 80% dekning er bedre enn for mange konkurrenter. Søkerbildet mangler imidlertid markeringer for parallaksefeil og fokuspunkt.

En positiv detalj ved konstruksjonen er batterikammeret og kortspalten som tillater skifte av batteri og kort mens kameraet står på stativ. Stativfestet er i metall og plassert midt under kameraet, men dessverre ikke sentrert med objektivet.

Les digit.nos test av Digit.no >Samsung Digimax V700.

Rotoscoping fra Adobe

Adobe varsler at de vil lisensiere teknologi for en animasjonsteknikk kalt rotoscoping. Det går ut på å tegne over vanlig live action-film, og det er Curious Software som skal levere dette til Adobe.

Rotoscoping innebærer at en først filmer video på vanlig måte, for så å tegne animasjoner oppå skuespillere eller gjenstander som er i bevegelse. Lignende teknikker er også mye brukt i dataspill.

Teknikken (som har analoge forløpere) ble benyttet i A-ha-videoen Take On Me, hvilket begynner å bli lenge siden. I det siste har regissøren Richard Linklater vært i fronten blant dem som å bruke denne teknikken, først i "Waking Life" fra 2001, og i den kommende A Scanner Darkly.

Se Richard Linklater som forklarer hvordan rotoscoping ble brukt i Waking Life (QuickTime).

Sony DVD-kamera

Sony lanserer nå DCR-DVD7E som tar opp direkte til DVD-plater. Dette kameraet har fått et spesielt design med et rundt kabinett, som jo gjenspeiler at det skal være plass til en 8 cm DVD-R/-RW/+RW-plate. Opptakene kan dermed spilles av direkte på de fleste DVD-spillere.

Kameraet får en 2.5 LCD-skjerm, 10x optisk og 120x digital zoom, muligheter for å ta stillbilder i VGA-oppløsning, samt DV-inngang og støtte for USB 2.0.

Sony launches DCR-DVD7E DVD camcorder

Sigma med nye telezoomer

Sigma har lansert et titalls nye objektiver optimalisert for digitalkamera. mange av dem er riktignok oppgraderinger av tidligere Sigma objektiv.

10 Sigma DG EX telelinser:

50-500mm F4-6.3 APO EX DG
This lens ensures a superior level of precision from 50mm standard to 500mm ultra telephoto. Four Special Low Dispersion (SLD) glass elements effectively compensate for chromatic aberrations. High optical performance is demonstrated throughout the entire zoom range.

70-200mm F2.8 APO EX DG
A popular telephoto zoom lens with a large constant maximum aperture of F2.8. Four Special Low Dispersion (SLD) glass elements ensure high quality images at all zoom settings. Featuring HSM technology and internal focusing, this lens offers fast and quiet auto focusing without rotating the front element.

80-400mm F4.5-5.6 APO EX DG OS
Using Sigma?s original OS (Optical Stabiliser) function, two types of sensors inside the lens detect vertical and horizontal movement of the camera. By moving a portion of the optical system to compensate for movement, this function delivers outstanding results in compensating for camera shake.

100-300mm F4 APO EX DG
This telephoto zoom lens provides a large F4 aperture at all focal lengths. With minimal light fall-off, superior peripheral brightness is ensured. It?s an ideal lens for digital SLR cameras. Internal focus design and HSM system for silent and high speed auto focus.

120-300mm F2.8 APO EX DG
This unique zoom lens offers F2.8 even at 300mm zoom setting and allows you to determine the picture composition you want without having to change your vantage point. Ideal for sports and wildlife photographers.

300-800mm F5.6 APO EX DG
A unique high powered zoom lens incorporating a range of focal lengths from 300mm to ultra telephoto of 800mm featuring a constant aperture of F5.6. Ideally suited for specialist sport, wildlife and landscape photography.

180mm F3.5 APO EX DG
Floating Inner Focus system moves two lens groups within the lens, so the lenses physical length remains unchanged. This technique also maintains good correction for Spherical Aberration and Astigmatism and provides extremely high optical performance from infinity to 1:1 Macro. A useful combination of telephoto and macro capabilities.

300mm F2.8 APO EX DG
This lens incorporates two Extraordinary Low Dispersion glass elements to produce sharp, high contrast images. A drop-in filter holder can be inserted near the rear of the lens and circular polarising filters can be used in situ. A classic sports lens with a compact and lightweight design.

500mm F4.5 APO EX DG

ELD glass elements maintain high resolution at all aperture settings. It employs a drop-in filter system that can be inserted near the rear of the lens, and circular polarising filters to be used in situ. Ideal for wildlife and sports photography.

800mm F5.6 APO EX DG
An ultra telephoto, fast aperture lens for specialist uses. Encorporating ELD glass elements to ensure high contrast at all aperture settings for high image quality. A drop-in type filter can be inserted near the rear and circular polarising filters can be used.

Oversikt over Sigma linser.

Adobe Camera RAW 3.1

Adobe har akkuart sluppet oppdateringen av Camera RAW 3.1, et spesialprogram for konvertering av RAW-filer.

Dette er en oppdatering av den versjonen som følger med Photoshop CS2. Versjon 3.1 har støtte for disse nye kameraene: Canon EOS 350D, Nikon D2X, Olympus E-300 og Olympus C-7070.

Camera RAW 3.1 lastes ned fra Adobes supportsider.

USB lagring fra Sony

Sony introduserer en ny mobil lagringsenhet, MICRO VAULT PRO. Med 5GB har den høyest lagringskapasitet i selskapets serie av personlige USB lagringsenheter.

Med innebygd 1-tommes harddisk med 5GB lagringskapasitet er det plass til ca 9000 bilder på to megapiksler - eller mer enn to timers video med DVD-kvalitet 1. Enheten er på størrelse med et visittkort og plugges i datamaskinens USB-port for enkel ?drag and drop?-overføring av lagrede filer.

Se Sony Norge : Produkter : USB lagring.

Canon EOS 350D

EOS 350D har ytelser på nivå med EOS 20D, til en pris som EOS 300D. Ikke minst har Canon utstyrt apparatet med en rask og kraftig bildeprosessor. DIGICII-prosessoren brukes i Canons proffapparater, men benyttes nå også i EOS 350D. Det sees igjen i bildene, som holder imponererende høy kvalitet.

Canon EOS 350D er tildelt DIWA gullmedalje:

Canons nyeste digitale speilreflekskamera, det budsjettvennlige EOS 350D, har bestått en rekke DIWA-tester med oppsiktsvekkende resultater. Dets lave pris, kombinert med fremragende bildekvalitet, hurtig bildeprosessering og rask respons, kvalifiserer til en gullmedaje fra DIWAs omfattende og nådeløse testprosedyre.

Egenskaper EOS 350D:

  • 8,0 megapiksler
  • 3 bilder per sekund med opptil 14 bilder i serieopptak
  • E-TTL II blitssystem
  • DIGIC II
  • 7-punkts AF
  • DPP-programvare for behandling av RAW-filer
  • Separate opptak i RAW-/JPEG-format
  • USB 2.0 Hi-speed/video ut
  • Kompatibelt med EF- og EF-S-objektiver og EX Speedlite-blitser
  • PictBridge-kompatibelt

Sony HVR-Z1U

HVR-Z1 supplerer Sony's DVCAM-serie med det nye HDV-formatet. Kameraet er utviklet for profesjonelle brukere og har en rekke tilleggsfunksjoner i forhold til semiprofesjonelle produkter.

Blant funksjonene er:
  • Veksling mellom opptak og avspilling mellom HDV-, DV- og DVCAM-formater.
  • Mulighet for veksling mellom 50/60Hz (PAL/NTSC) opptak og avspilling
  • 2-kanals balanserte audio XLR input med uavhengig justering av input-nivåer for hver lydkanal
  • Farge- og B/W-skiftbar søker
  • Simultan betjening av både LCD-panel og søker gir mulighet for å fokusere bilder nøyaktig via søkeren simultant med bruk av det utslagbare LCD panelet.
Les Steven Trent Smith omtale av Sony HVR-Z1U i The Digital Journalist. Hans konklusjon er klar:

Here?s something for you to consider. Let?s say your next project is going to be standard def 4:3 DV. Why not shoot it at 1080i? It doesn?t cost a penny more to do it this way. Indeed, you?ve nothing to lose and everything to gain. Just downconvert the video, edit it normally and deliver to specifications. But in your tape library you have a high-def, wide-screen original that essentially future-proofs your project. That, to me, is one of the most exciting things about this new HDV format.

The way that miniDV democratized filmmaking, by putting high-quality capabilities into an inexpensive platform, and therefore, within reach of just about anyone, is about to happen again with HDV. And I believe that Sony?s HVR-Z1U will lead the way.

Moms ved salg av foto?

Finansdepartementet har bestemt at fotografisk kunst skal slippe moms, men det er uklart hvor grensen for "kunst" skal defineres. Foto.no skriver at Skattedirektoratet har gjort en dårlig jobb med å definere hva som er fotografisk håndtverk og hva som kan defineres som fotografisk kunst.

I Merverdiavgiftshåndboken står det at unntatt bestemmelsene er omsetning fra:
Opphavsmannen ved egen utnyttelse av opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk. Det samme gjelder for omsetning ved mellommann i opphavsmannens navn.

Et fotografi anses som et kunstnerisk verk etter merverdiavgiftsregelverket bare dersom det er tatt av kunstneren, fremkalt av kunstneren eller under dennes oppsyn, signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 30.

Skattedirektoratet har presisert at unntaket fra de generelle momsreglene kun gjelder kunstfotografier (fotografiske verk) som er opphavsrettslig beskyttet etter åndsverkloven. Videre anføres det at unntaket er todelt, og gjelder både omsetning av selve kunstfotografiet som fysisk gjenstand og av opphavsretten til fotografiet.
I merknadene til åndsverkloven står det: Komiteen mener det er riktig at fotografier som er et resultat av selvstendig skapende innsats vernes på linje med andre åndsverk.

Det er to grunnleggende krav for at et verk skal regnes som et åndsverk:

Det er to grunnleggende vilkår for at noe skal kunne anses som et åndsverk:

  1. Åndsverket må være skapt av personer. Dette innebærer for eksempel at juridiske personer (f.eks. selskaper, dødsbo o.l.) ikke erverver den primære opphavsrett. Men en juridisk person kan likevel erverve opphavsrett ved avtale med den opprinnelige opphavsmannen, eller ved arv, testament e.l.

  2. Verket tilfredsstille kravet til verkshøyde. Kravet til verkshøyde innebærer at verket må ha preg av noe nytt og originalt, og være uttrykk for en individuelt skapende åndsinnsats.

Kravene til verkshøyde er imidlertid mildt sagt problematiske, ikke minst når det gjelder reproduksjonteknikker som fotografi. Mange vil for eksempel synes det er merkelig at de aller fleste av Ansel Adams landskapsbilder er eksempler på fotografier som neppe har tilstrekkelig "verkshøyde".

Glimrende håndverk og flott motivvalg er i seg selv ikke tilstrekkelig for at noe skal kunne karakteriseres som et åndsverk.

Problematikken understrekes i Fotosekretariatets redegjørelse for opphavsrett:
Om fotografiet oppnår såkalt verkshøyde beror på en vurdering av at det ligger en skapende innsats bak. Det kreves en viss grad av originalitet og særpreg fra opphavsmannens side for at et fotografi (og andre frembringelser) kan oppnå verkshøyde. Kravet til verkshøyde innebærer at en vanskelig kan definere noe som åndsverk der spillerommet for individuell utforming er beskjedent.

Hvordan grensen skal trekkes mellom fotografier som innfrir kravene til verkshøyde, fotografiske verk, og de som ikke gjør det, fotografiske bilder, foreligger det liten veiledning om. Dette skillet er ikke uten videre enkelt å definere og noe entydig svar kan vi ikke gi, for derom strides de lærde.


Saken har stor prinsipiell betydning ettersom både fotografer og gallerier må vite om et bilde skal selges med eller uten moms.

Les mer om dette hos Foto.no.

Se også Fotografiske verk versus fotografiske bilder.

Norske fotoklubber

Fotoklubber med egne nettsider:

Test av ACDSee 7.0

ACDSee er et program beregnet på bildevisning og grafikk-konvertering, samt en svært raskt bildeviser.

I don't think there's a digital photographer who will not find some combination of the tools available in ACDSee a compelling reason for considering purchasing it. Many of these tools admittedly exist in other programs but are often less easy to use and, in some cases, less powerful. ACDSee 7.0 contains enough of them in one tightly integrated interface that it just might be your new digital image management program of choice.

Les hele testen på Megapixel.net.

ACDSee kan lastes ned her.

DPI ? PPI - LPI?

Akam.no fortsetter sin serie (?) av tekniske artikler. Denne gangen forklares "oppløsning", en betgenelse som forteller hvor mange piksler et bilde inneholder.

DPI står for " og er den mest brukte betegnelsen for oppløsning. DPI brukes for eksempel for å fortelle hvor mange prikker en skriver kan gjengi per tomme. DPI angir med andre ord ikke bilders oppløsning, da digitale bilder er bygget opp av piksler og ikke prikker.

Den korrekte enheten for oppløsning på digitale bilder er PPI (Pixels Per Inch). PPI anvendes fra det øyeblikket man overfører bildet til datamaskinen, og helt til det forlater den digitale verden.

Jobber man mot trykking kommer man også bort i begrepet Lines Per Inch, altså antall linjer det er pr. tomme. Avistrykk har for eksempel en linjetetthet på 85 LPI, mens normal offsettrykk ofte ligger på rundt 133 LPI.

Les hele artikkelen hos Akam.no.

Nikons svarer på bekymringer omkring RAW WB

Nikon har fått pepper for en kryptering av selskapets RAW-filer, nærmere bestent data knytett til hvitbalanse.

Nikon hevder i en pressemelding at dette er for å beskytte de unike data som representerer hvert enkelt RAW-bilde, og at utviklere av andre løsninger kan få tilgang til dataene ved hjelp av et eget Software Development Kit (SDK). Riktignok er det under forutsetning av at man innhenter tillatelse fra Nikon.

Debatten har kommet i gang som en følge av at Adobe har utviklet et eget RAW-format, DNG, der hensikten er å støtte alle typer RAW-formater. Så langt har oppslutningen har vært lunken fra alle de store produsentene, noe som trolig gjenspeiler at man i fremtiden ser for seg et voksende marked for programvare beregnet på denne typen konvertering.

På samme måte som Nikon forbeholder Canon seg retten til å videreutvikle sitt eget RAW-format, uten å måtte ta hensyn til andre. Samtidig registrerer produsentene en rekke patenter for å beskytte sine løsninger, noe som gjør det stadig vanskeligere å komme fram til en åpen standard.

Detbatten er interessant, ikke minst fordi den synliggjør at kamerabransjen allerede, langt på vei, fungerer på samme måte som markedet for datamaskiner og programvare. Nikon og Canons strategi kan dermed betegenes som å "gjøre en Apple", med andre ord at de er i ferd med å etabelere en nær kobling mellom hardware og software.

Hvor lurt det er i det lange løp gjenstår å se. Personlig tror jeg det ikke er noen klok strategi, og at kameraprodusenter som jobber for å tilpasse sine tekniske løsninger til åpne standarder vil kunne få et konkurransefortrinn.

Nikon respond to RAW WB concerns.

Fjerne bildestøy

Akamera.dk har publisert en guide til programmet Neat Image.

Programmet er ikke anvendeligt til billeder der skal være knivskarpe så som dyr, da programmet glatter billedet ud, hvilket dermed gør at billedet bliver mindre skarpt og derved glattes deres ellers kære kendetegn ud og derved ødelægges billedet.

Adobe Video Collection

Adobe Video Collection leverer et omfattende verktøysett for Windows-basert videoproduksjon, og gir den kraften og kontrollen du trenger til å sette ideene dine i bevegelse.

Adobe Video Collection kombinerer kreativ kontroll med muligheten til å levere profesjonelle resultater for film, video, DVD eller Internett. Adobe Video Collection er tilgjengelig i to utgaver, Standard og Professional.



Adobe Premiere Pro
Adobe Premiere Pro
Get more information.
Adobe After Effects
Adobe After Effects
Get more information.
Adobe Audition
Adobe Audition
Get more information.
Adobe Encore DVD
Adobe Encore DVD
Get more information.
Adobe Photoshop CS
Adobe Photoshop
(Professional edition only)
Get more information.

Tiger med QuickTime 7

Tiger er siste versjon av Apples OS X og med dette operativsystemet kommer også en oppdatering av Quicktime.

Blant nyhetene i QuickTime 7 er videokodeken H.264. H.264 leverer fantastisk videokvalitet ved bemerkelsesverdig lave datafrekvenser slik at du kan se skarp, klar video fra mye mindre filstørrelser.

H.264 er valgt som bransjestandardkodeken for 3GPP, MPEG-4 HD-DVD og Blu-ray, og representerer derfor framtidens videoformat for alt fra mobile multimediefiler til høyoppløselige avspillingsfiler.

Hvis du vil vite mer om H.264, går du til Apples side for H.264-teknologien eller ta en titt på spørsmål og svar-siden for H.264.